Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Δευ, 08 Μάρ 2010
Γιώργου Κάρουλα, 
Επαρχιακού γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου

 
Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο

 

Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο: Μεταρρύθμιση για όραμα μέσα από διάλογο . . .

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) ως θεσμός αλλά και ως τρέχουσα εξελισσόμενη πραγματικότητα στην Κύπρο έχει τη δυνατότητα και μπορεί δυναμικά να συσσωρεύσει τεράστια πολιτική και κοινωνική διάσταση στη διαχείριση της ποιότητας ζωής μας σε ένα «νέο και ανασυσταμένο» σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος.

Η πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη βρίσκεται σήμερα σε κρίσιμο ιστορικό σημείο αναδιάρθρωσης. Σύμφωνα με τη Μελέτη για την Αναδιάρθρωση της ΤΑ στην Κύπρο από το έγκυρο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης της Ελλάδας, χρειάζεται μια τεκμηριωμένη στο μέγιστο δυνατό βαθμό επανατοποθέτηση της πορείας και του ρόλου της, ώστε να μπορέσει να είναι περισσότερο αποτελεσματική και χρήσιμη στη διαχείριση των τοπικών ζητημάτων προς όφελος της κοινωνίας των πολιτών. Η κατεύθυνση της μεταρρύθμισης, πολύ σωστά ορίζεται από τον οριστικό ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας, αλλά και από τα γενικότερα μηνύματα και τις αλλαγές που επιβάλλονται λόγω παγκοσμιοποίησης και της οικονομικής κρίσης. Ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με τις καινούριες εμπειρίες στους τρόπους διατύπωσης των δημοσίων πολιτικών, στον τομέα της ανθρώπινης γνώσης και μάθησης, αλλά και στον πλούτο που έχει συσσωρευτεί στα ζητήματα της σύγχρονης διακυβέρνησης.

Μεταρρύθμιση ορίζεται αρχικά με “την επανατοποθέτηση της πορείας και του ρόλου της ΤΑ”. Είναι προφανές ότι θα έχει για πολλούς λόγους τεράστιες δυσκολίες και χρειάζεται πρωτότυπες και καλά οργανωμένες διαδικασίες. Αυτή την κρίσιμη μεταβατική στιγμή ο προσδιορισμός ενός μοντέλου του “Δήμου του Μέλλοντος”, μαζί με την περιγραφή της προσπάθειας και των διαδικασιών που χρειάζονται για τη μεταρρύθμιση των θεσμών και των πρακτικών που συνθέτουν το οικοδόμημα της ΤΑ, είναι ένα μεγάλο ζητούμενο από πολιτική και διοικητική άποψη.

Η μεταρρύθμιση ως έννοια ορίζεται με ευρύτητα στη βιβλιογραφία αλλά και στην καθημερινή ζωή και δράση. Στις περισσότερες των περιπτώσεων πρόκειται πάντως για το μετασχηματισμό μιας κατάστασης πραγμάτων Α σε μια άλλη κατάσταση Β, η οποία τοποθετείται σε απώτερο μελλοντικό χρόνο και όπου συνήθως η κατάσταση Α και ιδιαιτέρως η Β, αλλά και η διαδρομή μετάβασης ΑΒ είναι ασαφώς ορισμένα και άγνωστα. Οι καταστάσεις προς μετασχηματισμό δεν εξυπηρετούν τους πολίτες και δεν συνεισφέρουν αποτελεσματικά στη λειτουργία του κράτους. Και για τις οποίες η πολιτική εξουσία και οι πολίτες επιζητούν πολλές φορές αλλαγές και διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας και απόδοσης. Οι μεταρρυθμίσεις μπορούν να έχουν πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό ή και τεχνικό περιεχόμενο, ανάλογα με την κατάσταση που πρέπει να μετασχηματιστεί. Με ανάλογη σειρά κλιμακώνεται και η δυσκολία στην υλοποίηση-πραγματοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Οι ευρύτερες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές έχουν μεγάλες δυσκολίες στην υλοποίησή τους, γιατί εμπεριέχουν τον ανθρώπινο παράγοντα, τις ανάγκες και τις αντιδράσεις του ως κύριου συντελεστή της πορείας τους, αλλά και ως αποδέκτη του τελικού αποτελέσματος.

Μιλώντας για μεταρρύθμιση πρέπει πολύ σωστά να στοχεύουμε προς τη μονάδα αυτή που θα μετουσιώσει και θα εφαρμόσει τη μεταρρύθμιση. Η μονάδα αυτή αυτοδιοίκησης δεν είναι άλλη από το όραμα του Δήμου. Όπως φαίνεται και από τα προηγούμενα, μόνο η διατύπωση και υιοθέτηση ενός οράματος για το «Δήμο του 21ου Αιώνα» θα μπορούσε να κινητοποιήσει δυνάμεις για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στην κατεύθυνση που μας ενδιαφέρει. Το όραμα μπορεί να βασίζεται στις μεγάλες εμπειρίες της Διοικητικής Επιστήμης και του Προγραμματισμού αλλά και της διοικητικής πρακτικής της πρόσφατης περιόδου αλλά και στη πρόοδο που έγινε στα ζητήματα της ανθρώπινης γνώσης και μάθησης και στην εμπειρία που έχει καταγραφεί στη διακυβέρνηση συστημάτων, ανθρώπων και παραγωγικών μηχανισμών. Το όραμα για ένα Δήμο που ενσωματώνει στη ζωή του και στις σχέσεις με τους πολίτες νέες δημόσιες πολιτικές, τη σύγχρονη γνώση και διακυβέρνηση θα μπορούσε να γίνει το πρότυπο για εφαρμογή και υλοποίηση. Ένα Δήμο που μπορεί να ενσωματώσει και να υλοποιήσει τη σύγχρονη διοικητική ικανότητα μέσα από την ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

Ας επιχειρήσουμε λοιπόν την προώθηση ενός οράματος «Δήμου του 21ου Αιώνα» μαζί με τις απαραίτητες μεταρρυθμιστικές διαδικασίες, το οποίο να ενσωματώνει ό,τι πιο σύγχρονο έχει συντελεστεί μέχρι σήμερα στα θέματα της ανθρώπινης γνώσης και της σύγχρονης διακυβέρνησης υλοποιώντας προγράμματα μετασχηματισμού.

Για να γίνει αυτό το έργο χρειάζεται η εργασία πολλών. Είναι απαραίτητη μια ειδική προσπάθεια ανάπτυξης και προώθησης μιας «τεχνογνωσίας και κουλτούρας μεταρρυθμίσεων», η οποία θα μπορούσε αναδειχτεί ποιοτικά στο χώρο της ΤΑ. Χρειάζεται όμως πολλή προσοχή γιατί οι μεταρρυθμίσεις, όπως αποδεικνύεται από την πράξη επιχειρούνται συχνά και παρά τις προσπάθειες στο τέλος αποτυγχάνουν, τουλάχιστον εν μέρει. Εκκινώντας από τις κοινωνικές διεργασίες και ό,τι αυτές συνεπάγονται, φτάνουμε στις δημόσιες πολιτικές και στα συστήματα διακυβέρνησης μέσα από τη διαχείριση και τη χρησιμοποίηση της γνώσης. Η προσπάθειά μας κατατείνει στην περιγραφή περισσότερο μιας διαδρομής οικοδόμησης του ΄΄Δήμου του 21ου Αιώνα΄΄, των δυσκολιών που παρουσιάζονται, των τρόπων υπέρβασής τους και λιγότερο στην ακριβή περιγραφή του.

 

Καταλήγουμε λοιπόν σε δύο γενικά συνεπακόλουθα συμπεράσματα:

1. Όπως η όλη μελέτη και παραδοτέα για την Αναδιάρθρωση της ΤΑ στηρίχτηκαν στη γνώση στον τομέα και στην εμπειρία των Κυπρίων εμπλεκόμενων κατά παρόμοιο τρόπο πρέπει να στηριχτεί και να τροχοδρομηθεί η όλη πορεία μετάβασης προς μια σύγχρονη πραγματική αυτοδιοίκηση με τις περιφέρειες να ωριμάζουν έτσι που να δεχθούν αυξημένες αρμοδιότητες αλλά και με όλα τα αναγκαία εφόδια αποκέντρωσης, ανάπτυξης και οικονομικής αυτοτέλειας.

2. το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών με την Ένωση Δήμων και την Ένωση Κοινοτήτων ως τον κύριο άξονα έχει όλη την ευθύνη να σχεδιάσει την όλη πορεία μεταρρύθμισης και ωρίμανσης. Στην πρώτη φάση, την προπαρασκευαστική, πρέπει να διαφανεί η αποφασιστικότητα για πραγματικό δημόσιο διάλογο με λογοδοσία και με βέλτιστες πρακτικές με στόχο την ολική ποιότητα. Ο δημόσιος διάλογος πρέπει αναντίλεκτα να θεμελιωθεί σε γερές βάσεις δημοκρατικής συμμετοχικότητας και να συνδέεται με την υιοθέτηση της προσέγγισης σχεδιασμού και υλοποίησης πολιτικών από κάτω προς τα πάνω, ταυτόχρονα με την προσέγγιση από πάνω προς τα κάτω, να αναγνωρίζει τη θεσμοθέτηση συμμετοχικών θεσμών με ουσιαστικές αρμοδιότητες.

 

Επειδή η εμπειρία στον τομέα καταδεικνύει ότι το θέμα της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης χρειάζεται πολιτικές, ο σχεδιασμός της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης πρέπει να βασιστεί σε ορισμένες σταθερές αρχές τις οποίες οι άμεσα εμπλεκόμενοι και η κοινωνία των πολιτών πρέπει να καταστούν κοινωνοί. Η όποια διάφανη διαδικασία πρέπει να οδηγήσει στην κατανόηση από την πλευρά των πολιτών και των αιρετών της αναγκαιότητας διαμόρφωσης ισόρροπων νέων δομών που θα διακρίνονται όσον αφορά την ανάγκη υιοθέτησης νέων δομών και προτεραιοτήτων για μια πραγματική ποιότητα ζωής μέσα από την ενισχυμένη τοπική ταυτότητα.

Flickr Feed

Παρ, 17 Αύγ 2018

Δεν έχουμε την πολυτέλεια νέου αδιεξόδου

Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΧΡΥΣΑΝΘΟΥ
gchrysanthou@alfamedia.press.cy

Μηνύματα πριν τις εξελίξεις του φθινοπώρου για το κυπριακό στέλνει μέσω της «Α» ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ, Αβέρωφ Νεοφύτου. Ξεκαθαρίζοντας ότι το κυπριακό έφτασε στο έσχατο οριακό του σημείο, υποδεικνύει την αναγκαιότητα κατάλληλης προετοιμασίας για μια νέα Διάσκεψη, ώστε να αποφευχθούν λάθη και παραλήψεις που έγιναν πριν την περσινή Διάσκεψη στο Κρανς Μοντανά. Και όπως τονίζει, δεν έχουμε την πολυτέλεια νέου αδιεξόδου. Υποδεικνύει παράλληλα ότι δεν δεχόμαστε τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο σε εκείνη τη Διεθνή Διάσκεψη, από το πλαίσιο που έθεσε ο Γενικός Γραμματέας στο σύνολό του, ενώ την ίδια ώρα σημείωσε τους κινδύνους μιας νέας αποτυχίας, τόσο επί του εδάφους (πχ η τουρκοποίηση που θα επέλθει στα κατεχόμενα) όσο και στις αλλαγές που θα επέλθουν στον τρόπο που η Διεθνής κοινότητα αντιμετωπίζει το κυπριακό και τα δίκαια που έχει με το μέρος της η Κυπριακή Δημοκρατία. Ακόμη, στέλνει μήνυμα σε όσους φλερτάρουν τον στόχο της διχοτόμησης, υποδεικνύοντάς τους ότι είναι πολιτική μωρία να εκτιμά κάποιος ότι θα δεχτεί η Ευρώπη αυτή την εξέλιξη.

• ΣΤΡΑΤΟΣ ΚΑΙ ΕΓΓΥΗΣΕΙΣ: Θα πω την άποψη του κόμματός μου. Απόλυτες θέσεις όπως μηδέν στρατός, μηδέν εγγυήσεις πριν καν την συμφωνία, ή από την πρώτη ημέρα της συμφωνίας, δεν είναι υποβοηθητικές για τη λύση του κυπριακού. Πρόκειται για μαξιμαλιστικές θέσεις.
• ΑΝ ΑΠΟΤΥΧΟΥΜΕ: Εξελικτικά θα γίνει ένα καθαρό τουρκικό μόρφωμα, θα ανταγωνίζεται χωρίς υποχρεώσεις την Κυπριακή Δημοκρατία, χωρίς να έχει περιορισμούς και η Κυπριακή Δημοκρατία στη σημερινή της ντε φάκτο γεωγραφική έκταση θα είναι ένα μικτό κράτος. Γιατί θα κουβαλούμε για χάρη της ΚΔ και κυριαρχίας ένα σύνταγμα δικοινοτικού χαρακτήρα με κατοχυρωμένα όλα τα δικαιώματα των Τ/κ. Και μετά από κάποιες δεκαετίες αυτό το κράτος θα βρεθεί μια μέρα που η πλειοψηφία θα είναι άνθρωποι που δεν θα είναι οι Ελληνοκύπριοι.

Ερ. Όλα τα δεδομένα είναι ενώπιόν μας. Η κ. Λουτ έχει δει ε/κ και τ/κ πλευρά, καθώς και την τουρκική κυβέρνηση, απομένει Ελλάδα, Βρετανία και ΕΕ. Ο Αντόνιο Γκουτέρες περιμένει ενημέρωση και αν όλα πάνε καλά θα έχουμε μια νέα προσπάθεια πριν την ολοκλήρωση του 2018. Τι να περιμένουμε;
- Είναι πρόωρο κάποιος να προεξοφλεί ότι θα υπάρξει νέα προσπάθεια. Δεν πρέπει να αποκλείεται το ενδεχόμενο να μην επαναρχίσει ο διάλογος. Για δεκαετίες μιλούσαμε για κρισιμότητα των καιρών, εγώ θα πω ότι το κυπριακό πλησιάζει στην ώρα της αλήθειας. Είτε δεν θα επαναρχίσουν οι διαπραγματεύσεις είτε αν αρχίσουν θα είναι ουσιαστικές με ταχείς ρυθμούς και θα οδηγηθούν με τον Α ή Β τρόπο σε αποτέλεσμα.
Ερ. Σύμφωνα με το δεύτερο σενάριο που μας αναφέρετε αν επαναρχίσει η προσπάθεια, τι πρέπει να γίνει πρώτα; Κατάλληλη προετοιμασία πριν καθίσουν ξανά στο τραπέζι όλα τα μέρη; Να υπάρξει πρώτα επικαιροποίηση των συμφωνηθέντων;
- Η δική μας πλευρά πρέπει να είναι απόλυτα ξεκάθαρη και συνεπής στις θέσεις που έχει εκφράσει από την ημέρα του ναυαγίου στο Κρανς Μοντανά. Δεν έχω την παραμικρή αμφιβολία ότι είμαστε έτοιμοι να συνεχίσουμε από εκεί που μείναμε. Και μείναμε σε μια Διεθνή Διάσκεψη. Δεν έχουμε τα περιθώρια ως ε/κ πλευρά να παρεκκλίνουμε έστω και σε ένα γράμμα με τρόπο που να δημιουργηθεί στα Ηνωμένα Έθνη η οποιαδήποτε αμφισβήτηση, ότι η δική μας πλευρά αλλάζει θέσεις. Ταυτόχρονα, είναι κρίσιμο να υπάρξει κατάλληλη προετοιμασία για μια νέα Διάσκεψη. Δεν έχουμε την πολυτέλεια νέου αδιεξόδου.
Ερ. Συνεπάγεται δηλαδή και με πλήρη αποδοχή στο Πλαίσιο Γκουτέρες, εξ όσων αντιλαμβάνομαι από τα λεγόμενά σας…
- Έρχομαι στο δεύτερο και αναφέρομαι στη βάση. Τίποτα λιγότερο και τίποτα περισσότερο σε εκείνη τη Διεθνή Διάσκεψη, από το πλαίσιο που έθεσε ο Γενικός Γραμματέας στο σύνολό του. Ο Γκουτέρες ήρθε πολύ προετοιμασμένος στο Κρανς Μοντάνα. Πάρα πολύ προετοιμασμένος. Είναι η πρώτη φορά στο κυπριακό που μπαίνουν ο παράμετροι στη σωστή τους διάσταση. Αυτό πιστώνεται στον πρόεδρο Αναστασιάδη και στην ελληνική κυβέρνηση. Για πρώτη φορά μπήκε ως προϋπόθεση για την επίλυση του κυπριακού, να γίνουμε φυσιολογικό κράτος. Για να γίνει αυτό πρέπει να ρυθμιστούν τα θέματα ασφάλειας.
Ερ. Μιλάτε για σύνολο όταν αναφέρεστε στο πλαίσιο Γκουτέρες, αλλά βλέπουμε ότι η κάθε πλευρά προτάσσει τα σημεία του Πλαισίου που έχει να πάρει και όχι αυτά που έχει να δώσει. Αυτό δεν κάνουμε και εμείς;
- Θα πρόσθετα τα εξής: Ο Γκουτέρες έχει και μια άλλη πλευρά την τουρκοκυπριακή. Έχουν και εκείνοι ευαισθησίες και προτεραιότητες. Που είναι στην πράξη να φανεί, ότι αυτό που συμφωνήθηκε από το 1977 και είναι αναπόσπαστο μέρος όλων των ψηφισμάτων, ότι η λύση θα είναι ως προς την εσωτερική λειτουργία μια ΔΔΟ με πολιτική ισότητα και, αλλά με μια ενιαία διεθνή προσωπικότητα. Ο Γενικός Γραμματέας θέλει να καλύψει και τα θέματα της αποτελεσματικής συμμετοχής των Τ/κ στο ομοσπονδιακό κράτος. Για το τι συμβαίνει έχετε δίκαιο. Να είμαστε ειλικρινείς. Οι Τ/κ μιλούν λες και το Πλαίσιο Γκουτέρες αρχίζει και τελειώνει στα θέματα συμμετοχής τους στο ομοσπονδιακό κράτος, και εμείς οι Ε/κ συζητούμε λες και το Πλαίσιο Γκουτέρες αρχίζει και τελειώνει στα θέματα ασφάλειας.
Ερ. Μιας και αναφερθήκατε στα θέματα ασφάλειας. Υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να βρεθεί λύση αν εμείς επιμένουμε στο μότο «μηδέν στρατός, μηδέν εγγυήσεις»;
- Θα πω την άποψη του κόμματός μου. Απόλυτες θέσεις όπως μηδέν στρατός, μηδέν εγγυήσεις πριν καν την συμφωνία, ή από την πρώτη ημέρα της συμφωνίας, δεν είναι υποβοηθητικές για τη λύση του κυπριακού. Πρόκειται για μαξιμαλιστικές θέσεις.

Ερ. Μα το «Μηδέν στρατός, μηδέν εγγυήσεις» δεν είναι ένα από τα συνθήματα που χρησιμοποιούμε τόσα χρόνια; Πώς θα πείσουμε τώρα τον λαό;

- Δεν συμφωνώ μαζί σας. Είναι τέτοιου είδους γενικεύσεις που ισοπεδώνουν το πολιτικό σκηνικό και υποσκάπτουν την αξιοπιστία και των πολιτικών και των ΜΜΕ. Ουδέποτε ήταν θέση της πλειοψηφίας των πολιτικών δυνάμεων αυτό που λέτε. Ως ΔΗΣΥ λέω για εμάς τι είναι το αποδεκτό στα θέματα ασφάλειας. Όπως ακριβώς το έθεσε ο Γενικός Γραμματέας. Με τη λύση κατάργηση των συνθηκών εγγυήσεων του 1960. Με τη λύση δραστική αποχώρηση του μεγαλύτερου μέρους των κατοχικών στρατευμάτων και σε ένα σύντομο χρονικό διάστημα αποχώρηση του συνόλου των στρατευμάτων. Το θέμα της ΕΛΔΥΚ και της ΤΟΥΡΔΥΚ να αποφασιστεί στο επίπεδο των πρωθυπουργών των εγγυητριών δυνάμεων, στην παρουσία των δύο κοινοτήτων. Η θέση του ΔΗΣΥ είναι ότι πρέπει να συμφωνηθεί εκ των προτέρων η ημερομηνία αποχώρησης και των αποσπασμάτων αυτών. 

Ερ. Παράλληλα με αυτό, ξέρουμε ότι Αθήνα και Άγκυρα έχουν άτυπες επαφές για τη νέα προσπάθεια που θα γίνει. Μαθαίνουμε από την ελληνική πρωτεύουσα αν υπάρχει κάποια διαφοροποίηση στις θέσεις που είχε προτάξει η Τουρκία στο Κρανς Μοντανά;
- Δεν είμαι ενήμερος για τις άτυπες επαφές στις οποίες αναφέρεστε.
Ερ. Ο Ε/κ Διαπραγματευτής αναφέρθηκε σε τέλος εποχής, αν δεν τα καταφέρουμε ούτε αυτή τη φορά. Μετά την Ομοσπονδία τι έρχεται; Συνομοσπονδία, αναγνώριση του ψευδοκράτους;
- Ακούω από ορισμένους το πιο κάτω επιχείρημα που ενδεχομένως να είναι αποτέλεσμα της απογοήτευσης ότι μετά δεν θα έχει εξευρεθεί ακόμη λύση. «Μα δεν κατανοείτε ότι μετά από 44 χρόνια είναι καιρός να αλλάξουμε στρατηγική; Γιατί επιμένετε;». Εγώ απαντώ με όλο τον σεβασμό, ότι είναι πολιτική αφέλεια κάποιος να νομίζει ότι εγκαταλείποντας την ακολουθητέα στρατηγική θα πετύχουμε λύση ενιαίου κράτους. Η τουρκική αδιαλλαξία δεν μας άφησε εδώ και 44 χρόνια να πετύχουμε μια λύση πάνω στη συμφωνημένη βάση και θα συνηγορήσει σε μια λύση ενιαίου κράτους; Έχει άνθρωπο που πραγματικά πιστεύει ότι υιοθετώντας την λύση του ενιαίου κράτους αυξάνουμε τις πιθανότητες να καταλήξουμε σε συμφωνία με την άλλη πλευρά;
Ερ. Υπάρχουν όμως κοινοβουλευτικά κόμματα που πιστεύουν στην προοπτική για λύση ενιαίου κράτους…
- Δεν θα μιλήσω εγώ εκ μέρους άλλων κομμάτων. Όντως υπάρχουν κάποια κόμματα που απορρίπτουν τη ΔΔΟ. Η άρνηση και η απόρριψη δεν είναι θέση. Οδηγεί σε καμία λύση. Χρειάζεται να προτείνουν κάτι συγκεκριμένο και υλοποιήσιμο. Κάτι που να έχει ρεαλιστικές πιθανότητες να δεχθούν τα Ηνωμένα Έθνη να το φέρουν στο τραπέζι των συνομιλιών. Όταν θα έχουμε ενώπιόν μας μια τέτοια πρόταση, να τη συζητήσουμε. Όσο όμως δεν υπάρχει κάποια πρόταση, εάν θέλουμε λύση – κι εμείς στον ΔΗΣΥ θέλουμε λύση – θα συνεχίσουμε να την διεκδικούμε στη βάση της ακολουθητέας στρατηγικής. Δεν είμαι οπαδός ούτε της καμίας ούτε της όποιας λύσης. Εργάζομαι σκληρά και ειλικρινά υπέρ μιας λειτουργικής λύσης που θα καταστήσει την Κύπρο φυσιολογικό κράτος. Μόνο μια τέτοια λύση θα μπορέσει να κερδίσει την στήριξη της πλειοψηφίας των Ε/κ. Διότι δεν αρκεί να καταλήξουμε σε συμφωνία. Θα πρέπει αυτή η συμφωνία να υποστηριχθεί από την πλειοψηφία του λαού. Συνεπώς, όσοι απορρίπτουν την ακολουθητέα πορεία πρέπει να προτείνουν ποια πορεία να ακολουθήσουμε και ελπίζω ότι η πρότασή τους δεν είναι αυτό που ακούω να ψιθυρίζεται: να πάμε πίσω στο Σύνταγμα του 1960 με κατάργηση όλων των προνοιών του Συντάγματος που αφορούν δικαιώματα των Τ/κ και κατάργηση της Συνθήκης Εγγύησης και Συμμαχία.
Ερ. Ένας λογικός άνθρωπος θα ρωτήσει, γιατί να τα δεχτεί όλα αυτά η Τουρκία…
- Για μένα το κριτήριο δεν είναι τι δέχεται και τι δεν δέχεται η Τουρκία. Για μένα το κριτήριο για οποιαδήποτε υπαλλακτική στρατηγική στο κυπριακό είναι εάν τα Ηνωμένα Έθνη θα πεισθούν να την φέρουν στο τραπέζι των συνομιλιών, εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση θα πεισθεί να την στηρίξει. Εάν η Ελλάδα θα είναι διατεθειμένη να βγει μπροστά και να στηρίξει. Και η απουσία μιας συγκεκριμένης και υλοποιήσιμης αντιπρότασης στην ακολουθητέα πορεία οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στη διχοτόμηση. Και αυτό που με προβληματίζει στο ενδεχόμενο είτε να μην αρχίσουν οι διαπραγματεύσεις είτε να ξεκινήσουν και να έχουμε οριστικό ναυάγιο, είναι ότι πέραν από το γεγονός ότι η διχοτόμηση για τον ΔΗΣΥ ήταν και παραμένει κατάρα, αλίμονο το 2018 μετά από τον αγώνα του 1955, μετά από την εγκαθίδρυση της Κ.Δ., μετά από την εισβολή που κρατηθήκαμε ως κράτος, μετά που εντάξαμε την Κύπρο στην ΕΕ, τώρα – ως αποτέλεσμα της απογοήτευσης από τη μη εξεύρεση λύσης τόσες δεκαετίες - να υιοθετήσουμε μια υπαλλακτική στρατηγική που στην πραγματικότητα θα υλοποιεί τον τουρκικό στόχο για το ταξίμ. Και να πω και κάτι άλλο: Είναι πολιτική μωρία να εκτιμά κάποιος ότι η Ευρώπη θα δεχθεί είτε λύση διχοτόμησης είτε λύση δύο κρατών.
Ερ. Θα είναι μοιραίο δηλαδή για ολόκληρη την Ευρώπη;
- Ακόμη και αν αποφασίσουμε την αυτοκτονία δια της διχοτομήσεως, νομίζετε ότι η Ε.Ε θα βάλει τη νάρκη στα θεμέλια του ευρωπαϊκού οικοδομήματος; Και τι θα πει η Ευρώπη στους Καταλανούς, στους Βενετσιάνους, στους Φλαμανδούς;
Ερ. Θα δημιουργηθεί προηγούμενο δηλαδή;
- Κάθε πόλη και κράτος. Και να σας πω και κάτι άλλο: Οι Ευρωπαίοι έχουν τις ενστάσεις τους να γίνει η Τουρκία ευρωπαϊκό κράτος, γνωρίζοντας ότι θα επωφεληθούν γιατί θα προστεθεί μια αγορά των 80 εκατομμυρίων στους κόλπους της. Νομίζετε ότι, θα δεχτούν την ένταξη, μέσω μια διχοτομημένης Κύπρου, ενός τουρκικού κράτους προτεκτοράτου της Άγκυρας εντός ΕΕ; Δηλαδή θα δεχτούν να δώσουν στην Άγκυρα τα πολιτικά οφέλη της ένταξης, όπως το βέτο, χωρίς τις υποχρεώσεις; Όλα αυτά είναι πολιτική μωρία.
Ερ. Ε μα τότε τι θα έχουμε επί του εδάφους αν υπάρξει αδιέξοδο;
- Ακριβώς για να αποφύγουμε τα αδιέξοδα θα πρέπει να εργαστούμε σκληρά και πάνω απ’ όλα ειλικρινά για να βρούμε μια λύση λειτουργική που θα καθιστά την Κύπρο ένα φυσιολογικό κράτος. Δυστυχώς δεν αρκεί μόνο η σκληρή και ειλικρινής προσπάθεια της δικής μας πλευράς, του προέδρου Αναστασιάδη. Απαιτείται και ανάλογη, για να μην πω μεγαλύτερη, προσπάθεια και από την άλλη πλευρά: Και από την Άγκυρα και από τον κ. Ακιντζί.
Ερ. Λένε ότι για να καταλάβεις την πραγματικότητα σε ένα πρόβλημα, πρέπει να μπεις στη λογική του αντιπάλου. Γιατί ο Ερντογάν να αποδεχτεί ένα συνεταιρισμό – τον οποίο εμείς θέλουμε στα μέτρα μας – από την στιγμή που ο ίδιος γνωρίζει ότι σε κάποια φάση της ιστορίας θα αποδεχτεί η διεθνής κοινότητα την παρουσία οντότητας στο κατεχόμενο τμήμα της Κύπρου;
- Και πάλιν γενικεύετε και ισοπεδώνετε. Διαφωνώ μαζί σας ότι το να επιζητείς μια λύση που θα είναι λειτουργική και θα καθιστά την Κύπρο φυσιολογικό κράτος, είναι λύση στα μέτρα της ε/κ πλευράς. Είναι μια λύση στα μέτρα της Κύπρου και των Ε/κ και των Τ/κ. Όσον αφορά τον κ. Ερντογάν, το δυστύχημα όχι μόνο για την Κύπρο, αλλά και τη διεθνή κοινότητα είναι ότι οι αντίπαλοί του είναι χειρότεροι από αυτόν, ειδικά στο κυπριακό.
Ερ. Με την ΟΥΝΦΙΚΥΠ τι θα γίνει; Ακούμε πολλά. Αν δεν επιλυθεί το κυπριακό υπάρχει ο κίνδυνος να μην ανανεωθεί ξανά η θητεία της με τον τρόπο που ξέρουμε εδώ και 44 χρόνια;
- Από τις διαβουλεύσεις στο Συμβούλιο Ασφαλείας για την τελευταία ανανέωση της θητείας της ΟΥΝΦΙΚΥΠ έχει διαφανεί ότι αν δεν μπει το κυπριακό σε μια πορεία λύσης, θα ενταθεί ο προβληματισμός για το εάν και πώς η ειρηνευτική δύναμη θα συνεχίσει να λειτουργεί.
Ερ. Και ποιος θα καλύψει την πράσινη γραμμή, όταν απέναντι υπάρχει τόση στρατιωτική δύναμη;
- Πιστεύω ότι πρέπει να απασχολήσει σοβαρά αυτό το θέμα και τη Λευκωσία και την Αθήνα, αλλά και τις Βρυξέλλες. Και όταν λέω σοβαρά εννοώ μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και χωρίς να επιτρέψουμε το θέμα της ΟΥΝΦΙΚΥΠ να λειτουργήσει εκβιαστικά στο να αποδεχθούμε απαράδεκτες θέσεις. Το θέμα της ΟΥΝΦΙΚΥΠ επιβεβαιώνει τη σημασία να βρεθεί το συντομότερο μια σωστή και άμεση ρύθμιση των θεμάτων ασφαλείας, στο πλαίσιο Γκουτέρες.


Η ενέργεια είναι το μεγάλο μας όπλο

• Θέλουμε να πουλήσουμε σε τρίτους και δεν κουμαντάρουμε να έχουμε φυσικό αέριο για το σπίτι μας…
• Ο ενεργειακός σχεδιασμός πρέπει να συνεχιστεί, μόνο έτσι θα συμβάλει εποικοδομητικά στις προσπάθειες λύσης του κυπριακού

Θέσαμε στον πρόεδρο του ΔΗΣΥ και το ενεργειακό πλαίσιο στην περιοχή, και του ζητήσαμε να μας πει πώς βλέπουν την κατάσταση οι μεγάλες δυτικές δυνάμεις, με δεδομένο ότι ο ίδιος είχε πρόσφατα επαφές στις ΗΠΑ, στο Παρίσι και στις Βρυξέλλες. Παραθέτουμε την απάντηση του: «Θα σας περιγράψω τη μεγάλη εικόνα. Βλέπουν την Ανατολική Μεσόγειο, στο σύνολό της και όχι κάθε χώρα ξεχωριστά. Και την βλέπουν ως εξαιρετικά σημαντική περιοχή για να δώσει λύσεις στις ενεργειακές ανάγκες και σχεδιασμούς και με βάση γεωπολιτικές ισορροπίες. Το φυσικό αέριο στη λεκάνη της Ανατολικής Μεσογείου είναι σημαντικό. Οι εκτιμήσεις για τις συνολικές ποσότητες, Κύπρου, Ισραήλ, Αιγύπτου και Λιβάνου ξεπερνούν τα 300 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια. Τονίζω το ότι οι ξένες δυνάμεις βλέπουν την περιοχή ως σύνολο και όχι την κάθε χώρα ξεχωριστά γι’ αυτό και είναι σημαντικό για όλους να βρεθεί τρόπος συνεργασίας αυτών των χωρών. Και η μόνη χώρα που μπορεί να παίξει αυτό τον ρόλο είναι η Κύπρος. Δεν είναι εύκολο να συνεργαστεί η Αίγυπτος με το Ισραήλ. Είναι αδύνατη η συνεργασία Λιβάνου – Ισραήλ και σχεδόν αδύνατη η συνεργασία μεταξύ Αιγύπτου και Λιβάνου. Όλες όμως αυτές οι χώρες δεν έχουν κανένα πρόβλημα να συνεργαστούν με την Κύπρο. Αλλά εδώ υπεισέρχεται ο παράγοντας Τουρκία, η οποία με άλυτο το κυπριακό, παρενοχλεί και παρεμποδίζει με παράνομες ενέργειες τους σχεδιασμούς αυτούς. Για μας είναι αδιαπραγμάτευτα τα κυριαρχικά μας δικαιώματα και η διεθνής κοινότητα το αναγνωρίζει αυτό. Πώς όμως αυτή η αναγνώριση θα λάβει έμπρακτη μορφή είναι ένα κρίσιμο ζήτημα, που όπως φάνηκε και από το περιστατικό με την ΕΝΙ στο οικόπεδο 3, παραμένει ανοικτό.

Ερ. Υπάρχει όμως και το πολιτικό ζήτημα, σωστά;
- Επειδή στα θέματα φυσικού αερίου χρειάζονται σχεδιασμοί μεσοπρόθεσμοι και μακροπρόθεσμοι, χρειάζονται επενδύσεις για υποδομές δεκάδων δις, ο παράγοντας του πολιτικού ρίσκου λαμβάνεται σοβαρά υπόψη στη δανειοδότηση αυτών των προγραμμάτων αλλά και στην υλοποίηση των αναπτυξιακών προγραμμάτων των εμπλεκομένων εταιριών.
Ερ. Έτσι όπως μου τα λέτε, αυτό που καταλαβαίνω είναι ότι η διεθνής κοινότητα έχει βάλει το κυπριακό σε μια άλλη εξίσωση.
- Δεν έχω πει κάτι τέτοιο. Επιλέγω προσεκτικά το τι λέω. Το κυπριακό είναι το κυπριακό και τα ενεργειακά είναι τα ενεργειακά. Το γεγονός, όπως σας έχω πει, ότι η Τουρκία παράνομα παρενοχλεί τους σχεδιασμούς, είναι ένα γεγονός. Το ότι αυτό δημιουργεί μια αβεβαιότητα και λόγω των τεράστιων επενδύσεων που απαιτούνται, είναι κι αυτό μια πραγματικότητα. Συνεπώς, μου προκαλεί εντύπωση το να ακούω την φράση «μπας και διασυνδεθεί η ενέργεια με το κυπριακό». Εμείς ως Κυπριακή Δημοκρατία, ουδεμία διασύνδεση θέλουμε ή επιδιώκουμε εάν πρόκειται να χρησιμοποιηθεί εκβιαστικά σε βάρος μας. Αλλά δεν μπορώ να παραγνωρίσω ότι, η ενέργεια θα μπορούσε να είναι συνδεδεμένη με το μέλλον του κυπριακού υπέρ της δικής μας πλευράς. Η ενέργεια είναι το μεγάλο μας όπλο που ανοίγει την προοπτική της χώρας και είναι και συνδεδεμένο με το κυπριακό.
Ερ. Επί της ουσίας στις ενεργειακές εξελίξεις. Φαίνεται ότι οι γεωτρήσεις της Exxon Mobil στο 10 και κάποιες άλλες της ENI - Total θα συμπέσουν με την επόμενη φάση επίλυσης του κυπριακού… Να σταματήσουμε το ενεργειακό μας πρόγραμμα για λίγους μήνες;
- Αυτό θα ήταν λάθος. Ο ενεργειακός μας σχεδιασμός πρέπει να συνεχίσει. Υπάρχουν τα οικόπεδα που έχουν δοθεί στις ΕΝΙ, Total, Exxon Mobil μαζί με κάποιες άλλες συνεργαζόμενες εταιρίες. Υπάρχει ένα πρόγραμμα που πρέπει να υλοποιηθεί. Πρέπει και θα το πω καθαρά: Βρήκαμε φυσικό αέριο από το 2010 και αν θέλουμε να είμαστε αξιόπιστοι στην ενεργειακή μας πολιτική, πρέπει επιτέλους να αποφασίσουμε ότι προχωρούμε να μετατρέψουμε την ανακάλυψη – που έγινε πριν οκτώ χρόνια - σε εμπορική δραστηριότητα. Και να έχουμε και έσοδα ως κράτος και να είμαστε και αξιόπιστοι ότι είμαστε ένας ενεργειακός παίχτης. Όχι στα χαρτιά. Ας μην προστρέξουμε χωρίς σοβαρότατο προβληματισμό, να δώσουμε όλα τα οικόπεδα τώρα. Δεν αρνούμαι να το συζητήσω. Είμαι ανοιχτός. Αλλά στο οικόπεδο που έχω επιβεβαιωμένο ότι είναι εμπορεύσιμο, στο τέλος να βρω τρόπο πώς να το πουλήσω και πως θα έχω για την χώρα μου το φυσικό αέριο. Είναι οξύμωρο, να θέλουμε να πουλούμε σε τρίτους και να μην κουμαντάρουμε να έχουμε για το δικό μας σπίτι. Πρέπει επιτέλους με πολλή ειλικρίνεια να τα πούμε και το μήνυμα είναι ξεκάθαρο προς πάσα κατεύθυνση.
Ερ. Έχετε παράπονα δηλαδή από τους ενεργειακούς μας σχεδιασμούς;
- Μα δεν μπορεί για παράδειγμα να παραμένει ανοικτό το θέμα του Monetization μαζί με το Ισραήλ, εδώ και τέσσερα χρόνια. Θα στείλω το μήνυμα. Έχουν ευθύνη οι τεχνοκράτες και αν δεν μπορούν να δώσουν λύση να το μεταφέρουν σε πολιτικό επίπεδο. Τα θέματα ενέργειας δεν πρέπει να τα έχουμε στο ράφι.


Εφημερίδα Αλήθεια,15 Αυγούστου 2018 

Πεμ, 16 Αύγ 2018

Γραπτή Δήλωση Βουλευτή Λευκωσίας και Εκπροσώπου Τύπου Δημήτρη Δημητρίου:

Η σταθερότητα στην περιοχή δεν μπορεί να συμβεί χωρίς να βελτιωθούν οι σχέσεις μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας.

Είναι με χαρά και συγκίνηση που είδαμε τους δύο Έλληνες αξιωματικούς να επιστρέφουν πίσω στην Ελλάδα. Συμπεριφέρθηκαν με γενναιότητα και αξιοπρέπεια καθ΄όλη τη διάρκεια της μακράς κράτησής τους, τόσο οι ίδιοι οι αξιωματικοί όσο και οι οικογένειες τους.

Ως Δημοκρατικός Συναγερμός χαιρετίζουμε την πράξη της απελευθέρωσης των δύο Ελλήνων στρατιωτικών. Είναι μια πράξη δικαιοσύνης. Η σταθερότητα στην περιοχή δεν μπορεί να συμβεί χωρίς να βελτιωθούν οι σχέσεις μεταξύ Ελλάδος και Τουρκίας. Είναι σίγουρα μια πράξη που θα ενισχύει το γενικότερο κλίμα στην περιοχή.

Λευκωσία, 16 Αυγούστου 2018

Τρι, 14 Αύγ 2018

Σήμερα ανακοινώθηκε η προκαταρκτική εκτίμηση της στατιστικής υπηρεσίας για το δεύτερο τρίμηνο του 2018. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας παραμένει θετικός και υπολογίζεται στο 3,9% συγκριτικά με την αντίστοιχη περίοδο του 2017. Βάσει και της σημερινής ανακοίνωσης, η οικονομία της χώρας μας, παραμένει εντός των προβλέψεων για συνολικό ρυθμό ανάπτυξης στο 4% για το 2018.

Τα στοιχεία αυτά αποδεικνύουν πως η κυπριακή οικονομία είναι στο σωστό δρόμο. Η συνεχιζόμενη πορεία σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης δείχνει πως οι πολιτικές αποφάσεις που χαράσσουν και στηρίζουν την οικονομική πολιτική της χώρας είναι σωστές. Την ίδια ώρα χρειάζεται να συνεχίσουμε στην ίδια σταθερή πορεία. Οι προκλήσεις για την οικονομία υπάρχουν και θα συνεχίσουν να υπάρχουν. Η δημοσιονομική πειθαρχία δεν μπορεί παρά να συνεχιστεί και τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια χρειάζεται να αντιμετωπιστούν και να μειωθούν. Η συγκροτημένη και νοικοκυρεμένη αναπτυξιακή οικονομική πολιτική χρειάζεται καλό σχεδιασμό και συνεχή στόχευση.

Λευκωσία, 14 Αυγούστου 2018