Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Τετ, 23 Δεκ 2009

Γιώργου Καρούλα

Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 

Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
 
Μέσα από την παρουσίαση σύγχρονων τάσεων και επικαίρων θεμάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη στον τομέα της ΤΑ ευελπιστούμε στην κάλυψη, στο μέτρο του δυνατού, του κενού ενημέρωσης στο τόπο μας για την πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη. Απώτερος σκοπός θα είναι η δημιουργική και γόνιμη συμβολή στο διάλογο εκσυγχρονισμού και ενοποίησης του θεσμικού πλαισίου της ΤΑ για Δήμους και Κοινότητες, μέσα από, γιατί όχι εκεί που χρειάζεται, ριζοσπαστικών θέσεων με τελικό αποδέκτη την ποιότητα ζωής του πολίτη με πολιτικές ομογενοποίησης του αστικού και αγροτικού χώρου.

Μέχρι την πρόταση και εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου της ΤΑ στον τόπο μας διακρίνουμε ανισοβαρείς τάσεις στην ανάπτυξη και δύο ταχύτητες στη διαχείριση των θεμάτων ποιότητας ζωής. Ειδικά για τα Κοινοτικά Συμβούλια αυτά λειτουργούν κάτω από την κηδεμονία των Επαρχιακών Διοικήσεων που στην ουσία είναι το εκτελεστικό όργανο του Υπουργείου Εσωτερικών. Παγκύπρια τα Κοινοτικά Συμβούλια ανέρχονται σε 493, από τα οποία 355 στις ελεύθερες περιοχές και 138 στις κατεχόμενες. Ο αριθμός των Δήμων που υπάρχουν σε όλη την Κύπρο ανέρχεται σε 33. Από αυτούς οι 24 βρίσκονται στην ελεύθερη περιοχή και οι 9 στην κατεχόμενη. Για όλους τους δήμους ανεξάρτητα αν βρίσκονται στην ελεύθερη ή κατεχόμενη περιοχή ισχύει η ίδια ακριβώς νομοθεσία. Οι πρωτοβάθμιοι Οργανισμοί ΤΑ δεν αποτελούν ενιαίες πολεοδομικές ενότητες αλλά διαχειρίζονται από σειρά πολεοδομικών αρχών με συχνές άγνοιες, επικαλύψεις και κεντρική ρύθμιση εν τη απουσία δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης ή μητροπολιτικής διακυβέρνησης.

Στο σύνολο της Ευρώπης υπάρχουν δύο κύριες αντιλήψεις σχετικά με το ρόλο της ΤΑ. Αν και επισημαίνεται στον ένα ή στον άλλο βαθμό ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με τη βελτίωση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής κατάστασης της περιοχής ευθύνης της, για το πολιτικό σύστημα σε κάποιες χώρες η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με όσα θέματα της ανατίθενται από το νόμο ενώ σε κάποιες άλλες πρέπει να απασχολείται με όσα θέματα δεν ανατίθενται σε κάποιον άλλο φορέα από το νόμο. Ενώ η ΤΑ θεωρείται υπεύθυνη για την άσκηση κρατικών αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, πολλές από τις οποίες ανατίθενται από το Νόμο, υπάρχει παράλληλα το ζήτημα της τοπικής επιλογής και της τοπικής ιδιαιτερότητας αφού η ΤΑ είναι πολιτικός θεσμός που νομιμοποιείται από καθολική και μυστική ψηφοφορία.

Όποια θεώρηση και να ακολουθήσουμε βασική αρχή στις θέσεις μας πρέπει να είναι η διαμόρφωση ενός ιεραρχικού, διοικητικά αποκεντρωμένου, οικονομικά αυτοδύναμου, σύγχρονου και ισχυρού θεσμού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ΤΑ. Η δημιουργία πραγματικά αυτοδιοικούμενων οργανισμών, πρέπει να αποσκοπεί στη μείωση του χάσματος ανάμεσα στον πολίτη και την εξουσία, με τον πολλαπλασιασμό των ευκαιριών ενεργητικής συμμετοχής των πολιτών στην πραγμάτωση κοινών σκοπών. Έτσι ο πολίτης δε θα έχει την αίσθηση ότι τις υποθέσεις του χειρίζονται ανώνυμα, απομακρυσμένα και απροσπέλαστα όργανα. Αυτά μπορούν να ενσωματωθούν, μεταξύ άλλων, στο θεσμό με προτάσεις όπως:

 

