Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Τετ, 23 Δεκ 2009

Γιώργου Καρούλα

Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 

Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
 
Μέσα από την παρουσίαση σύγχρονων τάσεων και επικαίρων θεμάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη στον τομέα της ΤΑ ευελπιστούμε στην κάλυψη, στο μέτρο του δυνατού, του κενού ενημέρωσης στο τόπο μας για την πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη. Απώτερος σκοπός θα είναι η δημιουργική και γόνιμη συμβολή στο διάλογο εκσυγχρονισμού και ενοποίησης του θεσμικού πλαισίου της ΤΑ για Δήμους και Κοινότητες, μέσα από, γιατί όχι εκεί που χρειάζεται, ριζοσπαστικών θέσεων με τελικό αποδέκτη την ποιότητα ζωής του πολίτη με πολιτικές ομογενοποίησης του αστικού και αγροτικού χώρου.

Μέχρι την πρόταση και εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου της ΤΑ στον τόπο μας διακρίνουμε ανισοβαρείς τάσεις στην ανάπτυξη και δύο ταχύτητες στη διαχείριση των θεμάτων ποιότητας ζωής. Ειδικά για τα Κοινοτικά Συμβούλια αυτά λειτουργούν κάτω από την κηδεμονία των Επαρχιακών Διοικήσεων που στην ουσία είναι το εκτελεστικό όργανο του Υπουργείου Εσωτερικών. Παγκύπρια τα Κοινοτικά Συμβούλια ανέρχονται σε 493, από τα οποία 355 στις ελεύθερες περιοχές και 138 στις κατεχόμενες. Ο αριθμός των Δήμων που υπάρχουν σε όλη την Κύπρο ανέρχεται σε 33. Από αυτούς οι 24 βρίσκονται στην ελεύθερη περιοχή και οι 9 στην κατεχόμενη. Για όλους τους δήμους ανεξάρτητα αν βρίσκονται στην ελεύθερη ή κατεχόμενη περιοχή ισχύει η ίδια ακριβώς νομοθεσία. Οι πρωτοβάθμιοι Οργανισμοί ΤΑ δεν αποτελούν ενιαίες πολεοδομικές ενότητες αλλά διαχειρίζονται από σειρά πολεοδομικών αρχών με συχνές άγνοιες, επικαλύψεις και κεντρική ρύθμιση εν τη απουσία δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης ή μητροπολιτικής διακυβέρνησης.

Στο σύνολο της Ευρώπης υπάρχουν δύο κύριες αντιλήψεις σχετικά με το ρόλο της ΤΑ. Αν και επισημαίνεται στον ένα ή στον άλλο βαθμό ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με τη βελτίωση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής κατάστασης της περιοχής ευθύνης της, για το πολιτικό σύστημα σε κάποιες χώρες η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με όσα θέματα της ανατίθενται από το νόμο ενώ σε κάποιες άλλες πρέπει να απασχολείται με όσα θέματα δεν ανατίθενται σε κάποιον άλλο φορέα από το νόμο. Ενώ η ΤΑ θεωρείται υπεύθυνη για την άσκηση κρατικών αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, πολλές από τις οποίες ανατίθενται από το Νόμο, υπάρχει παράλληλα το ζήτημα της τοπικής επιλογής και της τοπικής ιδιαιτερότητας αφού η ΤΑ είναι πολιτικός θεσμός που νομιμοποιείται από καθολική και μυστική ψηφοφορία.

Όποια θεώρηση και να ακολουθήσουμε βασική αρχή στις θέσεις μας πρέπει να είναι η διαμόρφωση ενός ιεραρχικού, διοικητικά αποκεντρωμένου, οικονομικά αυτοδύναμου, σύγχρονου και ισχυρού θεσμού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ΤΑ. Η δημιουργία πραγματικά αυτοδιοικούμενων οργανισμών, πρέπει να αποσκοπεί στη μείωση του χάσματος ανάμεσα στον πολίτη και την εξουσία, με τον πολλαπλασιασμό των ευκαιριών ενεργητικής συμμετοχής των πολιτών στην πραγμάτωση κοινών σκοπών. Έτσι ο πολίτης δε θα έχει την αίσθηση ότι τις υποθέσεις του χειρίζονται ανώνυμα, απομακρυσμένα και απροσπέλαστα όργανα. Αυτά μπορούν να ενσωματωθούν, μεταξύ άλλων, στο θεσμό με προτάσεις όπως:

 

1. ο ισχυρός Δήμος του 21ου αιώνα να αποτελεί τη βασική χωρική μονάδα: να μπορεί και πρέπει να σχεδιάζει και να υλοποιεί την τοπική ανάπτυξη σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους. Οι ποιοτικές υπηρεσίες στον πολίτη, η άσκηση τοπικής κοινωνικής και προνοιακής πολιτικής, η παρέμβαση στην απασχόληση και στον πολιτισμό σε τοπικό επίπεδο να του αποδίδουν ευθύνη ευρύτατων τομέων άσκησης αρμοδιοτήτων. Όλα αυτά θα πρέπει να υποστηρίζονται και να ενισχύονται-διευρύνονται από την άμεση συμμετοχή του πολίτη, το διοικητικό εκσυγχρονισμό, τους νέους πόρους και τις αρμοδιότητες στην Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση. Στις αποκεντρωμένες και αυτοδιοικούμενες μονάδες να μεταφέρεται μεγάλο μέρος των εκτελεστικών δραστηριοτήτων του κράτους, ενώ στις κεντρικές υπηρεσίες να παραμένει ο επιτελικός σχεδιασμός και ο έλεγχος. Η λειτουργικότητα και η ακρίβεια στις πολιτικές να περνά μέσα από την αρχή ότι κανένας νέος νόμος δε συντάσσεται χωρίς έκφραση γνώμης των Δήμων. Καμία νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά την ΤΑ δε θα οριστικοποιείται χωρίς την προηγούμενη έκφραση της γνώμης της. Η οραματική προοπτική του ‘’Δήμου του 21ου αιώνα’’ προσδιορίζει ένα Δήμο που σέβεται το θεσμικό πλαίσιο ,ενώ ταυτόχρονα προωθεί τις αλλαγές και το διαρκή μετασχηματισμό του έτσι ώστε να διευκολύνεται ο ρόλος του ως καταλύτη των αλλαγών σε τοπικό επίπεδο. Ταυτόχρονα σε πρακτικό επίπεδο, ο Δήμος πέραν των άλλων αναπτύσσει μηχανισμούς συνεχούς μάθησης και προσαρμογής στο καινούργιο, στα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα ,στις απαιτήσεις της Τέχνης της Διοίκησης και των Τεχνολογιών Επικοινωνιών και Πληροφορικής ,στις απαιτήσεις των δημοτών και στα μηνύματα του μέλλοντος.

2. η θεσμοθέτηση μιας σύγχρονης και λειτουργικής Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης. Ως πολιτικός θεσμός να βασιστεί στις αρχές της άμεσης συμμετοχής του πολίτη, της εγγύτητας προς τον πολίτη στην παροχή των υπηρεσιών και της σαφούς πολιτικής λογοδοσίας και συνέργιας των πολιτικών που ασκούνται σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης, με γνώμονα τις ευρωπαϊκές ανάγκες της χώρας. Οι αρμοδιότητες της θα πρέπει να αφορούν το συντονισμό και ρύθμιση της ποιότητας ζωής στην ευρύτερη κλίμακα πέρα από το Δήμο ή Κοινότητα και πιο ειδικά την οικονομική ανάπτυξη, το χωρικό σχεδιασμό, το περιβάλλον, τις κοινωνικές πολιτικές (υγεία, πρόνοια, αθλητισμό, πολιτισμό) τις μεταφορές.

 

3. η αρχή της επικουρικότητας, η οποία συνιστά πλέον θεσμικό κεκτημένο του νομικού και πολιτικού πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λειτουργεί υπέρ της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης και όχι της κεντρικής διοίκησης, που οφείλει πλέον να δρα επιτελικά, σχεδιαστικά και συντονιστικά.

4. η ενισχυμένη δημοκρατική συμμετοχικότητα η οποία αναλύεται στην τοπική διαβούλευση για την οργανωμένη και σε βάθος εξέταση τοπικών προβλημάτων, στην οποία συμμετέχουν φορείς της κοινωνίας των πολιτών, αλλά και μεμονωμένοι πολίτες.

Είναι κοινή η διαπίστωση ότι η ΤΑ πρέπει να αναλάβει ευρύτερο ρόλο και αρμοδιότητες. Οι αρμοδιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης της τοπικής ανάπτυξης σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους, να καταστεί ο θεσμός που ασκεί τις εκτελεστικές δραστηριότητες του κράτους με ισχυρή και βιώσιμη οικονομική αυτοδυναμία. Όλα αυτά να συνδιαμορφώνουν τη νέα τάξη πραγμάτων στην ΤΑ στην Κύπρο που θέλει να οδεύει με γοργούς ρυθμούς προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Η πρόοδος που πρέπει να πραγματοποιηθεί είναι ευρέως και κοινώς αποδεκτή. Δείχνει ότι υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες .Το σπουδαίο διακύβευμα είναι κατά πόσο οι τοπικές ηγεσίες κυρίως και τα συλλογικά τους όργανα μπορούν να πάρουν πρωτοβουλίες για να ανατρέψουν παλιές λογικές...

Flickr Feed

Τρι, 19 Ιούν 2018

ΔΗΛΩΣΗ Δ.ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΔΗΣΥ

Ο πρόεδρος της παράταξής μας κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, βρίσκεται από σήμερα στο Παρίσι όπου θα συμμετάσχει ως κύριος ομιλητής στο «Εconomic Ideas Forum» που διοργανώνει το Ινστιτούτο «Wilfried Martens Centre». Στο συγκεκριμένο φόρουμ θα συμμετάσχουν ηγέτες από χώρες της Ευρώπης, Ευρωπαίοι Επίτροποι, Ευρωβουλευτές αλλά και προσωπικότητες από την οικονομική και ακαδημαϊκή παγκόσμια κοινότητα.

Πέραν των εργασιών του φόρουμ ο πρόεδρος της παράταξής μας θα έχει συναντήσεις και συζητήσεις με τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Ηνωμένων Εθνών & Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του γαλλικού Υπουργείου Εξωτερικών κ. Alexis Lamek όπως και με τον επικεφαλής της Διεύθυνσης Ευρωπαϊκής Ένωσης του γαλλικού ΥΠΕΞ Jean-Claude Tribollet καθώς και με τους Γάλλους Γερουσιαστές Simon Sutour και Jean Bizet.

Είναι σημαντικό για την χώρα μας να επιδιώκουμε και να πετυχαίνουμε τέτοιου είδους επαφές όπου μπορούμε να συζητούμε με τους εταίρους μας αλλά και με σημαντικούς παράγοντες της διεθνούς πολιτικής σκηνής για τις εξελίξεις αλλά και για το μέλλον στην Ευρώπη.

Χρειάζεται να είμαστε μέρος των συζητήσεων αλλά και των λύσεων για τα επόμενα βήματα στην περιοχή μας και στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Χρειάζεται να είμαστε πρωταγωνιστές στις εξελίξεις και μέρος των μεταρρυθμίσεων που θα γίνουν στα επόμενα χρόνια.

Στον Δημοκρατικό Συναγερμό πιστεύουμε στην εξωστρέφεια στην πολιτική μας δράση.

Ο πρόεδρος του κόμματος, Αβέρωφ Νεοφύτου, μετά και τις συναντήσεις που είχε στην Ουάσιγκτον, συνεχίζει τις επαφές του στο Παρίσι (και μετέπειτα Ισραήλ και Βρυξέλλες) θέτοντας ακριβώς ως προτεραιότητα τέτοιου επιπέδου συζητήσεις όπου αναπτύσσονται παράλληλα οι πολιτικές της κυβέρνησης της χώρας μας αλλά και του Δημοκρατικού Συναγερμού τόσο για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς όσο και για το κυπριακό αλλά και για την οικονομία.


Λευκωσία, 19 Ιουνίου 2018

 

Τρι, 19 Ιούν 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ Δ.ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ ΕΚ ΜΕΡΟΥΣ ΔΗΣΥ

Εμείς, στον  Δημοκρατικό Συναγερμό πιστεύουμε στην οριζόντια ψηφοφορία. Και επειδή πιστεύουμε, θέλουμε να συζητήσουμε σε πρόταση που θα καταφέρει να συλλέξει την συμμαχία εντός βουλής για να υπερψηφιστεί.

Εμείς, στον Δημοκρατικό Συναγερμό, συζητούμε πάντα στην βάση αρχών. Και βασική αρχή εδώ είναι να δώσουμε στους ψηφοφόρους την ευκαιρία να αξιοποιούν τους σταυρούς προτίμησής τους με περισσότερες επιλογές. Βασική μας αρχή, την ίδια ώρα, είναι να διατηρήσει την αξία της και η ψήφος προς τα πολιτικά κόμματα.

Ο απόλυτος τρόπος που αντιμετωπίζει την πρότασή της παράταξής μας το Κίνημα Οικολόγων μας λυπεί. Όχι μόνο γιατί είναι ανακόλουθος με τα όσα ειπώθηκαν στην χθεσινή σύσκεψη. Κυρίως μας λυπεί γιατί με αυτή τη στάση τους οι Οικολόγοι σκοτώνουν την όποια προοπτική υπερψήφισης της οριζόντιας ψηφοφορίας. Διερωτόμαστε δε, αν όντως πιστεύουν στην οριζόντια ψηφοφορία. Διότι αν όντως πιστεύουν θα πρέπει να αφήσουν στην άκρη τις απόλυτες προσεγγίσεις και να βρούμε τον τρόπο συνεννόησης. Ιδού η ρόδος, ιδού και το πήδημα.

 Λευκωσία, 19 Ιουνίου 2018

Δευ, 18 Ιούν 2018
Δήλωση Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου Νίκου Τορναρίτη εκ μέρους ΔΗΣΥ 
 
Πραγματοποιήθηκε σήμερα συνάντηση μεταξύ εκπροσώπων κομμάτων (ΔΗΣΥ, ΕΔΕΚ, Οικολόγων και Συμμαχία Πολιτών) για ανταλλαγή απόψεων ως προς το θέμα της οριζόντιας ψηφοφορίας. 
 
Ο Κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του ΔΗΣΥ Νίκος Τορναρίτης, με το πέρας της συνάντησης, δήλωσε ότι σε πνεύμα συναντίληψης και διαλόγου μαζί με τη πλατφόρμα  "Διαφάνεια Τώρα", ο ΔΗΣΥ , η ΕΔΕΚ, οι Οικολόγοι και η Συμμαχία Πολιτών αντάλλαξαν απόψεις για το θέμα, σημειώνοντας πως το κόμμα του υποστηρίζει την οριζόντια ψηφοφορία και την εφαρμογή της σε όλα τα επίπεδα.

Το συγκεκριμένο ζήτημα, είπε, είναι συνεδριακή απόφαση και όχι τοποθέτηση της στιγμής και πρόσθεσε ότι στη συζήτηση έγινε η κατάθεση της πρότασης την οποία ειδικοί επεξεργάστηκαν για το κόμμα.

Ο κ. Τορναρίτης ανέφερε ότι η πρόταση είναι πολύ απλή και ουσιαστικά διαιρεί τους σταυρούς προτίμησης με τις έδρες.

Στις ευρωεκλογές οι σταυροί είναι έξι, το ίδιο και οι υποψήφιοι κάθε κόμματος. Εξήγησε ότι αν και εφόσον ένας εκλογέας ψηφίσει το κόμμα και βάλει ένα σταυρό προτίμησης σε ένα υποψήφιο ενός κόμματος και άλλο σταυρό όπου θέλει, είτε σε κόμμα είτε σε μεμονωμένο υποψήφιο, το κόμμα που επιλέγει, θα πάρει τα πέντε έκτα και ο άλλος υποψήφιος το ένα έκτο. Αν ο εκλογέας δεν βάλει σταυρό προτίμησης στο κόμμα, αλλά επιλέξει ένα υποψήφιο από το άλφα κόμμα και έναν από το βήτα κόμμα, τότε παίρνει πενήντα τοις εκατό το ένα κόμμα , πενήντα το άλλο και πενήντα έκαστος υποψήφιος από τα κόμματα.