Δήλωση του αντιπροέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού Λευτέρη Χριστοφόρου:
Η 15η Μαρτίου καθιερώθηκε ως η Παγκόσμια Ημέρα Καταναλωτή και οφείλουμε να τιμούμε αυτή τη μέρα με τη δέσμευση ότι 365 μέρες το χρόνο επαγρυπνούμε για τα συμφέροντα και τα δικαιώματα του Κύπριου καταναλωτή.
Ο Κύπριος καταναλωτής που πλήττεται καθημερινά από την ακρίβεια, την παραβίαση των δικαιωμάτων του και την κερδοσκοπία, έχει κάθε λόγο να μην γιορτάζει σήμερα αλλά διαμαρτυρόμενος να απαιτεί και να διεκδικεί από την αγορά και από την πολιτεία.
Η σημερινή αδυναμία του κράτους να τιθασεύσει την ακρίβεια, η ατολμία της κυβέρνησης να πατάξει φαινόμενα έκδηλης αισχροκέρδειας και καταπάτησης των δικαιωμάτων του καταναλωτή, συνδυαζόμενα και με όσα βιώνουμε καθημερινά στη λειτουργία της αγοράς, δικαιώνουν τη διαχρονική μας θέση ότι επιβάλλεται η θεσμοθέτηση ανεξάρτητης αρχής για έλεγχο και εποπτεία της αγοράς Επιβάλλεται η ΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΕΠΙΤΡΟΠΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ.
Εμείς θεωρούμε ότι ο καταναλωτής πρέπει να τοποθετηθεί στο επίκεντρο της πολιτικής μας, στο επίκεντρο της δράσης και στο επίκεντρο της κοινωνίας.
Ο ρόλος του καταναλωτή στα ζητήματα της καθημερινότητας και της αγοράς πρέπει να είναι πρωταγωνιστικός και όχι υποβαθμισμένος ρόλος που τον καθιστά ουραγό και περιθωριοποιημένο για θέματα που τον αφορούν και επηρεάζουν τη ζωή του.
Τα τελευταία χρόνια, είναι κοινή διαπίστωση, ότι τα φαινόμενα κερδοσκοπίας, αισχροκέρδειας και μεγάλης ακρίβειας στην αγορά, παρουσιάζουν έξαρση και ο καταναλωτής από παντοδύναμος και κυρίαρχος, όπως έπρεπε να είναι, παρουσιάζεται ανοχύρωτος, εξαιτίας της μη λήψης μέτρων από το κράτος για την προστασία του.
Μέχρι σήμερα το κράτος απέτυχε να προστατεύσει επαρκώς τον Κύπριο καταναλωτή και να δημιουργήσει συνθήκες αξιόπιστης και δίκαιης αγοράς όπου θα συνυπάρχουν σε υγιείς και ομαλές συνθήκες και οι καταναλωτές και οι καταστηματάρχες και οι μικρομεσαίοι και οι επιχειρήσεις.
Η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση προσδίδει βαρύνουσα σημασία στο κεφάλαιο ‘Στρατηγική για την πολιτική υπέρ των καταναλωτών’. Η Ευρωπαϊκή Πολιτική υπέρ των καταναλωτών είναι κεντρική για έναν από τους στρατηγικούς στόχους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εκείνον της συμβολής στην καλύτερη ποιότητα ζωής για όλους. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επικεντρώνεται σε τρεις βασικούς στόχους που είναι :
(1)Ένα υψηλό κοινό επίπεδο προστασίας του καταναλωτή.
(2)Αποτελεσματική εφαρμογή των κανόνων προστασίας του καταναλωτή.
(3)Συμμετοχή των οργανώσεων των καταναλωτών στις πολιτικές της ΕΕ.
Εναρμονιζόμενοι και με την ίδια την Ε.Ε. διαπιστώνουμε ότι επιβάλλεται να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα που επιτέλους θα καθιστούν σεβαστή τη χάρτα δικαιωμάτων του καταναλωτή και ο καταναλωτής θα καταστεί όπως επιβάλλεται κυρίαρχος της αγοράς.
Η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνοντας τον ορθό δρόμο για την προστασία των καταναλωτών διαθέτει Επίτροπο Καταναλωτή. Είναι αδικαιολόγητη η κυβέρνηση να αρνείται επίμονα τη σύσταση του θεσμού του Επίτροπου Καταναλωτή.
ΙΣΧΥΡΑ ΜΕΤΡΑ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ ΓΙΑ ΣΤΗΡΙΞΗ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ
Μια ολοκληρωμένη στρατηγική για τον καταναλωτή πρέπει να στοχεύει:
(1) Ενίσχυση του καταναλωτικού κινήματος και της καταναλωτικής συνείδησης ως βασικής προϋπόθεσης για την καλή λειτουργία της αγοράς.
(2) Στον αδιαπραγμάτευτο σεβασμό των δικαιωμάτων του καταναλωτή τόσο από ολόκληρη την κοινωνία και πολύ περισσότερο από το ίδιο το κράτος.
(3) Ενίσχυση του ανταγωνισμού των αγορών με στόχο τη συγκράτηση και τη μείωση των τιμών καθώς και εξασφάλιση ασφαλών και υψηλής ποιότητας προϊόντων σε προσιτές τιμές.
(4) Θεσμοθέτηση Επιτρόπου Καταναλωτή.
(5) Αυστηρή και απαρέγκλιτη εφαρμογή των νόμων.
Ενώ ψηφίστηκαν σωρεία νόμων υπέρ του καταναλωτή, ενώ εναρμονιζόμαστε με το ευρωπαϊκό κεκτημένο, δυστυχώς οι υπηρεσίες του κράτους εξαιτίας υποστελέχωσης αδυνατούν να εποπτεύσουν την αγορά και να εφαρμόσουν τους νόμους.
(6) Διαρκής παρακολούθηση των διακυμάνσεων των τιμών.
Με τη χρήση σύγχρονων μέσων να γίνει αξιοποίηση του διαδικτύου και καθημερινά να δημοσιοποιούνται οι τιμές των προϊόντων για διαφορετικά σημεία στην αγορά, όπου θα έχει πρόσβαση ο κάθε καταναλωτής.
(7) Ενίσχυση των Συνδέσμων Καταναλωτών
Πέραν τούτων βασικός μας στόχος παραμένει η διαμόρφωση μιας δίκαιης αγοράς όπου θα συνυπάρχουν όλοι (καταναλωτές, επιχειρήσεις και εμπορευόμενοι) όπου θα γίνονται απόλυτα σεβαστά τα συμφέροντα και τα δικαιώματα των καταναλωτών. Και είναι δεδομένο ότι όλοι οφείλουμε και δεσμευόμαστε να προστατεύσουμε τα οχτώ θεμελιώδη δικαιώματα των καταναλωτών (δικαίωμα στην ικανοποίηση βασικών αναγκών, δικαίωμα στην ασφάλεια, δικαίωμα στην πληροφόρηση, δικαίωμα στην εκπροσώπηση, δικαίωμα στην αποζημίωση, δικαίωμα στην εκπαίδευση και δικαίωμα σε υγιεινό περιβάλλον).