Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Τετ, 23 Δεκ 2009

Γιώργου Καρούλα

Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 

Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
 
Μέσα από την παρουσίαση σύγχρονων τάσεων και επικαίρων θεμάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη στον τομέα της ΤΑ ευελπιστούμε στην κάλυψη, στο μέτρο του δυνατού, του κενού ενημέρωσης στο τόπο μας για την πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη. Απώτερος σκοπός θα είναι η δημιουργική και γόνιμη συμβολή στο διάλογο εκσυγχρονισμού και ενοποίησης του θεσμικού πλαισίου της ΤΑ για Δήμους και Κοινότητες, μέσα από, γιατί όχι εκεί που χρειάζεται, ριζοσπαστικών θέσεων με τελικό αποδέκτη την ποιότητα ζωής του πολίτη με πολιτικές ομογενοποίησης του αστικού και αγροτικού χώρου.

Μέχρι την πρόταση και εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου της ΤΑ στον τόπο μας διακρίνουμε ανισοβαρείς τάσεις στην ανάπτυξη και δύο ταχύτητες στη διαχείριση των θεμάτων ποιότητας ζωής. Ειδικά για τα Κοινοτικά Συμβούλια αυτά λειτουργούν κάτω από την κηδεμονία των Επαρχιακών Διοικήσεων που στην ουσία είναι το εκτελεστικό όργανο του Υπουργείου Εσωτερικών. Παγκύπρια τα Κοινοτικά Συμβούλια ανέρχονται σε 493, από τα οποία 355 στις ελεύθερες περιοχές και 138 στις κατεχόμενες. Ο αριθμός των Δήμων που υπάρχουν σε όλη την Κύπρο ανέρχεται σε 33. Από αυτούς οι 24 βρίσκονται στην ελεύθερη περιοχή και οι 9 στην κατεχόμενη. Για όλους τους δήμους ανεξάρτητα αν βρίσκονται στην ελεύθερη ή κατεχόμενη περιοχή ισχύει η ίδια ακριβώς νομοθεσία. Οι πρωτοβάθμιοι Οργανισμοί ΤΑ δεν αποτελούν ενιαίες πολεοδομικές ενότητες αλλά διαχειρίζονται από σειρά πολεοδομικών αρχών με συχνές άγνοιες, επικαλύψεις και κεντρική ρύθμιση εν τη απουσία δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης ή μητροπολιτικής διακυβέρνησης.

Στο σύνολο της Ευρώπης υπάρχουν δύο κύριες αντιλήψεις σχετικά με το ρόλο της ΤΑ. Αν και επισημαίνεται στον ένα ή στον άλλο βαθμό ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με τη βελτίωση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής κατάστασης της περιοχής ευθύνης της, για το πολιτικό σύστημα σε κάποιες χώρες η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με όσα θέματα της ανατίθενται από το νόμο ενώ σε κάποιες άλλες πρέπει να απασχολείται με όσα θέματα δεν ανατίθενται σε κάποιον άλλο φορέα από το νόμο. Ενώ η ΤΑ θεωρείται υπεύθυνη για την άσκηση κρατικών αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, πολλές από τις οποίες ανατίθενται από το Νόμο, υπάρχει παράλληλα το ζήτημα της τοπικής επιλογής και της τοπικής ιδιαιτερότητας αφού η ΤΑ είναι πολιτικός θεσμός που νομιμοποιείται από καθολική και μυστική ψηφοφορία.

