Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Τετ, 23 Δεκ 2009

Γιώργου Καρούλα

Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 

Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
 
Μέσα από την παρουσίαση σύγχρονων τάσεων και επικαίρων θεμάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη στον τομέα της ΤΑ ευελπιστούμε στην κάλυψη, στο μέτρο του δυνατού, του κενού ενημέρωσης στο τόπο μας για την πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη. Απώτερος σκοπός θα είναι η δημιουργική και γόνιμη συμβολή στο διάλογο εκσυγχρονισμού και ενοποίησης του θεσμικού πλαισίου της ΤΑ για Δήμους και Κοινότητες, μέσα από, γιατί όχι εκεί που χρειάζεται, ριζοσπαστικών θέσεων με τελικό αποδέκτη την ποιότητα ζωής του πολίτη με πολιτικές ομογενοποίησης του αστικού και αγροτικού χώρου.

Μέχρι την πρόταση και εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου της ΤΑ στον τόπο μας διακρίνουμε ανισοβαρείς τάσεις στην ανάπτυξη και δύο ταχύτητες στη διαχείριση των θεμάτων ποιότητας ζωής. Ειδικά για τα Κοινοτικά Συμβούλια αυτά λειτουργούν κάτω από την κηδεμονία των Επαρχιακών Διοικήσεων που στην ουσία είναι το εκτελεστικό όργανο του Υπουργείου Εσωτερικών. Παγκύπρια τα Κοινοτικά Συμβούλια ανέρχονται σε 493, από τα οποία 355 στις ελεύθερες περιοχές και 138 στις κατεχόμενες. Ο αριθμός των Δήμων που υπάρχουν σε όλη την Κύπρο ανέρχεται σε 33. Από αυτούς οι 24 βρίσκονται στην ελεύθερη περιοχή και οι 9 στην κατεχόμενη. Για όλους τους δήμους ανεξάρτητα αν βρίσκονται στην ελεύθερη ή κατεχόμενη περιοχή ισχύει η ίδια ακριβώς νομοθεσία. Οι πρωτοβάθμιοι Οργανισμοί ΤΑ δεν αποτελούν ενιαίες πολεοδομικές ενότητες αλλά διαχειρίζονται από σειρά πολεοδομικών αρχών με συχνές άγνοιες, επικαλύψεις και κεντρική ρύθμιση εν τη απουσία δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης ή μητροπολιτικής διακυβέρνησης.

Στο σύνολο της Ευρώπης υπάρχουν δύο κύριες αντιλήψεις σχετικά με το ρόλο της ΤΑ. Αν και επισημαίνεται στον ένα ή στον άλλο βαθμό ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με τη βελτίωση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής κατάστασης της περιοχής ευθύνης της, για το πολιτικό σύστημα σε κάποιες χώρες η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με όσα θέματα της ανατίθενται από το νόμο ενώ σε κάποιες άλλες πρέπει να απασχολείται με όσα θέματα δεν ανατίθενται σε κάποιον άλλο φορέα από το νόμο. Ενώ η ΤΑ θεωρείται υπεύθυνη για την άσκηση κρατικών αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, πολλές από τις οποίες ανατίθενται από το Νόμο, υπάρχει παράλληλα το ζήτημα της τοπικής επιλογής και της τοπικής ιδιαιτερότητας αφού η ΤΑ είναι πολιτικός θεσμός που νομιμοποιείται από καθολική και μυστική ψηφοφορία.

Όποια θεώρηση και να ακολουθήσουμε βασική αρχή στις θέσεις μας πρέπει να είναι η διαμόρφωση ενός ιεραρχικού, διοικητικά αποκεντρωμένου, οικονομικά αυτοδύναμου, σύγχρονου και ισχυρού θεσμού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ΤΑ. Η δημιουργία πραγματικά αυτοδιοικούμενων οργανισμών, πρέπει να αποσκοπεί στη μείωση του χάσματος ανάμεσα στον πολίτη και την εξουσία, με τον πολλαπλασιασμό των ευκαιριών ενεργητικής συμμετοχής των πολιτών στην πραγμάτωση κοινών σκοπών. Έτσι ο πολίτης δε θα έχει την αίσθηση ότι τις υποθέσεις του χειρίζονται ανώνυμα, απομακρυσμένα και απροσπέλαστα όργανα. Αυτά μπορούν να ενσωματωθούν, μεταξύ άλλων, στο θεσμό με προτάσεις όπως:

 

