Δυστυχώς επαττίσαμεν
Δευ, 30 Ιούλ 2012
Γιαννάκη Λαζάρου
Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗ.ΣΥ Πάφου
 
Δυστυχώς επαττίσαμεν

 

 

 

Η φράση «Δυστυχώς επτωχεύσαμεν» ή στην κυπριακή «επαττίσαμεν» αποδίδεται στον Έλληνα πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη κατά την ομιλία του στην ελληνική βουλή τον Δεκέμβριο του 1893. Η φράση αυτή λέχθηκε μετά από την αδυναμία της Ελλάδας να αποπληρώσει το δημόσιο της χρέος. Η τότε κυβέρνηση κήρυξε πτώχευση η οποία επέφερε την επιβολή του Διεθνούς Οικονομικού Ελέγχου σε βάρος της Ελλάδας.

Η κρατική χρεοκοπία ή πτώχευση ενός κράτους είναι η κατάσταση στην οποία περιέρχεται το κράτος όταν αδυνατεί να ανταποκριθεί στις οικονομικές του υποχρεώσεις.

Συνήθης αιτία της χρεοκοπίας είναι η κατάσταση όπου οι κρατικές δαπάνες είναι πολύ μεγαλύτερες των φορολογικών εσόδων ενώ ο εξωτερικός δανεισμός είναι αδύνατος, όπως και η έκδοση χαρτονομίσματος.

Στην περίπτωση της Κύπρου είναι αδύνατη η έκδοση χαρτονομίσματος και ο αποκλεισμός από τις αγορές ομολόγων μάς έχει αφήσει μόνο μια εναλλακτική μέθοδο, τον διακρατικό δανεισμό. Κάτι που μέχρι σήμερα δεν έχει αποδώσει τα αναμενόμενα από πλευράς κράτους.

Αυτό το άρθρο θα επιχειρήσει να εξηγήσει γιατί φθάσαμε στο παρά πέντε της στάσης πληρωμών και κατά συνέπεια μιας προδιαγεγραμμένης πτώχευσης.

1. ΠΟΙΟ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΝΕΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Με την ένταξη της Κύπρου στην Ευρωζώνη και την αυτόματη υιοθέτηση ενός κοινού νομίσματος, του ευρώ, αυτόματα έχουμε παραδώσει την ευχέρεια ενάσκησης νομισματικής πολιτικής στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα. Με απλά λόγια η Κύπρος δεν μπορεί πλέον να θέτει το ύψος του επιτοκίου στο επίπεδο που η ίδια επιθυμεί αλλά ούτε και να εκδίδει χαρτονομίσματα. Η Κύπρος μετέχει στο Διοικητικό Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας.

2. Ο ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΟΙΚΩΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ

Τα κράτη έχουν την ευχέρεια να απευθύνονται στις αγορές εκδίδοντας ομόλογα σε επενδυτές σ’ όλες τις χώρες του κόσμου. Επομένως είναι πάρα πολύ σημαντικός ο ρόλος των οίκων αξιολόγησης στο να προσφέρουν σε υποψήφιους επενδυτές διεξοδική ανάλυση για τις προοπτικές των οικονομιών. Όσο καλύτερη είναι η αξιολόγηση για το συγκεκριμένο κράτος τόσο χαμηλότερο είναι το κόστος δανεισμού για τη χώρα. Αντίθετα κακή αξιολόγηση σημαίνει υψηλότερο κόστος δανεισμού και στην ουσία αποκλεισμός από τις αγορές ομολόγων.

3. ΗΤΑΝ Ο ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΜΑΣ ΑΠΟ ΤΙΣ ΑΓΟΡΕΣ ΠΡΟΒΛΕΨΙΜΟΣ;

Οι προειδοποιήσεις από τους οίκους αξιολόγησης άρχισαν να γίνονται από το 2009 όταν μας είχαν υποδείξει ότι η κυπριακή οικονομία χρειαζόταν διαθρωτικές αλλαγές. Η κυβέρνηση κωλυσιέργησε να λάβει μέτρα (ακόμη και σήμερα η κυβέρνηση αρνείται να λάβει ουσιαστικά μέτρα για να διορθώσει τα δομικά προβλήματα της οικονομίας) μέχρι που οι οίκοι αξιολόγησης υποβάθμισαν την κυπριακή οικονομία.

