Κυπριακές Αερογραμμές, Τουρκία και ανταγωνισμός στην ΕΕ
Τετ, 09 Φεβ 2011

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

Κύπρος αιτήθηκε πριν λίγες μέρες από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε έγκριση για χορηγία κρατικής ενίσχυσης ύψους €20 εκ. εφάπαξ και €3.5 εκ. ετησίως στις Κυπριακές Αερογραμμές (Κ.Α). Η ενίσχυση θα δίνεται από τα κρατικά ταμεία ως αποζημίωση για το ανταγωνιστικό μειονέκτημα και τη ζημιά που προκαλεί η Τουρκία στις Κ.Α, η οποία προέρχεται από την απαγόρευση πτήσεων των κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Την ίδια βδομάδα, ο διαπραγματευτής της Τουρκίας με την Ε.Ε κ. Μπαγίς στηριζόμενος στις διαβεβαιώσεις της Ουγγρικής προεδρίας της Ε.Ε, δήλωνε ότι δεν υπάρχουν εμπόδια στο άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού το οποίο πολύ πιθανόν να ανοίξει τον Μάρτιο. Γιατί ειδικά το κεφάλαιο του Ανταγωνισμού; Γιατί αυτό, θεωρείται το πιο "ανώδυνο" κεφάλαιο για την Τουρκία λόγω της έλλειψης εθνικών συμφερόντων από τα Κράτη Μέλη, κανένα εκ των οποίων δεν προβάλλει ενστάσεις ή όρους για το άνοιγμα του.

Η κυβέρνηση λοιπόν καλεί τους Ελληνοκυπρίους, τα θύματα της τουρκικής εισβολής, να αποζημιώσουν (ξανά) τον κρατικό αερομεταφορέα, αυτή την φορά για την ζημιά την οποία έχει προκαλέσει σε αυτόν η τουρκική εισβολή. Παράλληλα όμως δεν φαίνεται να συνδέει την στρέβλωση του ανταγωνισμού που πλήττει τις Κ.Α με το άνοιγμα του κεφαλαίου του Ανταγωνισμού στις διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την Ε.Ε. Η Κύπρος θα μπορούσε να αξιοποιήσει το καθεστώς της σαν χώρα μέλους της Ε.Ε και να θέσει και την Τουρκία αλλά και την Ε.Ε προ των ευθυνών τους.

Η πρακτική της Τουρκίας αντίκειται στις πρόνοιες τις "Ενιαίας Αγοράς Αερομεταφορών" της Ε.Ε η οποία διασφαλίζει ότι όλοι οι αερομεταφορείς έχουν δικαίωμα να λειτουργούν υπό τους ίδιους όρους στην Ε.Ε. Οι όροι οι οποίοι καθορίζονται από τρίτες χώρες και διέπουν τις αερομεταφορές θα πρέπει να περιέχουν την "ρήτρα χαρακτηρισμού Ε.Ε" η οποία προνοεί την εφαρμογή των ίδιων όρων για όλους τους αερομεταφορείς της Ε.Ε χωρίς διάκριση, ανεξάρτητα από το Κράτος Μέλος το οποίο προέρχονται. Η Επιτροπή τονίζει ότι διαφορετικοί όροι ανάλογα με την χώρα προέλευσης των αερομεταφορέων "προκαλεί στρέβλωση στον ανταγωνισμό" και επιβαρύνει οικονομικά τους επιβάτες. Η υποχρέωση αυτή, επιβεβαιώνεται και με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του Ιουνίου 2002 σχετικά με τις ¨αερομεταφορές ανοικτών ουρανών¨. Δεν θα προβώ σε νομική ανάλυση, αλλά η Τουρκία πιθανόν να παραβιάζει την νομοθεσία περί ανταγωνισμού της Ε.Ε, την νομοθεσία για την Ενιαία Αγορά Αερομεταφορών, την συναφή Κοινοτική νομολογία, το Άρθρο 49 της Συνθήκης της Ε.Ε, και το Διεθνές Δίκαιο για τις αερομεταφορές (Σύμβαση του Σικάγο). Η Κύπρος νομιμοποιείται λοιπόν να θέσει ως όρο για το άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού την άρση της απαγόρευσης πτήσεων των Κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Εάν η Κύπρος συναινέσει στο άνοιγμα του κεφαλαίου δεν θα μπορεί στο μέλλον να εγείρει το θέμα αφού οι διαπραγματεύσεις στο κεφάλαιο αυτό θα αφορούν μόνο τεχνικά θέματα όπως η δημιουργία μιας αρχής ανταγωνισμού και η θέσπιση μηχανισμών για έλεγχο συγχωνεύσεων και μονοπωλίων κλπ εκ μέρους της Τουρκίας.