1. ο ισχυρός Δήμος του 21ου αιώνα να αποτελεί τη βασική χωρική μονάδα: να μπορεί και πρέπει να σχεδιάζει και να υλοποιεί την τοπική ανάπτυξη σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους. Οι ποιοτικές υπηρεσίες στον πολίτη, η άσκηση τοπικής κοινωνικής και προνοιακής πολιτικής, η παρέμβαση στην απασχόληση και στον πολιτισμό σε τοπικό επίπεδο να του αποδίδουν ευθύνη ευρύτατων τομέων άσκησης αρμοδιοτήτων. Όλα αυτά θα πρέπει να υποστηρίζονται και να ενισχύονται-διευρύνονται από την άμεση συμμετοχή του πολίτη, το διοικητικό εκσυγχρονισμό, τους νέους πόρους και τις αρμοδιότητες στην Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση. Στις αποκεντρωμένες και αυτοδιοικούμενες μονάδες να μεταφέρεται μεγάλο μέρος των εκτελεστικών δραστηριοτήτων του κράτους, ενώ στις κεντρικές υπηρεσίες να παραμένει ο επιτελικός σχεδιασμός και ο έλεγχος. Η λειτουργικότητα και η ακρίβεια στις πολιτικές να περνά μέσα από την αρχή ότι κανένας νέος νόμος δε συντάσσεται χωρίς έκφραση γνώμης των Δήμων. Καμία νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά την ΤΑ δε θα οριστικοποιείται χωρίς την προηγούμενη έκφραση της γνώμης της. Η οραματική προοπτική του ‘’Δήμου του 21ου αιώνα’’ προσδιορίζει ένα Δήμο που σέβεται το θεσμικό πλαίσιο ,ενώ ταυτόχρονα προωθεί τις αλλαγές και το διαρκή μετασχηματισμό του έτσι ώστε να διευκολύνεται ο ρόλος του ως καταλύτη των αλλαγών σε τοπικό επίπεδο. Ταυτόχρονα σε πρακτικό επίπεδο, ο Δήμος πέραν των άλλων αναπτύσσει μηχανισμούς συνεχούς μάθησης και προσαρμογής στο καινούργιο, στα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα ,στις απαιτήσεις της Τέχνης της Διοίκησης και των Τεχνολογιών Επικοινωνιών και Πληροφορικής ,στις απαιτήσεις των δημοτών και στα μηνύματα του μέλλοντος.

2. η θεσμοθέτηση μιας σύγχρονης και λειτουργικής Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης. Ως πολιτικός θεσμός να βασιστεί στις αρχές της άμεσης συμμετοχής του πολίτη, της εγγύτητας προς τον πολίτη στην παροχή των υπηρεσιών και της σαφούς πολιτικής λογοδοσίας και συνέργιας των πολιτικών που ασκούνται σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης, με γνώμονα τις ευρωπαϊκές ανάγκες της χώρας. Οι αρμοδιότητες της θα πρέπει να αφορούν το συντονισμό και ρύθμιση της ποιότητας ζωής στην ευρύτερη κλίμακα πέρα από το Δήμο ή Κοινότητα και πιο ειδικά την οικονομική ανάπτυξη, το χωρικό σχεδιασμό, το περιβάλλον, τις κοινωνικές πολιτικές (υγεία, πρόνοια, αθλητισμό, πολιτισμό) τις μεταφορές.

 

3. η αρχή της επικουρικότητας, η οποία συνιστά πλέον θεσμικό κεκτημένο του νομικού και πολιτικού πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λειτουργεί υπέρ της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης και όχι της κεντρικής διοίκησης, που οφείλει πλέον να δρα επιτελικά, σχεδιαστικά και συντονιστικά.

4. η ενισχυμένη δημοκρατική συμμετοχικότητα η οποία αναλύεται στην τοπική διαβούλευση για την οργανωμένη και σε βάθος εξέταση τοπικών προβλημάτων, στην οποία συμμετέχουν φορείς της κοινωνίας των πολιτών, αλλά και μεμονωμένοι πολίτες.

Είναι κοινή η διαπίστωση ότι η ΤΑ πρέπει να αναλάβει ευρύτερο ρόλο και αρμοδιότητες. Οι αρμοδιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης της τοπικής ανάπτυξης σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους, να καταστεί ο θεσμός που ασκεί τις εκτελεστικές δραστηριότητες του κράτους με ισχυρή και βιώσιμη οικονομική αυτοδυναμία. Όλα αυτά να συνδιαμορφώνουν τη νέα τάξη πραγμάτων στην ΤΑ στην Κύπρο που θέλει να οδεύει με γοργούς ρυθμούς προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Η πρόοδος που πρέπει να πραγματοποιηθεί είναι ευρέως και κοινώς αποδεκτή. Δείχνει ότι υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες .Το σπουδαίο διακύβευμα είναι κατά πόσο οι τοπικές ηγεσίες κυρίως και τα συλλογικά τους όργανα μπορούν να πάρουν πρωτοβουλίες για να ανατρέψουν παλιές λογικές...