1. ο ισχυρός Δήμος του 21ου αιώνα να αποτελεί τη βασική χωρική μονάδα: να μπορεί και πρέπει να σχεδιάζει και να υλοποιεί την τοπική ανάπτυξη σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους. Οι ποιοτικές υπηρεσίες στον πολίτη, η άσκηση τοπικής κοινωνικής και προνοιακής πολιτικής, η παρέμβαση στην απασχόληση και στον πολιτισμό σε τοπικό επίπεδο να του αποδίδουν ευθύνη ευρύτατων τομέων άσκησης αρμοδιοτήτων. Όλα αυτά θα πρέπει να υποστηρίζονται και να ενισχύονται-διευρύνονται από την άμεση συμμετοχή του πολίτη, το διοικητικό εκσυγχρονισμό, τους νέους πόρους και τις αρμοδιότητες στην Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση. Στις αποκεντρωμένες και αυτοδιοικούμενες μονάδες να μεταφέρεται μεγάλο μέρος των εκτελεστικών δραστηριοτήτων του κράτους, ενώ στις κεντρικές υπηρεσίες να παραμένει ο επιτελικός σχεδιασμός και ο έλεγχος. Η λειτουργικότητα και η ακρίβεια στις πολιτικές να περνά μέσα από την αρχή ότι κανένας νέος νόμος δε συντάσσεται χωρίς έκφραση γνώμης των Δήμων. Καμία νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά την ΤΑ δε θα οριστικοποιείται χωρίς την προηγούμενη έκφραση της γνώμης της. Η οραματική προοπτική του ‘’Δήμου του 21ου αιώνα’’ προσδιορίζει ένα Δήμο που σέβεται το θεσμικό πλαίσιο ,ενώ ταυτόχρονα προωθεί τις αλλαγές και το διαρκή μετασχηματισμό του έτσι ώστε να διευκολύνεται ο ρόλος του ως καταλύτη των αλλαγών σε τοπικό επίπεδο. Ταυτόχρονα σε πρακτικό επίπεδο, ο Δήμος πέραν των άλλων αναπτύσσει μηχανισμούς συνεχούς μάθησης και προσαρμογής στο καινούργιο, στα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα ,στις απαιτήσεις της Τέχνης της Διοίκησης και των Τεχνολογιών Επικοινωνιών και Πληροφορικής ,στις απαιτήσεις των δημοτών και στα μηνύματα του μέλλοντος.

2. η θεσμοθέτηση μιας σύγχρονης και λειτουργικής Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης. Ως πολιτικός θεσμός να βασιστεί στις αρχές της άμεσης συμμετοχής του πολίτη, της εγγύτητας προς τον πολίτη στην παροχή των υπηρεσιών και της σαφούς πολιτικής λογοδοσίας και συνέργιας των πολιτικών που ασκούνται σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης, με γνώμονα τις ευρωπαϊκές ανάγκες της χώρας. Οι αρμοδιότητες της θα πρέπει να αφορούν το συντονισμό και ρύθμιση της ποιότητας ζωής στην ευρύτερη κλίμακα πέρα από το Δήμο ή Κοινότητα και πιο ειδικά την οικονομική ανάπτυξη, το χωρικό σχεδιασμό, το περιβάλλον, τις κοινωνικές πολιτικές (υγεία, πρόνοια, αθλητισμό, πολιτισμό) τις μεταφορές.

 

3. η αρχή της επικουρικότητας, η οποία συνιστά πλέον θεσμικό κεκτημένο του νομικού και πολιτικού πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λειτουργεί υπέρ της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης και όχι της κεντρικής διοίκησης, που οφείλει πλέον να δρα επιτελικά, σχεδιαστικά και συντονιστικά.

4. η ενισχυμένη δημοκρατική συμμετοχικότητα η οποία αναλύεται στην τοπική διαβούλευση για την οργανωμένη και σε βάθος εξέταση τοπικών προβλημάτων, στην οποία συμμετέχουν φορείς της κοινωνίας των πολιτών, αλλά και μεμονωμένοι πολίτες.

Είναι κοινή η διαπίστωση ότι η ΤΑ πρέπει να αναλάβει ευρύτερο ρόλο και αρμοδιότητες. Οι αρμοδιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης της τοπικής ανάπτυξης σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους, να καταστεί ο θεσμός που ασκεί τις εκτελεστικές δραστηριότητες του κράτους με ισχυρή και βιώσιμη οικονομική αυτοδυναμία. Όλα αυτά να συνδιαμορφώνουν τη νέα τάξη πραγμάτων στην ΤΑ στην Κύπρο που θέλει να οδεύει με γοργούς ρυθμούς προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Η πρόοδος που πρέπει να πραγματοποιηθεί είναι ευρέως και κοινώς αποδεκτή. Δείχνει ότι υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες .Το σπουδαίο διακύβευμα είναι κατά πόσο οι τοπικές ηγεσίες κυρίως και τα συλλογικά τους όργανα μπορούν να πάρουν πρωτοβουλίες για να ανατρέψουν παλιές λογικές...

