Το τελευταίο πυροτέχνημα
Πεμ, 07 Φεβ 2013

του Χριστόφορου Φωκαΐδη 

Μάθαμε τελικά, μετά και το τηλεοπτικό debate για το Κυπριακό, ότι όταν ο κ. Λιλλήκας λέει ότι είναι εναντίον της διζωνικής (διπεριφερειακής), εννοεί ότι είναι υπέρ της πολυζωνικής (πολυπεφερειακής) ομοσπονδίας. Αυτό ήταν και το τελευταίο από τα πυροτεχνήματα του κ. Λιλλήκα σ’ αυτή την προεκλογική εκστρατεία, που έσβησε όπως όλα τα προηγούμενα, επιβεβαιώνοντας πως όταν μια πρόταση δεν έχει ουσία – παρά μόνο περιτύλιγμα - δεν αντέχει για πολύ. Είχαν προηγηθεί, θυμίζω, η πολυδιαφημιζόμενη πρόταση για το ανακλητό (που εφαρμόζεται τελικά μόνο στη Βενεζουέλα του Τσάβεζ!) και η περίφημη πρόταση για το φυσικό αέριο, που έχει απορριφθεί ως μη σοβαρή από ένα νομπελίστα και τους πιο έγκριτους καθηγητές πανεπιστημίων και ειδικούς τεχνοκράτες που διαθέτει η Κύπρος.

Δεν συνηθίζω να κάνω παραπομπές στο παρελθόν για να υποστηρίξω μια άποψη για το σήμερα και το αύριο. Όμως η πρόταση Λιλλήκα για πολυπεριφερειακή ομοσπονδία μοιάζει με πρόταση επιστροφής στο μέλλον! Κάτι παρόμοιο, δηλαδή, με τη γνωστή κινηματογραφική ταινία της δεκαετίας του ‘80 «Back to the Future». Γι’ αυτό και δεν θα επιχειρήσω να τη σχολιάσω. Θα παραθέσω απλώς απόσπασμα από τα πρακτικά της συνεδρίας του Εθνικού Συμβουλίου της 9ης Μαρτίου του 1977, στην οποία ο τότε Πρόεδρος Αρχιεπίσκοπος Μακάριος ανέπτυσσε το σκεπτικό της απόρριψης της πολυπεριφερειακής ομοσπονδίας. Προς αποφυγή του ενδεχομένου να λεχθεί ότι δεν αποδίδεται ορθά το περιεχόμενο της δήλωσης λόγω επιλεκτικής χρήσης αποσπασμάτων, όπως δηλαδή υποστηρίχθηκε στην περίπτωση της αναφοράς που εμπεριέχεται στο γνωστό πλέον βιβλίο του κ. Λιλλήκα, όπου καλούσε την «ελληνοκυπριακή ηγεσία να μελετήσει το ενδεχόμενο μιας χαλαρής ομοσπονδίας» (βλ. σχετικό άρθρο γράφοντος, «Μύθοι και πραγματικότητες για την χαλαρή ομοσπονδία», 9 Σεπτ. 2012), παραθέτω αυτούσιο το απόσπασμα της δήλωσης του Μακάριου χωρίς κανένα σχόλιο. Άλλωστε μιλά από μόνη της!

«Μια πολυπεριφειακή λύσις δεν έχει ολιγώτερους κινδύνους δια διχοτόμησιν από τη διζωνικήν, διότι εφ’ όσον η τουρκοκυπριακή πλευρά απαιτεί ότι μια περιφέρεια εις τον Βορράν θα είναι ενιαία και σημαντικής εκτάσεως, ουσιαστικώς η προταθείσα πολυπεριφερειακή λύσις ισοδυναμεί εις μεγάλον βαθμόν με διζωνικήν και επιπλέον προστίθενται και μερικά καντόνια εις άλλας περιοχάς, των οποίων η συνολική έκτασις, ως ήδη έχομεν προτείνει, θα ανέρχεται εις 3% περίπου εις το Νότον, πράγμα το οποίο σημαίνει περίληψιν και ελληνικών χωρίων εις τα τοιαύτα καντόνια, τα οποία χωρία σήμερον είναι ελεύθερα. Αφ’ ετέρου τοιαύτα καντόνια παρουσιάζονται διεθνώς ως είδος γκέτος με πολύ κακήν απήχησιν. Νοείται βέβαια ότι τόσον εις περίπτωσιν πολυπεριφερειακής όσον και διζωνικής λύσεως, αι αναφερθείσαι βασικαί αρχαί (εννοεί εδώ τις 3 βασικές ελευθερίες) πρέπει να είναι απολύτως σεβασταί».

Αφού ολοκληρώνει την τοποθέτηση του ο Μακάριος ζητά τη γνώμη των μελών του σώματος συνοψίζοντας τη θέση του:

«Είναι πλέον εφικτή ή επιθυμητή πολυπεριφερειακή λύσις ή προτιμάται υπό τις περιστάσεις η διζωνική λύσις; Εάν η απάντησις εις διζωνικήν λύσιν είναι καταφατική, πού τοποθετείται η υπό τουρκοκυπριακή διοίκηση περιοχήν; H ιδική μου απάντησις είναι ότι υπό τας περιστάσεις προτιμώ τη διζωνικήν λύσιν και εισηγούμαι να υποβληθή χάρτης εκ μέρους της ελληνοκυπριακής πλευράς».

Τελικά το Εθνικό Συμβούλιο, παρά τους κινδύνους, υιοθέτησε την πρόταση για διζωνική, όχι ως ιδανική λύση αλλά ως τον οδυνηρό συμβιβασμό της ελληνοκυπριακής πλευράς και κατά τον επόμενο γύρο συνομιλιών στη Βιέννη, ο τότε διαπραγματευτής Τάσσος Παπαδόπουλος υπέβαλε και χάρτη που προνοούσε διζωνική ομοσπονδία.

Δεν συμμερίζομαι την άποψη ότι μια θέση πρέπει να γίνεται δεκτή επειδή την υιοθέτησε ο Μακάριος ή ο οποιοσδήποτε στο παρελθόν. Θεωρώ ότι τα δεδομένα θα πρέπει πάντα να αξιολογούνται χωρίς δογματισμούς στον παρόντα χρόνο λαμβάνοντας υπόψη και ενδεχόμενες νέες εξελίξεις. Προϋπόθεση μιας τέτοιας αξιολόγησης, ωστόσο, είναι η ιστορική γνώση. Δεν μπορείς να παρουσιάζεις ως νέα ιδέα κάτι που έχει συζητηθεί και απορριφθεί ήδη από το 1977. Και δεν μπορείς, βεβαίως, να επικαλείσαι τις υποθήκες οποιουδήποτε διαστρεβλώνοντας την ιστορική αλήθεια, για να νομιμοποιήσεις μια πολιτική θέση.

Σε μια εποχή κρίσης αξιοπιστίας της πολιτικής, είναι καλό να θυμόμαστε την εύστοχη παρατήρηση του Αμερικανού δημοσιογράφου George Will, ο οποίος είχε πει κάποτε πως «τα λόγια ενός πολιτικού δεν φανερώνουν την ιδέα που έχει για το θέμα του αλλά την ιδέα που έχει για το ακροατήριο του».

 

Flickr Feed

Παρ, 21 Ιούλ 2017

Ανακοίνωση Εκπροσώπου Τύπου ΔΗΣΥ, Πρ. Προδρόμου:

Σημειώνουμε με ικανοποίηση τα έργα και τις δαπάνες που ανακοίνωσε σήμερα ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας για την πόλη και την επαρχία Λάρνακας. Είναι αλήθεια ότι η πόλη και η περιφέρεια της Λάρνακας είναι ένα από τα τμήματα της χώρας μας που θέλει ιδιαίτερη προσοχή από το κεντρικό κράτος. Η Κυβέρνησή μας δείχνει έπρακτα να ανταποκρίνεται σε αυτή την ανάγκη στηρίζοντας ιδιαίτερα την πόλη και τις κοινότητες της Λάρνακας.

Ακόμα και στην οικονομικά πολύ δύσκολη περίοδο που διανύσαμε τα προηγούμενα χρόνια, αυτό το ενδιαφέρον μεταφράστηκε σε κρατικές δαπάνες € 228 εκατ. για έργα στην πόλη και τις κοινότητες της Λάρνακας, μεταξύ 2013 και 2017. Ενώ ταυτόχρονα η Κυβέρνηση σε συνεργασία με τους άλλους ενδιαφερόμενους φορείς πέτυχε αύξηση των ευρωπαϊκών κονδυλίων για το Δήμο Λάρνακας και έργα βιώσιμης αστικής ανάπτυξης, από € 11 εκατ. που ήταν ο αρχικός σχεδιασμός σε € 18,5 εκατ.

Σήμερα, εκτός από τη λεπτομερή αναφορά σε έργα που έχουν ήδη υλοποιηθεί ή βρίσκονται σε εξέλιξη, ο Πρόεδρος Αναστασιάδης παρουσίασε τις κυβερνητικές αποφάσεις για καινούρια έργα στις πόλεις και τις κοινότητες της επαρχίας Λάρνακας που φτάνουν σε ύψος € 70,5 εκατ.

Ενώ η προχτεσινή απόφαση της Κυβέρνησης για να αποπληρώσει εγγυημένα δάνεια ύψους € 19,3 εκατ. για τους δήμους και € 1,9 εκατ. για κοινότητες της επαρχίας Λάρνακας, συμβάλλει πολύ στα οικονομικά των δήμων και κοινοτήτων της Λάρνακας. Με αυτό τον τρόπο θα αυξηθούν οι οικονομικές δυνατότητες τους και θα διευκολυνθεί οι οικονομικός σχεδιασμός τους προς όφελος των πολιτών.

Δεν πρέπει να παραλείψουμε να σημειώσουμε ότι με τις σωστές πολιτικές και τη συνετή διαχείριση, η Κυβέρνησή μας έχει δημιουργήσει τις συνθήκες για να έχουμε ξανά μιαν ανθηρή οικονομία που δημιουργεί δυνατότητες για να ανταποκριθούμε καλύτερα σε ανάγκες, όπως δείχνουν και οι σχεδιασμοί αυτοί για την επαρχία Λάρνακας.

Στήριξη της Κυβέρνησης και οικονομική ανάσα στην τοπική αυτοδιοίκηση, αλλά και δημιουργία περιθωρίων για δαπάνες προς όφελος των δημοτών

Η πρόσφατη απόφαση της Κυβέρνησης για να προχωρήσει σε αποπληρωμή δανείων που είχαν συναφθεί με κρατική εγγύηση από φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης, ύψους € 185,3 εκατ., θα βελτιώσει σημαντικά την οικονομική θέση και τις δυνατότητες δήμων και κοινοτήτων και κατ’επέκτασιν θα έχει άμεσο όφελος για τους πολίτες.

Με την απόφαση αυτή η Κυβέρνηση δείχνει πώς στηρίζει έμπρακτα την τοπική αυτοδιοίκηση, ενώ ταυτόχρονα δημιουργεί άμεσο όφελος για τους πολίτες αφού θα δουν στο εξής ποσά που οι αυτοδιοικητικές αρχές όφειλαν να διαθέτουν για την εξυπηρέτηση δανείων, να καταλήγουν σε έργα και πολιτικές κοινής ωφελείας, δηλαδή προς όφελος των ιδίων.

Η Κυβέρνηση μπορεί να παίρνει τέτοιες αποφάσεις που θα εξορθολογίσουν περαιτέρω την ευρύτερη δομή των δημόσιων οικονομικών, επειδή με σωστές πολιτικές έχει δημιουργήσει νέες ισορροπίες και τις προϋποθέσεις για μιαν ρωμαλέα οικονομία.

Πρέπει όμως να παρατηρήσουμε ότι πέραν τις οικονομικής ανακούφισης των αρχών και φορέων τοπικής αυτοδιοίκησης, είναι η ώρα να σταλεί και ένα γενικότερο μήνυμα αποφυγής του ανεξέλεγκτου δανεισμού, πέραν από τις πραγματικές δυνατότητες, σε κάθε επίπεδο.

Παράλληλα υπενθυμίζουμε ότι με τη συνολική πρόταση για αλλαγές, εξοικονομήσεις και εξορθολογισμό της τοπικής αυτοδιοίκησης, που έχει καταθέσει η Κυβέρνηση και εκκρεμεί ακόμα η έγκρισή της, θα έχουμε στο μέλλον ακόμα καλύτερα αποτελέσματα.

 

Παρ, 21 Ιούλ 2017

Ο Αναπλ. Πρόεδρος ΔΗ.ΣΥ. Λευτέρης Χριστοφόρου καταδικάζει τις προκλητικές ενέργειες των Τούρκων στην Κυπριακή ΑΟΖ καθώς και τη παράνομη επίσκεψη του Τούρκου Πρωθυπουργού και Τούρκου Υπουργού Εξωτερικών στα κατεχόμενα. Επίσης θεωρεί άκρως προκλητικές και απαράδεκτες τις δηλώσεις τους στα κατεχόμενα για τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της Κυπριακής Δημοκρατίας.

Ο Λευτέρης Χριστοφόρου τόνισε ότι η Κυπριακή δημοκρατία θα συνεχίσει να ασκεί τα κυριαρχικά της δικαιώματα ως Κυρίαρχο κράτος και ουδείς μπορεί να τα αμφισβητεί.
Άλλωστε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ Νίκος Αναστασιάδης το κατέστησε σαφές και ξεκάθαρο και παρά τις προκλήσεις και τις απειλές της Τουρκίας ανυποχώρητα συνέχισε τους ενεργειακούς σχεδιασμούς της πατρίδας μας.
Ο Λευτέρης Χριστοφόρου με επιστολή του, καταγγέλλει τη Τουρκία στην Ε.Ε. και ζητά να ληφθούν μέτρα για αναχαίτηση της τουρκικής προκλητικότητας, αναφέροντας χαρακτηριστικά “Η Τουρκία δεν μπορεί να συνεχίσει να λειτουργεί ως πειρατής στην περιοχή τρομοκρατώντας τις γειτονικές χώρες και για αυτό η Ευρωπαϊκή Ένωση οφείλει να πάρει μέτρα ενάντια στην Τουρκία.”
Η επιστολή – παρέμβαση του στην ΕΕ έχει ως ακολούθως.

ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ, ΑΠΕΙΛΕΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΙΑΣ ΣΤΗ ΚΥΠΡΙΑΚΗ Α.Ο.Ζ.
“Αυτές τις μέρες η Γαλλική Εταιρεία TOTAL διενεργεί έρευνες για εντοπισμό, ανεύρεση και εξόρυξη φυσικού αερίου στην Κυπριακή Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη, με όλες τις διεθνώς νόμιμες διαδικασίες.
Η Τουρκία από τη πρώτη στιγμή προέβηκε σε προκλητικές απειλές τόσο προς την Γαλλική Εταιρεία Total όσο και προς την Κυπριακή Δημοκρατία, παραβιάζοντας κάθε αρχή του Διεθνούς και Ευρωπαϊκού Δικαίου.
Πέραν τούτων, προχώρησε στην αποστολή πολεμικής φρεγάτας και συνοδευτικών πλοίων, τα οποία εισήλθαν παράνομα στα Κυπριακά Χωρικά Ύδατα, παραβιάζουν την ΑΟΖ, δημιουργώντας κλίμα απειλών και έντασης στη περιοχή.
Η Κυπριακή Δημοκρατία είναι χώρα μέλος της Ε.Ε. και τα ενεργειακά της αποθέματα ανήκουν ταυτόχρονα και στην Ε.Ε., καθώς και τα δικά της θαλάσσια σύνορα αποτελούν και τα σύνορα της ΕΕ. Οι απειλές που υφίσταται η Κυπριακή Δημοκρατία από τη Τουρκία, είναι απειλές και ενάντια στην ίδια την ΕΕ.
Η Ε.Ε. οφείλει να αντιδράσει δυναμικά απέναντι στην τουρκική προκλητικότητα και στις παράνομες ενέργειες της Τουρκίας στην Κυπριακή ΑΟΖ, τόσο μέσα στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Αλληλεγγύης αλλά και της ευθύνης της ΕΕ να προασπιστεί τα δικά της Ευρωπαϊκά Σύνορα που παραβιάζονται από την Τουρκία.
Ερωτάται η Επιτροπή:
1. Με ποιους τρόπους προτίθεται να αντιδράσει απέναντι στις Τουρκικές προκλήσεις στην Κυπριακή ΑΟΖ.
2. Η Τουρκία είναι υποψήφια προς ένταξη στην ΕΕ. Όταν παραβιάζει με θρασύτατο τρόπο τα κυριαρχικά δικαιώματα της Κύπρου, χώρα μέλους της ΕΕ, δεν οφείλει η ΕΕ να αντιδράσει με αυστηρές κυρώσεις όπως πράττει σε άλλες περιπτώσεις η ΕΕ, για μικρότερης σημασίας ζητήματα.”

Παρέμβαση Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος:
Επίσης οφείλω να επισημάνω ότι χθες ο ηγέτης του Ευρωπαϊκού Λαϊκού κόμματος στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κ Manfred Weber σε δηλώσεις του για τα όσα συμβαίνουν από την Τουρκία στην Κύπρο και για τις παραβιάσεις των Ανθρωπίνων δικαιωμάτων στο εσωτερικό της Τουρκίας, ζήτησε το άμεσο πάγωμα των ενταξιακών διαπραγματεύσεων της Τουρκίας, για να σταλεί ένα ισχυρό μήνυμα προς την Τουρκία.

Παρ, 21 Ιούλ 2017

Εκφράζουμε την βαθιά μας θλίψη για τον καταστροφικό σεισμό στην Κω και στην Ρόδο και για τις ανθρώπινες απώλειες. Συμπάσχουμε σήμερα με τους αδελφούς Έλληνες και εκφράζουμε την πρόθεση μας μαζί με την αλληλεγγύη και συμπαράσταση μας για προστρέξουμε προς άμεση βοήθεια σε ότι χρειαστεί και απαιτηθεί για τους σεισμοπαθείς αδερφούς μας.