Η κυπριακή Δημόσια Υπηρεσία και 3 ευρωπαϊκά ρεκόρ
Δευ, 06 Δεκ 2010

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

¨Η Κύπρος έχει μια από τις μικρότερες δημόσιες υπηρεσίες της Ευρώπης" μας πληροφόρησε ο κ. Χατζηπέτρου της ΠΑΣΥΔΥ. Δεν ξέρω ποιά μεγέθη και στατιστικά χρησιμοποιεί ο κ. Χατζηπέτρου, αλλά σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά της Eurostat έχουμε την πιο ακριβή δημόσια υπηρεσία στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, το κρατικό μισθολόγιο στην Κύπρο πέρσι ανήλθε στο 15,6% του ΑΕΠ και ήταν το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, με τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη να περιορίζεται στο 10,8% και στην Ε.Ε27 στο 11.2% του ΑΕΠ. Η Δημόσια υπηρεσία στην Κύπρο, είναι δηλαδή κατά 44% πιο ακριβή από τον μέσο όρο των υπόλοιπων δημόσιων υπηρεσιών της Ευρώπης και απορροφά το 34% του προϋπολογισμού σε σύγκριση με το 21% στην Ευρωζώνη! Είναι ακριβότερη ακόμη και από χώρες όπως η Φινλανδία, και η Σουηδία, χωρίς βεβαίως η "ποιότητα" του προϊόντος και το εύρος των προσφερόμενων υπηρεσιών να είναι εφάμιλλο ή έστω συγκρίσιμο. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι αν το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας στην Κύπρο κυμαινόταν στο ύψος της υπόλοιπης Ευρώπης, οι προϋπολογισμοί μας θα ήταν κατά κανόνα πλεονασματικοί, θέτοντας τις προϋποθέσεις για πιο υγιή θεμέλια στην οικονομία. Αλλά εδώ εγείρεται ένα σημαντικό θέμα: Αν σύμφωνα με τον κ. Χατζηπέτρου η δημόσια υπηρεσία είναι από τις μικρότερες στην Ε.Ε, αλλά από την άλλη είναι και η ακριβότερη, τότε συνάγεται το συμπέρασμα ότι σε σχέση με τις παραγωγικές δυνατότητες της οικονομίας, οι δημόσιοι υπάλληλοι μας αμείβονται δυσανάλογα περισσότερο από τους Ευρωπαίους ομόλογους τους. Σε τέτοια περίπτωση, ο εξορθολογισμός των δημόσιων οικονομικών θα απαιτούσε κατακόρυφη μείωση των μισθών, τουλάχιστον κατά 30%, ούτως ώστε οι το ύψος της μισθοδοσίας θα φτάσει τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Αν και με τέτοια μείωση, οι κύπριοι δημόσιοι υπάλληλοι θα συνέχιζαν να αμείβονται περισσότερο από τους ευρωπαίους, αφού θα στοίχιζαν το ίδιο αλλά ήταν λιγότεροι. Ευτυχώς όμως για τους δημόσιους υπαλλήλους, η αλήθεια είναι διαφορετική. Η δημόσια υπηρεσία στην Κύπρο δεν είναι από τις μικρότερες αλλά από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Ανάλογα με τον πληθυσμό, συντηρούμε την 4η πολυπληθέστερη Δημόσια υπηρεσία στην ΕΕ, η οποία απορροφά περίπου το 17% της εργατικής δύναμης. Αυτό είναι σημαντικό γιατί δείχνει σε πια κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθεί η μελλοντική πολιτική ορθολογισμού. Σε περίπτωση που θεωρήσουμε ότι το μέγεθος της δημόσιας υπηρεσίας είναι μικρό, τότε ο αναγκαίος εξορθολογισμός θα πάρει την μορφή της δραστικής μείωσης των μισθών. Αν όμως αποδεχτούμε ότι η δημόσια υπηρεσία είναι δυσανάλογα μεγάλη, τότε τα ενδεικνυόμενα μέτρα θα μπορούσαν να συμπεριλάβουν αναθεώρηση της ΑΤΑ, μικρή μείωση των αποδοχών, καταρτισμό νέων κλιμάκων εισδοχής. Το μεγάλο βάρος των μέτρων όμως θα στοχεύει την μείωση του κρατισμού μέσω σχετικά ανώδυνων για τους υφιστάμενους υπαλλήλους μέτρων όπως οι μετατάξεις, αυστηρή παγιοποίηση προσλήψεων, σχέδια εθελούσιας πρόωρης αφυπηρέτησες, κλπ. . Είμαι λοιπόν της γνώμης ότι με το να ισχυριζόμαστε ότι η δημόσια υπηρεσία είναι μικρή, καμιά υπηρεσία δεν ποιούμε στα μέλη της ΠΑΣΥΔΥ. Αντιθέτως, τίθενται σε μεγαλύτερο κίνδυνο απότι χρειάζεται οι απολαβές τους.

