Προπώληση φυσικού αερίου-μύθος και πραγματικότητα
Πεμ, 26 Σεπ 2013
Γιαννάκη Λαζάρου
Οικονομολόγου – Εγκεκριμένου Λογιστή
Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗΣΥ Πάφου
 
 
Προπώληση φυσικού αερίου-μύθος και πραγματικότητα

Η ανακάλυψη υδρογονανθράκων στην Κυπριακή Αποκλειστική Ζώνη (ΑΟΖ) έχει αναπτερώσει τις ελπίδες για γρήγορη έξοδο της χώρας μας από το Μνημόνιο και κατά συνέπεια την αποχώρηση της Τρόικα. Σήμερα αναμένεται και το συμβολικό άναμμα της φλόγας στην πλατφόρμα του οικοπέδου 12. Ο συμβολισμός μεγάλος και σημαντικός. Για πρώτη φορά Κυπριακό φυσικό αέριο θα βγεί στην επιφάνεια. Οι προσδοκίες μεγάλες. Είναι πολλοί που αναμένουν ότι αυτή η εξέλιξη θα έχει άμεσο θετικό αντίκτυπο στο βιοτικό τους επίπεδο.

Κατά την προεκλογική περίοδο για τις Προεδρικές του Φεβρουαρίου του 2013 έχουν λεχθεί αρκετά για τη δυνατότητα της χώρας μας να προπωλήσει φυσικό αέριο και συνεπώς η κάθοδος της Τρόικα ήταν αχρείαστη.

Η πιθανότητα προπώλησης Φυσικού Αερίου είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την επιβεβαίωση των κοιταγμάτων και τη δυνατότητα ανόρυξής τους. Αυτή η διαδικασία προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του ερχόμενου Φθινοπώρου.

Είναι παραδεκτό ότι η Κύπρος θα είναι σε θέση να εξωρύξει και εκμεταλλευτεί το φυσικό της αέριο περί το έτος 2019. Η εκμετάλλευση του οικοπέδου 12 προβλέπεται να διαρκέσει 25-30 χρόνια. Με βάση προκαταρκτικές προβλέψεις της Royal Bank of Scotland, τα αποθέματα του οικοπέδου 12 ανέρχονται στα €600 δις. Η ίδια τράπεζα υπολογίζει ότι το κέρδος για την Κύπρο ανέρχεται στο 20% ή γύρω στα €120 δις σημερινές αξίες. Σε ετήσια βάση επομένως οι ταμειακές ροές για την Κύπρο υπολογίζεται στα €4δις - €5δις.

Οι εξελίξεις στο πεδίο του φυσικού αερίου είναι σήμερα ραγδαίες. Νέες τεχνολογίες έχουν επιτρέψει σε χώρες όπως η Πολωνία και χώρες της Βαλτικής να είναι σύντομα σε θέση να εκμεταλλευτούν τεράστια αποθέματα φυσικού αερίου που βρίσκονται σε μεγάλα βάθη, και που ήταν αδύνατη η μέχρι σήμερα εκμετάλλευση τους με τις συμβατικές και υπάρχουσες τεχνολογίες. Τεράστια αποθέματα σε μεγάλα βάθη έχουν εντοπιστεί στις ΗΠΑ και στον Καναδά.

Σε πολιτικό επίπεδο, κάτι που επηρεάζει τη Κύπρο είναι η διαμάχη με την Τουρκία για τα δήθεν δικαιώματα των τουρκοκυπρίων στα έσοδα από το φυσικό αέριο. Οι απειλές και μόνο από την Τουρκία δημιουργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας για προτιθέμενους επενδυτές κατά πόσο η χώρα θα μπορέσει να εκμεταλλευτεί αυτό το φυσικό πλούτο.

Σε ότι αφορά τις εγκαταστάσεις αποϋγροποίησης φυσικού αερίου έχει ληφθεί η πολιτική απόφαση για την ανέγερση του τερματικού αποϋγροποίησης. Αν όλα υλοποιηθούν μέσα στα προκαθορισμένα χρονοδιαγράμματα, η Κύπρος θα μπορούσε να πωλήσει φυσικό αέριο το 2019.

Οι σημερινές ανάγκες της Κυπριακής Οικονομίας είναι τέτοιες που επιβάλλουν τη μελέτη της πρότασης για προπώληση φυσικού αερίου.

Κάτω από μερικές προϋποθέσεις θα ήταν δυνατή η προπώληση. Ο καθορισμός της τιμής και η δυνατότητα προπώλησης εξαρτάται από τους πιο κάτω παράγοντες:

i) Η επιβεβαίωση της ποσότητας των κοιτασμάτων και η τεχνική δυνατότητα ανώρυξης.

ii) Η χρονική περίοδος από την ημερομηνία προπώλησης μέχρι την ημερομηνία παράδοσης των ποσοτήτων φυσικού αερίου.

iii) Οι εξελίξεις στην διεθνή αγορά και ιδιαίτερα σε ότι αφορά διαθέσιμα αποθέματα και συνεπώς διακύμανση στην τιμή διάθεσης.

iv) Η δυνατότητα της Κύπρου να υπερβαίνει τις απειλές της Τουρκίας και να μπορέσει να διαθέσει το φυσικό αέριο στους προτιθέμενους αγοραστές.

v) Η δυνατότητα χρηματοδότησης του τερματικού αποϋγροποίησης και η δυνατότητα αποπεράτωσης του στο καθορισμένο χρονοδιάγραμμα.

vi) Η δυνατότητα εξεύρεσης τραπεζικού ιδρύματος ή άλλου πιστωτικού οργανισμού ο οποίος θα προσφέρει εγγυήσεις σε μελλοντικούς αγοραστές φυσικού αερίου για πιστή εφαρμογή των όρων του συμβολαίου παράδοσης φυσικού αερίου.

Ο καθορισμός της τιμής προπώλησης εξαρτάται άμεσα από τους πιο πάνω παράγοντες.

Οι προτιθέμενοι αγοραστές αφού αξιολογήσουν τους πιο πάνω παράγοντες θα εφαρμόσουν ένα προεξοφλητικό επιτόκιο για να καθορίσουν την τιμή αγοράς φυσικού αερίου. Οι οποιεσδήποτε αδυναμίες θα εκφραστούν από τους αγοραστές σε ψηλότερα προεξοφλητικά επιτόκια, και συνεπώς χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου, ακόμη και απροθυμίας τους να προβούν σε προσφορά.

Εκτιμώ ότι η Κύπρος θα πρέπει να πείσει τους αγοραστές φυσικού αερίου για τη δυνατότητα εκμετάλλευσης με δεδομένες τις Τουρκικές απειλές. Είναι αδύνατο σε αυτή τη χρονική περίοδο να προβλεφθούν οι αντιδράσεις τις Τουρκίας. Όσο όμως σίγουροι και αν είμαστε ότι θα έχουμε τις κατάλληλες συμμαχίες για αναχαίτιση των τουρκικών απειλών, η αβεβαιότητα για τους επενδυτές παραμένει και τούτο προσθέτει κατά πολύ το ρίσκο προαγοράς και συνεπώς αυξάνει το προεξοφλητικό επιτόκιο.

Θα πρέπει στη συνέχεια να έχουμε τράπεζα η οποία να είναι σε θέση να εγγυηθεί την πιστή εφαρμογή των όρων του συμβολαίου προαγοράς φυσικού αερίου. Η σημερινή κατάσταση του τραπεζικού μας συστήματος δεν παρέχει τη δυνατότητα μιας τέτοιας διασφάλισης. Ακόμη πιο δύσκολη θα ήταν η εξεύρεση ξένης τράπεζας η ξένου πιστωτικού οργανισμού λόγω κυρίων της πολιτικής αβεβαιότητας.

Δυσχέρειες για προπώληση φυσικού αερίου θα πρέπει να αντιμετωπιστούν από τις εξελίξεις στη διεθνή αγορά και συγκεκριμένα στην ανακάλυψη και εκμετάλλευση τεραστίων κοιτασμάτων φυσικού αερίου με τη βοήθεια νέων και εξελιγμένων τεχνολογιών στην Αμερική και Ευρώπη.

Συνυπολογίζοντας τα πιο πάνω εκτιμώ ότι ο όποιος προτιθέμενος αγοραστής θα εφαρμόσει ψηλά προεξοφλητικά επιτόκια. Αυτό εκφράζεται σε πολύ χαμηλές τιμές προπώλησης σήμερα και πιθανή απροθυμία της Κύπρου για προπώληση.

Η πολιτική αβεβαιότητα είναι πολύ πιθανό να μην δημιουργήσει το οποιοδήποτε αγοραστικό ενδιαφέρον.

Εκτιμώ ότι οι ελπίδες και προσδοκίες που έχουν δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα για προπώληση και έξοδο από το οικονομικό αδιέξοδο είναι πολύ δύσκολο να γίνουν πραγματικότητα. Η όποια πιθανή προπώληση θα είναι ασύμφορη για τη χώρα μας. Αντί αυτού θα πρέπει να επικεντρωθούμε στην όσο το δυνατό γρηγορότερο εξώρυξη και εκμετάλλευση του φυσικού μας πλούτου.

