Παραβιάσθηκε βασική αρχή της λειτουργίας του δημοκρατικού πολιτεύματος της Κύπρου, δήλωσε χθες ο αναπληρωτής πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού Αβέρωφ Νεοφύτου, με την ενέργεια του υπουργού Οικονομικών να ζητήσει από τραπεζικούς οργανισμούς δάνεια για τη Γιουροσίπρια, χωρίς κυβερνητική εγγύηση και με τη δέσμευσή του ότι το κράτος θα προχωρούσε προσεχώς σε αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της εταιρείας.
Σε δηλώσεις του για τη Γιουροσίπρια, στα κεντρικά γραφεία του κόμματος, ο κ. Νεοφύτου αναφέρθηκε, επίσης, σε παραβίαση των κανόνων που ισχύουν στην Ευρωπαϊκή Ένωση για τις κρατικές ενισχύσεις, εάν εγκριθεί τελικώς η παραχώρηση από την κυβέρνηση 35 εκατομμυρίων ευρώ προς αύξηση του κεφαλαίου της Γιουροσίπρια και έθεσε τρία σημαντικά, όπως ανέφερε, ερωτήματα προς την Κεντρική Τράπεζα, προς τον Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων και προς τον Οργανισμό Αδειοδότησης αεροπορικών εταιρειών σχετικά με τη Γιουροσίπρια.
Παράλληλα, ο κ. Νεοφύτου, έκανε αναφορές σε κακούς προγραμματισμούς της Γιουροσίπρια ως προς τα αεροπλάνα που ναυλώνει και με τα οποία, όπως είπε, διακινεί τουρίστες, εξυπηρετώντας και άλλες χώρες και όχι αποκλειστικά την Κύπρο, ενώ μερικά από τα αεροπλάνα της είναι για μεγάλα χρονικά διαστήματα στο εξωτερικό και στελεχώνονται με ξένο προσωπικό.
”Κρίναμε σκόπιμο να παραθέσουμε αυτή τη δημοσιογραφική διάσκεψη”, είπε ο κ. Νεοφύτου, ”για να παρουσιάσουμε σε μεγαλύτερη λεπτομέρεια τις θέσεις μας για τη Γιουροσίπρια, διότι αποσπασματικές δηλώσεις ίσως να μη δίδουν την ευκαιρία στον πολίτη να έχει μίαν πλήρη εικόνα για τους προβληματισμούς μας”.
”Πρώτα”, συνέχισε ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΔΗΣΥ, ”θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε ότι είμαστε όχι μόνον ευαίσθητοι, αλλά υπερευαίσθητοι για θέματα που αφορούν τους εργαζομένους, οι οποίοι, στην περίπτωση της Γιουροσίπρια, είναι τα μεγάλα θύματα μιας παρατεταμένης κακής διαχείρισης από τους διοικούντες τον κυπριακό αερομεταφορέα”.
Ο κ. Νεοφύτου αναφέρθηκε εκτενώς στο ιστορικό αυτής της υπόθεσης, λέγοντας, μεταξύ άλλων, ότι ”η Γιουροσίπρια ήταν θυγατρική των Κυπριακών Αερογραμμών και το 2007 ετοίμασε το κράτος μια μελέτη, την οποία παρουσίασε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην προσπάθειά της να πείσει για την αναδιάρθρωση και για το σχέδιο διάσωσης των Κυπριακών Αερογραμμών”.
”Τότε”, δήλωσε ο κ. Νεοφύτου, ”πείσαμε τους Ευρωπαίους με μία μελέτη, ότι η Γιουροσίπρια είναι μία εξαιρετική αεροπορική εταιρεία, με μεγάλες προοπτικές και αναμενόμενα κέρδη για το 2007, το 2008 και το 2009”.
”Με βάση τη μελέτη πείσαμε τους Ευρωπαίους”, πρόσθεσε ο κ. Νεοφύτου, ”ότι άξιζε να αγοράσουν την εταιρεία οι Κύπριοι φορολογούμενοι, δηλαδή το κράτος, προς 15 εκατομμύρια ευρώ και αυτό έγινε προς το τέλος του 2007, δηλαδή η εξαγορά από το συγκρότημα των Κυπριακών Αερογραμμών”.
”Πώς είναι δυνατό”, ερώτησε ο κ. Νεοφύτου, ”μια εταιρεία, που μέχρι το 2007 λέγαμε στους Ευρωπαίους ότι θα έχει κέρδη, μέσα σε 2,5 έτη να συσσωρεύσει ζημιές 40 και πλέον εκατομμυρίων ευρώ;”
Στο ερώτημα αυτό, όπως ανέφερε ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΔΗΣΥ, πρέπει να απαντήσουν ”αυτοί που διοικούν την εταιρεία και αυτοί που κυβερνούν”.
Ως προς τις δηλώσεις που έγιναν χθες στη Βουλή, ότι κανείς δεν μπορούσε να προβλέψει την οικονομική κρίση, ο κ. Νεοφύτου είπε ότι ”το 2007 και το 2008, όταν υπήρχαν μεγάλες ζημιές στη Γιουροσίπρια, δεν υπήρχε καμία οικονομική κρίση, ιδιαίτερα στην Κύπρο”.
Επίσης, συνέχισε, θυμήθηκαν τώρα να αναφερθούν στην οικονομική κρίση, ενώ, ”όταν, εδώ και ενάμιση χρόνο, φορτικά προειδοποιούσαμε για την κρίση, μας έλεγαν ότι η κυπριακή οικονομία ήταν αλώβητη και ότι εμείς είμαστε κινδυνολόγοι”.
Τώρα, δήλωσε ο κ. Νεοφύτου, χρησιμοποιούν αυτό το επιχείρημα, ”για να βάλουν 35 εκατομμύρια ευρώ, από λεφτά που δεν έχουμε, σε μιαν εταιρεία και ως πρώτη δόση”, ενώ ο πρόεδρος της Γιουροσίπρια δηλώνει ότι ”απαραίτητα χρειάζεται 41 εκατομμύρια ευρώ μέχρι τον προσεχή Απρίλιο και για να επιβιώσει προσωρινά η εταιρεία”.
Ο κ. Νεοφύτου έκανε λόγο για ”απαράδεκτες πρακτικές αυτής της κυβέρνησης, στην προσπάθεια να ομηροποιήσει και να εγκλωβίσει τη βουλή” και κοινοποίησε στους δημοσιογράφους επιστολή του υπουργού Οικονομικών Χαρίλαου Σταυράκη, ημερομηνίας 9 Ιανουαρίου 2009, με την οποία, όπως ανέφερε ο κ. Νεοφύτου, ”ο υπουργός Οικονομικών ζητούσε από τραπεζικούς οργανισμούς να δώσουν δάνεια στη Γιουροσίπρια, χωρίς κυβερνητική εγγύηση, με τη δέσμευσή του ότι το κράτος θα αύξαινε στο προσεχές διάστημα το μετοχικό κεφάλαιο της Γιουροσίπρια”.
”Δεν μπορεί κανείς”, δήλωσε ο κ. Νεοφύτου, ”να προδεσμεύει το κράτος χωρίς να έλθει νομοσχέδιο, το οποίο να εγκριθεί από τη βουλή, άρα παραβιάσθηκε βασική αρχή της λειτουργίας του δημοκρατικού μας πολιτεύματος”.
Ο κ. Νεοφύτου κάλεσε το διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας Κύπρου να εξετάσει τη δανειοδότηση της Γιουροσίπρια ”με 30 εκατομμύρια ευρώ, μίαν εταιρεία, της οποίας το μετοχικό κεφάλαιο είναι μόλις 8.000 ευρώ, χωρίς οποιοδήποτε επιπρόσθετο ενεργητικό στοιχείο”.
Ζήτησε, επίσης, από τον Έφορο Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων να ασκήσει το δικαίωμα ή την υποχρέωση που έχει βάσει του νόμου και, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε χθες στη βουλή, ”να βγάλει διάταγμα, εάν κρίνει ότι πρόκειται για κρατική έμμεση επιδότηση” η παροχή των 35 εκατομμυρίων ευρώ για αύξηση του κεφαλαίου της Γιουροσίπρια.
Από τον πρόεδρο του οργανισμού έκδοσης αδειών αεροπορικών εταιρειών (ATLA), ο κ. Νεοφύτου ζήτησε να πληροφορηθεί γιατί δόθηκε άδεια στη Γιουροσίπρια, ”εάν δεν είναι διασφαλισμένη η βιωσιμότητά της”.
”Το ερώτημα προς την ATLA”, πρόσθεσε ο κ. Νεοφύτου, ”είναι το εξής: εάν η Γιουροσίπρια δεν ήταν του κράτους και ήταν η Γιουροσίπρια του Γιάννη ή του Κώστα, θα συνέχιζε να λειτουργεί με κεφάλαιο μόλις 8.000 ευρώ;”
Η άποψη του ΔΗΣΥ, δήλωσε ο κ. Νεοφύτου, είναι ότι ”το κράτος είναι γενικά κακός επιχειρηματίας και πολύ πιο κακός επιχειρηματίας γίνεται όταν ασχολείται με αερομεταφορές” και υπάρχουν πολλά παραδείγματα στο εξωτερικό, όπως της Ολυμπιακής και της Αλιτάλια, οι οποίες, ”προ του φάσματος να κλείσουν ιδιωτικοποιήθηκαν”.
Η κυβέρνηση, πρόσθεσε ο αναπληρωτής πρόεδρος του ΔΗΣΥ, πρέπει είτε να διαπραγματευθεί την ιδιωτικοποίηση της Γιουροσίπρια, αφού υπάρχουν ιδιώτες επιχειρηματίες που επέδειξαν ενδιαφέρον, ”εάν όχι και δεν είναι αυτό κατορθωτό, τότε πρέπει να δούμε τις συνέργειες μεταξύ Κυπριακών Αερογραμμών και Γιουροσίπρια” και να υπάρξει ανασχεδιασμός ή όπως λέγεται στα Αγγλικά ”Turn Around Management”.
Στόχος, όπως είπε ο κ. Νεοφύτου, είναι να γίνουν τα απαραίτητα έτσι ώστε, ”μέσα από μια μεθοδική, ακόμα και ελεγχόμενη χρεοκοπία, που δεν σημαίνει κλείσιμο των εταιρειών, αλλά αναδιοργάνωσή των, με μείωση των δαπανών και επαναδιαπραγμάτευση των οφειλών με τους πιστωτές”.