Προπώληση φυσικού αερίου-μύθος και πραγματικότητα
Πεμ, 26 Σεπ 2013
Γιαννάκη Λαζάρου
Οικονομολόγου – Εγκεκριμένου Λογιστή
Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗΣΥ Πάφου
 
 
Προπώληση φυσικού αερίου-μύθος και πραγματικότητα

Η ανακάλυψη υδρογονανθράκων στην Κυπριακή Αποκλειστική Ζώνη (ΑΟΖ) έχει αναπτερώσει τις ελπίδες για γρήγορη έξοδο της χώρας μας από το Μνημόνιο και κατά συνέπεια την αποχώρηση της Τρόικα. Σήμερα αναμένεται και το συμβολικό άναμμα της φλόγας στην πλατφόρμα του οικοπέδου 12. Ο συμβολισμός μεγάλος και σημαντικός. Για πρώτη φορά Κυπριακό φυσικό αέριο θα βγεί στην επιφάνεια. Οι προσδοκίες μεγάλες. Είναι πολλοί που αναμένουν ότι αυτή η εξέλιξη θα έχει άμεσο θετικό αντίκτυπο στο βιοτικό τους επίπεδο.

Κατά την προεκλογική περίοδο για τις Προεδρικές του Φεβρουαρίου του 2013 έχουν λεχθεί αρκετά για τη δυνατότητα της χώρας μας να προπωλήσει φυσικό αέριο και συνεπώς η κάθοδος της Τρόικα ήταν αχρείαστη.

Η πιθανότητα προπώλησης Φυσικού Αερίου είναι απόλυτα συνδεδεμένη με την επιβεβαίωση των κοιταγμάτων και τη δυνατότητα ανόρυξής τους. Αυτή η διαδικασία προβλέπεται να έχει ολοκληρωθεί στα μέσα του ερχόμενου Φθινοπώρου.

Είναι παραδεκτό ότι η Κύπρος θα είναι σε θέση να εξωρύξει και εκμεταλλευτεί το φυσικό της αέριο περί το έτος 2019. Η εκμετάλλευση του οικοπέδου 12 προβλέπεται να διαρκέσει 25-30 χρόνια. Με βάση προκαταρκτικές προβλέψεις της Royal Bank of Scotland, τα αποθέματα του οικοπέδου 12 ανέρχονται στα €600 δις. Η ίδια τράπεζα υπολογίζει ότι το κέρδος για την Κύπρο ανέρχεται στο 20% ή γύρω στα €120 δις σημερινές αξίες. Σε ετήσια βάση επομένως οι ταμειακές ροές για την Κύπρο υπολογίζεται στα €4δις - €5δις.

Οι εξελίξεις στο πεδίο του φυσικού αερίου είναι σήμερα ραγδαίες. Νέες τεχνολογίες έχουν επιτρέψει σε χώρες όπως η Πολωνία και χώρες της Βαλτικής να είναι σύντομα σε θέση να εκμεταλλευτούν τεράστια αποθέματα φυσικού αερίου που βρίσκονται σε μεγάλα βάθη, και που ήταν αδύνατη η μέχρι σήμερα εκμετάλλευση τους με τις συμβατικές και υπάρχουσες τεχνολογίες. Τεράστια αποθέματα σε μεγάλα βάθη έχουν εντοπιστεί στις ΗΠΑ και στον Καναδά.

Σε πολιτικό επίπεδο, κάτι που επηρεάζει τη Κύπρο είναι η διαμάχη με την Τουρκία για τα δήθεν δικαιώματα των τουρκοκυπρίων στα έσοδα από το φυσικό αέριο. Οι απειλές και μόνο από την Τουρκία δημιουργούν ένα κλίμα αβεβαιότητας για προτιθέμενους επενδυτές κατά πόσο η χώρα θα μπορέσει να εκμεταλλευτεί αυτό το φυσικό πλούτο.

Σε ότι αφορά τις εγκαταστάσεις αποϋγροποίησης φυσικού αερίου έχει ληφθεί η πολιτική απόφαση για την ανέγερση του τερματικού αποϋγροποίησης. Αν όλα υλοποιηθούν μέσα στα προκαθορισμένα χρονοδιαγράμματα, η Κύπρος θα μπορούσε να πωλήσει φυσικό αέριο το 2019.

