Η κυπριακή Δημόσια Υπηρεσία και 3 ευρωπαϊκά ρεκόρ
Δευ, 06 Δεκ 2010

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

¨Η Κύπρος έχει μια από τις μικρότερες δημόσιες υπηρεσίες της Ευρώπης" μας πληροφόρησε ο κ. Χατζηπέτρου της ΠΑΣΥΔΥ. Δεν ξέρω ποιά μεγέθη και στατιστικά χρησιμοποιεί ο κ. Χατζηπέτρου, αλλά σύμφωνα με τα επίσημα στατιστικά της Eurostat έχουμε την πιο ακριβή δημόσια υπηρεσία στην Ευρώπη. Συγκεκριμένα, το κρατικό μισθολόγιο στην Κύπρο πέρσι ανήλθε στο 15,6% του ΑΕΠ και ήταν το μεγαλύτερο στην Ευρώπη, με τον μέσο όρο στην Ευρωζώνη να περιορίζεται στο 10,8% και στην Ε.Ε27 στο 11.2% του ΑΕΠ. Η Δημόσια υπηρεσία στην Κύπρο, είναι δηλαδή κατά 44% πιο ακριβή από τον μέσο όρο των υπόλοιπων δημόσιων υπηρεσιών της Ευρώπης και απορροφά το 34% του προϋπολογισμού σε σύγκριση με το 21% στην Ευρωζώνη! Είναι ακριβότερη ακόμη και από χώρες όπως η Φινλανδία, και η Σουηδία, χωρίς βεβαίως η "ποιότητα" του προϊόντος και το εύρος των προσφερόμενων υπηρεσιών να είναι εφάμιλλο ή έστω συγκρίσιμο. Ενδεικτικά, αναφέρω ότι αν το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας στην Κύπρο κυμαινόταν στο ύψος της υπόλοιπης Ευρώπης, οι προϋπολογισμοί μας θα ήταν κατά κανόνα πλεονασματικοί, θέτοντας τις προϋποθέσεις για πιο υγιή θεμέλια στην οικονομία. Αλλά εδώ εγείρεται ένα σημαντικό θέμα: Αν σύμφωνα με τον κ. Χατζηπέτρου η δημόσια υπηρεσία είναι από τις μικρότερες στην Ε.Ε, αλλά από την άλλη είναι και η ακριβότερη, τότε συνάγεται το συμπέρασμα ότι σε σχέση με τις παραγωγικές δυνατότητες της οικονομίας, οι δημόσιοι υπάλληλοι μας αμείβονται δυσανάλογα περισσότερο από τους Ευρωπαίους ομόλογους τους. Σε τέτοια περίπτωση, ο εξορθολογισμός των δημόσιων οικονομικών θα απαιτούσε κατακόρυφη μείωση των μισθών, τουλάχιστον κατά 30%, ούτως ώστε οι το ύψος της μισθοδοσίας θα φτάσει τον μέσο όρο της Ευρωζώνης. Αν και με τέτοια μείωση, οι κύπριοι δημόσιοι υπάλληλοι θα συνέχιζαν να αμείβονται περισσότερο από τους ευρωπαίους, αφού θα στοίχιζαν το ίδιο αλλά ήταν λιγότεροι. Ευτυχώς όμως για τους δημόσιους υπαλλήλους, η αλήθεια είναι διαφορετική. Η δημόσια υπηρεσία στην Κύπρο δεν είναι από τις μικρότερες αλλά από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη. Ανάλογα με τον πληθυσμό, συντηρούμε την 4η πολυπληθέστερη Δημόσια υπηρεσία στην ΕΕ, η οποία απορροφά περίπου το 17% της εργατικής δύναμης. Αυτό είναι σημαντικό γιατί δείχνει σε πια κατεύθυνση θα πρέπει να κινηθεί η μελλοντική πολιτική ορθολογισμού. Σε περίπτωση που θεωρήσουμε ότι το μέγεθος της δημόσιας υπηρεσίας είναι μικρό, τότε ο αναγκαίος εξορθολογισμός θα πάρει την μορφή της δραστικής μείωσης των μισθών. Αν όμως αποδεχτούμε ότι η δημόσια υπηρεσία είναι δυσανάλογα μεγάλη, τότε τα ενδεικνυόμενα μέτρα θα μπορούσαν να συμπεριλάβουν αναθεώρηση της ΑΤΑ, μικρή μείωση των αποδοχών, καταρτισμό νέων κλιμάκων εισδοχής. Το μεγάλο βάρος των μέτρων όμως θα στοχεύει την μείωση του κρατισμού μέσω σχετικά ανώδυνων για τους υφιστάμενους υπαλλήλους μέτρων όπως οι μετατάξεις, αυστηρή παγιοποίηση προσλήψεων, σχέδια εθελούσιας πρόωρης αφυπηρέτησες, κλπ. . Είμαι λοιπόν της γνώμης ότι με το να ισχυριζόμαστε ότι η δημόσια υπηρεσία είναι μικρή, καμιά υπηρεσία δεν ποιούμε στα μέλη της ΠΑΣΥΔΥ. Αντιθέτως, τίθενται σε μεγαλύτερο κίνδυνο απότι χρειάζεται οι απολαβές τους.

