Νέοι Δήμοι...Νέες πραγματικότητες
Παρ, 22 Ιαν 2010
του Γιώργου Κάρουλλα
Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 
Νέοι Δήμοι...Νέες πραγματικότητες

 

Τους πρώτους αυτούς μήνες του 2010 ολοκληρώνεται η μελέτη για την αναδιάρθρωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΤΑ) στον τόπο μας. Η συγκρότηση νέας διοικητικής δομής στην πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση έχει ήδη αρχίσει να απασχολεί τη δημόσια συζήτηση. Κοινός τόπος είναι ο κατακερματισμός των εξουσιών και η αντιμετώπισή της με ένα νέο ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο και με τη δημιουργία νέων περιφερειακών Δήμων χωρίς να αποκλείεται και η συνένωση υφιστάμενων αστικών Δήμων με τη συγκρότηση πληθυσμιακά και χωρικά γεωγραφικών μονάδων στις οποίες αναμένεται να αναπτυχθεί ισχυρότερο διοικητικό σύστημα έτσι ώστε να ικανοποιούνται δύο κυρίως στόχοι:

Οι Δήμοι να αποτελέσουν ισχυρά κέντρα δημοκρατικού προγραμματισμού και ταυτόχρονα να γίνουν αποτελεσματικότεροι διαχειριστές υπηρεσιών που αναφέρονται ιδίως στην καθημερινή ζωή των πολιτών και στην ποιότητά της.

Το θέμα της μεταρρύθμισης χρειάζεται σφαιρική, ολοκληρωμένη και διεπιστημονική θεώρηση με ενισχυμένη συμμετοχική δημοκρατία. Δεν αρκούν μόνο τα πολιτικά κείμενα ή έγγραφα πολιτικής βάσης αλλά και λύσεις γεωγραφίας, γεωμετρίας, οικονομετρίας, κοινωνιολογίας, βιώσιμης ανάπτυξης κά. Αρχίζουμε λοιπόν από σήμερα την παρουσίαση κριτηρίων που πρέπει να διέπουν τους νέους Δήμους, της βασικής χωρικής μονάδας που θα μετουσιώνει σε καθημερινή πράξη τις πρόνοιες του νέου θεσμικού πλαισίου. Παραθέτουμε πιο κάτω τις σημαντικότερες, με βάση τη βιβλιογραφία, θεμελιώδεις πολιτικές της ΤΑ:

 

Πρώτο: Πρωτίστως οι νέοι Δήμοι πρέπει να χαρακτηρίζονται από οικονομική αυτονομία και να μην είναι εξαρτώμενοι αποκλειστικά από την χρηματοδότηση της κεντρικής κυβέρνησης. Οι νέες πραγματικότητες ανταγωνισμού επιβάλλουν την εκπόνηση προγραμμάτων με αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητες για τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των πόρων για βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών. Η σύγχρονη ΤΑ χρειάζεται Δήμους οικονομικά αυτοδύναμους και λειτουργικά ανεξάρτητους ώστε με την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της αποκέντρωσης να μπορούν να σχεδιάσουν, να προγραμματίσουν, να υλοποιήσουν και να ελέγξουν τοπικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες όπως άλλωστε επιβάλλει η ευρωπαϊκή πραγματικότητα και επιτάσσει η υφιστάμενη κατάσταση.

Δεύτερο: Οι Δήμοι στο πλαίσιο της νέας και αναγκαίας μεταρρύθμισης της ΤΑ πρέπει να έχουν δεδομένη συνταγματική αποστολή. Θεσμικά, με την αναγκαία μηχανιστική θεμελίωση και αποτύπωση στο νέο θεσμικό πλαίσιο έχουν υποχρέωση την ανάληψη και τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων μέσα από καθεστώς διοικητικής αυτοτέλειας προς όφελος της τοπικής κοινωνίας που αντιπροσωπεύουν με στόχο τη διοικητική αποτελεσματικότητα.

