Η κυπριακή Δημόσια Υπηρεσία και 3 ευρωπαϊκά ρεκόρ
Δευ, 06 Δεκ 2010

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

¨Η Κύπρος έχει μια από τις μικρότερες δημόσιες υπηρεσίες της Ευρώπης" μας πληροφόρησε ο κ. Χατζηπέτρου της ΠΑΣΥΔΥ. Δεν ξέρω ποιά μεγέθη και στατιστικά χρησιμοποιεί ο κ. Χατζηπέτρου, αλλά σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά της Eurostat έχουμε την πιο ακριβή δημόσια υπηρεσία στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, το κρατικό μισθολόγιο στην Κύπρο πέρσι ανήλθε στο 15,6% του ΑΕΠ και ήταν το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, με τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη να περιορίζεται στο 10,8% και στην Ε.Ε27 στο 11.2% του ΑΕΠ. Η Δημόσια υπηρεσία στην Κύπρο, είναι δηλαδή κατά 44% πιο ακριβή από τον μέσο όρο των υπόλοιπων δημόσιων υπηρεσιών της Ευρώπης και απορροφά το 34% του προϋπολογισμού σε σύγκριση με το 21% στην Ευρωζώνη! Είναι ακριβότερη ακόμη και από χώρες όπως η Φινλανδία, και η Σουηδία, χωρίς βεβαίως η "ποιότητα" του προϊόντος και το εύρος των προσφερόμενων υπηρεσιών να είναι εφάμιλλο ή έστω συγκρίσιμο. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι αν το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας στην Κύπρο κυμαινόταν στο ύψος της υπόλοιπης Ευρώπης, οι προϋπολογισμοί μας θα ήταν κατά κανόνα πλεονασματικοί, θέτοντας τις προϋποθέσεις για πιο υγιή θεμέλια στην οικονομία. Αλλά εδώ εγείρεται ένα σημαντικό θέμα: Αν σύμφωνα με τον κ. Χατζηπέτρου η δημόσια υπηρεσία είναι από τις μικρότερες στην Ε.Ε, αλλά από την άλλη είναι και η ακριβότερη, τότε συνάγεται το συμπέρασμα ότι σε σχέση με τις παραγωγικές δυνατότητες της οικονομίας, οι δημόσιοι υπάλληλοι μας αμείβονται δυσανάλογα περισσότερο από τους Ευρωπαίους ομόλογους τους. Σε τέτοια περίπτωση, ο εξορθολογισμός των δημόσιων οικονομικών θα απαιτούσε κατακόρυφη μείωση των μισθών, τουλάχιστον κατά 30%, ούτως ώστε οι το ύψος της μισθοδοσίας θα φτάσει τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Αν και με τέτοια μείωση, οι κύπριοι δημόσιοι υπάλληλοι θα συνέχιζαν να αμείβονται περισσότερο από τους ευρωπαίους, αφού θα στοίχιζαν το ίδιο αλλά ήταν λιγότεροι. Ευτυχώς όμως για τους δημόσιους υπαλλήλους, η αλήθεια είναι διαφορετική. Η δημόσια υπηρεσία στην Κύπρο δεν είναι από τις μικρότερες αλλά από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Ανάλογα με τον πληθυσμό, συντηρούμε την 4η πολυπληθέστερη Δημόσια υπηρεσία στην ΕΕ, η οποία απορροφά περίπου το 17% της εργατικής δύναμης. Αυτό είναι σημαντικό γιατί δείχνει σε πια κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθεί η μελλοντική πολιτική ορθολογισμού. Σε περίπτωση που θεωρήσουμε ότι το μέγεθος της δημόσιας υπηρεσίας είναι μικρό, τότε ο αναγκαίος εξορθολογισμός θα πάρει την μορφή της δραστικής μείωσης των μισθών. Αν όμως αποδεχτούμε ότι η δημόσια υπηρεσία είναι δυσανάλογα μεγάλη, τότε τα ενδεικνυόμενα μέτρα θα μπορούσαν να συμπεριλάβουν αναθεώρηση της ΑΤΑ, μικρή μείωση των αποδοχών, καταρτισμό νέων κλιμάκων εισδοχής. Το μεγάλο βάρος των μέτρων όμως θα στοχεύει την μείωση του κρατισμού μέσω σχετικά ανώδυνων για τους υφιστάμενους υπαλλήλους μέτρων όπως οι μετατάξεις, αυστηρή παγιοποίηση προσλήψεων, σχέδια εθελούσιας πρόωρης αφυπηρέτησες, κλπ. . Είμαι λοιπόν της γνώμης ότι με το να ισχυριζόμαστε ότι η δημόσια υπηρεσία είναι μικρή, καμιά υπηρεσία δεν ποιούμε στα μέλη της ΠΑΣΥΔΥ. Αντιθέτως, τίθενται σε μεγαλύτερο κίνδυνο απότι χρειάζεται οι απολαβές τους.