Η Κύπρος έχει την 8η πιο ψηλή συνολική φορολογία στην Ε.Ε27 και την 6η πιο ψηλή στην Ευρωζώνη με τις εισπράξεις από την φορολογία αναλογούν στο 26,6% του ΑΕΠ. Το 60% των εισπράξεων από την φορολογία διοχετεύονται στο κρατικό μισθολόγιο σε σχέση με μόνο 44% στην υπόλοιπη Ευρώπη! Όπως είναι λογικό, όταν ένα τέτοιο ποσοστό των εσόδων διοχετεύεται σε μισθούς, παραγκωνίζονται άλλες αναγκαίες για την κοινωνική συνοχή πολιτικές. Εδώ έρχεται το δεύτερο ρεκόρ της Κύπρου στην διάρθρωση των δημόσιων δαπανών. Η Κύπρος, με τον μόνο πραγματικά αριστερό πρόεδρο στην Ε.Ε, είναι η χώρα με τις χαμηλότερες κοινωνικές παροχές στην Ευρώπη, οι οποίες αντιστοιχούν με το 13,8% του ΑΕΠ σε σύγκριση με 23,4% στην Ευρωζώνη. Η Ευρώπη δηλαδή πληρώνει 70% περισσότερα από την Κύπρο σε κοινωνικές παροχές και η Κύπρος πληρώνει 44% περισσότερα από την Ευρώπη στο κρατικό μισθολόγιο! Στην κατά πολλούς φιλελεύθερη Γερμανία, η φορολογία είναι χαμηλότερη από την Κύπρο κατά 3% του ΑΕΠ, κάτι που θα ισοδυναμούσε με εξοικονομήσεις 530 εκ. ΛΚ για τον κύπριο φορολογούμενο. Οι δαπάνες για το κρατικό μισθολόγιο οι μισές απότι στην Κύπρο με 7,4% του ΑΕΠ, και οι δαπάνες για κοινωνικές παροχές ακριβώς διπλάσιες από την Κύπρο με 26.6% του ΑΕΠ ενώ το δημοσιονομικό έλλειμμα είναι το μισό από της Κύπρου.

Και εδώ ερχόμαστε στο τρίτο ρεκόρ. Η Κύπρος είναι η μόνη χώρα στην Ε.Ε 27 όπου οι δαπάνες για τους δημόσιους υπαλλήλους υπερβαίνουν τις κοινωνικές παροχές. Με τον μέσο όρο της διαφοράς μεταξύ κρατικού μισθολογίου και κοινωνικών παροχών στην Ευρώπη να ανέρχεται στο 12% του ΑΕΠ υπέρ των κοινωνικών παροχών, στην Κύπρο η διαφορά είναι 1,8% υπέρ του κρατικού μισθολογίου. Είναι ίσως θέμα προτεραιοτήτων.

