Νέοι Δήμοι...Νέες πραγματικότητες
Παρ, 22 Ιαν 2010
του Γιώργου Κάρουλλα
Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 
Νέοι Δήμοι...Νέες πραγματικότητες

 

Τους πρώτους αυτούς μήνες του 2010 ολοκληρώνεται η μελέτη για την αναδιάρθρωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΤΑ) στον τόπο μας. Η συγκρότηση νέας διοικητικής δομής στην πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση έχει ήδη αρχίσει να απασχολεί τη δημόσια συζήτηση. Κοινός τόπος είναι ο κατακερματισμός των εξουσιών και η αντιμετώπισή της με ένα νέο ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο και με τη δημιουργία νέων περιφερειακών Δήμων χωρίς να αποκλείεται και η συνένωση υφιστάμενων αστικών Δήμων με τη συγκρότηση πληθυσμιακά και χωρικά γεωγραφικών μονάδων στις οποίες αναμένεται να αναπτυχθεί ισχυρότερο διοικητικό σύστημα έτσι ώστε να ικανοποιούνται δύο κυρίως στόχοι:

Οι Δήμοι να αποτελέσουν ισχυρά κέντρα δημοκρατικού προγραμματισμού και ταυτόχρονα να γίνουν αποτελεσματικότεροι διαχειριστές υπηρεσιών που αναφέρονται ιδίως στην καθημερινή ζωή των πολιτών και στην ποιότητά της.

Το θέμα της μεταρρύθμισης χρειάζεται σφαιρική, ολοκληρωμένη και διεπιστημονική θεώρηση με ενισχυμένη συμμετοχική δημοκρατία. Δεν αρκούν μόνο τα πολιτικά κείμενα ή έγγραφα πολιτικής βάσης αλλά και λύσεις γεωγραφίας, γεωμετρίας, οικονομετρίας, κοινωνιολογίας, βιώσιμης ανάπτυξης κά. Αρχίζουμε λοιπόν από σήμερα την παρουσίαση κριτηρίων που πρέπει να διέπουν τους νέους Δήμους, της βασικής χωρικής μονάδας που θα μετουσιώνει σε καθημερινή πράξη τις πρόνοιες του νέου θεσμικού πλαισίου. Παραθέτουμε πιο κάτω τις σημαντικότερες, με βάση τη βιβλιογραφία, θεμελιώδεις πολιτικές της ΤΑ:

 

Πρώτο: Πρωτίστως οι νέοι Δήμοι πρέπει να χαρακτηρίζονται από οικονομική αυτονομία και να μην είναι εξαρτώμενοι αποκλειστικά από την χρηματοδότηση της κεντρικής κυβέρνησης. Οι νέες πραγματικότητες ανταγωνισμού επιβάλλουν την εκπόνηση προγραμμάτων με αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητες για τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των πόρων για βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών. Η σύγχρονη ΤΑ χρειάζεται Δήμους οικονομικά αυτοδύναμους και λειτουργικά ανεξάρτητους ώστε με την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της αποκέντρωσης να μπορούν να σχεδιάσουν, να προγραμματίσουν, να υλοποιήσουν και να ελέγξουν τοπικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες όπως άλλωστε επιβάλλει η ευρωπαϊκή πραγματικότητα και επιτάσσει η υφιστάμενη κατάσταση.

Δεύτερο: Οι Δήμοι στο πλαίσιο της νέας και αναγκαίας μεταρρύθμισης της ΤΑ πρέπει να έχουν δεδομένη συνταγματική αποστολή. Θεσμικά, με την αναγκαία μηχανιστική θεμελίωση και αποτύπωση στο νέο θεσμικό πλαίσιο έχουν υποχρέωση την ανάληψη και τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων μέσα από καθεστώς διοικητικής αυτοτέλειας προς όφελος της τοπικής κοινωνίας που αντιπροσωπεύουν με στόχο τη διοικητική αποτελεσματικότητα.

 

Τρίτο: Η νέα διοικητική δομή πρέπει να θεμελιωθεί στην αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης για τη ριζική αναδιάρθρωση και οργανωσιακή αποτελεσματικότητα. Στον τομέα αυτό, το κεντρικό κράτος έχει υποχρέωση να στηρίξει ουσιαστικά τους νέους Δήμους με πολιτικές προγραμματικής, οργανωτικής και λειτουργικής αναβάθμισης.

 

Τέταρτο: Οι νέοι Δήμοι πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο σχεδιασμού ως προς το διοικητικό και πολιτικό τους σύστημα, έτσι ώστε η διεύρυνση της διοικητικής μονάδας και του κύκλου της πολιτικής αντιπροσώπευσης να μην μειώνει την προσβασιμότητα του πολίτη στις διαδικασίες λήψης των αποφάσεων. Επίσης η διευρυμένη διοικητική μονάδα πρέπει να έχει διαφορετική εσωτερική οργανωτική δομή από τους υφιστάμενους Δήμους. Η δημοτική αποκέντρωση αποτελεί ίσως – σε νέες βάσεις και με νέους θεσμούς- το κλειδί για την άμεση και αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών που αναφέρονται στην καθημερινή ζωή των κατοίκων. Ο Νέος Δήμαρχος και το Νέο Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να λειτουργήσουν κυρίως στο επιτελικό και προγραμματικό επίπεδο. Σε αυτά εξάλλου τα όργανα καθώς και στις αναγκαίες επιτελικές υπηρεσίες βασίζει η μεταρρύθμιση τους στόχους της, δηλαδή την συγκρότηση ισχυρών μονάδων σχεδιασμού και προώθησης της βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης. Σε αντίθετη περίπτωση αυτά θα αποτελέσουν στην πράξη ως σημαντική αιτία αναποτελεσματικότητας και θα καταντήσουν ως αποσπασματικές δράσεις και ασύνδετες αναλυτικότερες μορφές του οράματος για ποιότητα ζωής.

Πέμπτο: Η νέα διοικητική διαίρεση πρέπει να λάβει υπόψη την ιστορική και

πραγματική γεωγραφική ενότητα που ανταποκρίνεται στους στόχους της νέας μεταρρύθμισης. Δηλαδή πρέπει να αξιολογηθούν οι Κοινότητες με βάση τη δυνατότητα ένταξής τους σε ευρύτερα γεωγραφικά σύνολα όπως αυτά διαμορφώθηκαν τόσο ιστορικά (προηγούμενες διοικητικές διαιρέσεις - συνεργασίες) όσο και πραγματικά (επιρροή από πόλεις ή τοπικά κέντρα). Η ένταξη σε εντελώς διαφορετική ενότητα από εκείνη στην οποία εντάσσεται έως σήμερα σταθερά ο υφιστάμενος ΟΤΑ πρέπει να αιτιολογείται.

Έκτο: Η χάραξη αυτών των νέων διοικητικών ορίων για τη δημιουργία νέων Δήμων (λειτουργικών περιφερειών) πρέπει να προβληματίσει και να προσυμφωνηθεί στο έγγραφο της πολίτικης βάσης του νέου θεσμικού πλαισίου. Αξίζει και πρέπει αναντίλεκτα να αποτελέσει το αντικείμενο μιας ενδελεχούς αναλυτικής κριτικής χωρικής ανάλυσης και στοιχείο αποτύπωσης των αναγκαίων συσχετισμών για αναλογική αντιπροσώπευση. Με την εφαρμογή και την αξιολόγηση συγκεκριμένων ομάδων κριτηρίων, με την ποσοτικοποίηση που επιβάλλει το θέμα έχουμε υποχρέωση συμβάλουμε στη διαμόρφωση νέων χωρικών μονάδων ΤΑ. Αξίζει να αναφέρουμε ότι υφιστάμενες συνεργασίες ή συμπλεγματοποίηση υπηρεσιών σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμηθούν αλλά να απολέσουν τη βάση αξιολόγησης για ενδυνάμωση ή διαφοροποίηση. Τελικό κριτήριο να είναι πάντοτε διαμόρφωση ισχυρών, αυτοδύναμων, συνεκτικών Δήμων μέσα από την ανάπτυξη των ενοτήτων, πράγμα που αποσκοπεί στην ορθότερη λειτουργία της δημοκρατίας.

Οι Δήμοι που θα προκύψουν από τη διαδικασία της νέας χάραξης θα πρέπει ταυτόχρονα με τα λειτουργικά και οικονομικά τους χαρακτηριστικά να συμβάλλουν στην καθιέρωση της ενδυναμωμένης συμμετοχής του πολίτη στους θεσμούς και στις διαδικασίες τοπικής δημοκρατίας ενισχύοντας παράλληλα τη σημερινή πραγματικότητα επαφής των δημοτικών αξιωματούχων με τον πολίτη.

Τελικό – αναμενόμενο αποτέλεσμα:

το Κεντρικό Κράτος και κατ’ επέκταση η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να εξασφαλίσει ότι όλοι οι πολίτες ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους πρέπει να δέχονται υπηρεσίες που να ικανοποιούν τη συνεχή αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, του βασικού, διαρκούς και καθολικού αυτού αιτήματος!

Flickr Feed

Σαβ, 16 Φεβ 2019

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ

Αντιπροσωπία της Βουλής των Αντιπροσώπων μεταβαίνει τη Δευτέρα, 18 Φεβρουαρίου, στις Βρυξέλλες, για να συμμετάσχει στην Ευρωπαϊκή Κοινοβουλευτική Εβδομάδα, στη Διάσκεψη για το Ευρωπαϊκό Εξάμηνο 2019 και στη Διακοινοβουλευτική Διάσκεψη για τη Σταθερότητα, τον Οικονομικό Συντονισμό και τη Διακυβέρνηση στην Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ). Οι Διασκέψεις συνδιοργανώνονται από το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) και την τρέχουσα εξάμηνη Ρουμανική Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ και θα πραγματοποιηθούν στις 18 και 19 Φεβρουαρίου 2019.

