Κυπριακές Αερογραμμές, Τουρκία και ανταγωνισμός στην ΕΕ
Τετ, 09 Φεβ 2011

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

Κύπρος αιτήθηκε πριν λίγες μέρες από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε έγκριση για χορηγία κρατικής ενίσχυσης ύψους €20 εκ. εφάπαξ και €3.5 εκ. ετησίως στις Κυπριακές Αερογραμμές (Κ.Α). Η ενίσχυση θα δίνεται από τα κρατικά ταμεία ως αποζημίωση για το ανταγωνιστικό μειονέκτημα και τη ζημιά που προκαλεί η Τουρκία στις Κ.Α, η οποία προέρχεται από την απαγόρευση πτήσεων των κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Την ίδια βδομάδα, ο διαπραγματευτής της Τουρκίας με την Ε.Ε κ. Μπαγίς στηριζόμενος στις διαβεβαιώσεις της Ουγγρικής προεδρίας της Ε.Ε, δήλωνε ότι δεν υπάρχουν εμπόδια στο άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού το οποίο πολύ πιθανόν να ανοίξει τον Μάρτιο. Γιατί ειδικά το κεφάλαιο του Ανταγωνισμού; Γιατί αυτό, θεωρείται το πιο "ανώδυνο" κεφάλαιο για την Τουρκία λόγω της έλλειψης εθνικών συμφερόντων από τα Κράτη Μέλη, κανένα εκ των οποίων δεν προβάλλει ενστάσεις ή όρους για το άνοιγμα του.

Η κυβέρνηση λοιπόν καλεί τους Ελληνοκυπρίους, τα θύματα της τουρκικής εισβολής, να αποζημιώσουν (ξανά) τον κρατικό αερομεταφορέα, αυτή την φορά για την ζημιά την οποία έχει προκαλέσει σε αυτόν η τουρκική εισβολή. Παράλληλα όμως δεν φαίνεται να συνδέει την στρέβλωση του ανταγωνισμού που πλήττει τις Κ.Α με το άνοιγμα του κεφαλαίου του Ανταγωνισμού στις διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την Ε.Ε. Η Κύπρος θα μπορούσε να αξιοποιήσει το καθεστώς της σαν χώρα μέλους της Ε.Ε και να θέσει και την Τουρκία αλλά και την Ε.Ε προ των ευθυνών τους.

Η πρακτική της Τουρκίας αντίκειται στις πρόνοιες τις "Ενιαίας Αγοράς Αερομεταφορών" της Ε.Ε η οποία διασφαλίζει ότι όλοι οι αερομεταφορείς έχουν δικαίωμα να λειτουργούν υπό τους ίδιους όρους στην Ε.Ε. Οι όροι οι οποίοι καθορίζονται από τρίτες χώρες και διέπουν τις αερομεταφορές θα πρέπει να περιέχουν την "ρήτρα χαρακτηρισμού Ε.Ε" η οποία προνοεί την εφαρμογή των ίδιων όρων για όλους τους αερομεταφορείς της Ε.Ε χωρίς διάκριση, ανεξάρτητα από το Κράτος Μέλος το οποίο προέρχονται. Η Επιτροπή τονίζει ότι διαφορετικοί όροι ανάλογα με την χώρα προέλευσης των αερομεταφορέων "προκαλεί στρέβλωση στον ανταγωνισμό" και επιβαρύνει οικονομικά τους επιβάτες. Η υποχρέωση αυτή, επιβεβαιώνεται και με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του Ιουνίου 2002 σχετικά με τις ¨αερομεταφορές ανοικτών ουρανών¨. Δεν θα προβώ σε νομική ανάλυση, αλλά η Τουρκία πιθανόν να παραβιάζει την νομοθεσία περί ανταγωνισμού της Ε.Ε, την νομοθεσία για την Ενιαία Αγορά Αερομεταφορών, την συναφή Κοινοτική νομολογία, το Άρθρο 49 της Συνθήκης της Ε.Ε, και το Διεθνές Δίκαιο για τις αερομεταφορές (Σύμβαση του Σικάγο). Η Κύπρος νομιμοποιείται λοιπόν να θέσει ως όρο για το άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού την άρση της απαγόρευσης πτήσεων των Κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Εάν η Κύπρος συναινέσει στο άνοιγμα του κεφαλαίου δεν θα μπορεί στο μέλλον να εγείρει το θέμα αφού οι διαπραγματεύσεις στο κεφάλαιο αυτό θα αφορούν μόνο τεχνικά θέματα όπως η δημιουργία μιας αρχής ανταγωνισμού και η θέσπιση μηχανισμών για έλεγχο συγχωνεύσεων και μονοπωλίων κλπ εκ μέρους της Τουρκίας.