Όποια θεώρηση και να ακολουθήσουμε βασική αρχή στις θέσεις μας πρέπει να είναι η διαμόρφωση ενός ιεραρχικού, διοικητικά αποκεντρωμένου, οικονομικά αυτοδύναμου, σύγχρονου και ισχυρού θεσμού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ΤΑ. Η δημιουργία πραγματικά αυτοδιοικούμενων οργανισμών, πρέπει να αποσκοπεί στη μείωση του χάσματος ανάμεσα στον πολίτη και την εξουσία, με τον πολλαπλασιασμό των ευκαιριών ενεργητικής συμμετοχής των πολιτών στην πραγμάτωση κοινών σκοπών. Έτσι ο πολίτης δε θα έχει την αίσθηση ότι τις υποθέσεις του χειρίζονται ανώνυμα, απομακρυσμένα και απροσπέλαστα όργανα. Αυτά μπορούν να ενσωματωθούν, μεταξύ άλλων, στο θεσμό με προτάσεις όπως:

 

1. ο ισχυρός Δήμος του 21ου αιώνα να αποτελεί τη βασική χωρική μονάδα: να μπορεί και πρέπει να σχεδιάζει και να υλοποιεί την τοπική ανάπτυξη σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους. Οι ποιοτικές υπηρεσίες στον πολίτη, η άσκηση τοπικής κοινωνικής και προνοιακής πολιτικής, η παρέμβαση στην απασχόληση και στον πολιτισμό σε τοπικό επίπεδο να του αποδίδουν ευθύνη ευρύτατων τομέων άσκησης αρμοδιοτήτων. Όλα αυτά θα πρέπει να υποστηρίζονται και να ενισχύονται-διευρύνονται από την άμεση συμμετοχή του πολίτη, το διοικητικό εκσυγχρονισμό, τους νέους πόρους και τις αρμοδιότητες στην Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση. Στις αποκεντρωμένες και αυτοδιοικούμενες μονάδες να μεταφέρεται μεγάλο μέρος των εκτελεστικών δραστηριοτήτων του κράτους, ενώ στις κεντρικές υπηρεσίες να παραμένει ο επιτελικός σχεδιασμός και ο έλεγχος. Η λειτουργικότητα και η ακρίβεια στις πολιτικές να περνά μέσα από την αρχή ότι κανένας νέος νόμος δε συντάσσεται χωρίς έκφραση γνώμης των Δήμων. Καμία νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά την ΤΑ δε θα οριστικοποιείται χωρίς την προηγούμενη έκφραση της γνώμης της. Η οραματική προοπτική του ‘’Δήμου του 21ου αιώνα’’ προσδιορίζει ένα Δήμο που σέβεται το θεσμικό πλαίσιο ,ενώ ταυτόχρονα προωθεί τις αλλαγές και το διαρκή μετασχηματισμό του έτσι ώστε να διευκολύνεται ο ρόλος του ως καταλύτη των αλλαγών σε τοπικό επίπεδο. Ταυτόχρονα σε πρακτικό επίπεδο, ο Δήμος πέραν των άλλων αναπτύσσει μηχανισμούς συνεχούς μάθησης και προσαρμογής στο καινούργιο, στα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα ,στις απαιτήσεις της Τέχνης της Διοίκησης και των Τεχνολογιών Επικοινωνιών και Πληροφορικής ,στις απαιτήσεις των δημοτών και στα μηνύματα του μέλλοντος.

2. η θεσμοθέτηση μιας σύγχρονης και λειτουργικής Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης. Ως πολιτικός θεσμός να βασιστεί στις αρχές της άμεσης συμμετοχής του πολίτη, της εγγύτητας προς τον πολίτη στην παροχή των υπηρεσιών και της σαφούς πολιτικής λογοδοσίας και συνέργιας των πολιτικών που ασκούνται σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης, με γνώμονα τις ευρωπαϊκές ανάγκες της χώρας. Οι αρμοδιότητες της θα πρέπει να αφορούν το συντονισμό και ρύθμιση της ποιότητας ζωής στην ευρύτερη κλίμακα πέρα από το Δήμο ή Κοινότητα και πιο ειδικά την οικονομική ανάπτυξη, το χωρικό σχεδιασμό, το περιβάλλον, τις κοινωνικές πολιτικές (υγεία, πρόνοια, αθλητισμό, πολιτισμό) τις μεταφορές.

