Η κυπριακή Δημόσια Υπηρεσία και 3 ευρωπαϊκά ρεκόρ
Δευ, 06 Δεκ 2010

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

¨Η Κύπρος έχει μια από τις μικρότερες δημόσιες υπηρεσίες της Ευρώπης" μας πληροφόρησε ο κ. Χατζηπέτρου της ΠΑΣΥΔΥ. Δεν ξέρω ποιά μεγέθη και στατιστικά χρησιμοποιεί ο κ. Χατζηπέτρου, αλλά σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά της Eurostat έχουμε την πιο ακριβή δημόσια υπηρεσία στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, το κρατικό μισθολόγιο στην Κύπρο πέρσι ανήλθε στο 15,6% του ΑΕΠ και ήταν το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, με τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη να περιορίζεται στο 10,8% και στην Ε.Ε27 στο 11.2% του ΑΕΠ. Η Δημόσια υπηρεσία στην Κύπρο, είναι δηλαδή κατά 44% πιο ακριβή από τον μέσο όρο των υπόλοιπων δημόσιων υπηρεσιών της Ευρώπης και απορροφά το 34% του προϋπολογισμού σε σύγκριση με το 21% στην Ευρωζώνη! Είναι ακριβότερη ακόμη και από χώρες όπως η Φινλανδία, και η Σουηδία, χωρίς βεβαίως η "ποιότητα" του προϊόντος και το εύρος των προσφερόμενων υπηρεσιών να είναι εφάμιλλο ή έστω συγκρίσιμο. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι αν το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας στην Κύπρο κυμαινόταν στο ύψος της υπόλοιπης Ευρώπης, οι προϋπολογισμοί μας θα ήταν κατά κανόνα πλεονασματικοί, θέτοντας τις προϋποθέσεις για πιο υγιή θεμέλια στην οικονομία. Αλλά εδώ εγείρεται ένα σημαντικό θέμα: Αν σύμφωνα με τον κ. Χατζηπέτρου η δημόσια υπηρεσία είναι από τις μικρότερες στην Ε.Ε, αλλά από την άλλη είναι και η ακριβότερη, τότε συνάγεται το συμπέρασμα ότι σε σχέση με τις παραγωγικές δυνατότητες της οικονομίας, οι δημόσιοι υπάλληλοι μας αμείβονται δυσανάλογα περισσότερο από τους Ευρωπαίους ομόλογους τους. Σε τέτοια περίπτωση, ο εξορθολογισμός των δημόσιων οικονομικών θα απαιτούσε κατακόρυφη μείωση των μισθών, τουλάχιστον κατά 30%, ούτως ώστε οι το ύψος της μισθοδοσίας θα φτάσει τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Αν και με τέτοια μείωση, οι κύπριοι δημόσιοι υπάλληλοι θα συνέχιζαν να αμείβονται περισσότερο από τους ευρωπαίους, αφού θα στοίχιζαν το ίδιο αλλά ήταν λιγότεροι. Ευτυχώς όμως για τους δημόσιους υπαλλήλους, η αλήθεια είναι διαφορετική. Η δημόσια υπηρεσία στην Κύπρο δεν είναι από τις μικρότερες αλλά από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Ανάλογα με τον πληθυσμό, συντηρούμε την 4η πολυπληθέστερη Δημόσια υπηρεσία στην ΕΕ, η οποία απορροφά περίπου το 17% της εργατικής δύναμης. Αυτό είναι σημαντικό γιατί δείχνει σε πια κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθεί η μελλοντική πολιτική ορθολογισμού. Σε περίπτωση που θεωρήσουμε ότι το μέγεθος της δημόσιας υπηρεσίας είναι μικρό, τότε ο αναγκαίος εξορθολογισμός θα πάρει την μορφή της δραστικής μείωσης των μισθών. Αν όμως αποδεχτούμε ότι η δημόσια υπηρεσία είναι δυσανάλογα μεγάλη, τότε τα ενδεικνυόμενα μέτρα θα μπορούσαν να συμπεριλάβουν αναθεώρηση της ΑΤΑ, μικρή μείωση των αποδοχών, καταρτισμό νέων κλιμάκων εισδοχής. Το μεγάλο βάρος των μέτρων όμως θα στοχεύει την μείωση του κρατισμού μέσω σχετικά ανώδυνων για τους υφιστάμενους υπαλλήλους μέτρων όπως οι μετατάξεις, αυστηρή παγιοποίηση προσλήψεων, σχέδια εθελούσιας πρόωρης αφυπηρέτησες, κλπ. . Είμαι λοιπόν της γνώμης ότι με το να ισχυριζόμαστε ότι η δημόσια υπηρεσία είναι μικρή, καμιά υπηρεσία δεν ποιούμε στα μέλη της ΠΑΣΥΔΥ. Αντιθέτως, τίθενται σε μεγαλύτερο κίνδυνο απότι χρειάζεται οι απολαβές τους.

