Η Κύπρος και ο διεθνής ενεργειακός χάρτης
Τετ, 19 Ιαν 2011

του Πρόδρομου Πρόδρόμου

Πώς η κυβέρνηση Χριστόφια αγνοεί τις μεγάλες ευκαιρίες και δένει τη χώρα σε μια αμφίβολη συμφωνία με μια πολυεθνική
 
Θα ήταν κοινότοπο να επιμείνουμε στη σημασία της ενέργειας μέσα στον σύγχρονο κόσμο. Όποιος παρακολουθεί έστω κι από μακρυά τα ζητήματα γεωπολιτικής και της παγκόσμιας οικονομίας, γνωρίζει τη νευραλγική σημασία των σχετικών επιλογών. Ο παγκοσμιοποιημένος διεθνής χάρτης ορίζεται όχι μόνο από νομισματικές ή εμπορικές ζώνες και από χρηματοοικονομικά δίκτυα, αλλά και από τη διαδρομή των αγωγών πετρελαίου και φυσικού αερίου. Οι μεγάλες συγκρούσεις συμφερόντων του 21ου αιώνα θα έχουν συχνά ως διακύβευμα την ενεργειακή οικονομία.

Ιδιαίτερα στον ευρωπαϊκό χώρο αναζητείται μια συνετή πολιτική ενεργειακής πολυμέρειας και αναδεικνύεται ως μείζον διακύβευμα η απεξάρτηση από τη Ρωσία ως προς την προμήθεια φυσικού αερίου. Η σύγκρουση μεταξύ Ρωσίας και Ουκρανίας, που τάραξε πέρσι τα νερά των ενεργειακών ισορροπιών και κυριολεκτικά “έσβησε τα φώτα” στη γηραιά ήπειρο, έδειξε το μέγεθος αυτού του διακυβεύματος.

Αυτός ο ενεργειακός ανταγωνισμός πήρε και τη μορφή των δυο μεγάλων σχεδίων δικτύωσης, με τους αγωγούς Nabucco και South Stream (ρωσική πρόταση). Στο επίπεδο αυτό η Τουρκία φρόντισε μάλιστα να παίξει ξανά “διπλό παιχνίδι” σπεύδοντας να διεκδικήσει συμμετοχή τόσο στο δυτικό-ευρωπαϊκό όσο και στο ρωσικό σχέδιο μεταφοράς και τροφοδότησης με φυσικό αέριο.

Μέσα σε αυτό το χάρτη από οικονομικής απόψεως η Κύπρος είναι μια σχεδόν αμελητέα ποσότητα. Γεωπολιτικά βρίσκεται εκτός των μεγάλων σχεδιασμών για τη μεταφορά αερίου από την Ανατολή στην ευρωπαϊκή ενεργειακή αγορά. Ταυτόχρονα, είμαστε χώρα με απόλυτη εξάρτηση από την πετρελαιακή ενέργεια. Χωρίς να έχουν γίνει τα απαραίτητα βήματα -και στο βαθμό που θα έπρεπε- για μια ενεργειακή διαφοροποίηση, με την αξιοποίηση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, η χώρα μας είναι στη γκρίζα ζώνη των ευρωπαϊκών κανόνων και πληρώνει πρόστιμο για εκπομπές ρύπων.

Μέσα σε αυτό το σκηνικό προβάλλει η προοπτική του φυσικού αερίου ως εναλλακτικής ενεργειακής μορφής. Με δυο τρόπους. Πρώτα ως προς την κατανάλωση, αλλά ταυτόχρονα και ως προς την παραγωγή. Διότι είναι γνωστό ότι στις νότιες θάλασσές μας υπάρχουν υπολογίσιμα και εκμεταλλεύσιμα κοιτάσματα φυσικού αερίου υπό κυπριακή κυριότητα.

Έτσι προέκυψε η ανάγκη οριοθέτησης της “αποκλειστικής οικονομικής ζώνης”, με διμερείς συμφωνίες με γειτονικές χώρες. Μαζί όμως ξεπρόβαλαν και οι τουρκικές επεκτατικές αιτιάσεις τόσο σε βάρος της Κύπρου όσο και της Ελλάδας. Η Κύπρος δεν έδειξε εφ’ όλης της ύλης την ολιγωρία που χαρακτηρίζει την Ελλάδα (η οποία φαίνεται να υποκύπτει στην πολιτική της αυθαίρετης αποτροπής που ασκεί η Άγκυρα). Πολύ σωστά προχώρησε στη σχετική συμφωνία με το Ισραήλ, όπως και με άλλες γειτονικές χώρες. Η οριοθέτηση της ΑΟΖ είναι όμως μόνο το πρώτο βήμα, η ολιγωρία και οι ανάδρομες αποφάσεις εμφανίζονται στη συνέχεια...

Οι διαφαινόμενες επιλογές της κυβέρνησης δείχνουν να αχρηστεύουν το μεγάλο πλεονέκτημα που μπορεί να αποκτήσει η χώρα μας στον ενεργειακό χάρτη. Συγκεκριμένα, η προωθούμενη (ολοταχώς) σύμβαση για μακροπρόθεσμη προμήθεια φυσικού αερίου, εκτός του ότι ελέγχεται ποικιλοτρόπως ως ακατάλληλη και ασύμφορη, φαίνεται να “βάζει στο ψυγείο” τον όποιο σχεδιασμό είτε για ενεργειακή αυτονομία είτε και για να καταστεί η Κύπρος διεθνής ενεργειακός κόμβος.

Τα ερωτήματα είναι τόσο απλά όσο και τεράστιας σημασίας. Πρώτον, γιατί η κυβέρνηση προχωρεί να αγοράσει φυσικό αέριο με ορίζοντα 20ετίας και με σχεδόν “ληστρικούς” όρους και τιμές, χωρίς καν να εντάσσει μέσα στη συμφωνία την ορατή προοπτική να παράγει η ίδια, μέσα από τη δική της οικονομική ζώνη, ικανές ποσότητες φυσικού αερίου σε λίγα μόλις χρόνια; Έπειτα, γιατί προχωρεί “ανέμελα” σε μια τέτοια συμφωνία την ώρα που είναι γνωστό ότι υπάρχει συγκεκριμένο ενδιαφέρον από γειτονική χώρα όχι μόνο για να προμηθεύει την Κύπρο άμεσα με φυσικό αέριο, αλλά και για να την καταστήσει ικανή να προτείνει λύσεις για την τροφοδοσία της ευρωπαϊκής αγοράς (μέσα από “κοινοτικά” ελεγχόμενη διαδρομή);

Οι προεκτάσεις μιας τέτοιας προοπτικής –με διοχέτευση φυσικού αερίου τόσο από τη δική μας όσο και άλλες γειτονικές ΑΟΖ- είναι τεράστιας σημασίας. Όχι μόνο οικονομικής, αλλά και γεωπολιτικής. Με δυο λόγια, η Κύπρος θα μπορούσε να γίνει υπολογίσιμος παίκτης μέσα στο διεθνή χάρτη. Αντ’ αυτών, η σημερινή κυβέρνηση αγνοεί επιδεικτικά κάθε προοπτική και σπεύδει να δέσει την Κύπρο με μια ανισοβαρή και προφανώς ασύμφορη συμφωνία με μια πολυεθνική!

Τι είναι εκείνο που οδηγεί την κυβέρνηση Χριστόφια σε μια τέτοια, ασύγγνωστα ζημιογόνο επιλογή για τα κυπριακά συμφέροντα; Μπορεί να υπάρχουν διάφορες εξηγήσεις. Από πολύ συγκεκριμένα, αλλά ανομολόγητα, συμφέροντα (που πάντα παρεισφρέουν σε τέτοιες περιπτώσεις), μέχρι τη φοβία να μη θιγούν ίσως ρωσικά συμφέροντα. Αλλά, ακόμα, είναι και η φοβία της απειλητικής κατοχικής δύναμης. Ωστόσο, με τις φοβίες και τις αναστολές ποτέ δεν χτίστηκαν σημαντικές πολιτικές ούτε και ανατράπηκαν δυσμενή δεδομένα.

 

 

Flickr Feed

Παρ, 23 Ιούν 2017

Ανακοίνωση Εκπρ. Τύπου ΔΗΣΥ, Πρ. Προδρόμου

Υιοθετώντας πλήρως τις συστάσεις της UNESCO και συμπαραστεκόμενοι στην Ελληνική κυβέρνηση, αναμένουμε από την Τουρκία να εγκαταλείψει τις απαράδεκτες παρεμβάσεις στην Αγία Σοφία.

Εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας στην απόπειρα να αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του ιστορικού μνημείου της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που είναι ο ναός της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη και να μετατραπεί ουσιαστικά σε τζαμί.

Εκτός από καταδικαστέα, αυτή η ενέργεια προκαλεί και έντονη ανησυχία από τη στιγμή που παίρνει καθαρά την τροπή κρατικής πολιτικής. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό ότι με τα επικίνδυνα φαινόμενα θρησκευτικού φανατισμού και μίσους που καλλιεργούνται στις μέρες μας, η ίδια η κυβέρνηση της Τουρκίας δείχνει να κινείται με λογική πολιτικής χρήσης της θρησκείας.

Εκφράζοντας την πλήρη συμπαράστασή μας στην ελληνική κυβέρνηση, αναμένουμε ότι θα βρουν την απήχηση που ταιριάζει τα διαβήματά της στη διεθνή κοινότητα και στον πολιτισμένο κόσμο. Υιοθετώντας πλήρως τη θέση της UNESCO και πιστεύοντας ότι “η Αγία Σοφία είναι ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς στον κόσμο και έχει υψηλό συμβολισμό για πολλούς πολιτισμούς, άρα είναι παγκόσμιο”, αναμένουμε από τις τουρκικές αρχές να την σεβαστούν και να ανταποκριθούν στις συστάσεις του πολιτιστικού βραχίονα των Ηνωμένων Εθνών και να εγκαταλείψουν τις προκλητικές ενέργειες και παρεμβάσεις.

Παρ, 23 Ιούν 2017

Με αφορμή τα 41 χρόνια από την Ίδρυση του, ο Δημοκρατικός Συναγερμός

σας προσκαλεί σε γιορταστική συναυλία με την

Λαϊκή Ορχήστρα

υπό την διεύθυνση του Μάριου Μελετίου.

4 Ιουλίου 2017 - ώρα 7:00 μ.μ.

στο Πάρκο Ακρόπολης

 

Πεμ, 22 Ιούν 2017

Δηλώσεις του Κοιν. Εκπροσώπου κ. Νίκου Τορναρίτη μετά την συνάντηση της ηγεσίας ΔΗΣΥ με την Πρέσβειρα των ΗΠΑ κα. Kathleen Ann Doherty.


Σήμερα με την συνάντηση με την Πρέσβειρα των ΗΠΑ, έκλεισε ένας κύκλος συναντήσεων της ηγεσίας του ΔΗΣΥ ΜΕ τους πρέσβεις των Μονίμων Μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας των Η.Ε.

Πρέπει να σας αναφέρω ότι οι συναντήσεις υπήρξαν παραγωγικές. Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ ανέπτυξε στους συνομιλητές του, τις θέσεις της πλευράς μας όσον αφορά το κυπριακό και ειδικότερα το μεγάλο θέμα της Ασφάλειας.

Πρέπει να πω ότι βρήκαμε ανταπόκριση από τους συνομιλητές μας. Βρήκαμε ανταπόκριση στο γεγονός ότι το απηρχαιωμένο σύστημα εγγυήσεων του 1960, δεν πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει. 

Από κει και πέρα πρέπει να σας πω ότι όλοι οι συνομιλητές μας έχουν εκφράσει την επιθυμία να συμβάλουν ενεργά στην διάσκεψη της Ελβετίας στο Κρανς Μοντάνα.

Όσον αφορά τον δημόσιο διάλογο σε σχέση με το κοινό έγγραφο των Η.Ε. το οποίο είναι εμπιστευτικό, άρα και δεν μπορώ να παραθέσω και να αναλύσω επακριβώς το τι αναφέρεται στο συγκεκριμένο έγγραφο. Εκείνο που μπορώ να σας πως είναι ότι είναι ένα έγγραφο εργασίας και ταυτόχρονα πολιτικό έγγραφο. Μπορώ να σας προσθέσω ότι καταθέσαμε και καταθέτουμε παρατηρήσεις. Υπάρχουν σημεία τα οποία είναι θετικά για την πλευρά μας και υπάρχουν και σημεία, όπως είπα,  για τα οποία θα καταθέσουμε τις παρατηρήσεις μας. Γενικά κρίνουμε ότι το συγκεκριμένο έγγραφο κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, από κει και πέρα παραμένει ένα έγγραφο εργασίας.

Εμείς, αναμένουμε στην Ελβετία, στο Κρανς Μοντάνα, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, την Τουρκία. Αυτά όλα τα μηνύματα που στέλνει τον τελευταίο καιρό να τα εφαρμόσει στην πράξη. Να καταθέσει προτάσεις τέτοιες, μέσα από τις οποίες διαγράφονται τα επεμβατικά δικαιώματα στην Κύπρο και αποχωρεί πλήρως ο κατοχικός στρατός.

Ερώτηση: Λεπτομέρειες του εγγράφου έχουν ήδη δημοσιευτεί και γίνεται πολύ συζήτηση για το τι προτείνει ο κ. Έιντε σε σχέση με αντικατάσταση της συνθήκης εγγυήσεων με μια συνθήκη εφαρμογής και πολλοί θεωρούν ότι αυτή η πρόταση εμπεριέχει κινδύνους για την Κ.Δ.. Έχετε να κάνετε κάποιο σχόλιο;      

Πάντοτε η πλευρά μας τοποθετείτο και έλεγε ότι θέλουμε και την εγγύηση εφαρμογής της λύσης. Να σας υπενθυμίσω ότι ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που ο λαός μας στο παρελθόν απέρριψε ένα σχέδιο των Η.Ε. (σ.σ. που δεν περιείχε εγγύηση εφαρμογής λύσης). Εμείς θέλουμε την εγγύηση εφαρμογής της λύσης. Τώρα, το ποιος τελικά θα είναι ο μηχανισμός εκείνος, που θα εγγυηθεί την εφαρμογή της λύσης, θα το δούμε στην Ελβετία. Είναι θέμα των συνομιλιών, δεν είναι προφανώς θέμα, κανενός άλλου.