 

Τρίτο: Η νέα διοικητική δομή πρέπει να θεμελιωθεί στην αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης για τη ριζική αναδιάρθρωση και οργανωσιακή αποτελεσματικότητα. Στον τομέα αυτό, το κεντρικό κράτος έχει υποχρέωση να στηρίξει ουσιαστικά τους νέους Δήμους με πολιτικές προγραμματικής, οργανωτικής και λειτουργικής αναβάθμισης.

 

Τέταρτο: Οι νέοι Δήμοι πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο σχεδιασμού ως προς το διοικητικό και πολιτικό τους σύστημα, έτσι ώστε η διεύρυνση της διοικητικής μονάδας και του κύκλου της πολιτικής αντιπροσώπευσης να μην μειώνει την προσβασιμότητα του πολίτη στις διαδικασίες λήψης των αποφάσεων. Επίσης η διευρυμένη διοικητική μονάδα πρέπει να έχει διαφορετική εσωτερική οργανωτική δομή από τους υφιστάμενους Δήμους. Η δημοτική αποκέντρωση αποτελεί ίσως – σε νέες βάσεις και με νέους θεσμούς- το κλειδί για την άμεση και αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών που αναφέρονται στην καθημερινή ζωή των κατοίκων. Ο Νέος Δήμαρχος και το Νέο Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να λειτουργήσουν κυρίως στο επιτελικό και προγραμματικό επίπεδο. Σε αυτά εξάλλου τα όργανα καθώς και στις αναγκαίες επιτελικές υπηρεσίες βασίζει η μεταρρύθμιση τους στόχους της, δηλαδή την συγκρότηση ισχυρών μονάδων σχεδιασμού και προώθησης της βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης. Σε αντίθετη περίπτωση αυτά θα αποτελέσουν στην πράξη ως σημαντική αιτία αναποτελεσματικότητας και θα καταντήσουν ως αποσπασματικές δράσεις και ασύνδετες αναλυτικότερες μορφές του οράματος για ποιότητα ζωής.

Πέμπτο: Η νέα διοικητική διαίρεση πρέπει να λάβει υπόψη την ιστορική και

πραγματική γεωγραφική ενότητα που ανταποκρίνεται στους στόχους της νέας μεταρρύθμισης. Δηλαδή πρέπει να αξιολογηθούν οι Κοινότητες με βάση τη δυνατότητα ένταξής τους σε ευρύτερα γεωγραφικά σύνολα όπως αυτά διαμορφώθηκαν τόσο ιστορικά (προηγούμενες διοικητικές διαιρέσεις - συνεργασίες) όσο και πραγματικά (επιρροή από πόλεις ή τοπικά κέντρα). Η ένταξη σε εντελώς διαφορετική ενότητα από εκείνη στην οποία εντάσσεται έως σήμερα σταθερά ο υφιστάμενος ΟΤΑ πρέπει να αιτιολογείται.

Έκτο: Η χάραξη αυτών των νέων διοικητικών ορίων για τη δημιουργία νέων Δήμων (λειτουργικών περιφερειών) πρέπει να προβληματίσει και να προσυμφωνηθεί στο έγγραφο της πολίτικης βάσης του νέου θεσμικού πλαισίου. Αξίζει και πρέπει αναντίλεκτα να αποτελέσει το αντικείμενο μιας ενδελεχούς αναλυτικής κριτικής χωρικής ανάλυσης και στοιχείο αποτύπωσης των αναγκαίων συσχετισμών για αναλογική αντιπροσώπευση. Με την εφαρμογή και την αξιολόγηση συγκεκριμένων ομάδων κριτηρίων, με την ποσοτικοποίηση που επιβάλλει το θέμα έχουμε υποχρέωση συμβάλουμε στη διαμόρφωση νέων χωρικών μονάδων ΤΑ. Αξίζει να αναφέρουμε ότι υφιστάμενες συνεργασίες ή συμπλεγματοποίηση υπηρεσιών σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμηθούν αλλά να απολέσουν τη βάση αξιολόγησης για ενδυνάμωση ή διαφοροποίηση. Τελικό κριτήριο να είναι πάντοτε διαμόρφωση ισχυρών, αυτοδύναμων, συνεκτικών Δήμων μέσα από την ανάπτυξη των ενοτήτων, πράγμα που αποσκοπεί στην ορθότερη λειτουργία της δημοκρατίας.

