Λάρνακα: Βροχές, πλημμύρες και σχεδιασμός…
Τετ, 19 Ιαν 2011
Γιώργου Καρούλα, Γεωγράφου,
Επαρχιακού Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 
Λάρνακα: Βροχές, πλημμύρες και σχεδιασμός…

 

 

Η Λάρνακα χαρακτηρίζεται ως η πόλη της Κύπρου με τη μεγαλύτερη πιθανότητα πλημμύρας σε ορισμένα πασίγνωστα σημεία της πόλης. Από τη μια η διαφορά υψομέτρου μέσα στην πόλη, από την άλλη η έλλειψη της αναγκαίας αποτελεσματικής, προληπτικής υποδομής απειλούν και υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής στις περιοχές του Αγίου Λαζάρου, Μητρόπολης, Χρυσοπολίτισσας και Βεργίνας-Καμάρων. Ο κίνδυνος από τις πλημμύρες αφορά πρωτίστως και άμεσα την ζωή των πολιτών. Αφορά την περιουσία, ιδιωτική (ιδιωτών και επιχειρήσεων) και δημόσια (κυρίως υποδομές). Ακόμη, οι πλημμύρες μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία, αυτές αφορούν τόσο άμεσα στην παραγωγή αγαθών όσο και στις υπηρεσίες (άμεσα και έμμεσα μέσω των μεταφορών και τηλεπικοινωνιών). Τέλος, οι πλημμύρες εγκυμονούν κινδύνους για τη δημόσια υγεία. Οι πλημμύρες επισύρουν την οργή της κοινής γνώμης και θεωρείται περίεργο να συμβαίνουν στην περιοχή μας που θεωρείται ξηρή. Οι περιουσίες των Λαρνακέων καθίστανται απροστάτευτες στο έλεος της φυσικής καταστροφής της πλημμύρας με βροχόπτωση μόνο 30 χιλιοστομέτρων, που αντιστοιχεί μόνο στο 8,5% της μέσης ετήσιας βροχόπτωσης για τη Λάρνακα και μόνο 39% της μέσης μηνιαίας βροχόπτωσης για το μήνα Ιανουάριο!

Οι ελλείψεις σε υποδομές είναι γνωστές αλλά και οι καθυστερήσεις στην κατασκευή αντλιοστασίου στην περιοχή Χρυσοπολιτίσσης-Σωτήρος εντείνουν την απειλή. Αλλά και με τέτοιες συνθήκες σίγουρα κάποια άμεσα ελάχιστα μπορούν να αντιμετωπίσουν προληπτικά, έστω, το πρόβλημα με τη συμβολή του Δήμου Λάρνακας ως η άμεσα υπεύθυνη αρχή να συγκροτήσει και να εφαρμόσει μηχανισμούς πρόληψης ως θεραπεία. Υπάρχει άμεση ανάγκη για ολοκληρωμένο σχεδιασμό! Μέσα από μια χαρτογράφηση της τρωτότητας και επικινδυνότητας για πλημμύρες στη Λάρνακα θα οδηγηθούμε στη διαμόρφωση ζωνών προτεραιότητας για έλεγχο και δράσεις με σκοπό την πρόληψη ανάλογα με την εποχή.

Αυτό μπορεί να αναλυθεί απλά και πρακτικά στα πιο κάτω:

  1. Αποτελεσματική επιχειρησιακή αντιμετώπιση για να επιφέρει μείωση των κινδύνων από τις πλημμύρες και να περιλαμβάνει πρόγνωσηπροειδοποίησηαντίδραση και αποκατάσταση. Μέσω της μετεωρολογικής προγνώσεως, π.χ. πρόγνωση 48 ή 24 ωρών με «καλή» ακρίβεια σε συγκεκριμένη χωρική κλίμακα, επιτυγχάνεται η επιμήκυνση του χρόνου προετοιμασίας για την αντιμετώπιση των κινδύνων με την έγκαιρη λήψη κατάλληλων μέτρων.
  1. Σήμανση όλων των υπονόμων με φωσφορούχα μπογιά (όπως έγινε στην περιοχή Μητρόπολης και τώρα η σήμανση έχει ξεθωριάσει) για εύκολη εύρεση τους κατά την πλημμύρα. Στην περιοχή Καμάρες οι υπάλληλοι αδυνατούσαν να τους βρουν με μόνο 15 εκατοστά ύψος νερού!
  1. Τακτικό περιοδικό μηχανισμό συντήρησης–καθαρισμού των υπόνομων. Η περίοδος ξηρασίας στην Κύπρο είναι μακρά και τα άχρηστα υλικά αλλά και η σκόνη γεμίζουν τους υπονόμους. Την Τρίτη 3 Ιανουαρίου οι υπόνομοι λειτουργούσαν ως πίδακες που ανάβλυζαν από την αδυναμία τους να δεχθούν νερό. Γιατί; Πού ήταν ο Δήμος το καλοκαίρι; Πού ήταν ο Δήμος να καθαρίσει με τη λήψη της πρόγνωσης για αυξημένη βροχόπτωση και καταιγίδα στα πλαίσια ενός ολοκληρωμένου, διατμηματικού σχεδίου πολιτικής προστασίας; Η επόμενη μέρα στο σταυροδρόμι Λεωφόρου Φανερωμένης, Απολλώνιου Κιτιέως και Αδώνιδος έφερε συνεργείο του Δήμου να ανακατασκευάζει το στόμιο υπόνομου που έκλεισε και καταστράφηκε με την εισαγωγή σε αυτόν μπάζων και άχρηστων υλικών. Δρούμε δηλαδή εκ των υστέρων και όχι προληπτικά. Καταλαβαίνετε τώρα… εργατικά, υλικά, χρόνος, παραγωγικότητα, ταλαιπωρία...

Απουσιάζει δηλαδή παντελής διαχείριση της πλημμύρας προληπτικά και ο σχεδιασμός - εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων. Απουσιάζει η ενημέρωση του κοινού για τον κίνδυνο πλημμύρας ανά περιοχή μέσα από την πρόγνωση και τη συμβολή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας καθώς και η μέγιστη τεχνική και οργανωτική προετοιμασία των αρμόδιων υπηρεσιών. Το αποτέλεσμα: κίνδυνοι, επικινδυνότητα, καταστροφές έστω και σε μικρή κλίμακα, χάσιμο χρόνου για τους οδηγούς και τους κατοίκους, δυσφορία για ακόμη μια φορά και προπαντός... υποβάθμιση της πόλης στην υπόλοιπη Κύπρο.

Ακόμα και με 30 χιλιοστά μόνο βροχόπτωση είδαμε πίδακες ακάθαρτου νερού από υπονόμους, τους συμπολίτες μας να τρέχουν να περισώσουν, να προστατέψουν τις περιουσίες τους και τις ελλείψεις από το Δήμο σε απλά θέματα.

Αυτό το οποίο ουσιαστικά πρέπει να γίνει είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση της κατάστασης. “Κράτα την πλημμύρα μακριά από τους ανθρώπους και τους ανθρώπους μακριά από την πλημμύρα”. Η επίτευξη αυτού του στόχου απαιτεί την σύνταξη ενός Στρατηγικού Σχεδίου αντιμετώπισης πλημμυρών. Η αντιμετώπιση των πλημμυρών έχει δύο σκέλη, την αποτροπή του κινδύνου συγκεκριμένου επιπέδου, με την λήψη προληπτικών μέτρων, και τηνεπιχειρησιακή διαχείριση του φαινομένου. Αρχίζοντας από την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και τη διαπίστωση, αναγνώριση και μέτρηση των φυσικών φαινομένων πρέπει να οδηγηθούμε στη μελέτη και επεξεργασία των φαινομένων και των δεδομένων τους για τη σύνταξη θεωρίας που τα εξηγεί. Με βάση τα δεδομένα και τη θεωρία, την πρόγνωση της εξέλιξής της μπορεί να είναι εφικτός ο σχεδιασμός της παρεμβολής του ανθρώπου στις φυσικές διεργασίες. Αυτό ακριβώς λείπει από τη Λάρνακα: η αποτύπωση της επικινδυνότητας (φαινόμενα ή καταστάσεις που ενέχουν κινδύνους) της πλημμύρας στην πόλη. Λαμβανομένης υπόψη της τρωτότητας του συστήματος θα πρέπει να εκτιμηθεί και να ιεραρχηθεί το μέγεθος του κινδύνου, συμπεριλαμβανομένων και των οικονομικών απωλειών. Με τη χαρτογράφηση της επικινδυνότητας πλημμύρας στην πόλη η κατάσταση μπορεί να αντιμετωπιστεί ορθολογικά ως το πρώτο στάδιο ενός σχεδιασμού. Στη Λάρνακα είναι γνωστές οι περιοχές με υψόμετρο κάτω από τη μέση επιφάνεια της θάλασσας και λίγο πολύ αποδεδειγμένο εμπειρικά ποια σημεία ή περιοχές λειτουργούν ως πηγές και συσσωρεύουν νερό και από πού. Με τη χαρτογράφηση της επικινδυνότητας πλημμύρας θα διαφανούν οι «κοίτες των χειμάρρων» που συσσωρεύουν νερό και προκαλούν πλημμύρα (πλημμύρα είναι κίνδυνος υδρολογικής προελεύσεως, η ανεξέλεγκτη κατάκλυση μιας περιοχής με νερό ή η μεγαλύτερη παροχή σε νερό από αυτό που μπορεί να αντέξει μια επιφάνεια ή όταν νερό υπερχειλίζει σε επιφάνειες που, υπό συνήθεις συνθήκες, δεν καλύπτονται από νερό).

Υπάρχει η εκτίμηση ότι οι πλημμύρες μπορούν να αντιμετωπιστούν με την κατάλληλη τεχνική υποδομή. Η διαδικασία θα είναι τότε πιο αποτελεσματική. Θα καταδειχθεί πού χρειάζονται ακριβώς είτε νέα αντλιοστάσια (πέρα από αυτό στην περιοχή Αγίου Ιωάννη) και πού νέοι υπόνομοι ή υπόγεια τεχνητά ποτάμια.

Ως ΔΗΣΥ υποβάλλουμε άμεσα σχετική πρόταση προς το Δήμο Λάρνακας την οποία και θα δημοσιεύσουμε. Χρειάζεται ελπίδα για το αύριο με σχεδιασμό που να διαχέεται από γνώση και αποφασιστικότητα για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής ειδικά σε υποβαθμισμένες συνοικίες της πόλης μέσα και από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης...

Flickr Feed

Τρι, 11 Δεκ 2018

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, πραγματοποίησε σήμερα συνάντηση με την ηγεσία της Παγκύπριας Οργάνωσης Πολυτέκνων (Π.Ο.Π), μετά από πρωτοβουλία της οργάνωσης.

Ένα από τα κύρια θέματα συζήτησης ήταν το Δημογραφικό, ως ένα από τα σοβαρά προβλήματα που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει η χώρα μας. Επίσης, μεταξύ άλλων, συζητήθηκε και η επιδοματική πολιτική προς τους πολύτεκνους.

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού διαβεβαίωσε την ηγεσία της Οργάνωσης Πολυτέκνων για την στήριξή του, τόσο προς την οργάνωση όσο και προς όλες τις οικογένειες πολυτέκνων, επαναλαμβάνοντας ότι στόχος του Δημοκρατικού Συναγερμού είναι η συνεχής ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής που αφορά τις πολύτεκνες οικογένειες.

Λευκωσία, 11 Δεκεμβρίου 2018

Τρι, 11 Δεκ 2018

Μετά από τα χθεσινά δημοσιεύματα για την απόφαση του Μόνιμου Κακουργιοδικείου Λευκωσίας αναφορικά με το περιστατικό της σεξουαλικής κακοποίησης ανήλικης με νοητική αναπηρία, επιθυμώ να εκφράσω την απογοήτευσή μου για την ποινή που επιβλήθηκε και πως είναι αδήριτη ανάγκη οι αποφάσεις του Δικαστηρίου για τέτοια περιστατικά να είναι παραδειγματικές και αποτρεπτικές.

Η ποινή που επιβλήθηκε σε συνάρτηση με τους τόσο επιβαρυντικούς παράγοντες που συνυπήρχαν – όπως του ότι πρόκειται για ένα παιδί που δεν ήταν σε θέση να προστατεύσει τον εαυτό του ή να επεξεργαστεί αυτή την τραυματική εμπειρία, ότι ο θύτης προερχόταν από το περιβάλλον εμπιστοσύνης ενός ευάλωτου παιδιού, ότι υπήρχε βία και επανάληψη αυτού του εγκλήματος για μεγάλο χρονικό διάστημα και τα ψυχικά τραύματα που έχει υποστεί το θύμα – είναι απογοητευτικά χαμηλή!!

Είμαι βέβαιη ότι η Νομική Υπηρεσία σωστά θα ασκήσει έφεση και ταυτόχρονα, οι αρμόδιοι φορείς σε συνεννόηση με τη «Φωνή» θα μελετήσουν τους λόγους που μετά από τόσες προσπάθειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τη σεξουαλική κακοποίηση και εκμετάλλευση ανηλίκων και τις σαφείς πρόνοιες της νομοθεσίας που είναι απόλυτα σωστή να συνεχίζουμε να βλέπουμε ποινές χάδι.

Δυστυχώς, έχουμε αρκετό δρόμο να διανύσουμε ώστε τα παιδιά που βιώνουν τέτοιες τραυματικές εμπειρίες να αποκτήσουν πραγματικά φωνή.

Στέλλα Κυριακίδου, Βουλευτής | Αντιπρόεδρος ΔΗΣΥ

Λευκωσία, 11 Δεκεμβρίου 2018

Τρι, 11 Δεκ 2018

Τέσσερις μέρες πριν την κάθοδο της κας Λουτ στην Κύπρο, σε τί εξυπηρετεί το στόχο της επανέναρξης του διαλόγου, αυτή η επίθεση του ΑΚΕΛ προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας;

Αυτή την ώρα, την πιο κρίσιμη ώρα για το μέλλον του τόπου μας όπως και το ΑΚΕΛ υπογραμμίζει, χρειάζεται να δείξουμε όλοι μας στην πράξη τη μέγιστη υπευθυνότητα και να ενισχύσουμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στην προσπάθεια των επόμενων ημερών για να επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις, στο πλαίσιο των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και των παραμέτρων του Γενικού Γραμματέα κ. Γκουτέρες.

Λευκωσία, 11 Δεκεμβρίου 2018