Στην Επιτροπή Παιδεία της Βουλής σήμερα συζητήσαμε την πρόταση νόμου του ΑΚΕΛ για την κατάργηση του θεσμού των εξετάσεων τετραμήνων. Θεωρούμε ότι ως Δημοκρατικός Συναγερμός και με βάση το τι έχει πει η νομική υπηρεσία στην Συνεδρία ότι η πρόταση του ΑΚΕΛ είναι εκτός συνταγματικών πλαισίων αφού επεμβαίνει στην διοικητική αρμοδιότητα για τον καθορισμό και την διενέργεια εξετάσεων που είναι αρμοδιότητα του Υπουργείου Παιδείας και Εκτελεστικής Εξουσίας. Αλλά αν μπούμε και στην ουσία της πρότασης αυτό το οποίο καταγράφεται είναι η μη προσμέτρηση της βαθμολογίας της εξέτασης του πρώτου τετράμηνου στην τελική αξιολόγηση των παιδιών. Ουσιαστικά αυτό παραβιάζει, θα χρησιμοποιήσω την έκφραση της νομική υπηρεσίας, τα αποκρυσταλλωμένα κεκτημένα, δικαιώματα των παιδιών δηλαδή τη βαθμολογία την οποία έχουν αποκομίσει από την εξέταση του πρώτου τετράμηνου με βάση τα ισχύοντα δεδομένα για την μετέπειτα πορεία της κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς. Εμείς διαφωνούμε και λέμε ότι η πρόταση αυτή είναι άνευ αντικειμένων και γίνεται για σκοπούς εντυπωσιασμού.
Θεωρούμε ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρειάζεται αυτό που έχουμε τονίσει επανειλημμένα, άμεσα το χρειάζεται, ένα αξιόπιστο και παραγωγικό σύστημα αξιολόγησης τόσο για το παιδί πρωτίστως που είναι το επίκεντρο όσο και για το ίδιο το σύστημα, το πρόγραμμα σπουδών και για άλλους παράγοντες που επηρεάζουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα που να συμβάλει σε ένα αποδεκτό και αξιόπιστο κυπριακό απολυτήριο διεθνώς.
Και εμείς είμαστε δέκτες παραπόνων, είμαστε δέκτες της αγωνίας, τους άγχους των παιδιών, των οικογενειών πιο ευρύτερα. Εμείς λέμε εμφαντικά ναι, έχει ένα χρόνο που το τονίζουμε ότι χρειάζεται να γίνουν βελτιώσεις, χρειάζονται αλλαγές άμεσα στον θεσμό των εξετάσεων των τετράμηνων όχι κατάργηση.
Ακριβώς αυτό το οποίο πετυχαίνουμε με τα τετράμηνα με τα αρκετά θετικά τα οποία έχουν με το διαμοιρασμό της ύλης, την έμφαση στην προφορική αξιολόγηση, την οικοδόμηση ενός αξιόπιστου συστήματος όσον αφορά το αδιάβλητο, την κεντρική αξιολόγηση για να έχουν τα παιδιά σε όλη την Κύπρο το ίδιο γραπτό και με καλυμμένα μάλιστα τα ονόματα ενισχύσει την αξιοπιστία και το αδιάβλητο. Ούτε εξυπηρετούμε το παιδί με τη συζήτηση χωρίς παιδαγωγικά κριτήρια για τη βαρύτητα της γραπτής εξέτασης με μονοκονδυλιές του 5, του 10, του 15, του 20%, μάλλον ζημιά προκαλούμε στην έφεση για μάθηση.
Θα το πούμε ξανά η κυβέρνηση πρέπει να ξεκαθαρίσει έπειτα από αντικρουόμενες απόψεις αν εργάζεται για κατάργηση ή για βελτίωση του θεσμού των τετραμήνων. Με βάση τη νομοθεσία μετά την καθολική εφαρμογή του θεσμού αναμένουμε την αξιολόγηση του θεσμού για την κατάληξη των αναγκαίων αλλαγών. Θα αναμένουμε τέλος την κυβερνητική πρόταση, την πρόταση του Υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές που σκοπεύει το Υπουργείο Παιδείας να προβεί στο θεσμό των εξετάσεων τετράμηνων. Για εμάς βασικό κριτήριο είναι το παιδί, η ανάπτυξη του και η συνεχής βελτίωση νομοθεσιακών αποτελεσμάτων. Ως Δημοκρατικός Συναγερμός έχουμε από τις υπηρεσίες της Βουλής συγκριτική παρουσίαση του συστήματος αξιολόγησης του μαθητή στις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης για ενημέρωση και αξιοποίηση της διεθνούς και ευρωπαϊκής εμπειρίας στο ζήτημα αυτό.
29.3.2023