Παράλληλα, η Κύπρος θα μπορούσε να απαιτήσει την άμεση εμπλοκή της Ε.Ε στην "διένεξη" με την Τουρκία, γιατί αυτό επιτάσσει η συνθήκη της Ε.Ε. Εξηγούμαι: Για να διασφαλιστεί η εφαρμογή των αρχών ίσης μεταχείρισης από τις τρίτες χώρες που δεν είναι μέλη της Ε.Ε, η θέση της Επιτροπής είναι ότι η άρση των εμποδίων στο εσωτερικό εμπόριο για τις αερομεταφορές θα πρέπει να συνοδεύεται από μια κοινή ευρωπαϊκή εξωτερική πολιτική έναντι τρίτων χωρών. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το 2002 επιβεβαίωσε την αρμοδιότητα της Κοινότητας για διεθνείς σχέσεις στις περιπτώσεις που οι εσωτερικοί κανόνες της ΕΕ επηρεάζονται από τρίτες χώρες. Σε ανάλογες περιπτώσεις στις οποίες τρίτες χώρες (π.χ. ΗΠΑ και Ρωσία) εφάρμοζαν διαφορετικούς όρους χρήσης του εναέριου χώρου τους ανάλογα με το Κράτος Μέλος προέλευσης των αερομεταφορέων, η Ε.Ε επενέβη και διαπραγματεύτηκε η ίδια για λυθεί το πρόβλημα. Η Επιτροπή διακήρυξε ότι η πολιτική των αερομεταφορών αποτελεί αποκλειστική δική της αρμοδιότητα και έκρινε ότι τα Κράτη Μέλη δεν θα πρέπει να διαπραγματεύονται διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες από μόνα τους. Με αυτά τα δεδομένα, η Κύπρος θα έπρεπε να ζητήσει επίσημα από την Επιτροπή, να ασκήσει την διακηρυγμένη από αυτήν κοινή εξωτερική πολιτική στις αερομεταφορές, αλλά και την απορρέουσα από την κοινοτική νομοθεσία θεσμική υποχρέωση της, και να αναλάβει τα ινία για την λύση του προβλήματος. Στο παρελθόν, πολλά κράτη μέλη μάλιστα προσέφυγαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έλλειψη δράσης στους τομείς των αρμοδιοτήτων της. Ενδεχόμενη αποτυχία της Ε.Ε να διορθώσει την στρέβλωση αυτή, ίσως νομιμοποιούσε το αίτημα όπως η ενίσχυση στις Κ.Α να παρέχεται από τα ταμεία της ίδιας της Ε.Ε.

Η Κύπρος θα μπορούσε λοιπόν να εσωτερικεύσει το πρόβλημα και να το καταστήσει καθαρά ευρωπαϊκό. Δυστυχώς όμως, η "διεκδικητική" πολιτική μας εντός Ε.Ε στο θέμα αυτό μεταφράζεται σε προσπάθεια εκμετάλλευσης του κοινοτικού κεκτημένου για να στείλουμε τον λογαριασμό στον Κύπριο φορολογούμενο, τον οποίο καλούμε ακόμη μια φορά να πληρώσει τις ευθύνες άλλων.

