Η απλή και καθαρή αλήθεια, σπάνια είναι καθαρή και ποτέ απλή. – OscarWilde
Τετ, 18 Νοέ 2015

του Χαράλαμπου Σταυρίδη, Υπεύθυνος Πολιτικού Σχεδιασμού ΔΗΣΥ

Τον δημόσιο διάλογο μονοπωλεί τις τελευταίες ημέρες η συζήτηση για αύξηση του εκλογικού μέτρου εισδοχής ενός πολιτικού κόμματος στο κοινοβούλιο. Πέραν των βαρύτατων αφορισμών και χαρακτηρισμών που ακούγονται, τα κυριότερα επιχειρήματα εναντίον της πρότασης συνοψίζονται ως ακολούθως:

  • Στην Κύπρο δεν έχουμε κοινοβουλευτικό σύστημα και άρα δεν επηρεάζεται η πολιτική σταθερότητα από το κοινοβούλιο. Άρα δεν μας ενδιαφέρει αν όλα σχεδόν τα κράτη-μέλη της Ε.Ε. διατηρούν όριο εισδοχής πολύ υψηλότερο του δικού μας.
  • Η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών διαφωνεί με μια τέτοια αλλαγή.  
  • Η αλλαγή επιχειρείται παραμονές εκλογών.
  • Η αύξηση του ορίου εισδοχής πλήττει την δημοκρατία.

Την περασμένη βδομάδα, όμως, το Ευρωκοινοβούλιο - ένα νομοθετικό σώμα από το οποίο δεν εξαρτάται η πολιτική σταθερότητα των μελών κρατών - υιοθέτησε με συντριπτική πλειοψηφία έκθεση με τίτλο, «Εκσυγχρονισμός του Εκλογικού Νόμου της Ε.Ε.», που στοχεύει στην ομογενοποίηση των διάφορων εκλογικών συστημάτων που υπάρχουν σήμερα στα κράτη-μέλη για τις ευρωεκλογές. Η έκθεση που αποτελεί κοινή εισήγηση του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος και των Σοσιαλιστών, μεταξύ άλλων, καλεί τα κράτη μέλη που διαθέτουν πέραν των 26 εδρών - αφού για τα υπόλοιπα ισχύει de facto όριο μεγαλύτερο του 3% - να υιοθετήσουν ένα ελάχιστο εκλογικό μέτρο εισδοχής στο Ευρωκοινοβούλιο που να κυμαίνεται μεταξύ του 3-5%. Ως κύριο επιχείρημα προβάλλεται η ενίσχυση της δημοκρατίας και της λειτουργικότητας του Ευρωκοινοβουλίου που επιτυγχάνεται μέσα από την αποφυγή του περαιτέρω κατατεμαχισμού των πολιτικών δυνάμεων που εισέρχονται στο Ευρωκοινοβούλιο.

Σε ότι αφορά την υποτιθέμενη πλειοψηφία των πολιτών που αντιτίθενται στην αύξηση του εκλογικού μέτρου, παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον η ανάλυση πρόσφατης δημοσκόπησης καθημερινής εφημερίδας για το θέμα. Στο ερώτημα πόσοι πολίτες συμφωνούν με την πρόταση του ΔΗΣΥ για αύξηση του εκλογικού μέτρου στο 5%, το 30% δηλώνει ότι συμφωνεί και το 70% ότι διαφωνεί.  Σε επόμενη ερώτηση της συγκεκριμένης έρευνας, οι ερωτώμενοι καλούνται να απαντήσουν κατά πόσον συμφωνούν με την πρόταση του ΑΚΕΛ για αύξηση του ορίου εισδοχής στο 3,6%. Εδώ, το 38% από το 70% που δήλωσαν ότι διαφωνούν με την πρόταση του ΔΗΣΥ για αύξηση στο 5% (δηλαδή το 26,6% του συνόλου), απαντάει ότι συμφωνεί με την αύξηση του μέτρου στο 3,6%. Το συμπέρασμα, λοιπόν, είναι απλό και ξεκάθαρο: Το 56,6% των πολιτών, πιστεύει ότι το σημερινό εκλογικό μέτρο είναι υπερβολικά χαμηλό και ότι δημιουργεί προβλήματα και στρεβλώσεις στην λειτουργία του κοινοβουλίου ενώ θεωρούν ότι το όριο εισδοχής θα πρέπει να είναι ίσο ή μεγαλύτερο από το 3,6%.

