Λάρνακα: Βροχές, πλημμύρες και σχεδιασμός…
Τετ, 19 Ιαν 2011
Γιώργου Καρούλα, Γεωγράφου,
Επαρχιακού Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 
Λάρνακα: Βροχές, πλημμύρες και σχεδιασμός…

 

 

Η Λάρνακα χαρακτηρίζεται ως η πόλη της Κύπρου με τη μεγαλύτερη πιθανότητα πλημμύρας σε ορισμένα πασίγνωστα σημεία της πόλης. Από τη μια η διαφορά υψομέτρου μέσα στην πόλη, από την άλλη η έλλειψη της αναγκαίας αποτελεσματικής, προληπτικής υποδομής απειλούν και υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής στις περιοχές του Αγίου Λαζάρου, Μητρόπολης, Χρυσοπολίτισσας και Βεργίνας-Καμάρων. Ο κίνδυνος από τις πλημμύρες αφορά πρωτίστως και άμεσα την ζωή των πολιτών. Αφορά την περιουσία, ιδιωτική (ιδιωτών και επιχειρήσεων) και δημόσια (κυρίως υποδομές). Ακόμη, οι πλημμύρες μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία, αυτές αφορούν τόσο άμεσα στην παραγωγή αγαθών όσο και στις υπηρεσίες (άμεσα και έμμεσα μέσω των μεταφορών και τηλεπικοινωνιών). Τέλος, οι πλημμύρες εγκυμονούν κινδύνους για τη δημόσια υγεία. Οι πλημμύρες επισύρουν την οργή της κοινής γνώμης και θεωρείται περίεργο να συμβαίνουν στην περιοχή μας που θεωρείται ξηρή. Οι περιουσίες των Λαρνακέων καθίστανται απροστάτευτες στο έλεος της φυσικής καταστροφής της πλημμύρας με βροχόπτωση μόνο 30 χιλιοστομέτρων, που αντιστοιχεί μόνο στο 8,5% της μέσης ετήσιας βροχόπτωσης για τη Λάρνακα και μόνο 39% της μέσης μηνιαίας βροχόπτωσης για το μήνα Ιανουάριο!

Οι ελλείψεις σε υποδομές είναι γνωστές αλλά και οι καθυστερήσεις στην κατασκευή αντλιοστασίου στην περιοχή Χρυσοπολιτίσσης-Σωτήρος εντείνουν την απειλή. Αλλά και με τέτοιες συνθήκες σίγουρα κάποια άμεσα ελάχιστα μπορούν να αντιμετωπίσουν προληπτικά, έστω, το πρόβλημα με τη συμβολή του Δήμου Λάρνακας ως η άμεσα υπεύθυνη αρχή να συγκροτήσει και να εφαρμόσει μηχανισμούς πρόληψης ως θεραπεία. Υπάρχει άμεση ανάγκη για ολοκληρωμένο σχεδιασμό! Μέσα από μια χαρτογράφηση της τρωτότητας και επικινδυνότητας για πλημμύρες στη Λάρνακα θα οδηγηθούμε στη διαμόρφωση ζωνών προτεραιότητας για έλεγχο και δράσεις με σκοπό την πρόληψη ανάλογα με την εποχή.

Αυτό μπορεί να αναλυθεί απλά και πρακτικά στα πιο κάτω:

  1. Αποτελεσματική επιχειρησιακή αντιμετώπιση για να επιφέρει μείωση των κινδύνων από τις πλημμύρες και να περιλαμβάνει πρόγνωσηπροειδοποίησηαντίδραση και αποκατάσταση. Μέσω της μετεωρολογικής προγνώσεως, π.χ. πρόγνωση 48 ή 24 ωρών με «καλή» ακρίβεια σε συγκεκριμένη χωρική κλίμακα, επιτυγχάνεται η επιμήκυνση του χρόνου προετοιμασίας για την αντιμετώπιση των κινδύνων με την έγκαιρη λήψη κατάλληλων μέτρων.
  1. Σήμανση όλων των υπονόμων με φωσφορούχα μπογιά (όπως έγινε στην περιοχή Μητρόπολης και τώρα η σήμανση έχει ξεθωριάσει) για εύκολη εύρεση τους κατά την πλημμύρα. Στην περιοχή Καμάρες οι υπάλληλοι αδυνατούσαν να τους βρουν με μόνο 15 εκατοστά ύψος νερού!
  1. Τακτικό περιοδικό μηχανισμό συντήρησης–καθαρισμού των υπόνομων. Η περίοδος ξηρασίας στην Κύπρο είναι μακρά και τα άχρηστα υλικά αλλά και η σκόνη γεμίζουν τους υπονόμους. Την Τρίτη 3 Ιανουαρίου οι υπόνομοι λειτουργούσαν ως πίδακες που ανάβλυζαν από την αδυναμία τους να δεχθούν νερό. Γιατί; Πού ήταν ο Δήμος το καλοκαίρι; Πού ήταν ο Δήμος να καθαρίσει με τη λήψη της πρόγνωσης για αυξημένη βροχόπτωση και καταιγίδα στα πλαίσια ενός ολοκληρωμένου, διατμηματικού σχεδίου πολιτικής προστασίας; Η επόμενη μέρα στο σταυροδρόμι Λεωφόρου Φανερωμένης, Απολλώνιου Κιτιέως και Αδώνιδος έφερε συνεργείο του Δήμου να ανακατασκευάζει το στόμιο υπόνομου που έκλεισε και καταστράφηκε με την εισαγωγή σε αυτόν μπάζων και άχρηστων υλικών. Δρούμε δηλαδή εκ των υστέρων και όχι προληπτικά. Καταλαβαίνετε τώρα… εργατικά, υλικά, χρόνος, παραγωγικότητα, ταλαιπωρία...

Απουσιάζει δηλαδή παντελής διαχείριση της πλημμύρας προληπτικά και ο σχεδιασμός - εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων. Απουσιάζει η ενημέρωση του κοινού για τον κίνδυνο πλημμύρας ανά περιοχή μέσα από την πρόγνωση και τη συμβολή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας καθώς και η μέγιστη τεχνική και οργανωτική προετοιμασία των αρμόδιων υπηρεσιών. Το αποτέλεσμα: κίνδυνοι, επικινδυνότητα, καταστροφές έστω και σε μικρή κλίμακα, χάσιμο χρόνου για τους οδηγούς και τους κατοίκους, δυσφορία για ακόμη μια φορά και προπαντός... υποβάθμιση της πόλης στην υπόλοιπη Κύπρο.

Ακόμα και με 30 χιλιοστά μόνο βροχόπτωση είδαμε πίδακες ακάθαρτου νερού από υπονόμους, τους συμπολίτες μας να τρέχουν να περισώσουν, να προστατέψουν τις περιουσίες τους και τις ελλείψεις από το Δήμο σε απλά θέματα.

Αυτό το οποίο ουσιαστικά πρέπει να γίνει είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση της κατάστασης. “Κράτα την πλημμύρα μακριά από τους ανθρώπους και τους ανθρώπους μακριά από την πλημμύρα”. Η επίτευξη αυτού του στόχου απαιτεί την σύνταξη ενός Στρατηγικού Σχεδίου αντιμετώπισης πλημμυρών. Η αντιμετώπιση των πλημμυρών έχει δύο σκέλη, την αποτροπή του κινδύνου συγκεκριμένου επιπέδου, με την λήψη προληπτικών μέτρων, και τηνεπιχειρησιακή διαχείριση του φαινομένου. Αρχίζοντας από την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και τη διαπίστωση, αναγνώριση και μέτρηση των φυσικών φαινομένων πρέπει να οδηγηθούμε στη μελέτη και επεξεργασία των φαινομένων και των δεδομένων τους για τη σύνταξη θεωρίας που τα εξηγεί. Με βάση τα δεδομένα και τη θεωρία, την πρόγνωση της εξέλιξής της μπορεί να είναι εφικτός ο σχεδιασμός της παρεμβολής του ανθρώπου στις φυσικές διεργασίες. Αυτό ακριβώς λείπει από τη Λάρνακα: η αποτύπωση της επικινδυνότητας (φαινόμενα ή καταστάσεις που ενέχουν κινδύνους) της πλημμύρας στην πόλη. Λαμβανομένης υπόψη της τρωτότητας του συστήματος θα πρέπει να εκτιμηθεί και να ιεραρχηθεί το μέγεθος του κινδύνου, συμπεριλαμβανομένων και των οικονομικών απωλειών. Με τη χαρτογράφηση της επικινδυνότητας πλημμύρας στην πόλη η κατάσταση μπορεί να αντιμετωπιστεί ορθολογικά ως το πρώτο στάδιο ενός σχεδιασμού. Στη Λάρνακα είναι γνωστές οι περιοχές με υψόμετρο κάτω από τη μέση επιφάνεια της θάλασσας και λίγο πολύ αποδεδειγμένο εμπειρικά ποια σημεία ή περιοχές λειτουργούν ως πηγές και συσσωρεύουν νερό και από πού. Με τη χαρτογράφηση της επικινδυνότητας πλημμύρας θα διαφανούν οι «κοίτες των χειμάρρων» που συσσωρεύουν νερό και προκαλούν πλημμύρα (πλημμύρα είναι κίνδυνος υδρολογικής προελεύσεως, η ανεξέλεγκτη κατάκλυση μιας περιοχής με νερό ή η μεγαλύτερη παροχή σε νερό από αυτό που μπορεί να αντέξει μια επιφάνεια ή όταν νερό υπερχειλίζει σε επιφάνειες που, υπό συνήθεις συνθήκες, δεν καλύπτονται από νερό).

Υπάρχει η εκτίμηση ότι οι πλημμύρες μπορούν να αντιμετωπιστούν με την κατάλληλη τεχνική υποδομή. Η διαδικασία θα είναι τότε πιο αποτελεσματική. Θα καταδειχθεί πού χρειάζονται ακριβώς είτε νέα αντλιοστάσια (πέρα από αυτό στην περιοχή Αγίου Ιωάννη) και πού νέοι υπόνομοι ή υπόγεια τεχνητά ποτάμια.

Ως ΔΗΣΥ υποβάλλουμε άμεσα σχετική πρόταση προς το Δήμο Λάρνακας την οποία και θα δημοσιεύσουμε. Χρειάζεται ελπίδα για το αύριο με σχεδιασμό που να διαχέεται από γνώση και αποφασιστικότητα για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής ειδικά σε υποβαθμισμένες συνοικίες της πόλης μέσα και από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης...

Flickr Feed

Τρι, 24 Απρ 2018

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός σημειώνει και χαιρετίζει την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου όπως διαβιβαστούν προεκλογικές προγραμματικές θέσεις των υποψηφίων κκ Ν Παπαδόπουλου και Γ. Λιλλήκα στα αρμόδια υπουργεία ώστε να μελετηθούν ποιες θέσεις θα μπορούσαν να προωθηθούν.

Πρόκειται ουσιαστικά για άλλο ένα δείγμα γραφής συνέπειας αλλά και «λόγου που γίνεται πράξη» αφού ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τοποθετήθηκε ξεκάθαρα προ πολλού και προεκλογικά ότι στα πλαίσια της συνεργασιάς θα εξετάζονταν προτάσεις ανθυποψηφίων του.

Η Συνεργασία με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, για τον Δημοκρατικό Συναγερμό δεν είναι ούτε περιστασιακή ούτε και εφήμερη. Αλλά είναι βασική πολιτική θέση και πράξη της παράταξης μας διότι μόνο μέσα από συνεργασία μπορεί ο τόπος να πάει μπροστά και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις προς όφελος της ευημερίας και των συμφερόντων των πολιτών.

Όπως ο Δημοκρατικός Συναγερμός συνεργάστηκε με το ΔΗΚΟ και άλλα κόμματα για θέματα Οικονομίας, και με το ΑΚΕΛ στο κυπριακό, έτσι θα συνεχίσουμε να πολιτευόμαστε. Με σύνεση, σοβαρότητα, υπευθυνότητα αλλά και με σεβασμό προς τις θέσεις των άλλων πολιτικών κομμάτων δείχνοντας εμπράκτως την πρόθεση της ειλικρινούς συνεργασίας προς όφελος των πολιτών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018

Τρι, 24 Απρ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ, ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ ΙΔΙΩΤΩΝ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ


Στόχος η δημιουργία πλαισίου ώστε 1. να διασφαλίζεται η Ασφάλεια και Υγεία των Τουριστών, 
2. να δίδεται η ευχέρεια για αύξηση των εισοδημάτων των νοικοκυριών, 3. να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός και 4. το Κράτος και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχουν έσοδα

Η τουριστική βιομηχανία έχει αναπτυχθεί πέραν από τα παραδοσιακά πλαίσια που ως πριν λίγα χρόνια γνωρίζαμε. Η αγορά έχει προχωρήσει και τώρα μπορούν να γίνουν κρατήσεις από το διαδίκτυο και εκτός ξενοδοχειακών μονάδων.

Στόχος μας είναι να μεριμνήσουμε για την ασφάλεια και την υγεία των τουριστών, τόσο των ξένων όσο και των Κυπρίων. Αλλά παράλληλα να δώσουμε την ευκαιρία για ένα επιπλέον εισόδημα στα κυπριακά νοικοκυριά, χωρίς να δημιουργούμε αθέμιτο ανταγωνισμό.

Ως πρώτο βήμα πρέπει να καταρτιστεί ένα μητρώο των καταλυμάτων που οι πολίτες επιθυμούν να ενοικιάζουν, είτε αυτά είναι σπίτια, διαμερίσματα ή επαύλεις. Τα καταλύματα αυτά πρέπει να ικανοποιούν κάποια ελάχιστα κριτήρια που να διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των περιηγητών.

Με τον καταρτισμό του μητρώου αυτού, χιλιάδες συμπολίτες μας θα είναι σε θέση να διασφαλίσουν επιπλέον εισόδημα, αν επιθυμούν να ενοικιάσουν υποστατικά που έχουν στην κατοχή τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις το επιπλέον εισόδημα μπορεί να είναι και μεγαλύτερο από το ετήσιο εισόδημα του νοικοκυριού.

Ταυτόχρονα, θα διασφαλιστεί ότι τα εισοδήματα από τις υπηρεσίες αυτές δεν αποτελούν προϊόν φοροδιαφυγής. Έτσι ώστε να χρεώνεται το ΦΠΑ, τα τέλη διανυκτέρευσης προς τους δήμους, αλλά και η φορολογία στο εισόδημα. Με τον τρόπο αυτό θα έχει και το κράτος εισοδήματα από τις υπηρεσίες αυτές και θα διασφαλιστεί και ο υγιής ανταγωνισμός, αφού οι ξενοδοχειακές μονάδες καταβάλλουν τις φορολογίες αυτές.

Σε συνεργασία με τον ΚΟΤ, πρέπει να δούμε ότι τα καταλύματα αυτά μπορούν νόμιμα να ενοικιάζονται, διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την υγεία των περιηγητών, θα παρέχεται η δυνατότητα στους πολίτες να διοχετεύουν στην αγορά υποστατικά που έχουν στην κατοχή τους, ενώ ταυτόχρονα θα έχει έσοδα το κράτος, οι δήμοι και οι κοινότητες.

Ως εκ τούτου, ο Δημοκρατικός Συναγερμός, σε συνεργασία με άλλα κόμματα και με τον βουλευτή Ηλία Μυριάνθους, θα καταθέσει στη βουλή ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία θα ρυθμίζει το θέμα των υποστατικών που προσφέρονται προς ενοικίαση μέσω ιστοτόπων, με τη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών τέτοιων υποστατικών να εγγράφονται σε ειδικό μητρώο.

Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018

Τρι, 24 Απρ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ, ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ


Επαφίεται στην τουρκική και στην τουρκοκυπριακή πλευρά να επαναβεβαιώσουν τη θέση ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις από εκεί που έμειναν

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού, κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, ερωτηθείς για το κυπριακό και συγκεκριμένα να σχολιάσει τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Ακκιντζί, «ο οποίος είπε πως δεν έχουμε την πολυτέλεια διαχωρισμού και των αντιπαραθέσεων μεταξύ μας και αν τώρα βρισκόμαστε στο σημείο διαχωρισμού οφείλεται στην ελληνοκυπριακή ηγεσία…» προέβηκε στην πιο κάτω δήλωση:

Κοιτάξτε, δεν είμαι ο άνθρωπος που μπαίνω σε αυτή τη λογική του blame game. Η Κύπρος είναι μοιρασμένη γιατί υπάρχει μια τουρκική εισβολή από το 1974. Στόχος μας είναι να επανενώσουμε την πατρίδα μας. Αλλά πρέπει να αντιληφθούμε ότι η επανένωση της πατρίδας μας προϋποθέτει τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των Ευρωπαϊκών Αρχών για όλους τους πολίτες. Και θα πω ένα απλό πράγμα. Η ελληνοκυπριακή πλευρά έκανε την ιστορική της υπέρβαση να δεχθεί την πολιτική ισότητα σ’ ένα διζωνικό, δικοινοτικό, ομοσπονδιακό κράτος ως μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεν θεωρήσαμε και δεν θεωρούμε τους τουρκοκύπριους ως μειονότητα αλλά ως πολιτικά ίση κοινότητα. Όμως ένα πράγμα: να μην φτάσουμε στο άλλο άκρο όπου η μειονότητα που αναγνωρίστηκε από εμάς ως πολιτικά ίση, να φτάσουμε στο άλλο άκρο που θα επιβάλλει στην ελληνοκυπριακή πλευρά και τις αποφάσεις.

Θεωρώ ότι αν θέλουμε όλοι κι αν μοιραζόμαστε το κοινό όραμα για μια κοινή πατρίδα, με σεβασμό επαναλαμβάνω των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των Ευρωπαϊκών Αρχών, είναι στο χέρι όλων μας είναι να προσπαθήσουμε αλλά και με μια άλλη παράμετρο: Μια ελεύθερη επανενωμένη Κύπρος δεν χρειάζεται ξένους εγγυητές και ξένους χωροφύλακες. Είτε με ξένα στρατεύματα είτε με εγγυητικά δικαιώματα.

Σε ερώτηση κατά πόσο οι εξελίξεις στην Τουρκία και σε συνάρτηση με την θέση που μετέφερε ο κ. Τσαβούσογλου στους τ/κ, σύμφωνα με τα τ/κ δημοσιεύματα, ίσως εμποδίσουν την επανέναρξη του διαλόγου και στη βάση της ΔΔΟ, ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ απάντησε: 

Εγώ το μόνο που βλέπω μέσα σε αυτά είναι το πόσο επιβεβαιώνεται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης. Το πρόβλημα ήταν γιατί μεταξύ της Τουρκίας και πολιτικών δυνάμεων στην τουρκοκυπριακή κοινότητα υπήρχε φλερτ με πλάνα εκτός των παραμέτρων και της μορφής λύσης του κυπριακού ως αυτή έχει εγκριθεί από σωρεία ψηφισμάτων της Γενικής Συνέλευσης αλλά και αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Επαφίεται στην τουρκική και στην τουρκοκυπριακή πλευρά να επαναβεβαιώσουν τη θέση ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις από εκεί που έμειναν με βάση το συγκεκριμένο πλαίσιο και παραμέτρους συμπεριλαμβανομένου και του πλαισίου του Γενικού Γραμματέα τον κ. Γκουτέρες.

Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018