Λάρνακα: Βροχές, πλημμύρες και σχεδιασμός…
Τετ, 19 Ιαν 2011
Γιώργου Καρούλα, Γεωγράφου,
Επαρχιακού Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 
Λάρνακα: Βροχές, πλημμύρες και σχεδιασμός…

 

 

Η Λάρνακα χαρακτηρίζεται ως η πόλη της Κύπρου με τη μεγαλύτερη πιθανότητα πλημμύρας σε ορισμένα πασίγνωστα σημεία της πόλης. Από τη μια η διαφορά υψομέτρου μέσα στην πόλη, από την άλλη η έλλειψη της αναγκαίας αποτελεσματικής, προληπτικής υποδομής απειλούν και υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής στις περιοχές του Αγίου Λαζάρου, Μητρόπολης, Χρυσοπολίτισσας και Βεργίνας-Καμάρων. Ο κίνδυνος από τις πλημμύρες αφορά πρωτίστως και άμεσα την ζωή των πολιτών. Αφορά την περιουσία, ιδιωτική (ιδιωτών και επιχειρήσεων) και δημόσια (κυρίως υποδομές). Ακόμη, οι πλημμύρες μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία, αυτές αφορούν τόσο άμεσα στην παραγωγή αγαθών όσο και στις υπηρεσίες (άμεσα και έμμεσα μέσω των μεταφορών και τηλεπικοινωνιών). Τέλος, οι πλημμύρες εγκυμονούν κινδύνους για τη δημόσια υγεία. Οι πλημμύρες επισύρουν την οργή της κοινής γνώμης και θεωρείται περίεργο να συμβαίνουν στην περιοχή μας που θεωρείται ξηρή. Οι περιουσίες των Λαρνακέων καθίστανται απροστάτευτες στο έλεος της φυσικής καταστροφής της πλημμύρας με βροχόπτωση μόνο 30 χιλιοστομέτρων, που αντιστοιχεί μόνο στο 8,5% της μέσης ετήσιας βροχόπτωσης για τη Λάρνακα και μόνο 39% της μέσης μηνιαίας βροχόπτωσης για το μήνα Ιανουάριο!

Οι ελλείψεις σε υποδομές είναι γνωστές αλλά και οι καθυστερήσεις στην κατασκευή αντλιοστασίου στην περιοχή Χρυσοπολιτίσσης-Σωτήρος εντείνουν την απειλή. Αλλά και με τέτοιες συνθήκες σίγουρα κάποια άμεσα ελάχιστα μπορούν να αντιμετωπίσουν προληπτικά, έστω, το πρόβλημα με τη συμβολή του Δήμου Λάρνακας ως η άμεσα υπεύθυνη αρχή να συγκροτήσει και να εφαρμόσει μηχανισμούς πρόληψης ως θεραπεία. Υπάρχει άμεση ανάγκη για ολοκληρωμένο σχεδιασμό! Μέσα από μια χαρτογράφηση της τρωτότητας και επικινδυνότητας για πλημμύρες στη Λάρνακα θα οδηγηθούμε στη διαμόρφωση ζωνών προτεραιότητας για έλεγχο και δράσεις με σκοπό την πρόληψη ανάλογα με την εποχή.

Αυτό μπορεί να αναλυθεί απλά και πρακτικά στα πιο κάτω:

  1. Αποτελεσματική επιχειρησιακή αντιμετώπιση για να επιφέρει μείωση των κινδύνων από τις πλημμύρες και να περιλαμβάνει πρόγνωσηπροειδοποίησηαντίδραση και αποκατάσταση. Μέσω της μετεωρολογικής προγνώσεως, π.χ. πρόγνωση 48 ή 24 ωρών με «καλή» ακρίβεια σε συγκεκριμένη χωρική κλίμακα, επιτυγχάνεται η επιμήκυνση του χρόνου προετοιμασίας για την αντιμετώπιση των κινδύνων με την έγκαιρη λήψη κατάλληλων μέτρων.
  1. Σήμανση όλων των υπονόμων με φωσφορούχα μπογιά (όπως έγινε στην περιοχή Μητρόπολης και τώρα η σήμανση έχει ξεθωριάσει) για εύκολη εύρεση τους κατά την πλημμύρα. Στην περιοχή Καμάρες οι υπάλληλοι αδυνατούσαν να τους βρουν με μόνο 15 εκατοστά ύψος νερού!
  1. Τακτικό περιοδικό μηχανισμό συντήρησης–καθαρισμού των υπόνομων. Η περίοδος ξηρασίας στην Κύπρο είναι μακρά και τα άχρηστα υλικά αλλά και η σκόνη γεμίζουν τους υπονόμους. Την Τρίτη 3 Ιανουαρίου οι υπόνομοι λειτουργούσαν ως πίδακες που ανάβλυζαν από την αδυναμία τους να δεχθούν νερό. Γιατί; Πού ήταν ο Δήμος το καλοκαίρι; Πού ήταν ο Δήμος να καθαρίσει με τη λήψη της πρόγνωσης για αυξημένη βροχόπτωση και καταιγίδα στα πλαίσια ενός ολοκληρωμένου, διατμηματικού σχεδίου πολιτικής προστασίας; Η επόμενη μέρα στο σταυροδρόμι Λεωφόρου Φανερωμένης, Απολλώνιου Κιτιέως και Αδώνιδος έφερε συνεργείο του Δήμου να ανακατασκευάζει το στόμιο υπόνομου που έκλεισε και καταστράφηκε με την εισαγωγή σε αυτόν μπάζων και άχρηστων υλικών. Δρούμε δηλαδή εκ των υστέρων και όχι προληπτικά. Καταλαβαίνετε τώρα… εργατικά, υλικά, χρόνος, παραγωγικότητα, ταλαιπωρία...

