Ελλάδα, Ιρλανδία, Πορτογαλία... Μήπως ακολουθεί η Κύπρος;
Παρ, 10 Δεκ 2010

του Πρόδρομου Προδρόμου

 

Δεν πρόκειται απλά για εθνικές δημοσιονομικές κρίσεις ή κρίσεις χρέους. Εδώ και αρκετό καιρό φάνηκε καθαρά ότι δοκιμάζεται η ίδια η Ευρωζώνη. Πέρα από το μηχανισμό στήριξης που εγκαταστάθηκε πρόσφατα, κάποιες επιλογές και μεθοδεύσεις των ίδιων των ισχυρών της Ε.Ε. δεν βοήθησαν αρκετά -αφού η Γερμανία, ιδιαίτερα, θέλησε να επιβάλει τους όρους και την οπτική της. Μαζί με την πρωτοφανή “στοχοποίηση” της Ελλάδας, ήρθαν στην επιφάνεια βαθύτερες αντιφάσεις και αρρυθμίες του ίδιου του νομισματικού συστήματος της Ευρώπης.

Θύμα της επιτυχίας της

Σήμερα, η Ιρλανδία εμφανίζεται ως το δεύτερο “κακό παιδί” και μαζί θύμα της κρίσης. Η οικονομία της ήταν, όμως, το “οικονομικό θαύμα” της Ευρώπης τις δυο τελευταίες δεκαετίες. Το φορολογικό σύστημα, αλλά και επιδέξιες πολιτικές που διαμόρφωναν ένα σύγχρονο φιλικό περιβάλλον, προσήλκυσαν μαζικά ξένες επενδύσεις. Η γοργή οικονομική μεγέθυνση έκανε τους Ιρλανδούς, άλλοτε “φτωχούς συγγενείς”, να φτάσουν να έχουν, το 2009, το δεύτερο ψηλότερο κατά κεφαλήν εισόδημα μέσα στην Ε.Ε. (πίσω μόνο από το Λουξεμβούργο).

Ολόκληρη την προηγούμενη δεκαετία κανένα “μαύρο σύννεφο” δεν φάνηκε στον κελτικό ουρανό. Η Ιρλανδία παρουσίαζε συνεχώς πλεονάσματα και όχι ελλείμματα στον κρατικό προϋπολογισμό. Ξαφνικά, όμως, βρέθηκε το 2009 με ένα δημοσιονομικό έλλειμμα που μόνο με εκείνο της Ελλάδας μπορούσε να συγκριθεί (14,4% έναντι 15%). Ενώ για το τρέχον έτος προβλέπεται έλλειμμα-ρεκόρ, ύψους 32%.

Η εξήγηση φαίνεται να είναι αμείλικτα απλή. Η Ιρλανδία υπήρξε κατά κάποιο τρόπο “θύμα της επιτυχίας της”. Οι υψηλές οικονομικές επιδόσεις έδωσαν χώρο σε ένα “τραπεζικό ροντέο”, με απόληξη μια φρενίτιδα στον τομέα των ακινήτων. Ούτε λίγο ούτε πολύ στήθηκε μια “φούσκα” από τα εισοδήματα της οποίας έμαθε να ζει πλούσια η χώρα (και το κράτος της). Μέσα στην κρίση, όμως, ήρθαν ακαριαία τα μηνύματα “διόρθωσης”. Σήμερα η Ιρλανδία παρουσιάζεται να έχει ένα υπερμεγέθες τραπεζικό άνοιγμα. Φαίνεται να έχει υπερβεί σε ριψοκίνδυνες κινήσεις και επινοήσεις ακόμα και εκείνο το “σαλό” βορειαμερικανικό σύστημα. Το χειρότερο, πάντως, είναι ότι το ίδιο το κράτος έσπευσε σε κάποια στιγμή να εγγυηθεί τα τραπεζικά χρέη. Αυτό είναι το πραγματικό “ιρλανδικό ζήτημα”.

