Λάρνακα: Βροχές, πλημμύρες και σχεδιασμός…
Τετ, 19 Ιαν 2011
Γιώργου Καρούλα, Γεωγράφου,
Επαρχιακού Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 
Λάρνακα: Βροχές, πλημμύρες και σχεδιασμός…

 

 

Η Λάρνακα χαρακτηρίζεται ως η πόλη της Κύπρου με τη μεγαλύτερη πιθανότητα πλημμύρας σε ορισμένα πασίγνωστα σημεία της πόλης. Από τη μια η διαφορά υψομέτρου μέσα στην πόλη, από την άλλη η έλλειψη της αναγκαίας αποτελεσματικής, προληπτικής υποδομής απειλούν και υποβαθμίζουν την ποιότητα ζωής στις περιοχές του Αγίου Λαζάρου, Μητρόπολης, Χρυσοπολίτισσας και Βεργίνας-Καμάρων. Ο κίνδυνος από τις πλημμύρες αφορά πρωτίστως και άμεσα την ζωή των πολιτών. Αφορά την περιουσία, ιδιωτική (ιδιωτών και επιχειρήσεων) και δημόσια (κυρίως υποδομές). Ακόμη, οι πλημμύρες μπορεί να έχουν αρνητικές επιπτώσεις στην οικονομία, αυτές αφορούν τόσο άμεσα στην παραγωγή αγαθών όσο και στις υπηρεσίες (άμεσα και έμμεσα μέσω των μεταφορών και τηλεπικοινωνιών). Τέλος, οι πλημμύρες εγκυμονούν κινδύνους για τη δημόσια υγεία. Οι πλημμύρες επισύρουν την οργή της κοινής γνώμης και θεωρείται περίεργο να συμβαίνουν στην περιοχή μας που θεωρείται ξηρή. Οι περιουσίες των Λαρνακέων καθίστανται απροστάτευτες στο έλεος της φυσικής καταστροφής της πλημμύρας με βροχόπτωση μόνο 30 χιλιοστομέτρων, που αντιστοιχεί μόνο στο 8,5% της μέσης ετήσιας βροχόπτωσης για τη Λάρνακα και μόνο 39% της μέσης μηνιαίας βροχόπτωσης για το μήνα Ιανουάριο!

Οι ελλείψεις σε υποδομές είναι γνωστές αλλά και οι καθυστερήσεις στην κατασκευή αντλιοστασίου στην περιοχή Χρυσοπολιτίσσης-Σωτήρος εντείνουν την απειλή. Αλλά και με τέτοιες συνθήκες σίγουρα κάποια άμεσα ελάχιστα μπορούν να αντιμετωπίσουν προληπτικά, έστω, το πρόβλημα με τη συμβολή του Δήμου Λάρνακας ως η άμεσα υπεύθυνη αρχή να συγκροτήσει και να εφαρμόσει μηχανισμούς πρόληψης ως θεραπεία. Υπάρχει άμεση ανάγκη για ολοκληρωμένο σχεδιασμό! Μέσα από μια χαρτογράφηση της τρωτότητας και επικινδυνότητας για πλημμύρες στη Λάρνακα θα οδηγηθούμε στη διαμόρφωση ζωνών προτεραιότητας για έλεγχο και δράσεις με σκοπό την πρόληψη ανάλογα με την εποχή.

Αυτό μπορεί να αναλυθεί απλά και πρακτικά στα πιο κάτω:

