Φόροι αντί φρένο στις δημόσιες δαπάνες
Δευ, 10 Ιαν 2011

του Πρόδρομου Προδρόμου

Ο υπουργός Οικονομικών είπε ότι χρειάζονται άλλα πρόσθετα €150 εκ. Προκειμένου όχι να φτάσουμε σε κάποια ισορροπία, αλλά απλά σε κάπως χαμηλότερο δημοσιονομικό έλλειμμα. Την ίδια όμως ώρα το ένα από τα δυο συμπολιτευόμενα κόμματα εκτιμά ότι αυτές οι ανάγκες είναι περί τα €400 εκ. Σε ανάλογη εκτίμηση καταλήγει μάλιστα και το μεγάλο κόμμα της αντιπολίτευσης, αλλά και η μεγάλη πλειοψηφία των οικονομολόγων και άλλων οικονομικών παρατηρητών:χρειάζονται άμεσα περί τα €450 εκ. Αυτή είναι, ακόμα, και η εκτίμηση του οικονομικού επιτελείου της ίδιας της Κομισιόν.

Τελικά, όμως, τα δυο συνεργαζόμενα στην κυβέρνηση κόμματα αποφασίζουν για μέτρα ύψους €250 εκ. Τι νόημα μπορεί να έχει αυτό; Ότι ο υπουργός Οικονομικών κάνει λάθος; Ή, μήπως, ότι έχει δίκιο και λάθος κάνουν όλοι οι άλλοι, αλλά έρχεται και αντλεί με φορολογίες περισσότερα από αυτά που χρειάζονται; Ή μήπως –ακόμα χειρότερα- αυτό σημαίνει ότι λάθος κάνουν τόσο ο υπουργός όσο και το ΔΗΚΟ και η αλήθεια ήταν “κάπου στη μέση” –η οποία όμως προέκυψε μάλλον με τη λογική του τυχαίου και των “πολιτικών παραζεμάτων”;

Το κόστος του κράτους μεγαλώνει σε βάρος της οικονομίας

Οι δημόσιες δαπάνες τρέχουν τα τελευταία πέντε χρόνια με ρυθμό αύξησης από 5% μέχρι πάνω από 9%. Στην περίοδο 2005-2010 οι δαπάνες του κράτους, όπως εμφανίζονται στον προϋπολογισμό, αυξήθηκαν συνολικά κατά 42%. Την ίδια περίοδο τα έσοδα του κράτους αυξάνονταν κατά 36%. Ενώ το προϊόν της χώρας μεγάλωσε λιγότερο, με ρυθμό μόνο 30%. Όταν οι δαπάνες του κράτους αυξάνονται κατά 42%, ενώ η οικονομία έχει μεγαλώσει κατά 30% μόνο, τότε αυτό σημαίνει ότι το κράτος “απορροφά” ένα συνεχώς αυξανόμενο μέρος της οικονομίας. Απλό.

Εκτός, όμως, από αυτή την ανεπιθύμητη εξέλιξη, το γενικότερο πρόβλημα είναι ότι πρέπει επειγόντως να μειωθεί το έλλειμμα αυτού του κράτους. Όχι, βέβαια, μόνο γιατί το λένε και το ζητούν οι Βρυξέλλες, αλλά διότι δημιουργεί χρέος επιβαρύνοντας άδικα τις μελλοντικές γενιές, ενώ ταυτόχρονα παρακωλύει (πολλαπλώς) την οικονομική ανάπτυξη της χώρας.

Λογικά, θα έλεγε κανείς ότι μπροστά σε αυτή την τροπή και εφ’όσον η χώρα βρέθηκε και υπό “επιτήρηση”, πρέπει το κράτος να περιορίσει τις δαπάνες του. Μπορεί, άραγε, να μειωθούν οι δαπάνες του κράτους χωρίς να περιοριστούν οι δαπάνες που κάνει για το προσωπικό του και οι οποίες είναι περίπου το ένα τρίτο των συνολικών δαπανών; Πράγμα πολύ δύσκολο, έως ακατόρθωτο. Όμως, το 2011 είχε προϋπολογισθεί αύξηση των δημοσίων δαπανών κατά σχεδόν 3%, ενώ οι δαπάνες προσωπικού θα είχαν αύξηση περίπου διπλάσια. Από το 2005 μέχρι το 2011 το μερίδιο των δαπανών προσωπικού μέσα στις συνολικές κρατικές δαπάνες είχε παραμείνει περίπου αμετάβλητο. Όμως το μερίδιο των δαπανών προσωπικού μέσα στο ΑΕΠ της χώρας αυξήθηκε από 13,7% το 2005 σε 15,1 % το 2011. Οι δαπάνες προσωπικού του κράτους απορροφούσαν 51,7% των φόρων (άμεσων και έμμεσων) που πλήρωναν οι πολίτες το 2005. Το ποσοστό αυτό αυξήθηκε σε 54,9% το 2011. Με αυτή τη λογική, την ώρα που το κράτος εξακολουθεί να επεκτείνεται σε βάρος της οικονομίας, οι δαπάνες για το προσωπικό του αποσπούν ένα ολοένα και μεγαλύτερο κομμάτι της “πίτας”.

Αντί να μειώσουν τις δαπάνες, αυξάνουν τις φορολογίες

Η κυβέρνηση είχε δυο επιλογές. Είτε να περικόψει δραστικά τις δαπάνες του κράτους είτε να αυξήσει αρκετά τα έσοδα του. Αποφάσισε, με τα μέτρα που ανακοίνωσε, να κάνει περισσότερο το δεύτερο. Ψηφίζονται από την κυβερνητική πλειοψηφία μέτρα αύξησης των εσόδων, κυρίως με πρόσθετες φορολογίες. Αυτό σημαίνει πρακτικά μια μεγαλύτερη μεταφορά πόρων από την οικονομία προς την κρατική μηχανή. Την ώρα που οι δαπάνες σε έργα υποδομής (που γενικά χαρακτηρίζονται “αναπτυξιακές”) ουσιαστικά μειώνονται, αυτό σημαίνει ότι το κράτος απορροφά από την οικονομία μεγαλύτερους πόρους προκειμένου είτε να αποπληρώνει χρέη είτε να κάνει δαπάνες που δεν είναι παραγωγικές.

Αυτή η πολιτική προφανώς δεν ευνοεί τη μεγέθυνση της οικονομίας που είναι απαραίτητη για να βγει η χώρα από την ύφεση και την κρίση. Εξάλλου, αυτή η ίδια πολιτική δεν περιορίζει καν το δημοσιονομικό έλλειμμα (και το χρέος) στο βαθμό που είναι απολύτως απαραίτητο.

Εκτός όμως απ’αυτή τη στρεβλή λογική, πρέπει να θεωρείται σχεδόν βέβαιο ότι τελικά δεν θα είναι αρκετές οι “αλχημείες” των κομματικών διαβουλεύσεων. Πέραν αυτών των €250 εκ. η δημοσιονομική άσκηση θα απαιτήσει σχεδόν άλλα τόσα!

Δηλαδή, την ίδια ώρα που γίνονται αυτές οι κακές επιλογές, το μήνυμα που στέλνει η κυβέρνηση στην οικονομία, αλλά και προς κάθε ενδιαφερόμενο, είναι ότι σύντομα θα χρειαστεί να επαναληφθεί αυτός ο κύκλος και, πιθανότατα, θα επιβάλει και νέες φορολογίες ή άλλες επιβαρύνσεις στην οικονομία!

 

Flickr Feed

Πεμ, 27 Απρ 2017

Δηλώσεις του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου, από τον χώρο ανέγερσης της Μαρίνας Αγίας Νάπας.

Από τα λόγια στα έργα. Εδώ και αρκετά χρόνια μιλούσαμε για την Μαρίνα της Αγίας Νάπας. Σήμερα είμαστε εδώ στο εργοτάξιο.

Η συνεργασία δημόσιου και ιδιωτικού τομέα μπορεί να κάνει θαύματα. Έχουμε εδώ μια επένδυση περίπου 300 εκατομμυρίων ευρώ, που θα αναβαθμίσει όχι μόνο την Αγία Νάπα αλλά και τον Δήμο Σωτήρας αλλά και με θετικές επιπτώσεις στο Παραλίμνι, που εύχομαι, αν είναι δυνατόν να μιλήσουμε και για έργα και πράξεις για την μαρίνα του Παραλιμνίου.

Θέλω να συγχαρώ τους ιδιώτες επενδυτές. Χρειάζεται και η επιχειρηματική τόλμη, σε καιρούς οικονομικά δύσκολους, να επενδύεις σημαντικά ποσά.  Επιπρόσθετα δημιουργούνται θέσεις εργασίας. Και η ανεργία δεν μειώνεται με το να αυξάνουμε την Δημόσια Υπηρεσία αλλά μόνο μέσα από νέες θέσεις εργασίας που δημιουργούνται από επενδύσεις της ιδιωτικής πρωτοβουλίας.

Πεμ, 27 Απρ 2017

Δηλώσεις του Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου στο οδόφραγμα της Δερύνειας.


Ο Πρόεδρος του ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου δήλωσε ότι δεν είναι αρκετό να ανοίγουν οδοφράγματα μετά από 43 χρόνια αλλά αυτό που είναι επιθυμητό είναι να επανενωθεί η μοιρασμένη μας πατρίδα και να στηρίξουμε τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Αναστασιάδη στις προσπάθειές του να υπάρξουν περαιτέρω συγκλίσεις για να έρθει η Τουρκία στο τραπέζι όπου εκεί θα κριθεί αν έχει την πραγματική πολιτική βούληση.

Μιλώντας μετά από επίσκεψη στο οδόφραγμα της Δερύνειας, συνοδευόμενος από αντιπροσωπεία του ΔΗΣΥ και τον Δήμαρχο Δερύνειας κ. Άντρο Καραγιάννη, είπε ότι βρίσκεται στην Δερύνεια με τους συνεργάτες του, “και βιώνουμε για ακόμη μια φορά, μετά από 43 χρόνια, τα τετελεσμένα της εισβολής.

“Για να φθάσουμε στην Αμμόχωστο, πρέπει να αποφεύγουμε τα u-turns και να βλέπουμε πάντα μπροστά γνωρίζοντας τις δυσκολίες, γνωρίζοντας ότι μέχρι σήμερα το Κυπριακό δεν λύθηκε εξαιτίας της μη ύπαρξης πολιτικής βούλησης εκ μέρους της Τουρκίας. Όμως εμείς πρέπει να μείνουμε στοχοπροσηλωμένοι.”, σημείωσε.

Ανέφερε ότι αναμένουν οι κάτοικοι πότε θα ανοίξει το οδόφραγμα και θέλουμε να πιστεύουμε πως θα ανοίξει το συντομότερο δυνατό. Αλλά για μας δεν αρκεί, δεν αρκεί μετά από 43 χρόνια να ανοίγουμε οδοφράγματα, Μετά από 43 χρόνια για μας, αυτό που είναι επιθυμητό είναι να επανενώσουμε την μοιρασμένη μας πατρίδα. Να στηρίξουμε τον Πρόεδρο Αναστασιάδη στις προσπάθειές του να υπάρξουν περαιτέρω συγκλίσεις για να έρθει η Τουρκία στο τραπέζι όπου εκεί θα κριθεί αν έχει την πραγματική πολιτική βούληση.

Εδώ και δεκαετίες είπε, επισκέπτεται τις ελεύθερες περιοχές, τη Δερύνεια, τα κτίρια του Δήμου Αμμοχώστου εδώ στο Πολιτιστικό Κέντρο. Για πόσα χρόνια ακόμα θα κρατάμε μεγεθυντικούς φακούς για να βλέπουμε μια πόλη η οποία έπρεπε να ήταν η πόλη των ονείρων μας, να παραμένει πόλη φάντασμα. Ο ΔΗΣΥ, η ηγεσία του και εγώ προσωπικά, θα παραμείνουμε αταλάντευτοι και σταθερότατοι στη μόνη πολιτική γραμμή που μπορεί να έχει αποτελέσματα. Και δεν υπάρχει δεύτερη, παρά μόνο μέσω από τον διάλογο να προσπαθήσουμε να κάμψουμε την τουρκική αδιαλλαξία.

Σε ερώτηση γιατί υπάρχει κώλυμα στην διάνοιξη του οδοφράγματος, ο κ. Νεοφύτου είπε ότι δεν μπορεί να πει για ποιό λόγο. Έπρεπε να είχαν από καιρό ολοκληρωθεί. Εύχομαι, συμπλήρωσε, μετά τις καθυστερήσεις, ανοίξει το οδόφραγμα εδώ στη Δερύνεια εδώ στη Λεωφόρο Αμμοχώστου αλλά για μένα δεν είναι αρκετό. Δεν είναι αρκετό να ανοίγουν οδοφράγματα μετά από 43 χρόνια.

Σε παρατήρηση αν διαφωνεί με την πανηγυρική διάνοιξη οδοφραγμάτων, ο κ. Νεοφύτου είπε τουναντίον. Κατανοώ και στηρίζω και αλίμονο, το συντομότερο δυνατόν. Αλλά λέω ότι εγώ δεν θα συμβιβαστώ επειδή ανοίγουν οδοφράγματα, εκπλήρωσα τον εθνικό στόχο. Τον εθνικό στόχο θα τον εκπληρώσω για να νοιώθω εθνικά αξιοπρεπής όταν ζω σε μια ενωμένη πατρίδα χωρίς να υπάρχουν έστω και ανοικτά οδοφράγματα.

Εξάλλου, καλωσορίζοντας τον Πρόεδρο του ΔΗΣΥ στη Λεωφόρο Αμμοχώστου, “δίπλα από το οδόφραγμα της Δερύνειας, δίπλα από το συρματόπλεγμα και δίπλα από την κατεχόμενη Κάτω Δερύνεια και Αμμόχωστο”, ο Δήμαρχος Δερύνειας είπε ότι ως Δήμος Δερύνειας, καθημερινώς, υποδεχόμαστε αρκετές ομάδες Ε/κ και Τ/κ οι οποίοι διερωτώνται πού βρίσκονται οι διαδικασίες για διάνοιξη του οδοφράγματος της Δερύνειας”.

Ανυπομονούμε για τη διάνοιξη του οδοφράγματος της Δερύνειας όπως και την επιστροφή της περίκλειστης περιοχής της Αμμοχώστου και της επίλυσης του Κυπριακού προβλήματος, είπε.

Η Δερύνεια, συνέχισε, θα συνεχίσει να στηρίζει τις οποιεσδήποτε προσπάθειες καταβάλλονται για επίλυση του Κυπριακού και για ένα καλύτερο μέλλον για την Κύπρο μας.

Πηγή: ΚΥΠΕ

Πεμ, 27 Απρ 2017

Διαψεύδονται οι ισχυρισμοί κομμάτων της αντιπολίτευσης για τη “λίστα Λαγκάρντ” – η Κυβέρνηση διερευνά υπεύθυνα και δεν συμβιβάζεται με φοροδιαφυγή ή άλλη ανομία

Σημειώνοντας την απάντηση του υπουργού Οικονομικών κ. Χάρη Γεωργιάδη σε γραπτή κοινοβουλευτική ερώτηση σχετικά με τη διερεύνηση των στοιχείων της γνωστής “λίστας Λαγκάρντ”, διαπιστώνουμε για μια φορά ακόμα ότι η Κυβέρνηση όχι μόνο δεν παρέλειψε να κάνει τις ενδεδειγμένες ενέργειες, αλλά ότι προχωρά επισταμένως στον απαραίτητο έλεγχο όλων των περιπτώσεων, ακόμα και από ποινικής απόψεως.

Συγκεκριμένα, όσον αφορά τυχόν αξιοποίηση περαιτέρω στοιχείων, με τη συνδρομή του πρωταγωνιστή των αποκαλύψεων κ. Ε.Φαλτσιανί, η πληροφορία που έδωσε ο υπουργός ότι οι αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες όχι μόνο έχουν ζητήσει τη συνεργασία του, αλλά τον έχουν προσκαλέσει και στην Κύπρο γι’αυτό το σκοπό, απαντά σε κατά καιρούς ισχυρισμούς ότι η Κυβέρνηση απέφυγε να δραστηριοποιηθεί σε αυτή την κατεύθυνση.

Θυμόμαστε τον θόρυβο που είχαν δημιουργήσει κόμματα της αντιπολίτευσης στη Βουλή προβαίνοντας και σε δηλώσεις εντυπωσιασμού σχετικά με την περίφημη “λίστα Λαγκάρντ”.

Η απάντηση του υπουργού Οικονομικών καταρρίπτει τους ισχυρισμούς εκείνους και αποδεικνύει ότι η Κυβέρνηση αυτή δεν συμβιβάζεται με τη φοροδιαφυγή, αλλά φροντίζει με υπεύθυνο τρόπο να εφαρμόσει τους νόμους του κράτους και να αξιοποιήσει όλες τις διαθέσιμες πληροφορίες.