 

3. η αρχή της επικουρικότητας, η οποία συνιστά πλέον θεσμικό κεκτημένο του νομικού και πολιτικού πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λειτουργεί υπέρ της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης και όχι της κεντρικής διοίκησης, που οφείλει πλέον να δρα επιτελικά, σχεδιαστικά και συντονιστικά.

4. η ενισχυμένη δημοκρατική συμμετοχικότητα η οποία αναλύεται στην τοπική διαβούλευση για την οργανωμένη και σε βάθος εξέταση τοπικών προβλημάτων, στην οποία συμμετέχουν φορείς της κοινωνίας των πολιτών, αλλά και μεμονωμένοι πολίτες.

Είναι κοινή η διαπίστωση ότι η ΤΑ πρέπει να αναλάβει ευρύτερο ρόλο και αρμοδιότητες. Οι αρμοδιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης της τοπικής ανάπτυξης σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους, να καταστεί ο θεσμός που ασκεί τις εκτελεστικές δραστηριότητες του κράτους με ισχυρή και βιώσιμη οικονομική αυτοδυναμία. Όλα αυτά να συνδιαμορφώνουν τη νέα τάξη πραγμάτων στην ΤΑ στην Κύπρο που θέλει να οδεύει με γοργούς ρυθμούς προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Η πρόοδος που πρέπει να πραγματοποιηθεί είναι ευρέως και κοινώς αποδεκτή. Δείχνει ότι υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες .Το σπουδαίο διακύβευμα είναι κατά πόσο οι τοπικές ηγεσίες κυρίως και τα συλλογικά τους όργανα μπορούν να πάρουν πρωτοβουλίες για να ανατρέψουν παλιές λογικές...

Flickr Feed

Δευ, 27 Μάρ 2017

Δελτίο Τύπου Δημοκρατικού Συναγερμού

Είναι πια ολοφάνερη η μόνη έγνοια που έχει στο νου ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος. Από τώρα και για τις επόμενες 300 μέρες θα κοιμάται και θα ξυπνά με ένα και μόνο στόχο: πώς θα βρεθεί ο ίδιος στην καρέκλα.

Για τον πρόεδρο του ΔΗΚΟ δεν υπάρχει Κυπριακό, αλλά μόνο η επιδίωξή του να κατακτήσει προσωπικά τον προεδρικό θώκο.

Πώς όμως να υπάρχει Κυπριακό για τον κ. Νικόλα Παπαδόπουλο όταν για να διεκδικήσει την καρέκλα έχει συστρατευτεί με τις πιο ακραίες θέσεις που θα ήθελαν να σταματήσει κάθε διαπραγμάτευση; Το πολιτικό συνονθύλευμα του οποίου θέλει να ηγηθεί έχει καθαρό όνομα και στόχο: είναι εκείνοι που δεν θέλουν διαπραγματεύσεις και εκείνοι που με ηχηρά όσο και κενά συνθήματα προσπαθούν να κάνουν τον κόσμο να συνηθίσει την τουρκική κατοχή.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός θεωρεί ότι με την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων που μπορεί να ακολουθήσει την κοινωνική συνάντηση που έχει εξαγγελθεί, πρέπει να φέρουμε ξανά την Τουρκία στη θέση εκείνη όπου θα οφείλει να πάρει αποφάσεις και για την απόσυρση των στρατευμάτων και για τον τερματισμό της κατοχής, αλλά και των εγγυήσεων.

Αντίθετα ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος και οι ακραίες δυνάμεις που μπορεί να τον ακολουθήσουν δεν χάνουν ευκαιρία να «πυροβολούν» τη διαδικασία διαπραγμάτευσης, ελπίζοντας ότι η στασιμότητα θα τους δώσει την καρέκλα και την εξουσία. 

Κυρ, 26 Μάρ 2017

Δήλωση του Εκπροσώπου Τύπου του ΔΗΣΥ κ. Πρόδρομου Προδρόμου.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ξέρει πολύ καλά πώς θα χειριστεί το θέμα για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων και η παράταξή μας ξέρει πώς να στηρίζει απόλυτα τις προσπάθειές του

Βλέπουμε διάφορα δημοσιεύματα. Με διάφορες εκτιμήσεις και ισχυρισμούς σχετικά με το κενό διάστημα των διαπραγματεύσεων και τη συνέχεια.