Η Κύπρος έχει την 8η πιο ψηλή συνολική φορολογία στην Ε.Ε27 και την 6η πιο ψηλή στην Ευρωζώνη με τις εισπράξεις από την φορολογία αναλογούν στο 26,6% του ΑΕΠ. Το 60% των εισπράξεων από την φορολογία διοχετεύονται στο κρατικό μισθολόγιο σε σχέση με μόνο 44% στην υπόλοιπη Ευρώπη! Όπως είναι λογικό, όταν ένα τέτοιο ποσοστό των εσόδων διοχετεύεται σε μισθούς, παραγκωνίζονται άλλες αναγκαίες για την κοινωνική συνοχή πολιτικές. Εδώ έρχεται το δεύτερο ρεκόρ της Κύπρου στην διάρθρωση των δημόσιων δαπανών. Η Κύπρος, με τον μόνο πραγματικά αριστερό πρόεδρο στην Ε.Ε, είναι η χώρα με τις χαμηλότερες κοινωνικές παροχές στην Ευρώπη, οι οποίες αντιστοιχούν με το 13,8% του ΑΕΠ σε σύγκριση με 23,4% στην Ευρωζώνη. Η Ευρώπη δηλαδή πληρώνει 70% περισσότερα από την Κύπρο σε κοινωνικές παροχές και η Κύπρος πληρώνει 44% περισσότερα από την Ευρώπη στο κρατικό μισθολόγιο! Στην κατά πολλούς φιλελεύθερη Γερμανία, η φορολογία είναι χαμηλότερη από την Κύπρο κατά 3% του ΑΕΠ, κάτι που θα ισοδυναμούσε με εξοικονομήσεις 530 εκ. ΛΚ για τον κύπριο φορολογούμενο. Οι δαπάνες για το κρατικό μισθολόγιο οι μισές απότι στην Κύπρο με 7,4% του ΑΕΠ, και οι δαπάνες για κοινωνικές παροχές ακριβώς διπλάσιες από την Κύπρο με 26.6% του ΑΕΠ ενώ το δημοσιονομικό έλλειμμα είναι το μισό από της Κύπρου.

Και εδώ ερχόμαστε στο τρίτο ρεκόρ. Η Κύπρος είναι η μόνη χώρα στην Ε.Ε 27 όπου οι δαπάνες για τους δημόσιους υπαλλήλους υπερβαίνουν τις κοινωνικές παροχές. Με τον μέσο όρο της διαφοράς μεταξύ κρατικού μισθολογίου και κοινωνικών παροχών στην Ευρώπη να ανέρχεται στο 12% του ΑΕΠ υπέρ των κοινωνικών παροχών, στην Κύπρο η διαφορά είναι 1,8% υπέρ του κρατικού μισθολογίου. Είναι ίσως θέμα προτεραιοτήτων.

Αν οι δαπάνες στην Κύπρο ήταν στα πλαίσια της Ευρώπης, τότε το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας το 2009 θα ήταν κατά €800 εκ. μικρότερο, και οι κοινωνικές δαπάνες θα ήταν αυξημένες κατά €1.6 δις. Σίγουρα με τα χάλια της οικονομίας μας δεν μπορούμε από την μια μέρα στην άλλη να αυξήσουμε τις κοινωνικές δαπάνες. Θα μπορούσαμε όμως να αρχίσουμε με το κρατικό μισθολόγιο, θέτοντας ως μεσοπρόθεσμο στόχο να το μειώσουμε στα επίπεδα του μέσου όρου της Ε.Ε. Αυτό θα μας επιτρέψει να νοικοκυρευτούμε και κάποια μέρα ίσως πλησιάσουμε το κοινωνικό κράτος που υπάρχει στην υπόλοιπη Ευρώπη, σύμφωνα φαντάζομαι και με τα οράματα της παρούσας κυβέρνησης και του προέδρου προσωπικά. Την μέθοδο της μείωσης των €800 εκ. ας την συναποφασίσει η κυβέρνηση με την ΠΑΣΥΔΥ, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα μεγέθη και δεδομένα.

 

 

Flickr Feed

Σαβ, 19 Ιαν 2019

ΓΡΑΠΤΗ ΔΗΛΩΣΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΥΠΟΥ ΔΗΣΥ

ΤΖΩΡΤΖΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

Απάντηση στη σημερινή ανακοίνωση ΑΚΕΛ εναντίον του ΠΤΔ

Προβληματίζει το γεγονός ότι το ΑΚΕΛ ακόμα μια φορά επιμένει να μην λαμβάνει υπόψη τον τρόπο με τον οποίον η Τουρκία οδήγησε σε αδιέξοδο τη Διάσκεψη στο Κραν Μοντανά, τα όσα διαρκώς προτάσσει έκτοτε, παρασπονδώντας από το συμφωνημένο πλαίσιο λύσης του Κυπριακού και τις δυσκολίες που εκ των πραγμάτων δημιουργούνται για τις προσπάθειες του Προέδρου της Δημοκρατίας για την επανέναρξη της διαπραγμάτευσης. Αντίθετα, το ΑΚΕΛ επιλέγει να επικρίνει καθημερινά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, δηλαδή τη δική μας πλευρά, αμφισβητώντας ακόμα και την ειλικρίνεια των προθέσεών του, να αναστέλλει την συμμετοχή του στη διαπραγματευτική ομάδα και να επιδίδεται διαρκώς σε μια επιθετική ρητορική εναντίον του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης έχει επαναλάβει πολλές φορές την ετοιμότητα του να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις από το σημείο που διακόπηκαν στο Κραν Μοντανά, στη βάση του πλαισίου Γκουτέρες. Οι πρόσφατες εκθέσεις του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ προς το Συμβούλιο Ασφαλείας αυτό επιβεβαιώνουν. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνουν και την θέση πως το αμέσως επόμενο διάστημα θα κριθεί η δυνατότητα επανέναρξης των διαπραγματεύσεων.

Γι’ αυτό το σκοπό, η προσπάθεια επικεντρώνεται στο να διαμορφωθούν οι όροι αναφοράς το συντομότερο δυνατό και, εφόσον υπάρξει ετοιμότητα από όλες τις πλευρές, δηλαδή και από την τουρκική πλευρά, να καταλήξουμε στους όρους αναφοράς που θα οδηγήσουν στην επανέναρξη των διαπραγματεύσεων.

Είμαστε λοιπόν σε κρίσιμο σταυροδρόμι και επιβάλλεται όλοι μας να συμπεριφερθούμε με τη μέγιστη σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Απαιτείται η διατήρηση ενός κλίματος ενότητας, και ενός πολιτικού διαλόγου που δεν θα διχάζει τους πολίτες.

Λευκωσία, 19 Ιανουαρίου 2019

Παρ, 18 Ιαν 2019

 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Ως απάντηση στη σημερινή ανακοίνωση του Εκπροσώπου Τύπου του ΑΚΕΛ αναφορικά με τους ημικρατικούς οργανισμούς, υπενθυμίζουμε απλά ότι το 2009 η Κυβέρνηση ΑΚΕΛ δια στόματος του τότε Κυβερνητικού Εκπροσώπου της Στέφανου Στεφάνου, δήλωνε ότι  οι διορισμοί των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων είναι συνταγματικό δικαίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας και ότι σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας και του πολιτικού μας συστήματος είναι και τα ίδια τα κόμματα.

Πέραν αυτού, η σημερινή ανακοίνωση του ΑΚΕΛ μας εκπλήσσει ακόμα περισσότερο γιατί αποτελεί σίγουρα μετάλλαξη τη μια μέρα να εισηγείται το ΑΚΕΛ πρόσωπα, τα οποία και διορίζονται, και την επόμενη μέρα να κατακρίνει τους διορισμούς στο σύνολό τους.

Επί της ουσίας του ζητήματος, και υπενθυμίζοντας ότι οι ημικρατικοί οργανισμοί υλοποιούν πολιτική της Κυβέρνησης σε ζωτικής σημασίας τομείς, κρίνουμε ότι ορθά λήφθηκαν υπόψη και εισηγήσεις των κομμάτων και σημειώνουμε ότι επιλέχθηκαν προσοντούχα άτομα, φροντίζοντας και για την ενίσχυση της συμμετοχής γυναικών και  νέων. Θεωρούμε ότι οι διοριζόμενοι θα πρέπει να κριθούν από το ίδιο το έργο τους και ευχόμαστε σε όλα τα συμβούλια καλή επιτυχία.

Λευκωσία, 18 Ιανουαρίου 2019

Παρ, 18 Ιαν 2019

Ανακοινωθέν Βουλής Αντιπροσώπων

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης, αναχωρεί αύριο Σάββατο, 19 Ιανουαρίου, για το Βουκουρέστι, όπου θα συμμετάσχει στη Συνάντηση των Προέδρων των Επιτροπών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων των Κοινοβουλίων των Χωρών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) (COSAC), που φιλοξενεί το Κοινοβούλιο της Ρουμανίας, στις 20 και 21 Ιανουαρίου 2019, στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διάστασης της τρέχουσας εξάμηνης Ρουμανικής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ. Τον κ. Τορναρίτη συνοδεύει η Ανώτερη Λειτουργός Διεθνών Σχέσεων της Βουλής, κα Χαρά Παρλά.

Στα πλαίσια των εργασιών της Συνάντησης, θα συζητηθούν οι προτεραιότητες της Ρουμανικής Προεδρίας, καθώς και η βελτίωση της συνοχής και η διασφάλιση της σύγκλισης στην Ένωση μέσω του Μηχανισμού του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου.

Λευκωσία, 18 Ιανουαρίου 2019