Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Τετ, 23 Δεκ 2009

Γιώργου Καρούλα

Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 

Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
 
Μέσα από την παρουσίαση σύγχρονων τάσεων και επικαίρων θεμάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη στον τομέα της ΤΑ ευελπιστούμε στην κάλυψη, στο μέτρο του δυνατού, του κενού ενημέρωσης στο τόπο μας για την πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη. Απώτερος σκοπός θα είναι η δημιουργική και γόνιμη συμβολή στο διάλογο εκσυγχρονισμού και ενοποίησης του θεσμικού πλαισίου της ΤΑ για Δήμους και Κοινότητες, μέσα από, γιατί όχι εκεί που χρειάζεται, ριζοσπαστικών θέσεων με τελικό αποδέκτη την ποιότητα ζωής του πολίτη με πολιτικές ομογενοποίησης του αστικού και αγροτικού χώρου.

Μέχρι την πρόταση και εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου της ΤΑ στον τόπο μας διακρίνουμε ανισοβαρείς τάσεις στην ανάπτυξη και δύο ταχύτητες στη διαχείριση των θεμάτων ποιότητας ζωής. Ειδικά για τα Κοινοτικά Συμβούλια αυτά λειτουργούν κάτω από την κηδεμονία των Επαρχιακών Διοικήσεων που στην ουσία είναι το εκτελεστικό όργανο του Υπουργείου Εσωτερικών. Παγκύπρια τα Κοινοτικά Συμβούλια ανέρχονται σε 493, από τα οποία 355 στις ελεύθερες περιοχές και 138 στις κατεχόμενες. Ο αριθμός των Δήμων που υπάρχουν σε όλη την Κύπρο ανέρχεται σε 33. Από αυτούς οι 24 βρίσκονται στην ελεύθερη περιοχή και οι 9 στην κατεχόμενη. Για όλους τους δήμους ανεξάρτητα αν βρίσκονται στην ελεύθερη ή κατεχόμενη περιοχή ισχύει η ίδια ακριβώς νομοθεσία. Οι πρωτοβάθμιοι Οργανισμοί ΤΑ δεν αποτελούν ενιαίες πολεοδομικές ενότητες αλλά διαχειρίζονται από σειρά πολεοδομικών αρχών με συχνές άγνοιες, επικαλύψεις και κεντρική ρύθμιση εν τη απουσία δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης ή μητροπολιτικής διακυβέρνησης.

Στο σύνολο της Ευρώπης υπάρχουν δύο κύριες αντιλήψεις σχετικά με το ρόλο της ΤΑ. Αν και επισημαίνεται στον ένα ή στον άλλο βαθμό ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με τη βελτίωση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής κατάστασης της περιοχής ευθύνης της, για το πολιτικό σύστημα σε κάποιες χώρες η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με όσα θέματα της ανατίθενται από το νόμο ενώ σε κάποιες άλλες πρέπει να απασχολείται με όσα θέματα δεν ανατίθενται σε κάποιον άλλο φορέα από το νόμο. Ενώ η ΤΑ θεωρείται υπεύθυνη για την άσκηση κρατικών αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, πολλές από τις οποίες ανατίθενται από το Νόμο, υπάρχει παράλληλα το ζήτημα της τοπικής επιλογής και της τοπικής ιδιαιτερότητας αφού η ΤΑ είναι πολιτικός θεσμός που νομιμοποιείται από καθολική και μυστική ψηφοφορία.

Όποια θεώρηση και να ακολουθήσουμε βασική αρχή στις θέσεις μας πρέπει να είναι η διαμόρφωση ενός ιεραρχικού, διοικητικά αποκεντρωμένου, οικονομικά αυτοδύναμου, σύγχρονου και ισχυρού θεσμού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ΤΑ. Η δημιουργία πραγματικά αυτοδιοικούμενων οργανισμών, πρέπει να αποσκοπεί στη μείωση του χάσματος ανάμεσα στον πολίτη και την εξουσία, με τον πολλαπλασιασμό των ευκαιριών ενεργητικής συμμετοχής των πολιτών στην πραγμάτωση κοινών σκοπών. Έτσι ο πολίτης δε θα έχει την αίσθηση ότι τις υποθέσεις του χειρίζονται ανώνυμα, απομακρυσμένα και απροσπέλαστα όργανα. Αυτά μπορούν να ενσωματωθούν, μεταξύ άλλων, στο θεσμό με προτάσεις όπως:

 

1. ο ισχυρός Δήμος του 21ου αιώνα να αποτελεί τη βασική χωρική μονάδα: να μπορεί και πρέπει να σχεδιάζει και να υλοποιεί την τοπική ανάπτυξη σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους. Οι ποιοτικές υπηρεσίες στον πολίτη, η άσκηση τοπικής κοινωνικής και προνοιακής πολιτικής, η παρέμβαση στην απασχόληση και στον πολιτισμό σε τοπικό επίπεδο να του αποδίδουν ευθύνη ευρύτατων τομέων άσκησης αρμοδιοτήτων. Όλα αυτά θα πρέπει να υποστηρίζονται και να ενισχύονται-διευρύνονται από την άμεση συμμετοχή του πολίτη, το διοικητικό εκσυγχρονισμό, τους νέους πόρους και τις αρμοδιότητες στην Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση. Στις αποκεντρωμένες και αυτοδιοικούμενες μονάδες να μεταφέρεται μεγάλο μέρος των εκτελεστικών δραστηριοτήτων του κράτους, ενώ στις κεντρικές υπηρεσίες να παραμένει ο επιτελικός σχεδιασμός και ο έλεγχος. Η λειτουργικότητα και η ακρίβεια στις πολιτικές να περνά μέσα από την αρχή ότι κανένας νέος νόμος δε συντάσσεται χωρίς έκφραση γνώμης των Δήμων. Καμία νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά την ΤΑ δε θα οριστικοποιείται χωρίς την προηγούμενη έκφραση της γνώμης της. Η οραματική προοπτική του ‘’Δήμου του 21ου αιώνα’’ προσδιορίζει ένα Δήμο που σέβεται το θεσμικό πλαίσιο ,ενώ ταυτόχρονα προωθεί τις αλλαγές και το διαρκή μετασχηματισμό του έτσι ώστε να διευκολύνεται ο ρόλος του ως καταλύτη των αλλαγών σε τοπικό επίπεδο. Ταυτόχρονα σε πρακτικό επίπεδο, ο Δήμος πέραν των άλλων αναπτύσσει μηχανισμούς συνεχούς μάθησης και προσαρμογής στο καινούργιο, στα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα ,στις απαιτήσεις της Τέχνης της Διοίκησης και των Τεχνολογιών Επικοινωνιών και Πληροφορικής ,στις απαιτήσεις των δημοτών και στα μηνύματα του μέλλοντος.

2. η θεσμοθέτηση μιας σύγχρονης και λειτουργικής Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης. Ως πολιτικός θεσμός να βασιστεί στις αρχές της άμεσης συμμετοχής του πολίτη, της εγγύτητας προς τον πολίτη στην παροχή των υπηρεσιών και της σαφούς πολιτικής λογοδοσίας και συνέργιας των πολιτικών που ασκούνται σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης, με γνώμονα τις ευρωπαϊκές ανάγκες της χώρας. Οι αρμοδιότητες της θα πρέπει να αφορούν το συντονισμό και ρύθμιση της ποιότητας ζωής στην ευρύτερη κλίμακα πέρα από το Δήμο ή Κοινότητα και πιο ειδικά την οικονομική ανάπτυξη, το χωρικό σχεδιασμό, το περιβάλλον, τις κοινωνικές πολιτικές (υγεία, πρόνοια, αθλητισμό, πολιτισμό) τις μεταφορές.

 

3. η αρχή της επικουρικότητας, η οποία συνιστά πλέον θεσμικό κεκτημένο του νομικού και πολιτικού πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λειτουργεί υπέρ της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης και όχι της κεντρικής διοίκησης, που οφείλει πλέον να δρα επιτελικά, σχεδιαστικά και συντονιστικά.

4. η ενισχυμένη δημοκρατική συμμετοχικότητα η οποία αναλύεται στην τοπική διαβούλευση για την οργανωμένη και σε βάθος εξέταση τοπικών προβλημάτων, στην οποία συμμετέχουν φορείς της κοινωνίας των πολιτών, αλλά και μεμονωμένοι πολίτες.

Είναι κοινή η διαπίστωση ότι η ΤΑ πρέπει να αναλάβει ευρύτερο ρόλο και αρμοδιότητες. Οι αρμοδιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης της τοπικής ανάπτυξης σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους, να καταστεί ο θεσμός που ασκεί τις εκτελεστικές δραστηριότητες του κράτους με ισχυρή και βιώσιμη οικονομική αυτοδυναμία. Όλα αυτά να συνδιαμορφώνουν τη νέα τάξη πραγμάτων στην ΤΑ στην Κύπρο που θέλει να οδεύει με γοργούς ρυθμούς προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Η πρόοδος που πρέπει να πραγματοποιηθεί είναι ευρέως και κοινώς αποδεκτή. Δείχνει ότι υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες .Το σπουδαίο διακύβευμα είναι κατά πόσο οι τοπικές ηγεσίες κυρίως και τα συλλογικά τους όργανα μπορούν να πάρουν πρωτοβουλίες για να ανατρέψουν παλιές λογικές...

Flickr Feed

Σαβ, 16 Φεβ 2019

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ

Αντιπροσωπία της Βουλής των Αντιπροσώπων μεταβαίνει τη Δευτέρα, 18 Φεβρουαρίου, στις Βρυξέλλες, για να συμμετάσχει στην Ευρωπαϊκή Κοινοβουλευτική Εβδομάδα, στη Διάσκεψη για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο 2019 και στη Διακοινοβουλευτική Διάσκεψη για τη Σταθερότητα, τον Οικονομικό Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Οι Διασκέψεις συνδιοργανώνονται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) και την τρέχουσα εξάμηνη Ρουμανική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ και θα πραγματοποιηθούν στις 18 και 19 Φεβρουαρίου 2019.

Η αντιπροσωπία απαρτίζεται από τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτή Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκο Τορναρίτη, καθώς και τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κ. Άγγελο Βότση και την Αναπληρώτρια Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κα Σκεύη Κούτρα-Κουκουμά.

Τους συμμετέχοντες θα απασχολήσουν, μεταξύ άλλων, η αποτίμηση της λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου για το συντονισμό της οικονομικής πολιτικής, οι μελλοντικές προκλήσεις στην ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, οι νέες μορφές απασχόλησης, το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) 2021-2027 και το σύστημα ιδίων πόρων της ΕΕ, η σύγκλιση, σταθεροποίηση και συνοχή στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση και ο ρόλος του ΠΔΠ, καθώς και οι επενδυτικές προτεραιότητες για την περίοδο μετά το 2020.

Πέρα από τους Επιτρόπους αρμόδιους για τα υπό συζήτηση θέματα, τη Διάσκεψη θα προσφωνήσουν, ο Πρόεδρος του ΕΚ, κ. Antonio Tajani, ο Πρόεδρος του Ρουμανικού Κοινοβουλίου, κ. Liviu Dragnea και ο Πρόεδρος της Ευρωομάδας, κ. Mário Centeno.

Παρ, 15 Φεβ 2019

ΔΗΛΩΣΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΗΣΥ

ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΥΣΑΝΔΡΙΔΗ

 

Ολοκλήρωση διαδικασίας υποβολής υποψηφιοτήτων

Έχει ολοκληρωθεί πριν από λίγο η διαδικασία υποβολής ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο ψηφοδέλτιο του Δημοκρατικού Συναγερμού για τις Ευρωεκλογές της 26ς Μαΐου.

Υποψηφιότητα για τις πέντε διαθέσιμες θέσεις στο ψηφοδέλτιο υπέβαλαν οι:

Λευτέρης Χριστοφόρου, Ευρωβουλευτής και Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΔΗΣΥ

Νίκος Τορναρίτης, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος

Ελένη Σταύρου, Βουλευτής

Παναγιώτης Σεντώνας, Πρόεδρος του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου

Τζώρτζια Κωνσταντίνου Παναγιώτου, Δικηγόρος, Αναπληρωτής Εκπρόσωπος Τύπου

Να σημειώσω ότι στο Μέγαρο Γλαύκος Κληρίδης προσήλθε πριν από λίγο και ο Επαρχιακός Γραμματέας της ΟΝΕ Πάφου Γιώργος Πίτρος, ο οποίος δήλωσε πως τελικά δεν θα υποβάλει υποψηφιότητα, καθώς διαπίστωσε πως η νέα γενιά εκπροσωπείται στο ψηφοδέλτιο και δεν επιθυμεί να οδηγήσει τη διαδικασία σε καταρτισμό μέσω ψηφοφορίας.

Υπενθυμίζεται ότι η έκτη θέση θα συμπληρωθεί με πρόσωπο το οποίο Πρόεδρος του Κόμματος Αβέρωφ Νεοφύτου θα εισηγηθεί ως κατ’ επιλογήν υποψήφιο.

Το Πολιτικό Γραφείο θα συνέλθει την Τρίτη, 19 Φεβρουαρίου 2019 για την έγκριση των υποψηφιοτήτων, τον καταρτισμό του ψηφοδελτίου του Κόμματος και την υιοθέτηση πρότασης η οποία θα τεθεί ενώπιων των μελών του Ανωτάτου Συμβουλίου στις 02 Μαρτίου 2019.

Λευκωσία, 15 Φεβρουαρίου 2019

 

Πεμ, 14 Φεβ 2019

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Στη σημερινή συνεδρίαση του πολιτικού γραφείου της παράταξης, ο Πρόεδρος Αβέρωφ Νεοφύτου, ενημέρωσε το σώμα πως θα ασκήσει το δικαίωμά του  για συμπερίληψη του ενός κατ΄ επιλογήν υποψηφίου στο ψηφοδέλτιο για τις επικείμενες ευρωεκλογές, με πρόσωπο που δεν επηρεάζει καμία ποσόστωση, είτε για νέους είτε για γυναίκες.

Ως εκ τούτου, τις άλλες πέντε θέσεις του ψηφοδελτίου της παράταξης θα συμπληρώσουν στελέχη και μέλη του Δημοκρατικού Συναγερμού που θα καταθέσουν αύριο την υποψηφιότητά τους. 

Λευκωσία, 14 Φεβρουαρίου 2019