ΥΓ: Αν η κυβέρνηση άρχισε να αποζημιώνει επιχειρήσεις λόγω της ζημιάς που τους προκάλεσε η τουρκική εισβολή, δεν θα έπρεπε για σκοπούς ισότητας να αποζημιωθούν όλες τις επιχειρήσεις που πλήγηκαν από τον λόγο της τουρκικής εισβολής; Και για σκοπούς δικαιοσύνης δεν θα έπρεπε να έχουν προτεραιότητα αυτές που δεν έχουν λάβει άλλες κρατικές ενισχύσεις στο παρελθόν;

 

 

Flickr Feed

Πεμ, 25 Μάι 2017

Δελτίο Τύπου Δημοκρατικού Συναγερμού

Επειδή πρέπει να επισημαίνουμε και τις θετικές εξελίξεις, θέλουμε να συγχαρούμε την Αστυνομία και τον Αρχηγό της Δύναμης για το δικό της μερίδιο ως προς την εξασφάλιση συνθηκών ομαλότητας στην χτεσινή διεξαγωγή του τελικού Κυπέλλου στη Λευκωσία.

Στην εποχή μας, η εξασφάλιση συνθηκών ομαλότητας αποτελεί επίτευγμα για το οποίο θα πρέπει να αποδοθούν τα εύσημα τόσο στο σώμα της Αστυνομίας όσο και στον πολιτικό προϊστάμενο, τον υπουργό Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως κ. Ιωνά Νικολάου.

Είναι σημαντικό οι πολιτικές δυνάμεις και το κοινωνικό σύνολο να στηρίζουμε τις προσπάθειες της Αστυνομίας σε μια εποχή που διεθνώς η ασφάλεια αναδεικνύεται σαν ένα δημόσιο αγαθό που μπορεί να τίθεται εν αμφιβόλω σε κάθε στιγμή.

Ακόμα και όταν ασκείται κριτική στο έργο της Αστυνομίας, αυτό πρέπει να γίνεται με εποικοδομητική διάθεση και με στόχο τη βελτίωση της αποδοτικότητας κάτω από τις αντίξοες συνθήκες που παρουσιάζονται. Στόχος μας πρέπει να είναι να διατηρηθεί η αίσθηση ασφάλειας και το γενικά ήπιο κοινωνικό κλίμα που παραδοσιακά επικρατεί στην χώρα μας.

Η ομαλή διεξαγωγή του κρίσιμου αγώνα στη Λευκωσία, λαμβάνοντας μάλιστα υπόψη και την περιρρέουσα ατμόσφαιρα, με τα απαράδεκτα επεισόδια χουλιγκανισμού τα οποία σημειώθηκαν την προψεσινή νύχτα στη Λεμεσό και τα οποία διερευνώνται από την Αστυνομία, μας υπενθυμίζει ότι πολιτεία και κοινωνία πρέπει να κερδίσουμε το στοίχημα αντιμετωπίζοντας αποτελεσματικά και σε όλα τα επίπεδα τις συμπεριφορές βίας που περιβάλλουν το δημοφιλέστερο των σπορ.

Ο στόχος είναι όλο το ενδιαφέρον να επικεντρώνεται και να εξαντλείται στο ευ αγωνίζεσθαι, στο θέαμα και την ψυχαγωγία που μπορεί να προσφέρει το ίδιο το ποδόσφαιρο.

Τετ, 24 Μάι 2017

Δηλώσεις του Προέδρου του ΔΗΣΥ κ. Αβέρωφ Νεοφύτου για το κυπριακό

  • Μόνο μέσα από διαπραγματεύσεις μπορούμε να σπάσουμε τα αδιέξοδα και να απαλλαχτούμε από την Τουρκική κατοχή. Ο Δημοκρατικός Συναγερμός ιδρύθηκε το 76 για ένα και μοναδικό λόγο να είναι η φωνή της σύνεσης και της Εθνικής υπευθυνότητας στο Εθνικό θέμα.

Ο ΠτΔ ξεκαθάρισε την πρόταση του τόσο στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων όσο και στο Εθνικό Συμβούλιο αλλά και με το διάγγελμα του. Την αποφασιστικότητα του να προχωρήσουμε σε μια Γενεύη 2, που θα δημιουργεί προοπτικές όχι μόνο προόδου, αλλά μιας συνολικής συμφωνίας για το Κυπριακό.

