Οι κινδυνολόγοι ήταν τελικά προφήτες
Τρι, 10 Ιούλ 2012
Γιαννάκη Λαζάρου
Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗ. ΣΥ. Πάφου.
 
Οι κινδυνολόγοι ήταν τελικά προφήτες

 

 

Στο ποίημα του Καβάφη «Περιμένοντας τους Βαρβάρους» υπήρχε διάχυτη η απογοήτευση από τους πολίτες της χώρας γιατί η αναμονή και η προσδοκία για την έλευση των Βαρβάρων για διάσωση της χώρας δεν πραγματοποιήθηκε. Τότε όλος ο πληθυσμός γύρισε απογοητευμένος στα σπίτια του.

Η δική μας αναμονή όμως για την έλευση τους δεν θα μας απογοητεύσει γιατί σίγουρα έρχονται την επόμενη Δευτέρα. Υπάρχει μια μικρή διαφορά όμως με τον Καβάφη. Οι δικοί μας «Βάρβαροι» έρχονται μετά από δική μας πρόσκληση.

Από την Δευτέρα, 2 Ιουλίου 2012 θα βρισκόμαστε στα χέρια της περιβόητης Τρόικας (Διεθνές Νομισματικό Ταμείο, Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα, Ευρωπαϊκή Επιτροπή).

Όλα όσα έχουμε επισημάνει τα τελευταία 3-4 χρόνια για την ανάγκη λήψης διαθρωτικών μέτρων για την θωράκιση της Κυπριακής Οικονομίας διαγράφονται και εισερχόμαστε σ’ ένα άλλον αστερισμό στον οποίο η έκβαση είναι πλέον αβέβαιη γιατί όλα τα ζητήματα που αφορούν την οικονομία μας μπαίνουν στο τραπέζι, δυστυχώς με τον τρόπο που τα αντιλαμβάνονται οι ξένοι.

Οι ευγενικές συστάσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετατρέπονται σε διατάγματα.

Είμαι της άποψης ότι εξαντλήσαμε όλα τα διαπραγματευτικά μας χαρτιά γιατί χάσαμε πάνω απ’ όλα την αξιοπιστία μας ως χώρα. Και όταν μια χώρα βρίσκεται προ του φάσματος της πτώχευσης το μόνο που μπορεί να ελπίζει είναι την επιείκεια της Τρόικας.

Τι θα σημαίνει όμως η διαδικασία που μπαίνουμε από Δευτέρας;

Πρέπει να καταλάβουμε όλοι μας ότι το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας θα είναι η ετοιμασία ενός σκληρού ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ από την εφαρμογή του οποίου θα εξαρτηθεί η παροχή οικονομικής βοήθειας στην κυπριακή οικονομία υπό μορφή δανείων από τον Μηχανισμό Στήριξης με επιδοτούμενο επιτόκιο.

Πώς μεταφράζονται όμως οι συστάσεις :

(1) ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ

 

Το θέμα που έχει τεθεί για την ΑΤΑ είναι ότι δεν θα μπορεί να γίνει αποδεκτό η συνέχιση αυτού του θεσμού, να αποζημιώνονται δηλαδή οι εργαζόμενοι με την αύξηση του πληθωρισμού. Αντί αυτού η αύξηση των μισθών θα συνδεθεί με την αύξηση της παραγωγικότητας σε κάθε τομέα οικονομικής δραστηριότητας ξεχωριστά.

Η Κύπρος με την ένταξή της στην Ευρωζώνη έχει απολέσει την ανεξαρτησία ενάσκησης νομισματικής πολιτικής. Δηλαδή είναι αδύνατη η υποτίμηση του νομίσματος της ούτως ώστε η οικονομία της να γίνει πιο ανταγωνιστική. Αντί αυτού η Τρόικα θα επιμένει σε «ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΥΠΟΤΙΜΗΣΗ». Αυτό μεταφράζεται σε μείωση μισθών και ωφελημάτων, κυρίως στον δημόσιο και ευρύτερο δημόσιο τομέα.

 

 

(2) ΣΥΝΤΑΞΙΟΔΟΤΙΚΟ

 

Αυτό το ζήτημα το οποίο δικαίως χαρακτηρίστηκε ως ωρολογιακή βόμβα θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με δραστικά μέτρα. Αναλογιστικές μελέτες ανέβασαν το κόστος παροχής συντάξεων στον δημόσιο τομέα στο 25% του μισθολογίου. Αυτό θα συνεπάγεται την αύξηση των εισφορών των δημοσίων υπαλλήλων για το συνταξιοδοτικό τους από 3% στο 15% τουλάχιστο.

Κάτω από το συνταξιοδοτικό εισέρχεται πλέον και στην συζήτηση το θέμα της αύξησης του ορίου αφυπηρέτησης από το 63ο στο 65ο τουλάχιστο έτος.

 

(3) ΤΡΑΠΕΖΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ

 

Οι φόβοι των δανειστών μας είναι ότι τα προβλήματα των τραπεζών πιθανώς να είναι μεγαλύτερα από αυτά που σήμερα γνωρίζουμε. Το υψηλό ποσοστό ιδιωτικού χρέους ως προς το ΑΕΠ (308%) καθιστά πολύ πιθανό το σενάριο ότι θα χρειαστούν οι τράπεζες πρόσθετες πρόνοιες για επισφαλείς απαιτήσεις, καθιστώντας τις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών ακόμα μεγαλύτερες. Η αντιμετώπιση που θα πρέπει να τύχει το ιδιωτικό χρέος είναι κάτι που θα προβληματίσει σοβαρά την Τρόικα. Ίσως για να γίνει αυτό βιώσιμο δεν θα πρέπει να αποκλειστεί και το ενδεχόμενο κουρέματος του η ακόμα και η επιδότηση του επιτοκίου των ιδιωτικών δανείων.

Μεγάλες θα είναι επίσης οι αλλαγές και στην εποπτεία των Συνεργατικών Ιδρυμάτων τα οποία βρίσκονται σήμερα κάτω από την εποπτεία του υπουργείου Εμπορίου. Ένταξη της εποπτείας του κάτω από την Κεντρική Τράπεζα ίσως επιφέρει πρωτόγνωρες αλλαγές στα ιδρύματα αυτά, με κυριότερο τον περιορισμό στις δυνατότητες δανεισμού που έχουν σήμερα.

(4) ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΕΙΣ

 

Είναι σχεδόν βέβαιο ότι κερδοφόροι οργανισμοί θα χρειαστεί να ιδιωτικοποιηθούν. Ζημιογόνοι οργανισμοί οι οποίοι έχουν συμπληρώσει τον κύκλο τους θα αναγκαστούν να κλείσουν.

(5) ΜΕΓΕΘΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΒΟΗΘΕΙΑΣ

 

Λαμβάνοντας υπόψη τις χρηματοδοτικές ανάγκες της Κύπρου για τα επόμενα 3-4 χρόνια (χρονικό διάστημα που προβλέπεται να παραμείνουμε αποκλεισμένοι από τις αγορές ομολόγων) το συνολικό ποσό αναχρηματοδότησης του δημόσιου χρέους ανέρχεται στα €7 δις - €9 δις. Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών μετά και από τον έλεγχο ποιότητας των χαρτοφυλακίων των τραπεζών αναμένεται να ανέλθει στα €6 δις - € 8 δις. Η χρηματοδότηση του ελλείμματος αυτής της περιόδου αναμένεται να είναι €2 δις - €3 δις. Επομένως το συνολικό κόστος διάσωσης αναμένεται να αγγίξει τα €20δις που είναι περισσότερο από το ΑΕΠ της Κύπρου.

 

(6) ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΟΡΟΛΟΓΙΕΣ

 

Εκτιμώ ότι η Τρόικα θα απαιτήσει συνολικές περικοπές δαπανών και πρόσθετες φορολογίες της τάξης του €1,3 δις ετησίως. Διαφαίνεται ότι ο στόχος για παραμονή του εταιρικού φόρου στο 10% τίθεται σε κίνδυνο. Σίγουρη θεωρείται η αύξηση του Φ.Π.Α. στο 19% ή 20%. Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να φέρει στα ταμεία του κράτους το ποσό των €450 - €500 εκατομμυρίων.

Τα άλλα €800 εκατομμύρια θα πρέπει να προέλθουν από μείωση δαπανών με την πιο μεγάλη πιθανότητα να αγγίξει τις κοινωνικές παροχές και το κόστος της δημόσιας υπηρεσίας.

Μείωση της τάξης του 25% στους μισθούς θα επιφέρει εξοικονόμηση €600 εκατομμύρια και μια άλλη πιθανή στόχευση των κοινωνικών παροχών είναι πολύ λογικό να πετύχει εξοικονόμηση €200 εκατομμύρια.

Είναι πολύ πιθανό ότι το αφορολόγητο εισόδημα των €19,500 θα μειωθεί μέχρι και τα €12,000 αυξάνοντας έτσι το φορολογικό κόστος των πολιτών

Αυτές οι εξελίξεις δεν είναι κάτι που μπορεί πλέον να ελεγχθούν. Είχαμε όλο το χρόνο και την ευχέρεια την τελευταία τριετία να το πετύχουμε. Δυστυχώς η αναβλητικότητα, η επιπολαιότητα και η μη λήψη διαθρωτικών μέτρων για την οικονομία οδήγησαν την Κύπρο εκτός αγορών τον Μάϊο του 2011 και σήμερα στον Μηχανισμό Στήριξης.