Οι Δήμοι που θα προκύψουν από τη διαδικασία της νέας χάραξης θα πρέπει ταυτόχρονα με τα λειτουργικά και οικονομικά τους χαρακτηριστικά να συμβάλλουν στην καθιέρωση της ενδυναμωμένης συμμετοχής του πολίτη στους θεσμούς και στις διαδικασίες τοπικής δημοκρατίας ενισχύοντας παράλληλα τη σημερινή πραγματικότητα επαφής των δημοτικών αξιωματούχων με τον πολίτη.

Τελικό – αναμενόμενο αποτέλεσμα:

το Κεντρικό Κράτος και κατ’ επέκταση η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να εξασφαλίσει ότι όλοι οι πολίτες ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους πρέπει να δέχονται υπηρεσίες που να ικανοποιούν τη συνεχή αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, του βασικού, διαρκούς και καθολικού αυτού αιτήματος!

Flickr Feed

Δευ, 27 Μάρ 2017

Δελτίο Τύπου Δημοκρατικού Συναγερμού

Είναι πια ολοφάνερη η μόνη έγνοια που έχει στο νου ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος. Από τώρα και για τις επόμενες 300 μέρες θα κοιμάται και θα ξυπνά με ένα και μόνο στόχο: πώς θα βρεθεί ο ίδιος στην καρέκλα.

Για τον πρόεδρο του ΔΗΚΟ δεν υπάρχει Κυπριακό, αλλά μόνο η επιδίωξή του να κατακτήσει προσωπικά τον προεδρικό θώκο.

Πώς όμως να υπάρχει Κυπριακό για τον κ. Νικόλα Παπαδόπουλο όταν για να διεκδικήσει την καρέκλα έχει συστρατευτεί με τις πιο ακραίες θέσεις που θα ήθελαν να σταματήσει κάθε διαπραγμάτευση; Το πολιτικό συνονθύλευμα του οποίου θέλει να ηγηθεί έχει καθαρό όνομα και στόχο: είναι εκείνοι που δεν θέλουν διαπραγματεύσεις και εκείνοι που με ηχηρά όσο και κενά συνθήματα προσπαθούν να κάνουν τον κόσμο να συνηθίσει την τουρκική κατοχή.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός θεωρεί ότι με την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων που μπορεί να ακολουθήσει την κοινωνική συνάντηση που έχει εξαγγελθεί, πρέπει να φέρουμε ξανά την Τουρκία στη θέση εκείνη όπου θα οφείλει να πάρει αποφάσεις και για την απόσυρση των στρατευμάτων και για τον τερματισμό της κατοχής, αλλά και των εγγυήσεων.

Αντίθετα ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος και οι ακραίες δυνάμεις που μπορεί να τον ακολουθήσουν δεν χάνουν ευκαιρία να «πυροβολούν» τη διαδικασία διαπραγμάτευσης, ελπίζοντας ότι η στασιμότητα θα τους δώσει την καρέκλα και την εξουσία. 

Κυρ, 26 Μάρ 2017

Δήλωση του Εκπροσώπου Τύπου του ΔΗΣΥ κ. Πρόδρομου Προδρόμου.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης ξέρει πολύ καλά πώς θα χειριστεί το θέμα για την επανέναρξη των διαπραγματεύσεων και η παράταξή μας ξέρει πώς να στηρίζει απόλυτα τις προσπάθειές του

Βλέπουμε διάφορα δημοσιεύματα. Με διάφορες εκτιμήσεις και ισχυρισμούς σχετικά με το κενό διάστημα των διαπραγματεύσεων και τη συνέχεια.

Για μας ένα πράγμα είναι σίγουρο: ο Δημοκρατικός Συναγερμός τάσσεται υπέρ της συνέχισης των διαπραγματεύσεων. Θεωρούμε ότι υπάρχει ανάγκη να ξαναρχίσουν οι συνομιλίες γιατί είναι προς το συμφέρον του κυπριακού ελληνισμού και της Κύπρου ολόκληρης.

Είναι όμως άλλο ένα πράγμα που είναι σίγουρο: την αρμοδιότητα για τη διαπραγμάτευση την έχει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Η παράταξή μας στηρίζει απολύτως τον Πρόεδρο Αναστασιάδη στις επιλογές που κάνει και στους χειρισμούς που κρίνει ωφέλιμους για το σκοπό αυτό. Διότι ξέρουμε ότι ο Πρόεδρος βασίζεται σε θέσεις αρχών και διεκδικεί εκείνα που χρειάζεται η Κύπρος και ο κυπριακός ελληνισμός.

Βλέπουμε τα δημοσιεύματα… Είναι βέβαια δικαίωμα του καθενός να προβάλλει εκτιμήσεις και να γράφει ό,τι θέλει και ό,τι κρίνει σωστό. Ένθεν και ένθεν.

Εμείς υπογραμμίζουμε ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ξέρει πολύ καλά πώς θα χειριστεί το θέμα και η παράταξή μας ξέρει πώς θα στηρίξει τις προσπάθειές του.

Λέμε ότι οι διαπραγματεύσεις πρέπει να συνεχιστούν από εκεί που σταμάτησαν όταν αποχώρησε ο Τουρκοκύπριος ηγέτης. Ελπίζουμε ότι ο κ. Ακκιντζί θα επιστρέψει και θα επιβεβαιώσει και εκείνο που είπε ο εκπρόσωπός του, ότι δηλαδή δεν επηρεάζεται από το δημοψήφισμα του Απριλίου στην Τουρκία.

Μπορεί να φαίνεται λογικά δύσκολο να υπάρξει πρόοδος πριν το περιβόητο δημοψήφισμα του Ταγίπ Ερντογάν. Μπορεί ακόμα να φαίνεται αμφίβολο αν γενικά η Άγκυρα θα λογικευτεί. Εξάλλου ποτέ δεν κρύψαμε ότι παρά την πρόοδο που καταγράφηκε στο τελευταίο διάστημα, παραμένουν δυσκολίες και διάσταση σε κάποια σημαντικά θέματα.

Έχουμε όμως κάθε λόγο να θέλουμε να συνεχιστεί η διαπραγμάτευση από την ώρα που ξέρουμε και όλοι ομολογούμε πως μόνο με μια πολιτική συμφωνία μπορεί να τερματίσουμε την κατοχή και την ανωμαλία στον τόπο μας.

Πρέπει η διαπραγμάτευση να συνεχιστεί από εκεί που είχαμε μείνει, με τη Διάσκεψη της Γενεύης, περιμένοντας να δεχτεί η Τουρκία ότι δεν μπορεί να κατέχει εδάφη ούτε να διατηρεί στρατεύματα στην Κύπρο, αλλά ούτε να αξιώνει δικαιώματα εγγυήσεων, δηλαδή επέμβασης και ανάμιξης. Να συνεχιστεί και να καταλήξει αυτή η διαδικασία με την οποία καθιερώθηκε και η ενεργός παρουσία της Ε.Ε. Αλλά και να αντιμετωπιστούν με λογική και καλή θέληση και τα υπόλοιπα ανοιχτά θέματα.

Κυρ, 26 Μάρ 2017

Δελτίο Τύπου Δημοκρατικού Συναγερμού

Μιλά ο Ν. Παπαδόπουλος που μήνες τώρα ασχολείται μόνο με την προεδρία!

