Κυπριακές Αερογραμμές, Τουρκία και ανταγωνισμός στην ΕΕ
Τετ, 09 Φεβ 2011

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

Κύπρος αιτήθηκε πριν λίγες μέρες από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε έγκριση για χορηγία κρατικής ενίσχυσης ύψους €20 εκ. εφάπαξ και €3.5 εκ. ετησίως στις Κυπριακές Αερογραμμές (Κ.Α). Η ενίσχυση θα δίνεται από τα κρατικά ταμεία ως αποζημίωση για το ανταγωνιστικό μειονέκτημα και τη ζημιά που προκαλεί η Τουρκία στις Κ.Α, η οποία προέρχεται από την απαγόρευση πτήσεων των κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Την ίδια βδομάδα, ο διαπραγματευτής της Τουρκίας με την Ε.Ε κ. Μπαγίς στηριζόμενος στις διαβεβαιώσεις της Ουγγρικής προεδρίας της Ε.Ε, δήλωνε ότι δεν υπάρχουν εμπόδια στο άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού το οποίο πολύ πιθανόν να ανοίξει τον Μάρτιο. Γιατί ειδικά το κεφάλαιο του Ανταγωνισμού; Γιατί αυτό, θεωρείται το πιο "ανώδυνο" κεφάλαιο για την Τουρκία λόγω της έλλειψης εθνικών συμφερόντων από τα Κράτη Μέλη, κανένα εκ των οποίων δεν προβάλλει ενστάσεις ή όρους για το άνοιγμα του.

Η κυβέρνηση λοιπόν καλεί τους Ελληνοκυπρίους, τα θύματα της τουρκικής εισβολής, να αποζημιώσουν (ξανά) τον κρατικό αερομεταφορέα, αυτή την φορά για την ζημιά την οποία έχει προκαλέσει σε αυτόν η τουρκική εισβολή. Παράλληλα όμως δεν φαίνεται να συνδέει την στρέβλωση του ανταγωνισμού που πλήττει τις Κ.Α με το άνοιγμα του κεφαλαίου του Ανταγωνισμού στις διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την Ε.Ε. Η Κύπρος θα μπορούσε να αξιοποιήσει το καθεστώς της σαν χώρα μέλους της Ε.Ε και να θέσει και την Τουρκία αλλά και την Ε.Ε προ των ευθυνών τους.

Η πρακτική της Τουρκίας αντίκειται στις πρόνοιες τις "Ενιαίας Αγοράς Αερομεταφορών" της Ε.Ε η οποία διασφαλίζει ότι όλοι οι αερομεταφορείς έχουν δικαίωμα να λειτουργούν υπό τους ίδιους όρους στην Ε.Ε. Οι όροι οι οποίοι καθορίζονται από τρίτες χώρες και διέπουν τις αερομεταφορές θα πρέπει να περιέχουν την "ρήτρα χαρακτηρισμού Ε.Ε" η οποία προνοεί την εφαρμογή των ίδιων όρων για όλους τους αερομεταφορείς της Ε.Ε χωρίς διάκριση, ανεξάρτητα από το Κράτος Μέλος το οποίο προέρχονται. Η Επιτροπή τονίζει ότι διαφορετικοί όροι ανάλογα με την χώρα προέλευσης των αερομεταφορέων "προκαλεί στρέβλωση στον ανταγωνισμό" και επιβαρύνει οικονομικά τους επιβάτες. Η υποχρέωση αυτή, επιβεβαιώνεται και με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του Ιουνίου 2002 σχετικά με τις ¨αερομεταφορές ανοικτών ουρανών¨. Δεν θα προβώ σε νομική ανάλυση, αλλά η Τουρκία πιθανόν να παραβιάζει την νομοθεσία περί ανταγωνισμού της Ε.Ε, την νομοθεσία για την Ενιαία Αγορά Αερομεταφορών, την συναφή Κοινοτική νομολογία, το Άρθρο 49 της Συνθήκης της Ε.Ε, και το Διεθνές Δίκαιο για τις αερομεταφορές (Σύμβαση του Σικάγο). Η Κύπρος νομιμοποιείται λοιπόν να θέσει ως όρο για το άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού την άρση της απαγόρευσης πτήσεων των Κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Εάν η Κύπρος συναινέσει στο άνοιγμα του κεφαλαίου δεν θα μπορεί στο μέλλον να εγείρει το θέμα αφού οι διαπραγματεύσεις στο κεφάλαιο αυτό θα αφορούν μόνο τεχνικά θέματα όπως η δημιουργία μιας αρχής ανταγωνισμού και η θέσπιση μηχανισμών για έλεγχο συγχωνεύσεων και μονοπωλίων κλπ εκ μέρους της Τουρκίας.

Παράλληλα, η Κύπρος θα μπορούσε να απαιτήσει την άμεση εμπλοκή της Ε.Ε στην "διένεξη" με την Τουρκία, γιατί αυτό επιτάσσει η συνθήκη της Ε.Ε. Εξηγούμαι: Για να διασφαλιστεί η εφαρμογή των αρχών ίσης μεταχείρισης από τις τρίτες χώρες που δεν είναι μέλη της Ε.Ε, η θέση της Επιτροπής είναι ότι η άρση των εμποδίων στο εσωτερικό εμπόριο για τις αερομεταφορές θα πρέπει να συνοδεύεται από μια κοινή ευρωπαϊκή εξωτερική πολιτική έναντι τρίτων χωρών. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το 2002 επιβεβαίωσε την αρμοδιότητα της Κοινότητας για διεθνείς σχέσεις στις περιπτώσεις που οι εσωτερικοί κανόνες της ΕΕ επηρεάζονται από τρίτες χώρες. Σε ανάλογες περιπτώσεις στις οποίες τρίτες χώρες (π.χ. ΗΠΑ και Ρωσία) εφάρμοζαν διαφορετικούς όρους χρήσης του εναέριου χώρου τους ανάλογα με το Κράτος Μέλος προέλευσης των αερομεταφορέων, η Ε.Ε επενέβη και διαπραγματεύτηκε η ίδια για λυθεί το πρόβλημα. Η Επιτροπή διακήρυξε ότι η πολιτική των αερομεταφορών αποτελεί αποκλειστική δική της αρμοδιότητα και έκρινε ότι τα Κράτη Μέλη δεν θα πρέπει να διαπραγματεύονται διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες από μόνα τους. Με αυτά τα δεδομένα, η Κύπρος θα έπρεπε να ζητήσει επίσημα από την Επιτροπή, να ασκήσει την διακηρυγμένη από αυτήν κοινή εξωτερική πολιτική στις αερομεταφορές, αλλά και την απορρέουσα από την κοινοτική νομοθεσία θεσμική υποχρέωση της, και να αναλάβει τα ινία για την λύση του προβλήματος. Στο παρελθόν, πολλά κράτη μέλη μάλιστα προσέφυγαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έλλειψη δράσης στους τομείς των αρμοδιοτήτων της. Ενδεχόμενη αποτυχία της Ε.Ε να διορθώσει την στρέβλωση αυτή, ίσως νομιμοποιούσε το αίτημα όπως η ενίσχυση στις Κ.Α να παρέχεται από τα ταμεία της ίδιας της Ε.Ε.

Η Κύπρος θα μπορούσε λοιπόν να εσωτερικεύσει το πρόβλημα και να το καταστήσει καθαρά ευρωπαϊκό. Δυστυχώς όμως, η "διεκδικητική" πολιτική μας εντός Ε.Ε στο θέμα αυτό μεταφράζεται σε προσπάθεια εκμετάλλευσης του κοινοτικού κεκτημένου για να στείλουμε τον λογαριασμό στον Κύπριο φορολογούμενο, τον οποίο καλούμε ακόμη μια φορά να πληρώσει τις ευθύνες άλλων.

ΥΓ: Αν η κυβέρνηση άρχισε να αποζημιώνει επιχειρήσεις λόγω της ζημιάς που τους προκάλεσε η τουρκική εισβολή, δεν θα έπρεπε για σκοπούς ισότητας να αποζημιωθούν όλες τις επιχειρήσεις που πλήγηκαν από τον λόγο της τουρκικής εισβολής; Και για σκοπούς δικαιοσύνης δεν θα έπρεπε να έχουν προτεραιότητα αυτές που δεν έχουν λάβει άλλες κρατικές ενισχύσεις στο παρελθόν;

 

 

Flickr Feed

Παρ, 25 Μάι 2018

Δήλωση κ. Μάριου Πελεκάνου, Προέδρου ΟΝΕ, εκ μέρους ΔΗΣΥ


Το νοικοκύρεμα των δημοσίων οικονομικών επέτρεψε να χαραχθούν πολιτικές ανάπτυξης. Οι πολιτικές αυτές αποδεικνύεται - εκ του αποτελέσματος - ότι αποδίδουν, ενδυναμώνοντας την οικονομία μας.

