Προπώληση φυσικού αερίου-μύθος και πραγματικότητα
Πεμ, 26 Σεπ 2013
Γιαννάκη Λαζάρου
Οικονομολόγου – Εγκεκριμένου Λογιστή
Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗΣΥ Πάφου
 
 
Προπώληση φυσικού αερίου-μύθος και πραγματικότητα

Η ανακάλυψη υδρογονανθράκων στην Κυπριακή Αποκλειστική Ζώνη (ΑΟΖ) έχει αναπτερώσει τις ελπίδες για γρήγορη έξοδο της χώρας μας από το Μνημόνιο και κατά συνέπεια την αποχώρηση της Τρόικα. Σήμερα αναμένεται και το συμβολικό άναμμα της φλόγας στην πλατφόρμα του οικοπέδου 12. Ο συμβολισμός μεγάλος και σημαντικός. Για πρώτη φορά Κυπριακό φυσικό αέριο θα βγεί στην επιφάνεια. Οι προσδοκίες μεγάλες. Είναι πολλοί που αναμένουν ότι αυτή η εξέλιξη θα έχει άμεσο θετικό αντίκτυπο στο βιοτικό τους επίπεδο.

Κατά την προεκλογική περίοδο για τις Προεδρικές του Φεβρουαρίου του 2013 έχουν λεχθεί αρκετά για τη δυνατότητα της χώρας μας να προπωλήσει φυσικό αέριο και συνεπώς η κάθοδος της Τρόικα ήταν αχρείαστη.

Η πιθανότητα προπώλησης Φυσικού Αερίου είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την επιβεβαίωση των κοιταγμάτων και τη δυνατότητα ανόρυξής τους. Αυτή η διαδικασία προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του ερχόμενου Φθινοπώρου.

Είναι παραδεκτό ότι η Κύπρος θα είναι σε θέση να εξωρύξει και εκμεταλλευτεί το φυσικό της αέριο περί το έτος 2019. Η εκμετάλλευση του οικοπέδου 12 προβλέπεται να διαρκέσει 25-30 χρόνια. Με βάση προκαταρκτικές προβλέψεις της Royal Bank of Scotland, τα αποθέματα του οικοπέδου 12 ανέρχονται στα €600 δις. Η ίδια τράπεζα υπολογίζει ότι το κέρδος για την Κύπρο ανέρχεται στο 20% ή γύρω στα €120 δις σημερινές αξίες. Σε ετήσια βάση επομένως οι ταμειακές ροές για την Κύπρο υπολογίζεται στα €4δις - €5δις.

Οι εξελίξεις στο πεδίο του φυσικού αερίου είναι σήμερα ραγδαίες. Νέες τεχνολογίες έχουν επιτρέψει σε χώρες όπως η Πολωνία και χώρες της Βαλτικής να είναι σύντομα σε θέση να εκμεταλλευτούν τεράστια αποθέματα φυσικού αερίου που βρίσκονται σε μεγάλα βάθη, και που ήταν αδύνατη η μέχρι σήμερα εκμετάλλευση τους με τις συμβατικές και υπάρχουσες τεχνολογίες. Τεράστια αποθέματα σε μεγάλα βάθη έχουν εντοπιστεί στις ΗΠΑ και στον Καναδά.

Σε πολιτικό επίπεδο, κάτι που επηρεάζει τη Κύπρο είναι η διαμάχη με την Τουρκία για τα δήθεν δικαιώματα των τουρκοκυπρίων στα έσοδα από το φυσικό αέριο. Οι απειλές και μόνο από την Τουρκία δημιουργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας για προτιθέμενους επενδυτές κατά πόσο η χώρα θα μπορέσει να εκμεταλλευτεί αυτό το φυσικό πλούτο.

Σε ότι αφορά τις εγκαταστάσεις αποϋγροποίησης φυσικού αερίου έχει ληφθεί η πολιτική απόφαση για την ανέγερση του τερματικού αποϋγροποίησης. Αν όλα υλοποιηθούν μέσα στα προκαθορισμένα χρονοδιαγράμματα, η Κύπρος θα μπορούσε να πωλήσει φυσικό αέριο το 2019.

