Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Τετ, 23 Δεκ 2009

Γιώργου Καρούλα

Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 

Ισχυρή και Σύγχρονη Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
 
Μέσα από την παρουσίαση σύγχρονων τάσεων και επικαίρων θεμάτων που απασχολούν την κοινή γνώμη στον τομέα της ΤΑ ευελπιστούμε στην κάλυψη, στο μέτρο του δυνατού, του κενού ενημέρωσης στο τόπο μας για την πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη. Απώτερος σκοπός θα είναι η δημιουργική και γόνιμη συμβολή στο διάλογο εκσυγχρονισμού και ενοποίησης του θεσμικού πλαισίου της ΤΑ για Δήμους και Κοινότητες, μέσα από, γιατί όχι εκεί που χρειάζεται, ριζοσπαστικών θέσεων με τελικό αποδέκτη την ποιότητα ζωής του πολίτη με πολιτικές ομογενοποίησης του αστικού και αγροτικού χώρου.

Μέχρι την πρόταση και εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου της ΤΑ στον τόπο μας διακρίνουμε ανισοβαρείς τάσεις στην ανάπτυξη και δύο ταχύτητες στη διαχείριση των θεμάτων ποιότητας ζωής. Ειδικά για τα Κοινοτικά Συμβούλια αυτά λειτουργούν κάτω από την κηδεμονία των Επαρχιακών Διοικήσεων που στην ουσία είναι το εκτελεστικό όργανο του Υπουργείου Εσωτερικών. Παγκύπρια τα Κοινοτικά Συμβούλια ανέρχονται σε 493, από τα οποία 355 στις ελεύθερες περιοχές και 138 στις κατεχόμενες. Ο αριθμός των Δήμων που υπάρχουν σε όλη την Κύπρο ανέρχεται σε 33. Από αυτούς οι 24 βρίσκονται στην ελεύθερη περιοχή και οι 9 στην κατεχόμενη. Για όλους τους δήμους ανεξάρτητα αν βρίσκονται στην ελεύθερη ή κατεχόμενη περιοχή ισχύει η ίδια ακριβώς νομοθεσία. Οι πρωτοβάθμιοι Οργανισμοί ΤΑ δεν αποτελούν ενιαίες πολεοδομικές ενότητες αλλά διαχειρίζονται από σειρά πολεοδομικών αρχών με συχνές άγνοιες, επικαλύψεις και κεντρική ρύθμιση εν τη απουσία δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης ή μητροπολιτικής διακυβέρνησης.

Στο σύνολο της Ευρώπης υπάρχουν δύο κύριες αντιλήψεις σχετικά με το ρόλο της ΤΑ. Αν και επισημαίνεται στον ένα ή στον άλλο βαθμό ότι η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με τη βελτίωση της οικονομικής, κοινωνικής και περιβαλλοντικής κατάστασης της περιοχής ευθύνης της, για το πολιτικό σύστημα σε κάποιες χώρες η αυτοδιοίκηση πρέπει να ασχολείται με όσα θέματα της ανατίθενται από το νόμο ενώ σε κάποιες άλλες πρέπει να απασχολείται με όσα θέματα δεν ανατίθενται σε κάποιον άλλο φορέα από το νόμο. Ενώ η ΤΑ θεωρείται υπεύθυνη για την άσκηση κρατικών αρμοδιοτήτων σε τοπικό επίπεδο, πολλές από τις οποίες ανατίθενται από το Νόμο, υπάρχει παράλληλα το ζήτημα της τοπικής επιλογής και της τοπικής ιδιαιτερότητας αφού η ΤΑ είναι πολιτικός θεσμός που νομιμοποιείται από καθολική και μυστική ψηφοφορία.

