Δυστυχώς επαττίσαμεν
Δευ, 30 Ιούλ 2012
Γιαννάκη Λαζάρου
Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗ.ΣΥ Πάφου
 
Δυστυχώς επαττίσαμεν

 

 

 

Η φράση «Δυστυχώς επτωχεύσαμεν» ή στην κυπριακή «επαττίσαμεν» αποδίδεται στον Έλληνα πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη κατά την ομιλία του στην ελληνική βουλή τον Δεκέμβριο του 1893. Η φράση αυτή λέχθηκε μετά από την αδυναμία της Ελλάδας να αποπληρώσει το δημόσιο της χρέος. Η τότε κυβέρνηση κήρυξε πτώχευση η οποία επέφερε την επιβολή του Διεθνούς Οικονομικού Ελέγχου σε βάρος της Ελλάδας.

Η κρατική χρεοκοπία ή πτώχευση ενός κράτους είναι η κατάσταση στην οποία περιέρχεται το κράτος όταν αδυνατεί να ανταποκριθεί στις οικονομικές του υποχρεώσεις.

Συνήθης αιτία της χρεοκοπίας είναι η κατάσταση όπου οι κρατικές δαπάνες είναι πολύ μεγαλύτερες των φορολογικών εσόδων ενώ ο εξωτερικός δανεισμός είναι αδύνατος, όπως και η έκδοση χαρτονομίσματος.

Στην περίπτωση της Κύπρου είναι αδύνατη η έκδοση χαρτονομίσματος και ο αποκλεισμός από τις αγορές ομολόγων μάς έχει αφήσει μόνο μια εναλλακτική μέθοδο, τον διακρατικό δανεισμό. Κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα από πλευράς κράτους.

Αυτό το άρθρο θα επιχειρήσει να εξηγήσει γιατί φθάσαμε στο παρά πέντε της στάσης πληρωμών και κατά συνέπεια μιας προδιαγεγραμμένης πτώχευσης.

1. ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Με την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωζώνη και την αυτόματη υιοθέτηση ενός κοινού νομίσματος, του ευρώ, αυτόματα έχουμε παραδώσει την ευχέρεια ενάσκησης νομισματικής πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Με απλά λόγια η Κύπρος δεν μπορεί πλέον να θέτει το ύψος του επιτοκίου στο επίπεδο που η ίδια επιθυμεί αλλά ούτε και να εκδίδει χαρτονομίσματα. Η Κύπρος μετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

2. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Τα κράτη έχουν την ευχέρεια να απευθύνονται στις αγορές εκδίδοντας ομόλογα σε επενδυτές σ’ όλες τις χώρες του κόσμου. Επομένως είναι πάρα πολύ σημαντικός ο ρόλος των οίκων αξιολόγησης στο να προσφέρουν σε υποψήφιους επενδυτές διεξοδική ανάλυση για τις προοπτικές των οικονομιών. Όσο καλύτερη είναι η αξιολόγηση για το συγκεκριμένο κράτος τόσο χαμηλότερο είναι το κόστος δανεισμού για τη χώρα. Αντίθετα κακή αξιολόγηση σημαίνει υψηλότερο κόστος δανεισμού και στην ουσία αποκλεισμός από τις αγορές ομολόγων.

3. ΗΤΑΝ Ο ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΙΜΟΣ;

Οι προειδοποιήσεις από τους οίκους αξιολόγησης άρχισαν να γίνονται από το 2009 όταν μας είχαν υποδείξει ότι η κυπριακή οικονομία χρειαζόταν διαθρωτικές αλλαγές. Η κυβέρνηση κωλυσιέργησε να λάβει μέτρα (ακόμη και σήμερα η κυβέρνηση αρνείται να λάβει ουσιαστικά μέτρα για να διορθώσει τα δομικά προβλήματα της οικονομίας) μέχρι που οι οίκοι αξιολόγησης υποβάθμισαν την κυπριακή οικονομία.

Σαν αποτέλεσμα το κόστος δανεισμού ανέβηκε τον Μάιο του 2011 στο 17%, κάτι που σήμαινε και τον αποκλεισμό μας από τις αγορές ομολόγων. Αν και οι προειδοποιήσεις για περαιτέρω υποβαθμίσεις συνεχίζονταν η κυβέρνηση κατόπιν συνεννόησης με τα συνδικάτα δεν έλαβε κανένα ουσιαστικό μέτρο για πραγματική μείωση των δημοσίων δαπανών.

4. ΚΟΥΡΕΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΡΕΟΥΣ – Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΜΕ ΑΠΑΘΕΙΑ

 

Στην πορεία μας για το κούρεμα των ελληνικών ομολόγων η κυπριακή οικονομία υποβαθμίστηκε περαιτέρω στην κατηγορία «σκουπίδια». Η δική μας πλευρά πιάστηκε απροετοίμαστη και δεν προστάτευσε το τραπεζικό μας σύστημα από το κούρεμα των ελληνικών ομολόγων με αποτέλεσμα οι κυπριακές τράπεζες να απωλέσουν €4 δις. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η Ελλάδα διασφάλισε για τις δικές τις τράπεζες βοήθεια ύψους €48 δις.

5. ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ

 

Με αυτά τα δεδομένα η Κύπρος θα έπρεπε να ζητήσει την ένταξη της στον Μηχανισμό Στήριξης από τον Νοέμβριο του 2011. Με τραπεζική ζημιά €4 δις και αποκλεισμός μας από τις αγορές σε τι άλλο ελπίζαμε;

6. ΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΔΑΝΕΙΟ

Αντί ένταξής μας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης τον Νοέμβριο 2011 προτιμήσαμε τον Ρωσικό Μηχανισμό Στήριξης. Εξασφαλίσαμε δάνειο ύψους €2,5 δις με επιτόκιο 4,5% ( το επιτόκιο του Μηχανισμού Στήριξης ήταν τότε €2,5%). Οι χρηματοδοτική ανάγκη για το 2012 ήταν €3,2 δις, και επομένως το Ρωσικό δάνειο δεν αρκούσε.

Περαιτέρω, η ανάγκη κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών μας μέχρι τις 30 Ιουνίου 2012 διαμόρφωνε ένα πολύ προβλέψιμο σκηνικό. Τον Ιούλιο του 2012 είτε θα εξασφαλίζαμε νέο δάνειο από την Ρωσία ή την Κίνα είτε θα ζητούσαμε την βοήθεια από τον Μηχανισμό. Με δεδομένη την αδυναμία εξασφάλισης διακρατικού δανείου η κυβέρνηση ζήτησε την βοήθεια του Μηχανισμού Στήριξης, μια διαδικασία που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

7. ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟΙ ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ

Η στάση πληρωμών από μέρους της κυβέρνησης ήταν προβλέψιμη από τον Ιανουάριο του 2012 αλλά δεν λήφθηκε η πρόνοια για την εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων.

Αν ο σχεδιασμός του κράτους ήταν να βάλει χέρι στα ταμεία συντάξεων των εργαζομένων στους ημικρατικούς οργανισμούς, αυτό φαίνεται να μην τους βγαίνει και έτσι η στάση πληρωμών είναι αναπόφευκτη, εκτός και αν ζητηθεί επείγουσα βοήθεια από τον Μηχανισμό.

8. ΤΙ ΕΠΙΦΥΛΑΣΣΕΙ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ

Η έλευση της Τρόικα στην Κύπρο έχει αφήσει μια πρώτη γεύση για τις προθέσεις τους. Αναζητούν ριζικές λύσεις στα διαρθρωτικά μας προβλήματα.

Εκτίμησή μου είναι ότι το μέγεθος της βοήθειας που θα χρειαστεί η κυπριακή οικονομία θα αγγίξει τα €20δις. Μέσα από αυτό το περιβάλλον οι διακηρυγμένες κόκκινες γραμμές μας ίσως να παραβιαστούν.

Το σίγουρο είναι ότι όλα τα θέματα θα τεθούν στο τραπέζι πέραν των 7 υποδείξεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μεταφράζοντας τις υποδείξεις μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η ΑΤΑ θα δεχθεί μεγάλες αναπροσαρμογές καθώς υποψήφιο για αλλαγές είναι και το όριο αφυπηρέτησης. Η αμεσότητα των μέτρων που θα ληφθούν δεν αφήνει κανένα περιθώριο ο Φ.Π.Α. να παραμείνει στα σημερινά του επίπεδα, η περαιτέρω στόχευση των κοινωνικών παροχών καθίσταται πιο αναγκαία από ποτέ, αλλά αυτό που θα προκαλέσει τις περισσότερες αντιδράσεις θα είναι η εισήγηση για περικοπές στο κρατικό μισθολόγιο.

9. Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΑΠΛΟ ΑΝΘΡΩΠΟ

 

Η άφιξη της Τρόικα στην Κύπρο για δεύτερη φορά θα ξεσκεπάσει τα μεγάλα διαχρονικά προβλήματα της κυπριακής οικονομίας.

Δυστυχώς είναι ο απλός ο άνθρωπος που θα κληθεί ν πληρώσει τα δισεκατομμύρια του τραπεζικού τομέα. Είναι ο απλός ο άνθρωπος που πληρώνει σήμερα την αύξηση του Φ.Π.Α. στο 17%, την αύξηση του Φ.Π.Α. στα τρόφιμα και φάρμακα.

Είναι κατά το πλείστον ο απλός ο άνθρωπος που θα πληρώσει το νέο μεγάλο σκάνδαλο των αξιόγραφων των τραπεζών.

Είναι οι 40 000 των ανέργων που βιώνουν σήμερα τα αποτελέσματα μιας οικονομικής πολιτικής που οδήγησε μια χώρα από τα δώματα στα χώματα και από την ευημερία και το ψηλό βιοτικό επίπεδο των πολιτών της στα κοινωνικά παντοπωλεία και στην πτώχευση.

Flickr Feed

Τρι, 19 Ιούν 2018

ΔΗΛΩΣΗ Δ.ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΔΗΣΥ

Ο πρόεδρος της παράταξής μας κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, βρίσκεται από σήμερα στο Παρίσι όπου θα συμμετάσχει ως κύριος ομιλητής στο «Εconomic Ideas Forum» που διοργανώνει το Ινστιτούτο «Wilfried Martens Centre». Στο συγκεκριμένο φόρουμ θα συμμετάσχουν ηγέτες από χώρες της Ευρώπης, Ευρωπαίοι Επίτροποι, Ευρωβουλευτές αλλά και προσωπικότητες από την οικονομική και ακαδημαϊκή παγκόσμια κοινότητα.

Πέραν των εργασιών του φόρουμ ο πρόεδρος της παράταξής μας θα έχει συναντήσεις και συζητήσεις με τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Ηνωμένων Εθνών & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του γαλλικού Υπουργείου Εξωτερικών κ. Alexis Lamek όπως και με τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Ένωσης του γαλλικού ΥΠΕΞ Jean-Claude Tribollet καθώς και με τους Γάλλους Γερουσιαστές Simon Sutour και Jean Bizet.

Είναι σημαντικό για την χώρα μας να επιδιώκουμε και να πετυχαίνουμε τέτοιου είδους επαφές όπου μπορούμε να συζητούμε με τους εταίρους μας αλλά και με σημαντικούς παράγοντες της διεθνούς πολιτικής σκηνής για τις εξελίξεις αλλά και για το μέλλον στην Ευρώπη.

Χρειάζεται να είμαστε μέρος των συζητήσεων αλλά και των λύσεων για τα επόμενα βήματα στην περιοχή μας και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Χρειάζεται να είμαστε πρωταγωνιστές στις εξελίξεις και μέρος των μεταρρυθμίσεων που θα γίνουν στα επόμενα χρόνια.

Στον Δημοκρατικό Συναγερμό πιστεύουμε στην εξωστρέφεια στην πολιτική μας δράση.

Ο πρόεδρος του κόμματος, Αβέρωφ Νεοφύτου, μετά και τις συναντήσεις που είχε στην Ουάσιγκτον, συνεχίζει τις επαφές του στο Παρίσι (και μετέπειτα Ισραήλ και Βρυξέλλες) θέτοντας ακριβώς ως προτεραιότητα τέτοιου επιπέδου συζητήσεις όπου αναπτύσσονται παράλληλα οι πολιτικές της κυβέρνησης της χώρας μας αλλά και του Δημοκρατικού Συναγερμού τόσο για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς όσο και για το κυπριακό αλλά και για την οικονομία.


