Η τοπική αυτοδιοίκηση μπροστά στην κρίση
Πεμ, 20 Σεπ 2012
Ανδρέα Κυπριανού, 
Βουλευτή ΔΗΣΥ – Λεμεσού
 
Η τοπική αυτοδιοίκηση μπροστά στην κρίση

 

Οι αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα στην εκτέλεση της αποστολής τους. Σε αυτά ξεχωρίζουν η εξάρτηση από το κεντρικό κράτος, ο κατακερματισμός δυνάμεων και οι περιορισμένες εξουσίες των δήμων, οι αναχρονιστικές δομές οργάνωσης και η ανελαστική λειτουργία τους. Τώρα οι Δήμοι βρίσκονται σε οριακό σημείο γιατί η οικονομική κρίση και η επί 5 χρόνια ανεύθυνη διαχείρισή της από το κεντρικό κράτος, οδήγησαν σε δραστικές περικοπές της χορηγίας με αποτέλεσμα οι κρατικοδίαιτοι δήμοι να είναι στα πρόθυρα της χρεοκοπίας.

Αποτελεί μια εξαιρετικά οδυνηρή διαπίστωση το γεγονός ότι οι Δήμοι, σχεδόν 30 χρόνια μετά την εγκαθίδρυσή τους με αιρετές αρχές, έχουν μετατραπεί σε μια «μικρογραφία» του κράτους, μέσα από το οποίο έχουν εισαγάγει όλες τις ασθένειές του: σπατάλες, πελατειακή σχέση, υπεράριθμο προσωπικό, υπερωρίες, εκτάκτους, δαπανηρές εκδηλώσεις, υπερδανεισμός δυσανάλογος εσόδων, κακοδιαχείριση, απουσία σχεδιασμού.

Σήμερα υπό το βάρος της οικονομικής κρίσης, οι Δήμοι έχουν πολλαπλή ευθύνη να αναλάβουν πρωτοβουλίες για την εξυγίανση και τον εκσυγχρονισμό τους. Το αυτοδιοικητικό κίνημα κινδυνεύει να χάσει την αποστολή του και να απαξιωθεί από τους ανθρώπους που τάχθηκε να υπηρετεί. Ως πολιτικός με μακρά θητεία στην τοπική αυτοδιοίκηση, υποστηρίζω τη συντονισμένη ανάληψη δράσης της πολιτείας μαζί με τους Δήμους για την αναδιάρθρωση των θεσμών, του τρόπου οργάνωσης και των αρμοδιοτήτων τους. Θεωρώ κρίσιμες αλλά εφικτές, τις αλλαγές που, εντός δεσμευτικών χρονοδιαγραμμάτων μιας 5ετίας, θα οδηγήσουν τους Δήμους στη δημιουργία μιας πιο συνεκτικής και αυτοτελούς δομής σε επαρχιακό επίπεδο, συνενώνοντας δυνάμεις και δημιουργώντας οικονομίες κλίμακος. Αυτό θα γίνει με τα εξής θεσμικά μέτρα:

  1. Συμπλεγματοποίηση υπηρεσιών
  2. Αυτονομία-ισοσκελισμένοι προϋπολογισμοί
  3. Ορθολογιστική αξιοποίηση της δημοτικής κτημοσύνης για την αύξηση των εσόδων
  4. Αλλαγή διαδικασιών, εφαρμογή ηλεκτρονικών συστημάτων εξυπηρέτησης του πολίτη.
  5. Δημιουργία συνεργειών με τον ιδιωτικό τομέα (Επιμελητήρια, Επιχειρήσεις) για αναπτυξιακά προγράμματα και επενδύσεις

Οι θεσμικές αλλαγές χρειάζονται την αποφασιστική στήριξη της πολιτικής ηγεσίας των Δήμων για τη λήψη άμεσων μέτρων:

  1. Μείωση δαπανών οικονομική περισυλλογή
  2. Μορατόριουμ στις προσλήψεις και σταδιακή μείωση προσωπικού
  3. Εφαρμογή συστημάτων αξιολόγησης προσωπικού και τερματισμό των ρουσφετολογικών πρακτικών
  4. Δραστική μείωση του κόστους υπηρεσιών με αναθέσεις στον ιδιωτικό τομέα
  5. Τέρμα στην αυτοπροβολή των δημάρχων μέσα από δαπανηρές εκδηλώσεις ή έργα βιτρίνας.