-και προτείνει «κοινή στρατηγική» για κόμματα που δεν έχουν κάν κοινό στόχο

Διαμαρτύρεται το ΔΗΚΟ και επικρίνει τον Πρόεδρο του κόμματός μας κ. Αβέρωφ Νεοφύτου ότι «επιτίθεται στον ενδιάμεσο χώρο». Κάτι τέτοιο όμως δεν μπορεί να συμβαίνει, διότι όπως δήλωνε στο ΡΙΚ, στις 9 Μαρτίου,  ο Πρόεδρος της ΕΔΕΚ κ. Μαρίνος Σιζόπυολος « Αυτή την στιγμή η ΕΔΕΚ έχει ξεκαθαρίσει με απόφαση Κεντρικής Επιτροπής ότι για εμάς δεν υπάρχει Ενδιάμεσος Χώρος». Υπενθυμίζουμε ακόμα στο ΔΗΚΟ ότι και η πρόεδρος της «Αλληλεγγύης» είχε δημόσια εξηγήσει ότι για εκείνη «δεν έχει νόημα να μιλάμε για ενδιάμεσο χώρο».

Πώς μπορεί λοιπόν ο κ. Νεοφύτου να επιτίθεται σε κάτι που δεν υπάρχει;

Επισημαίνει ακόμα το ΔΗΚΟ ότι «αντί να ασχολούνται με την τουρκική αδιαλλαξία, με τις απειλές της Τουρκίας και τους εκβιασμούς του Ακκιντζί, αναλώνονται να κατηγορούν τον ενδιάμεσο χώρο». Την ίδια ώρα όλη η Κύπρος βλέπει ότι είναι ο κ. Νικόλας Παπαδόπουλος που εδώ και μερικούς μήνες, περισσότερο από ένα χρόνο πριν τις προεδρικές εκλογές, δεν ασχολείται με ο,τιδήποτε άλλο παρά με την επιθυμία του να διεκδικήσει την προεδρία.

Όσον αφορά τις χτεσινές προκλητικές δηλώσεις του Νικόλα Παπαδόπουλου σχετικά με το τι θα συμβεί στη Βουλή, του υπενθυμίζουμε την αιτιολογία της δικής μας πρότασης νόμου, όπως αυτή είχε κατατεθεί ήδη από τις 10 Φεβρουαρίου και προτού ασχοληθεί κάν με το θέμα η τουρκοκυπριακή πλευρά. Εάν του συμφέρει να κάνει ότι δεν ακούει, αυτό δεν είναι πρόβλημα των θεσμών, αλλά του ιδίου προσωπικά.

Εξάλλου, φαίνεται ότι εκείνο που πραγματικά ενοχλεί τον ίδιο, το κόμμα του και τους συνοδοιπόρους τους, είναι ότι μπορεί να ξεκινήσει και πάλι η διαπραγμάτευση για το Κυπριακό.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός δεν προχωρεί σε «επικρίσεις κατά των κομμάτων του ενδιάμεσου χώρου». Απλώς, στο άκουσμα της προεκλογικής διαφήμισης για «νέα στρατηγική του Νικόλα Παπαδόπουλου», διερωτόμαστε: πώς μπορεί να υπάρχει πρόταση κοινής στρατηγικής για κόμματα που έχουν διαφορετικό στρατηγικό στόχο; Ποιά μπορεί να είναι κοινή στρατηγική για κόμματα που δεν μπορεί να αποφασίσουν ποια λύση του Κυπριακού επιδιώκουν, αλλά το ένα λέει «επιδιώκεται λύση διζωνικής-δικοινοτικής ομοσπονδίας», το άλλο λέει «η διζωνική είναι ρατσιστική και απορρίπτεται» και κάποιο τρίτο εξαπολύει μύδρους και κατά της ιδέας της «δικοινοτικότητας»;

Δεν πρόκειται για «επικρίσεις», αλλά για αποκάλυψη ότι η «άλλη στρατηγική» είναι απλώς ένα άλλο... πυροτέχνημα.