Η πρόβλεψη του Rice και η ακροβασία του ΑΚΕΛ
Παρ, 16 Νοέ 2012

του Χριστόφορου Φωκαΐδη 

Σε άρθρο του το 1973, στο American Journal of Political Science, ο G. W. Rice εκτιμούσε ότι οι πιθανότητες κάποιο κομμουνιστικό κόμμα να ανέλθει στην εξουσία, δια της κοινοβουλευτικής οδού, ήταν απειροελάχιστες. Υπεδείκνυε, ωστόσο, δύο χώρες στην Ευρώπη όπου υπήρχαν κάποιες πιθανότητες η γενικότερη πρόβλεψη να ανατραπεί, την Κύπρο και την Ιταλία. Ο Rice επιβεβαιώθηκε κατά 50%. Το Ιταλικό κομμουνιστικό κόμμα δεν άντεξε στην κρίση του 89-90 και ακολούθησε το δρόμο της εκλογικής συρρίκνωσης. Το ΑΚΕΛ, ωστόσο, όχι μόνο κατάφερε να περάσει αλώβητο από τη σεισμική δόνηση που προκάλεσε σε όλα τα κομμουνιστικά κόμματα η πτώση του υπαρκτού σοσιαλισμού αλλά, 35 χρόνια μετά την πρόβλεψη του Rice, κατάφερε να εκλέξει τον ηγέτη του στην Προεδρία. Η «ιδιαιτερότητα» αυτή του ΑΚΕΛ, έχει προκαλέσει τα τελευταία χρόνια την προσοχή ερευνητών τόσο από την Κύπρο, όσο και από το εξωτερικό (βλ. R. Dunphy, Τ. Bale, Α. Έλληνας, Γ. Κατσουρίδης, Γ. Χαραλάμπους).

Αν και η ενασχόληση μου με το θέμα ελαύνεται από ερευνητικό ενδιαφέρον, θεωρώ πως η ανάλυση αυτής ακριβώς της «ιδιαιτερότητας» αποκτά σήμερα και δημόσιο ενδιαφέρον, καθώς μπορεί να μας προσφέρει ένα επεξηγηματικό πλαίσιο για την κατανόηση των παλινδρομήσεων και των αντιφάσεων της κυβέρνησης του ΑΚΕΛ, σε σχέση με τον όλο χειρισμό του ζητήματος της Τρόικα. Οποιαδήποτε ολοκληρωμένη ανάλυση δεν μπορεί, βεβαίως, παρά να λάβει υπόψη διάφορες παραμέτρους όπως το Κυπριακό, το ιστορικό πλαίσιο ανάπτυξης του κόμματος, την οργανωτική δομή και την ιδεολογία. Εδώ, θα περιοριστώ συνοπτικά μόνο στην αλληλεπίδραση μεταξύ των δύο τελευταίων.

Είναι αλήθεια πως το ΑΚΕΛ από ιδρύσεως του υιοθέτησε μια πραγματιστική προσέγγιση σ’ ότι αφορά την πολιτική του στα διάφορα κοινωνικοοικονομικά ζητήματα. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι οι θέσεις του ελάχιστα διαφέρουν από αρκετά σοσιαλιστικά κόμματα. Αν είναι έτσι, όμως, τι το εμποδίζει από του να εγκαταλείψει τον Μαρξισμό-Λενινισμό; Η απάντηση σε αυτό το ερώτημα θα πρέπει να αναζητηθεί στους ιδεολογικούς μηχανισμούς νομιμοποίησης της οργανωτικής δομής και εσωτερικής πολιτικής λειτουργίας του ΑΚΕΛ, βασικό συστατικό των οποίων αποτελεί ο «δημοκρατικός συγκεντρωτισμός». Είναι η συνέπεια και η προσήλωση σε αυτή την ιδεολογική αρχή και εν γένει η Μαρξιστική/Λενινιστική του ταυτότητα, που εγγυάται την οργανωτική συνοχή και συνέχεια του κόμματος. Το ΑΚΕΛ μπορεί να εκφράζει κεντροαριστερές θέσεις ακόμα και να στηρίζει κεντρώους και δεξιούς υποψήφιους, επειδή ακριβώς αυτή η ιδεολογικοπολιτική του ταυτότητα, του επιτρέπει να αναπαράγει τη δύναμη του ως εκλογικός μηχανισμός. Χωρίς να αναλαμβάνει το ίδιο κυβερνητική ευθύνη, το ΑΚΕΛ στήριξε όλους τους προέδρους της Δημοκρατίας με εξαίρεση την δεκαετία Κληρίδη. Αυτή η «αρνητική ενσωμάτωση» του ΑΚΕΛ στο πολιτικό σύστημα, (βλ. Α. Παναγιώτου, 2006), που έχει τις ρίζες της στη δεκαετία του ’40, οδήγησε σε μια προσέγγιση που ήθελε να συμβιβάζει την ιδεολογία προς όφελος της εκλογικής επιβίωσης/επικράτησης, προτάσσοντας συνήθως το Κυπριακό. Στην πραγματικότητα, η κομμουνιστική ιδεολογία του ΑΚΕΛ δεν τέθηκε ποτέ υπό κρίση ενώπιον του λαού.

