Οι κινδυνολόγοι ήταν τελικά προφήτες
Τρι, 10 Ιούλ 2012
Γιαννάκη Λαζάρου
Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗ. ΣΥ. Πάφου.
 
Οι κινδυνολόγοι ήταν τελικά προφήτες

 

 

Στο ποίημα του Καβάφη «Περιμένοντας τους Βαρβάρους» υπήρχε διάχυτη η απογοήτευση από τους πολίτες της χώρας γιατί η αναμονή και η προσδοκία για την έλευση των Βαρβάρων για διάσωση της χώρας δεν πραγματοποιήθηκε. Τότε όλος ο πληθυσμός γύρισε απογοητευμένος στα σπίτια του.

Η δική μας αναμονή όμως για την έλευση τους δεν θα μας απογοητεύσει γιατί σίγουρα έρχονται την επόμενη Δευτέρα. Υπάρχει μια μικρή διαφορά όμως με τον Καβάφη. Οι δικοί μας «Βάρβαροι» έρχονται μετά από δική μας πρόσκληση.

Από την Δευτέρα, 2 Ιουλίου 2012 θα βρισκόμαστε στα χέρια της περιβόητης Τρόικας (Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, Ευρωπαϊκή Επιτροπή).

Όλα όσα έχουμε επισημάνει τα τελευταία 3-4 χρόνια για την ανάγκη λήψης διαθρωτικών μέτρων για την θωράκιση της Κυπριακής Οικονομίας διαγράφονται και εισερχόμαστε σ’ ένα άλλον αστερισμό στον οποίο η έκβαση είναι πλέον αβέβαιη γιατί όλα τα ζητήματα που αφορούν την οικονομία μας μπαίνουν στο τραπέζι, δυστυχώς με τον τρόπο που τα αντιλαμβάνονται οι ξένοι.

Οι ευγενικές συστάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετατρέπονται σε διατάγματα.

Είμαι της άποψης ότι εξαντλήσαμε όλα τα διαπραγματευτικά μας χαρτιά γιατί χάσαμε πάνω απ’ όλα την αξιοπιστία μας ως χώρα. Και όταν μια χώρα βρίσκεται προ του φάσματος της πτώχευσης το μόνο που μπορεί να ελπίζει είναι την επιείκεια της Τρόικας.

Τι θα σημαίνει όμως η διαδικασία που μπαίνουμε από Δευτέρας;

Πρέπει να καταλάβουμε όλοι μας ότι το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας θα είναι η ετοιμασία ενός σκληρού ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ από την εφαρμογή του οποίου θα εξαρτηθεί η παροχή οικονομικής βοήθειας στην κυπριακή οικονομία υπό μορφή δανείων από τον Μηχανισμό Στήριξης με επιδοτούμενο επιτόκιο.

Πώς μεταφράζονται όμως οι συστάσεις :

(1) ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

 

Το θέμα που έχει τεθεί για την ΑΤΑ είναι ότι δεν θα μπορεί να γίνει αποδεκτό η συνέχιση αυτού του θεσμού, να αποζημιώνονται δηλαδή οι εργαζόμενοι με την αύξηση του πληθωρισμού. Αντί αυτού η αύξηση των μισθών θα συνδεθεί με την αύξηση της παραγωγικότητας σε κάθε τομέα οικονομικής δραστηριότητας ξεχωριστά.

Η Κύπρος με την ένταξή της στην Ευρωζώνη έχει απολέσει την ανεξαρτησία ενάσκησης νομισματικής πολιτικής. Δηλαδή είναι αδύνατη η υποτίμηση του νομίσματος της ούτως ώστε η οικονομία της να γίνει πιο ανταγωνιστική. Αντί αυτού η Τρόικα θα επιμένει σε «ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΥΠΟΤΙΜΗΣΗ». Αυτό μεταφράζεται σε μείωση μισθών και ωφελημάτων, κυρίως στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα.