  1. Αποτελεσματική επιχειρησιακή αντιμετώπιση για να επιφέρει μείωση των κινδύνων από τις πλημμύρες και να περιλαμβάνει πρόγνωσηπροειδοποίησηαντίδραση και αποκατάσταση. Μέσω της μετεωρολογικής προγνώσεως, π.χ. πρόγνωση 48 ή 24 ωρών με «καλή» ακρίβεια σε συγκεκριμένη χωρική κλίμακα, επιτυγχάνεται η επιμήκυνση του χρόνου προετοιμασίας για την αντιμετώπιση των κινδύνων με την έγκαιρη λήψη κατάλληλων μέτρων.
  1. Σήμανση όλων των υπονόμων με φωσφορούχα μπογιά (όπως έγινε στην περιοχή Μητρόπολης και τώρα η σήμανση έχει ξεθωριάσει) για εύκολη εύρεση τους κατά την πλημμύρα. Στην περιοχή Καμάρες οι υπάλληλοι αδυνατούσαν να τους βρουν με μόνο 15 εκατοστά ύψος νερού!
  1. Τακτικό περιοδικό μηχανισμό συντήρησης–καθαρισμού των υπόνομων. Η περίοδος ξηρασίας στην Κύπρο είναι μακρά και τα άχρηστα υλικά αλλά και η σκόνη γεμίζουν τους υπονόμους. Την Τρίτη 3 Ιανουαρίου οι υπόνομοι λειτουργούσαν ως πίδακες που ανάβλυζαν από την αδυναμία τους να δεχθούν νερό. Γιατί; Πού ήταν ο Δήμος το καλοκαίρι; Πού ήταν ο Δήμος να καθαρίσει με τη λήψη της πρόγνωσης για αυξημένη βροχόπτωση και καταιγίδα στα πλαίσια ενός ολοκληρωμένου, διατμηματικού σχεδίου πολιτικής προστασίας; Η επόμενη μέρα στο σταυροδρόμι Λεωφόρου Φανερωμένης, Απολλώνιου Κιτιέως και Αδώνιδος έφερε συνεργείο του Δήμου να ανακατασκευάζει το στόμιο υπόνομου που έκλεισε και καταστράφηκε με την εισαγωγή σε αυτόν μπάζων και άχρηστων υλικών. Δρούμε δηλαδή εκ των υστέρων και όχι προληπτικά. Καταλαβαίνετε τώρα… εργατικά, υλικά, χρόνος, παραγωγικότητα, ταλαιπωρία...

Απουσιάζει δηλαδή παντελής διαχείριση της πλημμύρας προληπτικά και ο σχεδιασμός - εφαρμογή ενός ολοκληρωμένου σχεδίου για αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων. Απουσιάζει η ενημέρωση του κοινού για τον κίνδυνο πλημμύρας ανά περιοχή μέσα από την πρόγνωση και τη συμβολή των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας καθώς και η μέγιστη τεχνική και οργανωτική προετοιμασία των αρμόδιων υπηρεσιών. Το αποτέλεσμα: κίνδυνοι, επικινδυνότητα, καταστροφές έστω και σε μικρή κλίμακα, χάσιμο χρόνου για τους οδηγούς και τους κατοίκους, δυσφορία για ακόμη μια φορά και προπαντός... υποβάθμιση της πόλης στην υπόλοιπη Κύπρο.

Ακόμα και με 30 χιλιοστά μόνο βροχόπτωση είδαμε πίδακες ακάθαρτου νερού από υπονόμους, τους συμπολίτες μας να τρέχουν να περισώσουν, να προστατέψουν τις περιουσίες τους και τις ελλείψεις από το Δήμο σε απλά θέματα.