Εξετάζοντας το επιχείρημα ότι θα πρέπει να αποφεύγονται αλλαγές στον εκλογικό νόμο που επηρεάζουν τις αμέσως επόμενες εκλογές, θα πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι η Κύπρος είναι μια χώρα στην οποία έχουμε εκλογές περίπου κάθε ένα χρόνο. Ο ΔΗΣΥ έχει καταθέσει δημόσια την συγκεκριμένη εισήγηση εδώ και ενάμιση χρόνο, έγιναν διαβουλεύσεις, ενώ ακόμη και σήμερα απέχουμε πέραν των 7 μηνών από τις επόμενες βουλευτικές εκλογές. Ενδιαφέρον, όμως, παρουσιάζει η πρόσφατη καταστατική αλλαγή πολιτικού κόμματος, το οποίο αφαίρεσε το δικαίωμα υφιστάμενων βουλευτών να διεκδικήσουν την επανεκλογή τους στις επόμενες εκλογές, ενώ την ίδια ώρα νυχθημερόν διακηρύττει, ότι, οι όποιες εκλογικές αλλαγές θα πρέπει να εφαρμόζονται από τις επόμενες εκλογές. Δύο μέτρα και δύο σταθμά;

Τέλος, εμείς πιστεύουμε ότι η συγκεκριμένη εισήγηση ενδυναμώνει την δημοκρατία. Ένα πολιτικό κόμμα για να μπορεί να μετέχει ουσιαστικά και ικανοποιητικά στο κοινοβουλευτικό έργο θα πρέπει να διαθέτει ένα ελάχιστο αριθμό αντιπροσώπων, έτσι ώστε να εκπροσωπείται σε αριθμό επιτροπών ικανοποιητικά και να έχει την δυνατότητα να παρακολουθεί και να συμμετέχει παραγωγικά στην μελέτη και διαμόρφωση του νομοθετικού έργου. Σε αντίθετη περίπτωση, είναι πολύ πιθανό ένας βουλευτής να περιφέρεται από την μια επιτροπή στην άλλη, χωρίς δυνατότητα ουσιαστικής συνεισφοράς, απλά και μόνο για να προβαίνει σε δηλώσεις εντυπωσιασμού που μάλλον δυσχεραίνουν αντί να διευκολύνουν το κοινοβουλευτικό έργο.

Όπως είναι αναμενόμενο, σε κάθε προτεινόμενη αλλαγή υπάρχουν επιχειρήματα και αντεπιχειρήματα. Οι αφορισμοί και οι βαρύγδουποι χαρακτηρισμοί, όμως, δεν αποτελούν επιχείρημα και δεν πρόκειται να μας τρομοκρατήσουν. 

Flickr Feed

Παρ, 19 Μάι 2017

Η αποκατάσταση της οικονομίας επιτρέπει στην Κυβέρνηση να εξοικονομεί τόκους προς όφελος του φορολογούμενου πολίτη

Αξιοποιώντας τη μείωση του κόστους δανεισμού της χώρας μας στις διεθνείς αγορές, που είναι αποτέλεσμα της αποκατάστασης της κυπριακής οικονομίας, ο υπουργός Οικονομικών αποφάσισε να αντικαταστήσει το δάνειο που είχε λάβει η Κύπρος από το ΔΝΤ στο πλαίσιο του Προγράμματος (ύψους 280 εκατ.), εξοικονομώντας το κόστος περίπου μισής εκατοστιαίας μονάδας σε τόκους.

Επικροτώντας αυτή την κίνηση του υπουργού, σημειώνουμε ότι, ταυτόχρονα με την επιστροφή της οικονομίας σε δρόμο ανάπτυξης, η Κυβέρνηση μεριμνά ούτως ώστε να συμπληρώσει την αποκατάσταση των δημοσιονομικών ισορροπιών με μια διαχείριση και του δημοσίου χρέους που αποβαίνει προς όφελος των φορολογούμενων πολιτών.

Τέλος σχολιάζουμε ότι προς διάψευσιν όλων εκείνων των μεμψίμοιρων προβλέψεων και των αμφισβητήσεων, οι πολιτικές της Κυβέρνησης Αναστασιάδη επιτρέπουν σήμερα στη χώρα μας, μετά την αποκατάσταση της διεθνούς εμπιστοσύνης, να έχει και την ευχέρεια επωφελών επιλογών που θα βελτιώνουν συνέχεια την κατάσταση για τον απλό πολίτη, χάρη στις προσπάθειες και τις θυσίες του οποίου μπορέσαμε να φύγουμε έξω από τη βαθειά κρίση και τη χρεοκοπία.

Παρ, 19 Μάι 2017

Ανακοίνωση Δημοκρατικού Συναγερμού

Η αποδοχή και ένταξη της Κύπρου ως πλήρους μέλους στην Ασιατική Τράπεζα Υποδομών και Επενδύσεων είναι μια σημαντική είδηση που ενισχύει τόσο οικονομικά όσο και πολιτικά το διεθνές προφίλ της χώρας μας.

Για μια οικονομία όπως η κυπριακή, που εξειδικεύεται στην εξαγωγική βιομηχανία υπηρεσιών και ενδιαφέρεται για τη συνεχή προσέλκυση επενδύσεων, έχει μεγάλη σημασία να βρίσκεται στο προσκήνιο όλων των διεθνών χρηματοοικονομικών και άλλων σχετικών οργανισμών και να μπορεί να συμμετέχει σε επενδυτικές πρωτοβουλίες. Ειδικότερα μάλιστα έχει ενδιαφέρον για την Κύπρο στα επόμενα χρόνια να ενισχύσει τους δεσμούς της με τη ραγδαία αναπτυσσόμενη ασιατική οικονομία.

Η ένταξη της Κύπρου στην Ασιατική Τράπεζα Υ.Ε. που ιδρύθηκε και λειτουργεί σχετικά πρόσφατα και εδρεύει στο Πεκίνο, αποτελεί μια σωστή κίνηση οικονομικής στρατηγικής και διπλωματίας, για την οποία και συγχαίρουμε τον υπουργό Οικονομικών κ. Χ.Γεωργιάδη. 

Παρ, 19 Μάι 2017

Ανακοίνωση Ινστιτούτου Πολιτισμού

Χαιρετίζουμε τη σημερινή υπογραφή της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για τα αδικήματα που σχετίζονται με τα πολιτιστικά αγαθά, στη διάρκεια της 127ης Συνόδου της Επιτροπής Υπουργών του Συμβουλίου, εδώ στη Λευκωσία.

Η «Σύμβαση των Ματωμένων Αρχαιοτήτων», όπως την αποκάλεσε ο γ.γ. του Συμβουλίου της Ευρώπης κ.Θ.Γιάγκλαντ, αναμενόταν προ πολλού και έρχεται να συμπληρώσει το διεθνές νομικό πλαίσιο εναντίον της διακίνησης πολιτιστικών αγαθών.

Συγχαίρουμε και τον υπουργό Εξωτερικών κ. Ι.Κασουλίδη, αφού αυτή η σύμβαση που προσθέτει ποινική διάσταση στο διεθνή αγώνα εναντίον της σύλησης και της παράνομης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών, θα μείνει γνωστή ως Σύμβαση της Λευκωσίας.

Η ανάγκη προστασίας της πολιτιστικής μας κληρονομιάς, την οποία στη χώρα μας αισθανόμαστε καθημερινά μετά την τουρκική εισβολή και κατοχή από το 1974, έγινε ακόμα πιο έντονη μετά τις πρόσφατες φρικαλέες σκηνές που παρακολουθήσαμε με την πολιτιστική καταστροφή που προκάλεσε το Daesch στην Παλμύρα. 

Μετά την υπογραφή από τα πρώτα έξι κράτη, που μπορεί να ενεργοποιήσει τη Σύμβαση, η Κύπρος που τόσο πολύ έχει υποφέρει και συνεχίζει να υποφέρει από την καταλήστευση και την καταστροφή πολυχιλιετούς πολιτιστικής κληρονομιάς, προσβλέπει στην επικύρωση, αλλά και στη συμμετοχή όλων των κρατών, σε μια κοινή προσπάθεια να αναπτυχθεί μέσα από συνεργασία και συναντίληψη ένα αποτελεσματικό δίχτυ προστασίας της οικουμενικής πολιτιστικής κληρονομιάς.