Κυπριακές Αερογραμμές, Τουρκία και ανταγωνισμός στην ΕΕ
Τετ, 09 Φεβ 2011

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

Κύπρος αιτήθηκε πριν λίγες μέρες από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε έγκριση για χορηγία κρατικής ενίσχυσης ύψους €20 εκ. εφάπαξ και €3.5 εκ. ετησίως στις Κυπριακές Αερογραμμές (Κ.Α). Η ενίσχυση θα δίνεται από τα κρατικά ταμεία ως αποζημίωση για το ανταγωνιστικό μειονέκτημα και τη ζημιά που προκαλεί η Τουρκία στις Κ.Α, η οποία προέρχεται από την απαγόρευση πτήσεων των κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Την ίδια βδομάδα, ο διαπραγματευτής της Τουρκίας με την Ε.Ε κ. Μπαγίς στηριζόμενος στις διαβεβαιώσεις της Ουγγρικής προεδρίας της Ε.Ε, δήλωνε ότι δεν υπάρχουν εμπόδια στο άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού το οποίο πολύ πιθανόν να ανοίξει τον Μάρτιο. Γιατί ειδικά το κεφάλαιο του Ανταγωνισμού; Γιατί αυτό, θεωρείται το πιο "ανώδυνο" κεφάλαιο για την Τουρκία λόγω της έλλειψης εθνικών συμφερόντων από τα Κράτη Μέλη, κανένα εκ των οποίων δεν προβάλλει ενστάσεις ή όρους για το άνοιγμα του.

Η κυβέρνηση λοιπόν καλεί τους Ελληνοκυπρίους, τα θύματα της τουρκικής εισβολής, να αποζημιώσουν (ξανά) τον κρατικό αερομεταφορέα, αυτή την φορά για την ζημιά την οποία έχει προκαλέσει σε αυτόν η τουρκική εισβολή. Παράλληλα όμως δεν φαίνεται να συνδέει την στρέβλωση του ανταγωνισμού που πλήττει τις Κ.Α με το άνοιγμα του κεφαλαίου του Ανταγωνισμού στις διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την Ε.Ε. Η Κύπρος θα μπορούσε να αξιοποιήσει το καθεστώς της σαν χώρα μέλους της Ε.Ε και να θέσει και την Τουρκία αλλά και την Ε.Ε προ των ευθυνών τους.

Η πρακτική της Τουρκίας αντίκειται στις πρόνοιες τις "Ενιαίας Αγοράς Αερομεταφορών" της Ε.Ε η οποία διασφαλίζει ότι όλοι οι αερομεταφορείς έχουν δικαίωμα να λειτουργούν υπό τους ίδιους όρους στην Ε.Ε. Οι όροι οι οποίοι καθορίζονται από τρίτες χώρες και διέπουν τις αερομεταφορές θα πρέπει να περιέχουν την "ρήτρα χαρακτηρισμού Ε.Ε" η οποία προνοεί την εφαρμογή των ίδιων όρων για όλους τους αερομεταφορείς της Ε.Ε χωρίς διάκριση, ανεξάρτητα από το Κράτος Μέλος το οποίο προέρχονται. Η Επιτροπή τονίζει ότι διαφορετικοί όροι ανάλογα με την χώρα προέλευσης των αερομεταφορέων "προκαλεί στρέβλωση στον ανταγωνισμό" και επιβαρύνει οικονομικά τους επιβάτες. Η υποχρέωση αυτή, επιβεβαιώνεται και με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του Ιουνίου 2002 σχετικά με τις ¨αερομεταφορές ανοικτών ουρανών¨. Δεν θα προβώ σε νομική ανάλυση, αλλά η Τουρκία πιθανόν να παραβιάζει την νομοθεσία περί ανταγωνισμού της Ε.Ε, την νομοθεσία για την Ενιαία Αγορά Αερομεταφορών, την συναφή Κοινοτική νομολογία, το Άρθρο 49 της Συνθήκης της Ε.Ε, και το Διεθνές Δίκαιο για τις αερομεταφορές (Σύμβαση του Σικάγο). Η Κύπρος νομιμοποιείται λοιπόν να θέσει ως όρο για το άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού την άρση της απαγόρευσης πτήσεων των Κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Εάν η Κύπρος συναινέσει στο άνοιγμα του κεφαλαίου δεν θα μπορεί στο μέλλον να εγείρει το θέμα αφού οι διαπραγματεύσεις στο κεφάλαιο αυτό θα αφορούν μόνο τεχνικά θέματα όπως η δημιουργία μιας αρχής ανταγωνισμού και η θέσπιση μηχανισμών για έλεγχο συγχωνεύσεων και μονοπωλίων κλπ εκ μέρους της Τουρκίας.

