Νέοι Δήμοι...Νέες πραγματικότητες
Παρ, 22 Ιαν 2010
του Γιώργου Κάρουλλα
Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 
Νέοι Δήμοι...Νέες πραγματικότητες

 

Τους πρώτους αυτούς μήνες του 2010 ολοκληρώνεται η μελέτη για την αναδιάρθρωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΤΑ) στον τόπο μας. Η συγκρότηση νέας διοικητικής δομής στην πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση έχει ήδη αρχίσει να απασχολεί τη δημόσια συζήτηση. Κοινός τόπος είναι ο κατακερματισμός των εξουσιών και η αντιμετώπισή της με ένα νέο ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο και με τη δημιουργία νέων περιφερειακών Δήμων χωρίς να αποκλείεται και η συνένωση υφιστάμενων αστικών Δήμων με τη συγκρότηση πληθυσμιακά και χωρικά γεωγραφικών μονάδων στις οποίες αναμένεται να αναπτυχθεί ισχυρότερο διοικητικό σύστημα έτσι ώστε να ικανοποιούνται δύο κυρίως στόχοι:

Οι Δήμοι να αποτελέσουν ισχυρά κέντρα δημοκρατικού προγραμματισμού και ταυτόχρονα να γίνουν αποτελεσματικότεροι διαχειριστές υπηρεσιών που αναφέρονται ιδίως στην καθημερινή ζωή των πολιτών και στην ποιότητά της.

Το θέμα της μεταρρύθμισης χρειάζεται σφαιρική, ολοκληρωμένη και διεπιστημονική θεώρηση με ενισχυμένη συμμετοχική δημοκρατία. Δεν αρκούν μόνο τα πολιτικά κείμενα ή έγγραφα πολιτικής βάσης αλλά και λύσεις γεωγραφίας, γεωμετρίας, οικονομετρίας, κοινωνιολογίας, βιώσιμης ανάπτυξης κά. Αρχίζουμε λοιπόν από σήμερα την παρουσίαση κριτηρίων που πρέπει να διέπουν τους νέους Δήμους, της βασικής χωρικής μονάδας που θα μετουσιώνει σε καθημερινή πράξη τις πρόνοιες του νέου θεσμικού πλαισίου. Παραθέτουμε πιο κάτω τις σημαντικότερες, με βάση τη βιβλιογραφία, θεμελιώδεις πολιτικές της ΤΑ:

 

Πρώτο: Πρωτίστως οι νέοι Δήμοι πρέπει να χαρακτηρίζονται από οικονομική αυτονομία και να μην είναι εξαρτώμενοι αποκλειστικά από την χρηματοδότηση της κεντρικής κυβέρνησης. Οι νέες πραγματικότητες ανταγωνισμού επιβάλλουν την εκπόνηση προγραμμάτων με αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητες για τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των πόρων για βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών. Η σύγχρονη ΤΑ χρειάζεται Δήμους οικονομικά αυτοδύναμους και λειτουργικά ανεξάρτητους ώστε με την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της αποκέντρωσης να μπορούν να σχεδιάσουν, να προγραμματίσουν, να υλοποιήσουν και να ελέγξουν τοπικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες όπως άλλωστε επιβάλλει η ευρωπαϊκή πραγματικότητα και επιτάσσει η υφιστάμενη κατάσταση.

Δεύτερο: Οι Δήμοι στο πλαίσιο της νέας και αναγκαίας μεταρρύθμισης της ΤΑ πρέπει να έχουν δεδομένη συνταγματική αποστολή. Θεσμικά, με την αναγκαία μηχανιστική θεμελίωση και αποτύπωση στο νέο θεσμικό πλαίσιο έχουν υποχρέωση την ανάληψη και τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων μέσα από καθεστώς διοικητικής αυτοτέλειας προς όφελος της τοπικής κοινωνίας που αντιπροσωπεύουν με στόχο τη διοικητική αποτελεσματικότητα.

 

Τρίτο: Η νέα διοικητική δομή πρέπει να θεμελιωθεί στην αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης για τη ριζική αναδιάρθρωση και οργανωσιακή αποτελεσματικότητα. Στον τομέα αυτό, το κεντρικό κράτος έχει υποχρέωση να στηρίξει ουσιαστικά τους νέους Δήμους με πολιτικές προγραμματικής, οργανωτικής και λειτουργικής αναβάθμισης.

 

Τέταρτο: Οι νέοι Δήμοι πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο σχεδιασμού ως προς το διοικητικό και πολιτικό τους σύστημα, έτσι ώστε η διεύρυνση της διοικητικής μονάδας και του κύκλου της πολιτικής αντιπροσώπευσης να μην μειώνει την προσβασιμότητα του πολίτη στις διαδικασίες λήψης των αποφάσεων. Επίσης η διευρυμένη διοικητική μονάδα πρέπει να έχει διαφορετική εσωτερική οργανωτική δομή από τους υφιστάμενους Δήμους. Η δημοτική αποκέντρωση αποτελεί ίσως – σε νέες βάσεις και με νέους θεσμούς- το κλειδί για την άμεση και αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών που αναφέρονται στην καθημερινή ζωή των κατοίκων. Ο Νέος Δήμαρχος και το Νέο Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να λειτουργήσουν κυρίως στο επιτελικό και προγραμματικό επίπεδο. Σε αυτά εξάλλου τα όργανα καθώς και στις αναγκαίες επιτελικές υπηρεσίες βασίζει η μεταρρύθμιση τους στόχους της, δηλαδή την συγκρότηση ισχυρών μονάδων σχεδιασμού και προώθησης της βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης. Σε αντίθετη περίπτωση αυτά θα αποτελέσουν στην πράξη ως σημαντική αιτία αναποτελεσματικότητας και θα καταντήσουν ως αποσπασματικές δράσεις και ασύνδετες αναλυτικότερες μορφές του οράματος για ποιότητα ζωής.

Πέμπτο: Η νέα διοικητική διαίρεση πρέπει να λάβει υπόψη την ιστορική και

πραγματική γεωγραφική ενότητα που ανταποκρίνεται στους στόχους της νέας μεταρρύθμισης. Δηλαδή πρέπει να αξιολογηθούν οι Κοινότητες με βάση τη δυνατότητα ένταξής τους σε ευρύτερα γεωγραφικά σύνολα όπως αυτά διαμορφώθηκαν τόσο ιστορικά (προηγούμενες διοικητικές διαιρέσεις - συνεργασίες) όσο και πραγματικά (επιρροή από πόλεις ή τοπικά κέντρα). Η ένταξη σε εντελώς διαφορετική ενότητα από εκείνη στην οποία εντάσσεται έως σήμερα σταθερά ο υφιστάμενος ΟΤΑ πρέπει να αιτιολογείται.

Έκτο: Η χάραξη αυτών των νέων διοικητικών ορίων για τη δημιουργία νέων Δήμων (λειτουργικών περιφερειών) πρέπει να προβληματίσει και να προσυμφωνηθεί στο έγγραφο της πολίτικης βάσης του νέου θεσμικού πλαισίου. Αξίζει και πρέπει αναντίλεκτα να αποτελέσει το αντικείμενο μιας ενδελεχούς αναλυτικής κριτικής χωρικής ανάλυσης και στοιχείο αποτύπωσης των αναγκαίων συσχετισμών για αναλογική αντιπροσώπευση. Με την εφαρμογή και την αξιολόγηση συγκεκριμένων ομάδων κριτηρίων, με την ποσοτικοποίηση που επιβάλλει το θέμα έχουμε υποχρέωση συμβάλουμε στη διαμόρφωση νέων χωρικών μονάδων ΤΑ. Αξίζει να αναφέρουμε ότι υφιστάμενες συνεργασίες ή συμπλεγματοποίηση υπηρεσιών σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμηθούν αλλά να απολέσουν τη βάση αξιολόγησης για ενδυνάμωση ή διαφοροποίηση. Τελικό κριτήριο να είναι πάντοτε διαμόρφωση ισχυρών, αυτοδύναμων, συνεκτικών Δήμων μέσα από την ανάπτυξη των ενοτήτων, πράγμα που αποσκοπεί στην ορθότερη λειτουργία της δημοκρατίας.

Οι Δήμοι που θα προκύψουν από τη διαδικασία της νέας χάραξης θα πρέπει ταυτόχρονα με τα λειτουργικά και οικονομικά τους χαρακτηριστικά να συμβάλλουν στην καθιέρωση της ενδυναμωμένης συμμετοχής του πολίτη στους θεσμούς και στις διαδικασίες τοπικής δημοκρατίας ενισχύοντας παράλληλα τη σημερινή πραγματικότητα επαφής των δημοτικών αξιωματούχων με τον πολίτη.