Σαν αποτέλεσμα το κόστος δανεισμού ανέβηκε τον Μάιο του 2011 στο 17%, κάτι που σήμαινε και τον αποκλεισμό μας από τις αγορές ομολόγων. Αν και οι προειδοποιήσεις για περαιτέρω υποβαθμίσεις συνεχίζονταν η κυβέρνηση κατόπιν συνεννόησης με τα συνδικάτα δεν έλαβε κανένα ουσιαστικό μέτρο για πραγματική μείωση των δημοσίων δαπανών.

4. ΚΟΥΡΕΜΑ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΧΡΕΟΥΣ – Η ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ

ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΜΕ ΑΠΑΘΕΙΑ

 

Στην πορεία μας για το κούρεμα των ελληνικών ομολόγων η κυπριακή οικονομία υποβαθμίστηκε περαιτέρω στην κατηγορία «σκουπίδια». Η δική μας πλευρά πιάστηκε απροετοίμαστη και δεν προστάτευσε το τραπεζικό μας σύστημα από το κούρεμα των ελληνικών ομολόγων με αποτέλεσμα οι κυπριακές τράπεζες να απωλέσουν €4 δις. Εδώ θα πρέπει να αναφέρουμε ότι η Ελλάδα διασφάλισε για τις δικές τις τράπεζες βοήθεια ύψους €48 δις.

5. ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ

 

Με αυτά τα δεδομένα η Κύπρος θα έπρεπε να ζητήσει την ένταξη της στον Μηχανισμό Στήριξης από τον Νοέμβριο του 2011. Με τραπεζική ζημιά €4 δις και αποκλεισμός μας από τις αγορές σε τι άλλο ελπίζαμε;

6. ΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΔΑΝΕΙΟ

Αντί ένταξής μας στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Στήριξης τον Νοέμβριο 2011 προτιμήσαμε τον Ρωσικό Μηχανισμό Στήριξης. Εξασφαλίσαμε δάνειο ύψους €2,5 δις με επιτόκιο 4,5% ( το επιτόκιο του Μηχανισμού Στήριξης ήταν τότε €2,5%). Οι χρηματοδοτική ανάγκη για το 2012 ήταν €3,2 δις, και επομένως το Ρωσικό δάνειο δεν αρκούσε.

Περαιτέρω, η ανάγκη κεφαλαιακής επάρκειας των τραπεζών μας μέχρι τις 30 Ιουνίου 2012 διαμόρφωνε ένα πολύ προβλέψιμο σκηνικό. Τον Ιούλιο του 2012 είτε θα εξασφαλίζαμε νέο δάνειο από την Ρωσία ή την Κίνα είτε θα ζητούσαμε την βοήθεια από τον Μηχανισμό. Με δεδομένη την αδυναμία εξασφάλισης διακρατικού δανείου η κυβέρνηση ζήτησε την βοήθεια του Μηχανισμού Στήριξης, μια διαδικασία που βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη.

7. ΕΡΑΣΙΤΕΧΝΙΚΟΙ ΧΕΙΡΙΣΜΟΙ

Η στάση πληρωμών από μέρους της κυβέρνησης ήταν προβλέψιμη από τον Ιανουάριο του 2012 αλλά δεν λήφθηκε η πρόνοια για την εξασφάλιση των αναγκαίων πόρων.

Αν ο σχεδιασμός του κράτους ήταν να βάλει χέρι στα ταμεία συντάξεων των εργαζομένων στους ημικρατικούς οργανισμούς, αυτό φαίνεται να μην τους βγαίνει και έτσι η στάση πληρωμών είναι αναπόφευκτη, εκτός και αν ζητηθεί επείγουσα βοήθεια από τον Μηχανισμό.

8. ΤΙ ΕΠΙΦΥΛΑΣΣΕΙ Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ

Η έλευση της Τρόικα στην Κύπρο έχει αφήσει μια πρώτη γεύση για τις προθέσεις τους. Αναζητούν ριζικές λύσεις στα διαρθρωτικά μας προβλήματα.

Εκτίμησή μου είναι ότι το μέγεθος της βοήθειας που θα χρειαστεί η κυπριακή οικονομία θα αγγίξει τα €20δις. Μέσα από αυτό το περιβάλλον οι διακηρυγμένες κόκκινες γραμμές μας ίσως να παραβιαστούν.