Η αντιπροσωπία απαρτίζεται από τον Κοινοβουλευτικό Εκπρόσωπο του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτή Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκο Τορναρίτη, καθώς και τον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών και Προϋπολογισμού, κ. Άγγελο Βότση και την Αναπληρώτρια Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, κα Σκεύη Κούτρα-Κουκουμά.

Τους συμμετέχοντες θα απασχολήσουν, μεταξύ άλλων, η αποτίμηση της λειτουργίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου για το συντονισμό της οικονομικής πολιτικής, οι μελλοντικές προκλήσεις στην ολοκλήρωση της Τραπεζικής Ένωσης, οι νέες μορφές απασχόλησης, το Πολυετές Δημοσιονομικό Πλαίσιο (ΠΔΠ) 2021-2027 και το σύστημα ιδίων πόρων της ΕΕ, η σύγκλιση, σταθεροποίηση και συνοχή στην Οικονομική και Νομισματική Ένωση και ο ρόλος του ΠΔΠ, καθώς και οι επενδυτικές προτεραιότητες για την περίοδο μετά το 2020.

Πέρα από τους Επιτρόπους αρμόδιους για τα υπό συζήτηση θέματα, τη Διάσκεψη θα προσφωνήσουν, ο Πρόεδρος του ΕΚ, κ. Antonio Tajani, ο Πρόεδρος του Ρουμανικού Κοινοβουλίου, κ. Liviu Dragnea και ο Πρόεδρος της Ευρωομάδας, κ. Mário Centeno.

Παρ, 15 Φεβ 2019

ΔΗΛΩΣΗ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΔΗΣΥ

ΓΙΩΡΓΟΥ ΛΥΣΑΝΔΡΙΔΗ

 

Ολοκλήρωση διαδικασίας υποβολής υποψηφιοτήτων

Έχει ολοκληρωθεί πριν από λίγο η διαδικασία υποβολής ενδιαφέροντος για συμμετοχή στο ψηφοδέλτιο του Δημοκρατικού Συναγερμού για τις Ευρωεκλογές της 26ς Μαΐου.

Υποψηφιότητα για τις πέντε διαθέσιμες θέσεις στο ψηφοδέλτιο υπέβαλαν οι:

Λευτέρης Χριστοφόρου, Ευρωβουλευτής και Αναπληρωτής Πρόεδρος του ΔΗΣΥ

Νίκος Τορναρίτης, Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος

Ελένη Σταύρου, Βουλευτής

Παναγιώτης Σεντώνας, Πρόεδρος του Οργανισμού Νεολαίας Κύπρου

Τζώρτζια Κωνσταντίνου Παναγιώτου, Δικηγόρος, Αναπληρωτής Εκπρόσωπος Τύπου

Να σημειώσω ότι στο Μέγαρο Γλαύκος Κληρίδης προσήλθε πριν από λίγο και ο Επαρχιακός Γραμματέας της ΟΝΕ Πάφου Γιώργος Πίτρος, ο οποίος δήλωσε πως τελικά δεν θα υποβάλει υποψηφιότητα, καθώς διαπίστωσε πως η νέα γενιά εκπροσωπείται στο ψηφοδέλτιο και δεν επιθυμεί να οδηγήσει τη διαδικασία σε καταρτισμό μέσω ψηφοφορίας.

Υπενθυμίζεται ότι η έκτη θέση θα συμπληρωθεί με πρόσωπο το οποίο Πρόεδρος του Κόμματος Αβέρωφ Νεοφύτου θα εισηγηθεί ως κατ’ επιλογήν υποψήφιο.

Το Πολιτικό Γραφείο θα συνέλθει την Τρίτη, 19 Φεβρουαρίου 2019 για την έγκριση των υποψηφιοτήτων, τον καταρτισμό του ψηφοδελτίου του Κόμματος και την υιοθέτηση πρότασης η οποία θα τεθεί ενώπιων των μελών του Ανωτάτου Συμβουλίου στις 02 Μαρτίου 2019.

Λευκωσία, 15 Φεβρουαρίου 2019

 

Πεμ, 14 Φεβ 2019

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Στη σημερινή συνεδρίαση του πολιτικού γραφείου της παράταξης, ο Πρόεδρος Αβέρωφ Νεοφύτου, ενημέρωσε το σώμα πως θα ασκήσει το δικαίωμά του  για συμπερίληψη του ενός κατ΄ επιλογήν υποψηφίου στο ψηφοδέλτιο για τις επικείμενες ευρωεκλογές, με πρόσωπο που δεν επηρεάζει καμία ποσόστωση, είτε για νέους είτε για γυναίκες.

Ως εκ τούτου, τις άλλες πέντε θέσεις του ψηφοδελτίου της παράταξης θα συμπληρώσουν στελέχη και μέλη του Δημοκρατικού Συναγερμού που θα καταθέσουν αύριο την υποψηφιότητά τους. 

Λευκωσία, 14 Φεβρουαρίου 2019