Και όλοι αυτοί οι «κινδυνολόγοι» αποδείχτηκαν τελικά ότι ήταν προφήτες!

Flickr Feed

Τρι, 24 Απρ 2018

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός σημειώνει και χαιρετίζει την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου όπως διαβιβαστούν προεκλογικές προγραμματικές θέσεις των υποψηφίων κκ Ν Παπαδόπουλου και Γ. Λιλλήκα στα αρμόδια υπουργεία ώστε να μελετηθούν ποιες θέσεις θα μπορούσαν να προωθηθούν.

Πρόκειται ουσιαστικά για άλλο ένα δείγμα γραφής συνέπειας αλλά και «λόγου που γίνεται πράξη» αφού ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τοποθετήθηκε ξεκάθαρα προ πολλού και προεκλογικά ότι στα πλαίσια της συνεργασιάς θα εξετάζονταν προτάσεις ανθυποψηφίων του.

Η Συνεργασία με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, για τον Δημοκρατικό Συναγερμό δεν είναι ούτε περιστασιακή ούτε και εφήμερη. Αλλά είναι βασική πολιτική θέση και πράξη της παράταξης μας διότι μόνο μέσα από συνεργασία μπορεί ο τόπος να πάει μπροστά και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις προς όφελος της ευημερίας και των συμφερόντων των πολιτών.

Όπως ο Δημοκρατικός Συναγερμός συνεργάστηκε με το ΔΗΚΟ και άλλα κόμματα για θέματα Οικονομίας, και με το ΑΚΕΛ στο κυπριακό, έτσι θα συνεχίσουμε να πολιτευόμαστε. Με σύνεση, σοβαρότητα, υπευθυνότητα αλλά και με σεβασμό προς τις θέσεις των άλλων πολιτικών κομμάτων δείχνοντας εμπράκτως την πρόθεση της ειλικρινούς συνεργασίας προς όφελος των πολιτών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018

Τρι, 24 Απρ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ, ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ ΙΔΙΩΤΩΝ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ


Στόχος η δημιουργία πλαισίου ώστε 1. να διασφαλίζεται η Ασφάλεια και Υγεία των Τουριστών, 
2. να δίδεται η ευχέρεια για αύξηση των εισοδημάτων των νοικοκυριών, 3. να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός και 4. το Κράτος και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχουν έσοδα

Η τουριστική βιομηχανία έχει αναπτυχθεί πέραν από τα παραδοσιακά πλαίσια που ως πριν λίγα χρόνια γνωρίζαμε. Η αγορά έχει προχωρήσει και τώρα μπορούν να γίνουν κρατήσεις από το διαδίκτυο και εκτός ξενοδοχειακών μονάδων.

Στόχος μας είναι να μεριμνήσουμε για την ασφάλεια και την υγεία των τουριστών, τόσο των ξένων όσο και των Κυπρίων. Αλλά παράλληλα να δώσουμε την ευκαιρία για ένα επιπλέον εισόδημα στα κυπριακά νοικοκυριά, χωρίς να δημιουργούμε αθέμιτο ανταγωνισμό.

Ως πρώτο βήμα πρέπει να καταρτιστεί ένα μητρώο των καταλυμάτων που οι πολίτες επιθυμούν να ενοικιάζουν, είτε αυτά είναι σπίτια, διαμερίσματα ή επαύλεις. Τα καταλύματα αυτά πρέπει να ικανοποιούν κάποια ελάχιστα κριτήρια που να διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των περιηγητών.

Με τον καταρτισμό του μητρώου αυτού, χιλιάδες συμπολίτες μας θα είναι σε θέση να διασφαλίσουν επιπλέον εισόδημα, αν επιθυμούν να ενοικιάσουν υποστατικά που έχουν στην κατοχή τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις το επιπλέον εισόδημα μπορεί να είναι και μεγαλύτερο από το ετήσιο εισόδημα του νοικοκυριού.

Ταυτόχρονα, θα διασφαλιστεί ότι τα εισοδήματα από τις υπηρεσίες αυτές δεν αποτελούν προϊόν φοροδιαφυγής. Έτσι ώστε να χρεώνεται το ΦΠΑ, τα τέλη διανυκτέρευσης προς τους δήμους, αλλά και η φορολογία στο εισόδημα. Με τον τρόπο αυτό θα έχει και το κράτος εισοδήματα από τις υπηρεσίες αυτές και θα διασφαλιστεί και ο υγιής ανταγωνισμός, αφού οι ξενοδοχειακές μονάδες καταβάλλουν τις φορολογίες αυτές.

Σε συνεργασία με τον ΚΟΤ, πρέπει να δούμε ότι τα καταλύματα αυτά μπορούν νόμιμα να ενοικιάζονται, διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την υγεία των περιηγητών, θα παρέχεται η δυνατότητα στους πολίτες να διοχετεύουν στην αγορά υποστατικά που έχουν στην κατοχή τους, ενώ ταυτόχρονα θα έχει έσοδα το κράτος, οι δήμοι και οι κοινότητες.

Ως εκ τούτου, ο Δημοκρατικός Συναγερμός, σε συνεργασία με άλλα κόμματα και με τον βουλευτή Ηλία Μυριάνθους, θα καταθέσει στη βουλή ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία θα ρυθμίζει το θέμα των υποστατικών που προσφέρονται προς ενοικίαση μέσω ιστοτόπων, με τη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών τέτοιων υποστατικών να εγγράφονται σε ειδικό μητρώο.

Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018

Τρι, 24 Απρ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ, ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ


Επαφίεται στην τουρκική και στην τουρκοκυπριακή πλευρά να επαναβεβαιώσουν τη θέση ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις από εκεί που έμειναν

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού, κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, ερωτηθείς για το κυπριακό και συγκεκριμένα να σχολιάσει τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Ακκιντζί, «ο οποίος είπε πως δεν έχουμε την πολυτέλεια διαχωρισμού και των αντιπαραθέσεων μεταξύ μας και αν τώρα βρισκόμαστε στο σημείο διαχωρισμού οφείλεται στην ελληνοκυπριακή ηγεσία…» προέβηκε στην πιο κάτω δήλωση:

Κοιτάξτε, δεν είμαι ο άνθρωπος που μπαίνω σε αυτή τη λογική του blame game. Η Κύπρος είναι μοιρασμένη γιατί υπάρχει μια τουρκική εισβολή από το 1974. Στόχος μας είναι να επανενώσουμε την πατρίδα μας. Αλλά πρέπει να αντιληφθούμε ότι η επανένωση της πατρίδας μας προϋποθέτει τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των Ευρωπαϊκών Αρχών για όλους τους πολίτες. Και θα πω ένα απλό πράγμα. Η ελληνοκυπριακή πλευρά έκανε την ιστορική της υπέρβαση να δεχθεί την πολιτική ισότητα σ’ ένα διζωνικό, δικοινοτικό, ομοσπονδιακό κράτος ως μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεν θεωρήσαμε και δεν θεωρούμε τους τουρκοκύπριους ως μειονότητα αλλά ως πολιτικά ίση κοινότητα. Όμως ένα πράγμα: να μην φτάσουμε στο άλλο άκρο όπου η μειονότητα που αναγνωρίστηκε από εμάς ως πολιτικά ίση, να φτάσουμε στο άλλο άκρο που θα επιβάλλει στην ελληνοκυπριακή πλευρά και τις αποφάσεις.

Θεωρώ ότι αν θέλουμε όλοι κι αν μοιραζόμαστε το κοινό όραμα για μια κοινή πατρίδα, με σεβασμό επαναλαμβάνω των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των Ευρωπαϊκών Αρχών, είναι στο χέρι όλων μας είναι να προσπαθήσουμε αλλά και με μια άλλη παράμετρο: Μια ελεύθερη επανενωμένη Κύπρος δεν χρειάζεται ξένους εγγυητές και ξένους χωροφύλακες. Είτε με ξένα στρατεύματα είτε με εγγυητικά δικαιώματα.

Σε ερώτηση κατά πόσο οι εξελίξεις στην Τουρκία και σε συνάρτηση με την θέση που μετέφερε ο κ. Τσαβούσογλου στους τ/κ, σύμφωνα με τα τ/κ δημοσιεύματα, ίσως εμποδίσουν την επανέναρξη του διαλόγου και στη βάση της ΔΔΟ, ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ απάντησε: 

Εγώ το μόνο που βλέπω μέσα σε αυτά είναι το πόσο επιβεβαιώνεται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης. Το πρόβλημα ήταν γιατί μεταξύ της Τουρκίας και πολιτικών δυνάμεων στην τουρκοκυπριακή κοινότητα υπήρχε φλερτ με πλάνα εκτός των παραμέτρων και της μορφής λύσης του κυπριακού ως αυτή έχει εγκριθεί από σωρεία ψηφισμάτων της Γενικής Συνέλευσης αλλά και αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Επαφίεται στην τουρκική και στην τουρκοκυπριακή πλευρά να επαναβεβαιώσουν τη θέση ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις από εκεί που έμειναν με βάση το συγκεκριμένο πλαίσιο και παραμέτρους συμπεριλαμβανομένου και του πλαισίου του Γενικού Γραμματέα τον κ. Γκουτέρες.

Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018