Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Δευ, 08 Μάρ 2010
Γιώργου Κάρουλα, 
Επαρχιακού γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου

 
Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο

 

Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο: Μεταρρύθμιση για όραμα μέσα από διάλογο . . .

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) ως θεσμός αλλά και ως τρέχουσα εξελισσόμενη πραγματικότητα στην Κύπρο έχει τη δυνατότητα και μπορεί δυναμικά να συσσωρεύσει τεράστια πολιτική και κοινωνική διάσταση στη διαχείριση της ποιότητας ζωής μας σε ένα «νέο και ανασυσταμένο» σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος.

Η πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη βρίσκεται σήμερα σε κρίσιμο ιστορικό σημείο αναδιάρθρωσης. Σύμφωνα με τη Μελέτη για την Αναδιάρθρωση της ΤΑ στην Κύπρο από το έγκυρο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης της Ελλάδας, χρειάζεται μια τεκμηριωμένη στο μέγιστο δυνατό βαθμό επανατοποθέτηση της πορείας και του ρόλου της, ώστε να μπορέσει να είναι περισσότερο αποτελεσματική και χρήσιμη στη διαχείριση των τοπικών ζητημάτων προς όφελος της κοινωνίας των πολιτών. Η κατεύθυνση της μεταρρύθμισης, πολύ σωστά ορίζεται από τον οριστικό ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας, αλλά και από τα γενικότερα μηνύματα και τις αλλαγές που επιβάλλονται λόγω παγκοσμιοποίησης και της οικονομικής κρίσης. Ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με τις καινούριες εμπειρίες στους τρόπους διατύπωσης των δημοσίων πολιτικών, στον τομέα της ανθρώπινης γνώσης και μάθησης, αλλά και στον πλούτο που έχει συσσωρευτεί στα ζητήματα της σύγχρονης διακυβέρνησης.

Μεταρρύθμιση ορίζεται αρχικά με “την επανατοποθέτηση της πορείας και του ρόλου της ΤΑ”. Είναι προφανές ότι θα έχει για πολλούς λόγους τεράστιες δυσκολίες και χρειάζεται πρωτότυπες και καλά οργανωμένες διαδικασίες. Αυτή την κρίσιμη μεταβατική στιγμή ο προσδιορισμός ενός μοντέλου του “Δήμου του Μέλλοντος”, μαζί με την περιγραφή της προσπάθειας και των διαδικασιών που χρειάζονται για τη μεταρρύθμιση των θεσμών και των πρακτικών που συνθέτουν το οικοδόμημα της ΤΑ, είναι ένα μεγάλο ζητούμενο από πολιτική και διοικητική άποψη.

Η μεταρρύθμιση ως έννοια ορίζεται με ευρύτητα στη βιβλιογραφία αλλά και στην καθημερινή ζωή και δράση. Στις περισσότερες των περιπτώσεων πρόκειται πάντως για το μετασχηματισμό μιας κατάστασης πραγμάτων Α σε μια άλλη κατάσταση Β, η οποία τοποθετείται σε απώτερο μελλοντικό χρόνο και όπου συνήθως η κατάσταση Α και ιδιαιτέρως η Β, αλλά και η διαδρομή μετάβασης ΑΒ είναι ασαφώς ορισμένα και άγνωστα. Οι καταστάσεις προς μετασχηματισμό δεν εξυπηρετούν τους πολίτες και δεν συνεισφέρουν αποτελεσματικά στη λειτουργία του κράτους. Και για τις οποίες η πολιτική εξουσία και οι πολίτες επιζητούν πολλές φορές αλλαγές και διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας και απόδοσης. Οι μεταρρυθμίσεις μπορούν να έχουν πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό ή και τεχνικό περιεχόμενο, ανάλογα με την κατάσταση που πρέπει να μετασχηματιστεί. Με ανάλογη σειρά κλιμακώνεται και η δυσκολία στην υλοποίηση-πραγματοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Οι ευρύτερες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές έχουν μεγάλες δυσκολίες στην υλοποίησή τους, γιατί εμπεριέχουν τον ανθρώπινο παράγοντα, τις ανάγκες και τις αντιδράσεις του ως κύριου συντελεστή της πορείας τους, αλλά και ως αποδέκτη του τελικού αποτελέσματος.

Μιλώντας για μεταρρύθμιση πρέπει πολύ σωστά να στοχεύουμε προς τη μονάδα αυτή που θα μετουσιώσει και θα εφαρμόσει τη μεταρρύθμιση. Η μονάδα αυτή αυτοδιοίκησης δεν είναι άλλη από το όραμα του Δήμου. Όπως φαίνεται και από τα προηγούμενα, μόνο η διατύπωση και υιοθέτηση ενός οράματος για το «Δήμο του 21ου Αιώνα» θα μπορούσε να κινητοποιήσει δυνάμεις για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στην κατεύθυνση που μας ενδιαφέρει. Το όραμα μπορεί να βασίζεται στις μεγάλες εμπειρίες της Διοικητικής Επιστήμης και του Προγραμματισμού αλλά και της διοικητικής πρακτικής της πρόσφατης περιόδου αλλά και στη πρόοδο που έγινε στα ζητήματα της ανθρώπινης γνώσης και μάθησης και στην εμπειρία που έχει καταγραφεί στη διακυβέρνηση συστημάτων, ανθρώπων και παραγωγικών μηχανισμών. Το όραμα για ένα Δήμο που ενσωματώνει στη ζωή του και στις σχέσεις με τους πολίτες νέες δημόσιες πολιτικές, τη σύγχρονη γνώση και διακυβέρνηση θα μπορούσε να γίνει το πρότυπο για εφαρμογή και υλοποίηση. Ένα Δήμο που μπορεί να ενσωματώσει και να υλοποιήσει τη σύγχρονη διοικητική ικανότητα μέσα από την ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

Ας επιχειρήσουμε λοιπόν την προώθηση ενός οράματος «Δήμου του 21ου Αιώνα» μαζί με τις απαραίτητες μεταρρυθμιστικές διαδικασίες, το οποίο να ενσωματώνει ό,τι πιο σύγχρονο έχει συντελεστεί μέχρι σήμερα στα θέματα της ανθρώπινης γνώσης και της σύγχρονης διακυβέρνησης υλοποιώντας προγράμματα μετασχηματισμού.

Για να γίνει αυτό το έργο χρειάζεται η εργασία πολλών. Είναι απαραίτητη μια ειδική προσπάθεια ανάπτυξης και προώθησης μιας «τεχνογνωσίας και κουλτούρας μεταρρυθμίσεων», η οποία θα μπορούσε αναδειχτεί ποιοτικά στο χώρο της ΤΑ. Χρειάζεται όμως πολλή προσοχή γιατί οι μεταρρυθμίσεις, όπως αποδεικνύεται από την πράξη επιχειρούνται συχνά και παρά τις προσπάθειες στο τέλος αποτυγχάνουν, τουλάχιστον εν μέρει. Εκκινώντας από τις κοινωνικές διεργασίες και ό,τι αυτές συνεπάγονται, φτάνουμε στις δημόσιες πολιτικές και στα συστήματα διακυβέρνησης μέσα από τη διαχείριση και τη χρησιμοποίηση της γνώσης. Η προσπάθειά μας κατατείνει στην περιγραφή περισσότερο μιας διαδρομής οικοδόμησης του ΄΄Δήμου του 21ου Αιώνα΄΄, των δυσκολιών που παρουσιάζονται, των τρόπων υπέρβασής τους και λιγότερο στην ακριβή περιγραφή του.

 

Καταλήγουμε λοιπόν σε δύο γενικά συνεπακόλουθα συμπεράσματα:

1. Όπως η όλη μελέτη και παραδοτέα για την Αναδιάρθρωση της ΤΑ στηρίχτηκαν στη γνώση στον τομέα και στην εμπειρία των Κυπρίων εμπλεκόμενων κατά παρόμοιο τρόπο πρέπει να στηριχτεί και να τροχοδρομηθεί η όλη πορεία μετάβασης προς μια σύγχρονη πραγματική αυτοδιοίκηση με τις περιφέρειες να ωριμάζουν έτσι που να δεχθούν αυξημένες αρμοδιότητες αλλά και με όλα τα αναγκαία εφόδια αποκέντρωσης, ανάπτυξης και οικονομικής αυτοτέλειας.

2. το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών με την Ένωση Δήμων και την Ένωση Κοινοτήτων ως τον κύριο άξονα έχει όλη την ευθύνη να σχεδιάσει την όλη πορεία μεταρρύθμισης και ωρίμανσης. Στην πρώτη φάση, την προπαρασκευαστική, πρέπει να διαφανεί η αποφασιστικότητα για πραγματικό δημόσιο διάλογο με λογοδοσία και με βέλτιστες πρακτικές με στόχο την ολική ποιότητα. Ο δημόσιος διάλογος πρέπει αναντίλεκτα να θεμελιωθεί σε γερές βάσεις δημοκρατικής συμμετοχικότητας και να συνδέεται με την υιοθέτηση της προσέγγισης σχεδιασμού και υλοποίησης πολιτικών από κάτω προς τα πάνω, ταυτόχρονα με την προσέγγιση από πάνω προς τα κάτω, να αναγνωρίζει τη θεσμοθέτηση συμμετοχικών θεσμών με ουσιαστικές αρμοδιότητες.

 

Επειδή η εμπειρία στον τομέα καταδεικνύει ότι το θέμα της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης χρειάζεται πολιτικές, ο σχεδιασμός της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης πρέπει να βασιστεί σε ορισμένες σταθερές αρχές τις οποίες οι άμεσα εμπλεκόμενοι και η κοινωνία των πολιτών πρέπει να καταστούν κοινωνοί. Η όποια διάφανη διαδικασία πρέπει να οδηγήσει στην κατανόηση από την πλευρά των πολιτών και των αιρετών της αναγκαιότητας διαμόρφωσης ισόρροπων νέων δομών που θα διακρίνονται όσον αφορά την ανάγκη υιοθέτησης νέων δομών και προτεραιοτήτων για μια πραγματική ποιότητα ζωής μέσα από την ενισχυμένη τοπική ταυτότητα.

Flickr Feed

Τρι, 11 Δεκ 2018

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, πραγματοποίησε σήμερα συνάντηση με την ηγεσία της Παγκύπριας Οργάνωσης Πολυτέκνων (Π.Ο.Π), μετά από πρωτοβουλία της οργάνωσης.

Ένα από τα κύρια θέματα συζήτησης ήταν το Δημογραφικό, ως ένα από τα σοβαρά προβλήματα που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει η χώρα μας. Επίσης, μεταξύ άλλων, συζητήθηκε και η επιδοματική πολιτική προς τους πολύτεκνους.

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού διαβεβαίωσε την ηγεσία της Οργάνωσης Πολυτέκνων για την στήριξή του, τόσο προς την οργάνωση όσο και προς όλες τις οικογένειες πολυτέκνων, επαναλαμβάνοντας ότι στόχος του Δημοκρατικού Συναγερμού είναι η συνεχής ενίσχυση της κοινωνικής πολιτικής που αφορά τις πολύτεκνες οικογένειες.

Λευκωσία, 11 Δεκεμβρίου 2018

Τρι, 11 Δεκ 2018

Μετά από τα χθεσινά δημοσιεύματα για την απόφαση του Μόνιμου Κακουργιοδικείου Λευκωσίας αναφορικά με το περιστατικό της σεξουαλικής κακοποίησης ανήλικης με νοητική αναπηρία, επιθυμώ να εκφράσω την απογοήτευσή μου για την ποινή που επιβλήθηκε και πως είναι αδήριτη ανάγκη οι αποφάσεις του Δικαστηρίου για τέτοια περιστατικά να είναι παραδειγματικές και αποτρεπτικές.

Η ποινή που επιβλήθηκε σε συνάρτηση με τους τόσο επιβαρυντικούς παράγοντες που συνυπήρχαν – όπως του ότι πρόκειται για ένα παιδί που δεν ήταν σε θέση να προστατεύσει τον εαυτό του ή να επεξεργαστεί αυτή την τραυματική εμπειρία, ότι ο θύτης προερχόταν από το περιβάλλον εμπιστοσύνης ενός ευάλωτου παιδιού, ότι υπήρχε βία και επανάληψη αυτού του εγκλήματος για μεγάλο χρονικό διάστημα και τα ψυχικά τραύματα που έχει υποστεί το θύμα – είναι απογοητευτικά χαμηλή!!

Είμαι βέβαιη ότι η Νομική Υπηρεσία σωστά θα ασκήσει έφεση και ταυτόχρονα, οι αρμόδιοι φορείς σε συνεννόηση με τη «Φωνή» θα μελετήσουν τους λόγους που μετά από τόσες προσπάθειες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για τη σεξουαλική κακοποίηση και εκμετάλλευση ανηλίκων και τις σαφείς πρόνοιες της νομοθεσίας που είναι απόλυτα σωστή να συνεχίζουμε να βλέπουμε ποινές χάδι.

Δυστυχώς, έχουμε αρκετό δρόμο να διανύσουμε ώστε τα παιδιά που βιώνουν τέτοιες τραυματικές εμπειρίες να αποκτήσουν πραγματικά φωνή.

Στέλλα Κυριακίδου, Βουλευτής | Αντιπρόεδρος ΔΗΣΥ

Λευκωσία, 11 Δεκεμβρίου 2018

Τρι, 11 Δεκ 2018

Τέσσερις μέρες πριν την κάθοδο της κας Λουτ στην Κύπρο, σε τί εξυπηρετεί το στόχο της επανέναρξης του διαλόγου, αυτή η επίθεση του ΑΚΕΛ προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας;

Αυτή την ώρα, την πιο κρίσιμη ώρα για το μέλλον του τόπου μας όπως και το ΑΚΕΛ υπογραμμίζει, χρειάζεται να δείξουμε όλοι μας στην πράξη τη μέγιστη υπευθυνότητα και να ενισχύσουμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας στην προσπάθεια των επόμενων ημερών για να επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις, στο πλαίσιο των αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ και των παραμέτρων του Γενικού Γραμματέα κ. Γκουτέρες.

Λευκωσία, 11 Δεκεμβρίου 2018