Η οικονομική κρίση μάς επιβάλλει να γίνουμε πιο σοφοί και πιο προνοητικοί. Περισσότερο υπεύθυνοι απέναντι στους πολίτες. Οι Δήμοι μπορούν να αναλάβουν τις τύχες τους και να σηματοδοτήσουν μια πορεία εξυγίανσης και εκσυγχρονισμού, καθιστώντας τις υπηρεσίες τους ικανές να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά στο νέο περιβάλλον. Με την αναβάθμιση των υπηρεσιών τους μπορούν να διεκδικήσουν να καταστούν πραγματικοί φορείς ανάπτυξης και κοινωνικής πρόνοιας, αναλαμβάνοντας σταδιακά αρμοδιότητες και πόρους από το κεντρικό κράτος στα πλαίσια μιας συντεταγμένης αποκέντρωσης των υπηρεσιών στους πιο κρίσιμους τομείς της καθημερινής ζωής: Πολεοδομικός σχεδιασμός και τοπική ανάπτυξη, κοινωνική πολιτική, περιβάλλον, πολιτισμός.

Flickr Feed

Τρι, 22 Αύγ 2017

Η πιο ασφαλής για τη ζωή και την ευημερία των ανθρώπων, ανάμεσα σε 184 κράτη, είναι η χώρα μας, σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με τα στοιχεία μάλιστα να εστιάζονται στις συνθήκες διαβίωσης των νέων ανθρώπων ηλικίας 15 με 29 χρόνων.

Το γεγονός ότι η Κύπρος ξεπερνά και εμφανίζεται σε καλύτερη θέση ως προς τις συνθήκες διαβίωσης από χώρες όπως η Ελβετία, το Λουξεμβούργο, η Δανία κλπ αντανακλά σίγουρα τον παραδοσιακά ήπιο χαρακτήρα των κοινωνικών ηθών και τις παραδόσεις του λαού μας, αλλά οπωσδήποτε και τις κατάλληλες πρακτικές διακυβερνησης.

Αυτό μάλιστα παρά τις αυξανόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε και την οξεία οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα μας προ πενταετίας.

Φαίνεται έτσι ότι επικρίσεις που ακούγονται συχνά από την αντιπολίτευση για τις πολιτικές ασφάλειας είναι είτε υπερβολικές είτε άδικες.

Θα πρέπει βέβαια να συνεχιστούν οι προσπάθειες και να αναζητούμε πάντα βελτιώσεις και σε ζητήματα που δεν καταγράφονται από διεθνείς στατιστικές. Ιδιαίτερα μάλιστα με τις κατάλληλες υποστηρικτικές πολιτικές κοινωνικής πρόνοιας να διαφυλάσσουμε τη συνοχή του κοινωνικού ιστού.

Γι'αυτό και ο Δημοκρατικός Συναγερμός δίνει ιδιαίτερη σημασία στα οικονομικά περιθώρια που εξασφαλίζουν οι συνετές και αποτελεσματικές πολιτικές της κυβέρνησης μας, που δίνουν δυνατότητες σε πολιτικές πρόληψης και ασφάλειας, σε βελτιώσεις στον τομέα της υγείας και σε πολιτικές κοινωνικής πρόνοιας όπως αυτές που έχουν εισαχθεί τα τελευταία χρόνια.

Τρι, 22 Αύγ 2017

Επιβάλλεται από όλους η φιλοζωική συνείδηση να αποδεικνύεται και στην πράξη και όχι μόνο θεωρητικά.

Πράξεις, όπως αυτή που κακόβουλα τέθηκε φωτιά σε σκύλους, όχι μόνο προκαλεί αποτροπιασμό και οργή, αλλά θα πρέπει να τιμωρηθεί αυστηρά και παραδειγματικά.

Ως κοινωνία πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα αυστηροί στα όποια περιστατικά βίας και γενικά στις όποιες συμπεριφορές είναι ανάρμοστες και στρέφονται κατά της ευημερίας των ζώων και ως πολίτες να επιδεικνύουμε την ευαισθησία και να καταγγέλλουμε στις αρμόδιες αρχές τέτοιες περιπτώσεις, ώστε όλοι μαζί να συμβάλουμε στον στόχο για οριστική εξάλειψη τέτοιων περιστατικών.

Σημειώνουμε την αποφασιστικότητα των Αστυνομικών Αρχών να εντοπίσουν τον δράστη του πρόσφατου θλιβερού περιστατικού και να οδηγηθεί ενώπιον της Δικαιοσύνης.

Επειδή περαν από τις εκκλήσεις για φιλοζωϊκή συνείδηση και πολιτισμένες αντιδράσεις επιβάλλεται και η παρέμβαση της πολιτείας, χαιρετίζουμε το ενδιαφερον και την πρόσφατη εξαγγελία του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και του Αρχηγού Αστυνομίας για δημιουργία Αστυνομίας των Ζώων.

