Tην παιδεία και … τα μάτια μας!
Τετ, 02 Νοέ 2011

του Ανδρέα Μιχαηλίδη

 

Τα πρόσφατα γεγονότα στον χώρο της παιδείας ή εκπαίδευσης, αν προτιμάτε, δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστο κανένα υγιώς σκεπτόμενο πολίτη που επιθυμεί την πρόοδο και την ευημερία της κοινωνίας μας. Οι κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών αλλά και οι ανησυχίες του συνόλου της κοινωνίας και ειδικότερα των γονέων και κηδεμόνων, που εκφράστηκαν πριν από μερικές εβδομάδες, για τα τεκταινόμενα στον ευαίσθητο χώρο της παιδείας, αποτέλεσαν αφορμή για το παρόν άρθρο. Ουδείς αμφιβάλλει ότι τους τελευταίους μήνες, και όχι άδικα, τόσο η πολιτική ηγεσία όσο και το ευρύ κοινό, καταπιάστηκαν σχεδόν αποκλειστικά, με το φλέγον θέμα της έκρηξης στο Μαρί αλλά και τα ζητήματα του φυσικού αερίου. Είναι ωστόσο επιτακτική η ανάγκη να κατανοήσουμε τον τεράστιο ρόλο που διαδραματίζει η παιδεία σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα και ότι αυτή δεν είναι καθόλου ξένη και άσχετη με όσα συμβαίνουν σε όλους τους άλλους τομείς.

Θέμα παιδείας είναι η ανάληψη ευθυνών, απόρροια παιδείας είναι οι σωστοί χειρισμοί κρίσιμων ζητημάτων, στα ζητήματα παιδείας συγκαταλέγεται και αυτή ακόμα η εθνική μας επιβίωση. Αν μάλιστα αναλογιστούμε ότι ο όρος συναντάται ήδη τον 6ο π.Χ. αιώνα στην αρχαία Ελλάδα, τότε εύλογα μπορούμε να νιώθουμε περήφανοι για τις ελληνικές ρίζες της τεράστιας αξίας που ονομάζεται «παιδεία».

Ερχόμενοι όμως και σε πιο σύγχρονα ιστορικά παραδείγματα για την τεράστια αξία της παιδείας, θα ήταν σοφό να θυμηθούμε και τον μεγάλο Γάλλο μεταρρυθμιστή Ζιλ Φερί ο οποίος στα πλαίσια της δημοκρατικής του δράσης, καθιέρωνε το 1881 τη δωρεάν υποχρεωτική εκπαίδευση, δίνοντας το έναυσμα για ανάλογες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις σε ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο. Ο Φερί θεωρούσε ότι η θωράκιση της παιδείας αποτελεί εγγύηση της δημοκρατίας και του φιλελελευθερισμού, κάτι που αποδέχτηκαν σταδιακά όλοι σχεδόν οι λαοί της Ευρώπης. Μπορούμε ωστόσο να καυχόμαστε ότι βαδίζουμε στην πορεία που χάραξαν οι προγενέστεροί μας;

Οι πρόσφατες κινητοποιήσεις τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών, αν μη τι άλλο, απέδειξαν ότι η παιδεία μας είναι ζωντανή και αναζητεί λύσεις στα προβλήματά της. Κατά πόσον ωστόσο, οι μορφές αντίδρασης όσων εμπλέκονται στο εκπαιδευτικό σύστημα είναι ορθές και θα έχουν ουσιαστικά αποτελέσματα, θα διαφανεί με το πλήρωμα του χρόνου. Έχει κοινοποιηθεί τόσο η θέση του κόμματος όσο και του γράφοντος προσωπικά, ως προς την ανάγκη αποκατάστασης του κύρους της παιδαγωγικής διαδικασίας, μέσα από την αναβάθμιση του λειτουργήματος του εκπαιδευτικού και τη μεταρρύθμιση του συστήματος. Καμία εκπαιδευτική αλλαγή ή μεταρρύθμιση δεν μπορεί να έχει πιθανότητες επιτυχίας αν δεν αποκαθιστά το κύρος και το λειτούργημα των εκπαιδευτικών. Και το κύρος αυτό δεν μπορεί ασφαλώς να αποκατασταθεί ούτε με την έλλειψη επαφής και επικοινωνίας με τον εργοδότη τους, αλλά ούτε και μέσω συχνών στάσεων εργασίας και ισοπεδωτικών μέτρων τα οποία κρατούν δέσμιους μαθητές και γονείς.

Θα πρέπει παράλληλα να επισημανθεί η ανάγκη για αναβάθμιση και όχι υποβάθμιση των εθνικών επετείων. Στο άκουσμα των μέτρων που πήραν οι εκπαιδευτικοί στις αρχές του τρέχοντος μηνός, μας προβλημάτισε ιδιαίτερα η απόφαση για αποχή από τους εορτασμούς, σε μια εποχή ιδιαίτερα κρίσιμη για την εθνική μας επιβίωση. Η ενεργός συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών στις εθνικές επετείους κρίνεται επιτακτική, αφού μέσω αυτών αποτίουμε τον ελάχιστο φόρο τιμής σε εκείνους που θυσιάστηκαν για να απολαμβάνουμε σήμερα, μια υποτυπώδη έστω ελευθερία, αλλά παράλληλα παρέχουν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία στα παιδιά να βιώσουν τον αγωνιστικό παλμό άλλων εποχών και να νιώσουν περήφανοι για την καταγωγή τους.

Σε ότι αφορά τους μαθητές, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αποτελούν και θα πρέπει να συνεχίσουν να αποτελούν, το πιο ζωντανό κομμάτι όχι μόνο της εκπαίδευσης αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας. Ο Dewey άλλωστε το είχε δηλώσει ξεκάθαρα: «Το σχολείο δεν είναι η προετοιμασία για τη ζωή αλλά η ίδια η ζωή». Το γεγονός ότι οι μαθητές δεν παρέμειναν απαθείς στα τεκταινόμενα που διαδραματίζονται στον δικό τους χώρο, το χώρο της εκπαίδευσης, αποδεικνύει ότι δεν είναι ούτε αδρανείς ούτε άβουλοι. Αρκεί ασφαλώς οι κινητοποιήσεις τους να αποσκοπούν στη βελτίωση της εικόνας της σύγχρονης εκπαίδευσης. Αυτό που θεωρείται σίγουρο, είναι ότι η συνεργασία των εκπαιδευτικών λειτουργών και των μαθητών, κρίνεται απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και κατ’ επέκταση για την πρόοδο και ευημερία της κοινωνίας.

Τελειώνοντας, θα ήταν παράλειψη εάν δεν κάναμε αναφορά στην ανάγκη για σωστή διαβάθμιση των προτεραιοτήτων του εκπαιδευτικού μας συστήματος. H σύγχρονη κυπριακή κοινωνία έχει ανάγκη από μια παιδεία ανθρωπιστική, με σεβασμό στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, στα παιδιά που ζουν στην ύπαιθρο, στα αλλόγλωσσα παιδιά, στους ηλικιωμένους που αναζητούν τη γνώση. Παιδεία ελληνοκεντρική, με σεβασμό στη γλώσσα, την ιστορία και την παράδοσή μας. Παιδεία σύγχρονη και ευρωπαϊκή, η οποία θα ενισχύεται από τις νέες τεχνολογίες, θα προωθεί τη διακινητικότητα, θα εμπεδώνει την ανάγκη για σεβασμό στο περιβάλλον και θα αποδέχεται τη διαφορετικότητα. Παιδεία που δεν θα αρκείται στην απλή μετάδοση στείρων γνώσεων αλλά θα δίνει κατευθύνσεις και οράματα. Γιατί όπως εύστοχα επεσήμανε ο Yeats «εκπαίδευση δεν είναι απλά το γέμισμα ενός κουβά, αλλά το άναμμα μιας φλόγας».

 

 

Flickr Feed

Παρ, 21 Σεπ 2018

ΑΝΑΚΟΙΝΩΘΕΝ ΒΟΥΛΗΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΩΝ

Τρίτη, 18 Σεπτεμβρίου 2018

Σημαντική τροπολογία σε σχέση με τον υπό ανέγερση πυρηνικό σταθμό Άκκουγιου στην Τουρκία πέτυχε σήμερα η επικεφαλής της κυπριακής αντιπροσωπίας στην Κοινοβουλευτική Συνέλευση του Συμβουλίου της Ευρώπης (ΚΣΣΕ), βουλευτής, κα Στέλλα Κυριακίδου, κατά τη διάρκεια συζήτησης προσχέδιου ψηφίσματος για την πυρηνική ασφάλεια στην Ευρώπη. Εισηγήτρια του θέματος είναι η Τουρκάλα βουλευτής κα Emine Günay.

Σε παρέμβαση της κατά τη συζήτηση του εν λόγω προσχεδίου ψηφίσματος, στο πλαίσιο των εργασιών της Επιτροπής Κοινωνικών Υποθέσεων, Υγείας και Αειφόρου Ανάπτυξης της ΚΣΣΕ, στη Λισαβόνα, η κα Κυριακίδου ανέφερε πως, μετά και το πυρηνικό ατύχημα στο Τσέρνομπιλ, πριν 32 χρόνια, με τραγικές συνέπειες για την υγεία χιλιάδων ανθρώπων, αλλά και στο περιβάλλον, δεν πρέπει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες να γίνονται εκπτώσεις σε θέματα που αφορούν στην πυρηνική ασφάλεια. Εξέφρασε στη συνέχεια την έκπληξή της για το ότι στην έκθεση της Τουρκάλας εισηγήτριας υπάρχει μόνο μια επιγραμματική αναφορά για τον πυρηνικό σταθμό στο Άκκουγιου, της Τουρκίας, παρόλες τις αντιδράσεις που η κατασκευή του πυροδότησε τόσο εντός της χώρας, όσο και σε γειτονικές χώρες, σε πολύ κοντινή απόσταση, όπως είναι η Κύπρος. Αναφέρθηκε δε σε σχετικό ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου που καλεί την Τουρκία, μεταξύ άλλων, να σταματήσει τις εργασίες ανέγερσης του πυρηνικού σταθμού Άκκουγιου και να αρχίσει διάλογο για το θέμα με γειτονικές χώρες, όπως η Κύπρος και η Ελλάδα, κάτι που όπως υπογράμμισε η Κύπρια βουλευτής, δεν έγινε μέχρι σήμερα, Η κα Κυριακίδου τόνισε πως το λιγότερο που θα μπορούσε να γίνει στο στάδιο αυτό είναι να υπάρξει σαφής αναφορά για το θέμα στο υπό συζήτηση προσχέδιο ψηφίσματος.

Στη συνέχεια η κα Κυριακίδου κατέθεσε τη σχετική τροπολογία της, η οποία ανέφερε, μεταξύ άλλων, πως η Συνέλευση εκφράζει την σοβαρή της ανησυχία σε σχέση με τον υπό ανέγερση πυρηνικό σταθμό του Άκκουγιου, ο οποίος ευρίσκεται πολύ κοντά στην Κύπρο και άλλες γειτονικές χώρες, σε μια σεισμογενή περιοχή της Τουρκίας, όπως εξάλλου αναφέρεται και σε σχετικό ψήφισμα του Ευρωκοινοβουλίου, του Ιουλίου 2017. Καλείται επίσης η Τουρκία να καταστεί μέλος της Σύμβασης ESPOO και να λάβει υπόψη όλες τις ανησυχίες που εκφράζονται, τόσο από τους ίδιους τους πολίτες της όσο και από γειτονικές χώρες, σύμφωνα και με τη Διεθνή Σύμβαση για την Πυρηνική Ασφάλεια.

Έπειτα από συζήτηση η τροπολογία της κα Κυριακίδου έγινε αποδεκτή με συντριπτική πλειοψηφία. Το προσχέδιο ψηφίσματος αναμένεται να υιοθετηθεί από την Ολομέλεια της ΚΣΣΕ στο 4ο Μέρος της Συνόδου 2018, τον ερχόμενο Οκτώβριο στο Στρασβούργο.

Κατά τη διάρκεια της ίδιας συζήτησης, η κα Κυριακίδου εξέφρασε επίσης την πρόθεσή της να καταθέσει υπόμνημα για το θέμα με τις θέσεις της, που βάσει του κανονισμού λειτουργίας της ΚΣΣΕ, θα αποτελέσει παράρτημα της σχετικής έκθεσης.

Αναφέρεται επίσης πως, κατά τη διάρκεια της ίδιας συνεδρίας, η κα Κυριακίδου ορίστηκε ομόφωνα Εισηγήτρια για το θέμα «Μεταμοσχευτικός Τουρισμός».

Παρ, 21 Σεπ 2018

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ ΔΗΣY

Ο Πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού αναχωρεί αύριο, Σάββατο 22 Σεπτεμβρίου 2018, για τις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής, όπου θα πραγματοποιήσει σειρά σημαντικών επαφών στην Ουάσιγκτον και στη Νέα Υόρκη. Θα συναντηθεί με αξιωματούχους της Ομοσπονδιακής Κυβέρνησης των ΗΠΑ, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και με δεξαμενές σκέψεις. Θα συναντηθεί επίσης με τον σεβασμιότατο Αρχιεπίσκοπο Αμερικής κ.κ Δημήτριο και με τον πρόεδρο και το συμβούλιο της Κυπριακής παροικίας.

Παράλληλα, ο κ. Αβέρωφ Νεοφύτου θα παραστεί στο φόρουμ «Invest in Cyprus», το οποίο θα διεξαχθεί στις 28 Σεπτεμβρίου 2018 στη Νέα Υόρκη.

Τον Πρόεδρο του ΔΗΣΥ θα συνοδεύσει ο Γραμματέας Διεθνών Σχέσεων του κόμματος κ. Αλέξανδρος Σίνκα.

Λευκωσία, 21 Σεπτεμβρίου 2018

Παρ, 21 Σεπ 2018

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ ΔΗΣΥ

Η 21η Σεπτεμβρίου ορίστηκε από τα Ηνωμένα Έθνη ως η ημέρα μη βίας και κατάπαυσης του πυρός, προσκαλώντας όλα τα έθνη και τους ανθρώπους να τιμήσουν την παύση των εχθροπραξιών.

Η Διεθνής Ημέρα Ειρήνης καθιερώθηκε το 1981 από τον ΟΗΕ για να συμπίπτει με την ετήσια γενική συνέλευση του Οργανισμού κάθε Σεπτέμβριο, με σκοπό την προώθηση και την ανάδειξη των ιδανικών της ειρήνης και της μη βίας μεταξύ των εθνών και των ανθρώπων.

Η επικείμενη Ετήσια Γενική Συνέλευση του ΟΗΕ πραγματοποιείται σε ένα ιδιαίτερα κομβικό σημείο για την επίλυση του Κυπριακού.

Επαναδιατυπώνουμε για ακόμα μια φορά την ετοιμότητα και βούληση της δικής μας πλευράς για επανέναρξη των συνομιλιών από εκεί που έμειναν στο Κρανς Μοντανά στη βάση του πλαισίου Γκουτέρες.

Λευκωσία, 21 Σεπτεμβρίου 2018