Η δημιουργία των υποδομών εκμετάλλευσης και αποϋγροποίησης θα πρέπει να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς. Αυτό διασφαλίζει τα πραγματικά συμφέροντα της Κύπρου και του λαού μας.

Flickr Feed

Τρι, 24 Απρ 2018

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός σημειώνει και χαιρετίζει την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου όπως διαβιβαστούν προεκλογικές προγραμματικές θέσεις των υποψηφίων κκ Ν Παπαδόπουλου και Γ. Λιλλήκα στα αρμόδια υπουργεία ώστε να μελετηθούν ποιες θέσεις θα μπορούσαν να προωθηθούν.

Πρόκειται ουσιαστικά για άλλο ένα δείγμα γραφής συνέπειας αλλά και «λόγου που γίνεται πράξη» αφού ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τοποθετήθηκε ξεκάθαρα προ πολλού και προεκλογικά ότι στα πλαίσια της συνεργασιάς θα εξετάζονταν προτάσεις ανθυποψηφίων του.

Η Συνεργασία με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, για τον Δημοκρατικό Συναγερμό δεν είναι ούτε περιστασιακή ούτε και εφήμερη. Αλλά είναι βασική πολιτική θέση και πράξη της παράταξης μας διότι μόνο μέσα από συνεργασία μπορεί ο τόπος να πάει μπροστά και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις προς όφελος της ευημερίας και των συμφερόντων των πολιτών.

Όπως ο Δημοκρατικός Συναγερμός συνεργάστηκε με το ΔΗΚΟ και άλλα κόμματα για θέματα Οικονομίας, και με το ΑΚΕΛ στο κυπριακό, έτσι θα συνεχίσουμε να πολιτευόμαστε. Με σύνεση, σοβαρότητα, υπευθυνότητα αλλά και με σεβασμό προς τις θέσεις των άλλων πολιτικών κομμάτων δείχνοντας εμπράκτως την πρόθεση της ειλικρινούς συνεργασίας προς όφελος των πολιτών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018

Τρι, 24 Απρ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ, ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ ΙΔΙΩΤΩΝ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ


Στόχος η δημιουργία πλαισίου ώστε 1. να διασφαλίζεται η Ασφάλεια και Υγεία των Τουριστών, 
2. να δίδεται η ευχέρεια για αύξηση των εισοδημάτων των νοικοκυριών, 3. να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός και 4. το Κράτος και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχουν έσοδα

Η τουριστική βιομηχανία έχει αναπτυχθεί πέραν από τα παραδοσιακά πλαίσια που ως πριν λίγα χρόνια γνωρίζαμε. Η αγορά έχει προχωρήσει και τώρα μπορούν να γίνουν κρατήσεις από το διαδίκτυο και εκτός ξενοδοχειακών μονάδων.

Στόχος μας είναι να μεριμνήσουμε για την ασφάλεια και την υγεία των τουριστών, τόσο των ξένων όσο και των Κυπρίων. Αλλά παράλληλα να δώσουμε την ευκαιρία για ένα επιπλέον εισόδημα στα κυπριακά νοικοκυριά, χωρίς να δημιουργούμε αθέμιτο ανταγωνισμό.

Ως πρώτο βήμα πρέπει να καταρτιστεί ένα μητρώο των καταλυμάτων που οι πολίτες επιθυμούν να ενοικιάζουν, είτε αυτά είναι σπίτια, διαμερίσματα ή επαύλεις. Τα καταλύματα αυτά πρέπει να ικανοποιούν κάποια ελάχιστα κριτήρια που να διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των περιηγητών.

Με τον καταρτισμό του μητρώου αυτού, χιλιάδες συμπολίτες μας θα είναι σε θέση να διασφαλίσουν επιπλέον εισόδημα, αν επιθυμούν να ενοικιάσουν υποστατικά που έχουν στην κατοχή τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις το επιπλέον εισόδημα μπορεί να είναι και μεγαλύτερο από το ετήσιο εισόδημα του νοικοκυριού.

Ταυτόχρονα, θα διασφαλιστεί ότι τα εισοδήματα από τις υπηρεσίες αυτές δεν αποτελούν προϊόν φοροδιαφυγής. Έτσι ώστε να χρεώνεται το ΦΠΑ, τα τέλη διανυκτέρευσης προς τους δήμους, αλλά και η φορολογία στο εισόδημα. Με τον τρόπο αυτό θα έχει και το κράτος εισοδήματα από τις υπηρεσίες αυτές και θα διασφαλιστεί και ο υγιής ανταγωνισμός, αφού οι ξενοδοχειακές μονάδες καταβάλλουν τις φορολογίες αυτές.

Σε συνεργασία με τον ΚΟΤ, πρέπει να δούμε ότι τα καταλύματα αυτά μπορούν νόμιμα να ενοικιάζονται, διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την υγεία των περιηγητών, θα παρέχεται η δυνατότητα στους πολίτες να διοχετεύουν στην αγορά υποστατικά που έχουν στην κατοχή τους, ενώ ταυτόχρονα θα έχει έσοδα το κράτος, οι δήμοι και οι κοινότητες.

Ως εκ τούτου, ο Δημοκρατικός Συναγερμός, σε συνεργασία με άλλα κόμματα και με τον βουλευτή Ηλία Μυριάνθους, θα καταθέσει στη βουλή ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία θα ρυθμίζει το θέμα των υποστατικών που προσφέρονται προς ενοικίαση μέσω ιστοτόπων, με τη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών τέτοιων υποστατικών να εγγράφονται σε ειδικό μητρώο.

Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018

Τρι, 24 Απρ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ, ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ


Επαφίεται στην τουρκική και στην τουρκοκυπριακή πλευρά να επαναβεβαιώσουν τη θέση ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις από εκεί που έμειναν

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού, κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, ερωτηθείς για το κυπριακό και συγκεκριμένα να σχολιάσει τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Ακκιντζί, «ο οποίος είπε πως δεν έχουμε την πολυτέλεια διαχωρισμού και των αντιπαραθέσεων μεταξύ μας και αν τώρα βρισκόμαστε στο σημείο διαχωρισμού οφείλεται στην ελληνοκυπριακή ηγεσία…» προέβηκε στην πιο κάτω δήλωση:

Κοιτάξτε, δεν είμαι ο άνθρωπος που μπαίνω σε αυτή τη λογική του blame game. Η Κύπρος είναι μοιρασμένη γιατί υπάρχει μια τουρκική εισβολή από το 1974. Στόχος μας είναι να επανενώσουμε την πατρίδα μας. Αλλά πρέπει να αντιληφθούμε ότι η επανένωση της πατρίδας μας προϋποθέτει τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των Ευρωπαϊκών Αρχών για όλους τους πολίτες. Και θα πω ένα απλό πράγμα. Η ελληνοκυπριακή πλευρά έκανε την ιστορική της υπέρβαση να δεχθεί την πολιτική ισότητα σ’ ένα διζωνικό, δικοινοτικό, ομοσπονδιακό κράτος ως μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεν θεωρήσαμε και δεν θεωρούμε τους τουρκοκύπριους ως μειονότητα αλλά ως πολιτικά ίση κοινότητα. Όμως ένα πράγμα: να μην φτάσουμε στο άλλο άκρο όπου η μειονότητα που αναγνωρίστηκε από εμάς ως πολιτικά ίση, να φτάσουμε στο άλλο άκρο που θα επιβάλλει στην ελληνοκυπριακή πλευρά και τις αποφάσεις.

Θεωρώ ότι αν θέλουμε όλοι κι αν μοιραζόμαστε το κοινό όραμα για μια κοινή πατρίδα, με σεβασμό επαναλαμβάνω των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των Ευρωπαϊκών Αρχών, είναι στο χέρι όλων μας είναι να προσπαθήσουμε αλλά και με μια άλλη παράμετρο: Μια ελεύθερη επανενωμένη Κύπρος δεν χρειάζεται ξένους εγγυητές και ξένους χωροφύλακες. Είτε με ξένα στρατεύματα είτε με εγγυητικά δικαιώματα.

Σε ερώτηση κατά πόσο οι εξελίξεις στην Τουρκία και σε συνάρτηση με την θέση που μετέφερε ο κ. Τσαβούσογλου στους τ/κ, σύμφωνα με τα τ/κ δημοσιεύματα, ίσως εμποδίσουν την επανέναρξη του διαλόγου και στη βάση της ΔΔΟ, ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ απάντησε: 

Εγώ το μόνο που βλέπω μέσα σε αυτά είναι το πόσο επιβεβαιώνεται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης. Το πρόβλημα ήταν γιατί μεταξύ της Τουρκίας και πολιτικών δυνάμεων στην τουρκοκυπριακή κοινότητα υπήρχε φλερτ με πλάνα εκτός των παραμέτρων και της μορφής λύσης του κυπριακού ως αυτή έχει εγκριθεί από σωρεία ψηφισμάτων της Γενικής Συνέλευσης αλλά και αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Επαφίεται στην τουρκική και στην τουρκοκυπριακή πλευρά να επαναβεβαιώσουν τη θέση ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις από εκεί που έμειναν με βάση το συγκεκριμένο πλαίσιο και παραμέτρους συμπεριλαμβανομένου και του πλαισίου του Γενικού Γραμματέα τον κ. Γκουτέρες.

Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018