Πισσαρίδης ή Χριστοφίδης; Ποιόν να πιστέψω;
Τετ, 16 Μάρ 2011

του Κωνσταντίνου Πετρίδη 

Πριν λίγες μέρες είχα την τιμή να παρακολουθήσω στις Βρυξέλλες μια διάλεξη που έδωσε ο κ. Πισσαρίδης σε τεχνοκράτες της Ε.Ε με τίτλο "Πολιτικές στην αγορά εργασίας σε καιρούς κρίσεων".

Μεταξύ άλλων, ο κ. Πισσαρίδης ανάφερε ότι οι κυβερνητικές πολιτικές στην αγορά εργασίας σε περιόδους κρίσεων θα πρέπει να στοχεύουν πρώτιστα στο να διατηρήσουν την εργοδότηση των πιο ηλικιωμένων εργαζομένων παρά να μειώσουν την ανεργία των νέων. Εξήγησε ότι τα σχέδια πρόωρης αφυπηρέτησης που εφαρμόστηκαν την δεκαετία του 80 σε πολλές χώρες της Ευρώπης ως μέτρα αντιμετώπισης της ανεργίας δεν έφεραν κανένα αποτέλεσμα. Αντίθετα, οδήγησαν στην κατακόρυφη αύξηση του κόστους των συντάξεων. Οι πιο μεγάλοι σε ηλικία εργάτες αποχώρησαν για πάντα από την αγορά εργασίας με αποτέλεσμα να μειώσουν σημαντικά την κατανάλωση τους. Η συνολική πτώση της παραγωγής και κατανάλωσης στην οικονομία λόγω της εξόδου των πιο ηλικιωμένων από την αγορά, και η πτώση της αποτελεσματικότητας της παραγωγής λόγω της απώλειας της πείρας τους, είχε σαν αποτέλεσμα την προσαρμογή της αγοράς εργασίας στα νέα αυτά δεδομένα και την διατήρηση της ανεργίας στα ίδια ακριβώς ψηλά επίπεδα με πριν. Ο κ. Πισσαρίδης εξήγησε επίσης ότι η οριστική έξοδος των πιο ηλικιωμένων από την αγορά εργασίας, συνεπάγεται πιο σημαντικά κοινωνικά προβλήματα από την καθυστέρηση της εργοδότησης των νέων. Πρότεινε ότι οι πολιτικές του κράτους δεν θα πρέπει να στοχεύουν στην αντικατάσταση των πιο ηλικιωμένων εργατών με τους πιο νέους. Αντίθετα, σε καιρούς κρίσεων το κράτος θα πρέπει να δώσει κίνητρα στους νέους να παραμείνουν στην εκπαίδευση για να αποκτήσουν τα εφόδια που θα τους βοηθήσουν να εργοδοτηθούν πιο αποτελεσματικά στο μέλλον.

Ρώτησα τον κ. Πισσαρίδη αν η λογική του ότι η έξοδος των ηλικιωμένων από την αγορά εργασίας δεν φέρνει αποτέλεσμα στην μείωση της ανεργίας των νέων μπορεί να αποτελέσει επιχείρημα για αύξηση του ορίου συνταξιοδότησης σε καιρούς μη κρίσεων. Η απάντηση ήταν σαφής: ¨Ναι, θα το συνιστούσα ανεπιφύλακτα".

Προβληματίστηκα. Διάβασα περισσότερο. Μελέτες, από άλλους ακαδημαϊκούς, σε διάφορες χώρες. Όντως η ιδέα ότι η αποχώρηση των πιο ηλικιωμένων καταπολεμά την ανεργία των νέων ήταν διαδεδομένη στο παρελθόν. Την τελευταία δεκαετία τουλάχιστον, αυτή η αντίληψη έχει αλλάξει αφού εμπειρικά αυτές οι πολιτικές ουδέν αποτέλεσμα έφεραν. Οι οικονομολόγοι ονομάζουν αυτή την προσέγγιση ως " πλάνη του όγκου εργασίας" γιατί θεωρείται ως πλάνη το να θεωρείς ότι αν ένα μέρος του εργατικού δυναμικού εξέλθει της αγοράς εργασίας απλά θα αντικατασταθεί. Ο όγκος εργασίας δεν είναι στατικός ή δεδομένος αλλά αναπροσαρμόζεται. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Βέλγιο, μια χώρα με διαχρονικά υψηλό ποσοστό ανεργίας των νέων που για αντιμετώπιση της, διατηρούσε πάντα την χαμηλή ηλικία συνταξιοδότησης και παρείχε διαχρονικά κίνητρα συνταξιοδότησης των πιο ηλικιωμένων. Η ανεργία των νέων παράμενε όμως σε υψηλά επίπεδα, σταθερά κοντά στο 20% ενώ το κράτος κατάντησε ένα από τα πιο χρεωμένα στην Ευρώπη και λόγω της επιβάρυνσης των δημοσίων οικονομικών από τις γρήγορες συντάξεις. Πρόσφατη μελέτη του ΔΝΤ, συμπεραίνει ότι "δεν μπορέσαμε να διαπιστώσουμε οιαδήποτε θετική σχέση μεταξύ της αφυπηρέτησης των πιο ηλικιωμένων και της ανεργίας των νέων. Αντίθετα, διαπιστώσαμε μια αρνητική σχέση η οποία καταδεικνύει ότι και οι νέοι και οι ηλικιωμένοι εργάτες είναι ευαίσθητοι στον επιχειρηματικό κύκλο".