Παράλληλα, η Κύπρος θα μπορούσε να απαιτήσει την άμεση εμπλοκή της Ε.Ε στην "διένεξη" με την Τουρκία, γιατί αυτό επιτάσσει η συνθήκη της Ε.Ε. Εξηγούμαι: Για να διασφαλιστεί η εφαρμογή των αρχών ίσης μεταχείρισης από τις τρίτες χώρες που δεν είναι μέλη της Ε.Ε, η θέση της Επιτροπής είναι ότι η άρση των εμποδίων στο εσωτερικό εμπόριο για τις αερομεταφορές θα πρέπει να συνοδεύεται από μια κοινή ευρωπαϊκή εξωτερική πολιτική έναντι τρίτων χωρών. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το 2002 επιβεβαίωσε την αρμοδιότητα της Κοινότητας για διεθνείς σχέσεις στις περιπτώσεις που οι εσωτερικοί κανόνες της ΕΕ επηρεάζονται από τρίτες χώρες. Σε ανάλογες περιπτώσεις στις οποίες τρίτες χώρες (π.χ. ΗΠΑ και Ρωσία) εφάρμοζαν διαφορετικούς όρους χρήσης του εναέριου χώρου τους ανάλογα με το Κράτος Μέλος προέλευσης των αερομεταφορέων, η Ε.Ε επενέβη και διαπραγματεύτηκε η ίδια για λυθεί το πρόβλημα. Η Επιτροπή διακήρυξε ότι η πολιτική των αερομεταφορών αποτελεί αποκλειστική δική της αρμοδιότητα και έκρινε ότι τα Κράτη Μέλη δεν θα πρέπει να διαπραγματεύονται διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες από μόνα τους. Με αυτά τα δεδομένα, η Κύπρος θα έπρεπε να ζητήσει επίσημα από την Επιτροπή, να ασκήσει την διακηρυγμένη από αυτήν κοινή εξωτερική πολιτική στις αερομεταφορές, αλλά και την απορρέουσα από την κοινοτική νομοθεσία θεσμική υποχρέωση της, και να αναλάβει τα ινία για την λύση του προβλήματος. Στο παρελθόν, πολλά κράτη μέλη μάλιστα προσέφυγαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έλλειψη δράσης στους τομείς των αρμοδιοτήτων της. Ενδεχόμενη αποτυχία της Ε.Ε να διορθώσει την στρέβλωση αυτή, ίσως νομιμοποιούσε το αίτημα όπως η ενίσχυση στις Κ.Α να παρέχεται από τα ταμεία της ίδιας της Ε.Ε.

Η Κύπρος θα μπορούσε λοιπόν να εσωτερικεύσει το πρόβλημα και να το καταστήσει καθαρά ευρωπαϊκό. Δυστυχώς όμως, η "διεκδικητική" πολιτική μας εντός Ε.Ε στο θέμα αυτό μεταφράζεται σε προσπάθεια εκμετάλλευσης του κοινοτικού κεκτημένου για να στείλουμε τον λογαριασμό στον Κύπριο φορολογούμενο, τον οποίο καλούμε ακόμη μια φορά να πληρώσει τις ευθύνες άλλων.

