του Νίκου Τορναρίτη
Η Κύπρος και η Ελλάδα έχουν σήμερα ένα προνομιακό πεδίο συνεργασίας που ενισχύει όσο ποτέ προηγουμένως τους ακατάλυτους ιστορικούς δεσμούς των δύο λαών μας. Ανήκουμε στην μεγάλη ευρωπαϊκή οικογένεια και στην πιο προωθημένη ομάδα των κρατών μελών, την Ευρωζώνη. Βρισκόμαστε στον ίδιο κύκλο αναζητήσεων για το σχεδιασμό του μέλλοντός μας και ενώνουμε τις δυνάμεις μας για να είναι οι χώρες μας ικανές να αντιμετωπίσουν τις σύγχρονες προκλήσεις. Αυτή μας η ικανότητα θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό από τον τρόπο που θα οργανώσουμε την εκπαίδευσή μας, τη μεγαλύτερη επένδυση για τους ανθρώπους μας στις δεκαετίες που θα ακολουθήσουν.
Χρειάζεται να εστιάσουμε την προσοχή μας στο περιεχόμενο της μάθησης κατά τρόπο ώστε να αποκτήσουν τα παιδιά μας κριτική άποψη, να κρίνουν, να σχολιάζουν, να αναλύουν και να συνθέτουν. Οι νέες γενιές χρειάζεται να αποκτήσουν τα εφόδια που θα τους επιτρέπουν να αναπτύσσουν τις ικανότητές τους μέσα στο νέο ανταγωνιστικό περιβάλλον.
Είναι πολύ ανησυχητικό ότι στις μετρήσεις που γίνονται μέσα στην ΕΕ η Κύπρος και η Ελλάδα υστερούν, βρίσκονται πολύ χαμηλά σε κρίσιμους τομείς της μορφωτικής διαδικασίας. Χώρες που έως χθες αποτελούσαν την ομάδα των υπό ανάπτυξη χωρών στην Ε.Ε, μας άφησαν πίσω γιατί οργανώθηκαν και δούλεψαν καλύτερα από εμάς.
Γνωρίζουμε την προσπάθεια που καταβάλλει η ελληνική κυβέρνηση για την εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση στην Ελλάδα. Γνωρίζουμε επίσης ότι τα εκπαιδευτικά προγράμματα Ελλάδας και Κύπρου σε μεγάλο βαθμό πάνε μαζί, εδώ και πολλές δεκαετίες. Γι’ αυτό είναι επιβεβλημένη η στενή συνεργασία των δύο χωρών, η ανταλλαγή εμπειριών, κειμένων και προτάσεων ώστε να καταλήγουμε σε αποφάσεις που να είναι στηριγμένες στη γνώση και τη διαβούλευση.
Είναι γι’ αυτό που έχουμε συναποφασίσει να θεσμοθετήσουμε τη συνεργασία των δύο αρμόδιων επιτροπών για την παιδεία (Ελλάδας – Κύπρου) ώστε δύο φορές το χρόνο να γίνονται συναντήσεις σε Αθήνα και Κύπρο με στόχο την αλληλοενημέρωση και τον καλύτερο συντονισμό.
Επίσης επιβάλλετε σε επίπεδο Επιτροπών ή και Ειδικών Εμπειρογνωμόνων που δουλεύουν ήδη για τα αναλυτικά προγράμματα στα δύο Υπουργεία να αναπτυχθεί πιο στενή επαφή. Είναι αναγκαίο, κατά την άποψή μου, να γίνεται ανταλλαγή εγγράφων ώστε να προκύψει αμοιβαίο όφελος για ότι κρίνεται ότι είναι χρήσιμο για την κάθε χώρα μέσα στις δικές της ιδιαίτερες συνθήκες.
Η ελληνική παιδεία χρειάζεται να βγει από το κέλυφος της εσωστρέφειας και να δουλέψει με τα εργαλεία που μας παρέχει η σημερινή εποχή. Η παιδεία με ανοικτούς ορίζοντες είναι η βάση ώστε ο εξωστρεφής ελληνισμός να δημιουργήσει μια νέα μεγάλη περίοδο προσφοράς πρώτα στον εαυτό του και μετά στην ευρωπαϊκή παιδεία.
Χρειάζεται να δούμε τα πράγματα με ανοικτό πνεύμα και να πάρουμε αποφάσεις σήμερα. Σε έναν κόσμο που αλλάζει, όποιος μένει ακίνητος, οδηγείται προς τα πίσω. Εμείς μπορούμε να πάμε μπροστά, το ζητά η κοινή ιστορία μας αλλά και η ευθύνη μας απέναντι στο μέλλον της Κύπρου και της Ελλάδας, η ευθύνη μας απέναντι στη νέα γενιά.