Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Τετ, 23 Δεκ 2009

Γιώργου Καρούλα

Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 

Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
 
Μέσα από την παρουσίαση σύγχρονων τάσεων και επικαίρων θεμάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη στον τομέα της ΤΑ ευελπιστούμε στην κάλυψη, στο μέτρο του δυνατού, του κενού ενημέρωσης στο τόπο μας για την πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη. Απώτερος σκοπός θα είναι η δημιουργική και γόνιμη συμβολή στο διάλογο εκσυγχρονισμού και ενοποίησης του θεσμικού πλαισίου της ΤΑ για Δήμους και Κοινότητες, μέσα από, γιατί όχι εκεί που χρειάζεται, ριζοσπαστικών θέσεων με τελικό αποδέκτη την ποιότητα ζωής του πολίτη με πολιτικές ομογενοποίησης του αστικού και αγροτικού χώρου.

Μέχρι την πρόταση και εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου της ΤΑ στον τόπο μας διακρίνουμε ανισοβαρείς τάσεις στην ανάπτυξη και δύο ταχύτητες στη διαχείριση των θεμάτων ποιότητας ζωής. Ειδικά για τα Κοινοτικά Συμβούλια αυτά λειτουργούν κάτω από την κηδεμονία των Επαρχιακών Διοικήσεων που στην ουσία είναι το εκτελεστικό όργανο του Υπουργείου Εσωτερικών. Παγκύπρια τα Κοινοτικά Συμβούλια ανέρχονται σε 493, από τα οποία 355 στις ελεύθερες περιοχές και 138 στις κατεχόμενες. Ο αριθμός των Δήμων που υπάρχουν σε όλη την Κύπρο ανέρχεται σε 33. Από αυτούς οι 24 βρίσκονται στην ελεύθερη περιοχή και οι 9 στην κατεχόμενη. Για όλους τους δήμους ανεξάρτητα αν βρίσκονται στην ελεύθερη ή κατεχόμενη περιοχή ισχύει η ίδια ακριβώς νομοθεσία. Οι πρωτοβάθμιοι Οργανισμοί ΤΑ δεν αποτελούν ενιαίες πολεοδομικές ενότητες αλλά διαχειρίζονται από σειρά πολεοδομικών αρχών με συχνές άγνοιες, επικαλύψεις και κεντρική ρύθμιση εν τη απουσία δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης ή μητροπολιτικής διακυβέρνησης.

Στο σύνολο της Ευρώπης υπάρχουν δύο κύριες αντιλήψεις σχετικά με το ρόλο της ΤΑ. Αν και επισημαίνεται στον ένα ή στον άλλο βαθμό ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με τη βελτίωση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής κατάστασης της περιοχής ευθύνης της, για το πολιτικό σύστημα σε κάποιες χώρες η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με όσα θέματα της ανατίθενται από το νόμο ενώ σε κάποιες άλλες πρέπει να απασχολείται με όσα θέματα δεν ανατίθενται σε κάποιον άλλο φορέα από το νόμο. Ενώ η ΤΑ θεωρείται υπεύθυνη για την άσκηση κρατικών αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, πολλές από τις οποίες ανατίθενται από το Νόμο, υπάρχει παράλληλα το ζήτημα της τοπικής επιλογής και της τοπικής ιδιαιτερότητας αφού η ΤΑ είναι πολιτικός θεσμός που νομιμοποιείται από καθολική και μυστική ψηφοφορία.