Αν οι δαπάνες στην Κύπρο ήταν στα πλαίσια της Ευρώπης, τότε το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας το 2009 θα ήταν κατά €800 εκ. μικρότερο, και οι κοινωνικές δαπάνες θα ήταν αυξημένες κατά €1.6 δις. Σίγουρα με τα χάλια της οικονομίας μας δεν μπορούμε από την μια μέρα στην άλλη να αυξήσουμε τις κοινωνικές δαπάνες. Θα μπορούσαμε όμως να αρχίσουμε με το κρατικό μισθολόγιο, θέτοντας ως μεσοπρόθεσμο στόχο να το μειώσουμε στα επίπεδα του μέσου όρου της Ε.Ε. Αυτό θα μας επιτρέψει να νοικοκυρευτούμε και κάποια μέρα ίσως πλησιάσουμε το κοινωνικό κράτος που υπάρχει στην υπόλοιπη Ευρώπη, σύμφωνα φαντάζομαι και με τα οράματα της παρούσας κυβέρνησης και του προέδρου προσωπικά. Την μέθοδο της μείωσης των €800 εκ. ας την συναποφασίσει η κυβέρνηση με την ΠΑΣΥΔΥ, λαμβάνοντας υπόψη όλα τα μεγέθη και δεδομένα.

 

 

Flickr Feed

Παρ, 23 Φεβ 2018

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης, θα συμμετάσχει στο 1ο Κοινοπολιτειακό Κοινοβουλευτικό Φόρουμ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο, από τις 26 Φεβρουαρίου μέχρι και την 1η Μαρτίου 2018.

Το Φόρουμ θα πραγματοποιηθεί πριν τη Διάσκεψη Αρχηγών Κρατών της Κοινοπολιτείας (CHOGM), η οποία θα λάβει χώρα τον Απρίλιο του 2018 στο Λονδίνο. Στόχος του Φόρουμ είναι να εξετάσει τα θέματα, στα οποία θα επικεντρωθεί η επικείμενη CHOGM.

Στο πλαίσιο των εργασιών του Φόρουμ, θα εξεταστούν, μεταξύ άλλων, θέματα που άπτονται της κοινοβουλευτικής εξουσίας, όπως ο ρόλος των Κοινοβουλίων για πιο αποτελεσματικό έλεγχο της εκτελεστικής εξουσίας, οι στόχοι αειφόρου ανάπτυξης, η χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων, η παγκόσμια υγεία, η κλιματική αλλαγή, η προώθηση μιας ανοικτής, μοντέρνας και χωρίς αποκλεισμούς δημοκρατίας, καθώς και η παράνομη διακίνηση ατόμων και η εκμετάλλευση παιδιών.

Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, ο κ. Τορναρίτης θα έχει επαφές με Βρετανούς πολιτικούς αξιωματούχους καθώς και με κοινοβουλευτικές αντιπροσωπίες άλλων χωρών μελών της Κοινοπολιτείας.

Λευκωσία, 23 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Δήλωση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΔΗΣΥ κ. Νίκου Τορναρίτη:

Ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού

Σε μια περίοδο που φυσιολογικά θα έπρεπε να ξεκινούσαν οι προσπάθειες για να δρομολογηθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης για την επίλυση του Κυπριακού, η Τουρκία δυστυχώς ακολουθεί το δρόμο της αντιπαράθεσης, δεσμεύοντας συγκεκριμένη περιοχή στην κυπριακή ΑΟΖ και παρεμποδίζοντας το γεωτρύπανο της ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ «Saipem 12000».

Οι προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν αφορούν μόνο την Κύπρο. Αφορούν και την ίδια την ΕΕ εφόσον επηρεάζονται τα ζωτικά συμφέροντα ενός κράτους μέλους της.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο γίνονται και οι επόμενες κινήσεις του Προέδρου Αναστασιάδη, ο οποίος θα ενημερώσει τους ηγέτες των χωρών μελών της ΕΕ για τις τουρκικές προκλήσεις στην αυριανή σύνοδο του Άτυπου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα διεξαχθεί στις Βρυξέλλες.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός στηρίζει απόλυτα τις ενέργειες του Προέδρου Αναστασιάδη για τη διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, με την αξιοποίηση όλων των διπλωματικών και θεσμικών μέσων που μας προσδίδει ιδιαίτερα η ιδιότητα του κράτους μέλους της ΕΕ.
Χαιρετίζουμε παράλληλα το πνεύμα ενότητας και συναντίληψης που επικράτησε στη χθεσινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών. Στην προάσπιση των εθνικών συμφερόντων άλλωστε, δεν χωρά καμία μικροκομματική προσέγγιση.