Όχι μόνο χαιρετίσαμε αλλά και στηρίξαμε αυτήν την προσπάθεια γνωρίζοντας πως και μετά την θέση του ΠτΔ ότι ο Ειδικός Σύμβουλος του Γ.Γ. θα πρέπει να λειτουργήσει με τον σωστό τρόπο, προσπαθώντας να πείσει για την θέση του Προέδρου Αναστασιάδη αλλά και να βρεθεί μεταξύ των δύο ηγετών η κοινή φόρμουλα χωρίς να αλλοιώνεται η ουσία της πρότασης Αναστασιάδη που θα οδηγήσει στην Γενεύη 2.

Κράτησα και κρατώ την ελπίδα ζωντανή. Την ώρα που σχεδόν η ολότητα του πολιτικού κόσμου έβλεπε τα αδιέξοδα. Για μένα όσο παραμένει η χαραμάδα και το παράθυρο παραμένει ανοιχτό θα κοιτάζω θετικά.

Σήμερα πραγματοποιήθηκαν οι συναντήσεις του κ. Έιντε τόσο με τον Πρόεδρο Αναστασιάδη όσο και τον κ. Ακκιντζί. Είναι γνωστή η θέση της Ε/κ πλευράς, θέλω να πιστεύω πως ο κ. Ακκιντζί θα δείξει πνεύμα καλής θέλησης για να μπορέσουμε να οδηγηθούμε στην Γενεύη 2 .

Μόνο μέσα από διαπραγματεύσεις μπορούμε να σπάσουμε τα αδιέξοδα και να απαλλαχτούμε από την Τουρκική κατοχή. Ο Δημοκρατικός Συναγερμός ιδρύθηκε το 76 για ένα και μοναδικό λόγο να είναι η φωνή της σύνεσης και της Εθνικής υπευθυνότητας στο Εθνικό θέμα.

Ερώτηση: Πως σχολιάζετε τις θέσεις που ακούγονται για νέα στρατηγική;

Απ.: Να την ακούσουμε για να την σχολιάσουμε αλλά εκτιμώ πως δεν θα την ακούσουμε ποτέ. Είναι ταμπέλες χωρίς περιεχόμενο.

Τετ, 24 Μάι 2017

Δηλώσεις του Προέδρου του ΔΗΣΥ κ. Αβέρωφ Νεοφύτου μετά την επίσκεψη Αντιπροσωπείας του ΔΗΣΥ στο Χυμοποιείο Συνεργατισμού ΝΕΑ ΣΕΒΕΓΕΠ (Συνεργατική Εταιρεία Επεξεργασίας Αγροτικής Παραγωγής)


 Είχα την ευκαιρία να επισκεφτώ και να πληροφορηθώ για τις δραστηριότητες της νέας ΣΕΒΕΓΕΠ. Θέλω να συγχαρώ τον διευθύνοντα σύμβουλο και το προσωπικό. Αυτά είναι τα παραδείγματα που χρειαζόμαστε στην κυπριακή οικονομία, πετυχημένες κυπριακές βιομηχανίες και ακόμη περισσότερο γιατί είναι μια συνεργατική κυπριακή βιομηχανία.

Να επισκέπτεσαι ένα τόπο, μετά τα όσα έχουν συμβεί στην κυπριακή οικονομία και να πληροφορείσαι ότι υπάρχουν βιώσιμες βιομηχανίες, κερδοφόρες, που απασχολούν αρκετό προσωπικό, πέραν των 120 ατόμων, όλοι κύπριοι, σε μια περιοχή απομακρυσμένη, ακριτική.

Μια βιομηχανία που πέραν από απασχόληση, στηρίζει και την γεωργία μας και τα γεωργικά προϊόντα που παράγονται στην Κύπρο, ε αυτή την βιομηχανία, είπα και δεν δίδω πολλές υποσχέσεις, αλλά με αυτά τα αποτελέσματα, εξωστρεφή, που το 80 – 90% του κύκλου εργασιών της είναι με εξαγωγές, βεβαίως ως Δημοκρατικός Συναγερμός θα την στηρίξουμε, με όλες μας τις δυνάμεις, μέσα στα σωστά πλαίσια. Χωρίς να παραβιάζονται οι αρχές και οι κανόνες, θεωρώ και πιστεύω ότι υπάρχει τρόπος, αυτή η βιομηχανία να μην τύχει αποξένωσης και να μείνει σε συνεργατικά χέρια.