Tην παιδεία και … τα μάτια μας!
Τετ, 02 Νοέ 2011

του Ανδρέα Μιχαηλίδη

 

Τα πρόσφατα γεγονότα στον χώρο της παιδείας ή εκπαίδευσης, αν προτιμάτε, δεν θα μπορούσαν να αφήσουν ανεπηρέαστο κανένα υγιώς σκεπτόμενο πολίτη που επιθυμεί την πρόοδο και την ευημερία της κοινωνίας μας. Οι κινητοποιήσεις εκπαιδευτικών και μαθητών αλλά και οι ανησυχίες του συνόλου της κοινωνίας και ειδικότερα των γονέων και κηδεμόνων, που εκφράστηκαν πριν από μερικές εβδομάδες, για τα τεκταινόμενα στον ευαίσθητο χώρο της παιδείας, αποτέλεσαν αφορμή για το παρόν άρθρο. Ουδείς αμφιβάλλει ότι τους τελευταίους μήνες, και όχι άδικα, τόσο η πολιτική ηγεσία όσο και το ευρύ κοινό, καταπιάστηκαν σχεδόν αποκλειστικά, με το φλέγον θέμα της έκρηξης στο Μαρί αλλά και τα ζητήματα του φυσικού αερίου. Είναι ωστόσο επιτακτική η ανάγκη να κατανοήσουμε τον τεράστιο ρόλο που διαδραματίζει η παιδεία σε κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα και ότι αυτή δεν είναι καθόλου ξένη και άσχετη με όσα συμβαίνουν σε όλους τους άλλους τομείς.

Θέμα παιδείας είναι η ανάληψη ευθυνών, απόρροια παιδείας είναι οι σωστοί χειρισμοί κρίσιμων ζητημάτων, στα ζητήματα παιδείας συγκαταλέγεται και αυτή ακόμα η εθνική μας επιβίωση. Αν μάλιστα αναλογιστούμε ότι ο όρος συναντάται ήδη τον 6ο π.Χ. αιώνα στην αρχαία Ελλάδα, τότε εύλογα μπορούμε να νιώθουμε περήφανοι για τις ελληνικές ρίζες της τεράστιας αξίας που ονομάζεται «παιδεία».

Ερχόμενοι όμως και σε πιο σύγχρονα ιστορικά παραδείγματα για την τεράστια αξία της παιδείας, θα ήταν σοφό να θυμηθούμε και τον μεγάλο Γάλλο μεταρρυθμιστή Ζιλ Φερί ο οποίος στα πλαίσια της δημοκρατικής του δράσης, καθιέρωνε το 1881 τη δωρεάν υποχρεωτική εκπαίδευση, δίνοντας το έναυσμα για ανάλογες εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις σε ολόκληρη τη γηραιά ήπειρο. Ο Φερί θεωρούσε ότι η θωράκιση της παιδείας αποτελεί εγγύηση της δημοκρατίας και του φιλελελευθερισμού, κάτι που αποδέχτηκαν σταδιακά όλοι σχεδόν οι λαοί της Ευρώπης. Μπορούμε ωστόσο να καυχόμαστε ότι βαδίζουμε στην πορεία που χάραξαν οι προγενέστεροί μας;

Οι πρόσφατες κινητοποιήσεις τόσο των μαθητών όσο και των εκπαιδευτικών, αν μη τι άλλο, απέδειξαν ότι η παιδεία μας είναι ζωντανή και αναζητεί λύσεις στα προβλήματά της. Κατά πόσον ωστόσο, οι μορφές αντίδρασης όσων εμπλέκονται στο εκπαιδευτικό σύστημα είναι ορθές και θα έχουν ουσιαστικά αποτελέσματα, θα διαφανεί με το πλήρωμα του χρόνου. Έχει κοινοποιηθεί τόσο η θέση του κόμματος όσο και του γράφοντος προσωπικά, ως προς την ανάγκη αποκατάστασης του κύρους της παιδαγωγικής διαδικασίας, μέσα από την αναβάθμιση του λειτουργήματος του εκπαιδευτικού και τη μεταρρύθμιση του συστήματος. Καμία εκπαιδευτική αλλαγή ή μεταρρύθμιση δεν μπορεί να έχει πιθανότητες επιτυχίας αν δεν αποκαθιστά το κύρος και το λειτούργημα των εκπαιδευτικών. Και το κύρος αυτό δεν μπορεί ασφαλώς να αποκατασταθεί ούτε με την έλλειψη επαφής και επικοινωνίας με τον εργοδότη τους, αλλά ούτε και μέσω συχνών στάσεων εργασίας και ισοπεδωτικών μέτρων τα οποία κρατούν δέσμιους μαθητές και γονείς.

Θα πρέπει παράλληλα να επισημανθεί η ανάγκη για αναβάθμιση και όχι υποβάθμιση των εθνικών επετείων. Στο άκουσμα των μέτρων που πήραν οι εκπαιδευτικοί στις αρχές του τρέχοντος μηνός, μας προβλημάτισε ιδιαίτερα η απόφαση για αποχή από τους εορτασμούς, σε μια εποχή ιδιαίτερα κρίσιμη για την εθνική μας επιβίωση. Η ενεργός συμμετοχή μαθητών και εκπαιδευτικών στις εθνικές επετείους κρίνεται επιτακτική, αφού μέσω αυτών αποτίουμε τον ελάχιστο φόρο τιμής σε εκείνους που θυσιάστηκαν για να απολαμβάνουμε σήμερα, μια υποτυπώδη έστω ελευθερία, αλλά παράλληλα παρέχουν μιας πρώτης τάξεως ευκαιρία στα παιδιά να βιώσουν τον αγωνιστικό παλμό άλλων εποχών και να νιώσουν περήφανοι για την καταγωγή τους.

Σε ότι αφορά τους μαθητές, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αποτελούν και θα πρέπει να συνεχίσουν να αποτελούν, το πιο ζωντανό κομμάτι όχι μόνο της εκπαίδευσης αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας. Ο Dewey άλλωστε το είχε δηλώσει ξεκάθαρα: «Το σχολείο δεν είναι η προετοιμασία για τη ζωή αλλά η ίδια η ζωή». Το γεγονός ότι οι μαθητές δεν παρέμειναν απαθείς στα τεκταινόμενα που διαδραματίζονται στον δικό τους χώρο, το χώρο της εκπαίδευσης, αποδεικνύει ότι δεν είναι ούτε αδρανείς ούτε άβουλοι. Αρκεί ασφαλώς οι κινητοποιήσεις τους να αποσκοπούν στη βελτίωση της εικόνας της σύγχρονης εκπαίδευσης. Αυτό που θεωρείται σίγουρο, είναι ότι η συνεργασία των εκπαιδευτικών λειτουργών και των μαθητών, κρίνεται απαραίτητη για την ομαλή λειτουργία των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων και κατ’ επέκταση για την πρόοδο και ευημερία της κοινωνίας.

Τελειώνοντας, θα ήταν παράλειψη εάν δεν κάναμε αναφορά στην ανάγκη για σωστή διαβάθμιση των προτεραιοτήτων του εκπαιδευτικού μας συστήματος. H σύγχρονη κυπριακή κοινωνία έχει ανάγκη από μια παιδεία ανθρωπιστική, με σεβασμό στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες, στα παιδιά που ζουν στην ύπαιθρο, στα αλλόγλωσσα παιδιά, στους ηλικιωμένους που αναζητούν τη γνώση. Παιδεία ελληνοκεντρική, με σεβασμό στη γλώσσα, την ιστορία και την παράδοσή μας. Παιδεία σύγχρονη και ευρωπαϊκή, η οποία θα ενισχύεται από τις νέες τεχνολογίες, θα προωθεί τη διακινητικότητα, θα εμπεδώνει την ανάγκη για σεβασμό στο περιβάλλον και θα αποδέχεται τη διαφορετικότητα. Παιδεία που δεν θα αρκείται στην απλή μετάδοση στείρων γνώσεων αλλά θα δίνει κατευθύνσεις και οράματα. Γιατί όπως εύστοχα επεσήμανε ο Yeats «εκπαίδευση δεν είναι απλά το γέμισμα ενός κουβά, αλλά το άναμμα μιας φλόγας».

 

 

Flickr Feed

Σαβ, 19 Ιαν 2019

ΓΡΑΠΤΗ ΔΗΛΩΣΗ ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΡΙΑΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥ ΤΥΠΟΥ ΔΗΣΥ

ΤΖΩΡΤΖΙΑΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ-ΠΑΝΑΓΙΩΤΟΥ

Απάντηση στη σημερινή ανακοίνωση ΑΚΕΛ εναντίον του ΠΤΔ

Προβληματίζει το γεγονός ότι το ΑΚΕΛ ακόμα μια φορά επιμένει να μην λαμβάνει υπόψη τον τρόπο με τον οποίον η Τουρκία οδήγησε σε αδιέξοδο τη Διάσκεψη στο Κραν Μοντανά, τα όσα διαρκώς προτάσσει έκτοτε, παρασπονδώντας από το συμφωνημένο πλαίσιο λύσης του Κυπριακού και τις δυσκολίες που εκ των πραγμάτων δημιουργούνται για τις προσπάθειες του Προέδρου της Δημοκρατίας για την επανέναρξη της διαπραγμάτευσης. Αντίθετα, το ΑΚΕΛ επιλέγει να επικρίνει καθημερινά τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, δηλαδή τη δική μας πλευρά, αμφισβητώντας ακόμα και την ειλικρίνεια των προθέσεών του, να αναστέλλει την συμμετοχή του στη διαπραγματευτική ομάδα και να επιδίδεται διαρκώς σε μια επιθετική ρητορική εναντίον του Προέδρου της Δημοκρατίας.

Ο Πρόεδρος Αναστασιάδης έχει επαναλάβει πολλές φορές την ετοιμότητα του να συνεχίσει τις διαπραγματεύσεις από το σημείο που διακόπηκαν στο Κραν Μοντανά, στη βάση του πλαισίου Γκουτέρες. Οι πρόσφατες εκθέσεις του Γενικού Γραμματέα του ΟΗΕ προς το Συμβούλιο Ασφαλείας αυτό επιβεβαιώνουν. Ταυτόχρονα, επιβεβαιώνουν και την θέση πως το αμέσως επόμενο διάστημα θα κριθεί η δυνατότητα επανέναρξης των διαπραγματεύσεων.

Γι’ αυτό το σκοπό, η προσπάθεια επικεντρώνεται στο να διαμορφωθούν οι όροι αναφοράς το συντομότερο δυνατό και, εφόσον υπάρξει ετοιμότητα από όλες τις πλευρές, δηλαδή και από την τουρκική πλευρά, να καταλήξουμε στους όρους αναφοράς που θα οδηγήσουν στην επανέναρξη των διαπραγματεύσεων.

Είμαστε λοιπόν σε κρίσιμο σταυροδρόμι και επιβάλλεται όλοι μας να συμπεριφερθούμε με τη μέγιστη σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Απαιτείται η διατήρηση ενός κλίματος ενότητας, και ενός πολιτικού διαλόγου που δεν θα διχάζει τους πολίτες.

Λευκωσία, 19 Ιανουαρίου 2019

Παρ, 18 Ιαν 2019

 ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΤΥΠΟΥ

Ως απάντηση στη σημερινή ανακοίνωση του Εκπροσώπου Τύπου του ΑΚΕΛ αναφορικά με τους ημικρατικούς οργανισμούς, υπενθυμίζουμε απλά ότι το 2009 η Κυβέρνηση ΑΚΕΛ δια στόματος του τότε Κυβερνητικού Εκπροσώπου της Στέφανου Στεφάνου, δήλωνε ότι  οι διορισμοί των μελών των Διοικητικών Συμβουλίων είναι συνταγματικό δικαίωμα του Προέδρου της Δημοκρατίας και ότι σημαντικό κομμάτι της κοινωνίας και του πολιτικού μας συστήματος είναι και τα ίδια τα κόμματα.

Πέραν αυτού, η σημερινή ανακοίνωση του ΑΚΕΛ μας εκπλήσσει ακόμα περισσότερο γιατί αποτελεί σίγουρα μετάλλαξη τη μια μέρα να εισηγείται το ΑΚΕΛ πρόσωπα, τα οποία και διορίζονται, και την επόμενη μέρα να κατακρίνει τους διορισμούς στο σύνολό τους.

Επί της ουσίας του ζητήματος, και υπενθυμίζοντας ότι οι ημικρατικοί οργανισμοί υλοποιούν πολιτική της Κυβέρνησης σε ζωτικής σημασίας τομείς, κρίνουμε ότι ορθά λήφθηκαν υπόψη και εισηγήσεις των κομμάτων και σημειώνουμε ότι επιλέχθηκαν προσοντούχα άτομα, φροντίζοντας και για την ενίσχυση της συμμετοχής γυναικών και  νέων. Θεωρούμε ότι οι διοριζόμενοι θα πρέπει να κριθούν από το ίδιο το έργο τους και ευχόμαστε σε όλα τα συμβούλια καλή επιτυχία.

Λευκωσία, 18 Ιανουαρίου 2019

Παρ, 18 Ιαν 2019

Ανακοινωθέν Βουλής Αντιπροσώπων

Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Συναγερμού και Αναπληρωτής Πρόεδρος της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εξωτερικών και Ευρωπαϊκών Υποθέσεων, κ. Νίκος Τορναρίτης, αναχωρεί αύριο Σάββατο, 19 Ιανουαρίου, για το Βουκουρέστι, όπου θα συμμετάσχει στη Συνάντηση των Προέδρων των Επιτροπών Ευρωπαϊκών Υποθέσεων των Κοινοβουλίων των Χωρών-Μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) (COSAC), που φιλοξενεί το Κοινοβούλιο της Ρουμανίας, στις 20 και 21 Ιανουαρίου 2019, στο πλαίσιο της κοινοβουλευτικής διάστασης της τρέχουσας εξάμηνης Ρουμανικής Προεδρίας του Συμβουλίου της ΕΕ. Τον κ. Τορναρίτη συνοδεύει η Ανώτερη Λειτουργός Διεθνών Σχέσεων της Βουλής, κα Χαρά Παρλά.

Στα πλαίσια των εργασιών της Συνάντησης, θα συζητηθούν οι προτεραιότητες της Ρουμανικής Προεδρίας, καθώς και η βελτίωση της συνοχής και η διασφάλιση της σύγκλισης στην Ένωση μέσω του Μηχανισμού του Πολυετούς Δημοσιονομικού Πλαισίου.

Λευκωσία, 18 Ιανουαρίου 2019