Η Κύπρος έχει την 8η πιο ψηλή συνολική φορολογία στην Ε.Ε27 και την 6η πιο ψηλή στην Ευρωζώνη με τις εισπράξεις από την φορολογία αναλογούν στο 26,6% του ΑΕΠ. Το 60% των εισπράξεων από την φορολογία διοχετεύονται στο κρατικό μισθολόγιο σε σχέση με μόνο 44% στην υπόλοιπη Ευρώπη! Όπως είναι λογικό, όταν ένα τέτοιο ποσοστό των εσόδων διοχετεύεται σε μισθούς, παραγκωνίζονται άλλες αναγκαίες για την κοινωνική συνοχή πολιτικές. Εδώ έρχεται το δεύτερο ρεκόρ της Κύπρου στην διάρθρωση των δημόσιων δαπανών. Η Κύπρος, με τον μόνο πραγματικά αριστερό πρόεδρο στην Ε.Ε, είναι η χώρα με τις χαμηλότερες κοινωνικές παροχές στην Ευρώπη, οι οποίες αντιστοιχούν με το 13,8% του ΑΕΠ σε σύγκριση με 23,4% στην Ευρωζώνη. Η Ευρώπη δηλαδή πληρώνει 70% περισσότερα από την Κύπρο σε κοινωνικές παροχές και η Κύπρος πληρώνει 44% περισσότερα από την Ευρώπη στο κρατικό μισθολόγιο! Στην κατά πολλούς φιλελεύθερη Γερμανία, η φορολογία είναι χαμηλότερη από την Κύπρο κατά 3% του ΑΕΠ, κάτι που θα ισοδυναμούσε με εξοικονομήσεις 530 εκ. ΛΚ για τον κύπριο φορολογούμενο. Οι δαπάνες για το κρατικό μισθολόγιο οι μισές απότι στην Κύπρο με 7,4% του ΑΕΠ, και οι δαπάνες για κοινωνικές παροχές ακριβώς διπλάσιες από την Κύπρο με 26.6% του ΑΕΠ ενώ το δημοσιονομικό έλλειμμα είναι το μισό από της Κύπρου.

Και εδώ ερχόμαστε στο τρίτο ρεκόρ. Η Κύπρος είναι η μόνη χώρα στην Ε.Ε 27 όπου οι δαπάνες για τους δημόσιους υπαλλήλους υπερβαίνουν τις κοινωνικές παροχές. Με τον μέσο όρο της διαφοράς μεταξύ κρατικού μισθολογίου και κοινωνικών παροχών στην Ευρώπη να ανέρχεται στο 12% του ΑΕΠ υπέρ των κοινωνικών παροχών, στην Κύπρο η διαφορά είναι 1,8% υπέρ του κρατικού μισθολογίου. Είναι ίσως θέμα προτεραιοτήτων.

Αν οι δαπάνες στην Κύπρο ήταν στα πλαίσια της Ευρώπης, τότε το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας το 2009 θα ήταν κατά €800 εκ. μικρότερο, και οι κοινωνικές δαπάνες θα ήταν αυξημένες κατά €1.6 δις. Σίγουρα με τα χάλια της οικονομίας μας δεν μπορούμε από την μια μέρα στην άλλη να αυξήσουμε τις κοινωνικές δαπάνες. Θα μπορούσαμε όμως να αρχίσουμε με το κρατικό μισθολόγιο, θέτοντας ως μεσοπρόθεσμο στόχο να το μειώσουμε στα επίπεδα του μέσου όρου της Ε.Ε. Αυτό θα μας επιτρέψει να νοικοκυρευτούμε και κάποια μέρα ίσως πλησιάσουμε το κοινωνικό κράτος που υπάρχει στην υπόλοιπη Ευρώπη, σύμφωνα φαντάζομαι και με τα οράματα της παρούσας κυβέρνησης και του προέδρου προσωπικά. Την μέθοδο της μείωσης των €800 εκ. ας την συναποφασίσει η κυβέρνηση με την ΠΑΣΥΔΥ, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα μεγέθη και δεδομένα.