ΥΓ: Αν η κυβέρνηση άρχισε να αποζημιώνει επιχειρήσεις λόγω της ζημιάς που τους προκάλεσε η τουρκική εισβολή, δεν θα έπρεπε για σκοπούς ισότητας να αποζημιωθούν όλες τις επιχειρήσεις που πλήγηκαν από τον λόγο της τουρκικής εισβολής; Και για σκοπούς δικαιοσύνης δεν θα έπρεπε να έχουν προτεραιότητα αυτές που δεν έχουν λάβει άλλες κρατικές ενισχύσεις στο παρελθόν;

 

 

Flickr Feed

Δευ, 25 Μάρ 2019

 

Με αισθήματα εθνικής  υπερηφάνειας και απεριόριστου σεβασμού, τιμούμε σήμερα την επέτειο της Εθνικής Παλιγγενεσίας της 25ης Μαρτίου 1821. Τιμούμε επίσης τον άφθαστο ηρωισμό του μεγάλου εθνικού ξεσηκωμού κατά της οθωμανικής τυραννίας, ο οποίος απετέλεσε ορόσημο στην ιστορική πορεία του σύγχρονου ελληνισμού.

Η επανάσταση του 1821 στάθηκε το πιο σημαντικό γεγονός της εποχής του αλλά και απόδειξη ότι η ιστορική μοίρα ενός λαού αλλάζει όταν υπάρχει αγωνιστικότητα, ισχυρή θέληση και πίστη. Παρά τη διχόνοια και τα μελανά της σημεία, οι πρόγονοί μας παρέδωσαν ένα συμβόλαιο ελευθερίας γραμμένο με το αίμα τους.

Η Ελλάδα, περνώντας μέσα από τις συμπληγάδες του διχασμού, τις μικρότητες και τα κατά καιρούς συμφέροντα, κατάφερε τελικά με τον ηρωισμό και την αδάμαστη θέληση των παλικαριών της να αποτινάξει τον τουρκικό ζυγό και να δημιουργήσει το δικό της ελεύθερο κράτος. Με νέους αγώνες και θυσίες στη συνέχεια, ολοκλήρωσε την ανεξαρτησία της για να είναι σε θέση σήμερα να πορεύεται ισότιμα δίπλα στα υπόλοιπα κράτη της ευρωπαϊκής οικογένειας.

Στους επικούς απελευθερωτικούς αγώνες του έθνους, η μικρή Κύπρος έδωσε πρόθυμα το παρόν της, ποτίζοντας έτσι και με το δικό της αίμα το δένδρο της ελληνικής ελευθερίας.

Οι αρχές και τα υψηλά ιδεώδη της επανάστασης του 1821 ως διαχρονική πορεία πλεύσης στην πολυκύμαντη διαδρομή του Ελληνισμού, συνεχίζουν να εμπνέουν και σήμερα τις γενεές των Ελλήνων, εμψυχώνοντάς μας στους δύσκολους και άνισους αγώνες που εξακολουθούμε να διεξάγουμε.  Όπως το 1821 η εθνεγερσία είχε στόχο να απαλλάξει την Ελλάδα από τα δεσμά της καταπίεσης και τον σκοταδισμό του τουρκικού ζυγού, χαρίζοντας στους Έλληνες την ελευθερία να δράσουν ξανά δημιουργικά, έτσι και σήμερα οι αγώνες του κυπριακού ελληνισμού έχουν στόχο να τερματίσουν την κατοχή από τα τουρκικά στρατεύματα και να επιτύχουν μια ειρηνική, βιώσιμη και λειτουργική λύση του εθνικού μας προβλήματος σε μια επανενωμένη Κύπρο.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός χαιρετίζει την εθνική επέτειο της ελληνικής επανάστασης και καλεί τον κυπριακό ελληνισμό σε ενότητα, εθνική ομοψυχία και εγρήγορση για τη σωτηρία της πατρίδας. Πρέπει να εμπνευστούμε από την αθάνατη παράδοση του ’21 και να ενώσουμε τις δυνάμεις μας, εγκαταλείποντας την πολιτική των συνεχών υποχωρήσεων, και σε αγαστή συνεργασία με την Ελλάδα να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις που θα αποτρέπουν την παγίωση των τετελεσμένων και θα δημιουργούν προοπτική εθνικής δικαίωσης.

