Οι κινδυνολόγοι ήταν τελικά προφήτες
Τρι, 10 Ιούλ 2012
Γιαννάκη Λαζάρου
Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗ. ΣΥ. Πάφου.
 
Οι κινδυνολόγοι ήταν τελικά προφήτες

 

 

Στο ποίημα του Καβάφη «Περιμένοντας τους Βαρβάρους» υπήρχε διάχυτη η απογοήτευση από τους πολίτες της χώρας γιατί η αναμονή και η προσδοκία για την έλευση των Βαρβάρων για διάσωση της χώρας δεν πραγματοποιήθηκε. Τότε όλος ο πληθυσμός γύρισε απογοητευμένος στα σπίτια του.

Η δική μας αναμονή όμως για την έλευση τους δεν θα μας απογοητεύσει γιατί σίγουρα έρχονται την επόμενη Δευτέρα. Υπάρχει μια μικρή διαφορά όμως με τον Καβάφη. Οι δικοί μας «Βάρβαροι» έρχονται μετά από δική μας πρόσκληση.

Από την Δευτέρα, 2 Ιουλίου 2012 θα βρισκόμαστε στα χέρια της περιβόητης Τρόικας (Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, Ευρωπαϊκή Επιτροπή).

Όλα όσα έχουμε επισημάνει τα τελευταία 3-4 χρόνια για την ανάγκη λήψης διαθρωτικών μέτρων για την θωράκιση της Κυπριακής Οικονομίας διαγράφονται και εισερχόμαστε σ’ ένα άλλον αστερισμό στον οποίο η έκβαση είναι πλέον αβέβαιη γιατί όλα τα ζητήματα που αφορούν την οικονομία μας μπαίνουν στο τραπέζι, δυστυχώς με τον τρόπο που τα αντιλαμβάνονται οι ξένοι.

Οι ευγενικές συστάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετατρέπονται σε διατάγματα.

Είμαι της άποψης ότι εξαντλήσαμε όλα τα διαπραγματευτικά μας χαρτιά γιατί χάσαμε πάνω απ’ όλα την αξιοπιστία μας ως χώρα. Και όταν μια χώρα βρίσκεται προ του φάσματος της πτώχευσης το μόνο που μπορεί να ελπίζει είναι την επιείκεια της Τρόικας.

Τι θα σημαίνει όμως η διαδικασία που μπαίνουμε από Δευτέρας;

Πρέπει να καταλάβουμε όλοι μας ότι το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας θα είναι η ετοιμασία ενός σκληρού ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ από την εφαρμογή του οποίου θα εξαρτηθεί η παροχή οικονομικής βοήθειας στην κυπριακή οικονομία υπό μορφή δανείων από τον Μηχανισμό Στήριξης με επιδοτούμενο επιτόκιο.

Πώς μεταφράζονται όμως οι συστάσεις :

(1) ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

 

Το θέμα που έχει τεθεί για την ΑΤΑ είναι ότι δεν θα μπορεί να γίνει αποδεκτό η συνέχιση αυτού του θεσμού, να αποζημιώνονται δηλαδή οι εργαζόμενοι με την αύξηση του πληθωρισμού. Αντί αυτού η αύξηση των μισθών θα συνδεθεί με την αύξηση της παραγωγικότητας σε κάθε τομέα οικονομικής δραστηριότητας ξεχωριστά.

Η Κύπρος με την ένταξή της στην Ευρωζώνη έχει απολέσει την ανεξαρτησία ενάσκησης νομισματικής πολιτικής. Δηλαδή είναι αδύνατη η υποτίμηση του νομίσματος της ούτως ώστε η οικονομία της να γίνει πιο ανταγωνιστική. Αντί αυτού η Τρόικα θα επιμένει σε «ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΥΠΟΤΙΜΗΣΗ». Αυτό μεταφράζεται σε μείωση μισθών και ωφελημάτων, κυρίως στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα.