 

 

(2) ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟ

 

Αυτό το ζήτημα το οποίο δικαίως χαρακτηρίστηκε ως ωρολογιακή βόμβα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με δραστικά μέτρα. Αναλογιστικές μελέτες ανέβασαν το κόστος παροχής συντάξεων στον δημόσιο τομέα στο 25% του μισθολογίου. Αυτό θα συνεπάγεται την αύξηση των εισφορών των δημοσίων υπαλλήλων για το συνταξιοδοτικό τους από 3% στο 15% τουλάχιστο.

Κάτω από το συνταξιοδοτικό εισέρχεται πλέον και στην συζήτηση το θέμα της αύξησης του ορίου αφυπηρέτησης από το 63ο στο 65ο τουλάχιστο έτος.

 

(3) ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

 

Οι φόβοι των δανειστών μας είναι ότι τα προβλήματα των τραπεζών πιθανώς να είναι μεγαλύτερα από αυτά που σήμερα γνωρίζουμε. Το υψηλό ποσοστό ιδιωτικού χρέους ως προς το ΑΕΠ (308%) καθιστά πολύ πιθανό το σενάριο ότι θα χρειαστούν οι τράπεζες πρόσθετες πρόνοιες για επισφαλείς απαιτήσεις, καθιστώντας τις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών ακόμα μεγαλύτερες. Η αντιμετώπιση που θα πρέπει να τύχει το ιδιωτικό χρέος είναι κάτι που θα προβληματίσει σοβαρά την Τρόικα. Ίσως για να γίνει αυτό βιώσιμο δεν θα πρέπει να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο κουρέματος του η ακόμα και η επιδότηση του επιτοκίου των ιδιωτικών δανείων.

Μεγάλες θα είναι επίσης οι αλλαγές και στην εποπτεία των Συνεργατικών Ιδρυμάτων τα οποία βρίσκονται σήμερα κάτω από την εποπτεία του υπουργείου Εμπορίου. Ένταξη της εποπτείας του κάτω από την Κεντρική Τράπεζα ίσως επιφέρει πρωτόγνωρες αλλαγές στα ιδρύματα αυτά, με κυριότερο τον περιορισμό στις δυνατότητες δανεισμού που έχουν σήμερα.

(4) ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

 

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι κερδοφόροι οργανισμοί θα χρειαστεί να ιδιωτικοποιηθούν. Ζημιογόνοι οργανισμοί οι οποίοι έχουν συμπληρώσει τον κύκλο τους θα αναγκαστούν να κλείσουν.

(5) ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ

 

Λαμβάνοντας υπόψη τις χρηματοδοτικές ανάγκες της Κύπρου για τα επόμενα 3-4 χρόνια (χρονικό διάστημα που προβλέπεται να παραμείνουμε αποκλεισμένοι από τις αγορές ομολόγων) το συνολικό ποσό αναχρηματοδότησης του δημόσιου χρέους ανέρχεται στα €7 δις - €9 δις. Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μετά και από τον έλεγχο ποιότητας των χαρτοφυλακίων των τραπεζών αναμένεται να ανέλθει στα €6 δις - € 8 δις. Η χρηματοδότηση του ελλείμματος αυτής της περιόδου αναμένεται να είναι €2 δις - €3 δις. Επομένως το συνολικό κόστος διάσωσης αναμένεται να αγγίξει τα €20δις που είναι περισσότερο από το ΑΕΠ της Κύπρου.

 

(6) ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΕΣ

 

Εκτιμώ ότι η Τρόικα θα απαιτήσει συνολικές περικοπές δαπανών και πρόσθετες φορολογίες της τάξης του €1,3 δις ετησίως. Διαφαίνεται ότι ο στόχος για παραμονή του εταιρικού φόρου στο 10% τίθεται σε κίνδυνο. Σίγουρη θεωρείται η αύξηση του Φ.Π.Α. στο 19% ή 20%. Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να φέρει στα ταμεία του κράτους το ποσό των €450 - €500 εκατομμυρίων.

Τα άλλα €800 εκατομμύρια θα πρέπει να προέλθουν από μείωση δαπανών με την πιο μεγάλη πιθανότητα να αγγίξει τις κοινωνικές παροχές και το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας.

Μείωση της τάξης του 25% στους μισθούς θα επιφέρει εξοικονόμηση €600 εκατομμύρια και μια άλλη πιθανή στόχευση των κοινωνικών παροχών είναι πολύ λογικό να πετύχει εξοικονόμηση €200 εκατομμύρια.

Είναι πολύ πιθανό ότι το αφορολόγητο εισόδημα των €19,500 θα μειωθεί μέχρι και τα €12,000 αυξάνοντας έτσι το φορολογικό κόστος των πολιτών

Αυτές οι εξελίξεις δεν είναι κάτι που μπορεί πλέον να ελεγχθούν. Είχαμε όλο το χρόνο και την ευχέρεια την τελευταία τριετία να το πετύχουμε. Δυστυχώς η αναβλητικότητα, η επιπολαιότητα και η μη λήψη διαθρωτικών μέτρων για την οικονομία οδήγησαν την Κύπρο εκτός αγορών τον Μάϊο του 2011 και σήμερα στον Μηχανισμό Στήριξης.

Και όλοι αυτοί οι «κινδυνολόγοι» αποδείχτηκαν τελικά ότι ήταν προφήτες!

Flickr Feed

Παρ, 24 Νοέ 2017

Ψήφος εμπιστοσύνης στη διαχείριση και την ενεργειακή πολιτική της Κυβέρνησης οι αποφάσεις και οι δηλώσεις της ΕΝΙ


Είναι ένα πράγμα –και πρέπει- να πιστώνουμε εμείς στην κυβέρνησή μας θετικά αποτελέσματα που φέρνει για τη χώρα η ενεργειακή πολιτική της.

Είναι όμως ιδιαίτερα σημαντικό να διαπιστώνουμε την ψήφο εμπιστοσύνης που δίνουν στην Κύπρο και την Κυβέρνηση οι σημερινές δηλώσεις του Εκτελεστικού Προέδρου της εταιρείας ΕΝΙ. Ψήφος εμπιστοσύνης για την ενεργειακή στρατηγική της Κυβέρνησης του Νίκου Αναστασιάδη. Και δεν πρόκειται μόνο για δηλώσεις, αλλά και για συγκεκριμένες αποφάσεις που προωθούν το ενεργειακό μας πρόγραμμα.

Οι γεωτρήσεις που ανακοινώθηκαν για το αμέσως επόμενο διάστημα πρέπει μάλιστα να θεωρηθούν και ως τρόπον τινά προγραμματικές δηλώσεις του Προέδρου Αναστασιάδη για την επόμενη πενταετία.

Όπως ακριβώς το σημείωσε σήμερα ένας από τους πολύ σημαντικούς εταίρους μας στα ενεργειακά, με τη διαχείρηση και τη στρατηγική του Προέδρου Αναστασιάδη η Κύπρος χαίρει εμπιστοσύνης, προσελκύει μεγάλες ξένες επενδύσεις και έχει εξασφαλισμένο ενεργειακό μέλλον. Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να συνεχίσουμε. 

Λευκωσία, 24 Νοεμβρίου 2017

Παρ, 24 Νοέ 2017

Η Έκθεση του ΟΟΣΑ για τον τομέα της υγείας το 2015 και η ριζική ανατροπή που φέρνει η διακυβέρνηση Αναστασιάδη μέσω του ΓΕ.Σ.Υ.


Έχουμε δει την έκθεση που έχει ετοιμάσει ο Οργανισμός για τη Συνεργασία και την Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ) σχετικά με τον τομέα της υγείας στην Κύπρο. Πρόκειται για μια σημαντική έκθεση που θα πρέπει να μελετηθεί προκειμένου να αξιοποιηθεί.

Πρέπει ωστόσο να σημειώσουμε ότι η έκθεση αναφέρεται σε στοιχεία του 2015. Επομένως, όσον αφορά τουλάχιστον τις κρατικές δαπάνες και προσπάθειες για την υγεία, καταγράφει τα «μνημονιακά δεδομένα» και δεν λαμβάνει υπόψη τη βελτίωση που σημειώθηκε τα τελευταία δυο χρόνια στον προϋπολογισμό του υπουργείου Υγείας και σε άλλα ζητήματα.