Τετ, 16 Αύγ 2017

Σε σχέση με σημερινή ανακοίνωση της ΕΔΕΚ για την ανάπτυξη στην οικονομία θα θέλαμε κατ’αρχάς να σημειώσουμε ότι είναι θετικό ένα κόμμα της αντιπολίτευσης να προβληματίζεται για την αναπτυξιακή διαδικασία που έχει αποκατασταθεί στην Κύπρο, σε αντίθεση με άλλες μηδενιστικές αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στις οποίες έχουμε συνηθίσει.

Η κυπριακή οικονομία έχει πάντως επιστρέψει σαφώς σε μια αναπτυξιακή τροχιά η οποία εδώ και τρία χρόνια είναι επιταχυνόμενη. Θα πρέπει, συνεχίζοντας τις σωστές πολιτικές, να την κατοχυρώσουμε και να τη βελτιώνουμε διαρκώς.

Θα πρέπει ωστόσο να επισημάνουμε τα εξής:
- Η κυπριακή οικονομία δεν “παρουσιάζει μικρή ανάκαμψη” όπως λέει η ανακοίνωση της ΕΔΕΚ, αλλά η Κύπρος είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ευρωζώνη. Στη διάρκεια του 2016, όταν η Ευρωζώνη είχε για πρώτη φορά από το 2008 ταχύτερη ανάπτυξη από τις Η.Π.Α., η ανάπτυξη στην Κύπρο ήταν κατά μία τουλάχιστον μονάδα μεγαλύτερη από το μέσο όρο των εταίρων μας στην Ευρωζώνη. Φέτος αναμένεται να έχει ρυθμό υπερδιπλάσιο από τον μέσο της Ευρωζώνης.
- Η οικονομική ανάπτυξη στην Κύπρο δεν είναι συγκυριακή, αφού το 2017 με αναμενόμενο ρυθμό στην περιοχή του 4% είναι και ο τρίτος συνεχόμενος χρόνος.
- Έχοντας επανέλθει το 2015 μετά από τρία χρόνια βαθειάς ύφεσης, η οικονομική ανάπτυξη είναι από τότε επιταχυνόμενη. Το 2017 καταγράφεται ρυθμός ανάπτυξης υπερδιπλάσιος σε σύγκριση με εκείνον του 2015.
- Η ανάπτυξη δεν είναι απλώς «αποτέλεσμα μη σταθερών παραγόντων», όπως προβάλλεται στην ανακοίνωση της ΕΔΕΚ. Διότι, ο τουρισμός, για παράδειγμα, που αναφέρεται στην ανακοίνωση (ως «μη σταθερός») υπήρξε πάντοτε ένας από τους βασικούς πυλώνες της κυπριακής οικονομίας και αυτό το ρόλο παίζει και για την έξοδο από την κρίση σε τροχιά ανάπτυξης και πάλι. Το ζήτημα είναι τομείς όπως η τουριστική βιομηχανία να συνεχίσουν να βελτιώνονται και να σταθεροποιηθούν ποιοτικά χαρακτηριστικά πάνω στην ευνοϊκή συγκυρία των τελευταίων χρόνων. Γι’αυτό και η κυβερνητική πρόταση για αναβάθμιση των δομών και των σχεδιασμών μέσα από τη δημιουργία καθ’υλην αρμόδιου υφυπουργείου.
- Για τη μακρο-οικονομική σταθερότητα, στην οποία αναφέρεται η ανακοίνωση, σημειώνουμε τη συνειδητή και μεθοδευμένη δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης, η οποία μέχρι τώρα καταγράφει, όπως παρατηρούν τρίτοι παρατηρητές «υπεραποδόσεις».
- Συμμεριζόμαστε, ωστόσο, την έγνοια που δείχνει και η ανακοίνωση της ΕΔΕΚ για τις μελλοντικές αναπτυξιακές προοπτικές. Διότι πράγματι πρέπει να καταβάλλεται προσπάθεια για τα «ποιοτικά χαρακτηριστικά» και για την όσο το δυνατό βέλτιστη διαφοροποίηση της οικονομικής δραστηριότητες. Ήδη μάλιστα σε αυτό το πεδίο σημειώνονται αξιοπρόσεκτες θετικές εξελίξεις, όπως για παράδειγμα για την εποχικότητα του τουριστικού προϊόντος. Αλλά γι’αυτόν ακριβώς το λόγο, προκειμένου να εστιάσουμε καλύτερα και συστηματικότερα στην αναπτυξιακή διαδικασία είναι που η σημερινή Κυβέρνηση προτείνει τη δημιουργία επιτελικών δομών διακυβέρνησης που είναι τα υφυπουργεία Ναυτιλίας (έχει ήδη εγκριθεί), αλλά και Τουρισμού και Ανάπτυξης (περιμένουν έγκριση της Βουλής).