Για μας ένα πράγμα είναι σίγουρο: ο Δημοκρατικός Συναγερμός τάσσεται υπέρ της συνέχισης των διαπραγματεύσεων. Θεωρούμε ότι υπάρχει ανάγκη να ξαναρχίσουν οι συνομιλίες γιατί είναι προς το συμφέρον του κυπριακού ελληνισμού και της Κύπρου ολόκληρης.

Είναι όμως άλλο ένα πράγμα που είναι σίγουρο: την αρμοδιότητα για τη διαπραγμάτευση την έχει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Η παράταξή μας στηρίζει απολύτως τον Πρόεδρο Αναστασιάδη στις επιλογές που κάνει και στους χειρισμούς που κρίνει ωφέλιμους για το σκοπό αυτό. Διότι ξέρουμε ότι ο Πρόεδρος βασίζεται σε θέσεις αρχών και διεκδικεί εκείνα που χρειάζεται η Κύπρος και ο κυπριακός ελληνισμός.

Βλέπουμε τα δημοσιεύματα… Είναι βέβαια δικαίωμα του καθενός να προβάλλει εκτιμήσεις και να γράφει ό,τι θέλει και ό,τι κρίνει σωστό. Ένθεν και ένθεν.

Εμείς υπογραμμίζουμε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ξέρει πολύ καλά πώς θα χειριστεί το θέμα και η παράταξή μας ξέρει πώς θα στηρίξει τις προσπάθειές του.

Λέμε ότι οι διαπραγματεύσεις πρέπει να συνεχιστούν από εκεί που σταμάτησαν όταν αποχώρησε ο Τουρκοκύπριος ηγέτης. Ελπίζουμε ότι ο κ. Ακκιντζί θα επιστρέψει και θα επιβεβαιώσει και εκείνο που είπε ο εκπρόσωπός του, ότι δηλαδή δεν επηρεάζεται από το δημοψήφισμα του Απριλίου στην Τουρκία.

Μπορεί να φαίνεται λογικά δύσκολο να υπάρξει πρόοδος πριν το περιβόητο δημοψήφισμα του Ταγίπ Ερντογάν. Μπορεί ακόμα να φαίνεται αμφίβολο αν γενικά η Άγκυρα θα λογικευτεί. Εξάλλου ποτέ δεν κρύψαμε ότι παρά την πρόοδο που καταγράφηκε στο τελευταίο διάστημα, παραμένουν δυσκολίες και διάσταση σε κάποια σημαντικά θέματα.

Έχουμε όμως κάθε λόγο να θέλουμε να συνεχιστεί η διαπραγμάτευση από την ώρα που ξέρουμε και όλοι ομολογούμε πως μόνο με μια πολιτική συμφωνία μπορεί να τερματίσουμε την κατοχή και την ανωμαλία στον τόπο μας.

Πρέπει η διαπραγμάτευση να συνεχιστεί από εκεί που είχαμε μείνει, με τη Διάσκεψη της Γενεύης, περιμένοντας να δεχτεί η Τουρκία ότι δεν μπορεί να κατέχει εδάφη ούτε να διατηρεί στρατεύματα στην Κύπρο, αλλά ούτε να αξιώνει δικαιώματα εγγυήσεων, δηλαδή επέμβασης και ανάμιξης. Να συνεχιστεί και να καταλήξει αυτή η διαδικασία με την οποία καθιερώθηκε και η ενεργός παρουσία της Ε.Ε. Αλλά και να αντιμετωπιστούν με λογική και καλή θέληση και τα υπόλοιπα ανοιχτά θέματα.

Κυρ, 26 Μάρ 2017

Δελτίο Τύπου Δημοκρατικού Συναγερμού

Μιλά ο Ν. Παπαδόπουλος που μήνες τώρα ασχολείται μόνο με την προεδρία!