 

 

Flickr Feed

Τετ, 26 Απρ 2017

ΜΟΝΙΜΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ ΚΑΙ ΑΕΙΦΟΡΟΥ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΤΗΣ ΑΣΙΑΤΙΚΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΗΣ
Μπαχρέιν, 25-26 Απριλίου 2017

Αγαπητοί Συνάδελφοι,

Για να επιτύχουμε ένα μοντέλο αειφόρου ανάπτυξης, του οποίου τα οφέλη θα ξεπερνούν τα εθνικά σύνορα και θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην περιοχή μας ως σύνολο, οφείλουμε να υιοθετήσουμε μια ολιστική προσέγγιση χωρίς αποκλεισμούς για την παραγωγή και τη χρήση ενέργειας, που δεν θα βασίζεται αποκλειστικά σε κάποια μεμονωμένη πηγή ενέργειας, αλλά θα στοχεύει σε ένα μοντέλο στο οποίο οι παραδοσιακές και εναλλακτικές πηγές ενέργειας λειτουργούν συμπληρωματικά.

Στην περίπτωση της Κύπρου, έχουμε δώσει προτεραιότητα στην περαιτέρω προώθηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, όπως η αιολική και η ηλιακή ενέργεια, αξιοποιώντας έτσι τους πλούσιους φυσικούς πόρους του νησιού μας. Παράλληλα, η ανακάλυψη αποθεμάτων φυσικού αερίου στην Ανατολική Μεσόγειο, συμπεριλαμβανομένης της Αποκλειστικής Οικονομικής Ζώνης της Κύπρου, μας οδήγησε σε μια διαδικασία εξερεύνησης και εκμετάλλευσης αυτών των πιθανών αποθεμάτων με έμφαση στην περιφερειακή συνεργασία.

Το όραμά μας είναι ότι οι φυσικοί πόροι που βρίσκονται στα βάθη της Ανατολικής Μεσογείου μπορούν να λειτουργήσουν ως σημαντικός παράγοντας περιφερειακής συνεργασίας και σταθερότητας, με τον ίδιο τρόπο που τα οικονομικά οφέλη της ένωσης άνθρακα και χάλυβα ένωσαν τη Δυτική Ευρώπη μετά το Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Αυτό είναι μόνο ένα από τα πολλά παραδείγματα για το πώς οι κοινές προκλήσεις, ευκαιρίες και δυνατότητες μπορούν να λειτουργήσουν ως ισχυρή ενοποιητική δύναμη.

Σε αυτό το πλαίσιο, η Κύπρος είναι σε θέση να αναλάβει ηγετικό ρόλο και να εξελιχθεί σε σημαντικό ενεργειακό κέντρο στην περιοχή. Η ανακάλυψη του Zohr, ενός από τα σημαντικότερα αποθέματα φυσικού αερίου στη Μεσόγειο, 6 έως 7 χιλιόμετρα μακριά από την ΑΟΖ της Κύπρου, ανανέωσε το ενδιαφέρον των μεγάλων εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου στην περιοχή μας και έδωσε ώθηση για περαιτέρω εξερεύνηση. Μόλις πριν από λίγες εβδομάδες, δύο μεγάλες διεθνείς εταιρείες πετρελαίου υπέγραψαν συμφωνία με την Κυπριακή Δημοκρατία για διεξαγωγή διερευνητικών γεωτρήσεων στα νότια παράλια του νησιού μας. Επιπλέον, η υπεράκτια εξερεύνηση και παραγωγή αερίου και πετρελαίου, καθώς και η χερσαία μεταφορά τους, απαιτούν τη λειτουργία ειδικών σκαφών και εξοπλισμού και την παροχή ειδικών υπηρεσιών υποστήριξης. Ως εκ τούτου, οι εξελίξεις στον τομέα της ενέργειας ενισχύουν σημαντικά τους θαλάσσιους και ναυτιλιακούς τομείς και διευρύνουν τους ορίζοντες της εμπορικής μας ναυτιλιακής βιομηχανίας, λειτουργώντας ως σημαντική κινητήρια δύναμη για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης.