Δημοσιονομικά, η Ιρλανδία παρουσιάζεται εξίσου “ασθενής” με την Ελλάδα. Δεν έχει όμως αντίστοιχο πρόβλήμα χρέους. Αλλά υπάρχει, προφανώς, ένα ζήτημα με το αναπτυξιακό της μοντέλο και με την ίδια την αρχιτεκτονική της οικονομίας της. Ενώ, η Πορτογαλία, που έχει αρκετά ψηλότερο χρέος, δεν έχει φτάσει σε ανάλογο μέγεθος δημοσιονομικής εκτροπής. Αλλά φαίνεται να βρίσκεται καθ’ οδόν· αρκετά κοντά... Όπως, περίπου, και η Ισπανία. Αυτές οι τέσσερις οικονομίες μετράνε μαζί σχεδόν το ένα πέμπτο του ΑΕΠ της Ευρωζώνης.

Ωστόσο, η σύγκριση των χωρών στη βάση των γενικών δεικτών δεν μπορεί να δώσει πάντα την πραγματική εικόνα. Μεγαλύτερη σημασία έχει η δομή της κάθε οικονομίας και οι εσωτερικές τάσεις της, όπως και η δυναμική των μεγεθών. Δυο χώρες με τον ίδιο δείκτη δημοσιονομικού ελλείμματος μπορεί να διαφέρουν αισθητά ως προς τους κινδύνους που διατρέχουν. Το ζήτημα είναι ποιές δυνάμεις και τάσεις βρίσκονται πίσω από τα διάφορα μεγέθη.

Η κυπριακή περίπτωση

Η κυπριακή οικονομία δεν μπορεί να συγκριθεί άμεσα με αυτές τις περιπτώσεις. Ούτε τέτοιου ύψους δημόσιο χρέος έχει ούτε και το δημοσιονομικό έλλειμμα πλησιάζει ακόμα σε διψήφιο ποσοστό του ΑΕΠ -παρά την “εκτροπή” που παρουσιάζει. Μόνη σχετική επισήμανση είναι ότι τόσο το ένα όσο και το άλλο μέγεθος παίρνει τα τελευταία 2-3 χρόνια την ανιούσα. Ακόμα και το μεγάλο “άνοιγμα” του τραπεζικού τομέα στο εξωτερικό (δηλαδή κυρίως την Ελλάδα), το οποίο συγκίνησε εσχάτως τους S&P’s, δεν παρουσιάζει ανάλογους κινδύνους με την ιρλανδική περίπτωση. Γι’ αυτό τον λόγο, εξάλλου, ήρθε και η επίσημη διαβεβαίωση εκ μέρους του ΔΝΤ.

Αν αξίζει τον κόπο να κάνουμε μια τέτοια “συγκριτική συζήτηση” είναι γιατί, εξαιτίας ακριβώς του ευρύτερου ευρωπαϊκού περιβάλλοντος, μέσα στην κρίση και την αναταραχή η Κύπρος διατρέχει πιθανώς κάποιο “πολιτικό κίνδυνο”.

Ο τρόπος με τον οποίο η Γερμανία (κυρίως) “στοχοποίησε” την Ελλάδα δεν έχει να κάνει απλά και μόνο με το πρόβλημα που παρουσίασε η τελευταία. Αλλά μάλλον το “ελληνικό πρόβλημα” εμφανίστηκε ως αφορμή για να ξεκαθαρίσουν και άλλοι λογαριασμοί... Πίσω από τους χειρισμούς και τις αποφάσεις για τη διαχείριση της κρίσης και του ίδιου του Ευρώ, κρύβονται συχνά πάγιες διαφορές απόψεων, αντιλήψεων και, κυρίως, συμφερόντων. Επομένως, τη στιγμή που η Γερμανία (ειδικά) έχει επιλέξει και επιβάλλει μια “πολιτική πυγμής”, είναι αδιανόητο η Κύπρος που βρέθηκε σε επιτήρηση να μη δείξει ότι χειρίζεται μόνη τις υποθέσεις της και αντιστρέφει αποφασιστικά τις τάσεις.