Τα πράγματα άρχισαν να αλλάζουν το 2003, όταν το ΑΚΕΛ συμμετείχε με δικούς τους υπουργούς σε κυβέρνηση αλλά κυρίως το 2008 με την ανάδειξη του ηγέτη του στην Προεδρία. Στις πρώτες δηλώσεις μετά την εκλογή του, ο κ. Χριστόφιας, έδινε το στίγμα του προβλήματος που καλείτο να αντιμετωπίσει, παραδεχόμενος πως δεν είναι ευτυχής που ως κομμουνιστής θα έπρεπε να διαχειριστεί ένα καπιταλιστικό σύστημα. Είμαι βέβαιος ότι τότε, ούτε ο ίδιος δεν μπορούσε να προβλέψει πόσο δύσκολη τελικά θα ήταν αυτή η διαχείριση και πως στο τέλος της θητείας του θα δήλωνε με έκδηλη δυσφορία: «πού φτάσαμε», «να (παρα)καλούμε την Τρόικα να έρθει στην Κύπρο».

Η ανάληψη κυβερνητικής ευθύνης στον σύγχρονο κόσμο δεν αφήνει πολλά περιθώρια ιδεολογικής συνέπειας για ένα ορθόδοξο κομμουνιστικό κόμμα. Το ΑΚΕΛ, βεβαίως, ουδέποτε ήταν τέτοιο στην πράξη, όσον αφορά στις πολιτικές του. Η διασφάλιση της συνέχειας και της συνοχής, ωστόσο, του κομματικού μηχανισμού και της οργανωτικής του συγκρότησης, περνούσε πάντα μέσα από την αναπαραγωγή της ιδεολογικοπολιτικής του ταυτότητας ως κομμουνιστικό κόμμα. Σ’ αυτό ακριβώς έγκειται η υπαρξιακή σχεδόν ανάγκη διαχείρισης των συμβολισμών (και όχι πάντα της ουσίας), που έχουν σχέση με την ταυτότητα του ως το «κόμμα των εργαζομένων» και αυτό αντανακλάται και στη διαπραγμάτευση με την Τρόικα.

Η προσπάθεια του ΑΚΕΛ να ισορροπήσει σήμερα μεταξύ ιδεολογικής συνέπειας και κυβερνητικής ευθύνης μοιάζει, χωρίς υπερβολή, με ακροβασία σε τεντωμένο σχοινί. Ως εκλογικός μηχανισμός κατάφερε να επιβεβαιώσει την πρόβλεψη του Rice. Ως κυβέρνηση όμως, όχι μόνο έχει οδηγηθεί στην πολιτική απομόνωση αλλά καταγράφει συρρίκνωση και στα ποσοστά του. Θα δούμε, βεβαίως, πώς το ίδιο το ΑΚΕΛ θα αξιολογήσει την πρώτη κυβερνητική του θητεία και πώς θα πορευτεί στο μέλλον. Για την ώρα αυτό που προέχει είναι οι αποφάσεις των επόμενων ημερών. Αν το ΑΚΕΛ ρίξει περισσότερο βάρος στην ιδεολογική συνέπεια, τα αποτελέσματα θα είναι μοιραία για τον τόπο. Το ΑΚΕΛ μπορεί να αυξήσει, ίσως, οριακά τη συσπείρωση του. Θα έχει, όμως, σφραγίσει την πολιτική του απομόνωση για αρκετά χρόνια. Θα οδηγηθεί, δηλαδή, σε αυτό που στρατηγικά επιδίωκε διαχρονικά να αποφύγει και το πετύχαινε προβαίνοντας ενίοτε σε σημαντικούς ιδεολογικούς συμβιβασμούς.

Flickr Feed

Τετ, 20 Φεβ 2019

ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ WEBER ΚΑΙ ΤΟ ΕΛΚ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΝΕΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΜΑΣ

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ - ΑΝΑΠΛ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΗ.ΣΥ. – ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ε.Λ.Κ.

 

Μαζί με τον πρόεδρο της ομάδας στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα και υποψήφιο για την προεδρία της Επιτροπής Manfred Weber υπογράψαμε την διακήρυξη για στήριξη και χάραξη πολιτική, για δημιουργία 5 εκατομμύριων νέων θέσεων εργασίας σε ολόκληρη την Ε.Ε.