 

 

(2) ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟ

 

Αυτό το ζήτημα το οποίο δικαίως χαρακτηρίστηκε ως ωρολογιακή βόμβα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με δραστικά μέτρα. Αναλογιστικές μελέτες ανέβασαν το κόστος παροχής συντάξεων στον δημόσιο τομέα στο 25% του μισθολογίου. Αυτό θα συνεπάγεται την αύξηση των εισφορών των δημοσίων υπαλλήλων για το συνταξιοδοτικό τους από 3% στο 15% τουλάχιστο.

Κάτω από το συνταξιοδοτικό εισέρχεται πλέον και στην συζήτηση το θέμα της αύξησης του ορίου αφυπηρέτησης από το 63ο στο 65ο τουλάχιστο έτος.

 

(3) ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

 

Οι φόβοι των δανειστών μας είναι ότι τα προβλήματα των τραπεζών πιθανώς να είναι μεγαλύτερα από αυτά που σήμερα γνωρίζουμε. Το υψηλό ποσοστό ιδιωτικού χρέους ως προς το ΑΕΠ (308%) καθιστά πολύ πιθανό το σενάριο ότι θα χρειαστούν οι τράπεζες πρόσθετες πρόνοιες για επισφαλείς απαιτήσεις, καθιστώντας τις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών ακόμα μεγαλύτερες. Η αντιμετώπιση που θα πρέπει να τύχει το ιδιωτικό χρέος είναι κάτι που θα προβληματίσει σοβαρά την Τρόικα. Ίσως για να γίνει αυτό βιώσιμο δεν θα πρέπει να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο κουρέματος του η ακόμα και η επιδότηση του επιτοκίου των ιδιωτικών δανείων.

Μεγάλες θα είναι επίσης οι αλλαγές και στην εποπτεία των Συνεργατικών Ιδρυμάτων τα οποία βρίσκονται σήμερα κάτω από την εποπτεία του υπουργείου Εμπορίου. Ένταξη της εποπτείας του κάτω από την Κεντρική Τράπεζα ίσως επιφέρει πρωτόγνωρες αλλαγές στα ιδρύματα αυτά, με κυριότερο τον περιορισμό στις δυνατότητες δανεισμού που έχουν σήμερα.

(4) ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

 

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι κερδοφόροι οργανισμοί θα χρειαστεί να ιδιωτικοποιηθούν. Ζημιογόνοι οργανισμοί οι οποίοι έχουν συμπληρώσει τον κύκλο τους θα αναγκαστούν να κλείσουν.

(5) ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ

 

Λαμβάνοντας υπόψη τις χρηματοδοτικές ανάγκες της Κύπρου για τα επόμενα 3-4 χρόνια (χρονικό διάστημα που προβλέπεται να παραμείνουμε αποκλεισμένοι από τις αγορές ομολόγων) το συνολικό ποσό αναχρηματοδότησης του δημόσιου χρέους ανέρχεται στα €7 δις - €9 δις. Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μετά και από τον έλεγχο ποιότητας των χαρτοφυλακίων των τραπεζών αναμένεται να ανέλθει στα €6 δις - € 8 δις. Η χρηματοδότηση του ελλείμματος αυτής της περιόδου αναμένεται να είναι €2 δις - €3 δις. Επομένως το συνολικό κόστος διάσωσης αναμένεται να αγγίξει τα €20δις που είναι περισσότερο από το ΑΕΠ της Κύπρου.

 

(6) ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΕΣ

 

Εκτιμώ ότι η Τρόικα θα απαιτήσει συνολικές περικοπές δαπανών και πρόσθετες φορολογίες της τάξης του €1,3 δις ετησίως. Διαφαίνεται ότι ο στόχος για παραμονή του εταιρικού φόρου στο 10% τίθεται σε κίνδυνο. Σίγουρη θεωρείται η αύξηση του Φ.Π.Α. στο 19% ή 20%. Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να φέρει στα ταμεία του κράτους το ποσό των €450 - €500 εκατομμυρίων.

Τα άλλα €800 εκατομμύρια θα πρέπει να προέλθουν από μείωση δαπανών με την πιο μεγάλη πιθανότητα να αγγίξει τις κοινωνικές παροχές και το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας.

Μείωση της τάξης του 25% στους μισθούς θα επιφέρει εξοικονόμηση €600 εκατομμύρια και μια άλλη πιθανή στόχευση των κοινωνικών παροχών είναι πολύ λογικό να πετύχει εξοικονόμηση €200 εκατομμύρια.