Αυτό το οποίο ουσιαστικά πρέπει να γίνει είναι η ολοκληρωμένη διαχείριση της κατάστασης. “Κράτα την πλημμύρα μακριά από τους ανθρώπους και τους ανθρώπους μακριά από την πλημμύρα”. Η επίτευξη αυτού του στόχου απαιτεί την σύνταξη ενός Στρατηγικού Σχεδίου αντιμετώπισης πλημμυρών. Η αντιμετώπιση των πλημμυρών έχει δύο σκέλη, την αποτροπή του κινδύνου συγκεκριμένου επιπέδου, με την λήψη προληπτικών μέτρων, και τηνεπιχειρησιακή διαχείριση του φαινομένου. Αρχίζοντας από την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και τη διαπίστωση, αναγνώριση και μέτρηση των φυσικών φαινομένων πρέπει να οδηγηθούμε στη μελέτη και επεξεργασία των φαινομένων και των δεδομένων τους για τη σύνταξη θεωρίας που τα εξηγεί. Με βάση τα δεδομένα και τη θεωρία, την πρόγνωση της εξέλιξής της μπορεί να είναι εφικτός ο σχεδιασμός της παρεμβολής του ανθρώπου στις φυσικές διεργασίες. Αυτό ακριβώς λείπει από τη Λάρνακα: η αποτύπωση της επικινδυνότητας (φαινόμενα ή καταστάσεις που ενέχουν κινδύνους) της πλημμύρας στην πόλη. Λαμβανομένης υπόψη της τρωτότητας του συστήματος θα πρέπει να εκτιμηθεί και να ιεραρχηθεί το μέγεθος του κινδύνου, συμπεριλαμβανομένων και των οικονομικών απωλειών. Με τη χαρτογράφηση της επικινδυνότητας πλημμύρας στην πόλη η κατάσταση μπορεί να αντιμετωπιστεί ορθολογικά ως το πρώτο στάδιο ενός σχεδιασμού. Στη Λάρνακα είναι γνωστές οι περιοχές με υψόμετρο κάτω από τη μέση επιφάνεια της θάλασσας και λίγο πολύ αποδεδειγμένο εμπειρικά ποια σημεία ή περιοχές λειτουργούν ως πηγές και συσσωρεύουν νερό και από πού. Με τη χαρτογράφηση της επικινδυνότητας πλημμύρας θα διαφανούν οι «κοίτες των χειμάρρων» που συσσωρεύουν νερό και προκαλούν πλημμύρα (πλημμύρα είναι κίνδυνος υδρολογικής προελεύσεως, η ανεξέλεγκτη κατάκλυση μιας περιοχής με νερό ή η μεγαλύτερη παροχή σε νερό από αυτό που μπορεί να αντέξει μια επιφάνεια ή όταν νερό υπερχειλίζει σε επιφάνειες που, υπό συνήθεις συνθήκες, δεν καλύπτονται από νερό).

Υπάρχει η εκτίμηση ότι οι πλημμύρες μπορούν να αντιμετωπιστούν με την κατάλληλη τεχνική υποδομή. Η διαδικασία θα είναι τότε πιο αποτελεσματική. Θα καταδειχθεί πού χρειάζονται ακριβώς είτε νέα αντλιοστάσια (πέρα από αυτό στην περιοχή Αγίου Ιωάννη) και πού νέοι υπόνομοι ή υπόγεια τεχνητά ποτάμια.

Ως ΔΗΣΥ υποβάλλουμε άμεσα σχετική πρόταση προς το Δήμο Λάρνακας την οποία και θα δημοσιεύσουμε. Χρειάζεται ελπίδα για το αύριο με σχεδιασμό που να διαχέεται από γνώση και αποφασιστικότητα για αναβάθμιση της ποιότητας ζωής ειδικά σε υποβαθμισμένες συνοικίες της πόλης μέσα και από τα διαρθρωτικά ταμεία της Ευρωπαϊκής Ένωσης...

Flickr Feed

Δευ, 27 Μάρ 2017

Δελτίο Τύπου Δημοκρατικού Συναγερμού

Είναι πια ολοφάνερη η μόνη έγνοια που έχει στο νου ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος. Από τώρα και για τις επόμενες 300 μέρες θα κοιμάται και θα ξυπνά με ένα και μόνο στόχο: πώς θα βρεθεί ο ίδιος στην καρέκλα.

Για τον πρόεδρο του ΔΗΚΟ δεν υπάρχει Κυπριακό, αλλά μόνο η επιδίωξή του να κατακτήσει προσωπικά τον προεδρικό θώκο.

Πώς όμως να υπάρχει Κυπριακό για τον κ. Νικόλα Παπαδόπουλο όταν για να διεκδικήσει την καρέκλα έχει συστρατευτεί με τις πιο ακραίες θέσεις που θα ήθελαν να σταματήσει κάθε διαπραγμάτευση; Το πολιτικό συνονθύλευμα του οποίου θέλει να ηγηθεί έχει καθαρό όνομα και στόχο: είναι εκείνοι που δεν θέλουν διαπραγματεύσεις και εκείνοι που με ηχηρά όσο και κενά συνθήματα προσπαθούν να κάνουν τον κόσμο να συνηθίσει την τουρκική κατοχή.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός θεωρεί ότι με την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων που μπορεί να ακολουθήσει την κοινωνική συνάντηση που έχει εξαγγελθεί, πρέπει να φέρουμε ξανά την Τουρκία στη θέση εκείνη όπου θα οφείλει να πάρει αποφάσεις και για την απόσυρση των στρατευμάτων και για τον τερματισμό της κατοχής, αλλά και των εγγυήσεων.