Η Κύπρος έχει την 8η πιο ψηλή συνολική φορολογία στην Ε.Ε27 και την 6η πιο ψηλή στην Ευρωζώνη με τις εισπράξεις από την φορολογία αναλογούν στο 26,6% του ΑΕΠ. Το 60% των εισπράξεων από την φορολογία διοχετεύονται στο κρατικό μισθολόγιο σε σχέση με μόνο 44% στην υπόλοιπη Ευρώπη! Όπως είναι λογικό, όταν ένα τέτοιο ποσοστό των εσόδων διοχετεύεται σε μισθούς, παραγκωνίζονται άλλες αναγκαίες για την κοινωνική συνοχή πολιτικές. Εδώ έρχεται το δεύτερο ρεκόρ της Κύπρου στην διάρθρωση των δημόσιων δαπανών. Η Κύπρος, με τον μόνο πραγματικά αριστερό πρόεδρο στην Ε.Ε, είναι η χώρα με τις χαμηλότερες κοινωνικές παροχές στην Ευρώπη, οι οποίες αντιστοιχούν με το 13,8% του ΑΕΠ σε σύγκριση με 23,4% στην Ευρωζώνη. Η Ευρώπη δηλαδή πληρώνει 70% περισσότερα από την Κύπρο σε κοινωνικές παροχές και η Κύπρος πληρώνει 44% περισσότερα από την Ευρώπη στο κρατικό μισθολόγιο! Στην κατά πολλούς φιλελεύθερη Γερμανία, η φορολογία είναι χαμηλότερη από την Κύπρο κατά 3% του ΑΕΠ, κάτι που θα ισοδυναμούσε με εξοικονομήσεις 530 εκ. ΛΚ για τον κύπριο φορολογούμενο. Οι δαπάνες για το κρατικό μισθολόγιο οι μισές απότι στην Κύπρο με 7,4% του ΑΕΠ, και οι δαπάνες για κοινωνικές παροχές ακριβώς διπλάσιες από την Κύπρο με 26.6% του ΑΕΠ ενώ το δημοσιονομικό έλλειμμα είναι το μισό από της Κύπρου.

Και εδώ ερχόμαστε στο τρίτο ρεκόρ. Η Κύπρος είναι η μόνη χώρα στην Ε.Ε 27 όπου οι δαπάνες για τους δημόσιους υπαλλήλους υπερβαίνουν τις κοινωνικές παροχές. Με τον μέσο όρο της διαφοράς μεταξύ κρατικού μισθολογίου και κοινωνικών παροχών στην Ευρώπη να ανέρχεται στο 12% του ΑΕΠ υπέρ των κοινωνικών παροχών, στην Κύπρο η διαφορά είναι 1,8% υπέρ του κρατικού μισθολογίου. Είναι ίσως θέμα προτεραιοτήτων.

