Το τελευταίο πυροτέχνημα
Πεμ, 07 Φεβ 2013

του Χριστόφορου Φωκαΐδη 

Μάθαμε τελικά, μετά και το τηλεοπτικό debate για το Κυπριακό, ότι όταν ο κ. Λιλλήκας λέει ότι είναι εναντίον της διζωνικής (διπεριφερειακής), εννοεί ότι είναι υπέρ της πολυζωνικής (πολυπεφερειακής) ομοσπονδίας. Αυτό ήταν και το τελευταίο από τα πυροτεχνήματα του κ. Λιλλήκα σ’ αυτή την προεκλογική εκστρατεία, που έσβησε όπως όλα τα προηγούμενα, επιβεβαιώνοντας πως όταν μια πρόταση δεν έχει ουσία – παρά μόνο περιτύλιγμα - δεν αντέχει για πολύ. Είχαν προηγηθεί, θυμίζω, η πολυδιαφημιζόμενη πρόταση για το ανακλητό (που εφαρμόζεται τελικά μόνο στη Βενεζουέλα του Τσάβεζ!) και η περίφημη πρόταση για το φυσικό αέριο, που έχει απορριφθεί ως μη σοβαρή από ένα νομπελίστα και τους πιο έγκριτους καθηγητές πανεπιστημίων και ειδικούς τεχνοκράτες που διαθέτει η Κύπρος.

Δεν συνηθίζω να κάνω παραπομπές στο παρελθόν για να υποστηρίξω μια άποψη για το σήμερα και το αύριο. Όμως η πρόταση Λιλλήκα για πολυπεριφερειακή ομοσπονδία μοιάζει με πρόταση επιστροφής στο μέλλον! Κάτι παρόμοιο, δηλαδή, με τη γνωστή κινηματογραφική ταινία της δεκαετίας του ‘80 «Back to the Future». Γι’ αυτό και δεν θα επιχειρήσω να τη σχολιάσω. Θα παραθέσω απλώς απόσπασμα από τα πρακτικά της συνεδρίας του Εθνικού Συμβουλίου της 9ης Μαρτίου του 1977, στην οποία ο τότε Πρόεδρος Αρχιεπίσκοπος Μακάριος ανέπτυσσε το σκεπτικό της απόρριψης της πολυπεριφερειακής ομοσπονδίας. Προς αποφυγή του ενδεχομένου να λεχθεί ότι δεν αποδίδεται ορθά το περιεχόμενο της δήλωσης λόγω επιλεκτικής χρήσης αποσπασμάτων, όπως δηλαδή υποστηρίχθηκε στην περίπτωση της αναφοράς που εμπεριέχεται στο γνωστό πλέον βιβλίο του κ. Λιλλήκα, όπου καλούσε την «ελληνοκυπριακή ηγεσία να μελετήσει το ενδεχόμενο μιας χαλαρής ομοσπονδίας» (βλ. σχετικό άρθρο γράφοντος, «Μύθοι και πραγματικότητες για την χαλαρή ομοσπονδία», 9 Σεπτ. 2012), παραθέτω αυτούσιο το απόσπασμα της δήλωσης του Μακάριου χωρίς κανένα σχόλιο. Άλλωστε μιλά από μόνη της!

«Μια πολυπεριφειακή λύσις δεν έχει ολιγώτερους κινδύνους δια διχοτόμησιν από τη διζωνικήν, διότι εφ’ όσον η τουρκοκυπριακή πλευρά απαιτεί ότι μια περιφέρεια εις τον Βορράν θα είναι ενιαία και σημαντικής εκτάσεως, ουσιαστικώς η προταθείσα πολυπεριφερειακή λύσις ισοδυναμεί εις μεγάλον βαθμόν με διζωνικήν και επιπλέον προστίθενται και μερικά καντόνια εις άλλας περιοχάς, των οποίων η συνολική έκτασις, ως ήδη έχομεν προτείνει, θα ανέρχεται εις 3% περίπου εις το Νότον, πράγμα το οποίο σημαίνει περίληψιν και ελληνικών χωρίων εις τα τοιαύτα καντόνια, τα οποία χωρία σήμερον είναι ελεύθερα. Αφ’ ετέρου τοιαύτα καντόνια παρουσιάζονται διεθνώς ως είδος γκέτος με πολύ κακήν απήχησιν. Νοείται βέβαια ότι τόσον εις περίπτωσιν πολυπεριφερειακής όσον και διζωνικής λύσεως, αι αναφερθείσαι βασικαί αρχαί (εννοεί εδώ τις 3 βασικές ελευθερίες) πρέπει να είναι απολύτως σεβασταί».

Αφού ολοκληρώνει την τοποθέτηση του ο Μακάριος ζητά τη γνώμη των μελών του σώματος συνοψίζοντας τη θέση του:

«Είναι πλέον εφικτή ή επιθυμητή πολυπεριφερειακή λύσις ή προτιμάται υπό τις περιστάσεις η διζωνική λύσις; Εάν η απάντησις εις διζωνικήν λύσιν είναι καταφατική, πού τοποθετείται η υπό τουρκοκυπριακή διοίκηση περιοχήν; H ιδική μου απάντησις είναι ότι υπό τας περιστάσεις προτιμώ τη διζωνικήν λύσιν και εισηγούμαι να υποβληθή χάρτης εκ μέρους της ελληνοκυπριακής πλευράς».

Τελικά το Εθνικό Συμβούλιο, παρά τους κινδύνους, υιοθέτησε την πρόταση για διζωνική, όχι ως ιδανική λύση αλλά ως τον οδυνηρό συμβιβασμό της ελληνοκυπριακής πλευράς και κατά τον επόμενο γύρο συνομιλιών στη Βιέννη, ο τότε διαπραγματευτής Τάσσος Παπαδόπουλος υπέβαλε και χάρτη που προνοούσε διζωνική ομοσπονδία.

Δεν συμμερίζομαι την άποψη ότι μια θέση πρέπει να γίνεται δεκτή επειδή την υιοθέτησε ο Μακάριος ή ο οποιοσδήποτε στο παρελθόν. Θεωρώ ότι τα δεδομένα θα πρέπει πάντα να αξιολογούνται χωρίς δογματισμούς στον παρόντα χρόνο λαμβάνοντας υπόψη και ενδεχόμενες νέες εξελίξεις. Προϋπόθεση μιας τέτοιας αξιολόγησης, ωστόσο, είναι η ιστορική γνώση. Δεν μπορείς να παρουσιάζεις ως νέα ιδέα κάτι που έχει συζητηθεί και απορριφθεί ήδη από το 1977. Και δεν μπορείς, βεβαίως, να επικαλείσαι τις υποθήκες οποιουδήποτε διαστρεβλώνοντας την ιστορική αλήθεια, για να νομιμοποιήσεις μια πολιτική θέση.

Σε μια εποχή κρίσης αξιοπιστίας της πολιτικής, είναι καλό να θυμόμαστε την εύστοχη παρατήρηση του Αμερικανού δημοσιογράφου George Will, ο οποίος είχε πει κάποτε πως «τα λόγια ενός πολιτικού δεν φανερώνουν την ιδέα που έχει για το θέμα του αλλά την ιδέα που έχει για το ακροατήριο του».

 

Flickr Feed

Τετ, 20 Φεβ 2019

ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΟΝ WEBER ΚΑΙ ΤΟ ΕΛΚ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΥΜΕ ΝΕΕΣ ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΜΑΣ

ΛΕΥΤΕΡΗΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΥ - ΑΝΑΠΛ. ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΔΗ.ΣΥ. – ΕΥΡΩΒΟΥΛΕΥΤΗΣ Ε.Λ.Κ.

 

Μαζί με τον πρόεδρο της ομάδας στο Ευρωπαϊκό Λαϊκό Κόμμα και υποψήφιο για την προεδρία της Επιτροπής Manfred Weber υπογράψαμε την διακήρυξη για στήριξη και χάραξη πολιτική, για δημιουργία 5 εκατομμύριων νέων θέσεων εργασίας σε ολόκληρη την Ε.Ε.

Η Κύπρος οφείλει να επικεντρωθεί σε αυτούς τους πυλώνες που χάραξε το Ε.Λ.Κ και θα υιοθετηθούν από την ίδια την Ε.Ε με την ανάληψη της προεδρίας από τον Manfred Weber. Οφείλουμε πραγματικά να χαράξουμε πολιτικές για τους νέους μας, ώστε να δημιουργούνται πραγματικές θέσεις εργασίας που θα αντανακλούν και θα αντιπροσωπεύουν τα προσόντα και τις δυνατότητες και τις ικανότητες των νέων μας. Δυστυχώς οι νέοι μας δεν έχουν την ικανότητα και την δυνατότητα  να απασχοληθούν στους τομείς για τους οποίους ουσιαστικά αφιέρωσαν τα χρόνια των σπουδών τους.

Θεωρώ ιδιαίτερα σημαντικό, να τονίσω, ότι μέσα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και μέσα από την Επιτροπή Προϋπολογισμού στην οποία συμμετέχω αλλά και μαζί με το ΕΛΚ και με τον ηγέτη μας Manfred Weber, αγωνιζόμαστε καθημερινά για να δημιουργήσουμε στρατηγικές και πολιτικές που ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες των νέων μας στην αγορά εργασίας. Πιστεύω ότι αυτό το φιλόδοξο έργο για την δημιουργία 5 εκ θέσεων εργασίας είναι εφικτό, νοούμενου ότι και τα κράτη μέλη θα εφαρμόσουν αυτές τις πολιτικές.

Με αυτό το σκεπτικό θα επιδιώξω συνάντηση και με την Υπουργό Εργασίας ούτως ώστε η χώρα μας να πρωτοπορήσει σε αυτό τον τομέα και να υιοθετήσει αυτές τις πολιτικές που οδηγούν στην δημιουργία νέων θέσεων εργασίας για τους νέους μας.

Τετ, 20 Φεβ 2019

ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΥ ΔΗΣΥ

ΝΙΚΟΥ ΝΟΥΡΗ

 

Στόχος μας ο εκσυγχρονισμός της εκλογικής διαδικασίας -

Αντιμετώπιση των προβλημάτων και εφαρμογή της αυτόματης εγγραφής στους καταλόγους σε επόμενες εκλογές

Το εναρμονιστικό νομοσχέδιο για τον περί εκλογής των μελών του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου το οποίο ψηφίσαμε, διορθώνει μια σειρά από στρεβλώσεις, όπως για παράδειγμα την κατάργηση της υποχρεωτικής ψηφοφορίας, κάτι που είχε ψηφιστεί στο παρελθόν και δεν έγινε η ανάλογη διόρθωση.

Στηρίξαμε ακόμη την τροπολογία για την αυτόματη εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους όχι περιστασιακά αλλά επί της αρχής, αφού είναι καλά γνωστή η διαχρονική θέση του Δημοκρατικού Συναγερμού για εισαγωγή της αυτόματης εγγραφής στους εκλογικούς καταλόγους σε όλες τις εκλογικές αναμετρήσεις.

Αντιλαμβανόμαστε ότι υπάρχει ένας προβληματισμός και μια σειρά από τεχνικής φύσεως προβλήματα που έχουν ανακύψει με αφορμή την συγκεκριμένη ψήφιση της νομοθεσίας και τα οποία η κυβέρνηση καλείται να αντιμετωπίσει.

Στις προθέσεις μας δεν είναι η δημιουργία ενός προβληματικού συστήματος εκλογής αλλά ο εκσυγχρονισμός της εκλογικής διαδικασίας.

Ως εκ τούτου, ο Δημοκρατικός Συναγερμός θα αποδεχθεί την αναπομπή του Προέδρου της Δημοκρατίας με την προσδοκία ότι, όπως αναφέρεται και στο δικαιολογητικό της αναπομπής, το αρμόδιο υπουργείο εσωτερικών και οι υπηρεσίες θα προβούν σε όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα για την αντιμετώπιση όλων αυτών των προβλημάτων ώστε η αυτόματη εγγραφή στους εκλογικούς καταλόγους να μπορέσει  να εφαρμοστεί σε επόμενη εκλογική αναμέτρηση.

Λευκωσία, 20 Φεβρουαρίου 2019

Τετ, 20 Φεβ 2019

ΔΗΛΩΣΗ ΒΟΥΛΕΥΤΗ ΛΕΥΚΩΣΙΑΣ ΚΑΙ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΥΠΟΥ ΔΗΣΥ

ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΗΜΗΤΡΙΟΥ


Παρουσίαση στρατηγικής για τον τουρισμό

Στην σημερινή συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, ο Υφυπουργός Τουρισμού παρουσίασε την επικαιροποιημένη στρατηγική για τον τουρισμό. Είναι αποτέλεσμα διαβούλευσης με τους εμπλεκόμενους φορείς που εισηγείται συγκεκριμένα μέτρα για βελτίωση του τουριστικού μας προϊόντος, που είναι ένας σημαντικός πυλώνας για την ανάπτυξη της οικονομίας αλλά και της χώρας μας.

Ο τουρισμός παραδοσιακά ήταν ένας άξονας στον οποίο στηρίζεται η οικονομία μας και σήμερα στη νέα εποχή, στην εποχή που λειτουργεί το Υφυπουργείο Τουρισμού όλες αυτές οι προτεραιότητες θα τεθούν πιο επιτακτικά και πιο άμεσα. 

Λευκωσία, 20 Φεβρουαρίου 2019