Όποια θεώρηση και να ακολουθήσουμε βασική αρχή στις θέσεις μας πρέπει να είναι η διαμόρφωση ενός ιεραρχικού, διοικητικά αποκεντρωμένου, οικονομικά αυτοδύναμου, σύγχρονου και ισχυρού θεσμού πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας ΤΑ. Η δημιουργία πραγματικά αυτοδιοικούμενων οργανισμών, πρέπει να αποσκοπεί στη μείωση του χάσματος ανάμεσα στον πολίτη και την εξουσία, με τον πολλαπλασιασμό των ευκαιριών ενεργητικής συμμετοχής των πολιτών στην πραγμάτωση κοινών σκοπών. Έτσι ο πολίτης δε θα έχει την αίσθηση ότι τις υποθέσεις του χειρίζονται ανώνυμα, απομακρυσμένα και απροσπέλαστα όργανα. Αυτά μπορούν να ενσωματωθούν, μεταξύ άλλων, στο θεσμό με προτάσεις όπως:

 

1. ο ισχυρός Δήμος του 21ου αιώνα να αποτελεί τη βασική χωρική μονάδα: να μπορεί και πρέπει να σχεδιάζει και να υλοποιεί την τοπική ανάπτυξη σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους. Οι ποιοτικές υπηρεσίες στον πολίτη, η άσκηση τοπικής κοινωνικής και προνοιακής πολιτικής, η παρέμβαση στην απασχόληση και στον πολιτισμό σε τοπικό επίπεδο να του αποδίδουν ευθύνη ευρύτατων τομέων άσκησης αρμοδιοτήτων. Όλα αυτά θα πρέπει να υποστηρίζονται και να ενισχύονται-διευρύνονται από την άμεση συμμετοχή του πολίτη, το διοικητικό εκσυγχρονισμό, τους νέους πόρους και τις αρμοδιότητες στην Πρωτοβάθμια Αυτοδιοίκηση. Στις αποκεντρωμένες και αυτοδιοικούμενες μονάδες να μεταφέρεται μεγάλο μέρος των εκτελεστικών δραστηριοτήτων του κράτους, ενώ στις κεντρικές υπηρεσίες να παραμένει ο επιτελικός σχεδιασμός και ο έλεγχος. Η λειτουργικότητα και η ακρίβεια στις πολιτικές να περνά μέσα από την αρχή ότι κανένας νέος νόμος δε συντάσσεται χωρίς έκφραση γνώμης των Δήμων. Καμία νομοθετική πρωτοβουλία που αφορά την ΤΑ δε θα οριστικοποιείται χωρίς την προηγούμενη έκφραση της γνώμης της. Η οραματική προοπτική του ‘’Δήμου του 21ου αιώνα’’ προσδιορίζει ένα Δήμο που σέβεται το θεσμικό πλαίσιο ,ενώ ταυτόχρονα προωθεί τις αλλαγές και το διαρκή μετασχηματισμό του έτσι ώστε να διευκολύνεται ο ρόλος του ως καταλύτη των αλλαγών σε τοπικό επίπεδο. Ταυτόχρονα σε πρακτικό επίπεδο, ο Δήμος πέραν των άλλων αναπτύσσει μηχανισμούς συνεχούς μάθησης και προσαρμογής στο καινούργιο, στα νέα ευρωπαϊκά δεδομένα ,στις απαιτήσεις της Τέχνης της Διοίκησης και των Τεχνολογιών Επικοινωνιών και Πληροφορικής ,στις απαιτήσεις των δημοτών και στα μηνύματα του μέλλοντος.

2. η θεσμοθέτηση μιας σύγχρονης και λειτουργικής Δευτεροβάθμιας Αυτοδιοίκησης. Ως πολιτικός θεσμός να βασιστεί στις αρχές της άμεσης συμμετοχής του πολίτη, της εγγύτητας προς τον πολίτη στην παροχή των υπηρεσιών και της σαφούς πολιτικής λογοδοσίας και συνέργιας των πολιτικών που ασκούνται σε όλα τα επίπεδα διακυβέρνησης, με γνώμονα τις ευρωπαϊκές ανάγκες της χώρας. Οι αρμοδιότητες της θα πρέπει να αφορούν το συντονισμό και ρύθμιση της ποιότητας ζωής στην ευρύτερη κλίμακα πέρα από το Δήμο ή Κοινότητα και πιο ειδικά την οικονομική ανάπτυξη, το χωρικό σχεδιασμό, το περιβάλλον, τις κοινωνικές πολιτικές (υγεία, πρόνοια, αθλητισμό, πολιτισμό) τις μεταφορές.