Flickr Feed

Πεμ, 27 Απρ 2017

Δηλώσεις του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, από τον χώρο ανέγερσης της Μαρίνας Αγίας Νάπας.

Από τα λόγια στα έργα. Εδώ και αρκετά χρόνια μιλούσαμε για την Μαρίνα της Αγίας Νάπας. Σήμερα είμαστε εδώ στο εργοτάξιο.

Η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μπορεί να κάνει θαύματα. Έχουμε εδώ μια επένδυση περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ, που θα αναβαθμίσει όχι μόνο την Αγία Νάπα αλλά και τον Δήμο Σωτήρας αλλά και με θετικές επιπτώσεις στο Παραλίμνι, που εύχομαι, αν είναι δυνατόν να μιλήσουμε και για έργα και πράξεις για την μαρίνα του Παραλιμνίου.

Θέλω να συγχαρώ τους ιδιώτες επενδυτές. Χρειάζεται και η επιχειρηματική τόλμη, σε καιρούς οικονομικά δύσκολους, να επενδύεις σημαντικά ποσά.  Επιπρόσθετα δημιουργούνται θέσεις εργασίας. Και η ανεργία δεν μειώνεται με το να αυξάνουμε την Δημόσια Υπηρεσία αλλά μόνο μέσα από νέες θέσεις εργασίας που δημιουργούνται από επενδύσεις της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Πεμ, 27 Απρ 2017

Δηλώσεις του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου στο οδόφραγμα της Δερύνειας.


Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου δήλωσε ότι δεν είναι αρκετό να ανοίγουν οδοφράγματα μετά από 43 χρόνια αλλά αυτό που είναι επιθυμητό είναι να επανενωθεί η μοιρασμένη μας πατρίδα και να στηρίξουμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη στις προσπάθειές του να υπάρξουν περαιτέρω συγκλίσεις για να έρθει η Τουρκία στο τραπέζι όπου εκεί θα κριθεί αν έχει την πραγματική πολιτική βούληση.

Μιλώντας μετά από επίσκεψη στο οδόφραγμα της Δερύνειας, συνοδευόμενος από αντιπροσωπεία του ΔΗΣΥ και τον Δήμαρχο Δερύνειας κ. Άντρο Καραγιάννη, είπε ότι βρίσκεται στην Δερύνεια με τους συνεργάτες του, “και βιώνουμε για ακόμη μια φορά, μετά από 43 χρόνια, τα τετελεσμένα της εισβολής.

“Για να φθάσουμε στην Αμμόχωστο, πρέπει να αποφεύγουμε τα u-turns και να βλέπουμε πάντα μπροστά γνωρίζοντας τις δυσκολίες, γνωρίζοντας ότι μέχρι σήμερα το Κυπριακό δεν λύθηκε εξαιτίας της μη ύπαρξης πολιτικής βούλησης εκ μέρους της Τουρκίας. Όμως εμείς πρέπει να μείνουμε στοχοπροσηλωμένοι.”, σημείωσε.

Ανέφερε ότι αναμένουν οι κάτοικοι πότε θα ανοίξει το οδόφραγμα και θέλουμε να πιστεύουμε πως θα ανοίξει το συντομότερο δυνατό. Αλλά για μας δεν αρκεί, δεν αρκεί μετά από 43 χρόνια να ανοίγουμε οδοφράγματα, Μετά από 43 χρόνια για μας, αυτό που είναι επιθυμητό είναι να επανενώσουμε την μοιρασμένη μας πατρίδα. Να στηρίξουμε τον Πρόεδρο Αναστασιάδη στις προσπάθειές του να υπάρξουν περαιτέρω συγκλίσεις για να έρθει η Τουρκία στο τραπέζι όπου εκεί θα κριθεί αν έχει την πραγματική πολιτική βούληση.

Εδώ και δεκαετίες είπε, επισκέπτεται τις ελεύθερες περιοχές, τη Δερύνεια, τα κτίρια του Δήμου Αμμοχώστου εδώ στο Πολιτιστικό Κέντρο. Για πόσα χρόνια ακόμα θα κρατάμε μεγεθυντικούς φακούς για να βλέπουμε μια πόλη η οποία έπρεπε να ήταν η πόλη των ονείρων μας, να παραμένει πόλη φάντασμα. Ο ΔΗΣΥ, η ηγεσία του και εγώ προσωπικά, θα παραμείνουμε αταλάντευτοι και σταθερότατοι στη μόνη πολιτική γραμμή που μπορεί να έχει αποτελέσματα. Και δεν υπάρχει δεύτερη, παρά μόνο μέσω από τον διάλογο να προσπαθήσουμε να κάμψουμε την τουρκική αδιαλλαξία.

