Πισσαρίδης ή Χριστοφίδης; Ποιόν να πιστέψω;
Τετ, 16 Μάρ 2011

του Κωνσταντίνου Πετρίδη 

Πριν λίγες μέρες είχα την τιμή να παρακολουθήσω στις Βρυξέλλες μια διάλεξη που έδωσε ο κ. Πισσαρίδης σε τεχνοκράτες της Ε.Ε με τίτλο "Πολιτικές στην αγορά εργασίας σε καιρούς κρίσεων".

Μεταξύ άλλων, ο κ. Πισσαρίδης ανάφερε ότι οι κυβερνητικές πολιτικές στην αγορά εργασίας σε περιόδους κρίσεων θα πρέπει να στοχεύουν πρώτιστα στο να διατηρήσουν την εργοδότηση των πιο ηλικιωμένων εργαζομένων παρά να μειώσουν την ανεργία των νέων. Εξήγησε ότι τα σχέδια πρόωρης αφυπηρέτησης που εφαρμόστηκαν την δεκαετία του 80 σε πολλές χώρες της Ευρώπης ως μέτρα αντιμετώπισης της ανεργίας δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα. Αντίθετα, οδήγησαν στην κατακόρυφη αύξηση του κόστους των συντάξεων. Οι πιο μεγάλοι σε ηλικία εργάτες αποχώρησαν για πάντα από την αγορά εργασίας με αποτέλεσμα να μειώσουν σημαντικά την κατανάλωση τους. Η συνολική πτώση της παραγωγής και κατανάλωσης στην οικονομία λόγω της εξόδου των πιο ηλικιωμένων από την αγορά, και η πτώση της αποτελεσματικότητας της παραγωγής λόγω της απώλειας της πείρας τους, είχε σαν αποτέλεσμα την προσαρμογή της αγοράς εργασίας στα νέα αυτά δεδομένα και την διατήρηση της ανεργίας στα ίδια ακριβώς ψηλά επίπεδα με πριν. Ο κ. Πισσαρίδης εξήγησε επίσης ότι η οριστική έξοδος των πιο ηλικιωμένων από την αγορά εργασίας, συνεπάγεται πιο σημαντικά κοινωνικά προβλήματα από την καθυστέρηση της εργοδότησης των νέων. Πρότεινε ότι οι πολιτικές του κράτους δεν θα πρέπει να στοχεύουν στην αντικατάσταση των πιο ηλικιωμένων εργατών με τους πιο νέους. Αντίθετα, σε καιρούς κρίσεων το κράτος θα πρέπει να δώσει κίνητρα στους νέους να παραμείνουν στην εκπαίδευση για να αποκτήσουν τα εφόδια που θα τους βοηθήσουν να εργοδοτηθούν πιο αποτελεσματικά στο μέλλον.

Ρώτησα τον κ. Πισσαρίδη αν η λογική του ότι η έξοδος των ηλικιωμένων από την αγορά εργασίας δεν φέρνει αποτέλεσμα στην μείωση της ανεργίας των νέων μπορεί να αποτελέσει επιχείρημα για αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης σε καιρούς μη κρίσεων. Η απάντηση ήταν σαφής: ¨Ναι, θα το συνιστούσα ανεπιφύλακτα".

Προβληματίστηκα. Διάβασα περισσότερο. Μελέτες, από άλλους ακαδημαϊκούς, σε διάφορες χώρες. Όντως η ιδέα ότι η αποχώρηση των πιο ηλικιωμένων καταπολεμά την ανεργία των νέων ήταν διαδεδομένη στο παρελθόν. Την τελευταία δεκαετία τουλάχιστον, αυτή η αντίληψη έχει αλλάξει αφού εμπειρικά αυτές οι πολιτικές ουδέν αποτέλεσμα έφεραν. Οι οικονομολόγοι ονομάζουν αυτή την προσέγγιση ως " πλάνη του όγκου εργασίας" γιατί θεωρείται ως πλάνη το να θεωρείς ότι αν ένα μέρος του εργατικού δυναμικού εξέλθει της αγοράς εργασίας απλά θα αντικατασταθεί. Ο όγκος εργασίας δεν είναι στατικός ή δεδομένος αλλά αναπροσαρμόζεται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Βέλγιο, μια χώρα με διαχρονικά υψηλό ποσοστό ανεργίας των νέων που για αντιμετώπιση της, διατηρούσε πάντα την χαμηλή ηλικία συνταξιοδότησης και παρείχε διαχρονικά κίνητρα συνταξιοδότησης των πιο ηλικιωμένων. Η ανεργία των νέων παράμενε όμως σε υψηλά επίπεδα, σταθερά κοντά στο 20% ενώ το κράτος κατάντησε ένα από τα πιο χρεωμένα στην Ευρώπη και λόγω της επιβάρυνσης των δημοσίων οικονομικών από τις γρήγορες συντάξεις. Πρόσφατη μελέτη του ΔΝΤ, συμπεραίνει ότι "δεν μπορέσαμε να διαπιστώσουμε οιαδήποτε θετική σχέση μεταξύ της αφυπηρέτησης των πιο ηλικιωμένων και της ανεργίας των νέων. Αντίθετα, διαπιστώσαμε μια αρνητική σχέση η οποία καταδεικνύει ότι και οι νέοι και οι ηλικιωμένοι εργάτες είναι ευαίσθητοι στον επιχειρηματικό κύκλο".

