Συνεργατισμός: Τί τελικά πήγε λάθος;
Τρι, 24 Σεπ 2013
Γιαννάκη Λαζάρου
Οικονομολόγου – Εγκεκριμένου Λογιστής
Επαρχιακού Γραμματέα ΔΗ.ΣΥ Πάφου
 

Συνεργατισμός: Τί τελικά πήγε λάθος;

 

Μετά από την πρόσφατη απόφαση για την εκταμίευση €1,5 δις από το Eurogroup για να χρησιμοποιηθεί για την ανακεφαλαιοποίηση του Συνεργατισμού, αυτός περνά κάτω από κρατικό έλεγχο και ιδιοκτησία.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο εκάστοτε Υπουργός των οικονομικών θα διορίζει το Διοικητικό Συμβούλιο της Συνεργατικής Κεντρικής Τράπεζας, η πολιτική θα καθορίζεται από το κράτος μέσω του Διοικητικού Συμβουλίου και στην ουσία τα όποια κέρδη θα ανήκουν στο κράτος υπό μορφή μερίσματος.

Τα προβλήματα στο Συνεργατισμό άρχισαν να γίνονται ορατά τα τελευταία 3 χρόνια. Η έλλειψη ρευστότητας στον Συνεργατισμό ήταν το αποτέλεσμα του ψηλού ποσοστού επισφαλειών που σε μερικές περιπτώσεις άγγιξε το 90% . Σαν αποτέλεσμα της έλλειψης ρευστότητας προσφερθήκαν πάρα πολύ ψηλά επιτόκια στους καταθέτες, σε μερικές περιπτώσεις άγγιξαν το 6%. Αυτό το γεγονός αποτέλεσε την απαρχή ενός έντονου συναγωνισμού μεταξύ όλων των Εμπορικών Τραπεζών και του Συνεργατισμού για προσέλευση καταθέσεων, και σε συνδυασμό με τον αποκλεισμό της Κύπρου από τις αγορές ομολόγων οδήγησε τα δανειστικά επιτόκια στα ύψη και με αποτέλεσμα το κόστος να το επωμιστούν οι επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά.

Η έκθεση που ετοιμάστηκε από την PIMCO για τις τράπεζες ήταν αρκούντως αποκαλυπτική για να έρθει το πρόβλημα του Συνεργατισμού στην επιφάνεια. Σε ότι αφορά τα Συνεργατικά Ιδρύματα της Επαρχίας μας αυτό με τις λιγότερες επισφάλειες (44%) είναι το Ελληνικό Συνεργατικό Ταμιευτήριο Πάφου, οι υπόλοιπες Συνεργατικές έχουν να επιδείξουν επισφάλειες μέχρι και το 90%!!

Είχε γίνει από πλευράς Συνεργατισμού μια αποτυχημένη προσπάθεια έκδοσης μετοχικού κεφαλαίου προς αποφυγή της κρατικοποίησης του. Αυτή η αποτυχία από πλευράς του Συνεργατισμού για συγκέντρωση των αναγκαίων κεφαλαίων στέλνει το μήνυμα ότι υπό την παρούσα του μορφή ο Συνεργατισμός δεν έχει τις οποιεσδήποτε θετικές προοπτικές και ότι θα πρέπει να επέλθουν ριζικές αλλαγές στην διοικητική του δομή και γενικά σε ολόκληρη του τη φιλοσοφία.

Ακούστηκαν από την ηγεσία του Συνεργατισμού φωνές προς την κυβέρνηση για επαναγορά των μετοχών σε κάποιο μελλοντικό στάδιο. Το συνολικό κόστος εξαγοράς υπολογίζεται στα €3 δις, και είναι εδώ που δημιουργούνται αρκετά ερωτηματικά.

Πρώτον, από που θα προέλθουν αυτοί οι πόροι τη στιγμή που ο Συνεργατισμός απότυχε να εξασφαλίσει τους μισούς πόρους μετά από την αποτυχημένη προσπάθεια για έκδοση μετοχών;

Δεύτερον, σε πολύ καλές εποχές τα κέρδη του Συνεργατισμού δεν ξεπερνούσαν τα €100 εκατομμύρια. Επομένως η αύξηση στην κερδοφορία, θεωρητικά θα μπορούσε να επέλθει μέσα από δραστικές μειώσεις του προσωπικού και των υποκαταστημάτων και μέσα από την αύξηση εσόδων δια μέσου αυξημένων επιτοκίων. Ενδεχομένως το τελευταίο είναι δίκοπο μαχαίρι γιατί κάτι τέτοιο εκτός που θα αύξανε τις επισφάλειες θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ο Συνεργατισμός θα λειτουργεί μέσα σ’ ένα ανταγωνιστικό περιβάλλον και θα ήταν αδύνατο να αυξάνει τα χρωστικά επιτόκια μονομερώς. Αυτό επίσης θα δημιουργούσε ερωτηματικά και για τον κοινωνικό ρόλο του Συνεργατισμού. Αυτό το τελευταίο αποτελεί, κατά την προσωπική μου πάντοτε άποψη, σύνθημα κενού περιεχομένου και θα πρέπει να αναθεωρηθεί.

Κάτω από τον μανδύα του κοινωνικού ρόλου του Συνεργατισμού διαπράχθηκαν μεγάλα λάθη τα οποία σήμερα πληρώνει ο Συνεργατισμός και τα μέλη του με την απώλεια του ελέγχου και της ιδιοκτησίας στο κράτος. Μέσα στη γενική αυτή φιλοσοφία του κοινωνικού ρόλου του Συνεργατισμού έχουν διαπραχθεί λάθη ή και παραμένουν κενά τα οποία ευθύνονται για την σημερινή τραγική κατάσταση του Συνεργατισμού.

  1. ΑΝΥΠΑΡΞΙΑ ΑΥΣΤΗΡΟΥ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ

Η ύπαρξη ενός κεντρικού συστήματος ελέγχου φάνηκε ότι ήταν ανεπαρκής για να προλάβει αρκετές σοβαρές ατασθαλίες που έχουν συμβεί σε διάφορα πιστωτικά ιδρύματα. Και τούτο διότι ο αριθμός των πιστωτικών ιδρυμάτων ήταν αρκετά μεγάλος με αποτέλεσμα το Γραφείο ελέγχου του Συνεργατισμού να διενεργεί μόνο δειγματοληπτικούς ελέγχους ως αποτέλεσμα δεν μπορούσε να ελεχθεί αποτελεσματικά η ποιότητα των χορηγήσεων. Το κριτήρια φαίνεται να ήταν αρκετά χαλαρά, άλλωστε αυτό φαίνεται και από τα αποτελέσματα της PIMCO.

2. ΑΝΑΞΙΟΚΡΑΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ

Ο τρόπος προσλήψεων στον Συνεργατισμό είναι αρκετά παράδοξος. Εδώ κάποιος απόφοιτος Δημοτικού είναι σε θέση να κρίνει για κάποια θέση απόφοιτο με PhD. Τα αποτελέσματα των εξετάσεων δεν παίζουν μεγάλο ρόλο. Έγινα μάρτυρας σε συγκεκριμένη ΣΠΕ της Επαρχίας. Μέλος επιτροπής είχε βαθμολογήσει με ΜΗΔΕΝ σε προφορική εξέταση υποψήφιο που πρώτευσε στις γραπτές εξετάσεις για να προσληφθεί ο 4ος που ήταν ο εκλεκτός του!!

3. ΑΝΕΠΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ

Αυτές εκλέγονται, και ως συνήθως οι υποψήφιοι στηρίζονται από κόμματα. Κανένας έλεγχος δεν γίνεται για τα προσόντα και τις ικανότητες τους. Είναι οι ίδιες επιτροπές που αποφασίζουν για τις προσλήψεις, για το ύψος επιτοκίων και για τις χορηγήσεις!! Το αποτέλεσμα της PIMCO αντανακλούν και την ποιότητα των αποφάσεων που έχουν ληφθεί κατά καιρούς.

4. ΚΟΜΜΑΤΙΚΕΣ ΕΠΙΡΡΟΕΣ

Ο “κοινωνικός ρόλος” του Συνεργατισμού είναι προπέτασμα που χρησιμοποιούν τα κόμματα για τις διάφορες εξυπηρετήσεις. Γιατί μέσω των επιτροπών που ελέγχουν διενεργούν τις διάφορες εξυπηρετήσεις προς ικανοποίηση ψηφοθηρικών υποσχέσεων.

5. ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΠΡΟΟΠΤΙΚΕΣ ΕΠΙΒΙΩΣΗΣ;

Το πρωταρχικό μέλημα του νέου ιδιοκτήτη θα πρέπει να είναι ριζική αλλαγή στη φιλοσοφία διοίκησης, ελέγχου και χορηγήσεων και θα πρέπει να παραμερίζουμε τις πρακτικές του παρελθόντος όπως περιγράφονται πιο πάνω.

(i) Πρέπει να καταλάβουμε ότι δεν μπορεί να συνυπάρξει ο κοινωνικός ρόλος και τα ψηλά κέρδη στο συνεργατισμό.

(ii) Αλλαγή διοίκησης και διεύθυνσης σε όλα τα επίπεδα. Δεν μπορεί να συνεχίσει να διοικείται ο Συνεργατισμός από άτομα που ευθύνονται για τα σημερινά χάλια.

(iii) Ίδρυση και λειτουργία τμήματος εσωτερικού ελέγχου σε κάθε ίδρυμα ξεχωριστά και τον προγραμματισμό και διενέργεια συχνών ελέγχων.

(iv) Όλες οι επιτροπές, από το Διοικητικό Συμβούλιο, μέχρι τις τοπικές επιτροπές θα πρέπει να κατέχουν τα προσόντα και να αξιολογούνται για την ικανότητά τους από την Κεντρική Συνεργατική Τράπεζα, και ο διορισμός να γίνεται από το Υπουργείο Οικονομικών.

(v) Εφαρμογή πολιτικής μείωσης των επισφαλειών μέσω μείωσης των επιτοκίων και επέκτασης της περιόδου αποπληρωμής των δανείων.

Το κυριότερο μέλημα του κράτους θα είναι να μην επιτραπεί η επιστροφή του Συνεργατισμού πίσω σε αυτούς που έχουν την ευθύνη να οδηγηθεί ένας οργανισμός με την δική του ιστορία και προσφορά στα πρόθυρα της κατάρρευσης.

Flickr Feed

Παρ, 23 Φεβ 2018

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης, θα συμμετάσχει στο 1ο Κοινοπολιτειακό Κοινοβουλευτικό Φόρουμ, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στο Λονδίνο, από τις 26 Φεβρουαρίου μέχρι και την 1η Μαρτίου 2018.

Το Φόρουμ θα πραγματοποιηθεί πριν τη Διάσκεψη Αρχηγών Κρατών της Κοινοπολιτείας (CHOGM), η οποία θα λάβει χώρα τον Απρίλιο του 2018 στο Λονδίνο. Στόχος του Φόρουμ είναι να εξετάσει τα θέματα, στα οποία θα επικεντρωθεί η επικείμενη CHOGM.

Στο πλαίσιο των εργασιών του Φόρουμ, θα εξεταστούν, μεταξύ άλλων, θέματα που άπτονται της κοινοβουλευτικής εξουσίας, όπως ο ρόλος των Κοινοβουλίων για πιο αποτελεσματικό έλεγχο της εκτελεστικής εξουσίας, οι στόχοι αειφόρου ανάπτυξης, η χρηματοδότηση αναπτυξιακών έργων, η παγκόσμια υγεία, η κλιματική αλλαγή, η προώθηση μιας ανοικτής, μοντέρνας και χωρίς αποκλεισμούς δημοκρατίας, καθώς και η παράνομη διακίνηση ατόμων και η εκμετάλλευση παιδιών.

Κατά τη διάρκεια του Φόρουμ, ο κ. Τορναρίτης θα έχει επαφές με Βρετανούς πολιτικούς αξιωματούχους καθώς και με κοινοβουλευτικές αντιπροσωπίες άλλων χωρών μελών της Κοινοπολιτείας.

Λευκωσία, 23 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Δήλωση του Κοινοβουλευτικού Εκπροσώπου του ΔΗΣΥ κ. Νίκου Τορναρίτη:

Ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού

Σε μια περίοδο που φυσιολογικά θα έπρεπε να ξεκινούσαν οι προσπάθειες για να δρομολογηθούν οι διαδικασίες διαπραγμάτευσης για την επίλυση του Κυπριακού, η Τουρκία δυστυχώς ακολουθεί το δρόμο της αντιπαράθεσης, δεσμεύοντας συγκεκριμένη περιοχή στην κυπριακή ΑΟΖ και παρεμποδίζοντας το γεωτρύπανο της ιταλικής εταιρείας ΕΝΙ «Saipem 12000».

Οι προκλητικές ενέργειες της Τουρκίας στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν αφορούν μόνο την Κύπρο. Αφορούν και την ίδια την ΕΕ εφόσον επηρεάζονται τα ζωτικά συμφέροντα ενός κράτους μέλους της.

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο γίνονται και οι επόμενες κινήσεις του Προέδρου Αναστασιάδη, ο οποίος θα ενημερώσει τους ηγέτες των χωρών μελών της ΕΕ για τις τουρκικές προκλήσεις στην αυριανή σύνοδο του Άτυπου Ευρωπαϊκού Συμβουλίου που θα διεξαχθεί στις Βρυξέλλες.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός στηρίζει απόλυτα τις ενέργειες του Προέδρου Αναστασιάδη για τη διασφάλιση των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Κυπριακής Δημοκρατίας, με την αξιοποίηση όλων των διπλωματικών και θεσμικών μέσων που μας προσδίδει ιδιαίτερα η ιδιότητα του κράτους μέλους της ΕΕ.
Χαιρετίζουμε παράλληλα το πνεύμα ενότητας και συναντίληψης που επικράτησε στη χθεσινή σύσκεψη των πολιτικών αρχηγών. Στην προάσπιση των εθνικών συμφερόντων άλλωστε, δεν χωρά καμία μικροκομματική προσέγγιση.

Θέλουμε να ελπίζουμε ότι σύντομα θα υπάρξει αποκλιμάκωση της έντασης που δημιούργησε η Τουρκία, έτσι ώστε να ανοίξει και πάλι ο δρόμος για επανέναρξη του διαλόγου για επίλυση του Κυπριακού.


Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018

Πεμ, 22 Φεβ 2018

Ατυχής και άστοχη η ιδέα της ηγεσίας της ΟΕΛΜΕΚ να αμφισβητεί, πριν καν εφαρμοστεί, το νέο κανονιστικό πλαίσιο και την οργάνωση του σχολικού προγράμματος

Πρέπει να σημειώσουμε με έμφαση ότι είναι ατυχής και άστοχη η πρωτοβουλία που παίρνει η ηγεσία της Ο.Ε.Λ.Μ.Ε.Κ. προωθώντας διαδικασία αμφισβήτησης των θεσπισμένων κανονισμών λειτουργίας των σχολείων μέσα από καταχρηστικά αποκαλούμενο “δημοψήφισμα” για την οργάνωση του σχολικού έτους σε τετράμηνα.
Είναι εντελώς άστοχη διότι δίνει ένα απαράδεκτα κακό παράδειγμα, ότι δηλαδή νόμοι του κράτους μπορεί να μην εφαρμόζονται επειδή δεν αρέσουν σε μια ομάδα ενδιαφερομένων πολιτών. Διότι η εφαρμογή του σχολικού προγράμματος και των διαγνωστικών ελέγχων και εξετάσεων διέπεται από κανονιστική νομοθεσία και δεν εξαρτάται από την άποψη της κυβέρνησης, του υπουργείου ή των συνδικαλιστικών οργανώσεων. Αλίμονο εάν εμπεδωθεί η ιδέα ότι όποιος νόμος ή κανονισμός δεν αρέσει σε κάποιους μπορεί να αναιρείται με αυτοσχέδια συνδικαλιστικά “δημοψηφίσματα”!

Είναι, όμως και ατυχής ιδέα. Διότι μέσα από το αιτιολογικό που προβάλλει η ηγεσία της οργάνωσης προωθείται ξανά η παρωχημένη αντίληψη ότι θα πρέπει να καλλιεργείται στο σχολείο μια γενικευμένη “νοοτροπία της ευκολίας”. Η ιδέα ότι θα ήταν καλό για τα παιδιά μόνο ό,τι είναι “εύκολο” και η αντίληψη ότι πρέπει να αποφεύγεται η προσπάθεια και ο κόπος αδικεί τους νέους και το μέλλον τους. Είναι ένα από τα βασικά αίτια που οδηγούσαν στο παρελθόν σε μια σταδιακή υποβάθμιση του επιπέδου σπουδών, όπως έδειχναν και τα σχετικά αποτελέσματα σε εξωτερικές διαγνωστικές διαδικασίες.

Εάν θέλουμε πραγματικά να αναβαθμίσουμε το δημόσιο σχολείο και το μαθησιακό περιεχόμενο των σπουδών προς όφελος των παιδιών μας πρέπει να εγκαταλείψουμε τέτοιες παρωχημένες αντιλήψεις που για χρόνια περιόριζαν την αποτελεσματικότητα του δημόσιου σχολείου εξωθώντας γονείς και μαθητές να αναζητούν αλλού τα αναγκαία γνωσιολογικά εφόδια.

Όσον αφορά την πολιτική διάσταση των πραγμάτων –γιατί προφανώς υπάρχει και αυτή- καλούμε τη συνδικαλιστική ηγεσία να σεβαστεί το πνεύμα των σημαντικών και ουσιαστικών αλλαγών που γίνονται τα τελευταία χρόνια στην εκπαίδευση και να μην προσπαθεί να αλλοιώσει τη λογική της αναβάθμισης του δημόσιου σχολείου και της παιδαγωγικής αποτελεσματικότητας του από την “πίσω πόρτα”. Οι αλλαγές που μετά από πολλή μελέτη και τεκμηρίωση έχουν εγκριθεί και τώρα εφαρμόζονται στο πλαίσιο της γενικότερης μεταρρύθμισης θα πρέπει να αφεθούν να αποδώσουν. Τυχόν βελτιωτικές αλλαγές που μπορεί να χρειαστούν, θα αναδειχθούν και θα αποφασισθούν μέσα από την εμπειρία και δεν μπορεί να δικαιολογούν απόπειρες για ματαίωση των αλλαγών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 22 Φεβρουαρίου 2018