Κύριοι, δυστυχώς εξαναπτωχεύσαμεν. Διερωτάστε γιατί;
Παρ, 21 Μάι 2010

του Κωνσταντίνου Πετρίδη

¨Ήθελαν μιαν άνετη ζωή και τα έχασαν όλα – άνεση, ασφάλεια και ελευθερία. Στο τέλος, όταν οι Αθηναίοι ήθελαν όχι να προσφέρουν στην κοινωνία, αλλά την κοινωνία να τους πρόσφερε αυτή, όταν η ελευθερία που επιθυμούσαν περισσότερο ήταν η ελευθερία από την ευθύνη, τότε η Αθήνα σταμάτησε να ήταν ελεύθερη.

-Edward Gibbon Η άνοδος και η πτώση της Ρωμαϊκής Αυτοκρατορίας

Μετά από προετοιμασία 30 χρόνων η Ευρώπη καθιέρωσε ένα ενιαίο νόμισμα, το Ευρώ. Για την διαφύλαξη και επιτυχία του, θεσπίστηκαν οι ¨χρυσοί δημοσιονομικοί κανόνες¨ του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης (ΣΣΑ): τα κράτη μέλη θα πρέπει να έχουν ισοζυγισμένους ή πλεονασματικούς προϋπολογισμούς, ενώ σε καιρούς κρίσεων θα μπορούν να δανείζονται μέχρι και 3% του ΑΕΠ. Να ασκούν δηλαδή νοικοκυρεμένη πολιτική σε περιόδους ανάπτυξης, για να μπορούν με μικρό δανεισμό σε δύσκολους καιρούς να διαφυλάξουν το κοινωνικό κράτος και να τονώσουν την οικονομία. Μια απλή λογική που εφαρμόζει το κάθε νοικοκυριό που ξοδεύει και δανείζεται σύμφωνα με τις δυνατότητες του. Σκοπίμως η Ε.Ε δεν δημιούργησε μηχανισμό στήριξης των υπερχρεωμένων χωρών (no bail-out clause), ακριβώς επειδή η εφαρμογή του ΣΣΑ θα τον καθιστούσε αχρείαστο. Γιατί ακόμη κι αν σε περιόδους κρίσεων ορισμένα κράτη δανείζονταν πέραν του 3% όπως σήμερα, θα ήταν ικανά να αντεπεξέλθουν λόγω της νοικοκυρεμένης πολιτικής των περασμένων χρόνων. Γιατί η ύπαρξη μηχανισμού διάσωσης θα αποτελούσε κίνητρο δημοσιονομικής ασυδοσίας και θα ήταν άδικη για τις χώρες που ακολούθησαν συνετές πολιτικές, αλλά θα καλούνταν να επιδοτήσουν την ανευθυνότητα των χωρών που ουδέποτε σεβάστηκαν τους κανόνες. Γιατί η αξιοπιστία και βιωσιμότητα του ευρώ εξαρτάται από την αξιοπιστία των χωρών μελών του. Αυτός είναι ο λόγος που υπήρξε αντίδραση στην θέσπιση μηχανισμού στήριξης.