Αυτό φαίνεται και μέσα από την σημερινή δημοσιοποίηση των Δημοσιονομικών Λογαριασμών της Γενικής Κυβέρνησης, για το πρώτο τετράμηνο του 2018, από την Στατιστική Υπηρεσία Κύπρου.

Σημειώνουμε την αύξηση του πλεονάσματος στο 2,1% του ΑΕΠ (δηλαδή 425,1εκ ευρώ) σε σύγκριση με 1,0% του ΑΕΠ (191,9εκ. ευρώ) το 2017. Σημαντικό να σημειωθεί πως συνεχίζουν να καταγράφονται αυξήσεις σε όλες σχεδόν τις κατηγορίες εσόδων, με την αύξηση των καθαρών εσόδων από το ΦΠΑ να επιβεβαιώνει την αύξηση της κατανάλωσης. Μια αύξηση που αποτελεί προϊόν της ενίσχυσης των οικονομικών δεδομένων των νοικοκυριών.

Ταυτόχρονα δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει η οικονομία μας δεν έχουν εκλείψει. Η ανάγκη ύπαρξης πλάνου και στρατηγικής για την διασφάλιση ενός οικονομικά εύρωστου κράτους είναι αδιαμφισβήτητη. Μόνο έτσι θα μπορέσει να ενδυναμώνεται οικονομικά το κράτος, απαραίτητο στοιχείο για να αντιμετωπίσει και να επιλύσει τόσο τα προβλήματα της καθημερινότητας των πολιτών αλλά και μακροχρόνια προβλήματα που ταλαιπωρούν του πολίτες για δεκαετίες, με πρώτιστο στόχο να παραμένει όπως η Κύπρος εισέλθει σε συνθήκες πλήρους απασχόλησης.

Η θωράκιση της οικονομίας αποτελεί μονόδρομο και προαπαιτούμενο για όποιο κράτος επιθυμεί να προσφέρει περισσότερα στους πολίτες του. Και σε αυτά τα πλαίσια θα συνεχίσουμε την πολιτική μας.

 

 

Παρ, 25 Μάι 2018

Δήλωση της Αναπλ. Εκπροσώπου Τϋπου του ΔΗΣΥ κας Σταυριάνας Κοφτερός 


Χαιρετίζουμε το Πλαίσιο Πολιτικής που εξήγγειλε σήμερα ο Υπουργός Εσωτερικών για τα ψηλά κτήρια.

Πρόκειται για ένα Πλαίσιο, το οποίο απαντά στο ζητούμενο που είναι, η όποια ανέγερση, συμπεριλαμβανομένων των ψηλών κτηρίων, να γίνεται στη βάση ενός ορθολογικού και πολεοδομικά ορθού σχεδιασμού και όχι άναρχα και αποσπασματικά.

Θεωρούμε ότι το Πλαίσιο Πολιτικής που ανέλυσε ο αρμόδιος Υπουργός, Κωνσταντίνος Πετρίδης, και το οποίο τίθεται σε ισχύ πιλοτικά για έξι μήνες, αποτελεί την αρχή για ένα ευρύτερο, πιο έξυπνο και ευέλικτο πολεοδομικό σχεδιασμό.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός τάσσεται υπέρ του πολεοδομικού εκσυγχρονισμού, ο οποίος θα προσφέρει δυνατότητες για την έξυπνη ανάπτυξη, μέσα σε ένα ευρύτερο και συντονισμένο  σχεδιασμό που θα δημιουργεί περιβαλλοντικά και ενεργειακά πλεονεκτήματα αλλά και οφέλη προς την ποιότητα ζωής των πολιτών.

Λευκωσία, 25 Μαΐου 2018

Πεμ, 24 Μάι 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ

Μετά από συνάντηση με τον Πρέσβη του Ισραήλ Μr. Shmuel Revel


 Ως θύματα της Τουρκικής εισβολής  κατανοούμε το δικαίωμα της χώρας του Ισραήλ να υπερασπίζεται την εδαφική της ακεραιότητα. Αλλά και θεωρούμε πολύ σημαντικό και όλες τις χώρες να αναγνωρίσουν την ύπαρξη του Ισραήλ.

