Κυπριακές Αερογραμμές, Τουρκία και ανταγωνισμός στην ΕΕ
Τετ, 09 Φεβ 2011

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

Κύπρος αιτήθηκε πριν λίγες μέρες από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε έγκριση για χορηγία κρατικής ενίσχυσης ύψους €20 εκ. εφάπαξ και €3.5 εκ. ετησίως στις Κυπριακές Αερογραμμές (Κ.Α). Η ενίσχυση θα δίνεται από τα κρατικά ταμεία ως αποζημίωση για το ανταγωνιστικό μειονέκτημα και τη ζημιά που προκαλεί η Τουρκία στις Κ.Α, η οποία προέρχεται από την απαγόρευση πτήσεων των κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Την ίδια βδομάδα, ο διαπραγματευτής της Τουρκίας με την Ε.Ε κ. Μπαγίς στηριζόμενος στις διαβεβαιώσεις της Ουγγρικής προεδρίας της Ε.Ε, δήλωνε ότι δεν υπάρχουν εμπόδια στο άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού το οποίο πολύ πιθανόν να ανοίξει τον Μάρτιο. Γιατί ειδικά το κεφάλαιο του Ανταγωνισμού; Γιατί αυτό, θεωρείται το πιο "ανώδυνο" κεφάλαιο για την Τουρκία λόγω της έλλειψης εθνικών συμφερόντων από τα Κράτη Μέλη, κανένα εκ των οποίων δεν προβάλλει ενστάσεις ή όρους για το άνοιγμα του.

Η κυβέρνηση λοιπόν καλεί τους Ελληνοκυπρίους, τα θύματα της τουρκικής εισβολής, να αποζημιώσουν (ξανά) τον κρατικό αερομεταφορέα, αυτή την φορά για την ζημιά την οποία έχει προκαλέσει σε αυτόν η τουρκική εισβολή. Παράλληλα όμως δεν φαίνεται να συνδέει την στρέβλωση του ανταγωνισμού που πλήττει τις Κ.Α με το άνοιγμα του κεφαλαίου του Ανταγωνισμού στις διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την Ε.Ε. Η Κύπρος θα μπορούσε να αξιοποιήσει το καθεστώς της σαν χώρα μέλους της Ε.Ε και να θέσει και την Τουρκία αλλά και την Ε.Ε προ των ευθυνών τους.

Η πρακτική της Τουρκίας αντίκειται στις πρόνοιες τις "Ενιαίας Αγοράς Αερομεταφορών" της Ε.Ε η οποία διασφαλίζει ότι όλοι οι αερομεταφορείς έχουν δικαίωμα να λειτουργούν υπό τους ίδιους όρους στην Ε.Ε. Οι όροι οι οποίοι καθορίζονται από τρίτες χώρες και διέπουν τις αερομεταφορές θα πρέπει να περιέχουν την "ρήτρα χαρακτηρισμού Ε.Ε" η οποία προνοεί την εφαρμογή των ίδιων όρων για όλους τους αερομεταφορείς της Ε.Ε χωρίς διάκριση, ανεξάρτητα από το Κράτος Μέλος το οποίο προέρχονται. Η Επιτροπή τονίζει ότι διαφορετικοί όροι ανάλογα με την χώρα προέλευσης των αερομεταφορέων "προκαλεί στρέβλωση στον ανταγωνισμό" και επιβαρύνει οικονομικά τους επιβάτες. Η υποχρέωση αυτή, επιβεβαιώνεται και με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του Ιουνίου 2002 σχετικά με τις ¨αερομεταφορές ανοικτών ουρανών¨. Δεν θα προβώ σε νομική ανάλυση, αλλά η Τουρκία πιθανόν να παραβιάζει την νομοθεσία περί ανταγωνισμού της Ε.Ε, την νομοθεσία για την Ενιαία Αγορά Αερομεταφορών, την συναφή Κοινοτική νομολογία, το Άρθρο 49 της Συνθήκης της Ε.Ε, και το Διεθνές Δίκαιο για τις αερομεταφορές (Σύμβαση του Σικάγο). Η Κύπρος νομιμοποιείται λοιπόν να θέσει ως όρο για το άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού την άρση της απαγόρευσης πτήσεων των Κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Εάν η Κύπρος συναινέσει στο άνοιγμα του κεφαλαίου δεν θα μπορεί στο μέλλον να εγείρει το θέμα αφού οι διαπραγματεύσεις στο κεφάλαιο αυτό θα αφορούν μόνο τεχνικά θέματα όπως η δημιουργία μιας αρχής ανταγωνισμού και η θέσπιση μηχανισμών για έλεγχο συγχωνεύσεων και μονοπωλίων κλπ εκ μέρους της Τουρκίας.

Παράλληλα, η Κύπρος θα μπορούσε να απαιτήσει την άμεση εμπλοκή της Ε.Ε στην "διένεξη" με την Τουρκία, γιατί αυτό επιτάσσει η συνθήκη της Ε.Ε. Εξηγούμαι: Για να διασφαλιστεί η εφαρμογή των αρχών ίσης μεταχείρισης από τις τρίτες χώρες που δεν είναι μέλη της Ε.Ε, η θέση της Επιτροπής είναι ότι η άρση των εμποδίων στο εσωτερικό εμπόριο για τις αερομεταφορές θα πρέπει να συνοδεύεται από μια κοινή ευρωπαϊκή εξωτερική πολιτική έναντι τρίτων χωρών. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το 2002 επιβεβαίωσε την αρμοδιότητα της Κοινότητας για διεθνείς σχέσεις στις περιπτώσεις που οι εσωτερικοί κανόνες της ΕΕ επηρεάζονται από τρίτες χώρες. Σε ανάλογες περιπτώσεις στις οποίες τρίτες χώρες (π.χ. ΗΠΑ και Ρωσία) εφάρμοζαν διαφορετικούς όρους χρήσης του εναέριου χώρου τους ανάλογα με το Κράτος Μέλος προέλευσης των αερομεταφορέων, η Ε.Ε επενέβη και διαπραγματεύτηκε η ίδια για λυθεί το πρόβλημα. Η Επιτροπή διακήρυξε ότι η πολιτική των αερομεταφορών αποτελεί αποκλειστική δική της αρμοδιότητα και έκρινε ότι τα Κράτη Μέλη δεν θα πρέπει να διαπραγματεύονται διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες από μόνα τους. Με αυτά τα δεδομένα, η Κύπρος θα έπρεπε να ζητήσει επίσημα από την Επιτροπή, να ασκήσει την διακηρυγμένη από αυτήν κοινή εξωτερική πολιτική στις αερομεταφορές, αλλά και την απορρέουσα από την κοινοτική νομοθεσία θεσμική υποχρέωση της, και να αναλάβει τα ινία για την λύση του προβλήματος. Στο παρελθόν, πολλά κράτη μέλη μάλιστα προσέφυγαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έλλειψη δράσης στους τομείς των αρμοδιοτήτων της. Ενδεχόμενη αποτυχία της Ε.Ε να διορθώσει την στρέβλωση αυτή, ίσως νομιμοποιούσε το αίτημα όπως η ενίσχυση στις Κ.Α να παρέχεται από τα ταμεία της ίδιας της Ε.Ε.

Η Κύπρος θα μπορούσε λοιπόν να εσωτερικεύσει το πρόβλημα και να το καταστήσει καθαρά ευρωπαϊκό. Δυστυχώς όμως, η "διεκδικητική" πολιτική μας εντός Ε.Ε στο θέμα αυτό μεταφράζεται σε προσπάθεια εκμετάλλευσης του κοινοτικού κεκτημένου για να στείλουμε τον λογαριασμό στον Κύπριο φορολογούμενο, τον οποίο καλούμε ακόμη μια φορά να πληρώσει τις ευθύνες άλλων.