Οι σημερινές ανάγκες της Κυπριακής Οικονομίας είναι τέτοιες που επιβάλλουν τη μελέτη της πρότασης για προπώληση φυσικού αερίου.

Κάτω από μερικές προϋποθέσεις θα ήταν δυνατή η προπώληση. Ο καθορισμός της τιμής και η δυνατότητα προπώλησης εξαρτάται από τους πιο κάτω παράγοντες:

i) Η επιβεβαίωση της ποσότητας των κοιτασμάτων και η τεχνική δυνατότητα ανώρυξης.

ii) Η χρονική περίοδος από την ημερομηνία προπώλησης μέχρι την ημερομηνία παράδοσης των ποσοτήτων φυσικού αερίου.

iii) Οι εξελίξεις στην διεθνή αγορά και ιδιαίτερα σε ότι αφορά διαθέσιμα αποθέματα και συνεπώς διακύμανση στην τιμή διάθεσης.

iv) Η δυνατότητα της Κύπρου να υπερβαίνει τις απειλές της Τουρκίας και να μπορέσει να διαθέσει το φυσικό αέριο στους προτιθέμενους αγοραστές.

v) Η δυνατότητα χρηματοδότησης του τερματικού αποϋγροποίησης και η δυνατότητα αποπεράτωσης του στο καθορισμένο χρονοδιάγραμμα.

vi) Η δυνατότητα εξεύρεσης τραπεζικού ιδρύματος ή άλλου πιστωτικού οργανισμού ο οποίος θα προσφέρει εγγυήσεις σε μελλοντικούς αγοραστές φυσικού αερίου για πιστή εφαρμογή των όρων του συμβολαίου παράδοσης φυσικού αερίου.

Ο καθορισμός της τιμής προπώλησης εξαρτάται άμεσα από τους πιο πάνω παράγοντες.

Οι προτιθέμενοι αγοραστές αφού αξιολογήσουν τους πιο πάνω παράγοντες θα εφαρμόσουν ένα προεξοφλητικό επιτόκιο για να καθορίσουν την τιμή αγοράς φυσικού αερίου. Οι οποιεσδήποτε αδυναμίες θα εκφραστούν από τους αγοραστές σε ψηλότερα προεξοφλητικά επιτόκια, και συνεπώς χαμηλότερες τιμές φυσικού αερίου, ακόμη και απροθυμίας τους να προβούν σε προσφορά.

Εκτιμώ ότι η Κύπρος θα πρέπει να πείσει τους αγοραστές φυσικού αερίου για τη δυνατότητα εκμετάλλευσης με δεδομένες τις Τουρκικές απειλές. Είναι αδύνατο σε αυτή τη χρονική περίοδο να προβλεφθούν οι αντιδράσεις τις Τουρκίας. Όσο όμως σίγουροι και αν είμαστε ότι θα έχουμε τις κατάλληλες συμμαχίες για αναχαίτιση των τουρκικών απειλών, η αβεβαιότητα για τους επενδυτές παραμένει και τούτο προσθέτει κατά πολύ το ρίσκο προαγοράς και συνεπώς αυξάνει το προεξοφλητικό επιτόκιο.

Θα πρέπει στη συνέχεια να έχουμε τράπεζα η οποία να είναι σε θέση να εγγυηθεί την πιστή εφαρμογή των όρων του συμβολαίου προαγοράς φυσικού αερίου. Η σημερινή κατάσταση του τραπεζικού μας συστήματος δεν παρέχει τη δυνατότητα μιας τέτοιας διασφάλισης. Ακόμη πιο δύσκολη θα ήταν η εξεύρεση ξένης τράπεζας η ξένου πιστωτικού οργανισμού λόγω κυρίων της πολιτικής αβεβαιότητας.

Δυσχέρειες για προπώληση φυσικού αερίου θα πρέπει να αντιμετωπιστούν από τις εξελίξεις στη διεθνή αγορά και συγκεκριμένα στην ανακάλυψη και εκμετάλλευση τεραστίων κοιτασμάτων φυσικού αερίου με τη βοήθεια νέων και εξελιγμένων τεχνολογιών στην Αμερική και Ευρώπη.

Συνυπολογίζοντας τα πιο πάνω εκτιμώ ότι ο όποιος προτιθέμενος αγοραστής θα εφαρμόσει ψηλά προεξοφλητικά επιτόκια. Αυτό εκφράζεται σε πολύ χαμηλές τιμές προπώλησης σήμερα και πιθανή απροθυμία της Κύπρου για προπώληση.

Η πολιτική αβεβαιότητα είναι πολύ πιθανό να μην δημιουργήσει το οποιοδήποτε αγοραστικό ενδιαφέρον.

Εκτιμώ ότι οι ελπίδες και προσδοκίες που έχουν δημιουργηθεί το τελευταίο διάστημα για προπώληση και έξοδο από το οικονομικό αδιέξοδο είναι πολύ δύσκολο να γίνουν πραγματικότητα. Η όποια πιθανή προπώληση θα είναι ασύμφορη για τη χώρα μας. Αντί αυτού θα πρέπει να επικεντρωθούμε στην όσο το δυνατό γρηγορότερο εξώρυξη και εκμετάλλευση του φυσικού μας πλούτου.

Η δημιουργία των υποδομών εκμετάλλευσης και αποϋγροποίησης θα πρέπει να προχωρήσει με γρήγορους ρυθμούς. Αυτό διασφαλίζει τα πραγματικά συμφέροντα της Κύπρου και του λαού μας.

Flickr Feed

Παρ, 24 Νοέ 2017

Ψήφος εμπιστοσύνης στη διαχείριση και την ενεργειακή πολιτική της Κυβέρνησης οι αποφάσεις και οι δηλώσεις της ΕΝΙ


Είναι ένα πράγμα –και πρέπει- να πιστώνουμε εμείς στην κυβέρνησή μας θετικά αποτελέσματα που φέρνει για τη χώρα η ενεργειακή πολιτική της.

Είναι όμως ιδιαίτερα σημαντικό να διαπιστώνουμε την ψήφο εμπιστοσύνης που δίνουν στην Κύπρο και την Κυβέρνηση οι σημερινές δηλώσεις του Εκτελεστικού Προέδρου της εταιρείας ΕΝΙ. Ψήφος εμπιστοσύνης για την ενεργειακή στρατηγική της Κυβέρνησης του Νίκου Αναστασιάδη. Και δεν πρόκειται μόνο για δηλώσεις, αλλά και για συγκεκριμένες αποφάσεις που προωθούν το ενεργειακό μας πρόγραμμα.

Οι γεωτρήσεις που ανακοινώθηκαν για το αμέσως επόμενο διάστημα πρέπει μάλιστα να θεωρηθούν και ως τρόπον τινά προγραμματικές δηλώσεις του Προέδρου Αναστασιάδη για την επόμενη πενταετία.

Όπως ακριβώς το σημείωσε σήμερα ένας από τους πολύ σημαντικούς εταίρους μας στα ενεργειακά, με τη διαχείρηση και τη στρατηγική του Προέδρου Αναστασιάδη η Κύπρος χαίρει εμπιστοσύνης, προσελκύει μεγάλες ξένες επενδύσεις και έχει εξασφαλισμένο ενεργειακό μέλλον. Σε αυτή την κατεύθυνση πρέπει να συνεχίσουμε. 

Λευκωσία, 24 Νοεμβρίου 2017

Παρ, 24 Νοέ 2017

Η Έκθεση του ΟΟΣΑ για τον τομέα της υγείας το 2015 και η ριζική ανατροπή που φέρνει η διακυβέρνηση Αναστασιάδη μέσω του ΓΕ.Σ.Υ.


Έχουμε δει την έκθεση που έχει ετοιμάσει ο Οργανισμός για τη Συνεργασία και την Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ) σχετικά με τον τομέα της υγείας στην Κύπρο. Πρόκειται για μια σημαντική έκθεση που θα πρέπει να μελετηθεί προκειμένου να αξιοποιηθεί.

Πρέπει ωστόσο να σημειώσουμε ότι η έκθεση αναφέρεται σε στοιχεία του 2015. Επομένως, όσον αφορά τουλάχιστον τις κρατικές δαπάνες και προσπάθειες για την υγεία, καταγράφει τα «μνημονιακά δεδομένα» και δεν λαμβάνει υπόψη τη βελτίωση που σημειώθηκε τα τελευταία δυο χρόνια στον προϋπολογισμό του υπουργείου Υγείας και σε άλλα ζητήματα.