Αν οι δαπάνες στην Κύπρο ήταν στα πλαίσια της Ευρώπης, τότε το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας το 2009 θα ήταν κατά €800 εκ. μικρότερο, και οι κοινωνικές δαπάνες θα ήταν αυξημένες κατά €1.6 δις. Σίγουρα με τα χάλια της οικονομίας μας δεν μπορούμε από την μια μέρα στην άλλη να αυξήσουμε τις κοινωνικές δαπάνες. Θα μπορούσαμε όμως να αρχίσουμε με το κρατικό μισθολόγιο, θέτοντας ως μεσοπρόθεσμο στόχο να το μειώσουμε στα επίπεδα του μέσου όρου της Ε.Ε. Αυτό θα μας επιτρέψει να νοικοκυρευτούμε και κάποια μέρα ίσως πλησιάσουμε το κοινωνικό κράτος που υπάρχει στην υπόλοιπη Ευρώπη, σύμφωνα φαντάζομαι και με τα οράματα της παρούσας κυβέρνησης και του προέδρου προσωπικά. Την μέθοδο της μείωσης των €800 εκ. ας την συναποφασίσει η κυβέρνηση με την ΠΑΣΥΔΥ, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα μεγέθη και δεδομένα.

 

 

Flickr Feed

Σαβ, 22 Σεπ 2018

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ 

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός καταδικάζει απερίφραστα την παράνομη κράτηση  του κυπριακής ιδιοκτησίας  αλιευτικού σκάφους και την παράνομη σύλληψη του πληρώματός του από το ψευδοκράτος.

Η επίκληση από το ψευδοκράτος περί «χωρικών υδάτων» είναι παντελώς απαράδεκτη.

Το έντονο διάβημα της Κυβέρνησης προς τα Ηνωμένα Έθνη για το περιστατικό αλλά και η ενεργοποίηση των αρμόδιων υπηρεσιών για την απελευθέρωση του πληρώματος και την επιστροφή του σκάφους  ευελπιστούμε πως θα έχουν άμεσο αποτέλεσμα.

Λευκωσία, 22 Σεπτεμβρίου 2018

Παρ, 21 Σεπ 2018

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ

Τρίτη, 18 Σεπτεμβρίου 2018

Σημαντική τροπολογία σε σχέση με τον υπό ανέγερση πυρηνικό σταθμό Άκκουγιου στην Τουρκία πέτυχε σήμερα η επικεφαλής της κυπριακής αντιπροσωπίας στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΚΣΣΕ), βουλευτής, κα Στέλλα Κυριακίδου, κατά τη διάρκεια συζήτησης προσχέδιου ψηφίσματος για την πυρηνική ασφάλεια στην Ευρώπη. Εισηγήτρια του θέματος είναι η Τουρκάλα βουλευτής κα Emine Günay.

Σε παρέμβαση της κατά τη συζήτηση του εν λόγω προσχεδίου ψηφίσματος, στο πλαίσιο των εργασιών της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας και Αειφόρου Ανάπτυξης της ΚΣΣΕ, στη Λισαβόνα, η κα Κυριακίδου ανέφερε πως, μετά και το πυρηνικό ατύχημα στο Τσέρνομπιλ, πριν 32 χρόνια, με τραγικές συνέπειες για την υγεία χιλιάδων ανθρώπων, αλλά και στο περιβάλλον, δεν πρέπει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες να γίνονται εκπτώσεις σε θέματα που αφορούν στην πυρηνική ασφάλεια. Εξέφρασε στη συνέχεια την έκπληξή της για το ότι στην έκθεση της Τουρκάλας εισηγήτριας υπάρχει μόνο μια επιγραμματική αναφορά για τον πυρηνικό σταθμό στο Άκκουγιου, της Τουρκίας, παρόλες τις αντιδράσεις που η κατασκευή του πυροδότησε τόσο εντός της χώρας, όσο και σε γειτονικές χώρες, σε πολύ κοντινή απόσταση, όπως είναι η Κύπρος. Αναφέρθηκε δε σε σχετικό ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου που καλεί την Τουρκία, μεταξύ άλλων, να σταματήσει τις εργασίες ανέγερσης του πυρηνικού σταθμού Άκκουγιου και να αρχίσει διάλογο για το θέμα με γειτονικές χώρες, όπως η Κύπρος και η Ελλάδα, κάτι που όπως υπογράμμισε η Κύπρια βουλευτής, δεν έγινε μέχρι σήμερα, Η κα Κυριακίδου τόνισε πως το λιγότερο που θα μπορούσε να γίνει στο στάδιο αυτό είναι να υπάρξει σαφής αναφορά για το θέμα στο υπό συζήτηση προσχέδιο ψηφίσματος.