ΥΓ: Αν η κυβέρνηση άρχισε να αποζημιώνει επιχειρήσεις λόγω της ζημιάς που τους προκάλεσε η τουρκική εισβολή, δεν θα έπρεπε για σκοπούς ισότητας να αποζημιωθούν όλες τις επιχειρήσεις που πλήγηκαν από τον λόγο της τουρκικής εισβολής; Και για σκοπούς δικαιοσύνης δεν θα έπρεπε να έχουν προτεραιότητα αυτές που δεν έχουν λάβει άλλες κρατικές ενισχύσεις στο παρελθόν;

 

 

Flickr Feed

Παρ, 28 Ιούλ 2017

Ανακοίνωση Εκ. Τύπου ΔΗΣΥ, Πρ. Προδρόμου

Η σημερινή συμφωνία των κοινωνικών εταίρων στη βάση της πρότασης της υπουργού Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κυρίας Ζ. Αιμιλιανίδου για την αποκατάσταση του θεσμού της Αυτόματης Τιμαριθμικής Αναπροσαρμογής αποτελεί μια πολύ σημαντική εξέλιξη.

Μετά την παγοποίηση που επήλθε το 2012 ο σημαντικός αυτός θεσμός των εργασιακών σχέσεων τίθεται ξανά σε εφαρμογή από την πρώτη του επόμενου χρόνου. Η συμφωνία αυτή με τους εταίρους στον ιδιωτικό τομέα έρχεται να συμπληρώσει ανάλογη συμφωνία που επιτεύχθηκε ήδη από τον υπουργό Οικονομικών και τη συνδικαλιστική οργάνωση των δημοσίων υπαλλήλων.

Συγχαίροντας την υπουργό, την Κυβέρνηση, αλλά και τους κοινωνικούς εταίρους, δεν μπορεί παρά να επισημάνουμε ότι η αποκατάσταση της Α.Τ.Α. από την Κυβέρνηση Αναστασιάδη έχει και μια ιδιαίτερη συμβολική σημασία, αν αναλογισθούμε πώς μέσα στη βαθειά οικονομική κρίση είχε προ πενταετίας χαθεί η «μάχη για την Α.Τ.Α.».

Ευελπιστούμε ότι με τη λειτουργία αυτής της συμφωνίας μεταξύ των εταίρων ενισχύεται η εργασιακή ειρήνη και δημιουργούμε ένα ακόμα εχέγγυο για την απρόσκοπτη και συνεχή αναπτυξιακή πορεία της χώρας μας.

Παρ, 28 Ιούλ 2017

Ανακοίνωση ΔΗΣΥ Λεμεσού σχετικά με την εξαγγελία έργων από την Κυβέρνηση για την Επαρχία Λεμεσού

Ο ΔΗΣΥ Λεμεσού εκφράζει την ικανοποίηση του και χαιρετίζει τη στήριξη εκ μέρους της κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη της προσπάθειας για αναβάθμιση της πόλης και επαρχίας Λεμεσού.

Κατά τη χθεσινή παρουσίαση, από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, πραγματοποιήθηκε μια λεπτομερής ανασκόπηση για τα έργα που ήδη υλοποιήθηκαν αλλά και για τα υπό εκτέλεση έργα καθώς και για τα έργα που θα ακολουθήσουν σε βάθος τριετίας, τα οποία θα συμβάλουν σημαντικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Πόλης αλλά και ολόκληρης της Επαρχίας Λεμεσού.

Το γεγονός ότι για την περίοδο 2013-2016 δαπανήθηκε σε έργα ανάπτυξης για την πόλη και επαρχία Λεμεσού το ποσό των 98 εκ. ευρώ, καταδεικνύει τις προσπάθειες που καταβάλλονται από πλευράς Κυβέρνησης για έργα που στόχο έχουν την αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών προς όφελος του πολίτη.

Για το 2017 προνοούνται κονδύλια ύψους περίπου 70 εκ. ευρώ με το σύνολο των κονδυλίων 2013-2017 να ανέρχεται στα 152 εκ. ευρώ.

Προς απάντηση των κακεντρεχών και παραπλανητικών ανακοινώσεων που είδαν το φως της δημοσιότητας ως προς το συνολικό έργο της Κυβέρνησης για την Επαρχία Λεμεσού δεν χρειάζεται να λεχθούν πολλά.

Τονίζουμε μόνο ότι οι χθεσινές εξαγγελίες για νέα έργα στην πόλη και επαρχία Λεμεσού ανέρχονται στο συνολικό ποσό των 70.2 εκ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται τα 22 εκ. ευρώ από το πρόγραμμα Στρατηγικής Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Επιπλέον, μόνο για τις Κοινότητες της Επαρχίας Λεμεσού επισημαίνεται ότι εκτελέστηκαν και εκτελούνται 33 έργα ενώ εξαγγέλθηκαν άλλα 15 έργα, επιπρόσθετα δηλαδή από τα βελτιωτικά έργα οδικών δικτύων ύψους 12,7εκ που δαπανήθηκαν κατά την τριετία 2013-16 ενώ επιπλέον κονδύλι ύψους 8,7εκ περιλαμβάνεται στους Προϋπολογισμούς 2017-18.

Ο κατάλογος των έργων είναι μακρύς και λεπτομερής και έχει δημοσιοποιηθεί προς ενημέρωση όλων και βεβαίως ο κατάλογος δεν τελειώνει με την κατασκευή του ποδοσφαιρικού γηπέδου των ομάδων ΑΕΛ, ΑΡΗ και ΑΠΟΛΛΩΝΑ, για το οποίο οι προσφορές αναμένονται να προκηρυχθούν μέχρι το τέλος του προσεχούς Σεπτέμβρη.

Οι πολίτες άλλωστε γνωρίζουν κατά πόσο η παρούσα Κυβέρνηση προχώρησε σε έργα ή όχι προς βελτίωση της Επαρχίας Λεμεσού, σε μια περίοδο μάλιστα όπου πρώτιστο μέλημα της Κυβέρνησης ήταν η αποφυγή της πτώχευσης του Κράτους λόγω της πολιτικής διαχείρισης της προηγούμενης Κυβέρνησης.

Τέλος τονίζουμε ότι η Κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη μέσα από μια συνεπή, ορθολογιστική διαχείριση των οικονομικών κατάφερε να οδηγήσει, τα τελευταία τρία χρόνια, τη χώρα σε ανάπτυξη, με αποτέλεσμα να έχει τη δυνατότητα υλοποίησης σημαντικών αναπτυξιακών έργων προς όφελος των πολιτών.

Παρ, 28 Ιούλ 2017

Ανακοίνωση Εκπρ. Τύπου ΔΗΣΥ, Πρ. Προδρόμου

Επισημαίνοντας τη σημερινή συμφωνία-πλαίσιο που υπογράφηκε μεταξύ των συνδικαλιστικών εκπροσώπων του ιατρικού προσωπικού στο Δημόσιο και του υπουργού Υγείας κ. Γιώργου Παμπορίδη, παρόντος και του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας, υπογραμμίζουμε όχι απλώς τη θέληση της Κυβέρνησης για την εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας, αλλά και ότι αποδεδειγμένα προχωρά με αποφασιστικότητά και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την υλοποίηση του.

Η συμφωνία αφορά νευραλγικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων νοσηλευτηρίων στην πορεία της σταδιακής αυτονόμησής τους. Με την ευκαιρία και συγχαίροντας τον υπουργό και την Κυβέρνηση, ο Δημοκρατικός Συναγερμός επαναλαμβάνει ότι η επιτυχής διαδικασία διοικητικής, λειτουργικής και οικονομικής αυτονόμησης των δημόσιων νοσηλευτηρίων είναι το κλειδί για την επιτυχία στην εφαρμογή του ΓΕ.Σ.Υ.

Ταυτόχρονα, όπως δείχνει και η Κυβέρνηση με αυτή τη συμφωνία, υπογραμμίζουμε και εμείς από την πλευρά μας το ρόλο και τα όσα αναμένουμε από όλο το έμψυχο δυναμικό στον τομέα της υγείας, προκειμένου να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των πολιτών που είναι και υποχρεώσεις της πολιτείας.