Η Κύπρος οφείλει να επικεντρωθεί σε αυτούς τους πυλώνες που χάραξε το Ε.Λ.Κ και θα υιοθετηθούν από την ίδια την Ε.Ε με την ανάληψη της προεδρίας από τον Manfred Weber. Οφείλουμε πραγματικά να χαράξουμε πολιτικές για τους νέους μας, ώστε να δημιουργούνται πραγματικές θέσεις εργασίας που θα αντανακλούν και θα αντιπροσωπεύουν τα προσόντα και τις δυνατότητες και τις ικανότητες των νέων μας. Δυστυχώς οι νέοι μας δεν έχουν την ικανότητα και την δυνατότητα  να απασχοληθούν στους τομείς για τους οποίους ουσιαστικά αφιέρωσαν τα χρόνια των σπουδών τους.

Θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό, να τονίσω, ότι μέσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και μέσα από την Επιτροπή Προϋπολογισμού στην οποία συμμετέχω αλλά και μαζί με το ΕΛΚ και με τον ηγέτη μας Manfred Weber, αγωνιζόμαστε καθημερινά για να δημιουργήσουμε στρατηγικές και πολιτικές που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των νέων μας στην αγορά εργασίας. Πιστεύω ότι αυτό το φιλόδοξο έργο για την δημιουργία 5 εκ θέσεων εργασίας είναι εφικτό, νοούμενου ότι και τα κράτη μέλη θα εφαρμόσουν αυτές τις πολιτικές.

Με αυτό το σκεπτικό θα επιδιώξω συνάντηση και με την Υπουργό Εργασίας ούτως ώστε η χώρα μας να πρωτοπορήσει σε αυτό τον τομέα και να υιοθετήσει αυτές τις πολιτικές που οδηγούν στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους νέους μας.

Τετ, 20 Φεβ 2019

ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ

ΝΙΚΟΥ ΝΟΥΡΗ

 

Στόχος μας ο εκσυγχρονισμός της εκλογικής διαδικασίας -

Αντιμετώπιση των προβλημάτων και εφαρμογή της αυτόματης εγγραφής στους καταλόγους σε επόμενες εκλογές

Το εναρμονιστικό νομοσχέδιο για τον περί εκλογής των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το οποίο ψηφίσαμε, διορθώνει μια σειρά από στρεβλώσεις, όπως για παράδειγμα την κατάργηση της υποχρεωτικής ψηφοφορίας, κάτι που είχε ψηφιστεί στο παρελθόν και δεν έγινε η ανάλογη διόρθωση.

Στηρίξαμε ακόμη την τροπολογία για την αυτόματη εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους όχι περιστασιακά αλλά επί της αρχής, αφού είναι καλά γνωστή η διαχρονική θέση του Δημοκρατικού Συναγερμού για εισαγωγή της αυτόματης εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις.

Αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει ένας προβληματισμός και μια σειρά από τεχνικής φύσεως προβλήματα που έχουν ανακύψει με αφορμή την συγκεκριμένη ψήφιση της νομοθεσίας και τα οποία η κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει.

Στις προθέσεις μας δεν είναι η δημιουργία ενός προβληματικού συστήματος εκλογής αλλά ο εκσυγχρονισμός της εκλογικής διαδικασίας.

Ως εκ τούτου, ο Δημοκρατικός Συναγερμός θα αποδεχθεί την αναπομπή του Προέδρου της Δημοκρατίας με την προσδοκία ότι, όπως αναφέρεται και στο δικαιολογητικό της αναπομπής, το αρμόδιο υπουργείο εσωτερικών και οι υπηρεσίες θα προβούν σε όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα για την αντιμετώπιση όλων αυτών των προβλημάτων ώστε η αυτόματη εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους να μπορέσει  να εφαρμοστεί σε επόμενη εκλογική αναμέτρηση.

Λευκωσία, 20 Φεβρουαρίου 2019

Τετ, 20 Φεβ 2019

ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΥΠΟΥ ΔΗΣΥ

ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ


Παρουσίαση στρατηγικής για τον τουρισμό

Στην σημερινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ο Υφυπουργός Τουρισμού παρουσίασε την επικαιροποιημένη στρατηγική για τον τουρισμό. Είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς που εισηγείται συγκεκριμένα μέτρα για βελτίωση του τουριστικού μας προϊόντος, που είναι ένας σημαντικός πυλώνας για την ανάπτυξη της οικονομίας αλλά και της χώρας μας.

Ο τουρισμός παραδοσιακά ήταν ένας άξονας στον οποίο στηρίζεται η οικονομία μας και σήμερα στη νέα εποχή, στην εποχή που λειτουργεί το Υφυπουργείο Τουρισμού όλες αυτές οι προτεραιότητες θα τεθούν πιο επιτακτικά και πιο άμεσα. 

Λευκωσία, 20 Φεβρουαρίου 2019