Πρέπει ακόμα να επισημάνουμε ότι η έκθεση δεν καλύπτει μόνο το χώρο του συστήματος υγείας και της κρατικής πολιτικής, αλλά και ζητήματα σχετικά με την κοινωνία και τον τρόπο διαβίωσης που καταλήγουν σε κινδύνους για την υγεία.

Είναι βεβαίως γνωστές οι αδυναμίες και οι σχετικά φτωχές αποδόσεις του τομέα της υγείας, όπως εντοπίζονται και στην Έκθεση. Είναι η διαπίστωση πραγματικοτήτων όπως αυτές που καταγράφει η Έκθεση για το 2015 που έσπρωξαν την Κυβέρνηση Αναστασιάδη με αποφασιστικότητα να εξασφαλίσει συναίνεση και να προχωρήσει στην εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας. Η Κυβέρνηση στοχεύει με την εφαρμογή του Σχεδίου Υγείας να δώσει απαντήσεις σε αυτά τα ζητήματα.

Η διαδικασία αυτονόμησης και ο εκσυγχρονισμός των δημόσιων νοσηλευτηρίων, που ξεκινά τώρα και θα καταλήξει μέχρι το 2020 στην έναρξη της πραγματικής λειτουργίας του ΓΕ.Σ.Υ. αποτελεί και το πρόγραμμα της διακυβέρνησης Αναστασιάδη για τη συνέχεια.

Με την ευκαιρία και αυτής της Έκθεσης θα πρέπει να επαναλάβουμε ότι για τη ριζική βελτίωση των συνθηκών στον τομέα της υγείας πρέπει να συνεχίσει η πολιτική που εφαρμόζει στην Κύπρο το ΓΕ.Σ.Υ. Η πολιτική της Κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη.

Λευκωσία, 24 Νοεμβρίου 2017

Παρ, 24 Νοέ 2017

Οι μετρήσεις κοινής γνώμης δείχνουν ότι οι πολίτες συνειδητοποιούν τη σημασία της επιλογής που θα κάνουμε στις προεδρικές. Πράγματι, θα διαλέξουμε την πορεία που θα ακολουθήσει η χώρα.

Οι δημοσκοπήσεις, η μια μετά την άλλη, επιβεβαιώνουν την υπεροχή του Προέδρου Αναστασιάδη. Δείχνουν ότι οι πολίτες συνειδητοποιούν και εκτιμούν την ηγετική προσωπικότητα του Προέδρου και τα πλεονεκτήματα που εξασφαλίζει για τη χώρα και για τους ίδιους.

Σε όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είναι με διαφορά:
- ο ηγέτης που μπορεί να χειριστεί την οικονομία σε δρόμο ανάπτυξης με σταθερότητα και την ενεργειακή στρατηγική,
- ο ηγέτης που θα χειριστεί καλύτερα το Κυπριακό και θα διεκδικήσει μια αποδεκτή λύση, με ασφάλεια, χωρίς εγγυήσεις-επεμβάσεις και κατοχικό στρατό,
- ο ηγέτης που εφαρμόζει πολιτικές που φέρνουν τις απαραίτητες αλλαγές στο κράτος και έτσι πάει η χώρα μπροστά

Υπάρχουν όμως και οι πολίτες που ακόμα δείχνουν σκεπτικισμό και έχουν αμφιβολίες. Άλλοι που δεν έχουν πεισθεί να πάνε στην κάλπη.
Χρειάζεται λοιπόν ακόμα δουλειά. Οφείλουμε να εντείνουμε τις προσπάθειες. Να ενημερώσουμε, να εξηγήσουμε, να πείσουμε.

Το θετικό αποτέλεσμα που χρειάζεται η Κύπρος δεν θα το δώσουν οι δημοσκοπήσεις, αλλά η κάλπη -στο τέλος Ιανουαρίου και τις αρχές Φεβρουαρίου.


Λευκωσία, 24 Νοεμβρίου 2017