Νέοι Δήμοι...Νέες πραγματικότητες
Παρ, 22 Ιαν 2010
του Γιώργου Κάρουλλα
Γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου
 
Νέοι Δήμοι...Νέες πραγματικότητες

 

Τους πρώτους αυτούς μήνες του 2010 ολοκληρώνεται η μελέτη για την αναδιάρθρωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΤΑ) στον τόπο μας. Η συγκρότηση νέας διοικητικής δομής στην πρωτοβάθμια τοπική αυτοδιοίκηση έχει ήδη αρχίσει να απασχολεί τη δημόσια συζήτηση. Κοινός τόπος είναι ο κατακερματισμός των εξουσιών και η αντιμετώπισή της με ένα νέο ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο και με τη δημιουργία νέων περιφερειακών Δήμων χωρίς να αποκλείεται και η συνένωση υφιστάμενων αστικών Δήμων με τη συγκρότηση πληθυσμιακά και χωρικά γεωγραφικών μονάδων στις οποίες αναμένεται να αναπτυχθεί ισχυρότερο διοικητικό σύστημα έτσι ώστε να ικανοποιούνται δύο κυρίως στόχοι:

Οι Δήμοι να αποτελέσουν ισχυρά κέντρα δημοκρατικού προγραμματισμού και ταυτόχρονα να γίνουν αποτελεσματικότεροι διαχειριστές υπηρεσιών που αναφέρονται ιδίως στην καθημερινή ζωή των πολιτών και στην ποιότητά της.

Το θέμα της μεταρρύθμισης χρειάζεται σφαιρική, ολοκληρωμένη και διεπιστημονική θεώρηση με ενισχυμένη συμμετοχική δημοκρατία. Δεν αρκούν μόνο τα πολιτικά κείμενα ή έγγραφα πολιτικής βάσης αλλά και λύσεις γεωγραφίας, γεωμετρίας, οικονομετρίας, κοινωνιολογίας, βιώσιμης ανάπτυξης κά. Αρχίζουμε λοιπόν από σήμερα την παρουσίαση κριτηρίων που πρέπει να διέπουν τους νέους Δήμους, της βασικής χωρικής μονάδας που θα μετουσιώνει σε καθημερινή πράξη τις πρόνοιες του νέου θεσμικού πλαισίου. Παραθέτουμε πιο κάτω τις σημαντικότερες, με βάση τη βιβλιογραφία, θεμελιώδεις πολιτικές της ΤΑ:

 

Πρώτο: Πρωτίστως οι νέοι Δήμοι πρέπει να χαρακτηρίζονται από οικονομική αυτονομία και να μην είναι εξαρτώμενοι αποκλειστικά από την χρηματοδότηση της κεντρικής κυβέρνησης. Οι νέες πραγματικότητες ανταγωνισμού επιβάλλουν την εκπόνηση προγραμμάτων με αυξημένες επιχειρησιακές δυνατότητες για τη μέγιστη δυνατή αξιοποίηση των πόρων για βελτίωση της ποιότητας ζωής των δημοτών. Η σύγχρονη ΤΑ χρειάζεται Δήμους οικονομικά αυτοδύναμους και λειτουργικά ανεξάρτητους ώστε με την αξιοποίηση των πλεονεκτημάτων της αποκέντρωσης να μπορούν να σχεδιάσουν, να προγραμματίσουν, να υλοποιήσουν και να ελέγξουν τοπικές αναπτυξιακές πρωτοβουλίες όπως άλλωστε επιβάλλει η ευρωπαϊκή πραγματικότητα και επιτάσσει η υφιστάμενη κατάσταση.

Δεύτερο: Οι Δήμοι στο πλαίσιο της νέας και αναγκαίας μεταρρύθμισης της ΤΑ πρέπει να έχουν δεδομένη συνταγματική αποστολή. Θεσμικά, με την αναγκαία μηχανιστική θεμελίωση και αποτύπωση στο νέο θεσμικό πλαίσιο έχουν υποχρέωση την ανάληψη και τη διοίκηση των τοπικών υποθέσεων μέσα από καθεστώς διοικητικής αυτοτέλειας προς όφελος της τοπικής κοινωνίας που αντιπροσωπεύουν με στόχο τη διοικητική αποτελεσματικότητα.

 

Τρίτο: Η νέα διοικητική δομή πρέπει να θεμελιωθεί στην αξιολόγηση της υφιστάμενης κατάστασης για τη ριζική αναδιάρθρωση και οργανωσιακή αποτελεσματικότητα. Στον τομέα αυτό, το κεντρικό κράτος έχει υποχρέωση να στηρίξει ουσιαστικά τους νέους Δήμους με πολιτικές προγραμματικής, οργανωτικής και λειτουργικής αναβάθμισης.

 

Τέταρτο: Οι νέοι Δήμοι πρέπει να αποτελέσουν αντικείμενο σχεδιασμού ως προς το διοικητικό και πολιτικό τους σύστημα, έτσι ώστε η διεύρυνση της διοικητικής μονάδας και του κύκλου της πολιτικής αντιπροσώπευσης να μην μειώνει την προσβασιμότητα του πολίτη στις διαδικασίες λήψης των αποφάσεων. Επίσης η διευρυμένη διοικητική μονάδα πρέπει να έχει διαφορετική εσωτερική οργανωτική δομή από τους υφιστάμενους Δήμους. Η δημοτική αποκέντρωση αποτελεί ίσως – σε νέες βάσεις και με νέους θεσμούς- το κλειδί για την άμεση και αποτελεσματικότερη λειτουργία των υπηρεσιών που αναφέρονται στην καθημερινή ζωή των κατοίκων. Ο Νέος Δήμαρχος και το Νέο Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να λειτουργήσουν κυρίως στο επιτελικό και προγραμματικό επίπεδο. Σε αυτά εξάλλου τα όργανα καθώς και στις αναγκαίες επιτελικές υπηρεσίες βασίζει η μεταρρύθμιση τους στόχους της, δηλαδή την συγκρότηση ισχυρών μονάδων σχεδιασμού και προώθησης της βιώσιμης τοπικής ανάπτυξης. Σε αντίθετη περίπτωση αυτά θα αποτελέσουν στην πράξη ως σημαντική αιτία αναποτελεσματικότητας και θα καταντήσουν ως αποσπασματικές δράσεις και ασύνδετες αναλυτικότερες μορφές του οράματος για ποιότητα ζωής.

Πέμπτο: Η νέα διοικητική διαίρεση πρέπει να λάβει υπόψη την ιστορική και

πραγματική γεωγραφική ενότητα που ανταποκρίνεται στους στόχους της νέας μεταρρύθμισης. Δηλαδή πρέπει να αξιολογηθούν οι Κοινότητες με βάση τη δυνατότητα ένταξής τους σε ευρύτερα γεωγραφικά σύνολα όπως αυτά διαμορφώθηκαν τόσο ιστορικά (προηγούμενες διοικητικές διαιρέσεις - συνεργασίες) όσο και πραγματικά (επιρροή από πόλεις ή τοπικά κέντρα). Η ένταξη σε εντελώς διαφορετική ενότητα από εκείνη στην οποία εντάσσεται έως σήμερα σταθερά ο υφιστάμενος ΟΤΑ πρέπει να αιτιολογείται.

Έκτο: Η χάραξη αυτών των νέων διοικητικών ορίων για τη δημιουργία νέων Δήμων (λειτουργικών περιφερειών) πρέπει να προβληματίσει και να προσυμφωνηθεί στο έγγραφο της πολίτικης βάσης του νέου θεσμικού πλαισίου. Αξίζει και πρέπει αναντίλεκτα να αποτελέσει το αντικείμενο μιας ενδελεχούς αναλυτικής κριτικής χωρικής ανάλυσης και στοιχείο αποτύπωσης των αναγκαίων συσχετισμών για αναλογική αντιπροσώπευση. Με την εφαρμογή και την αξιολόγηση συγκεκριμένων ομάδων κριτηρίων, με την ποσοτικοποίηση που επιβάλλει το θέμα έχουμε υποχρέωση συμβάλουμε στη διαμόρφωση νέων χωρικών μονάδων ΤΑ. Αξίζει να αναφέρουμε ότι υφιστάμενες συνεργασίες ή συμπλεγματοποίηση υπηρεσιών σε καμιά περίπτωση δεν πρέπει να υποτιμηθούν αλλά να απολέσουν τη βάση αξιολόγησης για ενδυνάμωση ή διαφοροποίηση. Τελικό κριτήριο να είναι πάντοτε διαμόρφωση ισχυρών, αυτοδύναμων, συνεκτικών Δήμων μέσα από την ανάπτυξη των ενοτήτων, πράγμα που αποσκοπεί στην ορθότερη λειτουργία της δημοκρατίας.

Οι Δήμοι που θα προκύψουν από τη διαδικασία της νέας χάραξης θα πρέπει ταυτόχρονα με τα λειτουργικά και οικονομικά τους χαρακτηριστικά να συμβάλλουν στην καθιέρωση της ενδυναμωμένης συμμετοχής του πολίτη στους θεσμούς και στις διαδικασίες τοπικής δημοκρατίας ενισχύοντας παράλληλα τη σημερινή πραγματικότητα επαφής των δημοτικών αξιωματούχων με τον πολίτη.

Τελικό – αναμενόμενο αποτέλεσμα:

το Κεντρικό Κράτος και κατ’ επέκταση η Τοπική Αυτοδιοίκηση πρέπει να εξασφαλίσει ότι όλοι οι πολίτες ανεξάρτητα από τον τόπο κατοικίας τους πρέπει να δέχονται υπηρεσίες που να ικανοποιούν τη συνεχή αναβάθμιση της ποιότητας ζωής, του βασικού, διαρκούς και καθολικού αυτού αιτήματος!

Flickr Feed

Δευ, 15 Οκτ 2018

Η 15η Οκτωβρίου έχει καθιερωθεί παγκοσμίως ως η ημέρα του «Λευκού Μπαστουνιού», αναγνωρίζοντας την προσπάθεια των ατόμων με οπτική αναπηρία για ανεξαρτησία και ισότιμη συμμετοχή στην κοινωνία. Στόχος είναι η διάδοση της μεγάλης σημασίας της χρήσης του λευκού μπαστουνιού και η ευαισθητοποίηση του κοινού στην προσπάθεια των ατόμων με προβλήματα όρασης για μια πιο ανεξάρτητη διαβίωση, αλλά και για την αντιμετώπιση των προβλημάτων που συναντούν στην καθημερινή μετακίνησή τους.

Το λευκό μπαστούνι έχει γίνει σύμβολο της ελευθερίας και της ανεξαρτησίας. Η χρήση του επιτρέπει στο άτομο με οπτική αναπηρία να μετακινηθεί ελεύθερα στο περιβάλλον και να εκπληρώσει τα καθημερινά του καθήκοντα με ευκολία και ανεξάρτητα, χωρίς τη συνδρομή κανενός. Σηματοδοτεί επίσης, το ενδιαφέρον και το καθήκον που πρέπει να δείξουν πολιτεία και πολίτες, απέναντι στα άτομα που στερούνται την όραση, ώστε να μπορούν να ανιχνεύουν τον δρόμο, να παρακάμπτουν τα εμπόδια και να φτάνουν στον προορισμό τους με ασφάλεια.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός, με αφορμή την σημερινή ημέρα, υπογραμμίζει για ακόμα μια φορά, ότι σε κάθε σύγχρονη κοινωνία η ανάγκη διασφάλισης των δικαιωμάτων των ατόμων με προβλήματα όρασης, όπως η ασφαλής και άνετη διακίνηση τους και η προσβασιμότητα σε όλους τους δημόσιους χώρους, είναι σημαντική και επιτακτική. Σημαντική είναι επίσης και η ενημέρωση και η ευαισθητοποίηση ολόκληρης της κοινωνίας και του κάθε πολίτη ξεχωριστά, στην προσπάθεια που καταβάλλουν τα άτομα με προβλήματα όρασης για μια πιο εύκολη και ανεξάρτητη διαβίωση.

Λευκωσία, 15 Οκτωβρίου 2018

 

Σαβ, 13 Οκτ 2018

 

Η χθεσινή ανακοίνωση του τουρκικού υπουργείου εξωτερικών, όπου η τουρκική εισβολή αναφέρεται ως ειρηνευτική επιχείρηση είναι απαράδεκτη.

Σήμερα, 44 χρόνια μετά την παράνομη και εγκληματική τουρκική εισβολή του 1974 ζούμε με τις συνέπειες αυτής της εισβολής και της κατοχής. Συνέπειες που με την πάροδο του χρόνου αυξάνονται και εμβαθύνονται.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός δεν θα επιτρέψει ποτέ να νομιμοποιηθεί η τουρκική εισβολή είτε με τη συνέχιση του απαράδεκτου στάτους κβο είτε με τον εκτροχιασμό από την εξεύρεση λειτουργικής λύσης διζωνικής δικοινοτικής ομοσπονδίας και την διολίσθηση στη λογική της ύπαρξης στο νησί δύο ξεχωριστών κρατών με διαφορετική διεθνή νομική προσωπικότητα.

Άλλωστε ο Δημοκρατικός Συναγερμός από ιδρύσεως του είναι ταγμένος στην υπηρεσία αυτού του υψηλού εθνικού στόχου.

Λευκωσία, 13 Οκτωβρίου 2018

 

 

Παρ, 12 Οκτ 2018

Οι θέσεις του ΔΗΣΥ και του προέδρου της παράταξης Αβέρωφ Νεοφύτου είναι πολύ καλά γνωστές. Και σε ότι αφορά την ανάγκη να μην εκτροχιαστεί η συζήτηση από την αναζήτηση λειτουργικής λύσης Διζωνικής Δικοινοτικής Ομοσπονδίας και σε ότι αφορά τα δύο κράτη.

Ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ έχει ταξιδεύσει στην Ευρώπη και στις ΗΠΑ, έχει συζητήσει και έχει εκφράσει την ξεκάθαρη θέση εντός και εκτός Κύπρου πως δεν είναι ποτέ δυνατόν να δεχτούμε δύο κράτη.

Η κα Ε. Θεοχάρους διαστρεβλώνει αυτά που ειπώθηκαν σε μια ιδιωτική συζήτηση, μετά από δική της μάλιστα πρόσκληση στην παρουσία και άλλων προσώπων, με τρόπο που να βολεύει το δικό της αφήγημα.

Λευκωσία, 12 Οκτωβρίου 2018