Ευρωπαϊκές Προτεραιότητες στην Εκπαίδευση

13 Φεβρουαρίου, 2014

 

 

Ενώπιον εκλεκτού ακροατηρίου πραγματοποιήθηκε χθες στη Λευκωσία εκδήλωση  του Δημοκρατικού Συναγερμού με θέμα «Ευρωπαϊκές Προτεραιότητες στην Εκπαίδευση» κατά την οποία μίλησε η κ. Ανδρούλα Βασιλείου, Επίτροπος Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στην εκδήλωση απηύθυναν χαιρετισμούς ο πρόεδρος του Δημοκρατικού Συναγερμού Νίκος Αναστασιάδης, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου Κωνσταντίνος Χριστοφίδης και ο αντιπρόεδρος του ΔΗΣΥ και πρόεδρος της επιτροπής Παιδείας της Βουλής Νίκος Τορναρίτης.

Στα πλαίσια της εκδήλωσης τιμήθηκαν επτά σχολεία που επιχορηγήθηκαν από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα δια βίου μάθησης για τη συμμετοχή τους σε σχολικές συμπράξεις Comenius κατά τη χρονική περίοδο 2008 – 2010 και διακρίθηκαν για την ποιότητα των σχεδίων τους. Τα σχολεία είναι:
Η Τεχνική Σχολή Αγίου Λαζάρου, το Λύκειο Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ΄ Δασούπολης, το Λύκειο Αραδίππου, το ολοήμερο Δημοτικό Σχολείο Πεύκιου Γεωργιάδη Στροβόλου, το Γυμνάσιο Αγλαντζιάς, το Γυμνάσιο Λευκάρων και η Αγγλική Σχολή Λευκωσίας

Ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ Νίκος Αναστασιάδης τόνισε ότι είναι ιδιαίτερα πιεστική η ανάγκη καλλιέργειας πολιτών ευαίσθητων προς το κοινωνικό σύνολο και ανεκτικών προς τη διαφορετικότητα, μετά τα πρόσφατα δυσάρεστα γεγονότα στη Λάρνακα, λέγοντας ότι ο ΔΗΣΥ απορρίπτει φαινόμενα ακραία και ξενοφοβικά, απαιτώντας παράλληλα τον ανάλογο σεβασμό προς την τοπική κοινωνία.

Ο πρόεδρος του ΔΗΣΥ αναφέρθηκε και στην ανάγκη ύπαρξης συγκροτημένης μεταναστευτικής πολιτικής που θα προλαβαίνει και θα αποτρέπει καταστάσεις που με τη σειρά τους οδηγούν σε απαράδεκτες και ανεπίτρεπτες συμπεριφορές.

«Σήμερα θέλουμε να ακούσουμε και να συζητήσουμε για τις ευρωπαϊκές προτεραιότητες στην εκπαίδευση», οι οποίες να «συνάδουν με την αποτελεσματική κατάρτιση των νέων από πλευράς γνώσεων και την καλλιέργεια της λογικής, της κριτικής ικανότητας και του προβληματισμού, καθώς, βεβαίως, και του σεβασμού προς το περιβάλλον, την εξοικονόμηση ενέργειας και άλλες ιδιότητες οι οποίες διαμορφώνουν ένα πολίτη ευαίσθητο προς το κοινωνικό σύνολο και ανεκτικό προς τη διαφορετικότητα», ανέφερε ο κ. Αναστασιάδης.

Ο κ. Αναστασιάδης εξέφρασε τη χαρά του για το γεγονός ότι κεντρική ομιλήτρια στην αποψινή εκδήλωση είναι η Επίτροπος Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας της ΕΕ Ανδρούλλα Βασιλείου, ενώ, επικαλούμενος πρόσφατη αναφορά της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο για την ανάγκη εξασφάλισης των κατάλληλων πόρων για την εκπαίδευση και κατάρτιση των νέων που πλήττονται σοβαρά από την ανεργία, συμφώνησε μαζί της αναφέροντας ότι «η εξασφάλιση των κατάλληλων πόρων για την εκπαίδευση έχει πράγματι ζωτική σημασία για τη βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη της Ευρώπης και της χώρας μας, ιδιαίτερα στις σημερινές δύσκολες συνθήκες που διερχόμαστε».

Στη δική του ομιλία ο επίτροπος Παιδείας και Πολιτισμού και αντιπρόεδρος του ΔΗΣΥ Νίκος Τορναρίτης ανέφερε  ότι «το συγκριτικό πλεονέκτημα των μικρών κρατών της ΕΕ όπως είναι η Κύπρος είναι η παιδεία, ο πολιτισμός, και το ανθρώπινο δυναμικό μας», προσθέτοντας παράλληλα ότι «μόνο εάν κατορθώσουμε να ενισχύσουμε την κοινωνία της γνώσης, την έρευνα και την καινοτομία θα μπορέσουμε να δυναμώσουμε τη φωνή μας στα κέντρα αποφάσεων στην ενωμένη Ευρώπη».