-και προτείνει «κοινή στρατηγική» για κόμματα που δεν έχουν κάν κοινό στόχο

Διαμαρτύρεται το ΔΗΚΟ και επικρίνει τον Πρόεδρο του κόμματός μας κ. Αβέρωφ Νεοφύτου ότι «επιτίθεται στον ενδιάμεσο χώρο». Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορεί να συμβαίνει, διότι όπως δήλωνε στο ΡΙΚ, στις 9 Μαρτίου,  ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ κ. Μαρίνος Σιζόπυολος « Αυτή την στιγμή η ΕΔΕΚ έχει ξεκαθαρίσει με απόφαση Κεντρικής Επιτροπής ότι για εμάς δεν υπάρχει Ενδιάμεσος Χώρος». Υπενθυμίζουμε ακόμα στο ΔΗΚΟ ότι και η πρόεδρος της «Αλληλεγγύης» είχε δημόσια εξηγήσει ότι για εκείνη «δεν έχει νόημα να μιλάμε για ενδιάμεσο χώρο».

Πώς μπορεί λοιπόν ο κ. Νεοφύτου να επιτίθεται σε κάτι που δεν υπάρχει;

Επισημαίνει ακόμα το ΔΗΚΟ ότι «αντί να ασχολούνται με την τουρκική αδιαλλαξία, με τις απειλές της Τουρκίας και τους εκβιασμούς του Ακκιντζί, αναλώνονται να κατηγορούν τον ενδιάμεσο χώρο». Την ίδια ώρα όλη η Κύπρος βλέπει ότι είναι ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος που εδώ και μερικούς μήνες, περισσότερο από ένα χρόνο πριν τις προεδρικές εκλογές, δεν ασχολείται με ο,τιδήποτε άλλο παρά με την επιθυμία του να διεκδικήσει την προεδρία.

Όσον αφορά τις χτεσινές προκλητικές δηλώσεις του Νικόλα Παπαδόπουλου σχετικά με το τι θα συμβεί στη Βουλή, του υπενθυμίζουμε την αιτιολογία της δικής μας πρότασης νόμου, όπως αυτή είχε κατατεθεί ήδη από τις 10 Φεβρουαρίου και προτού ασχοληθεί κάν με το θέμα η τουρκοκυπριακή πλευρά. Εάν του συμφέρει να κάνει ότι δεν ακούει, αυτό δεν είναι πρόβλημα των θεσμών, αλλά του ιδίου προσωπικά.

Εξάλλου, φαίνεται ότι εκείνο που πραγματικά ενοχλεί τον ίδιο, το κόμμα του και τους συνοδοιπόρους τους, είναι ότι μπορεί να ξεκινήσει και πάλι η διαπραγμάτευση για το Κυπριακό.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός δεν προχωρεί σε «επικρίσεις κατά των κομμάτων του ενδιάμεσου χώρου». Απλώς, στο άκουσμα της προεκλογικής διαφήμισης για «νέα στρατηγική του Νικόλα Παπαδόπουλου», διερωτόμαστε: πώς μπορεί να υπάρχει πρόταση κοινής στρατηγικής για κόμματα που έχουν διαφορετικό στρατηγικό στόχο; Ποιά μπορεί να είναι κοινή στρατηγική για κόμματα που δεν μπορεί να αποφασίσουν ποια λύση του Κυπριακού επιδιώκουν, αλλά το ένα λέει «επιδιώκεται λύση διζωνικής-δικοινοτικής ομοσπονδίας», το άλλο λέει «η διζωνική είναι ρατσιστική και απορρίπτεται» και κάποιο τρίτο εξαπολύει μύδρους και κατά της ιδέας της «δικοινοτικότητας»;

Δεν πρόκειται για «επικρίσεις», αλλά για αποκάλυψη ότι η «άλλη στρατηγική» είναι απλώς ένα άλλο... πυροτέχνημα.