Βρισκόμαστε σε τροχιά λύσης;
Τρι, 24 Νοέ 2009

του Χρήστου Στυλιανίδη

Βρισκόμαστε σε τροχιά λύσης ή απλώς έχουμε επανάληψη της ιστορίας «σαν φάρσας»; Η κοινή γνώμη απ’ την έναρξη των απευθείας διαπραγματεύσεων σφυροκοπείται καθημερινά με αντιφατικά μηνύματα μάλλον αμήχανη, αδυνατώντας να απαντήσει στο κύριο ερώτημα αν πάμε για λύση ή όχι.

Οι τάσεις στην κοινή γνώμη και στο εκλογικό σώμα είναι σε μεγάλο βαθμό εδραιωμένες, με κυρίαρχη ωστόσο, την τάση που αναμένει απτά αποτελέσματα για να τοποθετηθεί επί των εξελίξεων. Γι αυτό υπάρχει πρωταρχική ανάγκη να αξιολογηθούν σταθερές ενδείξεις για να εξαχθεί μια αντικειμενική εκτίμηση, αναλύοντας ταυτόχρονα και τις γεωπολιτικές δυναμικές. Και όλα αυτά βέβαια με την επιφύλαξη αφού τυχαία γεγονότα και απρόσμενες ανατροπές μπορούν να αλλάξουν άρδην τα δεδομένα.

Για να αξιολογήσουμε τις ενδείξεις αντικειμενικά, πρέπει κατ’ αρχήν να διασαφηνίσουμε ποιοι είναι οι κύριοι πρωταγωνιστές και παίκτες, ανεξαρτήτως ποιοι έχουν «το περιβόητο κλειδί και το αντικλείδι». Η ιστορική εμπειρία απέδειξε ότι οι κύριοι πρωταγωνιστές είναι: Τουρκία, Τ/Κ – Ε/Κ, Ελλάδα, διεθνής και ευρωπαϊκός παράγοντας, με ειδικό ρόλο σε Άγγλους και Αμερικάνους.

Πέραν των πρωταγωνιστών, αναδεικνύεται ως κύριο ερώτημα το κατά πόσο τα γεωπολιτικά συμφέροντα, οι στρατηγικές των πρωταγωνιστών και η διεθνής συγκυρία είναι δυνατόν να ωθήσουν τα πράγματα ώστε να εμφανιστεί με την ίδια ένταση το μομέντουμ του 2004 (για άλλους αρνητικό, για άλλους θετικό) ή απλώς ένα χλιαρό ενδιαφέρον.

Διερευνώντας τις προθέσεις των πρωταγωνιστών και τα κύρια και τους συμφέροντα, μπορεί κάποιος να καταλήξει σε συμπεράσματα γεωπολιτικής ανάλυσης κατά το μάλλον ήττον ασφαλή, μακριά πάντοτε από εξωπραγματικές βεβαιότητες:

1. Ρωσία: Λόγω του ηγετικού της ρόλου στα θέματα ενέργειας και των ειδικών σχέσεων με την Κύπρο ως χρηματοπιστωτικό κέντρο, ο ρόλος της στο κυπριακό είναι περισσότερο σημαντικός απ’ ότι θα αναμενόταν. Κάποιοι συντηρούν υπερβολικές προσδοκίες αναφορικά με τη ρωσική στάση για ανατροπή παγιωμένων δεδομένων στο Κυπριακό. Ωστόσο, τα γεγονότα (Πούτιν – Άγκυρα) και τα γεωπολιτικά συμφέροντα είναι τόσο καθαρά που δείχνουν ότι η Ρωσία προτιμά μια διευθέτηση στο Κυπριακό, παρά την ιστορική της θέση για διατήρησή του ως ενδο-Νατοϊκού προβλήματος. Η Τουρκία ως ενεργειακός κόμβος δεν αγνοείται και δεν υποβαθμίζεται.

2. Οι Άγγλοι και οι Αμερικάνοι είναι προβλεπτοί με βάση τα δικά τους εθνικά συμφέροντα, και ο ρόλος τους για ανάπτυξη του μομέντουμ δεδομένος. Η ανάλυση, βέβαια, πρέπει να ξεφύγει από θεωρίες συνομωσίας και να αντιμετωπίσει τους δύο αυτούς βασικούς παίκτες ρεαλιστικά, στη βάση των δεδομένων ενός νέου παγκόσμιου ανταγωνισμού και της εν εξελίξει «σύγκρουσης των πολιτισμών».

3. Γαλλο-Γερμανικός άξονας: Παρόλες τις τακτικές τους κινήσεις στα ευρω-τουρκικά, εντούτοις, κύριο μέλημα τους είναι να αποδεσμεύσουν την Ε.Ε. από τα διαδικαστικά προβλήματα που δημιουργεί το Κυπριακό εντός των ευρωπαϊκών θεσμών (Ε.Ε. – Νάτο). Ο ρόλος τους σ’ ένα νέο μομέντουμ θα είναι θετικός για τα δικά μας συμφέροντα κυρίως στα θέματα ασφάλειας και αξιοποίησης ευρωπαϊκών μηχανισμών για τα ευρωπαϊκά σύνορα κ.α.