Flickr Feed

Τρι, 24 Απρ 2018

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός σημειώνει και χαιρετίζει την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου όπως διαβιβαστούν προεκλογικές προγραμματικές θέσεις των υποψηφίων κκ Ν Παπαδόπουλου και Γ. Λιλλήκα στα αρμόδια υπουργεία ώστε να μελετηθούν ποιες θέσεις θα μπορούσαν να προωθηθούν.

Πρόκειται ουσιαστικά για άλλο ένα δείγμα γραφής συνέπειας αλλά και «λόγου που γίνεται πράξη» αφού ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τοποθετήθηκε ξεκάθαρα προ πολλού και προεκλογικά ότι στα πλαίσια της συνεργασιάς θα εξετάζονταν προτάσεις ανθυποψηφίων του.

Η Συνεργασία με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, για τον Δημοκρατικό Συναγερμό δεν είναι ούτε περιστασιακή ούτε και εφήμερη. Αλλά είναι βασική πολιτική θέση και πράξη της παράταξης μας διότι μόνο μέσα από συνεργασία μπορεί ο τόπος να πάει μπροστά και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις προς όφελος της ευημερίας και των συμφερόντων των πολιτών.

Όπως ο Δημοκρατικός Συναγερμός συνεργάστηκε με το ΔΗΚΟ και άλλα κόμματα για θέματα Οικονομίας, και με το ΑΚΕΛ στο κυπριακό, έτσι θα συνεχίσουμε να πολιτευόμαστε. Με σύνεση, σοβαρότητα, υπευθυνότητα αλλά και με σεβασμό προς τις θέσεις των άλλων πολιτικών κομμάτων δείχνοντας εμπράκτως την πρόθεση της ειλικρινούς συνεργασίας προς όφελος των πολιτών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018

Τρι, 24 Απρ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ, ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ ΙΔΙΩΤΩΝ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ


Στόχος η δημιουργία πλαισίου ώστε 1. να διασφαλίζεται η Ασφάλεια και Υγεία των Τουριστών, 
2. να δίδεται η ευχέρεια για αύξηση των εισοδημάτων των νοικοκυριών, 3. να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός και 4. το Κράτος και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχουν έσοδα

Η τουριστική βιομηχανία έχει αναπτυχθεί πέραν από τα παραδοσιακά πλαίσια που ως πριν λίγα χρόνια γνωρίζαμε. Η αγορά έχει προχωρήσει και τώρα μπορούν να γίνουν κρατήσεις από το διαδίκτυο και εκτός ξενοδοχειακών μονάδων.

Στόχος μας είναι να μεριμνήσουμε για την ασφάλεια και την υγεία των τουριστών, τόσο των ξένων όσο και των Κυπρίων. Αλλά παράλληλα να δώσουμε την ευκαιρία για ένα επιπλέον εισόδημα στα κυπριακά νοικοκυριά, χωρίς να δημιουργούμε αθέμιτο ανταγωνισμό.

Ως πρώτο βήμα πρέπει να καταρτιστεί ένα μητρώο των καταλυμάτων που οι πολίτες επιθυμούν να ενοικιάζουν, είτε αυτά είναι σπίτια, διαμερίσματα ή επαύλεις. Τα καταλύματα αυτά πρέπει να ικανοποιούν κάποια ελάχιστα κριτήρια που να διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των περιηγητών.

Με τον καταρτισμό του μητρώου αυτού, χιλιάδες συμπολίτες μας θα είναι σε θέση να διασφαλίσουν επιπλέον εισόδημα, αν επιθυμούν να ενοικιάσουν υποστατικά που έχουν στην κατοχή τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις το επιπλέον εισόδημα μπορεί να είναι και μεγαλύτερο από το ετήσιο εισόδημα του νοικοκυριού.

Ταυτόχρονα, θα διασφαλιστεί ότι τα εισοδήματα από τις υπηρεσίες αυτές δεν αποτελούν προϊόν φοροδιαφυγής. Έτσι ώστε να χρεώνεται το ΦΠΑ, τα τέλη διανυκτέρευσης προς τους δήμους, αλλά και η φορολογία στο εισόδημα. Με τον τρόπο αυτό θα έχει και το κράτος εισοδήματα από τις υπηρεσίες αυτές και θα διασφαλιστεί και ο υγιής ανταγωνισμός, αφού οι ξενοδοχειακές μονάδες καταβάλλουν τις φορολογίες αυτές.