Όποια θεώρηση και να ακολουθήσουμε βασική αρχή στις θέσεις μας πρέπει να είναι η διαμόρφωση ενός ιεραρχικού, διοικητικά αποκεντρωμένου, οικονομικά αυτοδύναμου, σύγχρονου και ισχυρού θεσμού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ΤΑ. Η δημιουργία πραγματικά αυτοδιοικούμενων οργανισμών, πρέπει να αποσκοπεί στη μείωση του χάσματος ανάμεσα στον πολίτη και την εξουσία, με τον πολλαπλασιασμό των ευκαιριών ενεργητικής συμμετοχής των πολιτών στην πραγμάτωση κοινών σκοπών. Έτσι ο πολίτης δε θα έχει την αίσθηση ότι τις υποθέσεις του χειρίζονται ανώνυμα, απομακρυσμένα και απροσπέλαστα όργανα. Αυτά μπορούν να ενσωματωθούν, μεταξύ άλλων, στο θεσμό με προτάσεις όπως:

 

1. ο ισχυρός Δήμος του 21ου αιώνα να αποτελεί τη βασική χωρική μονάδα: να μπορεί και πρέπει να σχεδιάζει και να υλοποιεί την τοπική ανάπτυξη σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους. Οι ποιοτικές υπηρεσίες στον πολίτη, η άσκηση τοπικής κοινωνικής και προνοιακής πολιτικής, η παρέμβαση στην απασχόληση και στον πολιτισμό σε τοπικό επίπεδο να του αποδίδουν ευθύνη ευρύτατων τομέων άσκησης αρμοδιοτήτων. Όλα αυτά θα πρέπει να υποστηρίζονται και να ενισχύονται-διευρύνονται από την άμεση συμμετοχή του πολίτη, το διοικητικό εκσυγχρονισμό, τους νέους πόρους και τις αρμοδιότητες στην Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση. Στις αποκεντρωμένες και αυτοδιοικούμενες μονάδες να μεταφέρεται μεγάλο μέρος των εκτελεστικών δραστηριοτήτων του κράτους, ενώ στις κεντρικές υπηρεσίες να παραμένει ο επιτελικός σχεδιασμός και ο έλεγχος. Η λειτουργικότητα και η ακρίβεια στις πολιτικές να περνά μέσα από την αρχή ότι κανένας νέος νόμος δε συντάσσεται χωρίς έκφραση γνώμης των Δήμων. Καμία νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά την ΤΑ δε θα οριστικοποιείται χωρίς την προηγούμενη έκφραση της γνώμης της. Η οραματική προοπτική του ‘’Δήμου του 21ου αιώνα’’ προσδιορίζει ένα Δήμο που σέβεται το θεσμικό πλαίσιο ,ενώ ταυτόχρονα προωθεί τις αλλαγές και το διαρκή μετασχηματισμό του έτσι ώστε να διευκολύνεται ο ρόλος του ως καταλύτη των αλλαγών σε τοπικό επίπεδο. Ταυτόχρονα σε πρακτικό επίπεδο, ο Δήμος πέραν των άλλων αναπτύσσει μηχανισμούς συνεχούς μάθησης και προσαρμογής στο καινούργιο, στα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα ,στις απαιτήσεις της Τέχνης της Διοίκησης και των Τεχνολογιών Επικοινωνιών και Πληροφορικής ,στις απαιτήσεις των δημοτών και στα μηνύματα του μέλλοντος.

2. η θεσμοθέτηση μιας σύγχρονης και λειτουργικής Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης. Ως πολιτικός θεσμός να βασιστεί στις αρχές της άμεσης συμμετοχής του πολίτη, της εγγύτητας προς τον πολίτη στην παροχή των υπηρεσιών και της σαφούς πολιτικής λογοδοσίας και συνέργιας των πολιτικών που ασκούνται σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης, με γνώμονα τις ευρωπαϊκές ανάγκες της χώρας. Οι αρμοδιότητες της θα πρέπει να αφορούν το συντονισμό και ρύθμιση της ποιότητας ζωής στην ευρύτερη κλίμακα πέρα από το Δήμο ή Κοινότητα και πιο ειδικά την οικονομική ανάπτυξη, το χωρικό σχεδιασμό, το περιβάλλον, τις κοινωνικές πολιτικές (υγεία, πρόνοια, αθλητισμό, πολιτισμό) τις μεταφορές.