 

3. η αρχή της επικουρικότητας, η οποία συνιστά πλέον θεσμικό κεκτημένο του νομικού και πολιτικού πολιτισμού της Ευρωπαϊκής Ένωσης να λειτουργεί υπέρ της αποκέντρωσης και της αυτοδιοίκησης και όχι της κεντρικής διοίκησης, που οφείλει πλέον να δρα επιτελικά, σχεδιαστικά και συντονιστικά.

4. η ενισχυμένη δημοκρατική συμμετοχικότητα η οποία αναλύεται στην τοπική διαβούλευση για την οργανωμένη και σε βάθος εξέταση τοπικών προβλημάτων, στην οποία συμμετέχουν φορείς της κοινωνίας των πολιτών, αλλά και μεμονωμένοι πολίτες.

Είναι κοινή η διαπίστωση ότι η ΤΑ πρέπει να αναλάβει ευρύτερο ρόλο και αρμοδιότητες. Οι αρμοδιότητες σχεδιασμού και υλοποίησης της τοπικής ανάπτυξης σε συνεργασία με τις τοπικές παραγωγικές δυνάμεις και τις αντιπροσωπεύσεις τους, να καταστεί ο θεσμός που ασκεί τις εκτελεστικές δραστηριότητες του κράτους με ισχυρή και βιώσιμη οικονομική αυτοδυναμία. Όλα αυτά να συνδιαμορφώνουν τη νέα τάξη πραγμάτων στην ΤΑ στην Κύπρο που θέλει να οδεύει με γοργούς ρυθμούς προς την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση.

Η πρόοδος που πρέπει να πραγματοποιηθεί είναι ευρέως και κοινώς αποδεκτή. Δείχνει ότι υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες .Το σπουδαίο διακύβευμα είναι κατά πόσο οι τοπικές ηγεσίες κυρίως και τα συλλογικά τους όργανα μπορούν να πάρουν πρωτοβουλίες για να ανατρέψουν παλιές λογικές...

Flickr Feed

Παρ, 23 Ιούν 2017

Ανακοίνωση Εκπρ. Τύπου ΔΗΣΥ, Πρ. Προδρόμου

Υιοθετώντας πλήρως τις συστάσεις της UNESCO και συμπαραστεκόμενοι στην Ελληνική κυβέρνηση, αναμένουμε από την Τουρκία να εγκαταλείψει τις απαράδεκτες παρεμβάσεις στην Αγία Σοφία.

Εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας στην απόπειρα να αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του ιστορικού μνημείου της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που είναι ο ναός της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη και να μετατραπεί ουσιαστικά σε τζαμί.

Εκτός από καταδικαστέα, αυτή η ενέργεια προκαλεί και έντονη ανησυχία από τη στιγμή που παίρνει καθαρά την τροπή κρατικής πολιτικής. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό ότι με τα επικίνδυνα φαινόμενα θρησκευτικού φανατισμού και μίσους που καλλιεργούνται στις μέρες μας, η ίδια η κυβέρνηση της Τουρκίας δείχνει να κινείται με λογική πολιτικής χρήσης της θρησκείας.

Εκφράζοντας την πλήρη συμπαράστασή μας στην ελληνική κυβέρνηση, αναμένουμε ότι θα βρουν την απήχηση που ταιριάζει τα διαβήματά της στη διεθνή κοινότητα και στον πολιτισμένο κόσμο. Υιοθετώντας πλήρως τη θέση της UNESCO και πιστεύοντας ότι “η Αγία Σοφία είναι ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς στον κόσμο και έχει υψηλό συμβολισμό για πολλούς πολιτισμούς, άρα είναι παγκόσμιο”, αναμένουμε από τις τουρκικές αρχές να την σεβαστούν και να ανταποκριθούν στις συστάσεις του πολιτιστικού βραχίονα των Ηνωμένων Εθνών και να εγκαταλείψουν τις προκλητικές ενέργειες και παρεμβάσεις.

Παρ, 23 Ιούν 2017

Με αφορμή τα 41 χρόνια από την Ίδρυση του, ο Δημοκρατικός Συναγερμός

σας προσκαλεί σε γιορταστική συναυλία με την

Λαϊκή Ορχήστρα

υπό την διεύθυνση του Μάριου Μελετίου.