Η Κύπρος φιλοδοξεί να επωφεληθεί πλήρως από αυτές τις εξελίξεις, οι οποίες, σε συνδυασμό με τη γεωστρατηγική της θέση, στο σταυροδρόμι Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, μπορούν να καταστήσουν το νησί σημαντικό διαπεριφερειακό ενεργειακό και εμπορικό κόμβο που θα συνδέει τις αγορές της Ευρώπης και της Ασίας. Για όλους αυτούς τους λόγους αποδίδουμε μεγάλη σημασία στην ενίσχυση των δεσμών και της συνεργασίας μας με τους εταίρους μας στην Ασία.

Πιστεύουμε δε ακράδαντα, πως έχουμε πολλά να μάθουμε ο ένας από τον άλλον και σε αυτό το πλαίσιο οφείλουμε να χρησιμοποιήσουμε σοφά τις ευκαιρίες που παρέχονται στο πλαίσιο της κοινής μας συμμετοχής στην Ασιατική Κοινοβουλευτική Συνέλευση. Έχουμε πολλές εξαιρετικές ιδέες και ένα υγιές πλαίσιο που μας παρέχουν οι διεθνείς συνθήκες και συμφωνίες. Είναι καιρός να εργαστούμε ώστε με στέρεα και σταθερά βήματα να ενισχύσουμε τη συνεργασία μας και να επιτύχουμε βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη για όλους μας.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

Η παρέμβαση στα αγγλικά εδώ


 

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ

Άρχισαν χθες και ολοκληρώθηκαν σήμερα στη Μανάμα του Μπαχρέιν, οι εργασίες της Μόνιμης Επιτροπής για την Οικονομία και Αειφόρο Ανάπτυξη της Ασιατικής Κοινοβουλευτικής Συνέλευσης (ΑΚΣ), στην οποία συμμετέχουν, εκ μέρους της Βουλής των Αντιπροσώπων, ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΔΗΣΥ και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης και ο βουλευτής του ΑΚΕΛ κ. Χριστάκης Τζιοβάνης. Κύριο θέμα της συνάντησης ήταν η σύνδεση της οικονομικής προόδου με την επίτευξη των Στόχων της Αειφόρου Ανάπτυξης του ΟΗΕ. Την έναρξη των εργασιών κήρυξε με χαιρετισμό του ο Πρόεδρος του Συμβουλίου των Αντιπροσώπων (Κάτω Βουλή) του Κοινοβουλίου του Μπαχρέιν, κ. Ahmed Bin Ebrahim Almulla.
Σε σχετική παρέμβασή του χθες, κατά τη συζήτηση ψηφίσματος για τις ενεργειακές προοπτικές και την ενοποίηση της ενεργειακής αγοράς της Ασίας, ο επικεφαλής της Κυπριακής αντιπροσωπείας, κ. Τορναρίτης, τόνισε πως η Κύπρος είναι σε θέση να αναλάβει ηγετικό ρόλο και να εξελιχθεί σε σημαντικό ενεργειακό κέντρο για την ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου. Οι πρόσφατες εξελίξεις στην περιοχή, περιλαμβανομένης της ανακάλυψης του κοιτάσματος Zohr, επεσήμανε, ανανέωσαν το ενδιαφέρον των μεγάλων εταιρειών πετρελαίου, γεγονός που αντανακλάται και στην πρόσφατη υπογραφή συμφωνίας της Κυπριακής Δημοκρατίας για διεξαγωγή διερευνητικών γεωτρήσεων στα νότια παράλια του νησιού. Επιπλέον, οι ενεργειακές εξελίξεις θα λειτουργήσουν ως σημαντική κινητήρια δύναμη για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων απασχόλησης, συμπλήρωσε ο Κύπριος βουλευτής. Η Κύπρος, κατέληξε ο κ. Τορναρίτης, υπό το φως αυτών των εξελίξεων και λόγω της γεωστρατηγικής της θέσης, στο σταυροδρόμι Ευρώπης, Ασίας και Αφρικής, μπορεί να καταστεί σημαντικός διαπεριφερειακός ενεργειακός και εμπορικός κόμβος, που θα συνδέει τις αγορές της Ευρώπης και της Ασίας, γι’ αυτό και αποδίδει ιδιαίτερη σημασία στην ενίσχυση των δεσμών και της συνεργασίας με τους εταίρους της στην Ασία.

