του Θανάση Τσώκου
Ο κάθε ένας από μας, θα πρέπει να νιώθει πραγματικά περήφανος για το νέο απόκτημα της Ελλάδας, το κόσμημα της Αθήνας, το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Το Μουσείο, είχε οραματιστεί από το 1976, ο τότε Πρωθυπουργός της χώρας, Κωνσταντίνος Καραμανλής. Για τον Καραμανλή το Μουσείο της Ακρόπολης υπήρξε ένα από τα δύο πολιτιστικά οράματα της εποχής. Το άλλο, ήταν οι ανασκαφές στους Βασιλικούς Τάφους της Βεργίνας από τον αρχαιολόγο Μανώλη Ανδρόνικο. Με την δημιουργία του Μουσείου, αλλά και την επιστροφή σε αυτό των γλυπτών που απέσπασε με βίαιο τρόπο ο Λόρδος Έλγιν στις αρχές του 19ου αιώνα από την Ακρόπολη, συνδέθηκε άρρηκτα το όνομα της αξέχαστης Μελίνας Μερκούρη. Καθώς επίσης και όλων των μεταπολιτευτικών Κυβερνήσεων της Ελλάδας. Σήμερα και μετά από τριάντα τουλάχιστον χρόνια καθυστέρησης, δικαστικών αγώνων και τρεις αποτυχημένους αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς, το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης, ανοίγει της πόρτες του στην Οικουμένη. Μια νέα σελίδα στην Οικουμενική Πολιτιστική Ιστορία αρχίζει.
Σε μία λαμπρή τελετή, στην παρουσία ξένων Προέδρων κρατών και Κυβερνήσεων, είκοσι πέντε και πλέον Υπουργών Πολιτισμού, του Γενικού Διευθυντή της ΟΥΝΕΣΚΟ, κ. Κοιχίρο Μαντσούρα, του Προέδρου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Χοσέ Μανουέλ Μπαρόζο, ανθρώπων των γραμμάτων, των τεχνών και του πολιτισμού, επιστημόνων διεθνούς κύρους και ακτινοβολίας, η Ελλάδα εγκαινίασε το Σάββατο, 20 Ιουνίου 2009, το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης. Τα δημοσιεύματα στον ξένο τύπο για το Παγκοσμίου ενδιαφέροντος γεγονός διθυραμβικά. Όπως εύστοχα ανέφερε ο Πρωθυπουργός κ. Κ. Καραμανλή, «Το Νέο Μουσείο της Ακρόπολης είναι ένα σύγχρονο μνημείο που αφηγείται την Ιστορία της Δημοκρατίας, της Τέχνης, της λατρευτικής και της καθημερινής ζωής και ταυτόχρονα ένας χώρος που εκφράζει τη φωνή της Παγκόσμιας Κοινότητας για τα μάρμαρα, τα μνημεία του Πολιτισμού, που λείπουν ακόμη από τον Παρθενώνα».
Τα 4.000 εκθέματα από τον Ιερό Βράχο της Ακρόπολης, απόλυτα αριστουργήματα της αρχαίας κλασικής τέχνης, ξανασμίγουν για πρώτη φορά μαζί. Σμίγουν, σε ένα χώρο μοναδικό, απαράμιλλης αισθητικής. «Η πορεία του επισκέπτη μέσα στο μουσείο προσφέρει μια πλούσια εμπειρία χώρου, μια μετάβαση από τη σύγχρονη πόλη στον κόσμο της Ιστορίας. Αυτή η πορεία σχηματίζει μια καθαρή, τρισδιάστατη θηλιά, οδηγώντας σε μια αρχιτεκτονική και ιστορική περιήγηση από την αρχαιολογική ανασκαφή ως την κορύφωση, που είναι η πανοραμική αίθουσα του Παρθενώνα» αναφέρει ο Μπερνάρ Τσουμί, ο οποίος μαζί με τον Μιχάλη Φωτιάδη έδωσαν στέγη στην Ιστορία μας, σχεδιάζοντας το Νέο Μουσείο, κόσμημα του Παγκόσμιου Πολιτισμού. Για τον Διευθυντή του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης καθηγητή Δημήτρη Παντερμαλή, το Μουσείο υπήρξε ένα κομμάτι της ζωής του. Του αφιέρωσε την τελευταία φάση της σταδιοδρομίας του. Για τον ίδιο, όλη αυτή η διαδρομή «υπήρξε μια τεράστια εμπειρία, μια δόση ζωής μοναδική». Στον Καθηγητή Παντερμαλή, όσο και στους Αρχιτέκτονες του έργου Τσουμί και Φωτιάδη, αλλά και σε όλους όσους εργάστηκαν για την ολοκλήρωση του σπουδαίου αυτού έργου, οφείλουμε ως παγκόσμιοι πολίτες ένα μεγάλο εύγε.
Η λειτουργία του Νέου Μουσείου της Ακρόπολης σηματοδοτεί την νέα, τελική φάση της διεκδίκησης και επιστροφής των γλυπτών του Παρθενώνα από το Βρετανικό Μουσείο. Το επιχείρημα των Βρετανών ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα δεν μπορούν να επιστραφούν στην Αθήνα ελλείψει κατάλληλου χώρου φιλοξενίας τους, δεν υφίσταται πλέον. Με την συμβολή και της ΟΥΝΕΣΚΟ ως διαμεσολαβητή, λύση στο πρόβλημα μπορεί να βρεθεί. Με τρόπο που και το Βρετανικό Μουσείο να ικανοποιηθεί σε κάποιο βαθμό. Σε αντίθετη περίπτωση, η Ελλάδα δεν έχει άλλη οδό από το να διεκδικήσει τα γλυπτά δικαστικά. Όπως εύστοχα ανέφερε ο Μανώλης Ανδρόνικος, «Ο διαμελισμένος Παρθενώνας στέκεται η Λυδία λίθος που ελέγχει το πνευματικό ήθος αυτών που λεν ότι τον θαυμάζουν». Στην ιστορική της ομιλία στην Oxford Union η Μελίνα Μερκούρη αναφέρει χαρακτηριστικά: «Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα είναι η υπερηφάνεια μας, οι θυσίες μας. Είναι το ευγενέστερο σύμβολο τελειότητας. Είναι φόρος τιμής στην δημοκρατική φιλοσοφία. Είναι οι φιλοδοξίες μας, το ίδιο το όνομα μας». Η σπουδή στον χρόνο, που αρχίζει από τα πρώτα βήματα του επισκέπτη στο Νέο Μουσείο της Ακρόπολης που έδωσε στέγη στην Ιστορία μας, αποτελεί ένα ανεπανάληπτο ταξίδι Ιστορίας 5.200 χρόνων. Είναι ότι μας συνδέει με το Ελληνικό θαύμα. Η επιστροφή των κλεμμένων Μαρμάρων του Παρθενώνα δεν θα αργήσει. Φτάνει να εντατικοποιήσουμε την προσπάθεια μας για την επίτευξη του Εθνικού αυτού στόχου.