Το σίγουρο είναι ότι όλα τα θέματα θα τεθούν στο τραπέζι πέραν των 7 υποδείξεων από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Μεταφράζοντας τις υποδείξεις μπορούμε να συμπεράνουμε ότι η ΑΤΑ θα δεχθεί μεγάλες αναπροσαρμογές καθώς υποψήφιο για αλλαγές είναι και το όριο αφυπηρέτησης. Η αμεσότητα των μέτρων που θα ληφθούν δεν αφήνει κανένα περιθώριο ο Φ.Π.Α. να παραμείνει στα σημερινά του επίπεδα, η περαιτέρω στόχευση των κοινωνικών παροχών καθίσταται πιο αναγκαία από ποτέ, αλλά αυτό που θα προκαλέσει τις περισσότερες αντιδράσεις θα είναι η εισήγηση για περικοπές στο κρατικό μισθολόγιο.

9. Ο ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΑΠΛΟ ΑΝΘΡΩΠΟ

 

Η άφιξη της Τρόικα στην Κύπρο για δεύτερη φορά θα ξεσκεπάσει τα μεγάλα διαχρονικά προβλήματα της κυπριακής οικονομίας.

Δυστυχώς είναι ο απλός ο άνθρωπος που θα κληθεί ν πληρώσει τα δισεκατομμύρια του τραπεζικού τομέα. Είναι ο απλός ο άνθρωπος που πληρώνει σήμερα την αύξηση του Φ.Π.Α. στο 17%, την αύξηση του Φ.Π.Α. στα τρόφιμα και φάρμακα.

Είναι κατά το πλείστον ο απλός ο άνθρωπος που θα πληρώσει το νέο μεγάλο σκάνδαλο των αξιόγραφων των τραπεζών.

Είναι οι 40 000 των ανέργων που βιώνουν σήμερα τα αποτελέσματα μιας οικονομικής πολιτικής που οδήγησε μια χώρα από τα δώματα στα χώματα και από την ευημερία και το ψηλό βιοτικό επίπεδο των πολιτών της στα κοινωνικά παντοπωλεία και στην πτώχευση.

Flickr Feed

Τετ, 26 Απρ 2017

ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ
Μπαχρέιν, 25-26 Απριλίου 2017

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Για να επιτύχουμε ένα μοντέλο αειφόρου ανάπτυξης, του οποίου τα οφέλη θα ξεπερνούν τα εθνικά σύνορα και θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην περιοχή μας ως σύνολο, οφείλουμε να υιοθετήσουμε μια ολιστική προσέγγιση χωρίς αποκλεισμούς για την παραγωγή και τη χρήση ενέργειας, που δεν θα βασίζεται αποκλειστικά σε κάποια μεμονωμένη πηγή ενέργειας, αλλά θα στοχεύει σε ένα μοντέλο στο οποίο οι παραδοσιακές και εναλλακτικές πηγές ενέργειας λειτουργούν συμπληρωματικά.

Στην περίπτωση της Κύπρου, έχουμε δώσει προτεραιότητα στην περαιτέρω προώθηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως η αιολική και η ηλιακή ενέργεια, αξιοποιώντας έτσι τους πλούσιους φυσικούς πόρους του νησιού μας. Παράλληλα, η ανακάλυψη αποθεμάτων φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένης της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κύπρου, μας οδήγησε σε μια διαδικασία εξερεύνησης και εκμετάλλευσης αυτών των πιθανών αποθεμάτων με έμφαση στην περιφερειακή συνεργασία.

Το όραμά μας είναι ότι οι φυσικοί πόροι που βρίσκονται στα βάθη της Ανατολικής Μεσογείου μπορούν να λειτουργήσουν ως σημαντικός παράγοντας περιφερειακής συνεργασίας και σταθερότητας, με τον ίδιο τρόπο που τα οικονομικά οφέλη της ένωσης άνθρακα και χάλυβα ένωσαν τη Δυτική Ευρώπη μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτό είναι μόνο ένα από τα πολλά παραδείγματα για το πώς οι κοινές προκλήσεις, ευκαιρίες και δυνατότητες μπορούν να λειτουργήσουν ως ισχυρή ενοποιητική δύναμη.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Κύπρος είναι σε θέση να αναλάβει ηγετικό ρόλο και να εξελιχθεί σε σημαντικό ενεργειακό κέντρο στην περιοχή. Η ανακάλυψη του Zohr, ενός από τα σημαντικότερα αποθέματα φυσικού αερίου στη Μεσόγειο, 6 έως 7 χιλιόμετρα μακριά από την ΑΟΖ της Κύπρου, ανανέωσε το ενδιαφέρον των μεγάλων εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου στην περιοχή μας και έδωσε ώθηση για περαιτέρω εξερεύνηση. Μόλις πριν από λίγες εβδομάδες, δύο μεγάλες διεθνείς εταιρείες πετρελαίου υπέγραψαν συμφωνία με την Κυπριακή Δημοκρατία για διεξαγωγή διερευνητικών γεωτρήσεων στα νότια παράλια του νησιού μας. Επιπλέον, η υπεράκτια εξερεύνηση και παραγωγή αερίου και πετρελαίου, καθώς και η χερσαία μεταφορά τους, απαιτούν τη λειτουργία ειδικών σκαφών και εξοπλισμού και την παροχή ειδικών υπηρεσιών υποστήριξης. Ως εκ τούτου, οι εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας ενισχύουν σημαντικά τους θαλάσσιους και ναυτιλιακούς τομείς και διευρύνουν τους ορίζοντες της εμπορικής μας ναυτιλιακής βιομηχανίας, λειτουργώντας ως σημαντική κινητήρια δύναμη για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης.

Η Κύπρος φιλοδοξεί να επωφεληθεί πλήρως από αυτές τις εξελίξεις, οι οποίες, σε συνδυασμό με τη γεωστρατηγική της θέση, στο σταυροδρόμι Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, μπορούν να καταστήσουν το νησί σημαντικό διαπεριφερειακό ενεργειακό και εμπορικό κόμβο που θα συνδέει τις αγορές της Ευρώπης και της Ασίας. Για όλους αυτούς τους λόγους αποδίδουμε μεγάλη σημασία στην ενίσχυση των δεσμών και της συνεργασίας μας με τους εταίρους μας στην Ασία.

Πιστεύουμε δε ακράδαντα, πως έχουμε πολλά να μάθουμε ο ένας από τον άλλον και σε αυτό το πλαίσιο οφείλουμε να χρησιμοποιήσουμε σοφά τις ευκαιρίες που παρέχονται στο πλαίσιο της κοινής μας συμμετοχής στην Ασιατική Κοινοβουλευτική Συνέλευση. Έχουμε πολλές εξαιρετικές ιδέες και ένα υγιές πλαίσιο που μας παρέχουν οι διεθνείς συνθήκες και συμφωνίες. Είναι καιρός να εργαστούμε ώστε με στέρεα και σταθερά βήματα να ενισχύσουμε τη συνεργασία μας και να επιτύχουμε βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη για όλους μας.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

Η παρέμβαση στα αγγλικά εδώ


 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ

Άρχισαν χθες και ολοκληρώθηκαν σήμερα στη Μανάμα του Μπαχρέιν, οι εργασίες της Μόνιμης Επιτροπής για την Οικονομία και Αειφόρο Ανάπτυξη της Ασιατικής Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης (ΑΚΣ), στην οποία συμμετέχουν, εκ μέρους της Βουλής των Αντιπροσώπων, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΔΗΣΥ και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης και ο βουλευτής του ΑΚΕΛ κ. Χριστάκης Τζιοβάνης. Κύριο θέμα της συνάντησης ήταν η σύνδεση της οικονομικής προόδου με την επίτευξη των Στόχων της Αειφόρου Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Την έναρξη των εργασιών κήρυξε με χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Συμβουλίου των Αντιπροσώπων (Κάτω Βουλή) του Κοινοβουλίου του Μπαχρέιν, κ. Ahmed Bin Ebrahim Almulla.
Σε σχετική παρέμβασή του χθες, κατά τη συζήτηση ψηφίσματος για τις ενεργειακές προοπτικές και την ενοποίηση της ενεργειακής αγοράς της Ασίας, ο επικεφαλής της Κυπριακής αντιπροσωπείας, κ. Τορναρίτης, τόνισε πως η Κύπρος είναι σε θέση να αναλάβει ηγετικό ρόλο και να εξελιχθεί σε σημαντικό ενεργειακό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Οι πρόσφατες εξελίξεις στην περιοχή, περιλαμβανομένης της ανακάλυψης του κοιτάσματος Zohr, επεσήμανε, ανανέωσαν το ενδιαφέρον των μεγάλων εταιρειών πετρελαίου, γεγονός που αντανακλάται και στην πρόσφατη υπογραφή συμφωνίας της Κυπριακής Δημοκρατίας για διεξαγωγή διερευνητικών γεωτρήσεων στα νότια παράλια του νησιού. Επιπλέον, οι ενεργειακές εξελίξεις θα λειτουργήσουν ως σημαντική κινητήρια δύναμη για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, συμπλήρωσε ο Κύπριος βουλευτής. Η Κύπρος, κατέληξε ο κ. Τορναρίτης, υπό το φως αυτών των εξελίξεων και λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης, στο σταυροδρόμι Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, μπορεί να καταστεί σημαντικός διαπεριφερειακός ενεργειακός και εμπορικός κόμβος, που θα συνδέει τις αγορές της Ευρώπης και της Ασίας, γι’ αυτό και αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ενίσχυση των δεσμών και της συνεργασίας με τους εταίρους της στην Ασία.

Με την ολοκλήρωση της συνεδρίας, εγκρίθηκαν προσχέδια ψηφισμάτων, που αφορούν στην ενίσχυση των προσπαθειών για οικονομική ανάπτυξη, στο ρόλο των κοινοβουλίων στην εφαρμογή των Στόχων της Αειφόρου Ανάπτυξης του ΟΗΕ, στην εξάλειψη της φτώχειας, στη διαχείριση των υδάτινων πόρων, στην ενοποίηση της ενεργειακής αγοράς της Ασίας, καθώς και σε περιβαλλοντικά θέματα με έμφαση στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων των κλιματικών αλλαγών. Τα εν λόγω προσχέδια θα προωθηθούν για υιοθέτηση στην επόμενη Σύνοδο της Ολομέλειας της ΑΚΣ, που αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Δεκέμβριο.
Εξάλλου, στο περιθώριο των εργασιών της συνάντησης, ο κ. Τορναρίτης είχε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει επαφές με τους Προέδρους της Άνω και Κάτω Βουλής του Μπαχρέιν, που φιλοξενούσε τη διοργάνωση, κ.κ. Ali Bin Saleh Al-Saleh και Ahmed Bin Ebrahim Almulla, αντίστοιχα, καθώς και με αξιωματούχους της ΑΚΣ, με στόχο την ενίσχυση των ανταλλαγών με την Κύπρο. Πραγματοποιήθηκαν επίσης επαφές και με άλλες εθνικές κοινοβουλευτικές αντιπροσωπείες, με τις οποίες συζητήθηκαν ευρύτερα τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή.

 

Τετ, 26 Απρ 2017

Δηλώσεις Προέδρου ΔΗΣΥ κ. Αβέρωφ Νεοφύτου μετά από συνάντηση με την Παγκύπρια Ομοσπονδία Πολυτέκνων

  • Κάθε παιδί που γεννιέται είναι εθνικός πλούτος. Προσφέρει στον εθνικό πλούτο, στο εθνικό εισόδημα 
  • Αυτό το σύστημα που ζούμε εδώ και δεκαετίες, αυτήν την δημοσιονομική πειθαρχία πολλάκις την παραβίασε και όχι γα χάριν των μη προνομιούχων, αλλά δυστυχώς ο κανόνας ήταν η παραβίαση για χάριν των άλλων ομάδων. 
  • Υπό εξέλιξη η μελέτη ΔΗΣΥ: όταν η απόδοση της οικονομίας θα είναι πέραν των στόχων που θέτουμε και με βάση τους δημοσιονομικούς κανόνες, τα επιπρόσθετα πλεονάσματα, να δημιουργείται αυτόματα ένα κοινωνικό πακέτο, το οποίο με κοινωνική ευαισθησία και προτεραιότητες να ανακατανέμεται στις ομάδες που έχουν την περισσότερη ανάγκη.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ

Θέλω να συγχαρώ τον Πρόεδρο των πολυτέκνων και τους συνεργάτες του γιατί μέσα από την πιο δύσκολη περίοδο που βιώσαμε, άντεξαν τις δυσκολίες και παρά τις περικοπές που έγιναν συμπεριφέρθηκαν με ένα πάρα πολύ υπεύθυνο τρόπο.

