Οι εξελίξεις στον τραπεζικό τομέα
Παρ, 25 Μάι 2012

του Πρόδρομος Γ. Προδρόμου

Η υποχρεωτική κρατική κηδεμονία στον τραπεζικό τομέα 
και οι ευθύνες των διοικήσεων των τραπεζών


Ορθά η Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής αντέδρασε στις συγχυσμένες και ατελέσφορες μεθοδεύσεις της Κυβέρνησης για διορισμό νέων μελών στο Συμβούλιο της τράπεζας που μπήκε κάτω από κρατική κηδεμονία. Από την ώρα που το κράτος ανέλαβε την ανακεφαλαιοποίηση της τράπεζας, η παύση του προηγούμενου διοικητικού συμβουλίου έπρεπε να θεωρείται δεδομένη. Θα έπρεπε, μάλιστα, να περιλαμβανόταν ως πρόνοια στο σχετικό Διάταγμα με το οποίο το Δημόσιο ήρθε σε αρωγή ύψους μέχρι και € 1,8 δις. Διότι, εκτός των άλλων, είναι εκείνη η διοίκηση που ανάγκασε το κράτος να επιβαρύνει τους φορολογούμενους με ζημιές της τράπεζας. 

Κανονικά το θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας των δημοσίων εταιρειών και το καταστατικό εταιρειών με μετοχική βάση προβλέπουν διαδικασίες για τον έλεγχο και τη λογοδοσία της διοίκησης τους. Κάτω από άλλες συνθήκες θα επρόκειτο για μιαν ιδιωτική υπόθεση. Στην περίπτωση, όμως, μιας τράπεζας που καταφεύγει σε κρατική βοήθεια, το ζήτημα καταλήγει να είναι δημόσιου ενδιαφέροντος και συμφέροντος. Δεν εναπόκειται πλέον στους μετόχους να αναζητήσουν ευθύνες και να κάνουν διορθωτικές κινήσεις και αλλαγές. Αλλά γίνεται υποχρέωση της δημόσιας εξουσίας. 

Μπορεί η φιλοκυβερνητική ρητορική που θέλει να κρύψει την κυβερνητική δημοσιονομική κακοδιαχείριση πίσω από τα πεπραγμένα των τραπεζών να μην ευσταθεί, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι οι διοικήσεις των δυο μεγάλων τραπεζών είναι άμοιρες ευθυνών. Μαζί με τη διάσωση του τραπεζικού συστήματος, εξυπακούεται ότι θα πρέπει να αναζητηθούν και να αποδοθούν ευθύνες για την κατάσταση στην οποία αυτό περιήλθε. Επομένως η απομάκρυνση του προηγούμενου συμβουλίου και ο διορισμός ενός νέου θα έπρεπε να ήταν προϋπόθεση για την κρατική βοήθεια. Αυτό πρέπει να γίνει έστω και τώρα. 

Στη συνέχεια, όπως ήδη εκφράζεται αίτημα από πολλές πλευρές, πρέπει οι δημόσιες αρχές να προχωρήσουν σε μια γενικότερη και διεξοδική διερεύνηση των αιτίων και των ευθυνών για τη μετακύλυση μιας τόσο μεγάλης οικονομικής επιβάρυνσης στο κράτος και για τις συνέπειες δυσλειτουργίας στην οικονομία. Είτε μέσω της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς ή/και της Κεντρικής Τράπεζας είτε και μέσω ειδικής διερευνητικής διαδικασίας της βουλής, πρέπει να γίνει σχετική έρευνα στις δυο μεγάλες τράπεζες. Στηρίζοντας το τραπεζικό σύστημα που βρέθηκε σε κατάσταση «έκτακτης ανάγκης», οι δημόσιες αρχές οφείλουν, τουλάχιστον, να δώσουν λόγο στους πολίτες.

Ακόμα και αυτή η διάσωση του τραπεζικού συστήματος δεν θα έχει νόημα αν δεν καταδειχθούν και αποδοθούν με διαφάνεια αυτές οι ευθύνες.

 

 

Flickr Feed

Δευ, 22 Ιαν 2018

Καταδικάζουμε τις επεμβάσεις της Άγκυρας στις εσωτερικές υποθέσεις των Τουρκοκυπρίων και ιδιαίτερα τις απόπειρες να πληγεί η ελευθερία έκφρασης γνώμης και ο Τύπος. Εξαιρετικά ανησυχητική είναι όμως η απόπειρα να υποκινηθούν εκδηλώσεις βίαιης καταστολής εναντίον της τουρκοκυπρικής εφημερίδας. Δείχνει ότι αντιδημοκρατικές πρακτικές που έχουν επιβληθεί στο εσωτερικό της Τουρκίας διαχέονται τώρα με μεγαλύτερη ένταση και στην κατεχόμενη Κύπρο.

Όλα αυτά που συμβαίνουν σήμερα στα κατεχόμενα, σε συνδυασμό με τη συζήτηση που ακούμε σχετικά με την τουρκική εισβολή του 1974, υπογραμμίζουν με έναν ακόμα τρόπο την ανάγκη να βρεθεί μια πολιτική συμφωνία, που όχι μόνο θα τερματίζει την τουρκική κατοχή, αλλά θα αποκλείει και την ανάμιξη της Άγκυρας στις υποθέσεις της Κύπρου, με κατάργηση των εγγυήσεων και των όποιων επεμβατικών δικαιωμάτων.

Λευκωσία, 22 Ιανουαρίου 2018

Δευ, 22 Ιαν 2018


Όταν ξεκινήσαμε, το 2013, η Κύπρος ήταν μια χώρα σε διάλυση. 

Καταχρεωμένη. Με τον κόσμο να περιμένει στην ουρά.
Ουρά στα κοινωνικά παντοπωλεία. Ουρά σε τραπεζικές μηχανές, με τις τράπεζες κλειστές. Κυριαρχούσαν η αγωνία και ο φόβος για το αύριο.

Σήμερα έχουμε στήσει την οικονομία στα πόδια της.
Έχουμε ανάπτυξη. Έρχονται επενδύσεις και δημιουργείται απασχόληση. Η ανεργία μειώνεται διαρκώς. Οι νέοι βρίσκουν σιγά-σιγά τις ευκαιρίες που δικαιούνται και που αξίζουν.

Το κράτος έχει πλεονάσματα και έχει δυνατότητες για οφέλιμες πολιτικές.
Η κυβέρνησή μας μπορεί και σχεδιάζει το αύριο. Όπως, για παράδειγμα, με το Γενικό Σχέδιο Υγείας, που δεκαετίες το περιμέναμε...

Αυτή την πορεία πρέπει να συνεχίσουμε. Δεν πρέπει:
ούτε να λοξοδρομήσουμε με την πλάνη μεγαλόστομων υποσχέσεων που δεν στέκουν πουθενά
ούτε και να αφήσουμε τους άλλους να μας πάρουν πίσω ξανά.

Έτσι θα ψηφίσουμε την Κυριακή που έρχεται.
Για να συνεχίσουμε στο δρόμο που φτιάχνει τη χώρα μας και τη ζωή μας.
Με σταθερά βήματα μπροστά. Με Πρόεδρο τον Νίκο Αναστασιάδη. Τον Πρόεδρο που έχει δείξει στην πράξη ότι βελτιώνει τα πράγματα. Ότι έχει σχέδιο για τη χώρα.

Λευκωσία, 22 Ιανουαρίου 2018

Παρ, 19 Ιαν 2018

Σε 10 μέρες οι Κύπριοι Πολίτες καλούνται στην κάλπη για να αποφασίσουν πως θα προχωρήσει η χώρα και το ερώτημα είναι:

αν θα μπούμε σε λογική πειραματισμών που θα αποσταθεροποιούσαν την χώρα όπως ακούγετε από τη μία πλευρά;

ή ακόμα να επιστρέψουμε σε πολιτικές που μας είχαν φέρει την βαθιά κρίση;

ή θα συνεχίσουμε με σταθερά βήματα μπροστά σε δρόμο ανάπτυξης και δημιουργίας που βελτιώνει την χώρα μας.

Ακούμε τους δύο βασικούς ανθυποψηφίους του Προέδρου της Δημοκρατίας να κατηγορούν ο ένας τον άλλον επειδή σε κάποιες θέματα συνεργάστηκαν με πολιτικές του Προέδρου Αναστασιάδη.

Εμείς λέμε ότι χρειάζονται συνεργασίες, πρέπει να βρίσκουμε συναίνεση για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα, να σχεδιάζουμε μεγάλες πολιτικές που παράγουν αποτελέσματα προς όφελος των πολιτών.

Την ώρα που οι πολίτες αναγνωρίζουν στον Πρόεδρο Αναστασιάδη την ηγετική φυσιογνωμία που χρειάζεται η χώρα είναι επίσης πολύ σημαντικό ότι με τις πολιτικές του ο Πρόεδρος μπορεί να εξασφαλίζει συναίνεση και συνεργασίες.

Γιατί πραγματικός αντίπαλος μας είναι τα προβλήματα και στόχος μας η λύσης τους προς όφελος των πολιτών

Λευκωσία, 19 Ιανουαρίου 2018