Απουσιάζει δηλαδή παντελής διαχείριση της πλημμύρας προληπτικά και ο σχεδιασμός - εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων. Απουσιάζει η ενημέρωση του κοινού για τον κίνδυνο πλημμύρας ανά περιοχή μέσα από την πρόγνωση και τη συμβολή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας καθώς και η μέγιστη τεχνική και οργανωτική προετοιμασία των αρμόδιων υπηρεσιών. Το αποτέλεσμα: κίνδυνοι, επικινδυνότητα, καταστροφές έστω και σε μικρή κλίμακα, χάσιμο χρόνου για τους οδηγούς και τους κατοίκους, δυσφορία για ακόμη μια φορά και προπαντός... υποβάθμιση της πόλης στην υπόλοιπη Κύπρο.

Ακόμα και με 30 χιλιοστά μόνο βροχόπτωση είδαμε πίδακες ακάθαρτου νερού από υπονόμους, τους συμπολίτες μας να τρέχουν να περισώσουν, να προστατέψουν τις περιουσίες τους και τις ελλείψεις από το Δήμο σε απλά θέματα.

Αυτό το οποίο ουσιαστικά πρέπει να γίνει είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση της κατάστασης. “Κράτα την πλημμύρα μακριά από τους ανθρώπους και τους ανθρώπους μακριά από την πλημμύρα”. Η επίτευξη αυτού του στόχου απαιτεί την σύνταξη ενός Στρατηγικού Σχεδίου αντιμετώπισης πλημμυρών. Η αντιμετώπιση των πλημμυρών έχει δύο σκέλη, την αποτροπή του κινδύνου συγκεκριμένου επιπέδου, με την λήψη προληπτικών μέτρων, και τηνεπιχειρησιακή διαχείριση του φαινομένου. Αρχίζοντας από την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και τη διαπίστωση, αναγνώριση και μέτρηση των φυσικών φαινομένων πρέπει να οδηγηθούμε στη μελέτη και επεξεργασία των φαινομένων και των δεδομένων τους για τη σύνταξη θεωρίας που τα εξηγεί. Με βάση τα δεδομένα και τη θεωρία, την πρόγνωση της εξέλιξής της μπορεί να είναι εφικτός ο σχεδιασμός της παρεμβολής του ανθρώπου στις φυσικές διεργασίες. Αυτό ακριβώς λείπει από τη Λάρνακα: η αποτύπωση της επικινδυνότητας (φαινόμενα ή καταστάσεις που ενέχουν κινδύνους) της πλημμύρας στην πόλη. Λαμβανομένης υπόψη της τρωτότητας του συστήματος θα πρέπει να εκτιμηθεί και να ιεραρχηθεί το μέγεθος του κινδύνου, συμπεριλαμβανομένων και των οικονομικών απωλειών. Με τη χαρτογράφηση της επικινδυνότητας πλημμύρας στην πόλη η κατάσταση μπορεί να αντιμετωπιστεί ορθολογικά ως το πρώτο στάδιο ενός σχεδιασμού. Στη Λάρνακα είναι γνωστές οι περιοχές με υψόμετρο κάτω από τη μέση επιφάνεια της θάλασσας και λίγο πολύ αποδεδειγμένο εμπειρικά ποια σημεία ή περιοχές λειτουργούν ως πηγές και συσσωρεύουν νερό και από πού. Με τη χαρτογράφηση της επικινδυνότητας πλημμύρας θα διαφανούν οι «κοίτες των χειμάρρων» που συσσωρεύουν νερό και προκαλούν πλημμύρα (πλημμύρα είναι κίνδυνος υδρολογικής προελεύσεως, η ανεξέλεγκτη κατάκλυση μιας περιοχής με νερό ή η μεγαλύτερη παροχή σε νερό από αυτό που μπορεί να αντέξει μια επιφάνεια ή όταν νερό υπερχειλίζει σε επιφάνειες που, υπό συνήθεις συνθήκες, δεν καλύπτονται από νερό).

Υπάρχει η εκτίμηση ότι οι πλημμύρες μπορούν να αντιμετωπιστούν με την κατάλληλη τεχνική υποδομή. Η διαδικασία θα είναι τότε πιο αποτελεσματική. Θα καταδειχθεί πού χρειάζονται ακριβώς είτε νέα αντλιοστάσια (πέρα από αυτό στην περιοχή Αγίου Ιωάννη) και πού νέοι υπόνομοι ή υπόγεια τεχνητά ποτάμια.

Ως ΔΗΣΥ υποβάλλουμε άμεσα σχετική πρόταση προς το Δήμο Λάρνακας την οποία και θα δημοσιεύσουμε. Χρειάζεται ελπίδα για το αύριο με σχεδιασμό που να διαχέεται από γνώση και αποφασιστικότητα για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής ειδικά σε υποβαθμισμένες συνοικίες της πόλης μέσα και από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης...

Flickr Feed

Δευ, 15 Οκτ 2018

Η 15η Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί παγκοσμίως ως η ημέρα του «Λευκού Μπαστουνιού», αναγνωρίζοντας την προσπάθεια των ατόμων με οπτική αναπηρία για ανεξαρτησία και ισότιμη συμμετοχή στην κοινωνία. Στόχος είναι η διάδοση της μεγάλης σημασίας της χρήσης του λευκού μπαστουνιού και η ευαισθητοποίηση του κοινού στην προσπάθεια των ατόμων με προβλήματα όρασης για μια πιο ανεξάρτητη διαβίωση, αλλά και για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που συναντούν στην καθημερινή μετακίνησή τους.

Το λευκό μπαστούνι έχει γίνει σύμβολο της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας. Η χρήση του επιτρέπει στο άτομο με οπτική αναπηρία να μετακινηθεί ελεύθερα στο περιβάλλον και να εκπληρώσει τα καθημερινά του καθήκοντα με ευκολία και ανεξάρτητα, χωρίς τη συνδρομή κανενός. Σηματοδοτεί επίσης, το ενδιαφέρον και το καθήκον που πρέπει να δείξουν πολιτεία και πολίτες, απέναντι στα άτομα που στερούνται την όραση, ώστε να μπορούν να ανιχνεύουν τον δρόμο, να παρακάμπτουν τα εμπόδια και να φτάνουν στον προορισμό τους με ασφάλεια.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός, με αφορμή την σημερινή ημέρα, υπογραμμίζει για ακόμα μια φορά, ότι σε κάθε σύγχρονη κοινωνία η ανάγκη διασφάλισης των δικαιωμάτων των ατόμων με προβλήματα όρασης, όπως η ασφαλής και άνετη διακίνηση τους και η προσβασιμότητα σε όλους τους δημόσιους χώρους, είναι σημαντική και επιτακτική. Σημαντική είναι επίσης και η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση ολόκληρης της κοινωνίας και του κάθε πολίτη ξεχωριστά, στην προσπάθεια που καταβάλλουν τα άτομα με προβλήματα όρασης για μια πιο εύκολη και ανεξάρτητη διαβίωση.

Λευκωσία, 15 Οκτωβρίου 2018

 

Σαβ, 13 Οκτ 2018

 

Η χθεσινή ανακοίνωση του τουρκικού υπουργείου εξωτερικών, όπου η τουρκική εισβολή αναφέρεται ως ειρηνευτική επιχείρηση είναι απαράδεκτη.

Σήμερα, 44 χρόνια μετά την παράνομη και εγκληματική τουρκική εισβολή του 1974 ζούμε με τις συνέπειες αυτής της εισβολής και της κατοχής. Συνέπειες που με την πάροδο του χρόνου αυξάνονται και εμβαθύνονται.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός δεν θα επιτρέψει ποτέ να νομιμοποιηθεί η τουρκική εισβολή είτε με τη συνέχιση του απαράδεκτου στάτους κβο είτε με τον εκτροχιασμό από την εξεύρεση λειτουργικής λύσης διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας και την διολίσθηση στη λογική της ύπαρξης στο νησί δύο ξεχωριστών κρατών με διαφορετική διεθνή νομική προσωπικότητα.

Άλλωστε ο Δημοκρατικός Συναγερμός από ιδρύσεως του είναι ταγμένος στην υπηρεσία αυτού του υψηλού εθνικού στόχου.

Λευκωσία, 13 Οκτωβρίου 2018

 

 

Παρ, 12 Οκτ 2018

Οι θέσεις του ΔΗΣΥ και του προέδρου της παράταξης Αβέρωφ Νεοφύτου είναι πολύ καλά γνωστές. Και σε ότι αφορά την ανάγκη να μην εκτροχιαστεί η συζήτηση από την αναζήτηση λειτουργικής λύσης Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας και σε ότι αφορά τα δύο κράτη.

Ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ έχει ταξιδεύσει στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, έχει συζητήσει και έχει εκφράσει την ξεκάθαρη θέση εντός και εκτός Κύπρου πως δεν είναι ποτέ δυνατόν να δεχτούμε δύο κράτη.

Η κα Ε. Θεοχάρους διαστρεβλώνει αυτά που ειπώθηκαν σε μια ιδιωτική συζήτηση, μετά από δική της μάλιστα πρόσκληση στην παρουσία και άλλων προσώπων, με τρόπο που να βολεύει το δικό της αφήγημα.

Λευκωσία, 12 Οκτωβρίου 2018