Το κυπριακό και το θέμα ασφάλειας Οι στρατηγικές προκλήσεις που θα κληθεί να αντιμετωπίσει ο νέος Πρόεδρος
Δευ, 28 Ιαν 2013

του Στέφανου Στέφου

Εκ των διαχρονικότερων και καθοριστικότερων παραμέτρων των προεδρικών εκλογών είναι το Κυπριακό και το συνυφασμένο θέμα της ασφάλειας. Για πρώτη φορά μετά το 1974, οι δύο αυτές παράμετροι περιθωριοποιούνται ενόψει των προεδρικών του 2013 και αυτό αποτελεί αρνητική παρακαταθήκη της απερχόμενης κυβέρνησης. Ο πόθος της επιστροφής και της απελευθέρωσης έχει παραγκωνιστεί από την καθημερινή πάλη της οικονομικής επιβίωσης.

Η διαπραγματευτική μας ικανότητα και αξιοπιστία σαν κράτος βρίσκεται πιθανόν στο πιο αδύναμο σημείο από το 1974. Είναι για αυτό που η εθνική μας υπόθεση δεν μπορεί πλέον να τυγχάνει προσωπικής διαχείρισης από ένα άτομο αλλά προϋποθέτει τη θεσμοθέτηση της συλλογικότητας. Δεν μπορούμε πλέον να επωμιζόμαστε ως κράτος και ως κοινότητα τις προσωπικές αδυναμίες, ιδεοληψίες και μονομερείς παραχωρήσεις του όποιου Προέδρου.

Για την επιτυχή αντιμετώπιση των σύνθετων αυτών προκλήσεων απαιτείται από τον επόμενο Πρόεδρο της Κυπριακής Δημοκρατίας να αντικαταστήσει παρωχημένες και αποτυχημένες μεθόδους με την καθιέρωση μια νέας εθνικής στρατηγικής. Στη διαμόρφωση της νέας αυτής εθνικής στρατηγικής, όλες οι πολιτικές δυνάμεις θα έχουν ουσιαστικό ρόλο και λόγο μέσω του αναβαθμισμένου Εθνικού Συμβουλίου. Ο δεσμευτικός ρόλος του Εθνικού Συμβουλίου ως προς την διαχείριση των συνομιλιών όσο και η σύσταση άτυπου Συμβουλίου Αρχηγών, το οποίο θα βρίσκεται σε συνεχή επικοινωνία με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, μαζί με τον κοινά αποδεκτό διαπραγματευτή, θα αποτελέσουν τα εχέγγυα για την ποιοτική αλλαγή στον τρόπο διαχείρισης του κυπριακού από τον επόμενο Πρόεδρο.

Παράλληλα, πρέπει να επανεντάξουμε την Κύπρο στον γεωστρατηγικό χάρτη της ευρύτερης περιοχής και της ΕΕ. Η Κύπρος οφείλει να συμμετέχει στα ευρύτερα γεωπολιτικά δρώμενα ως διαμορφωτής των εξελίξεων και όχι σαν απαθής παρατηρητής. Οι ιδεολογικές αγκυλώσεις και το αντιευρωπαϊκό/αντιδυτικό σύνδρομο που χαρακτήριζε την προσέγγιση της απερχόμενης κυβέρνησης στα θέματα ασφάλειας πρέπει να αποτελέσουν επίσημα παρελθόν.

Ο νέος Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα αντιμετωπίσει την ανάγκη για επανασχεδιασμό της εξωτερικής πολιτικής δεδομένης της μέχρι σήμερα έλλειψης αξιόπιστης και ολοκληρωμένης στρατηγικής. Θα αντιμετωπίσει επίσης την πολυσύνθετη πρόκληση του νέου γεωστρατηγικού ρόλου που αποκτά η Κύπρος μέσω των ενεργειακών της κοιτασμάτων. Οι προκλήσεις αυτές μπορεί να αντιμετωπιστούν μόνο μέσα από την οικοδόμηση συμμαχιών και τη διασύνδεση των δικών μας εθνικών συμφερόντων με τα συμφέροντα άλλων κρατών και κυρίως αυτών της Ε.Ε και της περιοχής μας. Η νέα κυβέρνηση θα πρέπει να εμπλακεί ενεργά στην ευρωπαϊκή αρχιτεκτονική άμυνας και ασφάλειας, να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητές της και να αναλύσει τα οφέλη της εμπλοκής στο Συνεταιρισμό για την Ειρήνη όχι μέσω ιδεολογικών αγκυλώσεων αλλά μέσω του πρίσματος του πραγματικού εθνικού συμφέροντος που θα εδράζεται στην ανάλυση και υλοποίηση μιας μακρόχρονης εθνικής στρατηγικής.

 

 

Flickr Feed

Τρι, 22 Αύγ 2017

Η πιο ασφαλής για τη ζωή και την ευημερία των ανθρώπων, ανάμεσα σε 184 κράτη, είναι η χώρα μας, σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με τα στοιχεία μάλιστα να εστιάζονται στις συνθήκες διαβίωσης των νέων ανθρώπων ηλικίας 15 με 29 χρόνων.

Το γεγονός ότι η Κύπρος ξεπερνά και εμφανίζεται σε καλύτερη θέση ως προς τις συνθήκες διαβίωσης από χώρες όπως η Ελβετία, το Λουξεμβούργο, η Δανία κλπ αντανακλά σίγουρα τον παραδοσιακά ήπιο χαρακτήρα των κοινωνικών ηθών και τις παραδόσεις του λαού μας, αλλά οπωσδήποτε και τις κατάλληλες πρακτικές διακυβερνησης.

Αυτό μάλιστα παρά τις αυξανόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε και την οξεία οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα μας προ πενταετίας.

Φαίνεται έτσι ότι επικρίσεις που ακούγονται συχνά από την αντιπολίτευση για τις πολιτικές ασφάλειας είναι είτε υπερβολικές είτε άδικες.

Θα πρέπει βέβαια να συνεχιστούν οι προσπάθειες και να αναζητούμε πάντα βελτιώσεις και σε ζητήματα που δεν καταγράφονται από διεθνείς στατιστικές. Ιδιαίτερα μάλιστα με τις κατάλληλες υποστηρικτικές πολιτικές κοινωνικής πρόνοιας να διαφυλάσσουμε τη συνοχή του κοινωνικού ιστού.

Γι'αυτό και ο Δημοκρατικός Συναγερμός δίνει ιδιαίτερη σημασία στα οικονομικά περιθώρια που εξασφαλίζουν οι συνετές και αποτελεσματικές πολιτικές της κυβέρνησης μας, που δίνουν δυνατότητες σε πολιτικές πρόληψης και ασφάλειας, σε βελτιώσεις στον τομέα της υγείας και σε πολιτικές κοινωνικής πρόνοιας όπως αυτές που έχουν εισαχθεί τα τελευταία χρόνια.

Τρι, 22 Αύγ 2017

Επιβάλλεται από όλους η φιλοζωική συνείδηση να αποδεικνύεται και στην πράξη και όχι μόνο θεωρητικά.

Πράξεις, όπως αυτή που κακόβουλα τέθηκε φωτιά σε σκύλους, όχι μόνο προκαλεί αποτροπιασμό και οργή, αλλά θα πρέπει να τιμωρηθεί αυστηρά και παραδειγματικά.

Ως κοινωνία πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα αυστηροί στα όποια περιστατικά βίας και γενικά στις όποιες συμπεριφορές είναι ανάρμοστες και στρέφονται κατά της ευημερίας των ζώων και ως πολίτες να επιδεικνύουμε την ευαισθησία και να καταγγέλλουμε στις αρμόδιες αρχές τέτοιες περιπτώσεις, ώστε όλοι μαζί να συμβάλουμε στον στόχο για οριστική εξάλειψη τέτοιων περιστατικών.

Σημειώνουμε την αποφασιστικότητα των Αστυνομικών Αρχών να εντοπίσουν τον δράστη του πρόσφατου θλιβερού περιστατικού και να οδηγηθεί ενώπιον της Δικαιοσύνης.

Επειδή περαν από τις εκκλήσεις για φιλοζωϊκή συνείδηση και πολιτισμένες αντιδράσεις επιβάλλεται και η παρέμβαση της πολιτείας, χαιρετίζουμε το ενδιαφερον και την πρόσφατη εξαγγελία του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και του Αρχηγού Αστυνομίας για δημιουργία Αστυνομίας των Ζώων.

Τετ, 16 Αύγ 2017

Σε σχέση με σημερινή ανακοίνωση της ΕΔΕΚ για την ανάπτυξη στην οικονομία θα θέλαμε κατ’αρχάς να σημειώσουμε ότι είναι θετικό ένα κόμμα της αντιπολίτευσης να προβληματίζεται για την αναπτυξιακή διαδικασία που έχει αποκατασταθεί στην Κύπρο, σε αντίθεση με άλλες μηδενιστικές αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στις οποίες έχουμε συνηθίσει.

Η κυπριακή οικονομία έχει πάντως επιστρέψει σαφώς σε μια αναπτυξιακή τροχιά η οποία εδώ και τρία χρόνια είναι επιταχυνόμενη. Θα πρέπει, συνεχίζοντας τις σωστές πολιτικές, να την κατοχυρώσουμε και να τη βελτιώνουμε διαρκώς.

Θα πρέπει ωστόσο να επισημάνουμε τα εξής:
- Η κυπριακή οικονομία δεν “παρουσιάζει μικρή ανάκαμψη” όπως λέει η ανακοίνωση της ΕΔΕΚ, αλλά η Κύπρος είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ευρωζώνη. Στη διάρκεια του 2016, όταν η Ευρωζώνη είχε για πρώτη φορά από το 2008 ταχύτερη ανάπτυξη από τις Η.Π.Α., η ανάπτυξη στην Κύπρο ήταν κατά μία τουλάχιστον μονάδα μεγαλύτερη από το μέσο όρο των εταίρων μας στην Ευρωζώνη. Φέτος αναμένεται να έχει ρυθμό υπερδιπλάσιο από τον μέσο της Ευρωζώνης.
- Η οικονομική ανάπτυξη στην Κύπρο δεν είναι συγκυριακή, αφού το 2017 με αναμενόμενο ρυθμό στην περιοχή του 4% είναι και ο τρίτος συνεχόμενος χρόνος.
- Έχοντας επανέλθει το 2015 μετά από τρία χρόνια βαθειάς ύφεσης, η οικονομική ανάπτυξη είναι από τότε επιταχυνόμενη. Το 2017 καταγράφεται ρυθμός ανάπτυξης υπερδιπλάσιος σε σύγκριση με εκείνον του 2015.
- Η ανάπτυξη δεν είναι απλώς «αποτέλεσμα μη σταθερών παραγόντων», όπως προβάλλεται στην ανακοίνωση της ΕΔΕΚ. Διότι, ο τουρισμός, για παράδειγμα, που αναφέρεται στην ανακοίνωση (ως «μη σταθερός») υπήρξε πάντοτε ένας από τους βασικούς πυλώνες της κυπριακής οικονομίας και αυτό το ρόλο παίζει και για την έξοδο από την κρίση σε τροχιά ανάπτυξης και πάλι. Το ζήτημα είναι τομείς όπως η τουριστική βιομηχανία να συνεχίσουν να βελτιώνονται και να σταθεροποιηθούν ποιοτικά χαρακτηριστικά πάνω στην ευνοϊκή συγκυρία των τελευταίων χρόνων. Γι’αυτό και η κυβερνητική πρόταση για αναβάθμιση των δομών και των σχεδιασμών μέσα από τη δημιουργία καθ’υλην αρμόδιου υφυπουργείου.
- Για τη μακρο-οικονομική σταθερότητα, στην οποία αναφέρεται η ανακοίνωση, σημειώνουμε τη συνειδητή και μεθοδευμένη δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης, η οποία μέχρι τώρα καταγράφει, όπως παρατηρούν τρίτοι παρατηρητές «υπεραποδόσεις».
- Συμμεριζόμαστε, ωστόσο, την έγνοια που δείχνει και η ανακοίνωση της ΕΔΕΚ για τις μελλοντικές αναπτυξιακές προοπτικές. Διότι πράγματι πρέπει να καταβάλλεται προσπάθεια για τα «ποιοτικά χαρακτηριστικά» και για την όσο το δυνατό βέλτιστη διαφοροποίηση της οικονομικής δραστηριότητες. Ήδη μάλιστα σε αυτό το πεδίο σημειώνονται αξιοπρόσεκτες θετικές εξελίξεις, όπως για παράδειγμα για την εποχικότητα του τουριστικού προϊόντος. Αλλά γι’αυτόν ακριβώς το λόγο, προκειμένου να εστιάσουμε καλύτερα και συστηματικότερα στην αναπτυξιακή διαδικασία είναι που η σημερινή Κυβέρνηση προτείνει τη δημιουργία επιτελικών δομών διακυβέρνησης που είναι τα υφυπουργεία Ναυτιλίας (έχει ήδη εγκριθεί), αλλά και Τουρισμού και Ανάπτυξης (περιμένουν έγκριση της Βουλής).