Είναι η ομάδα που βοηθά την οικονομία. Κάθε παιδί που γεννιέται είναι εθνικός πλούτος. Προσφέρει στον εθνικό πλούτο, στο εθνικό εισόδημα, αλλά για εμάς στην Κύπρο έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία και αξία στο ότι ενισχύει την διατήρηση τουλάχιστον, του δημογραφικού χαρακτήρα της κυπριακής κοινωνίας.

Ακούσαμε με προσοχή τα αιτήματα. Γνωρίζω ότι η οικονομία επανέκτησε μέρος του χαμένου εδάφους και τα οικονομικά του κράτους επιτρέπουν, λελογισμένα, να τεθούν προτεραιότητες με κοινωνική ευαισθησία και κοινωνική δικαιοσύνη. Θεωρώ την ομάδα των πολυτέκνων ως μια από αυτές τις πολύ ευαίσθητες και ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.

Γι’ αυτό και κρίνω λογικό, μέσα στις δυνατότητες τις οικονομικές του κράτους, ότι πρέπει να αντιμετωπισθούν, τόσο του θέματος του επιδόματος τέκνου, όσο και του επιδόματος της πολύτεκνης μάνας.        

Θα προχωρήσω και κάτι το οποίο κουβέντιασα με τους συνεργάτες και είναι υπό εξέλιξη η μελέτη του Δημοκρατικού Συναγερμού. Γνωρίζετε την αυστηρότητα μου όσον αφορά την τήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Την ίδια ώρα, θέλω να το επαναλάβω ξεκάθαρα, η δημοσιονομική πειθαρχία δεν μπορεί να εξαντλείται στις κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες και στους μη προνομιούχους πολίτες. Αυτό το σύστημα που ζούμε εδώ και δεκαετίες, αυτήν την δημοσιονομική πειθαρχία πολλάκις την παραβίασε και όχι γα χάριν των μη προνομιούχων, αλλά δυστυχώς ο κανόνας ήταν η παραβίαση για χάριν των άλλων ομάδων.

Κοινωνική δικαιοσύνη. Γι’ αυτό και η δική μας πρόταση είναι όταν η απόδοση της οικονομίας θα είναι πέραν των στόχων που θέτουμε και με βάση τους δημοσιονομικούς κανόνες, τα επιπρόσθετα πλεονάσματα, να δημιουργείται αυτόματα ένα κοινωνικό πακέτο, το οποίο με κοινωνική ευαισθησία και προτεραιότητες να ανακατανέμεται στις ομάδες που έχουν την περισσότερη ανάγκη.

Να είμαι πιο συγκεκριμένος. Αν ο στόχος για το 2017 είναι πλεόνασμα ενός ποσοστού και φέρουμε καλύτερα αποτελέσματα που στο τέλος του χρόνου θα έχουμε 100 εκατομμύρια περισσότερα, πέραν της επίτευξης των στόχων που έχουμε θέσει ως πολιτεία, αυτά τα 100 εκατομμύρια να μπαίνουν απευθείας στο πακέτο της κοινωνικής στήριξης. Μέσα από τον κοινωνικό διάλογο, να γίνεται η διανομή και η ανακατανομή, με βάση κοινωνικές προτεραιότητες και κοινωνική δικαιοσύνη.

Με αυτά λέγοντας και πάλι να ευχαριστήσω φίλε πρόεδρε και καλή επιτυχία στο συνέδριο σας.

Τετ, 26 Απρ 2017

Δηλώσεις Προέδρου ΔΗΣΥ κ. Αβέρωφ Νεοφύτου για το κυπριακό

  • Ναι, ανησυχώ για την πορεία του εθνικού προβλήματος. Είμαι έντονα προβληματισμένος, που οδηγούνται τα πράγματα.
  • η δική μας πλευρά πρέπει να μείνει συνεπέστατη, στοχοπροσηλωμένη στον διάλογο.
  • θα πω μια πραγματικότητα: Δηλητηριάστηκε η κοινή γνώμη και στις δύο κοινότητες. Δεν θα μπω σε συγκεκριμένους λόγους. Καταγράφω μια ιστορική πραγματικότητα.
  • προκρίνω την εθνική ενότητα για τον εθνικό στόχο της επανένωση παρά τις κούρσες για ποιος θα κάτσει στην καρέκλα του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας σε μια μοιρασμένη πατρίδα. 

Πριν μπούμε στα επιμέρους, με ευθύτητα, με συναίσθηση της ευθύνης μου έναντι του τόπου, οφείλω να πω τις απόψεις και τους προβληματισμούς μου για την πορεία της χώρας μου. Γι αυτό και βρίσκομαι στην πολιτική.