 

3. η αρχή της επικουρικότητας, η οποία συνιστά πλέον θεσμικό κεκτημένο του νομικού και πολιτικού πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λειτουργεί υπέρ της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης και όχι της κεντρικής διοίκησης, που οφείλει πλέον να δρα επιτελικά, σχεδιαστικά και συντονιστικά.

4. η ενισχυμένη δημοκρατική συμμετοχικότητα η οποία αναλύεται στην τοπική διαβούλευση για την οργανωμένη και σε βάθος εξέταση τοπικών προβλημάτων, στην οποία συμμετέχουν φορείς της κοινωνίας των πολιτών, αλλά και μεμονωμένοι πολίτες.

Είναι κοινή η διαπίστωση ότι η ΤΑ πρέπει να αναλάβει ευρύτερο ρόλο και αρμοδιότητες. Οι αρμοδιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης της τοπικής ανάπτυξης σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους, να καταστεί ο θεσμός που ασκεί τις εκτελεστικές δραστηριότητες του κράτους με ισχυρή και βιώσιμη οικονομική αυτοδυναμία. Όλα αυτά να συνδιαμορφώνουν τη νέα τάξη πραγμάτων στην ΤΑ στην Κύπρο που θέλει να οδεύει με γοργούς ρυθμούς προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Η πρόοδος που πρέπει να πραγματοποιηθεί είναι ευρέως και κοινώς αποδεκτή. Δείχνει ότι υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες .Το σπουδαίο διακύβευμα είναι κατά πόσο οι τοπικές ηγεσίες κυρίως και τα συλλογικά τους όργανα μπορούν να πάρουν πρωτοβουλίες για να ανατρέψουν παλιές λογικές...

Flickr Feed

Τρι, 23 Ιαν 2018

Αυτή την Κυριακή εδραιώνουμε την τελική απόφαση για να συνεχίσουμε με σταθερά βήματα μπροστά, για μια καλύτερη Κύπρο: με ψήφο στον Νίκο Αναστασιάδη!

Παρακολουθήσαμε ψες την τηλεοπτική συζήτηση ανάμεσα σε όλους τους βασικούς υποψηφίους.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης κατέθεσε με σαφήνεια το σχέδιό του:
- για την πορεία της χώρας σε δρόμο ανάπτυξης, με σταθερά βήματα μπροστά · μια πορεία που κάνει την Κύπρο συνεχώς καλύτερη για τους πολίτες της,
- αλλά και για τη διεκδίκηση, μέσα από υπεύθυνη και αποφασιστική διαπραγμάτευση, για το εθνικό ζήτημα, για μια λύση με ασφάλεια, όπως ήδη το έχει καταγράψει ο Πρόεδρος στο επίπεδο των Η.Ε.

Η πρόταση του Προέδρου Αναστασιάδη είναι ξεκάθαρη και ήδη δοκιμασμένη, με θετικά αποτελέσματα που τα βλέπουν όλοι. Δεν έχει «ίσως» και «αν» και «θα». Ούτε χρειάζεται πειράματα.
Είναι η Κύπρος που κάθε μέρα γίνεται καλύτερη και προχωρά μπροστά.
Είναι η Κύπρος που γίνεται μια χώρα που μπορεί να ανταποδίδει στους πολίτες της τα όσα δικαιούνται και αξίζουν.
Πρέπει να κρατήσουμε και να προεκτείνουμε ό,τι κερδίσαμε, με κόπους και προσπάθειες όλου του λαού.

Η συζήτηση αυτή -όπως και οι δημοσκοπήσεις- έδειξε την υπεροχή του Προέδρου Αναστασιάδη.
Την Κυριακή όμως ψηφίζουμε. Είναι η ώρα της κάλπης, η ώρα της αλήθειας. Απευθυνόμαστε σε όλους τους πολίτες, σε όλες τις κοινωνικές ομάδες, σε όλες τις ηλικίες: το αποτέλεσμα δεν θα έρθει από μόνο του - χρειάζεται η συμμετοχή και η ψήφος όλων μας!