Στη δική του παρέμβαση ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου Κωνσταντίνος Χριστοφίδης εξέφρασε την άποψη ότι «στην Κύπρο δεν έχει γίνει ουσιαστικά μέχρι στιγμής η συζήτηση για συλλογική χάραξη μιας συγκροτημένης εκπαιδευτικής πολιτικής για τη νεολαία», προσθέτοντας ότι «τα προβλήματα, οι προκλήσεις και οι ανάγκες των νέων, ως ιδιαίτερη ομάδα του πληθυσμού, συζητιούνται μόνο αποσπασματικά και χωρίς συνέπεια και συνέχεια», ενώ, «πολλές φορές απουσιάζει παντελώς η ανάληψη ευθύνης από πολιτικούς φορείς για να χαραχθεί μια στρατηγική σε βάθος χρόνου και με πολιτικό βάρος».

«Θεωρώ», είπε, ότι «στο μέσο της οικονομικής κρίσης, τα υπουργεία Παιδείας, Εργασίας και Οικονομικών οφείλουν να αναλάβουν την εκπόνηση και την εφαρμογή μιας συγκροτημένης στρατηγικής δεκαετίας για τη νεολαία, με τους νέους βεβαίως συμμέτοχους και συνδιαμορφωτές», συμπληρώνοντας ότι σε αυτή τη συζήτηση τα πανεπιστήμια πρέπει να δώσουν στους νέους ελπίδα και προοπτική για το μέλλον, καταρρίπτοντας την πεποίθηση που τους έχει εμβολιάσει το status quo, ότι τίποτε δεν αλλάζει.

Η Επίτροπος Εκπαίδευσης, Πολιτισμού, Πολυγλωσσίας και Νεολαίας της ΕΕ Ανδρούλα Βασιλείου εξέφρασε την ικανοποίηση της που ο μισός πληθυσμός της Κύπρου, μεταξύ 30 και 34 ετών, είναι κάτοχος πτυχίου τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, αναφέροντας ότι σήμερα λιγότερο από ένας στους τρεις νεαρούς Ευρωπαίους αποκτά πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Πρόσθεσε: «Σας παροτρύνω να συνεχίσετε αυτή την εξαιρετική προσπάθεια», προσθέτοντας ωστόσο ότι «οι στατιστικές δείχνουν ότι χώρες όπως η Κύπρος, η Ιταλία και η Ισπανία έχουν ψηλά ποσοστά ανεργίας ανάμεσα στους απόφοιτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης».

«Προκύπτει συνεπώς το ερώτημα κατά πόσον αφενός υπάρχουν οι συνθήκες για να απορροφήσουν αυτούς τους υποψήφιους και σε ποιο βαθμό και με ποιο τρόπο μπορεί να γίνει αυτό», είπε, και αφετέρου «ποιες αλλαγές πρέπει να γίνουν στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ώστε να μπορέσει να επιτελέσει με περισσότερη αποτελεσματικότητα τον κοινωνικό της ρόλο». 

Υπενθύμισε ότι «τα ίδια τα κράτη μέλη φέρουν την ευθύνη για τα δικά τους εκπαιδευτικά συστήματα», αφού, «ο ρόλος της ΕΕ είναι να συντονίζει τις προσπάθειες τους και να τα στηρίζει στο μεταρρυθμιστικό έργο τους».

Η εκπαίδευση, τόνισε, «αποτέλεσε και αποτελεί ισχυρό όπλο και όχημα αλλαγής σε δημοκρατικές κοινωνίες που στοχεύουν στην ανάπτυξη, την ευημερία και την πρόοδο», προσθέτοντας ότι «μια τέτοια εκπαίδευση, μια τέτοια παιδεία για να είμαστε πιο ακριβείς είναι που επιζητούμε σήμερα ως Ευρώπη, και είναι για αυτό το λόγο που αποτελεί βασική προτεραιότητα της ΕΕ και αυτό δεν είναι διόλου τυχαίο».

«Ο μόνος τρόπος για να παραμείνουμε ανταγωνιστικοί, και να διατηρήσουμε το κοινωνικό μας μοντέλο», υπέδειξε, «είναι να επενδύσουμε στους ανθρώπους μας και στις δεξιότητες τους, στην ικανότητά τους να καινοτομούν και να δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας», προσθέτοντας ότι «αυτός είναι ο δρόμος που οδηγεί στην κοινωνία της γνώσης, αυτός είναι ο δρόμος που μπορεί να βοηθήσει να βγούμε από την κρίση και ταυτόχρονα να δημιουργήσει εκείνες τις συνθήκες ώστε οι κοινωνίες και οικονομίες μας να μην βιώσουν ξανά παρόμοια κρίση».

Η κ. Βασιλείου ανέφερε ότι η στρατηγική της ΕΕ στηρίζεται σε εφτά εμβληματικές πρωτοβουλίες με ευρύ φάσμα στόχων, που κινείται από την αντιμετώπιση της φτώχειας μέχρι την τόνωση της ικανότητας της Ευρώπης να καινοτομεί και να αξιοποιεί στο έπακρο τις δυνατότητες της νέας ψηφιακής εποχής, συμπληρώνοντας ότι «καθεμιά από αυτές τις πρωτοβουλίες αξιώνει το δικό της είδος δράσης», ενώ, «στη βάση τους υπάρχει ένα και μόνο μέλημα – η ανάγκη για ενίσχυση και ανάπτυξη των δεξιοτήτων των πολιτών μέσα από την εκπαίδευση και την κατάρτιση».

Ειδική αναφορά έκανε στη δράση «Νεολαία σε κίνηση» η οποία, όπως είπε, «στοχεύει στον εφοδιασμό των νέων με τις αναγκαίες δεξιότητες για μια επιτυχημένη πορεία στο πλαίσιο της σύγχρονης ευρωπαϊκής οικονομίας, μέσα από τη βελτίωση της εκπαίδευσης και της κατάρτισης, την προώθηση της κινητικότητας για την απόκτηση δεξιοτήτων και τη διευκόλυνση της εισόδου στον κόσμο της εργασίας». 

«Η εκπαίδευση», συνέχισε, «εξακολουθεί να είναι η καλύτερη ασφάλιση απέναντι στην ανεργία, και κυρίως τη μακροχρόνια ανεργία», αφού, «σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες, το ποσοστό απασχόλησης των ατόμων με υψηλό μορφωτικό επίπεδο είναι μεγαλύτερο από εκείνο των ατόμων χαμηλής μόρφωσης (84% έναντι 66%)».

Παράλληλα παρέθεσε στοιχεία σύμφωνα με τα οποία «σχεδόν 1 στους 5 μαθητές ηλικίας 15 ετών αντιμετωπίζει δυσκολίες στην ανάγνωση, ένας στους εφτά νεαρούς Ευρωπαίους εγκαταλείπει πρόωρα το σχολείο χωρίς να τελειώσει τη Μέση Εκπαίδευση», ενώ, «την ίδια στιγμή, πτυχίο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης αποκτά λιγότερο από ένας στους τρεις νεαρούς Ευρωπαίους», αναλογία που, όπως είπε, «είναι μικρότερη από ό,τι στις βασικές ανταγωνίστριες χώρες όπως οι ΗΠΑ και η Ιαπωνία, αλλά υστερεί ακόμα και σε σχέση με ορισμένες αναδυόμενες οικονομίες». 

Η κ. Βασιλείου αναφέρθηκε στην ανάγκη σήμερα μαζί με την κατοχή ειδικών τεχνικών δεξιοτήτων για μια συγκεκριμένη θέση εργασίας, οι άνθρωποι όλο και περισσότερο να διαθέτουν «πολυμιγείς, οριζόντιες δεξιότητες – ικανότητα για ομαδική εργασία, επικοινωνιακές δεξιότητες, γνώση ηλεκτρονικών υπολογιστών, προσαρμοστικότητα και δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων».

Διαβεβαίωσε τέλος ότι «θα κάνουμε το παν σε ευρωπαϊκό επίπεδο για να εξασφαλίσουμε ότι όλες και όλοι οι νεαροί Ευρωπαίοι λαμβάνουν εκπαίδευση και κατάρτιση υψηλότατης ποιότητας», προσθέτοντας ότι «αυτό το επιχειρούμε σε σύμπραξη με τα κράτη μέλη», αφού «είμαστε όλοι δυνατότεροι όταν ενώνουμε τους πόρους μας και τις προσπάθειές μας».

 

https://disy.org.cy/wp-content/uploads/2023/09/logo-site-members.disy_.cy_.png
Επικοινωνία
22883000
Πινδάρου 25, Λευκωσία

Χρήση Cookies | Όροι Χρήσης Ιστοσελίδας
© 2025 ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ. All Rights Reserved.