Θέλουμε να ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού.


Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Ατυχής και άστοχη η ιδέα της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ να αμφισβητεί, πριν καν εφαρμοστεί, το νέο κανονιστικό πλαίσιο και την οργάνωση του σχολικού προγράμματος

Πρέπει να σημειώσουμε με έμφαση ότι είναι ατυχής και άστοχη η πρωτοβουλία που παίρνει η ηγεσία της Ο.Ε.Λ.Μ.Ε.Κ. προωθώντας διαδικασία αμφισβήτησης των θεσπισμένων κανονισμών λειτουργίας των σχολείων μέσα από καταχρηστικά αποκαλούμενο “δημοψήφισμα” για την οργάνωση του σχολικού έτους σε τετράμηνα.
Είναι εντελώς άστοχη διότι δίνει ένα απαράδεκτα κακό παράδειγμα, ότι δηλαδή νόμοι του κράτους μπορεί να μην εφαρμόζονται επειδή δεν αρέσουν σε μια ομάδα ενδιαφερομένων πολιτών. Διότι η εφαρμογή του σχολικού προγράμματος και των διαγνωστικών ελέγχων και εξετάσεων διέπεται από κανονιστική νομοθεσία και δεν εξαρτάται από την άποψη της κυβέρνησης, του υπουργείου ή των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Αλίμονο εάν εμπεδωθεί η ιδέα ότι όποιος νόμος ή κανονισμός δεν αρέσει σε κάποιους μπορεί να αναιρείται με αυτοσχέδια συνδικαλιστικά “δημοψηφίσματα”!

Είναι, όμως και ατυχής ιδέα. Διότι μέσα από το αιτιολογικό που προβάλλει η ηγεσία της οργάνωσης προωθείται ξανά η παρωχημένη αντίληψη ότι θα πρέπει να καλλιεργείται στο σχολείο μια γενικευμένη “νοοτροπία της ευκολίας”. Η ιδέα ότι θα ήταν καλό για τα παιδιά μόνο ό,τι είναι “εύκολο” και η αντίληψη ότι πρέπει να αποφεύγεται η προσπάθεια και ο κόπος αδικεί τους νέους και το μέλλον τους. Είναι ένα από τα βασικά αίτια που οδηγούσαν στο παρελθόν σε μια σταδιακή υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών, όπως έδειχναν και τα σχετικά αποτελέσματα σε εξωτερικές διαγνωστικές διαδικασίες.

Εάν θέλουμε πραγματικά να αναβαθμίσουμε το δημόσιο σχολείο και το μαθησιακό περιεχόμενο των σπουδών προς όφελος των παιδιών μας πρέπει να εγκαταλείψουμε τέτοιες παρωχημένες αντιλήψεις που για χρόνια περιόριζαν την αποτελεσματικότητα του δημόσιου σχολείου εξωθώντας γονείς και μαθητές να αναζητούν αλλού τα αναγκαία γνωσιολογικά εφόδια.

Όσον αφορά την πολιτική διάσταση των πραγμάτων –γιατί προφανώς υπάρχει και αυτή- καλούμε τη συνδικαλιστική ηγεσία να σεβαστεί το πνεύμα των σημαντικών και ουσιαστικών αλλαγών που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση και να μην προσπαθεί να αλλοιώσει τη λογική της αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου και της παιδαγωγικής αποτελεσματικότητας του από την “πίσω πόρτα”. Οι αλλαγές που μετά από πολλή μελέτη και τεκμηρίωση έχουν εγκριθεί και τώρα εφαρμόζονται στο πλαίσιο της γενικότερης μεταρρύθμισης θα πρέπει να αφεθούν να αποδώσουν. Τυχόν βελτιωτικές αλλαγές που μπορεί να χρειαστούν, θα αναδειχθούν και θα αποφασισθούν μέσα από την εμπειρία και δεν μπορεί να δικαιολογούν απόπειρες για ματαίωση των αλλαγών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018