Είχα αρχίσει να πείθομαι. Ο νομπελίστας και η πλειοψηφία των σοβαρών οικονομολόγων και μελετών συμφωνούν ότι το όριο αφυπηρέτησης δεν σχετίζεται με την ανεργία των νέων. Αντίθετα φαίνεται ότι την ανεργία τον νέων την επηρεάζουν παράγοντες όπως το εκπαιδευτικό σύστημα, η ανισορροπία μεταξύ προσόντων και αναγκών της οικονομίας, το σύστημα κοινωνικής ασφάλισης και τα κίνητρα ή αντικίνητρα που δημιουργεί, η φορολογία κλπ. Κατά συνέπεια, το μόνο αποτέλεσμα που φέρνει σχετικά γρήγορη έξοδος των ηλικιωμένων από την αγορά εργασίας είναι την αύξηση του κόστους των συντάξεων. Την δυσβάστακτη αύξηση δεδομένου και ότι στην Ευρώπη στο παρόν σε κάθε συνταξιούχο αναλογούν 4 εργαζόμενοι ενώ σε 40 χρόνια η αναλογία θα είναι ένα προς δύο. Η αύξηση των ορίων αφυπηρέτησης μάλλον καλό θα κάνει στην οικονομία.

Η πεποίθηση μου αυτή όμως δεν έμελλε να διαρκέσει παρά μόνο για 2 μέρες. Μέχρι που είδα στις ειδήσεις τον αναπληρωτή Κυβερνητικό Εκπρόσωπο να απαντάει στην κριτική της αντιπολίτευσης για την αύξηση της ανεργίας. Με περίσσια σιγουριά μας πληροφόρησε ότι "η επέκταση των ορίων αφυπηρέτησης θα στερήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας από άνεργους και ιδιαίτερα νέους". Προβληματίστηκα ξανά. Η αυστηρότητα και η βεβαιότητα στον τόνο της φωνής του κ. Χριστοφίδη δεν άφηνε περιθώριο. Αυτός πρέπει να ξέρει καλύτερα.

 

Flickr Feed

Τρι, 20 Νοέ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΥΠΟΥ ΔΗΣΥ

ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ


Σήμερα χρειαζόμαστε δημιουργικές προσεγγίσεις που να έχουν χειροπιαστό αποτέλεσμα στο ζήτημα των ψηλών ενοικίων

Εδώ και μήνες, ο Πρόεδρος της παράταξής μας, ο κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, υπογραμμίζει την αναγκαιότητα να θέσουμε ως προτεραιότητα των πολιτικών μας, την πολιτική για την προσιτή κατοικία και για το προσιτό ενοίκιο.

Ως Δημοκρατικός Συναγερμός χαιρετίζουμε, στηρίζουμε και είμαστε έτοιμοι να ενισχύσουμε και με εισηγήσεις τη θέση της κυβέρνησης για ένα ολοκληρωμένο σχέδιο για την προσιτή κατοικία που θα ανακοινωθεί μέσα στους επόμενους μήνες από το Υπουργείο Εσωτερικών.

Ένα από τα πολλά μέτρα που εισηγηθήκαμε αυτούς τους μήνες είναι και αυτό της επιπλέον χρέωσης κατά 50 χιλιάδες ευρώ, ως τέλος αίτησης, των 700 αιτητών για πολιτικογράφηση μέσω του προγράμματος ξένων επενδύσεων. Αυτό σημαίνει, πως 35 εκατομμύρια τον χρόνο θα είναι στη διάθεση του κράτους για να ενισχύσει τη στεγαστική πολιτική, μέσω της επιδότησης ενοικίων, χωρίς να επιβαρυνθεί ούτε με ένα ευρώ ο κρατικός προϋπολογισμός και ο φορολογούμενος.

Χρειάζεται να έχουμε και μια εικόνα για τα μεγέθη. Σήμερα το ποσό που ως κράτος διαθέτουμε για την επιδότηση ενοικίων για πρόσφυγες είναι γύρω στα 8 εκατομμύρια ευρώ. Η εισήγησή μας, για διάθεση 35 επιπλέον εκατομμυρίων που θα ενισχύσει την επιδότηση ενοικίων και για τους πρόσφυγες αλλά και για του μη πρόσφυγες, χωρίς επαναλαμβάνω να χρειαστεί η διάθεση πόρων από τον προϋπολογισμό, είναι μια εισήγηση που πιστεύουμε θα έρθει να αμβλύνει τη σημερινή πραγματικότητα και θα βοηθήσει στην αντιμετώπιση του τεράστιου ζητήματος της αύξησης των ενοικίων.

Σήμερα χρειαζόμαστε τέτοιες δημιουργικές προσεγγίσεις που αφενός θα έχουμε χειροπιαστό και άμεσο αποτέλεσμα και αφετέρου δε θα επιβαρύνουν τους πολίτες.

Λευκωσία, 20 Νοεμβρίου 2018

 

Τρι, 20 Νοέ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ
ΝΙΚΟΥ ΝΟΥΡΗ

Μέσα από την συζήτηση του προϋπολογισμού του Υπουργείου των Εσωτερικών πέραν των σημαντικών μεταρρυθμιστικών προτάσεων και εισηγήσεων που προωθούνται θέλουμε να χαιρετίσουμε ιδιαίτερα την προώθηση της νέας στεγαστικής πολιτικής για το σύνολο του πληθυσμού. Έχοντας κατά νου ότι οι στεγαστικές πολιτικές που διαχρονικά ακολουθήθηκαν όλα τα προηγούμενα χρόνια αποδεδειγμένα όχι απλά απέτυχαν αλλά δημιούργησαν ένα τεράστιο όγκο μη εξυπηρετούμενων δανείων η αναγκαιότητα για εξορθολογισμό και αναδιάρθρωση της στεγαστικής πολιτικής κρίνεται σαν εξαιρετικά σημαντική εξέλιξη. Το πρόγραμμα για «προσιτή κατοικία» αναμένεται να ανακοινωθεί τους πρώτους μήνες του 2019 στα πλαίσια των διαθέσιμων κονδυλίων και μεταξύ άλλων αναμένεται εν μέρει να συνδράμει και την αντιμετώπιση του προβλήματος της αλόγιστης αύξησης των ενοικίων που εσχάτως παρατηρείται.

Πρόσθετα επίσης χαιρετίζουμε την εξαγγελία του νέου Σχεδίου Αναζωογόνησης Ακριτικών Περιοχών γεγονός που αποδεικνύει ότι στοχευμένα η κυβέρνηση συμβάλλει στην ουσιαστική ανάπτυξη, ενίσχυση και δραστηριοποίηση αυτών των περιοχών. Το σχέδιο απευθύνεται στο σύνολο του πληθυσμού.

Η στεγαστική πολιτική της κυβέρνησης ολοκληρώνεται με την σημαντική εξαγγελία του Υπουργού για περαιτέρω αύξηση της επιδότησης ενοικίου στους πρόσφυγες δικαιούχους κατά 10 %. Είναι αξιοσημείωτο ότι η τελευταία αύξηση ενοικίου είχε δοθεί μόλις την 1η Ιανουαρίου του 2018 και αυτή ανερχόταν στο 15%. Παρά ταύτα με γνώμονα την βελτίωση των οικονομικών του κράτους αλλά και τις ιδιαιτερότητες της αγοράς κατοικίας η κυβέρνηση έρχεται αρωγός στα προβλήματα του προσφυγικού κόσμου με αυτή την πρόσθετη αύξηση του 10%.

Παρά την ισοπεδωτική και μηδενιστική κριτική που ασκήθηκε από το ΑΚΕΛ θέλουμε να υποδείξουμε την από μέρους του ΥΠΕΣ επιτυχή διαχείριση των μεταναστευτικών ροών, των φυσικών καταστροφών αλλά και την σταθερή στήριξη της υπαίθρου μας μέσω ενός τριετούς μεσοπρόθεσμου αναπτυξιακού προγράμματος.

Λευκωσία, 19 Νοεμβρίου 2018

 

Δευ, 19 Νοέ 2018

ΔΙΑΣΚΕΨΗ ΤΥΠΟΥ

ΚΑΤΑΔΙΚΗ ΤΩΝ ΠΡΟΚΛΗΤΙΚΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ - ΑΝΑΠΛ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΗ.ΣΥ. – ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ε.Λ.Κ.


Θεωρώ προκλητικές και απαράδεκτες τις ενέργειες των Τούρκων να παρεμποδίζουν τους Ελληνοκύπριούς αγρότες από το να καλλιεργούν την δική τους Γη. Θεωρώ ότι οι Τούρκοι παραβιάζουν τις αποφάσεις της UNFICYP αλλά και τα βασικά δικαιώματα των κατοίκων της περιοχής.

Η προσπάθεια του κατοχικού στρατού να δημιουργήσει τετελεσμένα στην νεκρή ζώνη, μας βρίσκουν κάθετα αντίθετους. Για αυτό τον λόγο θα προβώ σε καταγγελία τόσο στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για  τον τρόπο με τον οποίο οι Τούρκοι συνεχίζουν να προκαλούν και να δημιουργούν προβλήματα στην πατρίδα μας.

Θεωρώ ότι οι Τούρκοι πρέπει να αντιληφθούν ότι πρέπει να σεβαστούν τα δικαιώματα των Ελληνοκυπρίων, αυτών των οποίων ουσιαστικά τους ανήκουν οι περιουσίες όπου ο Τουρκικός στρατός παράνομα και προκλητικά παρεμποδίζει και δημιουργεί προβλήματα.

Λευκωσία, 19 Νοεμβρίου 2018