Σε ερώτηση γιατί υπάρχει κώλυμα στην διάνοιξη του οδοφράγματος, ο κ. Νεοφύτου είπε ότι δεν μπορεί να πει για ποιό λόγο. Έπρεπε να είχαν από καιρό ολοκληρωθεί. Εύχομαι, συμπλήρωσε, μετά τις καθυστερήσεις, ανοίξει το οδόφραγμα εδώ στη Δερύνεια εδώ στη Λεωφόρο Αμμοχώστου αλλά για μένα δεν είναι αρκετό. Δεν είναι αρκετό να ανοίγουν οδοφράγματα μετά από 43 χρόνια.

Σε παρατήρηση αν διαφωνεί με την πανηγυρική διάνοιξη οδοφραγμάτων, ο κ. Νεοφύτου είπε τουναντίον. Κατανοώ και στηρίζω και αλίμονο, το συντομότερο δυνατόν. Αλλά λέω ότι εγώ δεν θα συμβιβαστώ επειδή ανοίγουν οδοφράγματα, εκπλήρωσα τον εθνικό στόχο. Τον εθνικό στόχο θα τον εκπληρώσω για να νοιώθω εθνικά αξιοπρεπής όταν ζω σε μια ενωμένη πατρίδα χωρίς να υπάρχουν έστω και ανοικτά οδοφράγματα.

Εξάλλου, καλωσορίζοντας τον Πρόεδρο του ΔΗΣΥ στη Λεωφόρο Αμμοχώστου, “δίπλα από το οδόφραγμα της Δερύνειας, δίπλα από το συρματόπλεγμα και δίπλα από την κατεχόμενη Κάτω Δερύνεια και Αμμόχωστο”, ο Δήμαρχος Δερύνειας είπε ότι ως Δήμος Δερύνειας, καθημερινώς, υποδεχόμαστε αρκετές ομάδες Ε/κ και Τ/κ οι οποίοι διερωτώνται πού βρίσκονται οι διαδικασίες για διάνοιξη του οδοφράγματος της Δερύνειας”.

Ανυπομονούμε για τη διάνοιξη του οδοφράγματος της Δερύνειας όπως και την επιστροφή της περίκλειστης περιοχής της Αμμοχώστου και της επίλυσης του Κυπριακού προβλήματος, είπε.

Η Δερύνεια, συνέχισε, θα συνεχίσει να στηρίζει τις οποιεσδήποτε προσπάθειες καταβάλλονται για επίλυση του Κυπριακού και για ένα καλύτερο μέλλον για την Κύπρο μας.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Πεμ, 27 Απρ 2017

Διαψεύδονται οι ισχυρισμοί κομμάτων της αντιπολίτευσης για τη “λίστα Λαγκάρντ” – η Κυβέρνηση διερευνά υπεύθυνα και δεν συμβιβάζεται με φοροδιαφυγή ή άλλη ανομία

Σημειώνοντας την απάντηση του υπουργού Οικονομικών κ. Χάρη Γεωργιάδη σε γραπτή κοινοβουλευτική ερώτηση σχετικά με τη διερεύνηση των στοιχείων της γνωστής “λίστας Λαγκάρντ”, διαπιστώνουμε για μια φορά ακόμα ότι η Κυβέρνηση όχι μόνο δεν παρέλειψε να κάνει τις ενδεδειγμένες ενέργειες, αλλά ότι προχωρά επισταμένως στον απαραίτητο έλεγχο όλων των περιπτώσεων, ακόμα και από ποινικής απόψεως.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τυχόν αξιοποίηση περαιτέρω στοιχείων, με τη συνδρομή του πρωταγωνιστή των αποκαλύψεων κ. Ε.Φαλτσιανί, η πληροφορία που έδωσε ο υπουργός ότι οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες όχι μόνο έχουν ζητήσει τη συνεργασία του, αλλά τον έχουν προσκαλέσει και στην Κύπρο γι’αυτό το σκοπό, απαντά σε κατά καιρούς ισχυρισμούς ότι η Κυβέρνηση απέφυγε να δραστηριοποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση.

Θυμόμαστε τον θόρυβο που είχαν δημιουργήσει κόμματα της αντιπολίτευσης στη Βουλή προβαίνοντας και σε δηλώσεις εντυπωσιασμού σχετικά με την περίφημη “λίστα Λαγκάρντ”.

Η απάντηση του υπουργού Οικονομικών καταρρίπτει τους ισχυρισμούς εκείνους και αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση αυτή δεν συμβιβάζεται με τη φοροδιαφυγή, αλλά φροντίζει με υπεύθυνο τρόπο να εφαρμόσει τους νόμους του κράτους και να αξιοποιήσει όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες.