Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία... Μήπως ακολουθεί η Κύπρος;
Παρ, 10 Δεκ 2010

του Πρόδρομου Προδρόμου

 

Δεν πρόκειται απλά για εθνικές δημοσιονομικές κρίσεις ή κρίσεις χρέους. Εδώ και αρκετό καιρό φάνηκε καθαρά ότι δοκιμάζεται η ίδια η Ευρωζώνη. Πέρα από το μηχανισμό στήριξης που εγκαταστάθηκε πρόσφατα, κάποιες επιλογές και μεθοδεύσεις των ίδιων των ισχυρών της Ε.Ε. δεν βοήθησαν αρκετά -αφού η Γερμανία, ιδιαίτερα, θέλησε να επιβάλει τους όρους και την οπτική της. Μαζί με την πρωτοφανή “στοχοποίηση” της Ελλάδας, ήρθαν στην επιφάνεια βαθύτερες αντιφάσεις και αρρυθμίες του ίδιου του νομισματικού συστήματος της Ευρώπης.

Θύμα της επιτυχίας της

Σήμερα, η Ιρλανδία εμφανίζεται ως το δεύτερο “κακό παιδί” και μαζί θύμα της κρίσης. Η οικονομία της ήταν, όμως, το “οικονομικό θαύμα” της Ευρώπης τις δυο τελευταίες δεκαετίες. Το φορολογικό σύστημα, αλλά και επιδέξιες πολιτικές που διαμόρφωναν ένα σύγχρονο φιλικό περιβάλλον, προσήλκυσαν μαζικά ξένες επενδύσεις. Η γοργή οικονομική μεγέθυνση έκανε τους Ιρλανδούς, άλλοτε “φτωχούς συγγενείς”, να φτάσουν να έχουν, το 2009, το δεύτερο ψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα μέσα στην Ε.Ε. (πίσω μόνο από το Λουξεμβούργο).

Ολόκληρη την προηγούμενη δεκαετία κανένα “μαύρο σύννεφο” δεν φάνηκε στον κελτικό ουρανό. Η Ιρλανδία παρουσίαζε συνεχώς πλεονάσματα και όχι ελλείμματα στον κρατικό προϋπολογισμό. Ξαφνικά, όμως, βρέθηκε το 2009 με ένα δημοσιονομικό έλλειμμα που μόνο με εκείνο της Ελλάδας μπορούσε να συγκριθεί (14,4% έναντι 15%). Ενώ για το τρέχον έτος προβλέπεται έλλειμμα-ρεκόρ, ύψους 32%.

Η εξήγηση φαίνεται να είναι αμείλικτα απλή. Η Ιρλανδία υπήρξε κατά κάποιο τρόπο “θύμα της επιτυχίας της”. Οι υψηλές οικονομικές επιδόσεις έδωσαν χώρο σε ένα “τραπεζικό ροντέο”, με απόληξη μια φρενίτιδα στον τομέα των ακινήτων. Ούτε λίγο ούτε πολύ στήθηκε μια “φούσκα” από τα εισοδήματα της οποίας έμαθε να ζει πλούσια η χώρα (και το κράτος της). Μέσα στην κρίση, όμως, ήρθαν ακαριαία τα μηνύματα “διόρθωσης”. Σήμερα η Ιρλανδία παρουσιάζεται να έχει ένα υπερμεγέθες τραπεζικό άνοιγμα. Φαίνεται να έχει υπερβεί σε ριψοκίνδυνες κινήσεις και επινοήσεις ακόμα και εκείνο το “σαλό” βορειαμερικανικό σύστημα. Το χειρότερο, πάντως, είναι ότι το ίδιο το κράτος έσπευσε σε κάποια στιγμή να εγγυηθεί τα τραπεζικά χρέη. Αυτό είναι το πραγματικό “ιρλανδικό ζήτημα”.

Δημοσιονομικά, η Ιρλανδία παρουσιάζεται εξίσου “ασθενής” με την Ελλάδα. Δεν έχει όμως αντίστοιχο πρόβλήμα χρέους. Αλλά υπάρχει, προφανώς, ένα ζήτημα με το αναπτυξιακό της μοντέλο και με την ίδια την αρχιτεκτονική της οικονομίας της. Ενώ, η Πορτογαλία, που έχει αρκετά ψηλότερο χρέος, δεν έχει φτάσει σε ανάλογο μέγεθος δημοσιονομικής εκτροπής. Αλλά φαίνεται να βρίσκεται καθ’ οδόν· αρκετά κοντά... Όπως, περίπου, και η Ισπανία. Αυτές οι τέσσερις οικονομίες μετράνε μαζί σχεδόν το ένα πέμπτο του ΑΕΠ της Ευρωζώνης.

Ωστόσο, η σύγκριση των χωρών στη βάση των γενικών δεικτών δεν μπορεί να δώσει πάντα την πραγματική εικόνα. Μεγαλύτερη σημασία έχει η δομή της κάθε οικονομίας και οι εσωτερικές τάσεις της, όπως και η δυναμική των μεγεθών. Δυο χώρες με τον ίδιο δείκτη δημοσιονομικού ελλείμματος μπορεί να διαφέρουν αισθητά ως προς τους κινδύνους που διατρέχουν. Το ζήτημα είναι ποιές δυνάμεις και τάσεις βρίσκονται πίσω από τα διάφορα μεγέθη.

Η κυπριακή περίπτωση

Η κυπριακή οικονομία δεν μπορεί να συγκριθεί άμεσα με αυτές τις περιπτώσεις. Ούτε τέτοιου ύψους δημόσιο χρέος έχει ούτε και το δημοσιονομικό έλλειμμα πλησιάζει ακόμα σε διψήφιο ποσοστό του ΑΕΠ -παρά την “εκτροπή” που παρουσιάζει. Μόνη σχετική επισήμανση είναι ότι τόσο το ένα όσο και το άλλο μέγεθος παίρνει τα τελευταία 2-3 χρόνια την ανιούσα. Ακόμα και το μεγάλο “άνοιγμα” του τραπεζικού τομέα στο εξωτερικό (δηλαδή κυρίως την Ελλάδα), το οποίο συγκίνησε εσχάτως τους S&P’s, δεν παρουσιάζει ανάλογους κινδύνους με την ιρλανδική περίπτωση. Γι’ αυτό τον λόγο, εξάλλου, ήρθε και η επίσημη διαβεβαίωση εκ μέρους του ΔΝΤ.

Αν αξίζει τον κόπο να κάνουμε μια τέτοια “συγκριτική συζήτηση” είναι γιατί, εξαιτίας ακριβώς του ευρύτερου ευρωπαϊκού περιβάλλοντος, μέσα στην κρίση και την αναταραχή η Κύπρος διατρέχει πιθανώς κάποιο “πολιτικό κίνδυνο”.

Ο τρόπος με τον οποίο η Γερμανία (κυρίως) “στοχοποίησε” την Ελλάδα δεν έχει να κάνει απλά και μόνο με το πρόβλημα που παρουσίασε η τελευταία. Αλλά μάλλον το “ελληνικό πρόβλημα” εμφανίστηκε ως αφορμή για να ξεκαθαρίσουν και άλλοι λογαριασμοί... Πίσω από τους χειρισμούς και τις αποφάσεις για τη διαχείριση της κρίσης και του ίδιου του Ευρώ, κρύβονται συχνά πάγιες διαφορές απόψεων, αντιλήψεων και, κυρίως, συμφερόντων. Επομένως, τη στιγμή που η Γερμανία (ειδικά) έχει επιλέξει και επιβάλλει μια “πολιτική πυγμής”, είναι αδιανόητο η Κύπρος που βρέθηκε σε επιτήρηση να μη δείξει ότι χειρίζεται μόνη τις υποθέσεις της και αντιστρέφει αποφασιστικά τις τάσεις.

Τα διάφορα πολιτικά παιχνίδια που μέχρι στιγμής κυριαρχούν στην κυπριακή τοπική σκηνή, καθυστερώντας αποφασιστικές κινήσεις διόρθωσης της δημοσιονομικής εκτροπής, είναι πραγματικά αστεία μπροστά στο τι μπορεί να διακυβεύεται αν σε κάποια στιγμή αποφασίσουν στα “υψηλά δώματα” της Ευρωζώνης να αναζητήσουν “αποδιοπομπαίους τράγους”. Εκτός αυτού, οι διορθώσεις και ακόμα περισσότερο κάποιες μεταρρυθμίσεις θα είναι και προς όφελος της ίδιας της οικονομίας.

Εξάλλου, θα πρέπει να προσέξουμε και κάποιες πολύ συγκεκριμένες πιέσεις που ασκούνται πάνω στην Ιρλανδία από την ώρα βρέθηκε, αυτές τις μέρες, σε πολύ δεινή θέση και τελικά κατέφυγε στον περίφημο μηχανισμό στήριξης. Αμέσως τέθηκε σε αμφισβήτηση ο περίφημος χαμηλός συντελεστής εταιρικού φόρου (το 12,5%, που η Κύπρος κατά κάποιο τρόπο μιμήθηκε υιοθετώντας συντελεστή 10%). Η αιτίαση είναι ότι τυχόν αύξησή του θα βελτιώσει τα κρατικά έσοδα της Ιρλανδίας. Το πραγματικό αίτιο είναι ότι εδώ και χρόνια πολλοί αντιδρούν κρίνοντας ότι με αυτό τον τρόπο η Ιρλανδία “κλέβει” επενδύσεις... Αν μη τι άλλο, η χώρα μας δεν έχει απολύτως κανένα λόγο να αφήσει να κάνουν άλλοι συζήτηση για κάποιες, τουλάχιστον, “εσωτερικές ρυθμίσεις” που μέχρι στιγμής λειτουργούν ως ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Γι’ αυτά (και για άλλα πολλά ακόμη) η κυβέρνησή θα πρέπει να σοβαρευτεί και να αφήσει στην άκρη τόσο τις κομματικές σκοπιμότητες όσο και κάποιες “ιδεολογικές” ακροβασίες, παίρνοντας ουσιαστικά και ζυγισμένα μέτρα. Με έμφαση πρώτα στον περιορισμό των κρατικών δαπανών και έπειτα μόνο στην αναζήτηση εσόδων. Ενώ θα πρέπει να βρεθούν τρόποι ούτως ώστε να εξασκηθεί και το βάρος της κοινωνίας έναντι του πολιτικού συστήματος και να αναζητηθούν γενικότερες τομές και μεταρρυθμίσεις, χωρίς τις οποίες δεν πρόκειται να βγούμε πραγματικά από την κρίση.

Η απάντηση είναι λοιπόν ότι όχι, δεν φαίνεται αρκετά πιθανό να έχει η Κύπρος ανάλογη τύχη με τις ευρωπαϊκές οικονομίες που βρέθηκαν στη δίνη της κρίσης. Ενώ παρεπόμενο αυτής της απάντησης δεν είναι ο εφησυχασμός, αλλά η εγρήγορση.

 

Flickr Feed

Πεμ, 27 Απρ 2017

Δηλώσεις του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, από τον χώρο ανέγερσης της Μαρίνας Αγίας Νάπας.

Από τα λόγια στα έργα. Εδώ και αρκετά χρόνια μιλούσαμε για την Μαρίνα της Αγίας Νάπας. Σήμερα είμαστε εδώ στο εργοτάξιο.

Η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μπορεί να κάνει θαύματα. Έχουμε εδώ μια επένδυση περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ, που θα αναβαθμίσει όχι μόνο την Αγία Νάπα αλλά και τον Δήμο Σωτήρας αλλά και με θετικές επιπτώσεις στο Παραλίμνι, που εύχομαι, αν είναι δυνατόν να μιλήσουμε και για έργα και πράξεις για την μαρίνα του Παραλιμνίου.

Θέλω να συγχαρώ τους ιδιώτες επενδυτές. Χρειάζεται και η επιχειρηματική τόλμη, σε καιρούς οικονομικά δύσκολους, να επενδύεις σημαντικά ποσά.  Επιπρόσθετα δημιουργούνται θέσεις εργασίας. Και η ανεργία δεν μειώνεται με το να αυξάνουμε την Δημόσια Υπηρεσία αλλά μόνο μέσα από νέες θέσεις εργασίας που δημιουργούνται από επενδύσεις της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Πεμ, 27 Απρ 2017

Δηλώσεις του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου στο οδόφραγμα της Δερύνειας.


Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου δήλωσε ότι δεν είναι αρκετό να ανοίγουν οδοφράγματα μετά από 43 χρόνια αλλά αυτό που είναι επιθυμητό είναι να επανενωθεί η μοιρασμένη μας πατρίδα και να στηρίξουμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη στις προσπάθειές του να υπάρξουν περαιτέρω συγκλίσεις για να έρθει η Τουρκία στο τραπέζι όπου εκεί θα κριθεί αν έχει την πραγματική πολιτική βούληση.

Μιλώντας μετά από επίσκεψη στο οδόφραγμα της Δερύνειας, συνοδευόμενος από αντιπροσωπεία του ΔΗΣΥ και τον Δήμαρχο Δερύνειας κ. Άντρο Καραγιάννη, είπε ότι βρίσκεται στην Δερύνεια με τους συνεργάτες του, “και βιώνουμε για ακόμη μια φορά, μετά από 43 χρόνια, τα τετελεσμένα της εισβολής.

“Για να φθάσουμε στην Αμμόχωστο, πρέπει να αποφεύγουμε τα u-turns και να βλέπουμε πάντα μπροστά γνωρίζοντας τις δυσκολίες, γνωρίζοντας ότι μέχρι σήμερα το Κυπριακό δεν λύθηκε εξαιτίας της μη ύπαρξης πολιτικής βούλησης εκ μέρους της Τουρκίας. Όμως εμείς πρέπει να μείνουμε στοχοπροσηλωμένοι.”, σημείωσε.

Ανέφερε ότι αναμένουν οι κάτοικοι πότε θα ανοίξει το οδόφραγμα και θέλουμε να πιστεύουμε πως θα ανοίξει το συντομότερο δυνατό. Αλλά για μας δεν αρκεί, δεν αρκεί μετά από 43 χρόνια να ανοίγουμε οδοφράγματα, Μετά από 43 χρόνια για μας, αυτό που είναι επιθυμητό είναι να επανενώσουμε την μοιρασμένη μας πατρίδα. Να στηρίξουμε τον Πρόεδρο Αναστασιάδη στις προσπάθειές του να υπάρξουν περαιτέρω συγκλίσεις για να έρθει η Τουρκία στο τραπέζι όπου εκεί θα κριθεί αν έχει την πραγματική πολιτική βούληση.

Εδώ και δεκαετίες είπε, επισκέπτεται τις ελεύθερες περιοχές, τη Δερύνεια, τα κτίρια του Δήμου Αμμοχώστου εδώ στο Πολιτιστικό Κέντρο. Για πόσα χρόνια ακόμα θα κρατάμε μεγεθυντικούς φακούς για να βλέπουμε μια πόλη η οποία έπρεπε να ήταν η πόλη των ονείρων μας, να παραμένει πόλη φάντασμα. Ο ΔΗΣΥ, η ηγεσία του και εγώ προσωπικά, θα παραμείνουμε αταλάντευτοι και σταθερότατοι στη μόνη πολιτική γραμμή που μπορεί να έχει αποτελέσματα. Και δεν υπάρχει δεύτερη, παρά μόνο μέσω από τον διάλογο να προσπαθήσουμε να κάμψουμε την τουρκική αδιαλλαξία.

Σε ερώτηση γιατί υπάρχει κώλυμα στην διάνοιξη του οδοφράγματος, ο κ. Νεοφύτου είπε ότι δεν μπορεί να πει για ποιό λόγο. Έπρεπε να είχαν από καιρό ολοκληρωθεί. Εύχομαι, συμπλήρωσε, μετά τις καθυστερήσεις, ανοίξει το οδόφραγμα εδώ στη Δερύνεια εδώ στη Λεωφόρο Αμμοχώστου αλλά για μένα δεν είναι αρκετό. Δεν είναι αρκετό να ανοίγουν οδοφράγματα μετά από 43 χρόνια.

Σε παρατήρηση αν διαφωνεί με την πανηγυρική διάνοιξη οδοφραγμάτων, ο κ. Νεοφύτου είπε τουναντίον. Κατανοώ και στηρίζω και αλίμονο, το συντομότερο δυνατόν. Αλλά λέω ότι εγώ δεν θα συμβιβαστώ επειδή ανοίγουν οδοφράγματα, εκπλήρωσα τον εθνικό στόχο. Τον εθνικό στόχο θα τον εκπληρώσω για να νοιώθω εθνικά αξιοπρεπής όταν ζω σε μια ενωμένη πατρίδα χωρίς να υπάρχουν έστω και ανοικτά οδοφράγματα.

Εξάλλου, καλωσορίζοντας τον Πρόεδρο του ΔΗΣΥ στη Λεωφόρο Αμμοχώστου, “δίπλα από το οδόφραγμα της Δερύνειας, δίπλα από το συρματόπλεγμα και δίπλα από την κατεχόμενη Κάτω Δερύνεια και Αμμόχωστο”, ο Δήμαρχος Δερύνειας είπε ότι ως Δήμος Δερύνειας, καθημερινώς, υποδεχόμαστε αρκετές ομάδες Ε/κ και Τ/κ οι οποίοι διερωτώνται πού βρίσκονται οι διαδικασίες για διάνοιξη του οδοφράγματος της Δερύνειας”.

Ανυπομονούμε για τη διάνοιξη του οδοφράγματος της Δερύνειας όπως και την επιστροφή της περίκλειστης περιοχής της Αμμοχώστου και της επίλυσης του Κυπριακού προβλήματος, είπε.

Η Δερύνεια, συνέχισε, θα συνεχίσει να στηρίζει τις οποιεσδήποτε προσπάθειες καταβάλλονται για επίλυση του Κυπριακού και για ένα καλύτερο μέλλον για την Κύπρο μας.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Πεμ, 27 Απρ 2017

Διαψεύδονται οι ισχυρισμοί κομμάτων της αντιπολίτευσης για τη “λίστα Λαγκάρντ” – η Κυβέρνηση διερευνά υπεύθυνα και δεν συμβιβάζεται με φοροδιαφυγή ή άλλη ανομία

Σημειώνοντας την απάντηση του υπουργού Οικονομικών κ. Χάρη Γεωργιάδη σε γραπτή κοινοβουλευτική ερώτηση σχετικά με τη διερεύνηση των στοιχείων της γνωστής “λίστας Λαγκάρντ”, διαπιστώνουμε για μια φορά ακόμα ότι η Κυβέρνηση όχι μόνο δεν παρέλειψε να κάνει τις ενδεδειγμένες ενέργειες, αλλά ότι προχωρά επισταμένως στον απαραίτητο έλεγχο όλων των περιπτώσεων, ακόμα και από ποινικής απόψεως.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τυχόν αξιοποίηση περαιτέρω στοιχείων, με τη συνδρομή του πρωταγωνιστή των αποκαλύψεων κ. Ε.Φαλτσιανί, η πληροφορία που έδωσε ο υπουργός ότι οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες όχι μόνο έχουν ζητήσει τη συνεργασία του, αλλά τον έχουν προσκαλέσει και στην Κύπρο γι’αυτό το σκοπό, απαντά σε κατά καιρούς ισχυρισμούς ότι η Κυβέρνηση απέφυγε να δραστηριοποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση.

Θυμόμαστε τον θόρυβο που είχαν δημιουργήσει κόμματα της αντιπολίτευσης στη Βουλή προβαίνοντας και σε δηλώσεις εντυπωσιασμού σχετικά με την περίφημη “λίστα Λαγκάρντ”.

Η απάντηση του υπουργού Οικονομικών καταρρίπτει τους ισχυρισμούς εκείνους και αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση αυτή δεν συμβιβάζεται με τη φοροδιαφυγή, αλλά φροντίζει με υπεύθυνο τρόπο να εφαρμόσει τους νόμους του κράτους και να αξιοποιήσει όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες.