Τα τελευταία χρόνια έχει οξυνθεί σημαντικά το πρόβλημα της στέγασης, ιδιαίτερα της στέγασης των νέων.
Οι κυβερνητικές παρεμβάσεις που έχουν γίνει μέχρι σήμερα, παρόλο που κινούνται στη σωστή κατεύθυνση, είναι αποσπασματικές και δεν καταφέρνουν να το αντιμετωπίσουν.
Οι νέοι άνθρωποι, τα νέα ζευγάρια, οι νέες οικογένειες δυσκολεύονται να βρουν προσιτή στέγη, για να ενοικιάσουν ή να αγοράσουν. Δυσκολεύονται επίσης να πάρουν δάνειο, καθώς τα επιτόκια είναι υψηλά και ξέρουν ότι πρέπει να έχουν μια σταθερή δουλειά με ικανοποιητικούς μισθούς για να το αποπληρώσουν.
Με αποτέλεσμα, οι πολίτες να απογοητεύονται, να νιώθουν ανασφάλεια και να έχουν την αίσθηση ότι η πολιτική δεν σχετίζεται με τη ζωή τους. Πρέπει να επιδιώξουμε να αλλάξει αυτή η εντύπωση. Με παρεμβάσεις, πρωτοβουλίες και προτάσεις προς την κυβέρνηση επιδιώκουμε να βρούμε λύσεις. Η ανάπτυξη πρέπει να είναι για όλους. Έχει νόημα μόνο όταν όλο και περισσότεροι πολίτες μπορούν να συμμετέχουν σε αυτήν και να απολαμβάνουν τα οφέλη.
Είμαστε εδώ για να πείσουμε ξανά τον κόσμο, ειδικά τους νέους, πως με σοβαρές και υπεύθυνες πολιτικές μπορούμε να βελτιώσουμε τη ζωή τους. Να κάνουν τα όνειρά τους πράξη.
Παράλληλα, αντιλαμβανόμαστε και τα ευρύτερα κοινωνικά και εθνικά προβλήματα που η πίεση αυτή προκαλεί, τις αρνητικές παρενέργειες σε ό,τι αφορά τη δημιουργία οικογένειας και την υπογεννητικότητα.
Σήμερα, ένας συνδυασμός παραγόντων οδηγεί σε ανισορροπία ζήτησης και προσφοράς με αποτέλεσμα το κόστος στέγασης και τα ενοίκια να ανεβαίνουν συνεχώς. Η ζήτηση για στέγαση η οποία -συν τοις άλλοις- ενισχύεται από το εξωτερικό, ενώ η πλευρά της προσφοράς αδυνατεί να ακολουθήσει.
Μια σειρά λόγοι μεγαλώνουν το πρόβλημα:
α) Η μεγάλη αύξηση του κατασκευαστικού κόστους τα τελευταία χρόνια.
β) Η αύξηση των επιτοκίων.
γ) Η αδυναμία πολλών νεαρών ζευγαριών για εξασφάλιση δανεισμού, σε σύγκριση με το παρελθόν.
δ) Η γραφειοκρατία και η καθυστέρηση στην έκδοση αδειών.
ε) Η προσαρμογή των εταιρειών ανάπτυξης γης σε πιο πολυτελείς κατοικίες για τους ξένους.
Ιδιαίτερα οξύ πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι φοιτητές μας σε Λευκωσία και Λεμεσό για την εξεύρεση φοιτητικών διαμερισμάτων, με σοβαρή επιβάρυνση των οικογενειών τους με την καταβολή πολύ υψηλών ενοικίων.
Η συνύπαρξη όλων των πιο πάνω καταδεικνύει ότι χρειάζονται πολύ περισσότερα και πιο ριζικά μέτρα για να αντιμετωπιστεί αυτό το πολύ σοβαρό πρόβλημα. Ήδη πριν από έναν χρόνο, είχαμε πει πως η στεγαστική πολιτική της κυβέρνησης, αν και προς την ορθή κατεύθυνση, θα ήταν ανεπαρκής. Κάτι το οποίο επιβεβαιώθηκε.
Εισηγήσεις Δημοκρατικού Συναγερμού
Η δραματική κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε χρειάζεται μια ολιστική προσέγγιση με βραχυπρόθεσμα, μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα. Το μέγεθος της στεγαστικής κρίσης υποτιμήθηκε και δυστυχώς συνεχίζει να υποτιμάται. Ο Δημοκρατικός Συναγερμός προτείνει τα πιο κάτω:
Οι καθυστερήσεις στην έκδοση αδειών οικοδομής και πολεοδομικών αδειών προκαλούν μεγάλη έλλειψη στην προσφορά κατοικίας, κάτι που αν δεν αντιμετωπιστεί αμέσως θα οξύνει έτι περαιτέρω το πρόβλημα τα επόμενα χρόνια.
Πιο συγκεκριμένα προτείνονται:
– η άμεση στήριξη των ΕΟΑ για αγορά υπηρεσιών και,
– η διεύρυνση του αυτοελέγχου για περισσότερα οικιστικά έργα (και όχι μόνο μέχρι δύο κατοικίες).
Τα σχέδια αυτά στοχεύουν στην αύξηση του οικιστικού αποθέματος και είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Ωστόσο, οι περιορισμοί που τίθενται δεν το καθιστούν ελκυστικό. Χρειάζονται βελτιώσεις ως προς τη μείωση των περιορισμών για να αυξηθεί το ενδιαφέρον για τα σχέδια. Όπως για παράδειγμα, η μείωση του εμβαδού των επιλέξιμων οικοπέδων για να δύνανται να ενταχθούν περισσότεροι αιτητές. Την ίδια στιγμή το κράτος θα πρέπει να εξετάσει επιπρόσθετα την παραχώρηση φορολογικών κινήτρων, έτσι ώστε πράγματι να πετύχουμε σημαντική αύξηση του στεγαστικού αποθέματος το συντομότερο δυνατόν.
Τα πλείστα τοπικά σχέδια δεν ανταποκρίνονται στις σημερινές ανάγκες και χρειάζονται εκσυγχρονισμό αμέσως. Προφανώς υπάρχουν περιοχές που θα πρέπει να επιτραπεί μεγαλύτερη οικιστική ανάπτυξη, στη βάση ορθολογικών κριτηρίων και χωρίς επιβάρυνση των υφιστάμενων υποδομών. Η παραχώρηση εκεί και όπου τεκμηριώνεται μεγαλύτερου συντελεστή δόμησης, μεταξύ άλλων περιβαλλοντικών κυρίως πλεονεκτημάτων, θα μειώσει και το μέσο κόστος κατασκευής.
Σε συγκεκριμένες αγροτικές κυρίως περιοχές να παραχωρηθεί το δικαίωμα ανέγερσης ανώγειου κατοικίας των νέων οικογενειών, με επιπρόσθετο συντελεστή δόμησης, πάνω δηλαδή από υφιστάμενες κατοικίες των γονέων τους (υπό ορισμένες προϋποθέσεις, όπως για παράδειγμα η μη ύπαρξη άλλου οικιστικού οικοπέδου).
Ο σχεδιασμός και η υλοποίηση νέων φοιτητικών εστιών στα δύο κρατικά πανεπιστήμια δεν προχώρησε όπως προγραμματίστηκε, παρά το ότι υπήρχε ο διαθέσιμος προϋπολογισμός. Επιβάλλεται να εξευρεθούν οι τρόποι από πλευράς πανεπιστημίων και κράτους για να επιταχυνθεί η υλοποίηση του εν λόγω σχεδιασμού.
Υπάρχουν ήδη τέτοια κίνητρα στα πλαίσια της αναζωογόνησης της παλιάς Λευκωσίας. Τούτα θα μπορούσαν να επεκταθούν και σε άλλες περιοχές καθώς επίσης και σε άλλες πόλεις.
Τα εισοδηματικά κριτήρια, το ύψος της στήριξης και οι όροι εφαρμογής των σχεδίων Υπηρεσίας Μέριμνας για απόκτηση κατοικίας από τα νέα προσφυγικά ζευγάρια θα πρέπει να αναθεωρηθούν έτσι ώστε να ανταποκρίνονται στις σημερινές συνθήκες. Η τελευταία αναθεώρηση έγινε το 2019, δηλαδή πριν την πανδημία και τις συνθήκες ακρίβειας και υψηλών επιτοκίων που έχουμε σήμερα. Επίσης χρειάζεται κλιμακωτή εφαρμογή του ύψους της στήριξης αναλόγως των εισοδημάτων. Ο ΔΗΣΥ έχει καταθέσει ήδη μια τέτοια πρόταση στην Επιτροπή Προσφύγων της Βουλής. Ανάλογες βελτιώσεις χρειάζονται και για τα σχέδια στέγασης σε ορεινές, απομακρυσμένες και ακριτικές περιοχές.
Είναι γεγονός ότι ο αστικός αναδασμός συζητείται εδώ και χρόνια. Εντούτοις, στις παρούσες συνθήκες είναι επάναγκες να ξεκινήσει έτσι ώστε πολλά περίκλειστα τεμάχια να δύνανται να αναπτυχθούν. Έτσι θα πετύχουμε μια πιο ορθολογιστική πολεοδομική ανάπτυξη κυρίως των αστικών κέντρων.
Πιστεύουμε ότι πρέπει να ενθαρρυνθούν τα νεαρά ζευγάρια για απόκτηση και βελτίωση υφιστάμενου, παλαιού στεγαστικού αποθέματος, που έχει σημαντικά περιβαλλοντικά, πολεοδομικά και ενεργειακά οφέλη. (π.χ. παλαιοί κυβερνητικοί συνοικισμοί και συνοικισμοί αυτοστέγασης).
Στις σημερινές απαγορευτικές συνθήκες απόκτησης στέγης από τις ευάλωτες κατηγορίες του πληθυσμού, απαιτείται η ενίσχυση του ρόλου και η διαφοροποίηση των σχεδίων που εφαρμόζει ο ΚΟΑΓ. Με οικονομική ενίσχυση που θα προέρχεται και από το κράτος. Πιο συγκεκριμένα προτείνονται τα ακόλουθα:
-Εκτός της πώλησης κατοικιών, ο ΚΟΑΓ θα πρέπει να εισέλθει στην αγορά του προσιτού ενοικίου ως λύση στέγασης κυρίως για τις ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού. Με δικαίωμα αγοράς του διαμερίσματος σε χαμηλή τιμή μετά από την πάροδο κάποιων ετών.
-Εξάλειψη των εμποδίων και επιτάχυνση του έργου του ΚΟΑΓ σε συνεργασία με τον Δήμο Λεμεσού για τις 600 κοινωνικές κατοικίες. Δυστυχώς το έργο αυτό δεν έχει προωθηθεί με τον ζήλο που οι επείγουσες ανάγκες επιβάλλουν.
-Επέκταση του προτύπου αυτής της συνεργασίας ΚΟΑΓ-Δήμου Λεμεσού και με άλλες αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης.
-Παραχώρηση κρατικής γης στον ΚΟΑΓ για να ανεγείρει περισσότερες οικιστικές μονάδες σε όλες τις επαρχίες, που θα πωλούνται ή θα νοικιάζονται σε προσιτές τιμές.
-Αύξηση των εισοδηματικών κριτηρίων των δικαιούχων του ΚΟΑΓ για να ανταποκρίνονται στις σημερινές οικονομικές συνθήκες.
Συνεργασία κράτους με τραπεζικά ιδρύματα
Πολλά νεαρά ζευγάρια δυσκολεύονται να δανειστούν από τις τράπεζες, έστω και αν είναι δικαιούχοι των στεγαστικών προγραμμάτων του κράτους και του ΚΟΑΓ. Από τη μια οι τράπεζες δεν λαμβάνουν υπόψη τους τη χορηγία που πρόκειται να παραχωρηθεί στη φάση της αξιολόγησης, και από την άλλη το κράτος θέτει τη χρηματοδότηση από την τράπεζα ως βασικό προαπαιτούμενο. Με την κατάλληλη συνεργασία κράτους, Οργανισμού Χρηματοδοτήσεως Στέγης και τραπεζών μπορεί να εξευρεθεί ο τρόπος έτσι ώστε οι χορηγίες να λαμβάνονται υπόψη και περισσότεροι δικαιούχοι των στεγαστικών προγραμμάτων να μπορούν να λάβουν χρηματοδότηση. Ο Δημοκρατικός Συναγερμός επεξεργάστηκε μια τέτοια δυνατότητα και θεωρούμε ότι είναι εφικτό να δοθεί μια τέτοια διέξοδος με τη συνεργασία κράτους και τραπεζικών ιδρυμάτων.
Την ίδια στιγμή ζητούμε ως Δημοκρατικός Συναγερμός την εφαρμογή του οικογενειακού αφορολόγητου εισοδήματος. Μια πρόταση που θα αυξήσει στοχευμένα το εισόδημα των οικογενειών μεσαίας τάξης που ο ένας εκ των δύο είναι συζύγων είναι κάτω από το αφορολόγητο όριο. Είναι με αυτόν τον τρόπο, αυξάνοντας δηλαδή το διαθέσιμο εισόδημα, που θα υπάρχει μεγαλύτερη ευχέρεια και πρόσβαση πολλών οικογενειών σε τραπεζικό δανεισμό.
Επαναλαμβάνουμε ότι απαιτείται να εγκύψουμε με αποφασιστικότητα στη στεγαστική κρίση που αντιμετωπίζουν σήμερα οι νέοι μας. Με περισσότερα κίνητρα και νέες πολιτικές, αλλιώς το πρόβλημα θα οξύνεται τα επόμενα χρόνια με αρνητικές συνέπειες για τη νέα γενιά, τη δημιουργία οικογένειας και την υπογεννητικότητα. Λαμβανομένων υπόψη αυτών των ζοφερών διαπιστώσεων το κράτος θα πρέπει να αφιερώσει πολύ περισσότερους πόρους και την ίδια στιγμή να εφαρμόσει πολλές νέες πολιτικές, βραχυπρόθεσμες και μεσοπρόθεσμες, για να απαμβλύνει αυτό το ιδιαίτερα οξύ πρόβλημα.
ΣΤΕΛΕΧΩΣΗ ΣΧΟΛΙΚΩΝ ΜΟΝΑΔΩΝ
Παρά το ότι η νέα σχολική χρονιά έχει αρχίσει για τους εκπαιδευτικούς μας από τις 2 Σεπτέμβριου οι μεταθέσεις και οι διορισμοί για όλες τις βαθμίδες δυστυχώς ακόμα συνεχίζονται. Η δυσμενής αυτή εξέλιξη επηρεάζει αρνητικά την ομαλή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς και την εύρυθμη λειτουργία των σχολικών μονάδων στα πρώτα αυτά στάδια.
Παρά το ότι η σχετική νομοθεσία προβλέπει συγκεκριμένη προθεσμία εντούτοις αυτή δεν τηρείται. Ως εκ τούτου θεωρούμε ότι η διαχείριση του ζητήματος πρέπει να κατευθυνθεί σε δύο άξονες:
Ως Δημοκρατικός Συναγερμός έχουμε αρχίσει τη διερεύνηση και τη διαβούλευση για τον σκοπό αυτό και στοχεύουμε στην ετοιμασία συγκεκριμένης πρότασης.
ΑΝΑΛΥΤΙΚΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ
Τα Αναλυτικά Προγράμματα αποτελούν τον πυρήνα του εκπαιδευτικού μας συστήματος και είναι απαραίτητο να εκσυγχρονίζονται συχνά, στη βάση των τεχνολογικών, κοινωνικών και πολιτισμικών μεταβολών.
Η περιβόητη επικαιροποίηση τους, παρά τις κυβερνητικές εξαγγελίες, αναρτήθηκε στην ιστοσελίδα του ΥΠΑΝ, μόλις στις 28 Αυγούστου ελάχιστες ημέρες πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Η μεγάλη καθυστέρηση δεν επέτρεψε να πραγματοποιηθεί ο απαραίτητος δημιουργικός διάλογος, μεταξύ των ενδιαφερομένων μερών.
Μελετώντας ωστόσο τα δεδομένα και μέσα από την ανατροφοδότηση με εκπαιδευτικούς όλων των σχολικών βαθμίδων σημειώνονται, ενδεικτικά, τα πιο κάτω:
-Απουσιάζει η προσπάθεια για καλλιέργεια σύγχρονης κριτικής σκέψης, χωρίς αποστηθίσεις
-Υπάρχει ανάγκη ανάπτυξης σύγχρονου εκπαιδευτικού υλικού, σε όλες τις σχολικές βαθμίδες
-Δεν εντοπίζεται ουσιαστική μείωση της διδακτέας ύλης, ειδικά στη Μέση Γενική Εκπαίδευση
-Δεν έχει ληφθεί υπόψη ο ωφέλιμος διδακτικός χρόνος, σε σχέση με τους Δείκτες Επιτυχίας και Επάρκειας
-Δεν έχει ξεκαθαρίσει η ταύτιση της διδακτέας με την εξεταστέα ύλη, σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα
Προβληματισμό προκαλεί επίσης ότι με βάση την επίσημη ανακοίνωση και ανάρτηση του ΥΠΑΝ, δεν έγινε επικαιροποίηση στα Αναλυτικά Προγράμματα της Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, παρά τις πρόσφατες εξαγγελίες.
Χωρίς να μηδενίζουμε την προσπάθεια που έγινε τους τελευταίους μήνες, τονίζουμε ότι το εκπαιδευτικό μας σύστημα χρειάζεται πολύ περισσότερα από μία επιφανειακή επικαιροποίηση των Αναλυτικών Προγραμμάτων. Τα σχολεία μας χρειάζονται σύγχρονο και ολοκληρωμένο όραμα, το οποίο θα αντικατοπτρίζεται σε νέα Αναλυτικά Προγράμματα. Στέλνουμε λοιπόν το μήνυμα ότι χρειαζόμαστε Νέα Αναλυτικά Προγράμματα, από το Νηπιαγωγείο μέχρι το Λύκειο και τις Τεχνικές και Επαγγελματικές Σχολές Εκπαίδευσης και Κατάρτισης.
ΣΩΣΤΗ ΚΑΙ ΔΙΚΑΙΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ ΚΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ
Η αξιολόγηση αποτελεί θεμελιακό πυλώνα της ποιότητας της εκπαίδευσης.
Στην Κύπρο λειτουργεί ένα αναχρονιστικό και συγκεντρωτικό σύστημα αξιολόγησης από το 1976, χωρίς ουσιαστική βελτίωση ή αλλαγή, παρά τις προσπάθειες που έγιναν εδώ και χρόνια. Συνεπώς, η διαμόρφωση και εφαρμογή ενός νέου συστήματος αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου και των εκπαιδευτικών θεωρείται επιβεβλημένη, ως το πρωταρχικό μέτρο, με σκοπό την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του εκπαιδευτικού μας συστήματος.
Για τον σκοπό αυτό θεωρούμε αναγκαίο και πολύ σημαντικό όπως το αρμόδιο Υπουργείο τηρήσει το χρονοδιάγραμμα που εξήγγειλε μέχρι τον Δεκέμβριο για την ολοκλήρωση της διαβούλευσης για το νέο σύστημα αξιολόγησης.
ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΚΛΙΜΑΤΙΣΤΙΚΩΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ
Η εγκατάσταση κλιματιστικών στις σχολικές αίθουσες αποτελεί ύψιστη και άμεση προτεραιότητα, λόγω της κλιματικής αλλαγής.
Η εγκατάσταση νέων κλιματιστικών με ευκαιριακές εξοικονομήσεις από τον προϋπολογισμό του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για το 2023 δεν αρκεί. Και δεν ενδείκνυται για ένα σύγχρονο κράτος. Θεωρούμε απόλυτα αναγκαίο όπως εκπονηθεί συγκεκριμένος προγραμματισμός και το όλο έργο περιληφθεί στον Προϋπολογισμό του 2025 με επαρκές ποσό έτσι ώστε η εγκατάσταση να ολοκληρωθεί όσο τον δυνατό συντομότερα και σίγουρα κάτω από τον χρονικό ορίζοντα των τριών ετών.
ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΟΣ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Δυστυχώς, εξακολουθούν μέχρι και σήμερα να λειτουργούν σχολικές μονάδες σε όλες τις βαθμίδες, σε όλη την Κύπρο με υπερπληθυσμό.
Γεγονός που δημιουργεί σωρεία προβλημάτων, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες και την εφευρετικότητα των εκπαιδευτικών. Το φαινόμενο του υπερπληθυσμού πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά με την ανέγερση νέων σχολικών μονάδων. Λαμβάνοντας υπόψη την αύξηση και την κατανομή του πληθυσμού το Υπουργείο Παιδείας οφείλει, αν στοχεύει πραγματικά σε ποιοτικές υποδομές, να παρουσιάσει τον αναπτυξιακό του σχεδιασμό.
ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΥ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΝΔΟΣΧΟΛΙΚΗ ΒΙΑ
Τον περασμένο Ιούλιο η Βουλή των Αντιπροσώπων τροποποίησε τον Νόμο για την ενδοσχολική βία που ψηφίστηκε αρχικά το 2020. Με τον νόμο αυτό θεσπίζονται νέοι μηχανισμοί πρόληψης και διαχείρισης του φαινομένου. Δεν υπάρχουν πλέον δικαιολογίες για τη μη εφαρμογή του νόμου. Περαιτέρω είναι αναγκαίο να ολοκληρωθεί ο εκσυγχρονισμός της Στρατηγικής για την Πρόληψη της Βίας στις σχολικές μονάδες. Καθοριστικής σημασίας επίσης είναι η ενδυνάμωση της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης με αποκέντρωση, συγκεκριμένες αρμοδιότητες και επιμόρφωση.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΜΕΣΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Μετά τον νόμο που υπερψήφισε η Βουλή των Αντιπροσώπων το 2023 για το νέο σύστημα αξιολόγησης των μαθητών Μέσης Εκπαίδευσης, αναμένουμε ακόμη την αξιολόγηση του εν λόγω συστήματος, όπως προβλέπει και η σχετική νομοθεσία. Ως Δημοκρατικός Συναγερμός δεν έχουμε την οποιαδήποτε ενημέρωση, αν και απευθυνθήκαμε στο Υπουργείο Παιδείας.
ΝΕΟ ΣΧΕΔΙΟ ΔΙΟΡΙΣΜΩΝ
Το τελευταίο διάστημα παρατηρείται προσπάθεια για διατήρηση του Καταλόγου Διοριστέων, γεγονός που προκαλεί αναστάτωση και αβεβαιότητα σε εκατοντάδες εκπαιδευτικούς και υποψήφιους εκπαιδευτικούς. Και αυτό παρά τη σημαντική μεταρρύθμιση που ψήφισε από το 2015 η Βουλή, με πρωτοβουλία του ΔΗΣΥ και με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της εκπαίδευσης, μέσα από την επιλογή των καλύτερων εκπαιδευτικών κατόπιν εξετάσεων. Νομοθεσία που προέβλεπε παράλληλα ένα μεταβατικό στάδιο δέκα χρόνων, στο οποίο θα παρέμενε σε ισχύ ο κατάλογος διοριστέων.
Αναμένουμε από το Υπουργείο Παιδείας να τοποθετηθεί με σαφήνεια στο ζήτημα που δημιουργείται για να κλείσει το συντομότερο αυτή η εκκρεμότητα.
ΝΟΜΟΘΕΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΔΙΚΗ / ΕΝΙΑΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ
Παρά τις εξαγγελίες και την προβλεπόμενη διαβούλευση δεν έχει ακόμα ολοκληρωθεί η ετοιμασία της νέας νομοθεσίας. Η προσέγγιση της ειδικής εκπαίδευσης γίνεται με ημίμετρα όπως η μονομερής αύξηση των συνοδών, η οποία αν και αναγκαία δυστυχώς δεν συνοδεύεται από νέες διαδικασίες και μηχανισμούς.
Το όραμα για το συμπεριληπτικό σχολείο που όλοι τόσο αναμένουμε και ειδικά τα παιδιά με αναπηρίες και μαθησιακές δυσκολίες μένει χωρίς σαφή ορίζοντα ολοκλήρωσης.
Ως Δημοκρατικός Συναγερμός θεωρούμε ότι πρέπει η διαβούλευση να ενταθεί δημιουργικά με όλους τους εμπλεκομένους δηλώνοντας παράλληλα την ετοιμότητά μας να συμβάλουμε εποικοδομητικά!
ΕΠΕΚΤΑΣΗ ΠΡΟΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
Πέρα από τις εγγραφές και τον προγραμματισμό για προκατασκευασμένες αίθουσες δεν έχουμε ενώπιον μας συγκεκριμένο σχέδιο υλοποίησης σε σχέση με τις νέες υποδομές που απαιτούνται για την πλήρη εφαρμογή της σημαντικής αυτής αλλαγής. Ελπίζουμε τουλάχιστον να υπάρξουν οι σωστές υποδομές, στην πορεία υλοποίησης, εφόσον έτσι αποφάσισε να προχωρήσει η κυβέρνηση για τη σημαντική αυτή μεταρρύθμιση.
ΟΛΟΗΜΕΡΟ ΣΧΟΛΕΙΟ
Όπως επανειλημμένα τονίζουμε η επέκταση του Προαιρετικού Ολοήμερου Σχολείου αποτελεί παιδαγωγική και κοινωνική αναγκαιότητα. Ταυτόχρονα, θεωρούμε επιβεβλημένο να ενδυναμωθεί ακόμα περισσότερο η σύνδεση με την πρωινή φοίτηση και να καταβληθεί κάθε προσπάθεια έτσι ώστε το Προαιρετικό Ολοήμερο Σχολείο να αρχίζει τη λειτουργία του από την πρώτη μέρα έναρξης των μαθημάτων μέχρι και την τελευταία, στη βάση ολοκληρωμένου αναλυτικού προγράμματος σπουδών.
Βασική προτεραιότητά η μετεξέλιξη του θεσμού του Προαιρετικού Ολοήμερου Σχολείου σε υποχρεωτικό, καθώς και η επέκτασή του προκειμένου να καλύψει το σύνολο της προδημοτικής, δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης.
ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΟ ΒΑΡΟΣ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΤΣΑΝΤΑΣ
Ένα πρόβλημα που θίγουν σχεδόν όλοι οι γονείς είναι το υπερβολικό βάρος της σχολικής τσάντας. Ειδικά στο δημοτικό παρατηρείται το φαινόμενο τα παιδιά να κουβαλούν σχολική τσάντα 12 και 15 κιλά, ενώ τα ίδια τα είναι 30 και 35 κιλά.
Είναι ευνόητο ότι αυτό απειλεί και την υγεία τους αλλά και τα ταλαιπωρεί τόσο στο σχολείο όσο και στο λεωφορείο. Το Υπουργείο Παιδείας οφείλει να βρει πρακτικές λύσεις (άμεσες όπως η δημιουργία ντουλαπιών στις σχολικές μονάδες αλλά και μακροπρόθεσμες). Η ψηφιοποίηση σίγουρα έχει μεγάλο ρόλο να διαδραματίσει.
Κλείνοντας θέλω να επισημάνω ότι η παιδεία δεν μπορεί να είναι στην αναμονή… Οφείλουμε να κτίσουμε ένα σύγχρονο και δίκαιο εκπαιδευτικό σύστημα που να σέβεται τον μαθητή, να στηρίζει τον εκπαιδευτικό και να προετοιμάζει τη νέα γενιά για το μέλλον που αξίζει.
Η παιδεία είναι η δύναμη μας και για μας δεν έχει χρώμα. Η δική μας προσέγγιση είναι να είμαστε δημιουργικοί και με αποφασιστικότητα και συλλογικότητα να δίνουμε λύσεις σε όλα τα προβλήματα που χρονίζουν παρέχοντας στα παιδιά μας την εκπαίδευση που δικαιούνται. Σε αυτό το πλαίσιο έχουμε ήδη προγραμματισμένη συνάντηση εντός των επόμενων ημερών και με την Υπουργό Παιδείας.