Παράλληλα, η Κύπρος θα μπορούσε να απαιτήσει την άμεση εμπλοκή της Ε.Ε στην "διένεξη" με την Τουρκία, γιατί αυτό επιτάσσει η συνθήκη της Ε.Ε. Εξηγούμαι: Για να διασφαλιστεί η εφαρμογή των αρχών ίσης μεταχείρισης από τις τρίτες χώρες που δεν είναι μέλη της Ε.Ε, η θέση της Επιτροπής είναι ότι η άρση των εμποδίων στο εσωτερικό εμπόριο για τις αερομεταφορές θα πρέπει να συνοδεύεται από μια κοινή ευρωπαϊκή εξωτερική πολιτική έναντι τρίτων χωρών. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το 2002 επιβεβαίωσε την αρμοδιότητα της Κοινότητας για διεθνείς σχέσεις στις περιπτώσεις που οι εσωτερικοί κανόνες της ΕΕ επηρεάζονται από τρίτες χώρες. Σε ανάλογες περιπτώσεις στις οποίες τρίτες χώρες (π.χ. ΗΠΑ και Ρωσία) εφάρμοζαν διαφορετικούς όρους χρήσης του εναέριου χώρου τους ανάλογα με το Κράτος Μέλος προέλευσης των αερομεταφορέων, η Ε.Ε επενέβη και διαπραγματεύτηκε η ίδια για λυθεί το πρόβλημα. Η Επιτροπή διακήρυξε ότι η πολιτική των αερομεταφορών αποτελεί αποκλειστική δική της αρμοδιότητα και έκρινε ότι τα Κράτη Μέλη δεν θα πρέπει να διαπραγματεύονται διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες από μόνα τους. Με αυτά τα δεδομένα, η Κύπρος θα έπρεπε να ζητήσει επίσημα από την Επιτροπή, να ασκήσει την διακηρυγμένη από αυτήν κοινή εξωτερική πολιτική στις αερομεταφορές, αλλά και την απορρέουσα από την κοινοτική νομοθεσία θεσμική υποχρέωση της, και να αναλάβει τα ινία για την λύση του προβλήματος. Στο παρελθόν, πολλά κράτη μέλη μάλιστα προσέφυγαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έλλειψη δράσης στους τομείς των αρμοδιοτήτων της. Ενδεχόμενη αποτυχία της Ε.Ε να διορθώσει την στρέβλωση αυτή, ίσως νομιμοποιούσε το αίτημα όπως η ενίσχυση στις Κ.Α να παρέχεται από τα ταμεία της ίδιας της Ε.Ε.

Η Κύπρος θα μπορούσε λοιπόν να εσωτερικεύσει το πρόβλημα και να το καταστήσει καθαρά ευρωπαϊκό. Δυστυχώς όμως, η "διεκδικητική" πολιτική μας εντός Ε.Ε στο θέμα αυτό μεταφράζεται σε προσπάθεια εκμετάλλευσης του κοινοτικού κεκτημένου για να στείλουμε τον λογαριασμό στον Κύπριο φορολογούμενο, τον οποίο καλούμε ακόμη μια φορά να πληρώσει τις ευθύνες άλλων.

ΥΓ: Αν η κυβέρνηση άρχισε να αποζημιώνει επιχειρήσεις λόγω της ζημιάς που τους προκάλεσε η τουρκική εισβολή, δεν θα έπρεπε για σκοπούς ισότητας να αποζημιωθούν όλες τις επιχειρήσεις που πλήγηκαν από τον λόγο της τουρκικής εισβολής; Και για σκοπούς δικαιοσύνης δεν θα έπρεπε να έχουν προτεραιότητα αυτές που δεν έχουν λάβει άλλες κρατικές ενισχύσεις στο παρελθόν;

 

 

Flickr Feed

Πεμ, 20 Σεπ 2018

ΓΡΑΠΤΗ ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ

ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ 

Πρόταση Γ.Γ. ΑΚΕΛ Άνδρου Κυπριανού για τον Ψηφιακό Μετασχηματισμό

Χαιρετίζω τη θέση του Γ.Γ. του ΑΚΕΛ και επί της ουσίας αλλά και ως ορθή πολιτική κίνηση.

Θέλω να πιστεύω ότι μπαίνουμε πλέον σε μια νέα σελίδα της πολιτικής ζωής στην Κύπρο. Όπου η αντιπολίτευση δεν θα εξαντλείται μόνο στην κριτική, αλλά θα προτείνει πολιτικές και θα συνεισφέρει εποικοδομητικά στην διαμόρφωση καλύτερων συνθηκών για τον τόπο μας.

Αδιαμφισβήτητα ο ψηφιακός μετασχηματισμός της Κύπρου και η καινοτομία είναι το μέλλον. Και για αυτό το καλύτερο αύριο της χώρας μας πρέπει να δουλέψουμε και να συνεργαστούμε όλοι μαζί.

Ας αφήσουμε το χθες που μας χωρίζει και ας κτίσουμε το αύριο που μας ενώνει.

Λευκωσία, 20 Σεπτεμβρίου 2018

Πεμ, 20 Σεπ 2018

ΓΡΑΠΤΗ ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΑΜΜΟΧΩΣΤΟΥ
ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΑΡΟΥΛΛΑ

Ακόμη ένα βήμα στη Μεταρρύθμιση της Εθνικής Φρουράς

Η σημερινή εξαγγελία των ριζικών αλλαγών, αυτή τη φορά στο κομμάτι της Εφεδρείας, αποτελεί για τον Δημοκρατικό Συναγερμό ακόμη ένα βήμα στη Μεταρρύθμιση της Εθνικής Φρουράς.

Οι εξαγγελθείσες μεταρρυθμίσεις καταργούν οριστικά την ταλαιπωρία και την απώλεια χρόνου, κυρίως επαγγελματικού, των ενεργών πολιτών. Επιπλέον, μειώνουν κατακόρυφα την κατασπατάληση δημοσίου και ιδιωτικού χρήματος.

Με την εφαρμογή των αλλαγών στην Εφεδρεία θα επιτευχθεί η καλύτερη δυνατή αξιοποίηση του εφέδρου καθώς και η κατάργηση της αδικαιολόγητης γραφειοκρατίας που δεν συνάδει στις τεχνολογικές δυνατότητες που θα πρέπει μια χώρα να αξιοποιεί, στο πλαίσιο μάλιστα και της μεταρρύθμισης της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης.

Για τον Δημοκρατικό Συναγερμό η μεταρρύθμιση της Εθνικής Φρουράς αποτελεί χρέος προς τη νέα γενιά αλλά και την πατρίδα. Η Εθνική Φρουρά αποτελεί τη δύναμη προάσπισης της εθνικής μας κυριαρχίας αλλά και τον ισχυρό παράγοντα σταθερότητας και συνεισφοράς ασφάλειας και ειρήνης στην ευρύτερη περιοχή.

Λευκωσία, 20 Σεπτεμβρίου 2018

Πεμ, 20 Σεπ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ
ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ
Μεταναστευτικό


Πολύ σωστά έθεσε το θέμα του μεταναστευτικού ο ΠτΔ στο Συμβούλιο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Συχνά μιλάμε για τους κινδύνους της δημογραφικής αλλοίωσης των κατεχομένων. Ενδεχομένως παραγνωρίζοντας και τους κινδύνους από την αλλοίωση του δημογραφικού χαρακτήρα στις ελεύθερες περιοχές.

Θέλω να διευκρινίσω κάτι. Ως Δημοκρατικός Συναγερμός δεν είμαστε ένα ρατσιστικό κόμμα.

Σεβόμαστε τις Διεθνείς Συνθήκες και τις Ευρωπαϊκές Αρχές όσον αφορά τις πολιτικές για τους μετανάστες.

Όμως πρέπει και οφείλει το κράτος να προστατεύσει και τον κοινωνικό του ιστό αλλά και το δημογραφικό του χαρακτήρα.

Και μια χώρα μικρή όπως η Κύπρος, έχει τα όρια στα οποία μπορεί να αντέξει. Δεν μπορούμε να υπερβαίνουμε τα όρια αυτά γιατί αυτό θα δημιουργήσει προβλήματα και στον κοινωνικό ιστό και στον δημογραφικό χαρακτήρα, αλλά ακόμη και στο οικονομικό σκέλος.

Επαναλαμβάνω σεβόμαστε τις Διεθνείς Συνθήκες και τις Ευρωπαϊκές Αρχές αλλά την ίδια ώρα έχουμε την υποχρέωση να προστατεύσουμε τον κοινωνικό μας ιστό.

Λευκωσία, 20 Σεπτεμβρίου 2018