Στη συνέχεια η κα Κυριακίδου κατέθεσε τη σχετική τροπολογία της, η οποία ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως η Συνέλευση εκφράζει την σοβαρή της ανησυχία σε σχέση με τον υπό ανέγερση πυρηνικό σταθμό του Άκκουγιου, ο οποίος ευρίσκεται πολύ κοντά στην Κύπρο και άλλες γειτονικές χώρες, σε μια σεισμογενή περιοχή της Τουρκίας, όπως εξάλλου αναφέρεται και σε σχετικό ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου, του Ιουλίου 2017. Καλείται επίσης η Τουρκία να καταστεί μέλος της Σύμβασης ESPOO και να λάβει υπόψη όλες τις ανησυχίες που εκφράζονται, τόσο από τους ίδιους τους πολίτες της όσο και από γειτονικές χώρες, σύμφωνα και με τη Διεθνή Σύμβαση για την Πυρηνική Ασφάλεια.

Έπειτα από συζήτηση η τροπολογία της κα Κυριακίδου έγινε αποδεκτή με συντριπτική πλειοψηφία. Το προσχέδιο ψηφίσματος αναμένεται να υιοθετηθεί από την Ολομέλεια της ΚΣΣΕ στο 4ο Μέρος της Συνόδου 2018, τον ερχόμενο Οκτώβριο στο Στρασβούργο.

Κατά τη διάρκεια της ίδιας συζήτησης, η κα Κυριακίδου εξέφρασε επίσης την πρόθεσή της να καταθέσει υπόμνημα για το θέμα με τις θέσεις της, που βάσει του κανονισμού λειτουργίας της ΚΣΣΕ, θα αποτελέσει παράρτημα της σχετικής έκθεσης.

Αναφέρεται επίσης πως, κατά τη διάρκεια της ίδιας συνεδρίας, η κα Κυριακίδου ορίστηκε ομόφωνα Εισηγήτρια για το θέμα «Μεταμοσχευτικός Τουρισμός».

Παρ, 21 Σεπ 2018

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΔΗΣY

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού αναχωρεί αύριο, Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018, για τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όπου θα πραγματοποιήσει σειρά σημαντικών επαφών στην Ουάσιγκτον και στη Νέα Υόρκη. Θα συναντηθεί με αξιωματούχους της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης των ΗΠΑ, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και με δεξαμενές σκέψεις. Θα συναντηθεί επίσης με τον σεβασμιότατο Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ.κ Δημήτριο και με τον πρόεδρο και το συμβούλιο της Κυπριακής παροικίας.

Παράλληλα, ο κ. Αβέρωφ Νεοφύτου θα παραστεί στο φόρουμ «Invest in Cyprus», το οποίο θα διεξαχθεί στις 28 Σεπτεμβρίου 2018 στη Νέα Υόρκη.

Τον Πρόεδρο του ΔΗΣΥ θα συνοδεύσει ο Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων του κόμματος κ. Αλέξανδρος Σίνκα.

Λευκωσία, 21 Σεπτεμβρίου 2018