Είναι πολύ πιθανό ότι το αφορολόγητο εισόδημα των €19,500 θα μειωθεί μέχρι και τα €12,000 αυξάνοντας έτσι το φορολογικό κόστος των πολιτών

Αυτές οι εξελίξεις δεν είναι κάτι που μπορεί πλέον να ελεγχθούν. Είχαμε όλο το χρόνο και την ευχέρεια την τελευταία τριετία να το πετύχουμε. Δυστυχώς η αναβλητικότητα, η επιπολαιότητα και η μη λήψη διαθρωτικών μέτρων για την οικονομία οδήγησαν την Κύπρο εκτός αγορών τον Μάϊο του 2011 και σήμερα στον Μηχανισμό Στήριξης.

Και όλοι αυτοί οι «κινδυνολόγοι» αποδείχτηκαν τελικά ότι ήταν προφήτες!

Flickr Feed

Παρ, 23 Φεβ 2018

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης, θα συμμετάσχει στο 1ο Κοινοπολιτειακό Κοινοβουλευτικό Φόρουμ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο, από τις 26 Φεβρουαρίου μέχρι και την 1η Μαρτίου 2018.

Το Φόρουμ θα πραγματοποιηθεί πριν τη Διάσκεψη Αρχηγών Κρατών της Κοινοπολιτείας (CHOGM), η οποία θα λάβει χώρα τον Απρίλιο του 2018 στο Λονδίνο. Στόχος του Φόρουμ είναι να εξετάσει τα θέματα, στα οποία θα επικεντρωθεί η επικείμενη CHOGM.

Στο πλαίσιο των εργασιών του Φόρουμ, θα εξεταστούν, μεταξύ άλλων, θέματα που άπτονται της κοινοβουλευτικής εξουσίας, όπως ο ρόλος των Κοινοβουλίων για πιο αποτελεσματικό έλεγχο της εκτελεστικής εξουσίας, οι στόχοι αειφόρου ανάπτυξης, η χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων, η παγκόσμια υγεία, η κλιματική αλλαγή, η προώθηση μιας ανοικτής, μοντέρνας και χωρίς αποκλεισμούς δημοκρατίας, καθώς και η παράνομη διακίνηση ατόμων και η εκμετάλλευση παιδιών.

Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, ο κ. Τορναρίτης θα έχει επαφές με Βρετανούς πολιτικούς αξιωματούχους καθώς και με κοινοβουλευτικές αντιπροσωπίες άλλων χωρών μελών της Κοινοπολιτείας.

Λευκωσία, 23 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Δήλωση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΔΗΣΥ κ. Νίκου Τορναρίτη:

Ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού

Σε μια περίοδο που φυσιολογικά θα έπρεπε να ξεκινούσαν οι προσπάθειες για να δρομολογηθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης για την επίλυση του Κυπριακού, η Τουρκία δυστυχώς ακολουθεί το δρόμο της αντιπαράθεσης, δεσμεύοντας συγκεκριμένη περιοχή στην κυπριακή ΑΟΖ και παρεμποδίζοντας το γεωτρύπανο της ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ «Saipem 12000».

Οι προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν αφορούν μόνο την Κύπρο. Αφορούν και την ίδια την ΕΕ εφόσον επηρεάζονται τα ζωτικά συμφέροντα ενός κράτους μέλους της.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο γίνονται και οι επόμενες κινήσεις του Προέδρου Αναστασιάδη, ο οποίος θα ενημερώσει τους ηγέτες των χωρών μελών της ΕΕ για τις τουρκικές προκλήσεις στην αυριανή σύνοδο του Άτυπου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα διεξαχθεί στις Βρυξέλλες.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός στηρίζει απόλυτα τις ενέργειες του Προέδρου Αναστασιάδη για τη διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, με την αξιοποίηση όλων των διπλωματικών και θεσμικών μέσων που μας προσδίδει ιδιαίτερα η ιδιότητα του κράτους μέλους της ΕΕ.
Χαιρετίζουμε παράλληλα το πνεύμα ενότητας και συναντίληψης που επικράτησε στη χθεσινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών. Στην προάσπιση των εθνικών συμφερόντων άλλωστε, δεν χωρά καμία μικροκομματική προσέγγιση.

Θέλουμε να ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού.


Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Ατυχής και άστοχη η ιδέα της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ να αμφισβητεί, πριν καν εφαρμοστεί, το νέο κανονιστικό πλαίσιο και την οργάνωση του σχολικού προγράμματος

Πρέπει να σημειώσουμε με έμφαση ότι είναι ατυχής και άστοχη η πρωτοβουλία που παίρνει η ηγεσία της Ο.Ε.Λ.Μ.Ε.Κ. προωθώντας διαδικασία αμφισβήτησης των θεσπισμένων κανονισμών λειτουργίας των σχολείων μέσα από καταχρηστικά αποκαλούμενο “δημοψήφισμα” για την οργάνωση του σχολικού έτους σε τετράμηνα.
Είναι εντελώς άστοχη διότι δίνει ένα απαράδεκτα κακό παράδειγμα, ότι δηλαδή νόμοι του κράτους μπορεί να μην εφαρμόζονται επειδή δεν αρέσουν σε μια ομάδα ενδιαφερομένων πολιτών. Διότι η εφαρμογή του σχολικού προγράμματος και των διαγνωστικών ελέγχων και εξετάσεων διέπεται από κανονιστική νομοθεσία και δεν εξαρτάται από την άποψη της κυβέρνησης, του υπουργείου ή των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Αλίμονο εάν εμπεδωθεί η ιδέα ότι όποιος νόμος ή κανονισμός δεν αρέσει σε κάποιους μπορεί να αναιρείται με αυτοσχέδια συνδικαλιστικά “δημοψηφίσματα”!

Είναι, όμως και ατυχής ιδέα. Διότι μέσα από το αιτιολογικό που προβάλλει η ηγεσία της οργάνωσης προωθείται ξανά η παρωχημένη αντίληψη ότι θα πρέπει να καλλιεργείται στο σχολείο μια γενικευμένη “νοοτροπία της ευκολίας”. Η ιδέα ότι θα ήταν καλό για τα παιδιά μόνο ό,τι είναι “εύκολο” και η αντίληψη ότι πρέπει να αποφεύγεται η προσπάθεια και ο κόπος αδικεί τους νέους και το μέλλον τους. Είναι ένα από τα βασικά αίτια που οδηγούσαν στο παρελθόν σε μια σταδιακή υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών, όπως έδειχναν και τα σχετικά αποτελέσματα σε εξωτερικές διαγνωστικές διαδικασίες.

Εάν θέλουμε πραγματικά να αναβαθμίσουμε το δημόσιο σχολείο και το μαθησιακό περιεχόμενο των σπουδών προς όφελος των παιδιών μας πρέπει να εγκαταλείψουμε τέτοιες παρωχημένες αντιλήψεις που για χρόνια περιόριζαν την αποτελεσματικότητα του δημόσιου σχολείου εξωθώντας γονείς και μαθητές να αναζητούν αλλού τα αναγκαία γνωσιολογικά εφόδια.

Όσον αφορά την πολιτική διάσταση των πραγμάτων –γιατί προφανώς υπάρχει και αυτή- καλούμε τη συνδικαλιστική ηγεσία να σεβαστεί το πνεύμα των σημαντικών και ουσιαστικών αλλαγών που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση και να μην προσπαθεί να αλλοιώσει τη λογική της αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου και της παιδαγωγικής αποτελεσματικότητας του από την “πίσω πόρτα”. Οι αλλαγές που μετά από πολλή μελέτη και τεκμηρίωση έχουν εγκριθεί και τώρα εφαρμόζονται στο πλαίσιο της γενικότερης μεταρρύθμισης θα πρέπει να αφεθούν να αποδώσουν. Τυχόν βελτιωτικές αλλαγές που μπορεί να χρειαστούν, θα αναδειχθούν και θα αποφασισθούν μέσα από την εμπειρία και δεν μπορεί να δικαιολογούν απόπειρες για ματαίωση των αλλαγών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018