Κυπριακές Αερογραμμές, Τουρκία και ανταγωνισμός στην ΕΕ
Τετ, 09 Φεβ 2011

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

Κύπρος αιτήθηκε πριν λίγες μέρες από την Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Ε.Ε έγκριση για χορηγία κρατικής ενίσχυσης ύψους €20 εκ. εφάπαξ και €3.5 εκ. ετησίως στις Κυπριακές Αερογραμμές (Κ.Α). Η ενίσχυση θα δίνεται από τα κρατικά ταμεία ως αποζημίωση για το ανταγωνιστικό μειονέκτημα και τη ζημιά που προκαλεί η Τουρκία στις Κ.Α, η οποία προέρχεται από την απαγόρευση πτήσεων των κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Την ίδια βδομάδα, ο διαπραγματευτής της Τουρκίας με την Ε.Ε κ. Μπαγίς στηριζόμενος στις διαβεβαιώσεις της Ουγγρικής προεδρίας της Ε.Ε, δήλωνε ότι δεν υπάρχουν εμπόδια στο άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού το οποίο πολύ πιθανόν να ανοίξει τον Μάρτιο. Γιατί ειδικά το κεφάλαιο του Ανταγωνισμού; Γιατί αυτό, θεωρείται το πιο "ανώδυνο" κεφάλαιο για την Τουρκία λόγω της έλλειψης εθνικών συμφερόντων από τα Κράτη Μέλη, κανένα εκ των οποίων δεν προβάλλει ενστάσεις ή όρους για το άνοιγμα του.

Η κυβέρνηση λοιπόν καλεί τους Ελληνοκυπρίους, τα θύματα της τουρκικής εισβολής, να αποζημιώσουν (ξανά) τον κρατικό αερομεταφορέα, αυτή την φορά για την ζημιά την οποία έχει προκαλέσει σε αυτόν η τουρκική εισβολή. Παράλληλα όμως δεν φαίνεται να συνδέει την στρέβλωση του ανταγωνισμού που πλήττει τις Κ.Α με το άνοιγμα του κεφαλαίου του Ανταγωνισμού στις διαπραγματεύσεις της Τουρκίας με την Ε.Ε. Η Κύπρος θα μπορούσε να αξιοποιήσει το καθεστώς της σαν χώρα μέλους της Ε.Ε και να θέσει και την Τουρκία αλλά και την Ε.Ε προ των ευθυνών τους.

Η πρακτική της Τουρκίας αντίκειται στις πρόνοιες τις "Ενιαίας Αγοράς Αερομεταφορών" της Ε.Ε η οποία διασφαλίζει ότι όλοι οι αερομεταφορείς έχουν δικαίωμα να λειτουργούν υπό τους ίδιους όρους στην Ε.Ε. Οι όροι οι οποίοι καθορίζονται από τρίτες χώρες και διέπουν τις αερομεταφορές θα πρέπει να περιέχουν την "ρήτρα χαρακτηρισμού Ε.Ε" η οποία προνοεί την εφαρμογή των ίδιων όρων για όλους τους αερομεταφορείς της Ε.Ε χωρίς διάκριση, ανεξάρτητα από το Κράτος Μέλος το οποίο προέρχονται. Η Επιτροπή τονίζει ότι διαφορετικοί όροι ανάλογα με την χώρα προέλευσης των αερομεταφορέων "προκαλεί στρέβλωση στον ανταγωνισμό" και επιβαρύνει οικονομικά τους επιβάτες. Η υποχρέωση αυτή, επιβεβαιώνεται και με απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου του Ιουνίου 2002 σχετικά με τις ¨αερομεταφορές ανοικτών ουρανών¨. Δεν θα προβώ σε νομική ανάλυση, αλλά η Τουρκία πιθανόν να παραβιάζει την νομοθεσία περί ανταγωνισμού της Ε.Ε, την νομοθεσία για την Ενιαία Αγορά Αερομεταφορών, την συναφή Κοινοτική νομολογία, το Άρθρο 49 της Συνθήκης της Ε.Ε, και το Διεθνές Δίκαιο για τις αερομεταφορές (Σύμβαση του Σικάγο). Η Κύπρος νομιμοποιείται λοιπόν να θέσει ως όρο για το άνοιγμα του κεφαλαίου του ανταγωνισμού την άρση της απαγόρευσης πτήσεων των Κυπριακών αεροπλάνων πάνω από τον τουρκικό εναέριο χώρο. Εάν η Κύπρος συναινέσει στο άνοιγμα του κεφαλαίου δεν θα μπορεί στο μέλλον να εγείρει το θέμα αφού οι διαπραγματεύσεις στο κεφάλαιο αυτό θα αφορούν μόνο τεχνικά θέματα όπως η δημιουργία μιας αρχής ανταγωνισμού και η θέσπιση μηχανισμών για έλεγχο συγχωνεύσεων και μονοπωλίων κλπ εκ μέρους της Τουρκίας.

Παράλληλα, η Κύπρος θα μπορούσε να απαιτήσει την άμεση εμπλοκή της Ε.Ε στην "διένεξη" με την Τουρκία, γιατί αυτό επιτάσσει η συνθήκη της Ε.Ε. Εξηγούμαι: Για να διασφαλιστεί η εφαρμογή των αρχών ίσης μεταχείρισης από τις τρίτες χώρες που δεν είναι μέλη της Ε.Ε, η θέση της Επιτροπής είναι ότι η άρση των εμποδίων στο εσωτερικό εμπόριο για τις αερομεταφορές θα πρέπει να συνοδεύεται από μια κοινή ευρωπαϊκή εξωτερική πολιτική έναντι τρίτων χωρών. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο το 2002 επιβεβαίωσε την αρμοδιότητα της Κοινότητας για διεθνείς σχέσεις στις περιπτώσεις που οι εσωτερικοί κανόνες της ΕΕ επηρεάζονται από τρίτες χώρες. Σε ανάλογες περιπτώσεις στις οποίες τρίτες χώρες (π.χ. ΗΠΑ και Ρωσία) εφάρμοζαν διαφορετικούς όρους χρήσης του εναέριου χώρου τους ανάλογα με το Κράτος Μέλος προέλευσης των αερομεταφορέων, η Ε.Ε επενέβη και διαπραγματεύτηκε η ίδια για λυθεί το πρόβλημα. Η Επιτροπή διακήρυξε ότι η πολιτική των αερομεταφορών αποτελεί αποκλειστική δική της αρμοδιότητα και έκρινε ότι τα Κράτη Μέλη δεν θα πρέπει να διαπραγματεύονται διμερείς συμφωνίες με τρίτες χώρες από μόνα τους. Με αυτά τα δεδομένα, η Κύπρος θα έπρεπε να ζητήσει επίσημα από την Επιτροπή, να ασκήσει την διακηρυγμένη από αυτήν κοινή εξωτερική πολιτική στις αερομεταφορές, αλλά και την απορρέουσα από την κοινοτική νομοθεσία θεσμική υποχρέωση της, και να αναλάβει τα ινία για την λύση του προβλήματος. Στο παρελθόν, πολλά κράτη μέλη μάλιστα προσέφυγαν στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο εναντίον της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για έλλειψη δράσης στους τομείς των αρμοδιοτήτων της. Ενδεχόμενη αποτυχία της Ε.Ε να διορθώσει την στρέβλωση αυτή, ίσως νομιμοποιούσε το αίτημα όπως η ενίσχυση στις Κ.Α να παρέχεται από τα ταμεία της ίδιας της Ε.Ε.

Η Κύπρος θα μπορούσε λοιπόν να εσωτερικεύσει το πρόβλημα και να το καταστήσει καθαρά ευρωπαϊκό. Δυστυχώς όμως, η "διεκδικητική" πολιτική μας εντός Ε.Ε στο θέμα αυτό μεταφράζεται σε προσπάθεια εκμετάλλευσης του κοινοτικού κεκτημένου για να στείλουμε τον λογαριασμό στον Κύπριο φορολογούμενο, τον οποίο καλούμε ακόμη μια φορά να πληρώσει τις ευθύνες άλλων.

ΥΓ: Αν η κυβέρνηση άρχισε να αποζημιώνει επιχειρήσεις λόγω της ζημιάς που τους προκάλεσε η τουρκική εισβολή, δεν θα έπρεπε για σκοπούς ισότητας να αποζημιωθούν όλες τις επιχειρήσεις που πλήγηκαν από τον λόγο της τουρκικής εισβολής; Και για σκοπούς δικαιοσύνης δεν θα έπρεπε να έχουν προτεραιότητα αυτές που δεν έχουν λάβει άλλες κρατικές ενισχύσεις στο παρελθόν;

 

 

Flickr Feed

Παρ, 23 Φεβ 2018

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης, θα συμμετάσχει στο 1ο Κοινοπολιτειακό Κοινοβουλευτικό Φόρουμ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο, από τις 26 Φεβρουαρίου μέχρι και την 1η Μαρτίου 2018.

Το Φόρουμ θα πραγματοποιηθεί πριν τη Διάσκεψη Αρχηγών Κρατών της Κοινοπολιτείας (CHOGM), η οποία θα λάβει χώρα τον Απρίλιο του 2018 στο Λονδίνο. Στόχος του Φόρουμ είναι να εξετάσει τα θέματα, στα οποία θα επικεντρωθεί η επικείμενη CHOGM.

Στο πλαίσιο των εργασιών του Φόρουμ, θα εξεταστούν, μεταξύ άλλων, θέματα που άπτονται της κοινοβουλευτικής εξουσίας, όπως ο ρόλος των Κοινοβουλίων για πιο αποτελεσματικό έλεγχο της εκτελεστικής εξουσίας, οι στόχοι αειφόρου ανάπτυξης, η χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων, η παγκόσμια υγεία, η κλιματική αλλαγή, η προώθηση μιας ανοικτής, μοντέρνας και χωρίς αποκλεισμούς δημοκρατίας, καθώς και η παράνομη διακίνηση ατόμων και η εκμετάλλευση παιδιών.

Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, ο κ. Τορναρίτης θα έχει επαφές με Βρετανούς πολιτικούς αξιωματούχους καθώς και με κοινοβουλευτικές αντιπροσωπίες άλλων χωρών μελών της Κοινοπολιτείας.

Λευκωσία, 23 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Δήλωση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΔΗΣΥ κ. Νίκου Τορναρίτη:

Ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού

Σε μια περίοδο που φυσιολογικά θα έπρεπε να ξεκινούσαν οι προσπάθειες για να δρομολογηθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης για την επίλυση του Κυπριακού, η Τουρκία δυστυχώς ακολουθεί το δρόμο της αντιπαράθεσης, δεσμεύοντας συγκεκριμένη περιοχή στην κυπριακή ΑΟΖ και παρεμποδίζοντας το γεωτρύπανο της ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ «Saipem 12000».

Οι προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν αφορούν μόνο την Κύπρο. Αφορούν και την ίδια την ΕΕ εφόσον επηρεάζονται τα ζωτικά συμφέροντα ενός κράτους μέλους της.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο γίνονται και οι επόμενες κινήσεις του Προέδρου Αναστασιάδη, ο οποίος θα ενημερώσει τους ηγέτες των χωρών μελών της ΕΕ για τις τουρκικές προκλήσεις στην αυριανή σύνοδο του Άτυπου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα διεξαχθεί στις Βρυξέλλες.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός στηρίζει απόλυτα τις ενέργειες του Προέδρου Αναστασιάδη για τη διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, με την αξιοποίηση όλων των διπλωματικών και θεσμικών μέσων που μας προσδίδει ιδιαίτερα η ιδιότητα του κράτους μέλους της ΕΕ.
Χαιρετίζουμε παράλληλα το πνεύμα ενότητας και συναντίληψης που επικράτησε στη χθεσινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών. Στην προάσπιση των εθνικών συμφερόντων άλλωστε, δεν χωρά καμία μικροκομματική προσέγγιση.

Θέλουμε να ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού.


Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Ατυχής και άστοχη η ιδέα της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ να αμφισβητεί, πριν καν εφαρμοστεί, το νέο κανονιστικό πλαίσιο και την οργάνωση του σχολικού προγράμματος

Πρέπει να σημειώσουμε με έμφαση ότι είναι ατυχής και άστοχη η πρωτοβουλία που παίρνει η ηγεσία της Ο.Ε.Λ.Μ.Ε.Κ. προωθώντας διαδικασία αμφισβήτησης των θεσπισμένων κανονισμών λειτουργίας των σχολείων μέσα από καταχρηστικά αποκαλούμενο “δημοψήφισμα” για την οργάνωση του σχολικού έτους σε τετράμηνα.
Είναι εντελώς άστοχη διότι δίνει ένα απαράδεκτα κακό παράδειγμα, ότι δηλαδή νόμοι του κράτους μπορεί να μην εφαρμόζονται επειδή δεν αρέσουν σε μια ομάδα ενδιαφερομένων πολιτών. Διότι η εφαρμογή του σχολικού προγράμματος και των διαγνωστικών ελέγχων και εξετάσεων διέπεται από κανονιστική νομοθεσία και δεν εξαρτάται από την άποψη της κυβέρνησης, του υπουργείου ή των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Αλίμονο εάν εμπεδωθεί η ιδέα ότι όποιος νόμος ή κανονισμός δεν αρέσει σε κάποιους μπορεί να αναιρείται με αυτοσχέδια συνδικαλιστικά “δημοψηφίσματα”!

Είναι, όμως και ατυχής ιδέα. Διότι μέσα από το αιτιολογικό που προβάλλει η ηγεσία της οργάνωσης προωθείται ξανά η παρωχημένη αντίληψη ότι θα πρέπει να καλλιεργείται στο σχολείο μια γενικευμένη “νοοτροπία της ευκολίας”. Η ιδέα ότι θα ήταν καλό για τα παιδιά μόνο ό,τι είναι “εύκολο” και η αντίληψη ότι πρέπει να αποφεύγεται η προσπάθεια και ο κόπος αδικεί τους νέους και το μέλλον τους. Είναι ένα από τα βασικά αίτια που οδηγούσαν στο παρελθόν σε μια σταδιακή υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών, όπως έδειχναν και τα σχετικά αποτελέσματα σε εξωτερικές διαγνωστικές διαδικασίες.

Εάν θέλουμε πραγματικά να αναβαθμίσουμε το δημόσιο σχολείο και το μαθησιακό περιεχόμενο των σπουδών προς όφελος των παιδιών μας πρέπει να εγκαταλείψουμε τέτοιες παρωχημένες αντιλήψεις που για χρόνια περιόριζαν την αποτελεσματικότητα του δημόσιου σχολείου εξωθώντας γονείς και μαθητές να αναζητούν αλλού τα αναγκαία γνωσιολογικά εφόδια.

Όσον αφορά την πολιτική διάσταση των πραγμάτων –γιατί προφανώς υπάρχει και αυτή- καλούμε τη συνδικαλιστική ηγεσία να σεβαστεί το πνεύμα των σημαντικών και ουσιαστικών αλλαγών που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση και να μην προσπαθεί να αλλοιώσει τη λογική της αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου και της παιδαγωγικής αποτελεσματικότητας του από την “πίσω πόρτα”. Οι αλλαγές που μετά από πολλή μελέτη και τεκμηρίωση έχουν εγκριθεί και τώρα εφαρμόζονται στο πλαίσιο της γενικότερης μεταρρύθμισης θα πρέπει να αφεθούν να αποδώσουν. Τυχόν βελτιωτικές αλλαγές που μπορεί να χρειαστούν, θα αναδειχθούν και θα αποφασισθούν μέσα από την εμπειρία και δεν μπορεί να δικαιολογούν απόπειρες για ματαίωση των αλλαγών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018