Πρέπει ακόμα να επισημάνουμε ότι η έκθεση δεν καλύπτει μόνο το χώρο του συστήματος υγείας και της κρατικής πολιτικής, αλλά και ζητήματα σχετικά με την κοινωνία και τον τρόπο διαβίωσης που καταλήγουν σε κινδύνους για την υγεία.

Είναι βεβαίως γνωστές οι αδυναμίες και οι σχετικά φτωχές αποδόσεις του τομέα της υγείας, όπως εντοπίζονται και στην Έκθεση. Είναι η διαπίστωση πραγματικοτήτων όπως αυτές που καταγράφει η Έκθεση για το 2015 που έσπρωξαν την Κυβέρνηση Αναστασιάδη με αποφασιστικότητα να εξασφαλίσει συναίνεση και να προχωρήσει στην εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας. Η Κυβέρνηση στοχεύει με την εφαρμογή του Σχεδίου Υγείας να δώσει απαντήσεις σε αυτά τα ζητήματα.

Η διαδικασία αυτονόμησης και ο εκσυγχρονισμός των δημόσιων νοσηλευτηρίων, που ξεκινά τώρα και θα καταλήξει μέχρι το 2020 στην έναρξη της πραγματικής λειτουργίας του ΓΕ.Σ.Υ. αποτελεί και το πρόγραμμα της διακυβέρνησης Αναστασιάδη για τη συνέχεια.

Με την ευκαιρία και αυτής της Έκθεσης θα πρέπει να επαναλάβουμε ότι για τη ριζική βελτίωση των συνθηκών στον τομέα της υγείας πρέπει να συνεχίσει η πολιτική που εφαρμόζει στην Κύπρο το ΓΕ.Σ.Υ. Η πολιτική της Κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη.

Λευκωσία, 24 Νοεμβρίου 2017

Παρ, 24 Νοέ 2017

Οι μετρήσεις κοινής γνώμης δείχνουν ότι οι πολίτες συνειδητοποιούν τη σημασία της επιλογής που θα κάνουμε στις προεδρικές. Πράγματι, θα διαλέξουμε την πορεία που θα ακολουθήσει η χώρα.

Οι δημοσκοπήσεις, η μια μετά την άλλη, επιβεβαιώνουν την υπεροχή του Προέδρου Αναστασιάδη. Δείχνουν ότι οι πολίτες συνειδητοποιούν και εκτιμούν την ηγετική προσωπικότητα του Προέδρου και τα πλεονεκτήματα που εξασφαλίζει για τη χώρα και για τους ίδιους.

Σε όλα τα ποιοτικά χαρακτηριστικά ο Πρόεδρος Αναστασιάδης είναι με διαφορά:
- ο ηγέτης που μπορεί να χειριστεί την οικονομία σε δρόμο ανάπτυξης με σταθερότητα και την ενεργειακή στρατηγική,
- ο ηγέτης που θα χειριστεί καλύτερα το Κυπριακό και θα διεκδικήσει μια αποδεκτή λύση, με ασφάλεια, χωρίς εγγυήσεις-επεμβάσεις και κατοχικό στρατό,
- ο ηγέτης που εφαρμόζει πολιτικές που φέρνουν τις απαραίτητες αλλαγές στο κράτος και έτσι πάει η χώρα μπροστά

Υπάρχουν όμως και οι πολίτες που ακόμα δείχνουν σκεπτικισμό και έχουν αμφιβολίες. Άλλοι που δεν έχουν πεισθεί να πάνε στην κάλπη.
Χρειάζεται λοιπόν ακόμα δουλειά. Οφείλουμε να εντείνουμε τις προσπάθειες. Να ενημερώσουμε, να εξηγήσουμε, να πείσουμε.

Το θετικό αποτέλεσμα που χρειάζεται η Κύπρος δεν θα το δώσουν οι δημοσκοπήσεις, αλλά η κάλπη -στο τέλος Ιανουαρίου και τις αρχές Φεβρουαρίου.


Λευκωσία, 24 Νοεμβρίου 2017