Πρέπει να δώσουμε ισχυρή εντολή στον Πρόεδρο Αναστασιάδη από τον πρώτο γύρο.

Στις 4 Φεβρουαρίου θα έχουμε την τελική απόφασή μας για να συνεχίσουμε με σταθερά βήματα μπροστά. Γι’αυτό το σκοπό όμως χρειάζεται αυτή την Κυριακή, στις 28 Ιανουαρίου, να εδραιώσουμε την απόφαση. Κι αυτό θα γίνει ψηφίζοντας στην κάλπη Νίκο Αναστασιάδη.

Λευκωσία, 23 Ιανουαρίου 2018

Τρι, 23 Ιαν 2018

Εντελώς εσφαλμένη η αναφορά Ν.Παπαδόπουλου στην τιμή του φυσικού αερίου: δείγμα πολιτικών προτάσεων που εφ’όσον βασίζονται σε ανακρίβειες, οδηγούν σε επισφαλή πορεία

Δείγμα ισχυρισμών που χτίζονται «πάνω στην άμμο» ήταν η εντελώς ανακριβής και κυριολεκτικά αντίστροφη από την πραγματικότητα πληροφορία που κατέθεσε ψες στην τηλεοπτική συζήτηση των υποψηφίων ο κ.Ν.Παπαδόπουλος. 

Στην πραγματικότητα οι διεθνείς τιμές του φυσικού αερίου όχι μόνο δεν «διπλασιάστηκαν» όπως ανέφερε προκειμένου να ενισχύσει ισχυρισμό για την ανάγκη εσπευσμένης εμπορευματοποίησης και «απωλειών», αλλά έχουν υποστεί καθαρή μείωση τα τελευταία χρόνια.
Πρόκειται για ένα ακόμα παράδειγμα ανακριβών ισχυρισμών που σκοπό έχουν να δημιουργήσουν εντυπώσεις οι οποίες δεν ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα.
Το συμπέρασμα είναι ότι εάν σχεδιάζονται πολιτικές και προτάσεις βασισμένες σε ανακρίβειες, η χώρα θα οδηγηθεί σε επισφαλείς δρόμους. Είναι αυτό που πρέπει να αποφύγουμε προχωρώντας με μεθοδικότητα, μελέτη και τεκμηρίωση. Δηλαδή με σταθερά βήματα μπροστά.

Λευκωσία, 23 Ιανουαρίου 2018

Δευ, 22 Ιαν 2018

Καταδικάζουμε τις επεμβάσεις της Άγκυρας στις εσωτερικές υποθέσεις των Τουρκοκυπρίων και ιδιαίτερα τις απόπειρες να πληγεί η ελευθερία έκφρασης γνώμης και ο Τύπος. Εξαιρετικά ανησυχητική είναι όμως η απόπειρα να υποκινηθούν εκδηλώσεις βίαιης καταστολής εναντίον της τουρκοκυπρικής εφημερίδας. Δείχνει ότι αντιδημοκρατικές πρακτικές που έχουν επιβληθεί στο εσωτερικό της Τουρκίας διαχέονται τώρα με μεγαλύτερη ένταση και στην κατεχόμενη Κύπρο.

Όλα αυτά που συμβαίνουν σήμερα στα κατεχόμενα, σε συνδυασμό με τη συζήτηση που ακούμε σχετικά με την τουρκική εισβολή του 1974, υπογραμμίζουν με έναν ακόμα τρόπο την ανάγκη να βρεθεί μια πολιτική συμφωνία, που όχι μόνο θα τερματίζει την τουρκική κατοχή, αλλά θα αποκλείει και την ανάμιξη της Άγκυρας στις υποθέσεις της Κύπρου, με κατάργηση των εγγυήσεων και των όποιων επεμβατικών δικαιωμάτων.

Λευκωσία, 22 Ιανουαρίου 2018