Για χρόνια με ακούγατε να μιλώ για τους επερχόμενους κινδύνους στην διαχείριση των θεμάτων της οικονομίας. Δεν επιτρέπεται σε κανένα να κινδυνολογεί. Όμως ο καθένας από εμάς, έχει την υποχρέωση να μιλά με την γλώσσα της αλήθειας. Ναι, ανησυχώ για την πορεία του εθνικού προβλήματος. Είμαι έντονα προβληματισμένος, που οδηγούνται τα πράγματα. Ναι, ανησυχώ και προβληματίζομαι από ένα ενδεχόμενο αδιέξοδο. Γνωρίζω πολύ καλά και όχι λιγότερο από οποιοδήποτε άλλο, πως ως τώρα δεν λύσαμε το κυπριακό εξαιτίας της τουρκικής αδιαλλαξίας και των τουρκικών θέσεων, που παραμένουν, σε αρκετά σημαντικά ζητήματα, αμετακίνητες.

Η εθνική μας ευθύνη και υποχρέωση είναι μέσα από τον διάλογο, να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να σπάσουμε την τουρκική αδιαλλαξία. Δεν μπορεί το κυπριακό να δημιουργήθηκε λόγω της τουρκικής εισβολής, να παραμένει άλυτο λόγω της τουρκικής αδιαλλαξίας και να υπάρχει έστω και ο παραμικρός κίνδυνος στο τέλος να μας επιρριφτούν και ευθύνες για αδιέξοδο.

Γι’ αυτό και η δική μας πλευρά πρέπει να μείνει συνεπέστατη, στοχοπροσηλωμένη στον διάλογο. Όχι με σκοπό να εκθέσουμε, δεν είναι εθνική μας προτεραιότητα μέσα από τον διάλογο να επιρριφτούν ευθύνες. Εθνική μας προτεραιότητα είναι να επιλύσουμε το κυπριακό, σε μια βιώσιμη λύση του κυπριακού. Αν όμως αυτό δεν καταστεί εφικτό, τουλάχιστον η ευθύνη να μην βαραίνει την ελληνοκυπριακή κοινότητα.        

Ερώτηση: Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη πρόταση από πλευράς ΔΗΣΥ για το πώς σπάζει το αδιέξοδο;

Με γνωρίζετε εδώ και χρόνια. Δεν θεωρώ ότι αυτά τα ζητήματα, των λεπτών χειρισμών, στρατηγικής και τακτικής, ωφελεί να τα λέμε μέσα από τα μικρόφωνα για να τα ακούμε οι ίδιοι.

Υπάρχει ο θεσμός του Εθνικού Συμβουλίου. Καταθέσαμε τις απόψεις και καταθέτουμε τις απόψεις και τους προβληματισμούς μας. Μιλούμε και έχουμε κανάλια και με τα Η.Ε και με την Ευρώπη και με τις σημαντικές χώρες που διαδραματίζουν ρόλο. Με τους πρεσβευτές των μονίμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας αλλά έχουμε επικοινωνία και με τους τουρκοκύπριους και τα τουρκοκυπριακά κόμματα, αυτά που μοιράζονται, τουλάχιστον τον εθνικό στόχο της επίλυσης του κυπριακού μέσα από μια Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία, γιατί υπάρχουν και αρκετά τουρκοκυπριακά κόμματα που θέλουν δικό τους κράτος ή ενσωμάτωση με την Τουρκία.

Μετά από 43 χρόνια που ζούμε και βιώνουμε τα αποτελέσματα της τουρκικής εισβολής και κατοχής, πρέπει να πράξουμε ότι είναι ανθρωπίνως δυνατόν και ομολογουμένως τους τελευταίους μήνες, θα πω μια πραγματικότητα: Δηλητηριάστηκε η κοινή γνώμη και στις δύο κοινότητες. Δεν θα μπω σε συγκεκριμένους λόγους. Καταγράφω μια ιστορική πραγματικότητα. Όπως, θα πω ως πολιτικός και ως ηγέτης του Δημοκρατικού Συναγερμού, προκρίνω την εθνική ενότητα για τον εθνικό στόχο της επανένωση παρά τις κούρσες για ποιος θα κάτσει στην καρέκλα του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας σε μια μοιρασμένη πατρίδα.