Τα διάφορα πολιτικά παιχνίδια που μέχρι στιγμής κυριαρχούν στην κυπριακή τοπική σκηνή, καθυστερώντας αποφασιστικές κινήσεις διόρθωσης της δημοσιονομικής εκτροπής, είναι πραγματικά αστεία μπροστά στο τι μπορεί να διακυβεύεται αν σε κάποια στιγμή αποφασίσουν στα “υψηλά δώματα” της Ευρωζώνης να αναζητήσουν “αποδιοπομπαίους τράγους”. Εκτός αυτού, οι διορθώσεις και ακόμα περισσότερο κάποιες μεταρρυθμίσεις θα είναι και προς όφελος της ίδιας της οικονομίας.

Εξάλλου, θα πρέπει να προσέξουμε και κάποιες πολύ συγκεκριμένες πιέσεις που ασκούνται πάνω στην Ιρλανδία από την ώρα βρέθηκε, αυτές τις μέρες, σε πολύ δεινή θέση και τελικά κατέφυγε στον περίφημο μηχανισμό στήριξης. Αμέσως τέθηκε σε αμφισβήτηση ο περίφημος χαμηλός συντελεστής εταιρικού φόρου (το 12,5%, που η Κύπρος κατά κάποιο τρόπο μιμήθηκε υιοθετώντας συντελεστή 10%). Η αιτίαση είναι ότι τυχόν αύξησή του θα βελτιώσει τα κρατικά έσοδα της Ιρλανδίας. Το πραγματικό αίτιο είναι ότι εδώ και χρόνια πολλοί αντιδρούν κρίνοντας ότι με αυτό τον τρόπο η Ιρλανδία “κλέβει” επενδύσεις... Αν μη τι άλλο, η χώρα μας δεν έχει απολύτως κανένα λόγο να αφήσει να κάνουν άλλοι συζήτηση για κάποιες, τουλάχιστον, “εσωτερικές ρυθμίσεις” που μέχρι στιγμής λειτουργούν ως ισχυρό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.

Γι’ αυτά (και για άλλα πολλά ακόμη) η κυβέρνησή θα πρέπει να σοβαρευτεί και να αφήσει στην άκρη τόσο τις κομματικές σκοπιμότητες όσο και κάποιες “ιδεολογικές” ακροβασίες, παίρνοντας ουσιαστικά και ζυγισμένα μέτρα. Με έμφαση πρώτα στον περιορισμό των κρατικών δαπανών και έπειτα μόνο στην αναζήτηση εσόδων. Ενώ θα πρέπει να βρεθούν τρόποι ούτως ώστε να εξασκηθεί και το βάρος της κοινωνίας έναντι του πολιτικού συστήματος και να αναζητηθούν γενικότερες τομές και μεταρρυθμίσεις, χωρίς τις οποίες δεν πρόκειται να βγούμε πραγματικά από την κρίση.

Η απάντηση είναι λοιπόν ότι όχι, δεν φαίνεται αρκετά πιθανό να έχει η Κύπρος ανάλογη τύχη με τις ευρωπαϊκές οικονομίες που βρέθηκαν στη δίνη της κρίσης. Ενώ παρεπόμενο αυτής της απάντησης δεν είναι ο εφησυχασμός, αλλά η εγρήγορση.

 

Flickr Feed

Σαβ, 16 Φεβ 2019

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ

Αντιπροσωπία της Βουλής των Αντιπροσώπων μεταβαίνει τη Δευτέρα, 18 Φεβρουαρίου, στις Βρυξέλλες, για να συμμετάσχει στην Ευρωπαϊκή Κοινοβουλευτική Εβδομάδα, στη Διάσκεψη για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο 2019 και στη Διακοινοβουλευτική Διάσκεψη για τη Σταθερότητα, τον Οικονομικό Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Οι Διασκέψεις συνδιοργανώνονται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) και την τρέχουσα εξάμηνη Ρουμανική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ και θα πραγματοποιηθούν στις 18 και 19 Φεβρουαρίου 2019.

Η αντιπροσωπία απαρτίζεται από τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτή Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκο Τορναρίτη, καθώς και τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κ. Άγγελο Βότση και την Αναπληρώτρια Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κα Σκεύη Κούτρα-Κουκουμά.