Λευκωσία, 19 Ιουνίου 2018

 

Τρι, 19 Ιούν 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ Δ.ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΔΗΣΥ

Εμείς, στον  Δημοκρατικό Συναγερμό πιστεύουμε στην οριζόντια ψηφοφορία. Και επειδή πιστεύουμε, θέλουμε να συζητήσουμε σε πρόταση που θα καταφέρει να συλλέξει την συμμαχία εντός βουλής για να υπερψηφιστεί.

Εμείς, στον Δημοκρατικό Συναγερμό, συζητούμε πάντα στην βάση αρχών. Και βασική αρχή εδώ είναι να δώσουμε στους ψηφοφόρους την ευκαιρία να αξιοποιούν τους σταυρούς προτίμησής τους με περισσότερες επιλογές. Βασική μας αρχή, την ίδια ώρα, είναι να διατηρήσει την αξία της και η ψήφος προς τα πολιτικά κόμματα.

Ο απόλυτος τρόπος που αντιμετωπίζει την πρότασή της παράταξής μας το Κίνημα Οικολόγων μας λυπεί. Όχι μόνο γιατί είναι ανακόλουθος με τα όσα ειπώθηκαν στην χθεσινή σύσκεψη. Κυρίως μας λυπεί γιατί με αυτή τη στάση τους οι Οικολόγοι σκοτώνουν την όποια προοπτική υπερψήφισης της οριζόντιας ψηφοφορίας. Διερωτόμαστε δε, αν όντως πιστεύουν στην οριζόντια ψηφοφορία. Διότι αν όντως πιστεύουν θα πρέπει να αφήσουν στην άκρη τις απόλυτες προσεγγίσεις και να βρούμε τον τρόπο συνεννόησης. Ιδού η ρόδος, ιδού και το πήδημα.

 Λευκωσία, 19 Ιουνίου 2018

Δευ, 18 Ιούν 2018
Δήλωση Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου Νίκου Τορναρίτη εκ μέρους ΔΗΣΥ 
 
Πραγματοποιήθηκε σήμερα συνάντηση μεταξύ εκπροσώπων κομμάτων (ΔΗΣΥ, ΕΔΕΚ, Οικολόγων και Συμμαχία Πολιτών) για ανταλλαγή απόψεων ως προς το θέμα της οριζόντιας ψηφοφορίας. 
 
Ο Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΔΗΣΥ Νίκος Τορναρίτης, με το πέρας της συνάντησης, δήλωσε ότι σε πνεύμα συναντίληψης και διαλόγου μαζί με τη πλατφόρμα  "Διαφάνεια Τώρα", ο ΔΗΣΥ , η ΕΔΕΚ, οι Οικολόγοι και η Συμμαχία Πολιτών αντάλλαξαν απόψεις για το θέμα, σημειώνοντας πως το κόμμα του υποστηρίζει την οριζόντια ψηφοφορία και την εφαρμογή της σε όλα τα επίπεδα.

Το συγκεκριμένο ζήτημα, είπε, είναι συνεδριακή απόφαση και όχι τοποθέτηση της στιγμής και πρόσθεσε ότι στη συζήτηση έγινε η κατάθεση της πρότασης την οποία ειδικοί επεξεργάστηκαν για το κόμμα.

Ο κ. Τορναρίτης ανέφερε ότι η πρόταση είναι πολύ απλή και ουσιαστικά διαιρεί τους σταυρούς προτίμησης με τις έδρες.

Στις ευρωεκλογές οι σταυροί είναι έξι, το ίδιο και οι υποψήφιοι κάθε κόμματος. Εξήγησε ότι αν και εφόσον ένας εκλογέας ψηφίσει το κόμμα και βάλει ένα σταυρό προτίμησης σε ένα υποψήφιο ενός κόμματος και άλλο σταυρό όπου θέλει, είτε σε κόμμα είτε σε μεμονωμένο υποψήφιο, το κόμμα που επιλέγει, θα πάρει τα πέντε έκτα και ο άλλος υποψήφιος το ένα έκτο. Αν ο εκλογέας δεν βάλει σταυρό προτίμησης στο κόμμα, αλλά επιλέξει ένα υποψήφιο από το άλφα κόμμα και έναν από το βήτα κόμμα, τότε παίρνει πενήντα τοις εκατό το ένα κόμμα , πενήντα το άλλο και πενήντα έκαστος υποψήφιος από τα κόμματα.