Με την ολοκλήρωση της συνεδρίας, εγκρίθηκαν προσχέδια ψηφισμάτων, που αφορούν στην ενίσχυση των προσπαθειών για οικονομική ανάπτυξη, στο ρόλο των κοινοβουλίων στην εφαρμογή των Στόχων της Αειφόρου Ανάπτυξης του ΟΗΕ, στην εξάλειψη της φτώχειας, στη διαχείριση των υδάτινων πόρων, στην ενοποίηση της ενεργειακής αγοράς της Ασίας, καθώς και σε περιβαλλοντικά θέματα με έμφαση στην αντιμετώπιση των επιπτώσεων των κλιματικών αλλαγών. Τα εν λόγω προσχέδια θα προωθηθούν για υιοθέτηση στην επόμενη Σύνοδο της Ολομέλειας της ΑΚΣ, που αναμένεται να πραγματοποιηθεί τον Δεκέμβριο.
Εξάλλου, στο περιθώριο των εργασιών της συνάντησης, ο κ. Τορναρίτης είχε την ευκαιρία να πραγματοποιήσει επαφές με τους Προέδρους της Άνω και Κάτω Βουλής του Μπαχρέιν, που φιλοξενούσε τη διοργάνωση, κ.κ. Ali Bin Saleh Al-Saleh και Ahmed Bin Ebrahim Almulla, αντίστοιχα, καθώς και με αξιωματούχους της ΑΚΣ, με στόχο την ενίσχυση των ανταλλαγών με την Κύπρο. Πραγματοποιήθηκαν επίσης επαφές και με άλλες εθνικές κοινοβουλευτικές αντιπροσωπείες, με τις οποίες συζητήθηκαν ευρύτερα τα τεκταινόμενα στη Μέση Ανατολή.

 

Τετ, 26 Απρ 2017

Δηλώσεις Προέδρου ΔΗΣΥ κ. Αβέρωφ Νεοφύτου μετά από συνάντηση με την Παγκύπρια Ομοσπονδία Πολυτέκνων

  • Κάθε παιδί που γεννιέται είναι εθνικός πλούτος. Προσφέρει στον εθνικό πλούτο, στο εθνικό εισόδημα 
  • Αυτό το σύστημα που ζούμε εδώ και δεκαετίες, αυτήν την δημοσιονομική πειθαρχία πολλάκις την παραβίασε και όχι γα χάριν των μη προνομιούχων, αλλά δυστυχώς ο κανόνας ήταν η παραβίαση για χάριν των άλλων ομάδων. 
  • Υπό εξέλιξη η μελέτη ΔΗΣΥ: όταν η απόδοση της οικονομίας θα είναι πέραν των στόχων που θέτουμε και με βάση τους δημοσιονομικούς κανόνες, τα επιπρόσθετα πλεονάσματα, να δημιουργείται αυτόματα ένα κοινωνικό πακέτο, το οποίο με κοινωνική ευαισθησία και προτεραιότητες να ανακατανέμεται στις ομάδες που έχουν την περισσότερη ανάγκη.

ΔΗΛΩΣΕΙΣ

Θέλω να συγχαρώ τον Πρόεδρο των πολυτέκνων και τους συνεργάτες του γιατί μέσα από την πιο δύσκολη περίοδο που βιώσαμε, άντεξαν τις δυσκολίες και παρά τις περικοπές που έγιναν συμπεριφέρθηκαν με ένα πάρα πολύ υπεύθυνο τρόπο.

Είναι η ομάδα που βοηθά την οικονομία. Κάθε παιδί που γεννιέται είναι εθνικός πλούτος. Προσφέρει στον εθνικό πλούτο, στο εθνικό εισόδημα, αλλά για εμάς στην Κύπρο έχει πολύ μεγαλύτερη σημασία και αξία στο ότι ενισχύει την διατήρηση τουλάχιστον, του δημογραφικού χαρακτήρα της κυπριακής κοινωνίας.