Αντίθετα ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος και οι ακραίες δυνάμεις που μπορεί να τον ακολουθήσουν δεν χάνουν ευκαιρία να «πυροβολούν» τη διαδικασία διαπραγμάτευσης, ελπίζοντας ότι η στασιμότητα θα τους δώσει την καρέκλα και την εξουσία. 

Κυρ, 26 Μάρ 2017

Δήλωση του Εκπροσώπου Τύπου του ΔΗΣΥ κ. Πρόδρομου Προδρόμου.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ξέρει πολύ καλά πώς θα χειριστεί το θέμα για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων και η παράταξή μας ξέρει πώς να στηρίζει απόλυτα τις προσπάθειές του

Βλέπουμε διάφορα δημοσιεύματα. Με διάφορες εκτιμήσεις και ισχυρισμούς σχετικά με το κενό διάστημα των διαπραγματεύσεων και τη συνέχεια.

Για μας ένα πράγμα είναι σίγουρο: ο Δημοκρατικός Συναγερμός τάσσεται υπέρ της συνέχισης των διαπραγματεύσεων. Θεωρούμε ότι υπάρχει ανάγκη να ξαναρχίσουν οι συνομιλίες γιατί είναι προς το συμφέρον του κυπριακού ελληνισμού και της Κύπρου ολόκληρης.

Είναι όμως άλλο ένα πράγμα που είναι σίγουρο: την αρμοδιότητα για τη διαπραγμάτευση την έχει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Η παράταξή μας στηρίζει απολύτως τον Πρόεδρο Αναστασιάδη στις επιλογές που κάνει και στους χειρισμούς που κρίνει ωφέλιμους για το σκοπό αυτό. Διότι ξέρουμε ότι ο Πρόεδρος βασίζεται σε θέσεις αρχών και διεκδικεί εκείνα που χρειάζεται η Κύπρος και ο κυπριακός ελληνισμός.

Βλέπουμε τα δημοσιεύματα… Είναι βέβαια δικαίωμα του καθενός να προβάλλει εκτιμήσεις και να γράφει ό,τι θέλει και ό,τι κρίνει σωστό. Ένθεν και ένθεν.

Εμείς υπογραμμίζουμε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ξέρει πολύ καλά πώς θα χειριστεί το θέμα και η παράταξή μας ξέρει πώς θα στηρίξει τις προσπάθειές του.

Λέμε ότι οι διαπραγματεύσεις πρέπει να συνεχιστούν από εκεί που σταμάτησαν όταν αποχώρησε ο Τουρκοκύπριος ηγέτης. Ελπίζουμε ότι ο κ. Ακκιντζί θα επιστρέψει και θα επιβεβαιώσει και εκείνο που είπε ο εκπρόσωπός του, ότι δηλαδή δεν επηρεάζεται από το δημοψήφισμα του Απριλίου στην Τουρκία.

Μπορεί να φαίνεται λογικά δύσκολο να υπάρξει πρόοδος πριν το περιβόητο δημοψήφισμα του Ταγίπ Ερντογάν. Μπορεί ακόμα να φαίνεται αμφίβολο αν γενικά η Άγκυρα θα λογικευτεί. Εξάλλου ποτέ δεν κρύψαμε ότι παρά την πρόοδο που καταγράφηκε στο τελευταίο διάστημα, παραμένουν δυσκολίες και διάσταση σε κάποια σημαντικά θέματα.

Έχουμε όμως κάθε λόγο να θέλουμε να συνεχιστεί η διαπραγμάτευση από την ώρα που ξέρουμε και όλοι ομολογούμε πως μόνο με μια πολιτική συμφωνία μπορεί να τερματίσουμε την κατοχή και την ανωμαλία στον τόπο μας.

Πρέπει η διαπραγμάτευση να συνεχιστεί από εκεί που είχαμε μείνει, με τη Διάσκεψη της Γενεύης, περιμένοντας να δεχτεί η Τουρκία ότι δεν μπορεί να κατέχει εδάφη ούτε να διατηρεί στρατεύματα στην Κύπρο, αλλά ούτε να αξιώνει δικαιώματα εγγυήσεων, δηλαδή επέμβασης και ανάμιξης. Να συνεχιστεί και να καταλήξει αυτή η διαδικασία με την οποία καθιερώθηκε και η ενεργός παρουσία της Ε.Ε. Αλλά και να αντιμετωπιστούν με λογική και καλή θέληση και τα υπόλοιπα ανοιχτά θέματα.