Σε συνεργασία με τον ΚΟΤ, πρέπει να δούμε ότι τα καταλύματα αυτά μπορούν νόμιμα να ενοικιάζονται, διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την υγεία των περιηγητών, θα παρέχεται η δυνατότητα στους πολίτες να διοχετεύουν στην αγορά υποστατικά που έχουν στην κατοχή τους, ενώ ταυτόχρονα θα έχει έσοδα το κράτος, οι δήμοι και οι κοινότητες.

Ως εκ τούτου, ο Δημοκρατικός Συναγερμός, σε συνεργασία με άλλα κόμματα και με τον βουλευτή Ηλία Μυριάνθους, θα καταθέσει στη βουλή ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία θα ρυθμίζει το θέμα των υποστατικών που προσφέρονται προς ενοικίαση μέσω ιστοτόπων, με τη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών τέτοιων υποστατικών να εγγράφονται σε ειδικό μητρώο.

Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018

Τρι, 24 Απρ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ, ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ


Επαφίεται στην τουρκική και στην τουρκοκυπριακή πλευρά να επαναβεβαιώσουν τη θέση ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις από εκεί που έμειναν

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού, κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, ερωτηθείς για το κυπριακό και συγκεκριμένα να σχολιάσει τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Ακκιντζί, «ο οποίος είπε πως δεν έχουμε την πολυτέλεια διαχωρισμού και των αντιπαραθέσεων μεταξύ μας και αν τώρα βρισκόμαστε στο σημείο διαχωρισμού οφείλεται στην ελληνοκυπριακή ηγεσία…» προέβηκε στην πιο κάτω δήλωση:

Κοιτάξτε, δεν είμαι ο άνθρωπος που μπαίνω σε αυτή τη λογική του blame game. Η Κύπρος είναι μοιρασμένη γιατί υπάρχει μια τουρκική εισβολή από το 1974. Στόχος μας είναι να επανενώσουμε την πατρίδα μας. Αλλά πρέπει να αντιληφθούμε ότι η επανένωση της πατρίδας μας προϋποθέτει τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των Ευρωπαϊκών Αρχών για όλους τους πολίτες. Και θα πω ένα απλό πράγμα. Η ελληνοκυπριακή πλευρά έκανε την ιστορική της υπέρβαση να δεχθεί την πολιτική ισότητα σ’ ένα διζωνικό, δικοινοτικό, ομοσπονδιακό κράτος ως μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεν θεωρήσαμε και δεν θεωρούμε τους τουρκοκύπριους ως μειονότητα αλλά ως πολιτικά ίση κοινότητα. Όμως ένα πράγμα: να μην φτάσουμε στο άλλο άκρο όπου η μειονότητα που αναγνωρίστηκε από εμάς ως πολιτικά ίση, να φτάσουμε στο άλλο άκρο που θα επιβάλλει στην ελληνοκυπριακή πλευρά και τις αποφάσεις.

Θεωρώ ότι αν θέλουμε όλοι κι αν μοιραζόμαστε το κοινό όραμα για μια κοινή πατρίδα, με σεβασμό επαναλαμβάνω των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των Ευρωπαϊκών Αρχών, είναι στο χέρι όλων μας είναι να προσπαθήσουμε αλλά και με μια άλλη παράμετρο: Μια ελεύθερη επανενωμένη Κύπρος δεν χρειάζεται ξένους εγγυητές και ξένους χωροφύλακες. Είτε με ξένα στρατεύματα είτε με εγγυητικά δικαιώματα.

Σε ερώτηση κατά πόσο οι εξελίξεις στην Τουρκία και σε συνάρτηση με την θέση που μετέφερε ο κ. Τσαβούσογλου στους τ/κ, σύμφωνα με τα τ/κ δημοσιεύματα, ίσως εμποδίσουν την επανέναρξη του διαλόγου και στη βάση της ΔΔΟ, ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ απάντησε: 

Εγώ το μόνο που βλέπω μέσα σε αυτά είναι το πόσο επιβεβαιώνεται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης. Το πρόβλημα ήταν γιατί μεταξύ της Τουρκίας και πολιτικών δυνάμεων στην τουρκοκυπριακή κοινότητα υπήρχε φλερτ με πλάνα εκτός των παραμέτρων και της μορφής λύσης του κυπριακού ως αυτή έχει εγκριθεί από σωρεία ψηφισμάτων της Γενικής Συνέλευσης αλλά και αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Επαφίεται στην τουρκική και στην τουρκοκυπριακή πλευρά να επαναβεβαιώσουν τη θέση ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις από εκεί που έμειναν με βάση το συγκεκριμένο πλαίσιο και παραμέτρους συμπεριλαμβανομένου και του πλαισίου του Γενικού Γραμματέα τον κ. Γκουτέρες.

Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018