Οι σημερινές ανάγκες της Κυπριακής Οικονομίας είναι τέτοιες που επιβάλλουν τη μελέτη της πρότασης για προπώληση φυσικού αερίου.

Κάτω από μερικές προϋποθέσεις θα ήταν δυνατή η προπώληση. Ο καθορισμός της τιμής και η δυνατότητα προπώλησης εξαρτάται από τους πιο κάτω παράγοντες:

i) Η επιβεβαίωση της ποσότητας των κοιτασμάτων και η τεχνική δυνατότητα ανώρυξης.

ii) Η χρονική περίοδος από την ημερομηνία προπώλησης μέχρι την ημερομηνία παράδοσης των ποσοτήτων φυσικού αερίου.

iii) Οι εξελίξεις στην διεθνή αγορά και ιδιαίτερα σε ότι αφορά διαθέσιμα αποθέματα και συνεπώς διακύμανση στην τιμή διάθεσης.

iv) Η δυνατότητα της Κύπρου να υπερβαίνει τις απειλές της Τουρκίας και να μπορέσει να διαθέσει το φυσικό αέριο στους προτιθέμενους αγοραστές.

v) Η δυνατότητα χρηματοδότησης του τερματικού αποϋγροποίησης και η δυνατότητα αποπεράτωσης του στο καθορισμένο χρονοδιάγραμμα.

vi) Η δυνατότητα εξεύρεσης τραπεζικού ιδρύματος ή άλλου πιστωτικού οργανισμού ο οποίος θα προσφέρει εγγυήσεις σε μελλοντικούς αγοραστές φυσικού αερίου για πιστή εφαρμογή των όρων του συμβολαίου παράδοσης φυσικού αερίου.

Ο καθορισμός της τιμής προπώλησης εξαρτάται άμεσα από τους πιο πάνω παράγοντες.

Οι προτιθέμενοι αγοραστές αφού αξιολογήσουν τους πιο πάνω παράγοντες θα εφαρμόσουν ένα προεξοφλητικό επιτόκιο για να καθορίσουν την τιμή αγοράς φυσικού αερίου. Οι οποιεσδήποτε αδυναμίες θα εκφραστούν από τους αγοραστές σε ψηλότερα προεξοφλητικά επιτόκια, και συνεπώς χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου, ακόμη και απροθυμίας τους να προβούν σε προσφορά.

Εκτιμώ ότι η Κύπρος θα πρέπει να πείσει τους αγοραστές φυσικού αερίου για τη δυνατότητα εκμετάλλευσης με δεδομένες τις Τουρκικές απειλές. Είναι αδύνατο σε αυτή τη χρονική περίοδο να προβλεφθούν οι αντιδράσεις τις Τουρκίας. Όσο όμως σίγουροι και αν είμαστε ότι θα έχουμε τις κατάλληλες συμμαχίες για αναχαίτιση των τουρκικών απειλών, η αβεβαιότητα για τους επενδυτές παραμένει και τούτο προσθέτει κατά πολύ το ρίσκο προαγοράς και συνεπώς αυξάνει το προεξοφλητικό επιτόκιο.

Θα πρέπει στη συνέχεια να έχουμε τράπεζα η οποία να είναι σε θέση να εγγυηθεί την πιστή εφαρμογή των όρων του συμβολαίου προαγοράς φυσικού αερίου. Η σημερινή κατάσταση του τραπεζικού μας συστήματος δεν παρέχει τη δυνατότητα μιας τέτοιας διασφάλισης. Ακόμη πιο δύσκολη θα ήταν η εξεύρεση ξένης τράπεζας η ξένου πιστωτικού οργανισμού λόγω κυρίων της πολιτικής αβεβαιότητας.

Δυσχέρειες για προπώληση φυσικού αερίου θα πρέπει να αντιμετωπιστούν από τις εξελίξεις στη διεθνή αγορά και συγκεκριμένα στην ανακάλυψη και εκμετάλλευση τεραστίων κοιτασμάτων φυσικού αερίου με τη βοήθεια νέων και εξελιγμένων τεχνολογιών στην Αμερική και Ευρώπη.

