Συνεργατισμός: Τί τελικά πήγε λάθος;
Τρι, 24 Σεπ 2013
Γιαννάκη Λαζάρου
Οικονομολόγου – Εγκεκριμένου Λογιστής
Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗ.ΣΥ Πάφου
 

Συνεργατισμός: Τί τελικά πήγε λάθος;

 

Μετά από την πρόσφατη απόφαση για την εκταμίευση €1,5 δις από το Eurogroup για να χρησιμοποιηθεί για την ανακεφαλαιοποίηση του Συνεργατισμού, αυτός περνά κάτω από κρατικό έλεγχο και ιδιοκτησία.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο εκάστοτε Υπουργός των οικονομικών θα διορίζει το Διοικητικό Συμβούλιο της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας, η πολιτική θα καθορίζεται από το κράτος μέσω του Διοικητικού Συμβουλίου και στην ουσία τα όποια κέρδη θα ανήκουν στο κράτος υπό μορφή μερίσματος.

Τα προβλήματα στο Συνεργατισμό άρχισαν να γίνονται ορατά τα τελευταία 3 χρόνια. Η έλλειψη ρευστότητας στον Συνεργατισμό ήταν το αποτέλεσμα του ψηλού ποσοστού επισφαλειών που σε μερικές περιπτώσεις άγγιξε το 90% . Σαν αποτέλεσμα της έλλειψης ρευστότητας προσφερθήκαν πάρα πολύ ψηλά επιτόκια στους καταθέτες, σε μερικές περιπτώσεις άγγιξαν το 6%. Αυτό το γεγονός αποτέλεσε την απαρχή ενός έντονου συναγωνισμού μεταξύ όλων των Εμπορικών Τραπεζών και του Συνεργατισμού για προσέλευση καταθέσεων, και σε συνδυασμό με τον αποκλεισμό της Κύπρου από τις αγορές ομολόγων οδήγησε τα δανειστικά επιτόκια στα ύψη και με αποτέλεσμα το κόστος να το επωμιστούν οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά.

Η έκθεση που ετοιμάστηκε από την PIMCO για τις τράπεζες ήταν αρκούντως αποκαλυπτική για να έρθει το πρόβλημα του Συνεργατισμού στην επιφάνεια. Σε ότι αφορά τα Συνεργατικά Ιδρύματα της Επαρχίας μας αυτό με τις λιγότερες επισφάλειες (44%) είναι το Ελληνικό Συνεργατικό Ταμιευτήριο Πάφου, οι υπόλοιπες Συνεργατικές έχουν να επιδείξουν επισφάλειες μέχρι και το 90%!!

Είχε γίνει από πλευράς Συνεργατισμού μια αποτυχημένη προσπάθεια έκδοσης μετοχικού κεφαλαίου προς αποφυγή της κρατικοποίησης του. Αυτή η αποτυχία από πλευράς του Συνεργατισμού για συγκέντρωση των αναγκαίων κεφαλαίων στέλνει το μήνυμα ότι υπό την παρούσα του μορφή ο Συνεργατισμός δεν έχει τις οποιεσδήποτε θετικές προοπτικές και ότι θα πρέπει να επέλθουν ριζικές αλλαγές στην διοικητική του δομή και γενικά σε ολόκληρη του τη φιλοσοφία.

Ακούστηκαν από την ηγεσία του Συνεργατισμού φωνές προς την κυβέρνηση για επαναγορά των μετοχών σε κάποιο μελλοντικό στάδιο. Το συνολικό κόστος εξαγοράς υπολογίζεται στα €3 δις, και είναι εδώ που δημιουργούνται αρκετά ερωτηματικά.

Πρώτον, από που θα προέλθουν αυτοί οι πόροι τη στιγμή που ο Συνεργατισμός απότυχε να εξασφαλίσει τους μισούς πόρους μετά από την αποτυχημένη προσπάθεια για έκδοση μετοχών;

Δεύτερον, σε πολύ καλές εποχές τα κέρδη του Συνεργατισμού δεν ξεπερνούσαν τα €100 εκατομμύρια. Επομένως η αύξηση στην κερδοφορία, θεωρητικά θα μπορούσε να επέλθει μέσα από δραστικές μειώσεις του προσωπικού και των υποκαταστημάτων και μέσα από την αύξηση εσόδων δια μέσου αυξημένων επιτοκίων. Ενδεχομένως το τελευταίο είναι δίκοπο μαχαίρι γιατί κάτι τέτοιο εκτός που θα αύξανε τις επισφάλειες θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ο Συνεργατισμός θα λειτουργεί μέσα σ’ ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον και θα ήταν αδύνατο να αυξάνει τα χρωστικά επιτόκια μονομερώς. Αυτό επίσης θα δημιουργούσε ερωτηματικά και για τον κοινωνικό ρόλο του Συνεργατισμού. Αυτό το τελευταίο αποτελεί, κατά την προσωπική μου πάντοτε άποψη, σύνθημα κενού περιεχομένου και θα πρέπει να αναθεωρηθεί.

Κάτω από τον μανδύα του κοινωνικού ρόλου του Συνεργατισμού διαπράχθηκαν μεγάλα λάθη τα οποία σήμερα πληρώνει ο Συνεργατισμός και τα μέλη του με την απώλεια του ελέγχου και της ιδιοκτησίας στο κράτος. Μέσα στη γενική αυτή φιλοσοφία του κοινωνικού ρόλου του Συνεργατισμού έχουν διαπραχθεί λάθη ή και παραμένουν κενά τα οποία ευθύνονται για την σημερινή τραγική κατάσταση του Συνεργατισμού.

  1. ΑΝΥΠΑΡΞΙΑ ΑΥΣΤΗΡΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Η ύπαρξη ενός κεντρικού συστήματος ελέγχου φάνηκε ότι ήταν ανεπαρκής για να προλάβει αρκετές σοβαρές ατασθαλίες που έχουν συμβεί σε διάφορα πιστωτικά ιδρύματα. Και τούτο διότι ο αριθμός των πιστωτικών ιδρυμάτων ήταν αρκετά μεγάλος με αποτέλεσμα το Γραφείο ελέγχου του Συνεργατισμού να διενεργεί μόνο δειγματοληπτικούς ελέγχους ως αποτέλεσμα δεν μπορούσε να ελεχθεί αποτελεσματικά η ποιότητα των χορηγήσεων. Το κριτήρια φαίνεται να ήταν αρκετά χαλαρά, άλλωστε αυτό φαίνεται και από τα αποτελέσματα της PIMCO.

2. ΑΝΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ

Ο τρόπος προσλήψεων στον Συνεργατισμό είναι αρκετά παράδοξος. Εδώ κάποιος απόφοιτος Δημοτικού είναι σε θέση να κρίνει για κάποια θέση απόφοιτο με PhD. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων δεν παίζουν μεγάλο ρόλο. Έγινα μάρτυρας σε συγκεκριμένη ΣΠΕ της Επαρχίας. Μέλος επιτροπής είχε βαθμολογήσει με ΜΗΔΕΝ σε προφορική εξέταση υποψήφιο που πρώτευσε στις γραπτές εξετάσεις για να προσληφθεί ο 4ος που ήταν ο εκλεκτός του!!

3. ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ

Αυτές εκλέγονται, και ως συνήθως οι υποψήφιοι στηρίζονται από κόμματα. Κανένας έλεγχος δεν γίνεται για τα προσόντα και τις ικανότητες τους. Είναι οι ίδιες επιτροπές που αποφασίζουν για τις προσλήψεις, για το ύψος επιτοκίων και για τις χορηγήσεις!! Το αποτέλεσμα της PIMCO αντανακλούν και την ποιότητα των αποφάσεων που έχουν ληφθεί κατά καιρούς.

4. ΚΟΜΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΡΡΟΕΣ

Ο “κοινωνικός ρόλος” του Συνεργατισμού είναι προπέτασμα που χρησιμοποιούν τα κόμματα για τις διάφορες εξυπηρετήσεις. Γιατί μέσω των επιτροπών που ελέγχουν διενεργούν τις διάφορες εξυπηρετήσεις προς ικανοποίηση ψηφοθηρικών υποσχέσεων.

5. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ;

Το πρωταρχικό μέλημα του νέου ιδιοκτήτη θα πρέπει να είναι ριζική αλλαγή στη φιλοσοφία διοίκησης, ελέγχου και χορηγήσεων και θα πρέπει να παραμερίζουμε τις πρακτικές του παρελθόντος όπως περιγράφονται πιο πάνω.

(i) Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν μπορεί να συνυπάρξει ο κοινωνικός ρόλος και τα ψηλά κέρδη στο συνεργατισμό.

(ii) Αλλαγή διοίκησης και διεύθυνσης σε όλα τα επίπεδα. Δεν μπορεί να συνεχίσει να διοικείται ο Συνεργατισμός από άτομα που ευθύνονται για τα σημερινά χάλια.

(iii) Ίδρυση και λειτουργία τμήματος εσωτερικού ελέγχου σε κάθε ίδρυμα ξεχωριστά και τον προγραμματισμό και διενέργεια συχνών ελέγχων.

(iv) Όλες οι επιτροπές, από το Διοικητικό Συμβούλιο, μέχρι τις τοπικές επιτροπές θα πρέπει να κατέχουν τα προσόντα και να αξιολογούνται για την ικανότητά τους από την Κεντρική Συνεργατική Τράπεζα, και ο διορισμός να γίνεται από το Υπουργείο Οικονομικών.

(v) Εφαρμογή πολιτικής μείωσης των επισφαλειών μέσω μείωσης των επιτοκίων και επέκτασης της περιόδου αποπληρωμής των δανείων.

Το κυριότερο μέλημα του κράτους θα είναι να μην επιτραπεί η επιστροφή του Συνεργατισμού πίσω σε αυτούς που έχουν την ευθύνη να οδηγηθεί ένας οργανισμός με την δική του ιστορία και προσφορά στα πρόθυρα της κατάρρευσης.

Flickr Feed

Παρ, 28 Ιούλ 2017

Ανακοίνωση Εκ. Τύπου ΔΗΣΥ, Πρ. Προδρόμου

Η σημερινή συμφωνία των κοινωνικών εταίρων στη βάση της πρότασης της υπουργού Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων κυρίας Ζ. Αιμιλιανίδου για την αποκατάσταση του θεσμού της Αυτόματης Τιμαριθμικής Αναπροσαρμογής αποτελεί μια πολύ σημαντική εξέλιξη.

Μετά την παγοποίηση που επήλθε το 2012 ο σημαντικός αυτός θεσμός των εργασιακών σχέσεων τίθεται ξανά σε εφαρμογή από την πρώτη του επόμενου χρόνου. Η συμφωνία αυτή με τους εταίρους στον ιδιωτικό τομέα έρχεται να συμπληρώσει ανάλογη συμφωνία που επιτεύχθηκε ήδη από τον υπουργό Οικονομικών και τη συνδικαλιστική οργάνωση των δημοσίων υπαλλήλων.

Συγχαίροντας την υπουργό, την Κυβέρνηση, αλλά και τους κοινωνικούς εταίρους, δεν μπορεί παρά να επισημάνουμε ότι η αποκατάσταση της Α.Τ.Α. από την Κυβέρνηση Αναστασιάδη έχει και μια ιδιαίτερη συμβολική σημασία, αν αναλογισθούμε πώς μέσα στη βαθειά οικονομική κρίση είχε προ πενταετίας χαθεί η «μάχη για την Α.Τ.Α.».

Ευελπιστούμε ότι με τη λειτουργία αυτής της συμφωνίας μεταξύ των εταίρων ενισχύεται η εργασιακή ειρήνη και δημιουργούμε ένα ακόμα εχέγγυο για την απρόσκοπτη και συνεχή αναπτυξιακή πορεία της χώρας μας.

Παρ, 28 Ιούλ 2017

Ανακοίνωση ΔΗΣΥ Λεμεσού σχετικά με την εξαγγελία έργων από την Κυβέρνηση για την Επαρχία Λεμεσού

Ο ΔΗΣΥ Λεμεσού εκφράζει την ικανοποίηση του και χαιρετίζει τη στήριξη εκ μέρους της κυβέρνησης Νίκου Αναστασιάδη της προσπάθειας για αναβάθμιση της πόλης και επαρχίας Λεμεσού.

Κατά τη χθεσινή παρουσίαση, από τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, πραγματοποιήθηκε μια λεπτομερής ανασκόπηση για τα έργα που ήδη υλοποιήθηκαν αλλά και για τα υπό εκτέλεση έργα καθώς και για τα έργα που θα ακολουθήσουν σε βάθος τριετίας, τα οποία θα συμβάλουν σημαντικά στη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων της Πόλης αλλά και ολόκληρης της Επαρχίας Λεμεσού.

Το γεγονός ότι για την περίοδο 2013-2016 δαπανήθηκε σε έργα ανάπτυξης για την πόλη και επαρχία Λεμεσού το ποσό των 98 εκ. ευρώ, καταδεικνύει τις προσπάθειες που καταβάλλονται από πλευράς Κυβέρνησης για έργα που στόχο έχουν την αναβάθμιση υποδομών και υπηρεσιών προς όφελος του πολίτη.

Για το 2017 προνοούνται κονδύλια ύψους περίπου 70 εκ. ευρώ με το σύνολο των κονδυλίων 2013-2017 να ανέρχεται στα 152 εκ. ευρώ.

Προς απάντηση των κακεντρεχών και παραπλανητικών ανακοινώσεων που είδαν το φως της δημοσιότητας ως προς το συνολικό έργο της Κυβέρνησης για την Επαρχία Λεμεσού δεν χρειάζεται να λεχθούν πολλά.

Τονίζουμε μόνο ότι οι χθεσινές εξαγγελίες για νέα έργα στην πόλη και επαρχία Λεμεσού ανέρχονται στο συνολικό ποσό των 70.2 εκ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται τα 22 εκ. ευρώ από το πρόγραμμα Στρατηγικής Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Επιπλέον, μόνο για τις Κοινότητες της Επαρχίας Λεμεσού επισημαίνεται ότι εκτελέστηκαν και εκτελούνται 33 έργα ενώ εξαγγέλθηκαν άλλα 15 έργα, επιπρόσθετα δηλαδή από τα βελτιωτικά έργα οδικών δικτύων ύψους 12,7εκ που δαπανήθηκαν κατά την τριετία 2013-16 ενώ επιπλέον κονδύλι ύψους 8,7εκ περιλαμβάνεται στους Προϋπολογισμούς 2017-18.

Ο κατάλογος των έργων είναι μακρύς και λεπτομερής και έχει δημοσιοποιηθεί προς ενημέρωση όλων και βεβαίως ο κατάλογος δεν τελειώνει με την κατασκευή του ποδοσφαιρικού γηπέδου των ομάδων ΑΕΛ, ΑΡΗ και ΑΠΟΛΛΩΝΑ, για το οποίο οι προσφορές αναμένονται να προκηρυχθούν μέχρι το τέλος του προσεχούς Σεπτέμβρη.

Οι πολίτες άλλωστε γνωρίζουν κατά πόσο η παρούσα Κυβέρνηση προχώρησε σε έργα ή όχι προς βελτίωση της Επαρχίας Λεμεσού, σε μια περίοδο μάλιστα όπου πρώτιστο μέλημα της Κυβέρνησης ήταν η αποφυγή της πτώχευσης του Κράτους λόγω της πολιτικής διαχείρισης της προηγούμενης Κυβέρνησης.

Τέλος τονίζουμε ότι η Κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη μέσα από μια συνεπή, ορθολογιστική διαχείριση των οικονομικών κατάφερε να οδηγήσει, τα τελευταία τρία χρόνια, τη χώρα σε ανάπτυξη, με αποτέλεσμα να έχει τη δυνατότητα υλοποίησης σημαντικών αναπτυξιακών έργων προς όφελος των πολιτών.

Παρ, 28 Ιούλ 2017

Ανακοίνωση Εκπρ. Τύπου ΔΗΣΥ, Πρ. Προδρόμου

Επισημαίνοντας τη σημερινή συμφωνία-πλαίσιο που υπογράφηκε μεταξύ των συνδικαλιστικών εκπροσώπων του ιατρικού προσωπικού στο Δημόσιο και του υπουργού Υγείας κ. Γιώργου Παμπορίδη, παρόντος και του ίδιου του Προέδρου της Δημοκρατίας, υπογραμμίζουμε όχι απλώς τη θέληση της Κυβέρνησης για την εφαρμογή του Γενικού Σχεδίου Υγείας, αλλά και ότι αποδεδειγμένα προχωρά με αποφασιστικότητά και δημιουργεί τις προϋποθέσεις για την υλοποίηση του.

Η συμφωνία αφορά νευραλγικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την αναδιοργάνωση και τον εκσυγχρονισμό των δημόσιων νοσηλευτηρίων στην πορεία της σταδιακής αυτονόμησής τους. Με την ευκαιρία και συγχαίροντας τον υπουργό και την Κυβέρνηση, ο Δημοκρατικός Συναγερμός επαναλαμβάνει ότι η επιτυχής διαδικασία διοικητικής, λειτουργικής και οικονομικής αυτονόμησης των δημόσιων νοσηλευτηρίων είναι το κλειδί για την επιτυχία στην εφαρμογή του ΓΕ.Σ.Υ.

Ταυτόχρονα, όπως δείχνει και η Κυβέρνηση με αυτή τη συμφωνία, υπογραμμίζουμε και εμείς από την πλευρά μας το ρόλο και τα όσα αναμένουμε από όλο το έμψυχο δυναμικό στον τομέα της υγείας, προκειμένου να ανταποκριθούμε στις προσδοκίες των πολιτών που είναι και υποχρεώσεις της πολιτείας.