Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Δευ, 08 Μάρ 2010
Γιώργου Κάρουλα, 
Επαρχιακού γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου

 
Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο

 

Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο: Μεταρρύθμιση για όραμα μέσα από διάλογο . . .

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) ως θεσμός αλλά και ως τρέχουσα εξελισσόμενη πραγματικότητα στην Κύπρο έχει τη δυνατότητα και μπορεί δυναμικά να συσσωρεύσει τεράστια πολιτική και κοινωνική διάσταση στη διαχείριση της ποιότητας ζωής μας σε ένα «νέο και ανασυσταμένο» σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος.

Η πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη βρίσκεται σήμερα σε κρίσιμο ιστορικό σημείο αναδιάρθρωσης. Σύμφωνα με τη Μελέτη για την Αναδιάρθρωση της ΤΑ στην Κύπρο από το έγκυρο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης της Ελλάδας, χρειάζεται μια τεκμηριωμένη στο μέγιστο δυνατό βαθμό επανατοποθέτηση της πορείας και του ρόλου της, ώστε να μπορέσει να είναι περισσότερο αποτελεσματική και χρήσιμη στη διαχείριση των τοπικών ζητημάτων προς όφελος της κοινωνίας των πολιτών. Η κατεύθυνση της μεταρρύθμισης, πολύ σωστά ορίζεται από τον οριστικό ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας, αλλά και από τα γενικότερα μηνύματα και τις αλλαγές που επιβάλλονται λόγω παγκοσμιοποίησης και της οικονομικής κρίσης. Ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με τις καινούριες εμπειρίες στους τρόπους διατύπωσης των δημοσίων πολιτικών, στον τομέα της ανθρώπινης γνώσης και μάθησης, αλλά και στον πλούτο που έχει συσσωρευτεί στα ζητήματα της σύγχρονης διακυβέρνησης.

Μεταρρύθμιση ορίζεται αρχικά με “την επανατοποθέτηση της πορείας και του ρόλου της ΤΑ”. Είναι προφανές ότι θα έχει για πολλούς λόγους τεράστιες δυσκολίες και χρειάζεται πρωτότυπες και καλά οργανωμένες διαδικασίες. Αυτή την κρίσιμη μεταβατική στιγμή ο προσδιορισμός ενός μοντέλου του “Δήμου του Μέλλοντος”, μαζί με την περιγραφή της προσπάθειας και των διαδικασιών που χρειάζονται για τη μεταρρύθμιση των θεσμών και των πρακτικών που συνθέτουν το οικοδόμημα της ΤΑ, είναι ένα μεγάλο ζητούμενο από πολιτική και διοικητική άποψη.

Η μεταρρύθμιση ως έννοια ορίζεται με ευρύτητα στη βιβλιογραφία αλλά και στην καθημερινή ζωή και δράση. Στις περισσότερες των περιπτώσεων πρόκειται πάντως για το μετασχηματισμό μιας κατάστασης πραγμάτων Α σε μια άλλη κατάσταση Β, η οποία τοποθετείται σε απώτερο μελλοντικό χρόνο και όπου συνήθως η κατάσταση Α και ιδιαιτέρως η Β, αλλά και η διαδρομή μετάβασης ΑΒ είναι ασαφώς ορισμένα και άγνωστα. Οι καταστάσεις προς μετασχηματισμό δεν εξυπηρετούν τους πολίτες και δεν συνεισφέρουν αποτελεσματικά στη λειτουργία του κράτους. Και για τις οποίες η πολιτική εξουσία και οι πολίτες επιζητούν πολλές φορές αλλαγές και διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας και απόδοσης. Οι μεταρρυθμίσεις μπορούν να έχουν πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό ή και τεχνικό περιεχόμενο, ανάλογα με την κατάσταση που πρέπει να μετασχηματιστεί. Με ανάλογη σειρά κλιμακώνεται και η δυσκολία στην υλοποίηση-πραγματοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Οι ευρύτερες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές έχουν μεγάλες δυσκολίες στην υλοποίησή τους, γιατί εμπεριέχουν τον ανθρώπινο παράγοντα, τις ανάγκες και τις αντιδράσεις του ως κύριου συντελεστή της πορείας τους, αλλά και ως αποδέκτη του τελικού αποτελέσματος.

Μιλώντας για μεταρρύθμιση πρέπει πολύ σωστά να στοχεύουμε προς τη μονάδα αυτή που θα μετουσιώσει και θα εφαρμόσει τη μεταρρύθμιση. Η μονάδα αυτή αυτοδιοίκησης δεν είναι άλλη από το όραμα του Δήμου. Όπως φαίνεται και από τα προηγούμενα, μόνο η διατύπωση και υιοθέτηση ενός οράματος για το «Δήμο του 21ου Αιώνα» θα μπορούσε να κινητοποιήσει δυνάμεις για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στην κατεύθυνση που μας ενδιαφέρει. Το όραμα μπορεί να βασίζεται στις μεγάλες εμπειρίες της Διοικητικής Επιστήμης και του Προγραμματισμού αλλά και της διοικητικής πρακτικής της πρόσφατης περιόδου αλλά και στη πρόοδο που έγινε στα ζητήματα της ανθρώπινης γνώσης και μάθησης και στην εμπειρία που έχει καταγραφεί στη διακυβέρνηση συστημάτων, ανθρώπων και παραγωγικών μηχανισμών. Το όραμα για ένα Δήμο που ενσωματώνει στη ζωή του και στις σχέσεις με τους πολίτες νέες δημόσιες πολιτικές, τη σύγχρονη γνώση και διακυβέρνηση θα μπορούσε να γίνει το πρότυπο για εφαρμογή και υλοποίηση. Ένα Δήμο που μπορεί να ενσωματώσει και να υλοποιήσει τη σύγχρονη διοικητική ικανότητα μέσα από την ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

Ας επιχειρήσουμε λοιπόν την προώθηση ενός οράματος «Δήμου του 21ου Αιώνα» μαζί με τις απαραίτητες μεταρρυθμιστικές διαδικασίες, το οποίο να ενσωματώνει ό,τι πιο σύγχρονο έχει συντελεστεί μέχρι σήμερα στα θέματα της ανθρώπινης γνώσης και της σύγχρονης διακυβέρνησης υλοποιώντας προγράμματα μετασχηματισμού.

Για να γίνει αυτό το έργο χρειάζεται η εργασία πολλών. Είναι απαραίτητη μια ειδική προσπάθεια ανάπτυξης και προώθησης μιας «τεχνογνωσίας και κουλτούρας μεταρρυθμίσεων», η οποία θα μπορούσε αναδειχτεί ποιοτικά στο χώρο της ΤΑ. Χρειάζεται όμως πολλή προσοχή γιατί οι μεταρρυθμίσεις, όπως αποδεικνύεται από την πράξη επιχειρούνται συχνά και παρά τις προσπάθειες στο τέλος αποτυγχάνουν, τουλάχιστον εν μέρει. Εκκινώντας από τις κοινωνικές διεργασίες και ό,τι αυτές συνεπάγονται, φτάνουμε στις δημόσιες πολιτικές και στα συστήματα διακυβέρνησης μέσα από τη διαχείριση και τη χρησιμοποίηση της γνώσης. Η προσπάθειά μας κατατείνει στην περιγραφή περισσότερο μιας διαδρομής οικοδόμησης του ΄΄Δήμου του 21ου Αιώνα΄΄, των δυσκολιών που παρουσιάζονται, των τρόπων υπέρβασής τους και λιγότερο στην ακριβή περιγραφή του.

 

Καταλήγουμε λοιπόν σε δύο γενικά συνεπακόλουθα συμπεράσματα:

1. Όπως η όλη μελέτη και παραδοτέα για την Αναδιάρθρωση της ΤΑ στηρίχτηκαν στη γνώση στον τομέα και στην εμπειρία των Κυπρίων εμπλεκόμενων κατά παρόμοιο τρόπο πρέπει να στηριχτεί και να τροχοδρομηθεί η όλη πορεία μετάβασης προς μια σύγχρονη πραγματική αυτοδιοίκηση με τις περιφέρειες να ωριμάζουν έτσι που να δεχθούν αυξημένες αρμοδιότητες αλλά και με όλα τα αναγκαία εφόδια αποκέντρωσης, ανάπτυξης και οικονομικής αυτοτέλειας.

2. το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών με την Ένωση Δήμων και την Ένωση Κοινοτήτων ως τον κύριο άξονα έχει όλη την ευθύνη να σχεδιάσει την όλη πορεία μεταρρύθμισης και ωρίμανσης. Στην πρώτη φάση, την προπαρασκευαστική, πρέπει να διαφανεί η αποφασιστικότητα για πραγματικό δημόσιο διάλογο με λογοδοσία και με βέλτιστες πρακτικές με στόχο την ολική ποιότητα. Ο δημόσιος διάλογος πρέπει αναντίλεκτα να θεμελιωθεί σε γερές βάσεις δημοκρατικής συμμετοχικότητας και να συνδέεται με την υιοθέτηση της προσέγγισης σχεδιασμού και υλοποίησης πολιτικών από κάτω προς τα πάνω, ταυτόχρονα με την προσέγγιση από πάνω προς τα κάτω, να αναγνωρίζει τη θεσμοθέτηση συμμετοχικών θεσμών με ουσιαστικές αρμοδιότητες.

 

Επειδή η εμπειρία στον τομέα καταδεικνύει ότι το θέμα της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης χρειάζεται πολιτικές, ο σχεδιασμός της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης πρέπει να βασιστεί σε ορισμένες σταθερές αρχές τις οποίες οι άμεσα εμπλεκόμενοι και η κοινωνία των πολιτών πρέπει να καταστούν κοινωνοί. Η όποια διάφανη διαδικασία πρέπει να οδηγήσει στην κατανόηση από την πλευρά των πολιτών και των αιρετών της αναγκαιότητας διαμόρφωσης ισόρροπων νέων δομών που θα διακρίνονται όσον αφορά την ανάγκη υιοθέτησης νέων δομών και προτεραιοτήτων για μια πραγματική ποιότητα ζωής μέσα από την ενισχυμένη τοπική ταυτότητα.

Flickr Feed

Πεμ, 27 Απρ 2017

Δηλώσεις του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, από τον χώρο ανέγερσης της Μαρίνας Αγίας Νάπας.

Από τα λόγια στα έργα. Εδώ και αρκετά χρόνια μιλούσαμε για την Μαρίνα της Αγίας Νάπας. Σήμερα είμαστε εδώ στο εργοτάξιο.

Η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μπορεί να κάνει θαύματα. Έχουμε εδώ μια επένδυση περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ, που θα αναβαθμίσει όχι μόνο την Αγία Νάπα αλλά και τον Δήμο Σωτήρας αλλά και με θετικές επιπτώσεις στο Παραλίμνι, που εύχομαι, αν είναι δυνατόν να μιλήσουμε και για έργα και πράξεις για την μαρίνα του Παραλιμνίου.

Θέλω να συγχαρώ τους ιδιώτες επενδυτές. Χρειάζεται και η επιχειρηματική τόλμη, σε καιρούς οικονομικά δύσκολους, να επενδύεις σημαντικά ποσά.  Επιπρόσθετα δημιουργούνται θέσεις εργασίας. Και η ανεργία δεν μειώνεται με το να αυξάνουμε την Δημόσια Υπηρεσία αλλά μόνο μέσα από νέες θέσεις εργασίας που δημιουργούνται από επενδύσεις της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Πεμ, 27 Απρ 2017

Δηλώσεις του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου στο οδόφραγμα της Δερύνειας.


Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου δήλωσε ότι δεν είναι αρκετό να ανοίγουν οδοφράγματα μετά από 43 χρόνια αλλά αυτό που είναι επιθυμητό είναι να επανενωθεί η μοιρασμένη μας πατρίδα και να στηρίξουμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη στις προσπάθειές του να υπάρξουν περαιτέρω συγκλίσεις για να έρθει η Τουρκία στο τραπέζι όπου εκεί θα κριθεί αν έχει την πραγματική πολιτική βούληση.

Μιλώντας μετά από επίσκεψη στο οδόφραγμα της Δερύνειας, συνοδευόμενος από αντιπροσωπεία του ΔΗΣΥ και τον Δήμαρχο Δερύνειας κ. Άντρο Καραγιάννη, είπε ότι βρίσκεται στην Δερύνεια με τους συνεργάτες του, “και βιώνουμε για ακόμη μια φορά, μετά από 43 χρόνια, τα τετελεσμένα της εισβολής.

“Για να φθάσουμε στην Αμμόχωστο, πρέπει να αποφεύγουμε τα u-turns και να βλέπουμε πάντα μπροστά γνωρίζοντας τις δυσκολίες, γνωρίζοντας ότι μέχρι σήμερα το Κυπριακό δεν λύθηκε εξαιτίας της μη ύπαρξης πολιτικής βούλησης εκ μέρους της Τουρκίας. Όμως εμείς πρέπει να μείνουμε στοχοπροσηλωμένοι.”, σημείωσε.

Ανέφερε ότι αναμένουν οι κάτοικοι πότε θα ανοίξει το οδόφραγμα και θέλουμε να πιστεύουμε πως θα ανοίξει το συντομότερο δυνατό. Αλλά για μας δεν αρκεί, δεν αρκεί μετά από 43 χρόνια να ανοίγουμε οδοφράγματα, Μετά από 43 χρόνια για μας, αυτό που είναι επιθυμητό είναι να επανενώσουμε την μοιρασμένη μας πατρίδα. Να στηρίξουμε τον Πρόεδρο Αναστασιάδη στις προσπάθειές του να υπάρξουν περαιτέρω συγκλίσεις για να έρθει η Τουρκία στο τραπέζι όπου εκεί θα κριθεί αν έχει την πραγματική πολιτική βούληση.

Εδώ και δεκαετίες είπε, επισκέπτεται τις ελεύθερες περιοχές, τη Δερύνεια, τα κτίρια του Δήμου Αμμοχώστου εδώ στο Πολιτιστικό Κέντρο. Για πόσα χρόνια ακόμα θα κρατάμε μεγεθυντικούς φακούς για να βλέπουμε μια πόλη η οποία έπρεπε να ήταν η πόλη των ονείρων μας, να παραμένει πόλη φάντασμα. Ο ΔΗΣΥ, η ηγεσία του και εγώ προσωπικά, θα παραμείνουμε αταλάντευτοι και σταθερότατοι στη μόνη πολιτική γραμμή που μπορεί να έχει αποτελέσματα. Και δεν υπάρχει δεύτερη, παρά μόνο μέσω από τον διάλογο να προσπαθήσουμε να κάμψουμε την τουρκική αδιαλλαξία.

Σε ερώτηση γιατί υπάρχει κώλυμα στην διάνοιξη του οδοφράγματος, ο κ. Νεοφύτου είπε ότι δεν μπορεί να πει για ποιό λόγο. Έπρεπε να είχαν από καιρό ολοκληρωθεί. Εύχομαι, συμπλήρωσε, μετά τις καθυστερήσεις, ανοίξει το οδόφραγμα εδώ στη Δερύνεια εδώ στη Λεωφόρο Αμμοχώστου αλλά για μένα δεν είναι αρκετό. Δεν είναι αρκετό να ανοίγουν οδοφράγματα μετά από 43 χρόνια.

Σε παρατήρηση αν διαφωνεί με την πανηγυρική διάνοιξη οδοφραγμάτων, ο κ. Νεοφύτου είπε τουναντίον. Κατανοώ και στηρίζω και αλίμονο, το συντομότερο δυνατόν. Αλλά λέω ότι εγώ δεν θα συμβιβαστώ επειδή ανοίγουν οδοφράγματα, εκπλήρωσα τον εθνικό στόχο. Τον εθνικό στόχο θα τον εκπληρώσω για να νοιώθω εθνικά αξιοπρεπής όταν ζω σε μια ενωμένη πατρίδα χωρίς να υπάρχουν έστω και ανοικτά οδοφράγματα.

Εξάλλου, καλωσορίζοντας τον Πρόεδρο του ΔΗΣΥ στη Λεωφόρο Αμμοχώστου, “δίπλα από το οδόφραγμα της Δερύνειας, δίπλα από το συρματόπλεγμα και δίπλα από την κατεχόμενη Κάτω Δερύνεια και Αμμόχωστο”, ο Δήμαρχος Δερύνειας είπε ότι ως Δήμος Δερύνειας, καθημερινώς, υποδεχόμαστε αρκετές ομάδες Ε/κ και Τ/κ οι οποίοι διερωτώνται πού βρίσκονται οι διαδικασίες για διάνοιξη του οδοφράγματος της Δερύνειας”.

Ανυπομονούμε για τη διάνοιξη του οδοφράγματος της Δερύνειας όπως και την επιστροφή της περίκλειστης περιοχής της Αμμοχώστου και της επίλυσης του Κυπριακού προβλήματος, είπε.

Η Δερύνεια, συνέχισε, θα συνεχίσει να στηρίζει τις οποιεσδήποτε προσπάθειες καταβάλλονται για επίλυση του Κυπριακού και για ένα καλύτερο μέλλον για την Κύπρο μας.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Πεμ, 27 Απρ 2017

Διαψεύδονται οι ισχυρισμοί κομμάτων της αντιπολίτευσης για τη “λίστα Λαγκάρντ” – η Κυβέρνηση διερευνά υπεύθυνα και δεν συμβιβάζεται με φοροδιαφυγή ή άλλη ανομία

Σημειώνοντας την απάντηση του υπουργού Οικονομικών κ. Χάρη Γεωργιάδη σε γραπτή κοινοβουλευτική ερώτηση σχετικά με τη διερεύνηση των στοιχείων της γνωστής “λίστας Λαγκάρντ”, διαπιστώνουμε για μια φορά ακόμα ότι η Κυβέρνηση όχι μόνο δεν παρέλειψε να κάνει τις ενδεδειγμένες ενέργειες, αλλά ότι προχωρά επισταμένως στον απαραίτητο έλεγχο όλων των περιπτώσεων, ακόμα και από ποινικής απόψεως.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τυχόν αξιοποίηση περαιτέρω στοιχείων, με τη συνδρομή του πρωταγωνιστή των αποκαλύψεων κ. Ε.Φαλτσιανί, η πληροφορία που έδωσε ο υπουργός ότι οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες όχι μόνο έχουν ζητήσει τη συνεργασία του, αλλά τον έχουν προσκαλέσει και στην Κύπρο γι’αυτό το σκοπό, απαντά σε κατά καιρούς ισχυρισμούς ότι η Κυβέρνηση απέφυγε να δραστηριοποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση.

Θυμόμαστε τον θόρυβο που είχαν δημιουργήσει κόμματα της αντιπολίτευσης στη Βουλή προβαίνοντας και σε δηλώσεις εντυπωσιασμού σχετικά με την περίφημη “λίστα Λαγκάρντ”.

Η απάντηση του υπουργού Οικονομικών καταρρίπτει τους ισχυρισμούς εκείνους και αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση αυτή δεν συμβιβάζεται με τη φοροδιαφυγή, αλλά φροντίζει με υπεύθυνο τρόπο να εφαρμόσει τους νόμους του κράτους και να αξιοποιήσει όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες.