Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο
Δευ, 08 Μάρ 2010
Γιώργου Κάρουλα, 
Επαρχιακού γραμματέα Τοπικής Αυτοδιοίκησης ΔΗΣΥ Αμμοχώστου

 
Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο

 

Τοπική Αυτοδιοίκηση στην Κύπρο: Μεταρρύθμιση για όραμα μέσα από διάλογο . . .

Η Τοπική Αυτοδιοίκηση (ΤΑ) ως θεσμός αλλά και ως τρέχουσα εξελισσόμενη πραγματικότητα στην Κύπρο έχει τη δυνατότητα και μπορεί δυναμικά να συσσωρεύσει τεράστια πολιτική και κοινωνική διάσταση στη διαχείριση της ποιότητας ζωής μας σε ένα «νέο και ανασυσταμένο» σύγχρονο ευρωπαϊκό κράτος.

Η πλησιέστερη εξουσία στον πολίτη βρίσκεται σήμερα σε κρίσιμο ιστορικό σημείο αναδιάρθρωσης. Σύμφωνα με τη Μελέτη για την Αναδιάρθρωση της ΤΑ στην Κύπρο από το έγκυρο Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης και Αυτοδιοίκησης της Ελλάδας, χρειάζεται μια τεκμηριωμένη στο μέγιστο δυνατό βαθμό επανατοποθέτηση της πορείας και του ρόλου της, ώστε να μπορέσει να είναι περισσότερο αποτελεσματική και χρήσιμη στη διαχείριση των τοπικών ζητημάτων προς όφελος της κοινωνίας των πολιτών. Η κατεύθυνση της μεταρρύθμισης, πολύ σωστά ορίζεται από τον οριστικό ευρωπαϊκό προσανατολισμό της χώρας, αλλά και από τα γενικότερα μηνύματα και τις αλλαγές που επιβάλλονται λόγω παγκοσμιοποίησης και της οικονομικής κρίσης. Ιδιαίτερα αν συνδυαστεί με τις καινούριες εμπειρίες στους τρόπους διατύπωσης των δημοσίων πολιτικών, στον τομέα της ανθρώπινης γνώσης και μάθησης, αλλά και στον πλούτο που έχει συσσωρευτεί στα ζητήματα της σύγχρονης διακυβέρνησης.

Μεταρρύθμιση ορίζεται αρχικά με “την επανατοποθέτηση της πορείας και του ρόλου της ΤΑ”. Είναι προφανές ότι θα έχει για πολλούς λόγους τεράστιες δυσκολίες και χρειάζεται πρωτότυπες και καλά οργανωμένες διαδικασίες. Αυτή την κρίσιμη μεταβατική στιγμή ο προσδιορισμός ενός μοντέλου του “Δήμου του Μέλλοντος”, μαζί με την περιγραφή της προσπάθειας και των διαδικασιών που χρειάζονται για τη μεταρρύθμιση των θεσμών και των πρακτικών που συνθέτουν το οικοδόμημα της ΤΑ, είναι ένα μεγάλο ζητούμενο από πολιτική και διοικητική άποψη.

Η μεταρρύθμιση ως έννοια ορίζεται με ευρύτητα στη βιβλιογραφία αλλά και στην καθημερινή ζωή και δράση. Στις περισσότερες των περιπτώσεων πρόκειται πάντως για το μετασχηματισμό μιας κατάστασης πραγμάτων Α σε μια άλλη κατάσταση Β, η οποία τοποθετείται σε απώτερο μελλοντικό χρόνο και όπου συνήθως η κατάσταση Α και ιδιαιτέρως η Β, αλλά και η διαδρομή μετάβασης ΑΒ είναι ασαφώς ορισμένα και άγνωστα. Οι καταστάσεις προς μετασχηματισμό δεν εξυπηρετούν τους πολίτες και δεν συνεισφέρουν αποτελεσματικά στη λειτουργία του κράτους. Και για τις οποίες η πολιτική εξουσία και οι πολίτες επιζητούν πολλές φορές αλλαγές και διαφορετικούς τρόπους λειτουργίας και απόδοσης. Οι μεταρρυθμίσεις μπορούν να έχουν πολιτικό, κοινωνικό, οικονομικό ή και τεχνικό περιεχόμενο, ανάλογα με την κατάσταση που πρέπει να μετασχηματιστεί. Με ανάλογη σειρά κλιμακώνεται και η δυσκολία στην υλοποίηση-πραγματοποίηση των μεταρρυθμίσεων. Οι ευρύτερες πολιτικές, κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές έχουν μεγάλες δυσκολίες στην υλοποίησή τους, γιατί εμπεριέχουν τον ανθρώπινο παράγοντα, τις ανάγκες και τις αντιδράσεις του ως κύριου συντελεστή της πορείας τους, αλλά και ως αποδέκτη του τελικού αποτελέσματος.

Μιλώντας για μεταρρύθμιση πρέπει πολύ σωστά να στοχεύουμε προς τη μονάδα αυτή που θα μετουσιώσει και θα εφαρμόσει τη μεταρρύθμιση. Η μονάδα αυτή αυτοδιοίκησης δεν είναι άλλη από το όραμα του Δήμου. Όπως φαίνεται και από τα προηγούμενα, μόνο η διατύπωση και υιοθέτηση ενός οράματος για το «Δήμο του 21ου Αιώνα» θα μπορούσε να κινητοποιήσει δυνάμεις για αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στην κατεύθυνση που μας ενδιαφέρει. Το όραμα μπορεί να βασίζεται στις μεγάλες εμπειρίες της Διοικητικής Επιστήμης και του Προγραμματισμού αλλά και της διοικητικής πρακτικής της πρόσφατης περιόδου αλλά και στη πρόοδο που έγινε στα ζητήματα της ανθρώπινης γνώσης και μάθησης και στην εμπειρία που έχει καταγραφεί στη διακυβέρνηση συστημάτων, ανθρώπων και παραγωγικών μηχανισμών. Το όραμα για ένα Δήμο που ενσωματώνει στη ζωή του και στις σχέσεις με τους πολίτες νέες δημόσιες πολιτικές, τη σύγχρονη γνώση και διακυβέρνηση θα μπορούσε να γίνει το πρότυπο για εφαρμογή και υλοποίηση. Ένα Δήμο που μπορεί να ενσωματώσει και να υλοποιήσει τη σύγχρονη διοικητική ικανότητα μέσα από την ανάπτυξη των Τεχνολογιών Πληροφορικής και Επικοινωνιών.

Ας επιχειρήσουμε λοιπόν την προώθηση ενός οράματος «Δήμου του 21ου Αιώνα» μαζί με τις απαραίτητες μεταρρυθμιστικές διαδικασίες, το οποίο να ενσωματώνει ό,τι πιο σύγχρονο έχει συντελεστεί μέχρι σήμερα στα θέματα της ανθρώπινης γνώσης και της σύγχρονης διακυβέρνησης υλοποιώντας προγράμματα μετασχηματισμού.

Για να γίνει αυτό το έργο χρειάζεται η εργασία πολλών. Είναι απαραίτητη μια ειδική προσπάθεια ανάπτυξης και προώθησης μιας «τεχνογνωσίας και κουλτούρας μεταρρυθμίσεων», η οποία θα μπορούσε αναδειχτεί ποιοτικά στο χώρο της ΤΑ. Χρειάζεται όμως πολλή προσοχή γιατί οι μεταρρυθμίσεις, όπως αποδεικνύεται από την πράξη επιχειρούνται συχνά και παρά τις προσπάθειες στο τέλος αποτυγχάνουν, τουλάχιστον εν μέρει. Εκκινώντας από τις κοινωνικές διεργασίες και ό,τι αυτές συνεπάγονται, φτάνουμε στις δημόσιες πολιτικές και στα συστήματα διακυβέρνησης μέσα από τη διαχείριση και τη χρησιμοποίηση της γνώσης. Η προσπάθειά μας κατατείνει στην περιγραφή περισσότερο μιας διαδρομής οικοδόμησης του ΄΄Δήμου του 21ου Αιώνα΄΄, των δυσκολιών που παρουσιάζονται, των τρόπων υπέρβασής τους και λιγότερο στην ακριβή περιγραφή του.

 

Καταλήγουμε λοιπόν σε δύο γενικά συνεπακόλουθα συμπεράσματα:

1. Όπως η όλη μελέτη και παραδοτέα για την Αναδιάρθρωση της ΤΑ στηρίχτηκαν στη γνώση στον τομέα και στην εμπειρία των Κυπρίων εμπλεκόμενων κατά παρόμοιο τρόπο πρέπει να στηριχτεί και να τροχοδρομηθεί η όλη πορεία μετάβασης προς μια σύγχρονη πραγματική αυτοδιοίκηση με τις περιφέρειες να ωριμάζουν έτσι που να δεχθούν αυξημένες αρμοδιότητες αλλά και με όλα τα αναγκαία εφόδια αποκέντρωσης, ανάπτυξης και οικονομικής αυτοτέλειας.

2. το αρμόδιο Υπουργείο Εσωτερικών με την Ένωση Δήμων και την Ένωση Κοινοτήτων ως τον κύριο άξονα έχει όλη την ευθύνη να σχεδιάσει την όλη πορεία μεταρρύθμισης και ωρίμανσης. Στην πρώτη φάση, την προπαρασκευαστική, πρέπει να διαφανεί η αποφασιστικότητα για πραγματικό δημόσιο διάλογο με λογοδοσία και με βέλτιστες πρακτικές με στόχο την ολική ποιότητα. Ο δημόσιος διάλογος πρέπει αναντίλεκτα να θεμελιωθεί σε γερές βάσεις δημοκρατικής συμμετοχικότητας και να συνδέεται με την υιοθέτηση της προσέγγισης σχεδιασμού και υλοποίησης πολιτικών από κάτω προς τα πάνω, ταυτόχρονα με την προσέγγιση από πάνω προς τα κάτω, να αναγνωρίζει τη θεσμοθέτηση συμμετοχικών θεσμών με ουσιαστικές αρμοδιότητες.

 

Επειδή η εμπειρία στον τομέα καταδεικνύει ότι το θέμα της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης χρειάζεται πολιτικές, ο σχεδιασμός της νέας διοικητικής μεταρρύθμισης πρέπει να βασιστεί σε ορισμένες σταθερές αρχές τις οποίες οι άμεσα εμπλεκόμενοι και η κοινωνία των πολιτών πρέπει να καταστούν κοινωνοί. Η όποια διάφανη διαδικασία πρέπει να οδηγήσει στην κατανόηση από την πλευρά των πολιτών και των αιρετών της αναγκαιότητας διαμόρφωσης ισόρροπων νέων δομών που θα διακρίνονται όσον αφορά την ανάγκη υιοθέτησης νέων δομών και προτεραιοτήτων για μια πραγματική ποιότητα ζωής μέσα από την ενισχυμένη τοπική ταυτότητα.

Flickr Feed

Τρι, 24 Απρ 2018

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός σημειώνει και χαιρετίζει την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου όπως διαβιβαστούν προεκλογικές προγραμματικές θέσεις των υποψηφίων κκ Ν Παπαδόπουλου και Γ. Λιλλήκα στα αρμόδια υπουργεία ώστε να μελετηθούν ποιες θέσεις θα μπορούσαν να προωθηθούν.

Πρόκειται ουσιαστικά για άλλο ένα δείγμα γραφής συνέπειας αλλά και «λόγου που γίνεται πράξη» αφού ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τοποθετήθηκε ξεκάθαρα προ πολλού και προεκλογικά ότι στα πλαίσια της συνεργασιάς θα εξετάζονταν προτάσεις ανθυποψηφίων του.

Η Συνεργασία με όλες τις πολιτικές δυνάμεις, για τον Δημοκρατικό Συναγερμό δεν είναι ούτε περιστασιακή ούτε και εφήμερη. Αλλά είναι βασική πολιτική θέση και πράξη της παράταξης μας διότι μόνο μέσα από συνεργασία μπορεί ο τόπος να πάει μπροστά και να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις προς όφελος της ευημερίας και των συμφερόντων των πολιτών.

Όπως ο Δημοκρατικός Συναγερμός συνεργάστηκε με το ΔΗΚΟ και άλλα κόμματα για θέματα Οικονομίας, και με το ΑΚΕΛ στο κυπριακό, έτσι θα συνεχίσουμε να πολιτευόμαστε. Με σύνεση, σοβαρότητα, υπευθυνότητα αλλά και με σεβασμό προς τις θέσεις των άλλων πολιτικών κομμάτων δείχνοντας εμπράκτως την πρόθεση της ειλικρινούς συνεργασίας προς όφελος των πολιτών.

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ & MME ΔΗΣΥ
Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018

Τρι, 24 Απρ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ, ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΑ ΙΔΙΩΤΩΝ - ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ


Στόχος η δημιουργία πλαισίου ώστε 1. να διασφαλίζεται η Ασφάλεια και Υγεία των Τουριστών, 
2. να δίδεται η ευχέρεια για αύξηση των εισοδημάτων των νοικοκυριών, 3. να υπάρχει υγιής ανταγωνισμός και 4. το Κράτος και η Τοπική Αυτοδιοίκηση να έχουν έσοδα

Η τουριστική βιομηχανία έχει αναπτυχθεί πέραν από τα παραδοσιακά πλαίσια που ως πριν λίγα χρόνια γνωρίζαμε. Η αγορά έχει προχωρήσει και τώρα μπορούν να γίνουν κρατήσεις από το διαδίκτυο και εκτός ξενοδοχειακών μονάδων.

Στόχος μας είναι να μεριμνήσουμε για την ασφάλεια και την υγεία των τουριστών, τόσο των ξένων όσο και των Κυπρίων. Αλλά παράλληλα να δώσουμε την ευκαιρία για ένα επιπλέον εισόδημα στα κυπριακά νοικοκυριά, χωρίς να δημιουργούμε αθέμιτο ανταγωνισμό.

Ως πρώτο βήμα πρέπει να καταρτιστεί ένα μητρώο των καταλυμάτων που οι πολίτες επιθυμούν να ενοικιάζουν, είτε αυτά είναι σπίτια, διαμερίσματα ή επαύλεις. Τα καταλύματα αυτά πρέπει να ικανοποιούν κάποια ελάχιστα κριτήρια που να διασφαλίζουν την ασφάλεια και την υγεία των περιηγητών.

Με τον καταρτισμό του μητρώου αυτού, χιλιάδες συμπολίτες μας θα είναι σε θέση να διασφαλίσουν επιπλέον εισόδημα, αν επιθυμούν να ενοικιάσουν υποστατικά που έχουν στην κατοχή τους. Σε αυτές τις περιπτώσεις το επιπλέον εισόδημα μπορεί να είναι και μεγαλύτερο από το ετήσιο εισόδημα του νοικοκυριού.

Ταυτόχρονα, θα διασφαλιστεί ότι τα εισοδήματα από τις υπηρεσίες αυτές δεν αποτελούν προϊόν φοροδιαφυγής. Έτσι ώστε να χρεώνεται το ΦΠΑ, τα τέλη διανυκτέρευσης προς τους δήμους, αλλά και η φορολογία στο εισόδημα. Με τον τρόπο αυτό θα έχει και το κράτος εισοδήματα από τις υπηρεσίες αυτές και θα διασφαλιστεί και ο υγιής ανταγωνισμός, αφού οι ξενοδοχειακές μονάδες καταβάλλουν τις φορολογίες αυτές.

Σε συνεργασία με τον ΚΟΤ, πρέπει να δούμε ότι τα καταλύματα αυτά μπορούν νόμιμα να ενοικιάζονται, διασφαλίζοντας την ασφάλεια και την υγεία των περιηγητών, θα παρέχεται η δυνατότητα στους πολίτες να διοχετεύουν στην αγορά υποστατικά που έχουν στην κατοχή τους, ενώ ταυτόχρονα θα έχει έσοδα το κράτος, οι δήμοι και οι κοινότητες.

Ως εκ τούτου, ο Δημοκρατικός Συναγερμός, σε συνεργασία με άλλα κόμματα και με τον βουλευτή Ηλία Μυριάνθους, θα καταθέσει στη βουλή ολοκληρωμένη πρόταση, η οποία θα ρυθμίζει το θέμα των υποστατικών που προσφέρονται προς ενοικίαση μέσω ιστοτόπων, με τη θεσμοθέτηση της υποχρέωσης των ιδιοκτητών τέτοιων υποστατικών να εγγράφονται σε ειδικό μητρώο.

Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018

Τρι, 24 Απρ 2018

ΔΗΛΩΣΗ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ, ΑΒΕΡΩΦ ΝΕΟΦΥΤΟΥ


Επαφίεται στην τουρκική και στην τουρκοκυπριακή πλευρά να επαναβεβαιώσουν τη θέση ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις από εκεί που έμειναν

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού, κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, ερωτηθείς για το κυπριακό και συγκεκριμένα να σχολιάσει τις χθεσινές δηλώσεις του κ. Ακκιντζί, «ο οποίος είπε πως δεν έχουμε την πολυτέλεια διαχωρισμού και των αντιπαραθέσεων μεταξύ μας και αν τώρα βρισκόμαστε στο σημείο διαχωρισμού οφείλεται στην ελληνοκυπριακή ηγεσία…» προέβηκε στην πιο κάτω δήλωση:

Κοιτάξτε, δεν είμαι ο άνθρωπος που μπαίνω σε αυτή τη λογική του blame game. Η Κύπρος είναι μοιρασμένη γιατί υπάρχει μια τουρκική εισβολή από το 1974. Στόχος μας είναι να επανενώσουμε την πατρίδα μας. Αλλά πρέπει να αντιληφθούμε ότι η επανένωση της πατρίδας μας προϋποθέτει τον σεβασμό των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των Ευρωπαϊκών Αρχών για όλους τους πολίτες. Και θα πω ένα απλό πράγμα. Η ελληνοκυπριακή πλευρά έκανε την ιστορική της υπέρβαση να δεχθεί την πολιτική ισότητα σ’ ένα διζωνικό, δικοινοτικό, ομοσπονδιακό κράτος ως μετεξέλιξη της Κυπριακής Δημοκρατίας. Δεν θεωρήσαμε και δεν θεωρούμε τους τουρκοκύπριους ως μειονότητα αλλά ως πολιτικά ίση κοινότητα. Όμως ένα πράγμα: να μην φτάσουμε στο άλλο άκρο όπου η μειονότητα που αναγνωρίστηκε από εμάς ως πολιτικά ίση, να φτάσουμε στο άλλο άκρο που θα επιβάλλει στην ελληνοκυπριακή πλευρά και τις αποφάσεις.

Θεωρώ ότι αν θέλουμε όλοι κι αν μοιραζόμαστε το κοινό όραμα για μια κοινή πατρίδα, με σεβασμό επαναλαμβάνω των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και των Ευρωπαϊκών Αρχών, είναι στο χέρι όλων μας είναι να προσπαθήσουμε αλλά και με μια άλλη παράμετρο: Μια ελεύθερη επανενωμένη Κύπρος δεν χρειάζεται ξένους εγγυητές και ξένους χωροφύλακες. Είτε με ξένα στρατεύματα είτε με εγγυητικά δικαιώματα.

Σε ερώτηση κατά πόσο οι εξελίξεις στην Τουρκία και σε συνάρτηση με την θέση που μετέφερε ο κ. Τσαβούσογλου στους τ/κ, σύμφωνα με τα τ/κ δημοσιεύματα, ίσως εμποδίσουν την επανέναρξη του διαλόγου και στη βάση της ΔΔΟ, ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ απάντησε: 

Εγώ το μόνο που βλέπω μέσα σε αυτά είναι το πόσο επιβεβαιώνεται ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας Νίκος Αναστασιάδης. Το πρόβλημα ήταν γιατί μεταξύ της Τουρκίας και πολιτικών δυνάμεων στην τουρκοκυπριακή κοινότητα υπήρχε φλερτ με πλάνα εκτός των παραμέτρων και της μορφής λύσης του κυπριακού ως αυτή έχει εγκριθεί από σωρεία ψηφισμάτων της Γενικής Συνέλευσης αλλά και αποφάσεων του Συμβουλίου Ασφαλείας.

Επαφίεται στην τουρκική και στην τουρκοκυπριακή πλευρά να επαναβεβαιώσουν τη θέση ότι συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις από εκεί που έμειναν με βάση το συγκεκριμένο πλαίσιο και παραμέτρους συμπεριλαμβανομένου και του πλαισίου του Γενικού Γραμματέα τον κ. Γκουτέρες.

Λευκωσία, 24 Απριλίου 2018