37 χρόνια Δημοκρατικού Συναγερμού
Τρι, 02 Ιούλ 2013

του Θανάση Τσώκου

Η συμπλήρωση τριάντα επτά χρόνων πολιτικής παρουσίας του, βρίσκει το κόμμα που ίδρυσε ο Γλαύκος Κληρίδης, το Δημοκρατικό Συναγερμό, ξανά στη συγκυβέρνηση του τόπου, με Πρόεδρο της Δημοκρατίας τον Νίκο Αναστασιάδη. Το κόμμα δε, με μια νέα ηγεσία και πρόεδρο του, τον Αβέρωφ Νεοφύτου. Και όλα αυτά, σε μια δύσκολη ομολογουμένως πολιτική, κοινωνική και οικονομική συγκυρία.

Η ίδρυση του Δημοκρατικού Συναγερμού, αλλά και η πολιτική του διαδρομή, δεν υπήρξαν ποτέ εύκολη υπόθεση. Το κόμμα, στις σχεδόν τέσσερις δεκαετίες ύπαρξης του, ανδρώθηκε μέσα από δύσκολες πολιτικές συγκυρίες. Στην πιο δύσκολη για τον λαό μας ιστορική φάση, αυτή της μεταπολεμικής περιόδου. Πέτυχε όμως, να καταξιωθεί στη συνείδηση του λαού και της κοινωνίας μας. Βασικός παράγοντας της καθιέρωσης του κόμματος, σε χαλεπούς καιρούς, υπήρξε η παρουσία του ιδρυτή και ηγέτη του. Μιας χαρισματικής προσωπικότητας μεγάλου βεληνεκούς. Ενός έντιμου, αψεγάδιαστου, ιδεολόγου αγωνιστή, υπέρμαχου της ελευθερίας των λαών, των ανθρώπων και του πνεύματος. Του οραματιστή Γλαύκου Κληρίδη. Όπως ο ίδιος ανέφερε στην ομιλία του στο ιδρυτικό συνέδριο του κόμματος, η δημιουργία του νέου πολιτικού φορέα, είχε σαν στόχο, να «τερματιστεί η πολυδιάσπαση και ο κατακερματισμός, των δυνάμεων του δημοκρατικού και προοδευτικού κόσμου της Κύπρου και να τεθούν τα σταθερά θεμέλια, για μια βιώσιμη, αντιπροσωπευτική και αποτελεσματική πολιτική έπαλξη, της μεγάλης μάζας του Κυπριακού Ελληνισμού».

Ένας δεύτερος παράγοντας, υπήρξε επίσης, η καθαρότητα των ιδεολογικών και πολιτικών προσανατολισμών της παράταξης. Η πίστη στην ελληνική μας καταγωγή, ο Ευρωπαϊκές προσανατολισμός της Κύπρου, η μορφή λύσης του Κυπριακού, η προσπάθεια για θεμελίωση της Δημοκρατίας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, η αντίθεση προς κάθε μορφή ολοκληρωτισμού, η πίστη στην ελεύθερη οικονομία της αγοράς μέσα από ένα μικτό οικονομικό μοντέλο, η πολιτική ηθική ως κεφαλαιώδης παράγοντας στην άσκηση πολιτικής, η ισότητα ανδρών και γυναικών σε όλους τους τομείς, ο ρόλος της νεολαίας, αποτελούσαν βασικούς άξονες της διακήρυξης αρχών του κόμματος. Μιας διακήρυξης αρχών, που από το 1976 μέχρι σήμερα, παραμένει άκρως επίκαιρη.

Η ιστορική πορεία του κόμματος, θα μπορούσε να χωριστεί σε πέντε χρονολογικά περιόδους. Την περίοδο 1976-81, που ήταν η περίοδος, όπου οι πολιτικοί μας αντίπαλοι λυσσαλέα, προσπαθούσαν να μας απομονώσουν πολιτικά, ενώ εμείς, θεμελιώναμε γερά το κόμμα μας και τη δημοκρατία στον τόπο. Την περίοδο 1981-93, στην οποία το κόμμα, με την είσοδο του στη Βουλή των Αντιπροσώπων, σπάζει τον τεχνητό πολιτικό απομονωτισμό που του επέβαλαν και τοποθετείται από το λαό, στη θέση της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Την περίοδο 1993-2003, όπου το κόμμα, αλλά και οι υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις που συνέβαλαν στην εκλογή του Γλαύκου Κληρίδη δικαιώνονται και καλούνται να κυβερνήσουν τον τόπο . Την περίοδο 2003-2013, όπου το κόμμα βρίσκεται ξανά, στην αντιπολίτευση και την περίοδο που τώρα αρχίζει, με την εκλογή του Νίκου Αναστασιάδη στην Π5τυροεδρία της Δημοκρατίας.

Στην τριάντα επτά χρόνων πορεία του, του Δημοκρατικού Συναγερμού, ηγήθηκαν τέσσερις πρόεδροι. Οι δύο από αυτούς, ο Γλαύκος Κληρίδης και ο Νίκος Αναστασιάδης, έθεσαν γερά τη σφραγίδα τους στο κομματικό γίγνεσθαι. Χωρίς αυτό να σημαίνει, ότι δεν διέπραξαν και λάθη. Κράτησαν όμως το κόμμα ενωμένο και δυνατό, μέσα από μια υψηλού δείκτη πολιτική και ιδεολογική συνοχή. Πολιτεύτηκαν δε, πάντοτε με σεβασμό στην κομματική βάση και το πολιτικό δυναμικό της παράταξης. Ο Γιαννάκης Μάτσης, δεύτερος πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού, υπήρξε ουσιαστικά, συνεπεία δικών του εσφαλμένων πολιτικών εκτιμήσεων, μεταβατικός πρόεδρος. Κύρια, γιατί δεν κατόρθωσε να κερδίσει τη βάση του κόμματος, που αποτελεί και τη δύναμη της παράταξης. Το μεταβατικό της προεδρίας, αποτελεί εξάλλου, πιθανότητα για τον κάθε νέο πρόεδρο, μεγάλου πολιτικού κόμματος στην Ευρώπη και αλλού. Εξάλλου η πολιτική είναι δυναμικό φαινόμενο και όχι στατικό.

Τώρα, ο Δημοκρατικός Συναγερμός, μαζί με τις άλλες συγκυβερνούσες δυνάμεις, καλείται να βγάλει την χώρα από τα μεγάλα αδιέξοδα. Στις εκατό πρώτες μέρες της διακυβέρνησης του τόπου από την κυβέρνηση Νίκου Αναστασιάδη, η εικόνα που εκπέμψαμε ως κόμμα δεν ήταν η ιδανική. Δυνατότητες βελτίωσης της συνεργασίας κόμματος και κυβέρνησης υπάρχουν. Όπως υπάρχει επίσης, η δυνατότητα αλλά και η αναγκαιότητα, άσκησης πραγματικής συλλογικής ηγεσίας εντός του κόμματος. Και όλα αυτά, κόντρα σε όσους καλλιεργούν αντικομματική κουλτούρα εντός του Δημοκρατικού Συναγερμού, με δηλώσεις και υποβολιμαία δημοσιεύματα στον τύπο, που θέλουν το υφιστάμενο πολιτικό δυναμικό, τους βουλευτές και τα «παλιά στελέχη» του κόμματος, να λειτουργούν τάχα με παλαιοκομματική κουλτούρα και να βρίσκονται εμπόδιο στην όποια εκσυγχρονιστική προσπάθεια εκδηλωθεί.

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός, από την ίδρυση του μέχρι σήμερα, αποτελούσε την κυρίαρχη, εκσυγχρονιστική πολιτική δύναμη του τόπου, γιατί αντλούσε τη δύναμη του, από την κοινωνία και τον λαό και είχε ως προμετωπίδα του, την ιδεολογία και τις αρχές του. Και όχι λόγω της ύπαρξης «από μηχανής θεών» ή άλλης μορφής «θείων βρεφών». Έτσι θα συνεχίσουμε να πολιτευόμαστε, για το καλό του τόπου και της κοινωνίας μας. Έτοιμοι για νέους αγώνες, όπως μας δίδαξε πραγματικά ο Γλαύκος Κληρίδης.

 

Flickr Feed

Τρι, 22 Αύγ 2017

Η πιο ασφαλής για τη ζωή και την ευημερία των ανθρώπων, ανάμεσα σε 184 κράτη, είναι η χώρα μας, σύμφωνα με έρευνα του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας με τα στοιχεία μάλιστα να εστιάζονται στις συνθήκες διαβίωσης των νέων ανθρώπων ηλικίας 15 με 29 χρόνων.

Το γεγονός ότι η Κύπρος ξεπερνά και εμφανίζεται σε καλύτερη θέση ως προς τις συνθήκες διαβίωσης από χώρες όπως η Ελβετία, το Λουξεμβούργο, η Δανία κλπ αντανακλά σίγουρα τον παραδοσιακά ήπιο χαρακτήρα των κοινωνικών ηθών και τις παραδόσεις του λαού μας, αλλά οπωσδήποτε και τις κατάλληλες πρακτικές διακυβερνησης.

Αυτό μάλιστα παρά τις αυξανόμενες προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε και την οξεία οικονομική κρίση που έπληξε τη χώρα μας προ πενταετίας.

Φαίνεται έτσι ότι επικρίσεις που ακούγονται συχνά από την αντιπολίτευση για τις πολιτικές ασφάλειας είναι είτε υπερβολικές είτε άδικες.

Θα πρέπει βέβαια να συνεχιστούν οι προσπάθειες και να αναζητούμε πάντα βελτιώσεις και σε ζητήματα που δεν καταγράφονται από διεθνείς στατιστικές. Ιδιαίτερα μάλιστα με τις κατάλληλες υποστηρικτικές πολιτικές κοινωνικής πρόνοιας να διαφυλάσσουμε τη συνοχή του κοινωνικού ιστού.

Γι'αυτό και ο Δημοκρατικός Συναγερμός δίνει ιδιαίτερη σημασία στα οικονομικά περιθώρια που εξασφαλίζουν οι συνετές και αποτελεσματικές πολιτικές της κυβέρνησης μας, που δίνουν δυνατότητες σε πολιτικές πρόληψης και ασφάλειας, σε βελτιώσεις στον τομέα της υγείας και σε πολιτικές κοινωνικής πρόνοιας όπως αυτές που έχουν εισαχθεί τα τελευταία χρόνια.

Τρι, 22 Αύγ 2017

Επιβάλλεται από όλους η φιλοζωική συνείδηση να αποδεικνύεται και στην πράξη και όχι μόνο θεωρητικά.

Πράξεις, όπως αυτή που κακόβουλα τέθηκε φωτιά σε σκύλους, όχι μόνο προκαλεί αποτροπιασμό και οργή, αλλά θα πρέπει να τιμωρηθεί αυστηρά και παραδειγματικά.

Ως κοινωνία πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα αυστηροί στα όποια περιστατικά βίας και γενικά στις όποιες συμπεριφορές είναι ανάρμοστες και στρέφονται κατά της ευημερίας των ζώων και ως πολίτες να επιδεικνύουμε την ευαισθησία και να καταγγέλλουμε στις αρμόδιες αρχές τέτοιες περιπτώσεις, ώστε όλοι μαζί να συμβάλουμε στον στόχο για οριστική εξάλειψη τέτοιων περιστατικών.

Σημειώνουμε την αποφασιστικότητα των Αστυνομικών Αρχών να εντοπίσουν τον δράστη του πρόσφατου θλιβερού περιστατικού και να οδηγηθεί ενώπιον της Δικαιοσύνης.

Επειδή περαν από τις εκκλήσεις για φιλοζωϊκή συνείδηση και πολιτισμένες αντιδράσεις επιβάλλεται και η παρέμβαση της πολιτείας, χαιρετίζουμε το ενδιαφερον και την πρόσφατη εξαγγελία του Υπουργού Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως και του Αρχηγού Αστυνομίας για δημιουργία Αστυνομίας των Ζώων.

Τετ, 16 Αύγ 2017

Σε σχέση με σημερινή ανακοίνωση της ΕΔΕΚ για την ανάπτυξη στην οικονομία θα θέλαμε κατ’αρχάς να σημειώσουμε ότι είναι θετικό ένα κόμμα της αντιπολίτευσης να προβληματίζεται για την αναπτυξιακή διαδικασία που έχει αποκατασταθεί στην Κύπρο, σε αντίθεση με άλλες μηδενιστικές αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στις οποίες έχουμε συνηθίσει.

Η κυπριακή οικονομία έχει πάντως επιστρέψει σαφώς σε μια αναπτυξιακή τροχιά η οποία εδώ και τρία χρόνια είναι επιταχυνόμενη. Θα πρέπει, συνεχίζοντας τις σωστές πολιτικές, να την κατοχυρώσουμε και να τη βελτιώνουμε διαρκώς.

Θα πρέπει ωστόσο να επισημάνουμε τα εξής:
- Η κυπριακή οικονομία δεν “παρουσιάζει μικρή ανάκαμψη” όπως λέει η ανακοίνωση της ΕΔΕΚ, αλλά η Κύπρος είναι μια από τις ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στην Ευρωζώνη. Στη διάρκεια του 2016, όταν η Ευρωζώνη είχε για πρώτη φορά από το 2008 ταχύτερη ανάπτυξη από τις Η.Π.Α., η ανάπτυξη στην Κύπρο ήταν κατά μία τουλάχιστον μονάδα μεγαλύτερη από το μέσο όρο των εταίρων μας στην Ευρωζώνη. Φέτος αναμένεται να έχει ρυθμό υπερδιπλάσιο από τον μέσο της Ευρωζώνης.
- Η οικονομική ανάπτυξη στην Κύπρο δεν είναι συγκυριακή, αφού το 2017 με αναμενόμενο ρυθμό στην περιοχή του 4% είναι και ο τρίτος συνεχόμενος χρόνος.
- Έχοντας επανέλθει το 2015 μετά από τρία χρόνια βαθειάς ύφεσης, η οικονομική ανάπτυξη είναι από τότε επιταχυνόμενη. Το 2017 καταγράφεται ρυθμός ανάπτυξης υπερδιπλάσιος σε σύγκριση με εκείνον του 2015.
- Η ανάπτυξη δεν είναι απλώς «αποτέλεσμα μη σταθερών παραγόντων», όπως προβάλλεται στην ανακοίνωση της ΕΔΕΚ. Διότι, ο τουρισμός, για παράδειγμα, που αναφέρεται στην ανακοίνωση (ως «μη σταθερός») υπήρξε πάντοτε ένας από τους βασικούς πυλώνες της κυπριακής οικονομίας και αυτό το ρόλο παίζει και για την έξοδο από την κρίση σε τροχιά ανάπτυξης και πάλι. Το ζήτημα είναι τομείς όπως η τουριστική βιομηχανία να συνεχίσουν να βελτιώνονται και να σταθεροποιηθούν ποιοτικά χαρακτηριστικά πάνω στην ευνοϊκή συγκυρία των τελευταίων χρόνων. Γι’αυτό και η κυβερνητική πρόταση για αναβάθμιση των δομών και των σχεδιασμών μέσα από τη δημιουργία καθ’υλην αρμόδιου υφυπουργείου.
- Για τη μακρο-οικονομική σταθερότητα, στην οποία αναφέρεται η ανακοίνωση, σημειώνουμε τη συνειδητή και μεθοδευμένη δημοσιονομική πολιτική της Κυβέρνησης, η οποία μέχρι τώρα καταγράφει, όπως παρατηρούν τρίτοι παρατηρητές «υπεραποδόσεις».
- Συμμεριζόμαστε, ωστόσο, την έγνοια που δείχνει και η ανακοίνωση της ΕΔΕΚ για τις μελλοντικές αναπτυξιακές προοπτικές. Διότι πράγματι πρέπει να καταβάλλεται προσπάθεια για τα «ποιοτικά χαρακτηριστικά» και για την όσο το δυνατό βέλτιστη διαφοροποίηση της οικονομικής δραστηριότητες. Ήδη μάλιστα σε αυτό το πεδίο σημειώνονται αξιοπρόσεκτες θετικές εξελίξεις, όπως για παράδειγμα για την εποχικότητα του τουριστικού προϊόντος. Αλλά γι’αυτόν ακριβώς το λόγο, προκειμένου να εστιάσουμε καλύτερα και συστηματικότερα στην αναπτυξιακή διαδικασία είναι που η σημερινή Κυβέρνηση προτείνει τη δημιουργία επιτελικών δομών διακυβέρνησης που είναι τα υφυπουργεία Ναυτιλίας (έχει ήδη εγκριθεί), αλλά και Τουρισμού και Ανάπτυξης (περιμένουν έγκριση της Βουλής).