Είχα αρχίσει να πείθομαι. Ο νομπελίστας και η πλειοψηφία των σοβαρών οικονομολόγων και μελετών συμφωνούν ότι το όριο αφυπηρέτησης δεν σχετίζεται με την ανεργία των νέων. Αντίθετα φαίνεται ότι την ανεργία τον νέων την επηρεάζουν παράγοντες όπως το εκπαιδευτικό σύστημα, η ανισορροπία μεταξύ προσόντων και αναγκών της οικονομίας, το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης και τα κίνητρα ή αντικίνητρα που δημιουργεί, η φορολογία κλπ. Κατά συνέπεια, το μόνο αποτέλεσμα που φέρνει σχετικά γρήγορη έξοδος των ηλικιωμένων από την αγορά εργασίας είναι την αύξηση του κόστους των συντάξεων. Την δυσβάστακτη αύξηση δεδομένου και ότι στην Ευρώπη στο παρόν σε κάθε συνταξιούχο αναλογούν 4 εργαζόμενοι ενώ σε 40 χρόνια η αναλογία θα είναι ένα προς δύο. Η αύξηση των ορίων αφυπηρέτησης μάλλον καλό θα κάνει στην οικονομία.

Η πεποίθηση μου αυτή όμως δεν έμελλε να διαρκέσει παρά μόνο για 2 μέρες. Μέχρι που είδα στις ειδήσεις τον αναπληρωτή Κυβερνητικό Εκπρόσωπο να απαντάει στην κριτική της αντιπολίτευσης για την αύξηση της ανεργίας. Με περίσσια σιγουριά μας πληροφόρησε ότι "η επέκταση των ορίων αφυπηρέτησης θα στερήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας από άνεργους και ιδιαίτερα νέους". Προβληματίστηκα ξανά. Η αυστηρότητα και η βεβαιότητα στον τόνο της φωνής του κ. Χριστοφίδη δεν άφηνε περιθώριο. Αυτός πρέπει να ξέρει καλύτερα.

 

Flickr Feed

Παρ, 24 Νοέ 2017

Ψήφος εμπιστοσύνης στη διαχείριση και την ενεργειακή πολιτική της Κυβέρνησης οι αποφάσεις και οι δηλώσεις της ΕΝΙ


Είναι ένα πράγμα –και πρέπει- να πιστώνουμε εμείς στην κυβέρνησή μας θετικά αποτελέσματα που φέρνει για τη χώρα η ενεργειακή πολιτική της.

Είναι όμως ιδιαίτερα σημαντικό να διαπιστώνουμε την ψήφο εμπιστοσύνης που δίνουν στην Κύπρο και την Κυβέρνηση οι σημερινές δηλώσεις του Εκτελεστικού Προέδρου της εταιρείας ΕΝΙ. Ψήφος εμπιστοσύνης για την ενεργειακή στρατηγική της Κυβέρνησης του Νίκου Αναστασιάδη. Και δεν πρόκειται μόνο για δηλώσεις, αλλά και για συγκεκριμένες αποφάσεις που προωθούν το ενεργειακό μας πρόγραμμα.

Οι γεωτρήσεις που ανακοινώθηκαν για το αμέσως επόμενο διάστημα πρέπει μάλιστα να θεωρηθούν και ως τρόπον τινά προγραμματικές δηλώσεις του Προέδρου Αναστασιάδη για την επόμενη πενταετία.

Όπως ακριβώς το σημείωσε σήμερα ένας από τους πολύ σημαντικούς εταίρους μας στα ενεργειακά, με τη διαχείρηση και τη στρατηγική του Προέδρου Αναστασιάδη η Κύπρος χαίρει εμπιστοσύνης, προσελκύει μεγάλες ξένες επενδύσεις και έχει εξασφαλισμένο ενεργειακό μέλλον. Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να συνεχίσουμε. 

Λευκωσία, 24 Νοεμβρίου 2017

Παρ, 24 Νοέ 2017

Η Έκθεση του ΟΟΣΑ για τον τομέα της υγείας το 2015 και η ριζική ανατροπή που φέρνει η διακυβέρνηση Αναστασιάδη μέσω του ΓΕ.Σ.Υ.


Έχουμε δει την έκθεση που έχει ετοιμάσει ο Οργανισμός για τη Συνεργασία και την Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ) σχετικά με τον τομέα της υγείας στην Κύπρο. Πρόκειται για μια σημαντική έκθεση που θα πρέπει να μελετηθεί προκειμένου να αξιοποιηθεί.

Πρέπει ωστόσο να σημειώσουμε ότι η έκθεση αναφέρεται σε στοιχεία του 2015. Επομένως, όσον αφορά τουλάχιστον τις κρατικές δαπάνες και προσπάθειες για την υγεία, καταγράφει τα «μνημονιακά δεδομένα» και δεν λαμβάνει υπόψη τη βελτίωση που σημειώθηκε τα τελευταία δυο χρόνια στον προϋπολογισμό του υπουργείου Υγείας και σε άλλα ζητήματα.

Πρέπει ακόμα να επισημάνουμε ότι η έκθεση δεν καλύπτει μόνο το χώρο του συστήματος υγείας και της κρατικής πολιτικής, αλλά και ζητήματα σχετικά με την κοινωνία και τον τρόπο διαβίωσης που καταλήγουν σε κινδύνους για την υγεία.

Είναι βεβαίως γνωστές οι αδυναμίες και οι σχετικά φτωχές αποδόσεις του τομέα της υγείας, όπως εντοπίζονται και στην Έκθεση. Είναι η διαπίστωση πραγματικοτήτων όπως αυτές που καταγράφει η Έκθεση για το 2015 που έσπρωξαν την Κυβέρνηση Αναστασιάδη με αποφασιστικότητα να εξασφαλίσει συναίνεση και να προχωρήσει στην εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας. Η Κυβέρνηση στοχεύει με την εφαρμογή του Σχεδίου Υγείας να δώσει απαντήσεις σε αυτά τα ζητήματα.

Η διαδικασία αυτονόμησης και ο εκσυγχρονισμός των δημόσιων νοσηλευτηρίων, που ξεκινά τώρα και θα καταλήξει μέχρι το 2020 στην έναρξη της πραγματικής λειτουργίας του ΓΕ.Σ.Υ. αποτελεί και το πρόγραμμα της διακυβέρνησης Αναστασιάδη για τη συνέχεια.

Με την ευκαιρία και αυτής της Έκθεσης θα πρέπει να επαναλάβουμε ότι για τη ριζική βελτίωση των συνθηκών στον τομέα της υγείας πρέπει να συνεχίσει η πολιτική που εφαρμόζει στην Κύπρο το ΓΕ.Σ.Υ. Η πολιτική της Κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη.

Λευκωσία, 24 Νοεμβρίου 2017

Παρ, 24 Νοέ 2017

Οι μετρήσεις κοινής γνώμης δείχνουν ότι οι πολίτες συνειδητοποιούν τη σημασία της επιλογής που θα κάνουμε στις προεδρικές. Πράγματι, θα διαλέξουμε την πορεία που θα ακολουθήσει η χώρα.

Οι δημοσκοπήσεις, η μια μετά την άλλη, επιβεβαιώνουν την υπεροχή του Προέδρου Αναστασιάδη. Δείχνουν ότι οι πολίτες συνειδητοποιούν και εκτιμούν την ηγετική προσωπικότητα του Προέδρου και τα πλεονεκτήματα που εξασφαλίζει για τη χώρα και για τους ίδιους.

Σε όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είναι με διαφορά:
- ο ηγέτης που μπορεί να χειριστεί την οικονομία σε δρόμο ανάπτυξης με σταθερότητα και την ενεργειακή στρατηγική,
- ο ηγέτης που θα χειριστεί καλύτερα το Κυπριακό και θα διεκδικήσει μια αποδεκτή λύση, με ασφάλεια, χωρίς εγγυήσεις-επεμβάσεις και κατοχικό στρατό,
- ο ηγέτης που εφαρμόζει πολιτικές που φέρνουν τις απαραίτητες αλλαγές στο κράτος και έτσι πάει η χώρα μπροστά

Υπάρχουν όμως και οι πολίτες που ακόμα δείχνουν σκεπτικισμό και έχουν αμφιβολίες. Άλλοι που δεν έχουν πεισθεί να πάνε στην κάλπη.
Χρειάζεται λοιπόν ακόμα δουλειά. Οφείλουμε να εντείνουμε τις προσπάθειες. Να ενημερώσουμε, να εξηγήσουμε, να πείσουμε.

Το θετικό αποτέλεσμα που χρειάζεται η Κύπρος δεν θα το δώσουν οι δημοσκοπήσεις, αλλά η κάλπη -στο τέλος Ιανουαρίου και τις αρχές Φεβρουαρίου.


Λευκωσία, 24 Νοεμβρίου 2017