Λευκωσία, 25 Μαρτίου 2019

 

 

Κυρ, 24 Μάρ 2019
Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού, με το πέρας δεντροφύτευσης του Ομίλου Leptos που πραγματοποιήθηκε στην Πάφο, μετά από ερωτήση δημοσιογράφου για την κυπριακή οικονομία προέβη στην πιο κάτω δήλωση:
 
Η οικονομία ενός τόπου στηρίζεται κατά κύριο λόγο στην ιδιωτική πρωτοβουλία. Γι' αυτό και εμείς είμαστε υπέρ της μείωσης του φόρου και αύξησης των κινήτρων στο κυπριακό επιχειρείν. Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι αυτές που θα δημιουργήσουν τις θέσεις εργασίας, αλλά και μέσα από την κερδοφορία θα συνδράμουν δια των φορολογιών στην ενίσχυση των κρατικών εσόδων. Είναι μέσα από τα έσοδα από τις φορολογίες των μικρομεσαίων επιχειρήσεων που μπορεί το κράτος να συντηρεί αλλά και να ενισχύει την κοινωνική του πολιτική. Η οικονομία του τόπου είναι στο σωστό δρόμο, αλλά πάντα θα υπάρχουν κίνδυνοι να χάσουμε την πορεία μας, εάν δεν συνεχίσουμε με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Πάντα υπάρχουν οι στροφές, πάντα υπάρχουν οι τριγμοί και πρέπει να είμαστε προσεκτικοί για να κρατάμε την οικονομία στην σωστή πορεία. 
 
Σε ερώτηση δημοσιογράφου σχετικά με την γεωργία, ο Πρόεδρος απάντησε ότι:
 
Η ραχοκοκκαλία της κυπριακής κοινωνίας και οικονομίας είναι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι αυτοεργοδοτούμενοι, οι εργαζόμενοι τόσο στον ιδιωτικό όσο και στον δημόσιο τομέα, αλλά και οι ανθρώποι της υπαίθρου. Πρέπει να στηρίξουμε και θα στηρίξουμε τη γεωργία, γιατί αυτός ο πρωτογενής τομέας είναι πολύ σημαντικός, και για αυτούς που είναι σε αυτές τις δουλειές και για την Κύπρο γενικότερα.
 
Λευκωσία, 24 Μαρτίου 2019
 
 
 
 
Παρ, 22 Μάρ 2019

22 Μαρτίου. Πέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα από τον αδόκητο θάνατο του κορυφαίου στελέχους του Δημοκρατικού Συναγερμού, Τάσου Μητσόπουλου.

Ο Τάσος Μητσόπουλος χαρακτηριζόταν από  το ήθος, την αξιοπρέπεια, την μετριοπάθεια, μα πάνω από όλα την ανθρωπιά του.

Ξεχώριζε για τον σύγχρονο και δημιουργικό του λόγο, αλλά και την αποτελεσματικότητα του. Ευπατρίδης πολιτικός, πιστός στις αξίες της Πατρίδος και του Δημοκρατικού Συναγερμού.

Προσέφερε τα μέγιστα στην παράταξη μας, στην κοινωνία και τον τόπο μας. Διετέλεσε Βουλευτής Λάρνακας από 2006  μέχρι το 2013, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος της παράταξης, Υπουργός Συγκοινωνιών και Έργων από την 1η Μάρτιου 2013  μέχρι την 14η Μαρτίου 2014  και Υπουργός Άμυνας από την 14η Μαρτίου 2014 μέχρι την 22α Μαρτίου 2014.

Ο Τάσος Μητσόπουλος ήταν προικισμένος από τις αρετές εκείνες που έχει ανάγκη η κοινωνία από τους πολιτικούς της. Μας λείπει σήμερα ως φίλος, ως πολιτικός, ως πατριώτης. Αιωνία η μνήμη σου, Τάσο μας.

Λευκωσία, 22 Μαρτίου 2019