4 Ιουλίου 2017 - ώρα 7:00 μ.μ.

στο Πάρκο Ακρόπολης

 

Πεμ, 22 Ιούν 2017

Δηλώσεις του Κοιν. Εκπροσώπου κ. Νίκου Τορναρίτη μετά την συνάντηση της ηγεσίας ΔΗΣΥ με την Πρέσβειρα των ΗΠΑ κα. Kathleen Ann Doherty.


Σήμερα με την συνάντηση με την Πρέσβειρα των ΗΠΑ, έκλεισε ένας κύκλος συναντήσεων της ηγεσίας του ΔΗΣΥ ΜΕ τους πρέσβεις των Μονίμων Μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας των Η.Ε.

Πρέπει να σας αναφέρω ότι οι συναντήσεις υπήρξαν παραγωγικές. Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ ανέπτυξε στους συνομιλητές του, τις θέσεις της πλευράς μας όσον αφορά το κυπριακό και ειδικότερα το μεγάλο θέμα της Ασφάλειας.

Πρέπει να πω ότι βρήκαμε ανταπόκριση από τους συνομιλητές μας. Βρήκαμε ανταπόκριση στο γεγονός ότι το απηρχαιωμένο σύστημα εγγυήσεων του 1960, δεν πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει. 

Από κει και πέρα πρέπει να σας πω ότι όλοι οι συνομιλητές μας έχουν εκφράσει την επιθυμία να συμβάλουν ενεργά στην διάσκεψη της Ελβετίας στο Κρανς Μοντάνα.

Όσον αφορά τον δημόσιο διάλογο σε σχέση με το κοινό έγγραφο των Η.Ε. το οποίο είναι εμπιστευτικό, άρα και δεν μπορώ να παραθέσω και να αναλύσω επακριβώς το τι αναφέρεται στο συγκεκριμένο έγγραφο. Εκείνο που μπορώ να σας πως είναι ότι είναι ένα έγγραφο εργασίας και ταυτόχρονα πολιτικό έγγραφο. Μπορώ να σας προσθέσω ότι καταθέσαμε και καταθέτουμε παρατηρήσεις. Υπάρχουν σημεία τα οποία είναι θετικά για την πλευρά μας και υπάρχουν και σημεία, όπως είπα,  για τα οποία θα καταθέσουμε τις παρατηρήσεις μας. Γενικά κρίνουμε ότι το συγκεκριμένο έγγραφο κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, από κει και πέρα παραμένει ένα έγγραφο εργασίας.

Εμείς, αναμένουμε στην Ελβετία, στο Κρανς Μοντάνα, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, την Τουρκία. Αυτά όλα τα μηνύματα που στέλνει τον τελευταίο καιρό να τα εφαρμόσει στην πράξη. Να καταθέσει προτάσεις τέτοιες, μέσα από τις οποίες διαγράφονται τα επεμβατικά δικαιώματα στην Κύπρο και αποχωρεί πλήρως ο κατοχικός στρατός.

Ερώτηση: Λεπτομέρειες του εγγράφου έχουν ήδη δημοσιευτεί και γίνεται πολύ συζήτηση για το τι προτείνει ο κ. Έιντε σε σχέση με αντικατάσταση της συνθήκης εγγυήσεων με μια συνθήκη εφαρμογής και πολλοί θεωρούν ότι αυτή η πρόταση εμπεριέχει κινδύνους για την Κ.Δ.. Έχετε να κάνετε κάποιο σχόλιο;      

Πάντοτε η πλευρά μας τοποθετείτο και έλεγε ότι θέλουμε και την εγγύηση εφαρμογής της λύσης. Να σας υπενθυμίσω ότι ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που ο λαός μας στο παρελθόν απέρριψε ένα σχέδιο των Η.Ε. (σ.σ. που δεν περιείχε εγγύηση εφαρμογής λύσης). Εμείς θέλουμε την εγγύηση εφαρμογής της λύσης. Τώρα, το ποιος τελικά θα είναι ο μηχανισμός εκείνος, που θα εγγυηθεί την εφαρμογή της λύσης, θα το δούμε στην Ελβετία. Είναι θέμα των συνομιλιών, δεν είναι προφανώς θέμα, κανενός άλλου.