Τελικό – αναμενόμενο αποτέλεσμα:

το Κεντρικό Κράτος και κατ’ επέκταση η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να εξασφαλίσει ότι όλοι οι πολίτες ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους πρέπει να δέχονται υπηρεσίες που να ικανοποιούν τη συνεχή αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, του βασικού, διαρκούς και καθολικού αυτού αιτήματος!

Flickr Feed

Τρι, 11 Δεκ 2018

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, πραγματοποίησε σήμερα συνάντηση με την ηγεσία της Παγκύπριας Οργάνωσης Πολυτέκνων (Π.Ο.Π), μετά από πρωτοβουλία της οργάνωσης.

Ένα από τα κύρια θέματα συζήτησης ήταν το Δημογραφικό, ως ένα από τα σοβαρά προβλήματα που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει η χώρα μας. Επίσης, μεταξύ άλλων, συζητήθηκε και η επιδοματική πολιτική προς τους πολύτεκνους.

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού διαβεβαίωσε την ηγεσία της Οργάνωσης Πολυτέκνων για την στήριξή του, τόσο προς την οργάνωση όσο και προς όλες τις οικογένειες πολυτέκνων, επαναλαμβάνοντας ότι στόχος του Δημοκρατικού Συναγερμού είναι η συνεχής ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής που αφορά τις πολύτεκνες οικογένειες.

Λευκωσία, 11 Δεκεμβρίου 2018

Τρι, 11 Δεκ 2018

Μετά από τα χθεσινά δημοσιεύματα για την απόφαση του Μόνιμου Κακουργιοδικείου Λευκωσίας αναφορικά με το περιστατικό της σεξουαλικής κακοποίησης ανήλικης με νοητική αναπηρία, επιθυμώ να εκφράσω την απογοήτευσή μου για την ποινή που επιβλήθηκε και πως είναι αδήριτη ανάγκη οι αποφάσεις του Δικαστηρίου για τέτοια περιστατικά να είναι παραδειγματικές και αποτρεπτικές.

Η ποινή που επιβλήθηκε σε συνάρτηση με τους τόσο επιβαρυντικούς παράγοντες που συνυπήρχαν – όπως του ότι πρόκειται για ένα παιδί που δεν ήταν σε θέση να προστατεύσει τον εαυτό του ή να επεξεργαστεί αυτή την τραυματική εμπειρία, ότι ο θύτης προερχόταν από το περιβάλλον εμπιστοσύνης ενός ευάλωτου παιδιού, ότι υπήρχε βία και επανάληψη αυτού του εγκλήματος για μεγάλο χρονικό διάστημα και τα ψυχικά τραύματα που έχει υποστεί το θύμα – είναι απογοητευτικά χαμηλή!!

Είμαι βέβαιη ότι η Νομική Υπηρεσία σωστά θα ασκήσει έφεση και ταυτόχρονα, οι αρμόδιοι φορείς σε συνεννόηση με τη «Φωνή» θα μελετήσουν τους λόγους που μετά από τόσες προσπάθειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τη σεξουαλική κακοποίηση και εκμετάλλευση ανηλίκων και τις σαφείς πρόνοιες της νομοθεσίας που είναι απόλυτα σωστή να συνεχίζουμε να βλέπουμε ποινές χάδι.

Δυστυχώς, έχουμε αρκετό δρόμο να διανύσουμε ώστε τα παιδιά που βιώνουν τέτοιες τραυματικές εμπειρίες να αποκτήσουν πραγματικά φωνή.

Στέλλα Κυριακίδου, Βουλευτής | Αντιπρόεδρος ΔΗΣΥ

Λευκωσία, 11 Δεκεμβρίου 2018

Τρι, 11 Δεκ 2018

Τέσσερις μέρες πριν την κάθοδο της κας Λουτ στην Κύπρο, σε τί εξυπηρετεί το στόχο της επανέναρξης του διαλόγου, αυτή η επίθεση του ΑΚΕΛ προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας;

Αυτή την ώρα, την πιο κρίσιμη ώρα για το μέλλον του τόπου μας όπως και το ΑΚΕΛ υπογραμμίζει, χρειάζεται να δείξουμε όλοι μας στην πράξη τη μέγιστη υπευθυνότητα και να ενισχύσουμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στην προσπάθεια των επόμενων ημερών για να επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις, στο πλαίσιο των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και των παραμέτρων του Γενικού Γραμματέα κ. Γκουτέρες.

Λευκωσία, 11 Δεκεμβρίου 2018