Ακούσαμε με προσοχή τα αιτήματα. Γνωρίζω ότι η οικονομία επανέκτησε μέρος του χαμένου εδάφους και τα οικονομικά του κράτους επιτρέπουν, λελογισμένα, να τεθούν προτεραιότητες με κοινωνική ευαισθησία και κοινωνική δικαιοσύνη. Θεωρώ την ομάδα των πολυτέκνων ως μια από αυτές τις πολύ ευαίσθητες και ευπαθείς κοινωνικές ομάδες.

Γι’ αυτό και κρίνω λογικό, μέσα στις δυνατότητες τις οικονομικές του κράτους, ότι πρέπει να αντιμετωπισθούν, τόσο του θέματος του επιδόματος τέκνου, όσο και του επιδόματος της πολύτεκνης μάνας.        

Θα προχωρήσω και κάτι το οποίο κουβέντιασα με τους συνεργάτες και είναι υπό εξέλιξη η μελέτη του Δημοκρατικού Συναγερμού. Γνωρίζετε την αυστηρότητα μου όσον αφορά την τήρηση της δημοσιονομικής πειθαρχίας. Την ίδια ώρα, θέλω να το επαναλάβω ξεκάθαρα, η δημοσιονομική πειθαρχία δεν μπορεί να εξαντλείται στις κοινωνικά ευαίσθητες ομάδες και στους μη προνομιούχους πολίτες. Αυτό το σύστημα που ζούμε εδώ και δεκαετίες, αυτήν την δημοσιονομική πειθαρχία πολλάκις την παραβίασε και όχι γα χάριν των μη προνομιούχων, αλλά δυστυχώς ο κανόνας ήταν η παραβίαση για χάριν των άλλων ομάδων.

Κοινωνική δικαιοσύνη. Γι’ αυτό και η δική μας πρόταση είναι όταν η απόδοση της οικονομίας θα είναι πέραν των στόχων που θέτουμε και με βάση τους δημοσιονομικούς κανόνες, τα επιπρόσθετα πλεονάσματα, να δημιουργείται αυτόματα ένα κοινωνικό πακέτο, το οποίο με κοινωνική ευαισθησία και προτεραιότητες να ανακατανέμεται στις ομάδες που έχουν την περισσότερη ανάγκη.

Να είμαι πιο συγκεκριμένος. Αν ο στόχος για το 2017 είναι πλεόνασμα ενός ποσοστού και φέρουμε καλύτερα αποτελέσματα που στο τέλος του χρόνου θα έχουμε 100 εκατομμύρια περισσότερα, πέραν της επίτευξης των στόχων που έχουμε θέσει ως πολιτεία, αυτά τα 100 εκατομμύρια να μπαίνουν απευθείας στο πακέτο της κοινωνικής στήριξης. Μέσα από τον κοινωνικό διάλογο, να γίνεται η διανομή και η ανακατανομή, με βάση κοινωνικές προτεραιότητες και κοινωνική δικαιοσύνη.

Με αυτά λέγοντας και πάλι να ευχαριστήσω φίλε πρόεδρε και καλή επιτυχία στο συνέδριο σας.

Τετ, 26 Απρ 2017

Δηλώσεις Προέδρου ΔΗΣΥ κ. Αβέρωφ Νεοφύτου για το κυπριακό

  • Ναι, ανησυχώ για την πορεία του εθνικού προβλήματος. Είμαι έντονα προβληματισμένος, που οδηγούνται τα πράγματα.
  • η δική μας πλευρά πρέπει να μείνει συνεπέστατη, στοχοπροσηλωμένη στον διάλογο.
  • θα πω μια πραγματικότητα: Δηλητηριάστηκε η κοινή γνώμη και στις δύο κοινότητες. Δεν θα μπω σε συγκεκριμένους λόγους. Καταγράφω μια ιστορική πραγματικότητα.
  • προκρίνω την εθνική ενότητα για τον εθνικό στόχο της επανένωση παρά τις κούρσες για ποιος θα κάτσει στην καρέκλα του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας σε μια μοιρασμένη πατρίδα. 

Πριν μπούμε στα επιμέρους, με ευθύτητα, με συναίσθηση της ευθύνης μου έναντι του τόπου, οφείλω να πω τις απόψεις και τους προβληματισμούς μου για την πορεία της χώρας μου. Γι αυτό και βρίσκομαι στην πολιτική.