Την χρεοκοπία της Ελλάδας δεν την έφερε ούτε η διεθνής κρίση ούτε οι κερδοσκοπικές επιθέσεις. Το ΠΑΣΟΚ και η ΝΔ για δεκαετίες προέβαιναν σε ένα ατέρμονο δανεισμό, καταπατούσαν το ΣΣΑ, και έδιναν ψεύτικα στοιχεία στην ΕΕ. Προς ικανοποίηση των πελατειακών τους σχέσεων εξέθρεψαν ένα κράτος τέρας, με πέραν των 1,100,000 υπαλλήλων, πολλαπλάσιο απ΄ ότι θα δικαιολογούσε ο πληθυσμός της Ελλάδας. Το πιο διαφθαρμένο κράτος στην Ευρώπη σύμφωνα με τον δείκτη διαφθοράς του transparency international, πιο διεφθαρμένο ακόμη και από χώρες όπως η Γκάνα, η Τουρκία και η Ναμίμπια. ¨Ένα κράτος ανίκανο να παρέχει καν τις στοιχειώδεις υπηρεσίες κράτους πρόνοιας, και του οποίου η γραφειοκρατία κατέπνιξε κάθε υγιή παραγωγική δραστηριότητα. Παραπλεύρως δρούσε μια παρασιτική αριστερά. Το ΚΚΕ καλούσε ακόμη και σε βίαιη ¨ανυπακοή¨ στην ΕΕ, ενώ ο Συνασπισμός απαιτούσε την διάλυση του ΣΣΑ, αντιπροτείνοντας πρόσφατα την πρόσληψη ακόμη 100,000 δημοσίων υπαλλήλων! Ταυτόχρονα, ένας αρρωστημένος συνδικαλισμός εκβιαστικά απαιτούσε και έπαιρνε ωφελήματα αδιαφορώντας για τις δυνατότητες της οικονομίας. Ένας βίαιος συνδικαλισμός ο οποίος παρέλυσε κάθε υγιή οικονομική δραστηριότητα και έδιωξε τις ξένες επενδύσεις. Έτσι η Ελλάδα σταμάτησε να παράγει πλούτο και παρήγε μόνο χρέος. Ενώ απορροφούσε δισεκατομμύρια Ευρώ από τον ευρωπαίο φορολογούμενο μέσω των ταμείων περιφερειακής ανάπτυξης και γεωργίας της Ε.Ε, την οποία συνέχιζε να λοιδορεί.

Το 1981 ο Παπανδρέου παρέλαβε από τον Ράλλη δημόσιο χρέος ύψους 29%. Μέσα σε 4 μόνο χρόνια η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ κατάφερε να οδηγήσει την Ελλάδα στα πρόθυρα της χρεοκοπίας με το έλλειμμα το 1985 να ξεπερνά το 10% του ΑΕΠ. Την Ελλάδα διέσωσε η τότε ΕΟΚ με βοήθεια που θα αντιστοιχούσε σήμερα σε 22,5 δις Ευρώ, υπό την προϋπόθεση της δημοσιονομικής εξυγίανσης η οποία δεν έγινε ποτέ. Από το 1988 το ετήσιο έλλειμμα συνέχισε να ξεπερνά το 10% του ΑΕΠ με αποτέλεσμα ο Μητσοτάκης να παραλάβει το 1990 συνολικό χρέος στο 80% του ΑΕΠ. Με την σειρά της η ΝΔ παράδωσε στο ΠΑΣΟΚ το 1993 χρέος 68 δις ή 100% του ΑΕΠ, το οποίο αυξήθηκε από τον Σημίτη και παραδόθηκε στον Καραμανλή το 2004 στα 170 δις. Αυτός, αφού πλήρωσε περισσότερο από τρεις φορές το ΑΕΠ της Κύπρου μόνο σε τόκους (€62 δις), το ανέβασε στα €300 δις που είναι σήμερα! Το δεύτερο μεγαλύτερο στον κόσμο μετά την Ιαπωνία, που τον ανάγκασε να προτείνει ο ίδιος αυστηρά μέτρα λιτότητας τα οποία και καταψήφισε επειδή τα εφάρμοσε ο Παπαντρέου!

Έτσι ξαναχρεοκόπησαν. Η πρώτη φορά ήταν το 1825, πριν ακόμη την ανακήρυξη της ανεξαρτησίας με τα λεγόμενα ¨δάνεια της ανεξαρτησίας¨ που πήγαιναν στις τσέπες των καπεταναίων και η δεύτερη το 1843 επί Όθωνα. Η τρίτη ήταν το 1893 όταν ο δημαγωγός Δεληγιάννης κέρδισε τον Τρικούπη και εφάρμοσε μια πρωτόγνωρη πολιτική δανεισμού και προσλήψεων στο δημόσιο, με την χώρα να τίθεται υπό διεθνή οικονομικό έλεγχο το 1898. Η τέταρτη φορά ήταν το 1932 επί Βενιζέλου.

Κοινοί οι παρονομαστές σε όλες της περιπτώσεις: Διαφθορά, κρατισμός, επιβράβευση του λαϊκισμού από τον λαό, πολιτική και λαϊκή ανευθυνότητα. Έτσι η Ελλάδα τείνει ξανά τον δίσκο της επαιτείας, για να λάβει αυτή την φορά την μεγαλύτερη βοήθεια που δόθηκε ποτέ σε χώρα. ¨Απελευθερωμένοι¨ όμως από τις ευθύνες τους, στα μάτια πολλών Ελλήνων αυτοί είναι τα θύματα: της διεθνούς συνομωσίας, της ΕΕ, της Μέρκελ και του ΔΝΤ. Αυτών δηλαδή που καλούν και πάλι να τους σώσουν.

 

 

Flickr Feed

Παρ, 23 Φεβ 2018

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης, θα συμμετάσχει στο 1ο Κοινοπολιτειακό Κοινοβουλευτικό Φόρουμ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο, από τις 26 Φεβρουαρίου μέχρι και την 1η Μαρτίου 2018.

Το Φόρουμ θα πραγματοποιηθεί πριν τη Διάσκεψη Αρχηγών Κρατών της Κοινοπολιτείας (CHOGM), η οποία θα λάβει χώρα τον Απρίλιο του 2018 στο Λονδίνο. Στόχος του Φόρουμ είναι να εξετάσει τα θέματα, στα οποία θα επικεντρωθεί η επικείμενη CHOGM.

Στο πλαίσιο των εργασιών του Φόρουμ, θα εξεταστούν, μεταξύ άλλων, θέματα που άπτονται της κοινοβουλευτικής εξουσίας, όπως ο ρόλος των Κοινοβουλίων για πιο αποτελεσματικό έλεγχο της εκτελεστικής εξουσίας, οι στόχοι αειφόρου ανάπτυξης, η χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων, η παγκόσμια υγεία, η κλιματική αλλαγή, η προώθηση μιας ανοικτής, μοντέρνας και χωρίς αποκλεισμούς δημοκρατίας, καθώς και η παράνομη διακίνηση ατόμων και η εκμετάλλευση παιδιών.

Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, ο κ. Τορναρίτης θα έχει επαφές με Βρετανούς πολιτικούς αξιωματούχους καθώς και με κοινοβουλευτικές αντιπροσωπίες άλλων χωρών μελών της Κοινοπολιτείας.

Λευκωσία, 23 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Δήλωση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΔΗΣΥ κ. Νίκου Τορναρίτη:

Ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού

Σε μια περίοδο που φυσιολογικά θα έπρεπε να ξεκινούσαν οι προσπάθειες για να δρομολογηθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης για την επίλυση του Κυπριακού, η Τουρκία δυστυχώς ακολουθεί το δρόμο της αντιπαράθεσης, δεσμεύοντας συγκεκριμένη περιοχή στην κυπριακή ΑΟΖ και παρεμποδίζοντας το γεωτρύπανο της ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ «Saipem 12000».

Οι προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν αφορούν μόνο την Κύπρο. Αφορούν και την ίδια την ΕΕ εφόσον επηρεάζονται τα ζωτικά συμφέροντα ενός κράτους μέλους της.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο γίνονται και οι επόμενες κινήσεις του Προέδρου Αναστασιάδη, ο οποίος θα ενημερώσει τους ηγέτες των χωρών μελών της ΕΕ για τις τουρκικές προκλήσεις στην αυριανή σύνοδο του Άτυπου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα διεξαχθεί στις Βρυξέλλες.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός στηρίζει απόλυτα τις ενέργειες του Προέδρου Αναστασιάδη για τη διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, με την αξιοποίηση όλων των διπλωματικών και θεσμικών μέσων που μας προσδίδει ιδιαίτερα η ιδιότητα του κράτους μέλους της ΕΕ.
Χαιρετίζουμε παράλληλα το πνεύμα ενότητας και συναντίληψης που επικράτησε στη χθεσινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών. Στην προάσπιση των εθνικών συμφερόντων άλλωστε, δεν χωρά καμία μικροκομματική προσέγγιση.

Θέλουμε να ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού.


Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Ατυχής και άστοχη η ιδέα της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ να αμφισβητεί, πριν καν εφαρμοστεί, το νέο κανονιστικό πλαίσιο και την οργάνωση του σχολικού προγράμματος

Πρέπει να σημειώσουμε με έμφαση ότι είναι ατυχής και άστοχη η πρωτοβουλία που παίρνει η ηγεσία της Ο.Ε.Λ.Μ.Ε.Κ. προωθώντας διαδικασία αμφισβήτησης των θεσπισμένων κανονισμών λειτουργίας των σχολείων μέσα από καταχρηστικά αποκαλούμενο “δημοψήφισμα” για την οργάνωση του σχολικού έτους σε τετράμηνα.
Είναι εντελώς άστοχη διότι δίνει ένα απαράδεκτα κακό παράδειγμα, ότι δηλαδή νόμοι του κράτους μπορεί να μην εφαρμόζονται επειδή δεν αρέσουν σε μια ομάδα ενδιαφερομένων πολιτών. Διότι η εφαρμογή του σχολικού προγράμματος και των διαγνωστικών ελέγχων και εξετάσεων διέπεται από κανονιστική νομοθεσία και δεν εξαρτάται από την άποψη της κυβέρνησης, του υπουργείου ή των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Αλίμονο εάν εμπεδωθεί η ιδέα ότι όποιος νόμος ή κανονισμός δεν αρέσει σε κάποιους μπορεί να αναιρείται με αυτοσχέδια συνδικαλιστικά “δημοψηφίσματα”!

Είναι, όμως και ατυχής ιδέα. Διότι μέσα από το αιτιολογικό που προβάλλει η ηγεσία της οργάνωσης προωθείται ξανά η παρωχημένη αντίληψη ότι θα πρέπει να καλλιεργείται στο σχολείο μια γενικευμένη “νοοτροπία της ευκολίας”. Η ιδέα ότι θα ήταν καλό για τα παιδιά μόνο ό,τι είναι “εύκολο” και η αντίληψη ότι πρέπει να αποφεύγεται η προσπάθεια και ο κόπος αδικεί τους νέους και το μέλλον τους. Είναι ένα από τα βασικά αίτια που οδηγούσαν στο παρελθόν σε μια σταδιακή υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών, όπως έδειχναν και τα σχετικά αποτελέσματα σε εξωτερικές διαγνωστικές διαδικασίες.

Εάν θέλουμε πραγματικά να αναβαθμίσουμε το δημόσιο σχολείο και το μαθησιακό περιεχόμενο των σπουδών προς όφελος των παιδιών μας πρέπει να εγκαταλείψουμε τέτοιες παρωχημένες αντιλήψεις που για χρόνια περιόριζαν την αποτελεσματικότητα του δημόσιου σχολείου εξωθώντας γονείς και μαθητές να αναζητούν αλλού τα αναγκαία γνωσιολογικά εφόδια.

Όσον αφορά την πολιτική διάσταση των πραγμάτων –γιατί προφανώς υπάρχει και αυτή- καλούμε τη συνδικαλιστική ηγεσία να σεβαστεί το πνεύμα των σημαντικών και ουσιαστικών αλλαγών που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση και να μην προσπαθεί να αλλοιώσει τη λογική της αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου και της παιδαγωγικής αποτελεσματικότητας του από την “πίσω πόρτα”. Οι αλλαγές που μετά από πολλή μελέτη και τεκμηρίωση έχουν εγκριθεί και τώρα εφαρμόζονται στο πλαίσιο της γενικότερης μεταρρύθμισης θα πρέπει να αφεθούν να αποδώσουν. Τυχόν βελτιωτικές αλλαγές που μπορεί να χρειαστούν, θα αναδειχθούν και θα αποφασισθούν μέσα από την εμπειρία και δεν μπορεί να δικαιολογούν απόπειρες για ματαίωση των αλλαγών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018