Κυρ, 26 Μάρ 2017

Δελτίο Τύπου Δημοκρατικού Συναγερμού

Μιλά ο Ν. Παπαδόπουλος που μήνες τώρα ασχολείται μόνο με την προεδρία!

-και προτείνει «κοινή στρατηγική» για κόμματα που δεν έχουν κάν κοινό στόχο

Διαμαρτύρεται το ΔΗΚΟ και επικρίνει τον Πρόεδρο του κόμματός μας κ. Αβέρωφ Νεοφύτου ότι «επιτίθεται στον ενδιάμεσο χώρο». Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορεί να συμβαίνει, διότι όπως δήλωνε στο ΡΙΚ, στις 9 Μαρτίου,  ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ κ. Μαρίνος Σιζόπυολος « Αυτή την στιγμή η ΕΔΕΚ έχει ξεκαθαρίσει με απόφαση Κεντρικής Επιτροπής ότι για εμάς δεν υπάρχει Ενδιάμεσος Χώρος». Υπενθυμίζουμε ακόμα στο ΔΗΚΟ ότι και η πρόεδρος της «Αλληλεγγύης» είχε δημόσια εξηγήσει ότι για εκείνη «δεν έχει νόημα να μιλάμε για ενδιάμεσο χώρο».

Πώς μπορεί λοιπόν ο κ. Νεοφύτου να επιτίθεται σε κάτι που δεν υπάρχει;

Επισημαίνει ακόμα το ΔΗΚΟ ότι «αντί να ασχολούνται με την τουρκική αδιαλλαξία, με τις απειλές της Τουρκίας και τους εκβιασμούς του Ακκιντζί, αναλώνονται να κατηγορούν τον ενδιάμεσο χώρο». Την ίδια ώρα όλη η Κύπρος βλέπει ότι είναι ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος που εδώ και μερικούς μήνες, περισσότερο από ένα χρόνο πριν τις προεδρικές εκλογές, δεν ασχολείται με ο,τιδήποτε άλλο παρά με την επιθυμία του να διεκδικήσει την προεδρία.

Όσον αφορά τις χτεσινές προκλητικές δηλώσεις του Νικόλα Παπαδόπουλου σχετικά με το τι θα συμβεί στη Βουλή, του υπενθυμίζουμε την αιτιολογία της δικής μας πρότασης νόμου, όπως αυτή είχε κατατεθεί ήδη από τις 10 Φεβρουαρίου και προτού ασχοληθεί κάν με το θέμα η τουρκοκυπριακή πλευρά. Εάν του συμφέρει να κάνει ότι δεν ακούει, αυτό δεν είναι πρόβλημα των θεσμών, αλλά του ιδίου προσωπικά.

Εξάλλου, φαίνεται ότι εκείνο που πραγματικά ενοχλεί τον ίδιο, το κόμμα του και τους συνοδοιπόρους τους, είναι ότι μπορεί να ξεκινήσει και πάλι η διαπραγμάτευση για το Κυπριακό.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός δεν προχωρεί σε «επικρίσεις κατά των κομμάτων του ενδιάμεσου χώρου». Απλώς, στο άκουσμα της προεκλογικής διαφήμισης για «νέα στρατηγική του Νικόλα Παπαδόπουλου», διερωτόμαστε: πώς μπορεί να υπάρχει πρόταση κοινής στρατηγικής για κόμματα που έχουν διαφορετικό στρατηγικό στόχο; Ποιά μπορεί να είναι κοινή στρατηγική για κόμματα που δεν μπορεί να αποφασίσουν ποια λύση του Κυπριακού επιδιώκουν, αλλά το ένα λέει «επιδιώκεται λύση διζωνικής-δικοινοτικής ομοσπονδίας», το άλλο λέει «η διζωνική είναι ρατσιστική και απορρίπτεται» και κάποιο τρίτο εξαπολύει μύδρους και κατά της ιδέας της «δικοινοτικότητας»;

Δεν πρόκειται για «επικρίσεις», αλλά για αποκάλυψη ότι η «άλλη στρατηγική» είναι απλώς ένα άλλο... πυροτέχνημα.