Για χρόνια με ακούγατε να μιλώ για τους επερχόμενους κινδύνους στην διαχείριση των θεμάτων της οικονομίας. Δεν επιτρέπεται σε κανένα να κινδυνολογεί. Όμως ο καθένας από εμάς, έχει την υποχρέωση να μιλά με την γλώσσα της αλήθειας. Ναι, ανησυχώ για την πορεία του εθνικού προβλήματος. Είμαι έντονα προβληματισμένος, που οδηγούνται τα πράγματα. Ναι, ανησυχώ και προβληματίζομαι από ένα ενδεχόμενο αδιέξοδο. Γνωρίζω πολύ καλά και όχι λιγότερο από οποιοδήποτε άλλο, πως ως τώρα δεν λύσαμε το κυπριακό εξαιτίας της τουρκικής αδιαλλαξίας και των τουρκικών θέσεων, που παραμένουν, σε αρκετά σημαντικά ζητήματα, αμετακίνητες.

Η εθνική μας ευθύνη και υποχρέωση είναι μέσα από τον διάλογο, να καταβάλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια να σπάσουμε την τουρκική αδιαλλαξία. Δεν μπορεί το κυπριακό να δημιουργήθηκε λόγω της τουρκικής εισβολής, να παραμένει άλυτο λόγω της τουρκικής αδιαλλαξίας και να υπάρχει έστω και ο παραμικρός κίνδυνος στο τέλος να μας επιρριφτούν και ευθύνες για αδιέξοδο.

Γι’ αυτό και η δική μας πλευρά πρέπει να μείνει συνεπέστατη, στοχοπροσηλωμένη στον διάλογο. Όχι με σκοπό να εκθέσουμε, δεν είναι εθνική μας προτεραιότητα μέσα από τον διάλογο να επιρριφτούν ευθύνες. Εθνική μας προτεραιότητα είναι να επιλύσουμε το κυπριακό, σε μια βιώσιμη λύση του κυπριακού. Αν όμως αυτό δεν καταστεί εφικτό, τουλάχιστον η ευθύνη να μην βαραίνει την ελληνοκυπριακή κοινότητα.        

Ερώτηση: Υπάρχει κάποια συγκεκριμένη πρόταση από πλευράς ΔΗΣΥ για το πώς σπάζει το αδιέξοδο;

Με γνωρίζετε εδώ και χρόνια. Δεν θεωρώ ότι αυτά τα ζητήματα, των λεπτών χειρισμών, στρατηγικής και τακτικής, ωφελεί να τα λέμε μέσα από τα μικρόφωνα για να τα ακούμε οι ίδιοι.

Υπάρχει ο θεσμός του Εθνικού Συμβουλίου. Καταθέσαμε τις απόψεις και καταθέτουμε τις απόψεις και τους προβληματισμούς μας. Μιλούμε και έχουμε κανάλια και με τα Η.Ε και με την Ευρώπη και με τις σημαντικές χώρες που διαδραματίζουν ρόλο. Με τους πρεσβευτές των μονίμων μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας αλλά έχουμε επικοινωνία και με τους τουρκοκύπριους και τα τουρκοκυπριακά κόμματα, αυτά που μοιράζονται, τουλάχιστον τον εθνικό στόχο της επίλυσης του κυπριακού μέσα από μια Διζωνική Δικοινοτική Ομοσπονδία, γιατί υπάρχουν και αρκετά τουρκοκυπριακά κόμματα που θέλουν δικό τους κράτος ή ενσωμάτωση με την Τουρκία.

Μετά από 43 χρόνια που ζούμε και βιώνουμε τα αποτελέσματα της τουρκικής εισβολής και κατοχής, πρέπει να πράξουμε ότι είναι ανθρωπίνως δυνατόν και ομολογουμένως τους τελευταίους μήνες, θα πω μια πραγματικότητα: Δηλητηριάστηκε η κοινή γνώμη και στις δύο κοινότητες. Δεν θα μπω σε συγκεκριμένους λόγους. Καταγράφω μια ιστορική πραγματικότητα. Όπως, θα πω ως πολιτικός και ως ηγέτης του Δημοκρατικού Συναγερμού, προκρίνω την εθνική ενότητα για τον εθνικό στόχο της επανένωση παρά τις κούρσες για ποιος θα κάτσει στην καρέκλα του Προέδρου της Κυπριακής Δημοκρατίας σε μια μοιρασμένη πατρίδα.