Είχα σήμερα την ευκαιρία να συναντηθώ με τον Πρέσβη της φίλης χώρας, της χώρας του Ισραήλ. Είχαμε μια πολύ παραγωγική συζήτηση.

Επιβεβαιώσαμε τις άριστες σχέσεις μεταξύ της Κυπριακής Δημοκρατίας και του Κράτους του Ισραήλ. Η Κύπρος το Ισραήλ και η Ελλάδα είναι πυλώνες σταθερότητας στην περιοχή. Οι σχέσεις ενισχύονται και μέσω των τριμερών συνεργασιών, αλλά υπάρχουν και επιπρόσθετα οι διμερείς σχέσεις μεταξύ Κύπρου και Ισραήλ. 

Ως θύματα της Τουρκικής εισβολής  κατανοούμε το δικαίωμα της χώρας του Ισραήλ να υπερασπίζεται την εδαφική της ακεραιότητα. Αλλά και θεωρούμε πολύ σημαντικό και όλες τις χώρες να αναγνωρίσουν την ύπαρξη του Ισραήλ και μέσα από μια κοινή προσπάθεια να αποφεύγονται συρράξεις.

Η περιοχή μας ζει την τρομοκρατία όσο καμιά άλλη περιοχή στον πλανήτη. Χρειάζεται η συνεργασία, τόσο της Κύπρου με το Ισραήλ, όσο και με την Ελλάδα και διεθνείς οργανισμούς για να παταχθεί η τρομοκρατία και να επικρατήσουν συνθήκες ασφάλειας για το σύνολο των λαών μας αλλά και της ευρύτερης περιοχής.

Θα σχολιάσω όμως και τη χθεσινή δήλωση του Ερντογάν. Παρουσίασε το κράτος του Ισραήλ ως τους νέους ναζί. Όπως είπε και ο Πρωθυπουργός του Ισραήλ πριν μερικές βδομάδες, δεν μπορεί ο Ερντογάν, ο κατοχικός ηγέτης, της χώρας που εισέβαλε στην Κυπριακή Δημοκρατία και κρατεί εδώ και 44 χρόνια το 40% Κυπριακού και Ευρωπαϊκού εδάφους, να μιλά με αυτό τον τρόπο. Και πολύ περισσότερο, για τα θύματα του Ναζισμού, που δεν είναι άλλοι από τους Εβραίους, να έχει αυτή την απαράδεκτη πολιτική προσέγγιση και να τους ομοιάζει ωσάν να είναι οι νέοι Ναζί.

 Θέλουμε, ζητούμε και πιστεύουμε στην στήριξη του Ισραήλ στο δίκαιο αγώνα μας ενάντια στον τουρκικό επεκτατισμό και την απαράδεκτη επιθετικότητα του Ερντογάν.

 

Δήλωση Πρέσβη του Ισραήλ Μr. Shmuel Revel

 Πρώτα από όλα, επιθυμώ να ευχαριστήσω τον Πρόεδρο για την πολύ ειλικρινή και ανοικτή συζήτηση.

Το Ισραήλ και η Κύπρος είναι δύο φάροι δημοκρατίας και ελευθερίας στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου και της Μέσης Ανατολής.

Ως δύο χώρες με στενές σχέσεις, δύο χώρες με πολύ δυνατές σχέσεις φιλίας, είναι πολύ σημαντικό να συζητάμε απευθείας, για να κατανοούμε ξεκάθαρα ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κάθε ένας από μας ώστε να μπορούμε να συνεργαζόμαστε για να αντιμετωπίσουμε αυτές τις προκλήσεις μαζί.

Στην περιοχή μας δυστυχώς, έχουμε δυνάμεις εξτρεμισμού και τρομοκρατίας και οφείλουμε να τις αντιμετωπίσουμε.

Οι πολιτικοί μας ηγέτες μόλις στην πρόσφατη Τριμερή, εδώ στη Λευκωσία πριν δυο βδομάδες, έχουν επιδείξει μεγάλη αποφασιστικότητα να συνεργαστούν για να αντιμετωπίσουν αυτές τις απειλές.

Μαζί θα μπορούμε να αντιμετωπίσουμε την τρομοκρατία και τον εξτρεμισμό και να διασφαλίσουμε για τις μελλοντικές γενιές την πραγματοποίηση του κοινού μας οράματος, για σταθερότητα και ειρήνη στην περιοχή. Ευχαριστώ κύριε Πρόεδρε.

Λευκωσία, 24 Μαΐου 2018