Συνυπολογίζοντας τα πιο πάνω εκτιμώ ότι ο όποιος προτιθέμενος αγοραστής θα εφαρμόσει ψηλά προεξοφλητικά επιτόκια. Αυτό εκφράζεται σε πολύ χαμηλές τιμές προπώλησης σήμερα και πιθανή απροθυμία της Κύπρου για προπώληση.

Η πολιτική αβεβαιότητα είναι πολύ πιθανό να μην δημιουργήσει το οποιοδήποτε αγοραστικό ενδιαφέρον.

Εκτιμώ ότι οι ελπίδες και προσδοκίες που έχουν δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα για προπώληση και έξοδο από το οικονομικό αδιέξοδο είναι πολύ δύσκολο να γίνουν πραγματικότητα. Η όποια πιθανή προπώληση θα είναι ασύμφορη για τη χώρα μας. Αντί αυτού θα πρέπει να επικεντρωθούμε στην όσο το δυνατό γρηγορότερο εξώρυξη και εκμετάλλευση του φυσικού μας πλούτου.

Η δημιουργία των υποδομών εκμετάλλευσης και αποϋγροποίησης θα πρέπει να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς. Αυτό διασφαλίζει τα πραγματικά συμφέροντα της Κύπρου και του λαού μας.

Flickr Feed

Παρ, 23 Φεβ 2018

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης, θα συμμετάσχει στο 1ο Κοινοπολιτειακό Κοινοβουλευτικό Φόρουμ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο, από τις 26 Φεβρουαρίου μέχρι και την 1η Μαρτίου 2018.

Το Φόρουμ θα πραγματοποιηθεί πριν τη Διάσκεψη Αρχηγών Κρατών της Κοινοπολιτείας (CHOGM), η οποία θα λάβει χώρα τον Απρίλιο του 2018 στο Λονδίνο. Στόχος του Φόρουμ είναι να εξετάσει τα θέματα, στα οποία θα επικεντρωθεί η επικείμενη CHOGM.

Στο πλαίσιο των εργασιών του Φόρουμ, θα εξεταστούν, μεταξύ άλλων, θέματα που άπτονται της κοινοβουλευτικής εξουσίας, όπως ο ρόλος των Κοινοβουλίων για πιο αποτελεσματικό έλεγχο της εκτελεστικής εξουσίας, οι στόχοι αειφόρου ανάπτυξης, η χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων, η παγκόσμια υγεία, η κλιματική αλλαγή, η προώθηση μιας ανοικτής, μοντέρνας και χωρίς αποκλεισμούς δημοκρατίας, καθώς και η παράνομη διακίνηση ατόμων και η εκμετάλλευση παιδιών.

Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, ο κ. Τορναρίτης θα έχει επαφές με Βρετανούς πολιτικούς αξιωματούχους καθώς και με κοινοβουλευτικές αντιπροσωπίες άλλων χωρών μελών της Κοινοπολιτείας.

Λευκωσία, 23 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Δήλωση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΔΗΣΥ κ. Νίκου Τορναρίτη:

Ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού

Σε μια περίοδο που φυσιολογικά θα έπρεπε να ξεκινούσαν οι προσπάθειες για να δρομολογηθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης για την επίλυση του Κυπριακού, η Τουρκία δυστυχώς ακολουθεί το δρόμο της αντιπαράθεσης, δεσμεύοντας συγκεκριμένη περιοχή στην κυπριακή ΑΟΖ και παρεμποδίζοντας το γεωτρύπανο της ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ «Saipem 12000».

Οι προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν αφορούν μόνο την Κύπρο. Αφορούν και την ίδια την ΕΕ εφόσον επηρεάζονται τα ζωτικά συμφέροντα ενός κράτους μέλους της.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο γίνονται και οι επόμενες κινήσεις του Προέδρου Αναστασιάδη, ο οποίος θα ενημερώσει τους ηγέτες των χωρών μελών της ΕΕ για τις τουρκικές προκλήσεις στην αυριανή σύνοδο του Άτυπου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα διεξαχθεί στις Βρυξέλλες.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός στηρίζει απόλυτα τις ενέργειες του Προέδρου Αναστασιάδη για τη διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, με την αξιοποίηση όλων των διπλωματικών και θεσμικών μέσων που μας προσδίδει ιδιαίτερα η ιδιότητα του κράτους μέλους της ΕΕ.
Χαιρετίζουμε παράλληλα το πνεύμα ενότητας και συναντίληψης που επικράτησε στη χθεσινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών. Στην προάσπιση των εθνικών συμφερόντων άλλωστε, δεν χωρά καμία μικροκομματική προσέγγιση.

Θέλουμε να ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού.


Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Ατυχής και άστοχη η ιδέα της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ να αμφισβητεί, πριν καν εφαρμοστεί, το νέο κανονιστικό πλαίσιο και την οργάνωση του σχολικού προγράμματος

Πρέπει να σημειώσουμε με έμφαση ότι είναι ατυχής και άστοχη η πρωτοβουλία που παίρνει η ηγεσία της Ο.Ε.Λ.Μ.Ε.Κ. προωθώντας διαδικασία αμφισβήτησης των θεσπισμένων κανονισμών λειτουργίας των σχολείων μέσα από καταχρηστικά αποκαλούμενο “δημοψήφισμα” για την οργάνωση του σχολικού έτους σε τετράμηνα.
Είναι εντελώς άστοχη διότι δίνει ένα απαράδεκτα κακό παράδειγμα, ότι δηλαδή νόμοι του κράτους μπορεί να μην εφαρμόζονται επειδή δεν αρέσουν σε μια ομάδα ενδιαφερομένων πολιτών. Διότι η εφαρμογή του σχολικού προγράμματος και των διαγνωστικών ελέγχων και εξετάσεων διέπεται από κανονιστική νομοθεσία και δεν εξαρτάται από την άποψη της κυβέρνησης, του υπουργείου ή των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Αλίμονο εάν εμπεδωθεί η ιδέα ότι όποιος νόμος ή κανονισμός δεν αρέσει σε κάποιους μπορεί να αναιρείται με αυτοσχέδια συνδικαλιστικά “δημοψηφίσματα”!

Είναι, όμως και ατυχής ιδέα. Διότι μέσα από το αιτιολογικό που προβάλλει η ηγεσία της οργάνωσης προωθείται ξανά η παρωχημένη αντίληψη ότι θα πρέπει να καλλιεργείται στο σχολείο μια γενικευμένη “νοοτροπία της ευκολίας”. Η ιδέα ότι θα ήταν καλό για τα παιδιά μόνο ό,τι είναι “εύκολο” και η αντίληψη ότι πρέπει να αποφεύγεται η προσπάθεια και ο κόπος αδικεί τους νέους και το μέλλον τους. Είναι ένα από τα βασικά αίτια που οδηγούσαν στο παρελθόν σε μια σταδιακή υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών, όπως έδειχναν και τα σχετικά αποτελέσματα σε εξωτερικές διαγνωστικές διαδικασίες.

Εάν θέλουμε πραγματικά να αναβαθμίσουμε το δημόσιο σχολείο και το μαθησιακό περιεχόμενο των σπουδών προς όφελος των παιδιών μας πρέπει να εγκαταλείψουμε τέτοιες παρωχημένες αντιλήψεις που για χρόνια περιόριζαν την αποτελεσματικότητα του δημόσιου σχολείου εξωθώντας γονείς και μαθητές να αναζητούν αλλού τα αναγκαία γνωσιολογικά εφόδια.

Όσον αφορά την πολιτική διάσταση των πραγμάτων –γιατί προφανώς υπάρχει και αυτή- καλούμε τη συνδικαλιστική ηγεσία να σεβαστεί το πνεύμα των σημαντικών και ουσιαστικών αλλαγών που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση και να μην προσπαθεί να αλλοιώσει τη λογική της αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου και της παιδαγωγικής αποτελεσματικότητας του από την “πίσω πόρτα”. Οι αλλαγές που μετά από πολλή μελέτη και τεκμηρίωση έχουν εγκριθεί και τώρα εφαρμόζονται στο πλαίσιο της γενικότερης μεταρρύθμισης θα πρέπει να αφεθούν να αποδώσουν. Τυχόν βελτιωτικές αλλαγές που μπορεί να χρειαστούν, θα αναδειχθούν και θα αποφασισθούν μέσα από την εμπειρία και δεν μπορεί να δικαιολογούν απόπειρες για ματαίωση των αλλαγών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018