Τους συμμετέχοντες θα απασχολήσουν, μεταξύ άλλων, η αποτίμηση της λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου για το συντονισμό της οικονομικής πολιτικής, οι μελλοντικές προκλήσεις στην ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, οι νέες μορφές απασχόλησης, το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) 2021-2027 και το σύστημα ιδίων πόρων της ΕΕ, η σύγκλιση, σταθεροποίηση και συνοχή στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση και ο ρόλος του ΠΔΠ, καθώς και οι επενδυτικές προτεραιότητες για την περίοδο μετά το 2020.

Πέρα από τους Επιτρόπους αρμόδιους για τα υπό συζήτηση θέματα, τη Διάσκεψη θα προσφωνήσουν, ο Πρόεδρος του ΕΚ, κ. Antonio Tajani, ο Πρόεδρος του Ρουμανικού Κοινοβουλίου, κ. Liviu Dragnea και ο Πρόεδρος της Ευρωομάδας, κ. Mário Centeno.

Παρ, 15 Φεβ 2019

ΔΗΛΩΣΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΗΣΥ

ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΥΣΑΝΔΡΙΔΗ

 

Ολοκλήρωση διαδικασίας υποβολής υποψηφιοτήτων

Έχει ολοκληρωθεί πριν από λίγο η διαδικασία υποβολής ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο ψηφοδέλτιο του Δημοκρατικού Συναγερμού για τις Ευρωεκλογές της 26ς Μαΐου.

Υποψηφιότητα για τις πέντε διαθέσιμες θέσεις στο ψηφοδέλτιο υπέβαλαν οι:

Λευτέρης Χριστοφόρου, Ευρωβουλευτής και Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΔΗΣΥ

Νίκος Τορναρίτης, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος

Ελένη Σταύρου, Βουλευτής

Παναγιώτης Σεντώνας, Πρόεδρος του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου

Τζώρτζια Κωνσταντίνου Παναγιώτου, Δικηγόρος, Αναπληρωτής Εκπρόσωπος Τύπου

Να σημειώσω ότι στο Μέγαρο Γλαύκος Κληρίδης προσήλθε πριν από λίγο και ο Επαρχιακός Γραμματέας της ΟΝΕ Πάφου Γιώργος Πίτρος, ο οποίος δήλωσε πως τελικά δεν θα υποβάλει υποψηφιότητα, καθώς διαπίστωσε πως η νέα γενιά εκπροσωπείται στο ψηφοδέλτιο και δεν επιθυμεί να οδηγήσει τη διαδικασία σε καταρτισμό μέσω ψηφοφορίας.

Υπενθυμίζεται ότι η έκτη θέση θα συμπληρωθεί με πρόσωπο το οποίο Πρόεδρος του Κόμματος Αβέρωφ Νεοφύτου θα εισηγηθεί ως κατ’ επιλογήν υποψήφιο.

Το Πολιτικό Γραφείο θα συνέλθει την Τρίτη, 19 Φεβρουαρίου 2019 για την έγκριση των υποψηφιοτήτων, τον καταρτισμό του ψηφοδελτίου του Κόμματος και την υιοθέτηση πρότασης η οποία θα τεθεί ενώπιων των μελών του Ανωτάτου Συμβουλίου στις 02 Μαρτίου 2019.

Λευκωσία, 15 Φεβρουαρίου 2019

 

Πεμ, 14 Φεβ 2019

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Στη σημερινή συνεδρίαση του πολιτικού γραφείου της παράταξης, ο Πρόεδρος Αβέρωφ Νεοφύτου, ενημέρωσε το σώμα πως θα ασκήσει το δικαίωμά του  για συμπερίληψη του ενός κατ΄ επιλογήν υποψηφίου στο ψηφοδέλτιο για τις επικείμενες ευρωεκλογές, με πρόσωπο που δεν επηρεάζει καμία ποσόστωση, είτε για νέους είτε για γυναίκες.

Ως εκ τούτου, τις άλλες πέντε θέσεις του ψηφοδελτίου της παράταξης θα συμπληρώσουν στελέχη και μέλη του Δημοκρατικού Συναγερμού που θα καταθέσουν αύριο την υποψηφιότητά τους. 

Λευκωσία, 14 Φεβρουαρίου 2019