Ο βουλευτή ςτου Δημοκρατικού Συναγερμού Πρόδρομος Γ. Προδρόμου εξέδωσε χθες ανακοίνωση αναφερόμενος στα μέτρα ενίσχυσης της οικονομικής δραστηριότητας και της κοινωνικής συνοχής και τις αιτιάσεις του ΑΚΕΛ:
Μπροστά στις αντιδράσεις και τις επικρίσεις του ΑΚΕΛ σχετικά με τη δέσμη μέτρων ενίσχυσης της οικονομίας και της κοινωνικής συνοχής, τα οποία ανακοίνωσε ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας την περασμένη Παρασκευή, πρέπει να σημειώσουμε τα ακόλουθα.
1. Πρόκειται για μέτρα άμεσης ανάγκης που κύριο στόχο έχουν να συγκρατήσουν και να αναθερμάνουν τη δοκιμαζόμενη οικονομία της χώρας και, επομένως, δεν μπορεί από αυτά να κρίνεται η οικονομική στρατηγική της κυβέρνησης Αναστασιάδη που και βέβαια θα προσανατολισθεί, στη συνέχεια, στην πρόταση ενός νέου αναπτυξιακού προτύπου για την οικονομία.
2. Είναι μέτρα που παίρνει μια κυβέρνηση η οποία, μέσα σε μερικές εβδομάδες από την ανάληψη της εξουσίας, χρειάζεται να αντιμετωπίσει μια σχεδόν “ολική έκρηξη” η οποία αφού καλύφθηκε επιμελώς για μήνες, τώρα δεν άφησε σχεδόν τίποτα όρθιο. Η σημερινή κυβέρνηση καλείται να ασκήσει τις ώρες τούτες “πολιτικές ανάνιψης” και σε αυτό πρέπει να συμβάλουμε όλοι.
3. Την ώρα αυτή προείχε η ανάγκη να συγκρατηθεί η πίεση πάνω στην απασχόληση, όπου και υπάρχει ο κίνδυνος, στις σχεδόν πενήντα χιλιάδες ανέργων που, ακόμα και πριν το Μνημόνιο, προκάλεσε τα τελευταία χρόνια η πολιτική της αδράνειας, να προστεθούν τώρα κι άλλοι. Έτσι τα μέτρα ανοίγουν την προοπτική για άμεση απασχόληση περίπου δέκα χιλιάδων ανθρώπων.
4. Ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας ήδη έχει προαναγγείλει ότι μετά το Πάσχα θα έρθει και δεύτερη δέσμη μέτρων. Έτσι μπορεί να συμπληρωθεί η προσπάθεια που κάνει η κυβέρνηση για να δημιουργήσει αντιστάσεις και να ενισχύσει την κοινωνική συνοχή, είτε στο ζήτημα της αντιμετώπισης του προβλήματος της ιδιωτικής υπερχρέωσης, με ανακουφιστικά μέτρα για επιχειρήσεις και νοικοκυριά (συμπλήρωση της επιμήκυνσης των δανείων με διαφοροποίηση της επιτοκιακής πολιτικής) είτε με άλλους τρόπους.
5. Κακώς έγινε κριτική για τις κατευθύνσεις ενίσχυσης της οικονομικής δραστηριότητας σε συγκεκριμένους τομείς. Ορθά η κυβέρνηση θέλησε να ενισχύσει άμεσα εκείνους τους τομείς δραστηριότητας που αντιπροσωπεύουν κάποια κρίσιμη μάζα μέσα στην οικονομία (τουρισμός, κατασκευές, κ.ά.) και επομένως μπορεί να σημειώσουν άμεσα κάποια απαραίτητη δραστηριότητα. Κάτι τέτοιο δεν προδικάζει κατευθύνσεις που θα πάρει η αναπτυξιακή στρατηγική στη συνέχεια – ιδιαίτερα σχετικά με την ανάγκη διαφοροποίησης της οικονομίας.
6. Η πρόθεση της κυβέρνησης να ενθαρρύνει και να διευκολύνει μεγάλα έργα και σημαντικές επενδύσεις είναι δεδομένη και έρχεται μέσα από σειρά αποφάσεων που έχουν ήδη εξαγγελθεί. Η απόφαση για τη δημιουργία καζίνο (ή και άλλων μεγάλων υποστηρικτικών έργων υποδομής για τον τουρισμό), παραδείγματος χάριν, δείχνει από μόνη της μια τομή σε σχέση με τις παλινδρομήσεις και την αναβλητικότητα πολλών ετών σε τέτοιου είδους ζητήματα.
7. Ωστόσο, η γενικότερη προσπάθεια προσέλκυσης μεγάλων επενδύσεων ή και σχεδιασμού έργων με συνέργεια και συνεργασία ιδιωτικού ενδιαφέροντος και του κράτους, θα μπορέσει να εκτυλιχθεί αφού προηγουμένως γίνουν ριζικές αλλαγές και μεταρρυθμίσεις στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Είναι κεντρική θέση και πολιτική του Νίκου Αναστασιάδη ότι ο δημόσιος τομέας στην Κύπρο θα πρέπει στο εξής να γίνει ευέλικτος και αποτελεσματικός. Να είναι δηλαδή στήριγμα και προαγωγός της ανάπτυξης και όχι γραφειοκρατική τροχοπέδη. Γι’ αυτό το σκοπό θα πρέπει να δοθεί χρόνος σε μια κυβέρνηση που μετρά μόλις μερικές εβδομάδες στην εξουσία και καλά θα ήταν να περιμένουμε και τις σχετικές αποφάσεις στο επόμενο διάστημα.
8. Όπως επίσης προϋπόθεση για την επανεκκίνηση της οικονομίας – έστω και από χαμηλότερο σημείο- είναι η εξομάλυνση και η πλήρης λειτουργία του χρηματοοικονομικού συστήματος. Σημειώνοντας την εκφρασθείσα σήμερα ανησυχία του γ.γ. του ΑΚΕΛ σχετικά με την όσο το δυνατόν ταχύτερη επαναφορά και εύρυθμη λειτουργία του τραπεζικού συστήματος, θα πρέπει να του υποδείξουμε ότι τις συστάσεις του πρέπει να τις απευθύνει μάλλον στην κατεύθυνση της Κεντρικής Τράπεζας, παρά στον υπουργό Οικονομικών. Διότι, ως γνωστόν, μέσα από τις πρόνοιες του Μνημονίου που συμφωνήθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση (Νοέμβριος 2012), προέκυψε η υποχρέωση για το συγκεκριμένο “μοντέλο αναδιάρθρωσης” που περιλάμβανε την εκκαθάριση μη βιώσιμης τράπεζας. Ενώ στο πλαίσιο εκείνης της συμφωνίας εγκρίθηκε νομοθεσία που δίνει στην Κεντρική Τράπεζα πλήρεις εξουσίες για να φέρει σε πέρας τις συγκεκριμένες εργασίες.
9. Η εξαγγελία ενός “οδικού χάρτη” για την αξιοποίηση του ενεργειακού πλούτου και η ανακοίνωση της απόφασης του υπουργικού συμβουλίου για τη δημιουργία τερματικού σταθμού στην Κύπρο, είναι ιδιαίτερης σημασίας και δίνει περιεχόμενο σε όλες εκείνες τις βάσιμες προσδοκίες ότι μετά από μερικά χρόνια η χώρα μπορεί να βρει διέξοδο μακριά από τη “μνημονιακή κατάσταση” και να αλλάξει πραγματικά κλίμακα.
10. Τα μέτρα αυτά που ήταν προϊόν άμεσης διαβούλευσης με εμπειρογνώμονες, ενσωματώνουν προτάσεις και των τριών συμπολιτευόμενων κομμάτων, καθώς και άλλες σκέψεις και ιδέες που κατά καιρούς έχουν κατατεθεί στον δημόσιο διάλογο. Ήταν μέτρα που έπρεπε να ληφθούν άμεσα και οπωσδήποτε δίνουν το δείγμα μιας σωστής αντίδρασης της κυβέρνησης Αναστασιάδη στις συνθήκες έκτακτης ανάγκης που έχουν δημιουργηθεί στη χώρα μας (για τους γνωστούς λόγους).