4. ΕΚ – Τ/Κ: Αντί οποιουδήποτε σχολιασμού, σε μια τόσο περιορισμένης έκτασης ανάλυση, αρκεί να επισημανθεί ότι είναι οι βασικοί κριτές της επικύρωσης ή όχι ενός μομέντουμ οποιασδήποτε μορφής και έντασης.

5. Ελλάδα: Βρίσκεται σε πολύ δύσκολη οικονομική συγκυρία, ωστόσο, θα είναι μέρος της δυναμικής ενός νέου μομέντουμ, γιατί τα μακροπρόθεσμα συμφέροντα του ελληνισμού ως συνόλου και ειδικότερα του κυπριακού ελληνισμού εξυπηρετούνται από τη λύση παρά από τη διατήρηση του status quo. Η εκλογή Παπανδρέου δημιουργεί ευνοϊκότερο περιβάλλον για εξελίξεις.

6. Τουρκία: Ο μέγας πρωταγωνιστής και ταυτόχρονα διαφιλονικούμενο στοιχείο όσον αφορά τις προθέσεις της. Η περιορισμένη ανατροπή της καθεστηκυίας τάξης στην Τουρκία και το νέο δόγμα Νταβούτογλου, επιβάλλουν στην Τουρκία μια πιο στρατηγική στάση στο Κυπριακό. Το βασικό κίνητρο της Τουρκίας για διευθέτηση του Κυπριακού, δεν είναι τόσο η ευρωπαϊκή της πορεία, όσο η νέα μεγαλεπήβολη στρατηγική της για πρωταγωνιστικό, περιφερειακό και διαμεσολαβητικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή (Εγγύς - Μέση Ανατολή, Καύκασος, Βαλκάνια). Γνωρίζει η Τουρκία ότι το κομβικό σημείο για τη σχέση της με την Ευρώπη θα εμφανιστεί κάπου στο 2025 και θα έχει ως κατάληξη μια σημαντική προνομιακή σχέση, επικοινωνιακά καλυπτόμενη από το καθεστώς του κράτους – μέλους. Η Τουρκία, λοιπόν, επιδιώκει να κλείσει το Κυπριακό αυτή την περίοδο για λόγους πολύ πιο σημαντικούς γι αυτήν, απ’ ότι το Κυπριακό και οι συμβολισμοί του. Συμβολισμούς τους οποίους λόγω ισορροπίας με το στρατό θέλει να διατηρήσει.

Η γεωπολιτική ανάλυση στα πλαίσια ενός μικρού κειμένου, αυτά περίπου αποτυπώνει, όμως, οι εξελίξεις και η ιστορία δεν γράφονται με αναλύσεις. Διαμορφώνονται επί του εδάφους και …στις τράπεζες των διαπραγματεύσεων. Το επόμενο εννιάμηνο θα κρίνει πολλά ...

 

Flickr Feed

Παρ, 23 Ιούν 2017

Ανακοίνωση Εκπρ. Τύπου ΔΗΣΥ, Πρ. Προδρόμου

Υιοθετώντας πλήρως τις συστάσεις της UNESCO και συμπαραστεκόμενοι στην Ελληνική κυβέρνηση, αναμένουμε από την Τουρκία να εγκαταλείψει τις απαράδεκτες παρεμβάσεις στην Αγία Σοφία.

Εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας στην απόπειρα να αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του ιστορικού μνημείου της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που είναι ο ναός της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη και να μετατραπεί ουσιαστικά σε τζαμί.

Εκτός από καταδικαστέα, αυτή η ενέργεια προκαλεί και έντονη ανησυχία από τη στιγμή που παίρνει καθαρά την τροπή κρατικής πολιτικής. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό ότι με τα επικίνδυνα φαινόμενα θρησκευτικού φανατισμού και μίσους που καλλιεργούνται στις μέρες μας, η ίδια η κυβέρνηση της Τουρκίας δείχνει να κινείται με λογική πολιτικής χρήσης της θρησκείας.

Εκφράζοντας την πλήρη συμπαράστασή μας στην ελληνική κυβέρνηση, αναμένουμε ότι θα βρουν την απήχηση που ταιριάζει τα διαβήματά της στη διεθνή κοινότητα και στον πολιτισμένο κόσμο. Υιοθετώντας πλήρως τη θέση της UNESCO και πιστεύοντας ότι “η Αγία Σοφία είναι ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς στον κόσμο και έχει υψηλό συμβολισμό για πολλούς πολιτισμούς, άρα είναι παγκόσμιο”, αναμένουμε από τις τουρκικές αρχές να την σεβαστούν και να ανταποκριθούν στις συστάσεις του πολιτιστικού βραχίονα των Ηνωμένων Εθνών και να εγκαταλείψουν τις προκλητικές ενέργειες και παρεμβάσεις.

Παρ, 23 Ιούν 2017

Με αφορμή τα 41 χρόνια από την Ίδρυση του, ο Δημοκρατικός Συναγερμός

σας προσκαλεί σε γιορταστική συναυλία με την

Λαϊκή Ορχήστρα

υπό την διεύθυνση του Μάριου Μελετίου.

4 Ιουλίου 2017 - ώρα 7:00 μ.μ.

στο Πάρκο Ακρόπολης

 

Πεμ, 22 Ιούν 2017

Δηλώσεις του Κοιν. Εκπροσώπου κ. Νίκου Τορναρίτη μετά την συνάντηση της ηγεσίας ΔΗΣΥ με την Πρέσβειρα των ΗΠΑ κα. Kathleen Ann Doherty.


Σήμερα με την συνάντηση με την Πρέσβειρα των ΗΠΑ, έκλεισε ένας κύκλος συναντήσεων της ηγεσίας του ΔΗΣΥ ΜΕ τους πρέσβεις των Μονίμων Μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας των Η.Ε.

Πρέπει να σας αναφέρω ότι οι συναντήσεις υπήρξαν παραγωγικές. Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ ανέπτυξε στους συνομιλητές του, τις θέσεις της πλευράς μας όσον αφορά το κυπριακό και ειδικότερα το μεγάλο θέμα της Ασφάλειας.

Πρέπει να πω ότι βρήκαμε ανταπόκριση από τους συνομιλητές μας. Βρήκαμε ανταπόκριση στο γεγονός ότι το απηρχαιωμένο σύστημα εγγυήσεων του 1960, δεν πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει. 

Από κει και πέρα πρέπει να σας πω ότι όλοι οι συνομιλητές μας έχουν εκφράσει την επιθυμία να συμβάλουν ενεργά στην διάσκεψη της Ελβετίας στο Κρανς Μοντάνα.

Όσον αφορά τον δημόσιο διάλογο σε σχέση με το κοινό έγγραφο των Η.Ε. το οποίο είναι εμπιστευτικό, άρα και δεν μπορώ να παραθέσω και να αναλύσω επακριβώς το τι αναφέρεται στο συγκεκριμένο έγγραφο. Εκείνο που μπορώ να σας πως είναι ότι είναι ένα έγγραφο εργασίας και ταυτόχρονα πολιτικό έγγραφο. Μπορώ να σας προσθέσω ότι καταθέσαμε και καταθέτουμε παρατηρήσεις. Υπάρχουν σημεία τα οποία είναι θετικά για την πλευρά μας και υπάρχουν και σημεία, όπως είπα,  για τα οποία θα καταθέσουμε τις παρατηρήσεις μας. Γενικά κρίνουμε ότι το συγκεκριμένο έγγραφο κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, από κει και πέρα παραμένει ένα έγγραφο εργασίας.

Εμείς, αναμένουμε στην Ελβετία, στο Κρανς Μοντάνα, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, την Τουρκία. Αυτά όλα τα μηνύματα που στέλνει τον τελευταίο καιρό να τα εφαρμόσει στην πράξη. Να καταθέσει προτάσεις τέτοιες, μέσα από τις οποίες διαγράφονται τα επεμβατικά δικαιώματα στην Κύπρο και αποχωρεί πλήρως ο κατοχικός στρατός.

Ερώτηση: Λεπτομέρειες του εγγράφου έχουν ήδη δημοσιευτεί και γίνεται πολύ συζήτηση για το τι προτείνει ο κ. Έιντε σε σχέση με αντικατάσταση της συνθήκης εγγυήσεων με μια συνθήκη εφαρμογής και πολλοί θεωρούν ότι αυτή η πρόταση εμπεριέχει κινδύνους για την Κ.Δ.. Έχετε να κάνετε κάποιο σχόλιο;      

Πάντοτε η πλευρά μας τοποθετείτο και έλεγε ότι θέλουμε και την εγγύηση εφαρμογής της λύσης. Να σας υπενθυμίσω ότι ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που ο λαός μας στο παρελθόν απέρριψε ένα σχέδιο των Η.Ε. (σ.σ. που δεν περιείχε εγγύηση εφαρμογής λύσης). Εμείς θέλουμε την εγγύηση εφαρμογής της λύσης. Τώρα, το ποιος τελικά θα είναι ο μηχανισμός εκείνος, που θα εγγυηθεί την εφαρμογή της λύσης, θα το δούμε στην Ελβετία. Είναι θέμα των συνομιλιών, δεν είναι προφανώς θέμα, κανενός άλλου.