Πισσαρίδης ή Χριστοφίδης; Ποιόν να πιστέψω;
Τετ, 16 Μάρ 2011

του Κωνσταντίνου Πετρίδη 

Πριν λίγες μέρες είχα την τιμή να παρακολουθήσω στις Βρυξέλλες μια διάλεξη που έδωσε ο κ. Πισσαρίδης σε τεχνοκράτες της Ε.Ε με τίτλο "Πολιτικές στην αγορά εργασίας σε καιρούς κρίσεων".

Μεταξύ άλλων, ο κ. Πισσαρίδης ανάφερε ότι οι κυβερνητικές πολιτικές στην αγορά εργασίας σε περιόδους κρίσεων θα πρέπει να στοχεύουν πρώτιστα στο να διατηρήσουν την εργοδότηση των πιο ηλικιωμένων εργαζομένων παρά να μειώσουν την ανεργία των νέων. Εξήγησε ότι τα σχέδια πρόωρης αφυπηρέτησης που εφαρμόστηκαν την δεκαετία του 80 σε πολλές χώρες της Ευρώπης ως μέτρα αντιμετώπισης της ανεργίας δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα. Αντίθετα, οδήγησαν στην κατακόρυφη αύξηση του κόστους των συντάξεων. Οι πιο μεγάλοι σε ηλικία εργάτες αποχώρησαν για πάντα από την αγορά εργασίας με αποτέλεσμα να μειώσουν σημαντικά την κατανάλωση τους. Η συνολική πτώση της παραγωγής και κατανάλωσης στην οικονομία λόγω της εξόδου των πιο ηλικιωμένων από την αγορά, και η πτώση της αποτελεσματικότητας της παραγωγής λόγω της απώλειας της πείρας τους, είχε σαν αποτέλεσμα την προσαρμογή της αγοράς εργασίας στα νέα αυτά δεδομένα και την διατήρηση της ανεργίας στα ίδια ακριβώς ψηλά επίπεδα με πριν. Ο κ. Πισσαρίδης εξήγησε επίσης ότι η οριστική έξοδος των πιο ηλικιωμένων από την αγορά εργασίας, συνεπάγεται πιο σημαντικά κοινωνικά προβλήματα από την καθυστέρηση της εργοδότησης των νέων. Πρότεινε ότι οι πολιτικές του κράτους δεν θα πρέπει να στοχεύουν στην αντικατάσταση των πιο ηλικιωμένων εργατών με τους πιο νέους. Αντίθετα, σε καιρούς κρίσεων το κράτος θα πρέπει να δώσει κίνητρα στους νέους να παραμείνουν στην εκπαίδευση για να αποκτήσουν τα εφόδια που θα τους βοηθήσουν να εργοδοτηθούν πιο αποτελεσματικά στο μέλλον.

Ρώτησα τον κ. Πισσαρίδη αν η λογική του ότι η έξοδος των ηλικιωμένων από την αγορά εργασίας δεν φέρνει αποτέλεσμα στην μείωση της ανεργίας των νέων μπορεί να αποτελέσει επιχείρημα για αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης σε καιρούς μη κρίσεων. Η απάντηση ήταν σαφής: ¨Ναι, θα το συνιστούσα ανεπιφύλακτα".

Προβληματίστηκα. Διάβασα περισσότερο. Μελέτες, από άλλους ακαδημαϊκούς, σε διάφορες χώρες. Όντως η ιδέα ότι η αποχώρηση των πιο ηλικιωμένων καταπολεμά την ανεργία των νέων ήταν διαδεδομένη στο παρελθόν. Την τελευταία δεκαετία τουλάχιστον, αυτή η αντίληψη έχει αλλάξει αφού εμπειρικά αυτές οι πολιτικές ουδέν αποτέλεσμα έφεραν. Οι οικονομολόγοι ονομάζουν αυτή την προσέγγιση ως " πλάνη του όγκου εργασίας" γιατί θεωρείται ως πλάνη το να θεωρείς ότι αν ένα μέρος του εργατικού δυναμικού εξέλθει της αγοράς εργασίας απλά θα αντικατασταθεί. Ο όγκος εργασίας δεν είναι στατικός ή δεδομένος αλλά αναπροσαρμόζεται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Βέλγιο, μια χώρα με διαχρονικά υψηλό ποσοστό ανεργίας των νέων που για αντιμετώπιση της, διατηρούσε πάντα την χαμηλή ηλικία συνταξιοδότησης και παρείχε διαχρονικά κίνητρα συνταξιοδότησης των πιο ηλικιωμένων. Η ανεργία των νέων παράμενε όμως σε υψηλά επίπεδα, σταθερά κοντά στο 20% ενώ το κράτος κατάντησε ένα από τα πιο χρεωμένα στην Ευρώπη και λόγω της επιβάρυνσης των δημοσίων οικονομικών από τις γρήγορες συντάξεις. Πρόσφατη μελέτη του ΔΝΤ, συμπεραίνει ότι "δεν μπορέσαμε να διαπιστώσουμε οιαδήποτε θετική σχέση μεταξύ της αφυπηρέτησης των πιο ηλικιωμένων και της ανεργίας των νέων. Αντίθετα, διαπιστώσαμε μια αρνητική σχέση η οποία καταδεικνύει ότι και οι νέοι και οι ηλικιωμένοι εργάτες είναι ευαίσθητοι στον επιχειρηματικό κύκλο".

Είχα αρχίσει να πείθομαι. Ο νομπελίστας και η πλειοψηφία των σοβαρών οικονομολόγων και μελετών συμφωνούν ότι το όριο αφυπηρέτησης δεν σχετίζεται με την ανεργία των νέων. Αντίθετα φαίνεται ότι την ανεργία τον νέων την επηρεάζουν παράγοντες όπως το εκπαιδευτικό σύστημα, η ανισορροπία μεταξύ προσόντων και αναγκών της οικονομίας, το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης και τα κίνητρα ή αντικίνητρα που δημιουργεί, η φορολογία κλπ. Κατά συνέπεια, το μόνο αποτέλεσμα που φέρνει σχετικά γρήγορη έξοδος των ηλικιωμένων από την αγορά εργασίας είναι την αύξηση του κόστους των συντάξεων. Την δυσβάστακτη αύξηση δεδομένου και ότι στην Ευρώπη στο παρόν σε κάθε συνταξιούχο αναλογούν 4 εργαζόμενοι ενώ σε 40 χρόνια η αναλογία θα είναι ένα προς δύο. Η αύξηση των ορίων αφυπηρέτησης μάλλον καλό θα κάνει στην οικονομία.

Η πεποίθηση μου αυτή όμως δεν έμελλε να διαρκέσει παρά μόνο για 2 μέρες. Μέχρι που είδα στις ειδήσεις τον αναπληρωτή Κυβερνητικό Εκπρόσωπο να απαντάει στην κριτική της αντιπολίτευσης για την αύξηση της ανεργίας. Με περίσσια σιγουριά μας πληροφόρησε ότι "η επέκταση των ορίων αφυπηρέτησης θα στερήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας από άνεργους και ιδιαίτερα νέους". Προβληματίστηκα ξανά. Η αυστηρότητα και η βεβαιότητα στον τόνο της φωνής του κ. Χριστοφίδη δεν άφηνε περιθώριο. Αυτός πρέπει να ξέρει καλύτερα.

 

Flickr Feed

Παρ, 23 Φεβ 2018

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης, θα συμμετάσχει στο 1ο Κοινοπολιτειακό Κοινοβουλευτικό Φόρουμ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο, από τις 26 Φεβρουαρίου μέχρι και την 1η Μαρτίου 2018.

Το Φόρουμ θα πραγματοποιηθεί πριν τη Διάσκεψη Αρχηγών Κρατών της Κοινοπολιτείας (CHOGM), η οποία θα λάβει χώρα τον Απρίλιο του 2018 στο Λονδίνο. Στόχος του Φόρουμ είναι να εξετάσει τα θέματα, στα οποία θα επικεντρωθεί η επικείμενη CHOGM.

Στο πλαίσιο των εργασιών του Φόρουμ, θα εξεταστούν, μεταξύ άλλων, θέματα που άπτονται της κοινοβουλευτικής εξουσίας, όπως ο ρόλος των Κοινοβουλίων για πιο αποτελεσματικό έλεγχο της εκτελεστικής εξουσίας, οι στόχοι αειφόρου ανάπτυξης, η χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων, η παγκόσμια υγεία, η κλιματική αλλαγή, η προώθηση μιας ανοικτής, μοντέρνας και χωρίς αποκλεισμούς δημοκρατίας, καθώς και η παράνομη διακίνηση ατόμων και η εκμετάλλευση παιδιών.

Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, ο κ. Τορναρίτης θα έχει επαφές με Βρετανούς πολιτικούς αξιωματούχους καθώς και με κοινοβουλευτικές αντιπροσωπίες άλλων χωρών μελών της Κοινοπολιτείας.

Λευκωσία, 23 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Δήλωση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΔΗΣΥ κ. Νίκου Τορναρίτη:

Ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού

Σε μια περίοδο που φυσιολογικά θα έπρεπε να ξεκινούσαν οι προσπάθειες για να δρομολογηθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης για την επίλυση του Κυπριακού, η Τουρκία δυστυχώς ακολουθεί το δρόμο της αντιπαράθεσης, δεσμεύοντας συγκεκριμένη περιοχή στην κυπριακή ΑΟΖ και παρεμποδίζοντας το γεωτρύπανο της ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ «Saipem 12000».

Οι προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν αφορούν μόνο την Κύπρο. Αφορούν και την ίδια την ΕΕ εφόσον επηρεάζονται τα ζωτικά συμφέροντα ενός κράτους μέλους της.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο γίνονται και οι επόμενες κινήσεις του Προέδρου Αναστασιάδη, ο οποίος θα ενημερώσει τους ηγέτες των χωρών μελών της ΕΕ για τις τουρκικές προκλήσεις στην αυριανή σύνοδο του Άτυπου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα διεξαχθεί στις Βρυξέλλες.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός στηρίζει απόλυτα τις ενέργειες του Προέδρου Αναστασιάδη για τη διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, με την αξιοποίηση όλων των διπλωματικών και θεσμικών μέσων που μας προσδίδει ιδιαίτερα η ιδιότητα του κράτους μέλους της ΕΕ.
Χαιρετίζουμε παράλληλα το πνεύμα ενότητας και συναντίληψης που επικράτησε στη χθεσινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών. Στην προάσπιση των εθνικών συμφερόντων άλλωστε, δεν χωρά καμία μικροκομματική προσέγγιση.

Θέλουμε να ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού.


Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Ατυχής και άστοχη η ιδέα της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ να αμφισβητεί, πριν καν εφαρμοστεί, το νέο κανονιστικό πλαίσιο και την οργάνωση του σχολικού προγράμματος

Πρέπει να σημειώσουμε με έμφαση ότι είναι ατυχής και άστοχη η πρωτοβουλία που παίρνει η ηγεσία της Ο.Ε.Λ.Μ.Ε.Κ. προωθώντας διαδικασία αμφισβήτησης των θεσπισμένων κανονισμών λειτουργίας των σχολείων μέσα από καταχρηστικά αποκαλούμενο “δημοψήφισμα” για την οργάνωση του σχολικού έτους σε τετράμηνα.
Είναι εντελώς άστοχη διότι δίνει ένα απαράδεκτα κακό παράδειγμα, ότι δηλαδή νόμοι του κράτους μπορεί να μην εφαρμόζονται επειδή δεν αρέσουν σε μια ομάδα ενδιαφερομένων πολιτών. Διότι η εφαρμογή του σχολικού προγράμματος και των διαγνωστικών ελέγχων και εξετάσεων διέπεται από κανονιστική νομοθεσία και δεν εξαρτάται από την άποψη της κυβέρνησης, του υπουργείου ή των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Αλίμονο εάν εμπεδωθεί η ιδέα ότι όποιος νόμος ή κανονισμός δεν αρέσει σε κάποιους μπορεί να αναιρείται με αυτοσχέδια συνδικαλιστικά “δημοψηφίσματα”!

Είναι, όμως και ατυχής ιδέα. Διότι μέσα από το αιτιολογικό που προβάλλει η ηγεσία της οργάνωσης προωθείται ξανά η παρωχημένη αντίληψη ότι θα πρέπει να καλλιεργείται στο σχολείο μια γενικευμένη “νοοτροπία της ευκολίας”. Η ιδέα ότι θα ήταν καλό για τα παιδιά μόνο ό,τι είναι “εύκολο” και η αντίληψη ότι πρέπει να αποφεύγεται η προσπάθεια και ο κόπος αδικεί τους νέους και το μέλλον τους. Είναι ένα από τα βασικά αίτια που οδηγούσαν στο παρελθόν σε μια σταδιακή υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών, όπως έδειχναν και τα σχετικά αποτελέσματα σε εξωτερικές διαγνωστικές διαδικασίες.

Εάν θέλουμε πραγματικά να αναβαθμίσουμε το δημόσιο σχολείο και το μαθησιακό περιεχόμενο των σπουδών προς όφελος των παιδιών μας πρέπει να εγκαταλείψουμε τέτοιες παρωχημένες αντιλήψεις που για χρόνια περιόριζαν την αποτελεσματικότητα του δημόσιου σχολείου εξωθώντας γονείς και μαθητές να αναζητούν αλλού τα αναγκαία γνωσιολογικά εφόδια.

Όσον αφορά την πολιτική διάσταση των πραγμάτων –γιατί προφανώς υπάρχει και αυτή- καλούμε τη συνδικαλιστική ηγεσία να σεβαστεί το πνεύμα των σημαντικών και ουσιαστικών αλλαγών που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση και να μην προσπαθεί να αλλοιώσει τη λογική της αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου και της παιδαγωγικής αποτελεσματικότητας του από την “πίσω πόρτα”. Οι αλλαγές που μετά από πολλή μελέτη και τεκμηρίωση έχουν εγκριθεί και τώρα εφαρμόζονται στο πλαίσιο της γενικότερης μεταρρύθμισης θα πρέπει να αφεθούν να αποδώσουν. Τυχόν βελτιωτικές αλλαγές που μπορεί να χρειαστούν, θα αναδειχθούν και θα αποφασισθούν μέσα από την εμπειρία και δεν μπορεί να δικαιολογούν απόπειρες για ματαίωση των αλλαγών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018