Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Δευ, 08 Μάρ 2010
Γιώργου Κάρουλα, 
Επαρχιακού γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου

 
Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο

 

Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο: Μεταρρύθμιση για όραμα μέσα από διάλογο . . .

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) ως θεσμός αλλά και ως τρέχουσα εξελισσόμενη πραγματικότητα στην Κύπρο έχει τη δυνατότητα και μπορεί δυναμικά να συσσωρεύσει τεράστια πολιτική και κοινωνική διάσταση στη διαχείριση της ποιότητας ζωής μας σε ένα «νέο και ανασυσταμένο» σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος.

Η πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη βρίσκεται σήμερα σε κρίσιμο ιστορικό σημείο αναδιάρθρωσης. Σύμφωνα με τη Μελέτη για την Αναδιάρθρωση της ΤΑ στην Κύπρο από το έγκυρο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης της Ελλάδας, χρειάζεται μια τεκμηριωμένη στο μέγιστο δυνατό βαθμό επανατοποθέτηση της πορείας και του ρόλου της, ώστε να μπορέσει να είναι περισσότερο αποτελεσματική και χρήσιμη στη διαχείριση των τοπικών ζητημάτων προς όφελος της κοινωνίας των πολιτών. Η κατεύθυνση της μεταρρύθμισης, πολύ σωστά ορίζεται από τον οριστικό ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας, αλλά και από τα γενικότερα μηνύματα και τις αλλαγές που επιβάλλονται λόγω παγκοσμιοποίησης και της οικονομικής κρίσης. Ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με τις καινούριες εμπειρίες στους τρόπους διατύπωσης των δημοσίων πολιτικών, στον τομέα της ανθρώπινης γνώσης και μάθησης, αλλά και στον πλούτο που έχει συσσωρευτεί στα ζητήματα της σύγχρονης διακυβέρνησης.

Μεταρρύθμιση ορίζεται αρχικά με “την επανατοποθέτηση της πορείας και του ρόλου της ΤΑ”. Είναι προφανές ότι θα έχει για πολλούς λόγους τεράστιες δυσκολίες και χρειάζεται πρωτότυπες και καλά οργανωμένες διαδικασίες. Αυτή την κρίσιμη μεταβατική στιγμή ο προσδιορισμός ενός μοντέλου του “Δήμου του Μέλλοντος”, μαζί με την περιγραφή της προσπάθειας και των διαδικασιών που χρειάζονται για τη μεταρρύθμιση των θεσμών και των πρακτικών που συνθέτουν το οικοδόμημα της ΤΑ, είναι ένα μεγάλο ζητούμενο από πολιτική και διοικητική άποψη.

Η μεταρρύθμιση ως έννοια ορίζεται με ευρύτητα στη βιβλιογραφία αλλά και στην καθημερινή ζωή και δράση. Στις περισσότερες των περιπτώσεων πρόκειται πάντως για το μετασχηματισμό μιας κατάστασης πραγμάτων Α σε μια άλλη κατάσταση Β, η οποία τοποθετείται σε απώτερο μελλοντικό χρόνο και όπου συνήθως η κατάσταση Α και ιδιαιτέρως η Β, αλλά και η διαδρομή μετάβασης ΑΒ είναι ασαφώς ορισμένα και άγνωστα. Οι καταστάσεις προς μετασχηματισμό δεν εξυπηρετούν τους πολίτες και δεν συνεισφέρουν αποτελεσματικά στη λειτουργία του κράτους. Και για τις οποίες η πολιτική εξουσία και οι πολίτες επιζητούν πολλές φορές αλλαγές και διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας και απόδοσης. Οι μεταρρυθμίσεις μπορούν να έχουν πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό ή και τεχνικό περιεχόμενο, ανάλογα με την κατάσταση που πρέπει να μετασχηματιστεί. Με ανάλογη σειρά κλιμακώνεται και η δυσκολία στην υλοποίηση-πραγματοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Οι ευρύτερες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές έχουν μεγάλες δυσκολίες στην υλοποίησή τους, γιατί εμπεριέχουν τον ανθρώπινο παράγοντα, τις ανάγκες και τις αντιδράσεις του ως κύριου συντελεστή της πορείας τους, αλλά και ως αποδέκτη του τελικού αποτελέσματος.

Μιλώντας για μεταρρύθμιση πρέπει πολύ σωστά να στοχεύουμε προς τη μονάδα αυτή που θα μετουσιώσει και θα εφαρμόσει τη μεταρρύθμιση. Η μονάδα αυτή αυτοδιοίκησης δεν είναι άλλη από το όραμα του Δήμου. Όπως φαίνεται και από τα προηγούμενα, μόνο η διατύπωση και υιοθέτηση ενός οράματος για το «Δήμο του 21ου Αιώνα» θα μπορούσε να κινητοποιήσει δυνάμεις για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στην κατεύθυνση που μας ενδιαφέρει. Το όραμα μπορεί να βασίζεται στις μεγάλες εμπειρίες της Διοικητικής Επιστήμης και του Προγραμματισμού αλλά και της διοικητικής πρακτικής της πρόσφατης περιόδου αλλά και στη πρόοδο που έγινε στα ζητήματα της ανθρώπινης γνώσης και μάθησης και στην εμπειρία που έχει καταγραφεί στη διακυβέρνηση συστημάτων, ανθρώπων και παραγωγικών μηχανισμών. Το όραμα για ένα Δήμο που ενσωματώνει στη ζωή του και στις σχέσεις με τους πολίτες νέες δημόσιες πολιτικές, τη σύγχρονη γνώση και διακυβέρνηση θα μπορούσε να γίνει το πρότυπο για εφαρμογή και υλοποίηση. Ένα Δήμο που μπορεί να ενσωματώσει και να υλοποιήσει τη σύγχρονη διοικητική ικανότητα μέσα από την ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

Ας επιχειρήσουμε λοιπόν την προώθηση ενός οράματος «Δήμου του 21ου Αιώνα» μαζί με τις απαραίτητες μεταρρυθμιστικές διαδικασίες, το οποίο να ενσωματώνει ό,τι πιο σύγχρονο έχει συντελεστεί μέχρι σήμερα στα θέματα της ανθρώπινης γνώσης και της σύγχρονης διακυβέρνησης υλοποιώντας προγράμματα μετασχηματισμού.

Για να γίνει αυτό το έργο χρειάζεται η εργασία πολλών. Είναι απαραίτητη μια ειδική προσπάθεια ανάπτυξης και προώθησης μιας «τεχνογνωσίας και κουλτούρας μεταρρυθμίσεων», η οποία θα μπορούσε αναδειχτεί ποιοτικά στο χώρο της ΤΑ. Χρειάζεται όμως πολλή προσοχή γιατί οι μεταρρυθμίσεις, όπως αποδεικνύεται από την πράξη επιχειρούνται συχνά και παρά τις προσπάθειες στο τέλος αποτυγχάνουν, τουλάχιστον εν μέρει. Εκκινώντας από τις κοινωνικές διεργασίες και ό,τι αυτές συνεπάγονται, φτάνουμε στις δημόσιες πολιτικές και στα συστήματα διακυβέρνησης μέσα από τη διαχείριση και τη χρησιμοποίηση της γνώσης. Η προσπάθειά μας κατατείνει στην περιγραφή περισσότερο μιας διαδρομής οικοδόμησης του ΄΄Δήμου του 21ου Αιώνα΄΄, των δυσκολιών που παρουσιάζονται, των τρόπων υπέρβασής τους και λιγότερο στην ακριβή περιγραφή του.

 

Καταλήγουμε λοιπόν σε δύο γενικά συνεπακόλουθα συμπεράσματα:

1. Όπως η όλη μελέτη και παραδοτέα για την Αναδιάρθρωση της ΤΑ στηρίχτηκαν στη γνώση στον τομέα και στην εμπειρία των Κυπρίων εμπλεκόμενων κατά παρόμοιο τρόπο πρέπει να στηριχτεί και να τροχοδρομηθεί η όλη πορεία μετάβασης προς μια σύγχρονη πραγματική αυτοδιοίκηση με τις περιφέρειες να ωριμάζουν έτσι που να δεχθούν αυξημένες αρμοδιότητες αλλά και με όλα τα αναγκαία εφόδια αποκέντρωσης, ανάπτυξης και οικονομικής αυτοτέλειας.

2. το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών με την Ένωση Δήμων και την Ένωση Κοινοτήτων ως τον κύριο άξονα έχει όλη την ευθύνη να σχεδιάσει την όλη πορεία μεταρρύθμισης και ωρίμανσης. Στην πρώτη φάση, την προπαρασκευαστική, πρέπει να διαφανεί η αποφασιστικότητα για πραγματικό δημόσιο διάλογο με λογοδοσία και με βέλτιστες πρακτικές με στόχο την ολική ποιότητα. Ο δημόσιος διάλογος πρέπει αναντίλεκτα να θεμελιωθεί σε γερές βάσεις δημοκρατικής συμμετοχικότητας και να συνδέεται με την υιοθέτηση της προσέγγισης σχεδιασμού και υλοποίησης πολιτικών από κάτω προς τα πάνω, ταυτόχρονα με την προσέγγιση από πάνω προς τα κάτω, να αναγνωρίζει τη θεσμοθέτηση συμμετοχικών θεσμών με ουσιαστικές αρμοδιότητες.

 

Επειδή η εμπειρία στον τομέα καταδεικνύει ότι το θέμα της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης χρειάζεται πολιτικές, ο σχεδιασμός της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης πρέπει να βασιστεί σε ορισμένες σταθερές αρχές τις οποίες οι άμεσα εμπλεκόμενοι και η κοινωνία των πολιτών πρέπει να καταστούν κοινωνοί. Η όποια διάφανη διαδικασία πρέπει να οδηγήσει στην κατανόηση από την πλευρά των πολιτών και των αιρετών της αναγκαιότητας διαμόρφωσης ισόρροπων νέων δομών που θα διακρίνονται όσον αφορά την ανάγκη υιοθέτησης νέων δομών και προτεραιοτήτων για μια πραγματική ποιότητα ζωής μέσα από την ενισχυμένη τοπική ταυτότητα.

Flickr Feed

Παρ, 23 Ιούν 2017

Ανακοίνωση Εκπρ. Τύπου ΔΗΣΥ, Πρ. Προδρόμου

Υιοθετώντας πλήρως τις συστάσεις της UNESCO και συμπαραστεκόμενοι στην Ελληνική κυβέρνηση, αναμένουμε από την Τουρκία να εγκαταλείψει τις απαράδεκτες παρεμβάσεις στην Αγία Σοφία.

Εκφράζουμε την έντονη αντίθεσή μας στην απόπειρα να αλλοιωθεί ο χαρακτήρας του ιστορικού μνημείου της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς που είναι ο ναός της Αγίας Σοφίας στην Κωνσταντινούπολη και να μετατραπεί ουσιαστικά σε τζαμί.

Εκτός από καταδικαστέα, αυτή η ενέργεια προκαλεί και έντονη ανησυχία από τη στιγμή που παίρνει καθαρά την τροπή κρατικής πολιτικής. Είναι ιδιαίτερα ανησυχητικό ότι με τα επικίνδυνα φαινόμενα θρησκευτικού φανατισμού και μίσους που καλλιεργούνται στις μέρες μας, η ίδια η κυβέρνηση της Τουρκίας δείχνει να κινείται με λογική πολιτικής χρήσης της θρησκείας.

Εκφράζοντας την πλήρη συμπαράστασή μας στην ελληνική κυβέρνηση, αναμένουμε ότι θα βρουν την απήχηση που ταιριάζει τα διαβήματά της στη διεθνή κοινότητα και στον πολιτισμένο κόσμο. Υιοθετώντας πλήρως τη θέση της UNESCO και πιστεύοντας ότι “η Αγία Σοφία είναι ένα από τα πιο σημαντικά μνημεία της πολιτιστικής κληρονομιάς στον κόσμο και έχει υψηλό συμβολισμό για πολλούς πολιτισμούς, άρα είναι παγκόσμιο”, αναμένουμε από τις τουρκικές αρχές να την σεβαστούν και να ανταποκριθούν στις συστάσεις του πολιτιστικού βραχίονα των Ηνωμένων Εθνών και να εγκαταλείψουν τις προκλητικές ενέργειες και παρεμβάσεις.

Παρ, 23 Ιούν 2017

Με αφορμή τα 41 χρόνια από την Ίδρυση του, ο Δημοκρατικός Συναγερμός

σας προσκαλεί σε γιορταστική συναυλία με την

Λαϊκή Ορχήστρα

υπό την διεύθυνση του Μάριου Μελετίου.

4 Ιουλίου 2017 - ώρα 7:00 μ.μ.

στο Πάρκο Ακρόπολης

 

Πεμ, 22 Ιούν 2017

Δηλώσεις του Κοιν. Εκπροσώπου κ. Νίκου Τορναρίτη μετά την συνάντηση της ηγεσίας ΔΗΣΥ με την Πρέσβειρα των ΗΠΑ κα. Kathleen Ann Doherty.


Σήμερα με την συνάντηση με την Πρέσβειρα των ΗΠΑ, έκλεισε ένας κύκλος συναντήσεων της ηγεσίας του ΔΗΣΥ ΜΕ τους πρέσβεις των Μονίμων Μελών του Συμβουλίου Ασφαλείας των Η.Ε.

Πρέπει να σας αναφέρω ότι οι συναντήσεις υπήρξαν παραγωγικές. Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ ανέπτυξε στους συνομιλητές του, τις θέσεις της πλευράς μας όσον αφορά το κυπριακό και ειδικότερα το μεγάλο θέμα της Ασφάλειας.

Πρέπει να πω ότι βρήκαμε ανταπόκριση από τους συνομιλητές μας. Βρήκαμε ανταπόκριση στο γεγονός ότι το απηρχαιωμένο σύστημα εγγυήσεων του 1960, δεν πρέπει να συνεχίσει να υπάρχει. 

Από κει και πέρα πρέπει να σας πω ότι όλοι οι συνομιλητές μας έχουν εκφράσει την επιθυμία να συμβάλουν ενεργά στην διάσκεψη της Ελβετίας στο Κρανς Μοντάνα.

Όσον αφορά τον δημόσιο διάλογο σε σχέση με το κοινό έγγραφο των Η.Ε. το οποίο είναι εμπιστευτικό, άρα και δεν μπορώ να παραθέσω και να αναλύσω επακριβώς το τι αναφέρεται στο συγκεκριμένο έγγραφο. Εκείνο που μπορώ να σας πως είναι ότι είναι ένα έγγραφο εργασίας και ταυτόχρονα πολιτικό έγγραφο. Μπορώ να σας προσθέσω ότι καταθέσαμε και καταθέτουμε παρατηρήσεις. Υπάρχουν σημεία τα οποία είναι θετικά για την πλευρά μας και υπάρχουν και σημεία, όπως είπα,  για τα οποία θα καταθέσουμε τις παρατηρήσεις μας. Γενικά κρίνουμε ότι το συγκεκριμένο έγγραφο κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, από κει και πέρα παραμένει ένα έγγραφο εργασίας.

Εμείς, αναμένουμε στην Ελβετία, στο Κρανς Μοντάνα, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων, την Τουρκία. Αυτά όλα τα μηνύματα που στέλνει τον τελευταίο καιρό να τα εφαρμόσει στην πράξη. Να καταθέσει προτάσεις τέτοιες, μέσα από τις οποίες διαγράφονται τα επεμβατικά δικαιώματα στην Κύπρο και αποχωρεί πλήρως ο κατοχικός στρατός.

Ερώτηση: Λεπτομέρειες του εγγράφου έχουν ήδη δημοσιευτεί και γίνεται πολύ συζήτηση για το τι προτείνει ο κ. Έιντε σε σχέση με αντικατάσταση της συνθήκης εγγυήσεων με μια συνθήκη εφαρμογής και πολλοί θεωρούν ότι αυτή η πρόταση εμπεριέχει κινδύνους για την Κ.Δ.. Έχετε να κάνετε κάποιο σχόλιο;      

Πάντοτε η πλευρά μας τοποθετείτο και έλεγε ότι θέλουμε και την εγγύηση εφαρμογής της λύσης. Να σας υπενθυμίσω ότι ήταν ένας από τους βασικούς λόγους που ο λαός μας στο παρελθόν απέρριψε ένα σχέδιο των Η.Ε. (σ.σ. που δεν περιείχε εγγύηση εφαρμογής λύσης). Εμείς θέλουμε την εγγύηση εφαρμογής της λύσης. Τώρα, το ποιος τελικά θα είναι ο μηχανισμός εκείνος, που θα εγγυηθεί την εφαρμογή της λύσης, θα το δούμε στην Ελβετία. Είναι θέμα των συνομιλιών, δεν είναι προφανώς θέμα, κανενός άλλου.