του Θανάση Τσώκου
Ο Περικλής, υπήρξε ο συνεχιστής των δημοκρατικών μεταρρυθμίσεων του Σόλωνα και του Κλεισθένη. Ήταν αυτός, που ολοκλήρωσε την πρώτη άμεση δημοκρατία στον κόσμο. Δημιούργημα της Αθηναϊκής Δημοκρατίας στην ποιο καλή της περίοδο, αυτή του χρυσού αιώνα του Περικλή, κατ’ εξοχήν σύμβολο του κλασικού κόσμου, υπήρξε ο Παρθενώνας. Μνημείο, σύμβολο του Δυτικού Πολιτισμού που αντιπροσωπεύει, τον αγώνα του ανθρώπου για τις αξίες που γέννησαν τον ανθρωπισμό. Η οικοδόμηση του με αρχιτέκτονες τους Ικτίνο και Καλλικράτη, άρχισε το 447 π.χ.. Το 432 π.χ. το απόκτημα για την αιωνιότητα ήταν γεγονός. Μνημείο τέχνης και απαράμιλλου κάλλους. Για πολλούς, «αποτελεί δείγμα ερμηνείας, του όντος υπαρκτού». Απαστράπτουσας μεγαλοπρέπειας, έργο του μεγάλου γλύπτη Φειδία, που κοσμούσε το εσωτερικό του ιερού, υπήρξε το δεκατριάμιση μέτρων χρυσελεφάντινο άγαλμα της Θεάς Αθηνάς Παρθένου.
Ο Περικλής, έδωσε οδηγίες, τα χρυσά μέλη το αγάλματος να μπορούν να αφαιρούνται. ‘Όταν λοιπόν αυτός και ο Φειδίας, κατηγορήθηκαν για υπεξαίρεση χρυσού, ο οποίος θα χρησιμοποιείτο για την κατασκευή του μεγαλοπρεπούς αγάλματος, ζήτησε τα μέλη αυτά να αφαιρεθούν και να ζυγιστούν. Το χρυσάφι ζύγιζε τόσο, όσο είχε δηλωθεί ότι χρησιμοποιήθηκε. Δεν έλειπε ούτε ένα γραμμάριο.
Στις μέρες μας, μια σειρά παρακμιακών φαινομένων άμεσα σχετιζόμενων με πολιτικούς, δημιουργούν μεγαλύτερο ρήγμα μεταξύ τους και της κοινωνίας. Το πρόβλημα, γίνεται μεγαλύτερο και ποιο οξύ, όταν σε παρακμιακά φαινόμενα, πρωταγωνιστούν νέοι πολιτικοί. Όπως στο σκάνδαλο των μη πληρωθέντων προστίμων από τροχαίες παραβάσεις. Αυτό που σόκαρε όμως την κυπριακή κοινωνία περισσότερο, ήταν οι αποκάλυψη ότι 13 εν ενεργεία βουλευτές, από τους οποίους δύο αρχηγοί κομμάτων και έξι πρώην βουλευτές, είχαν σοβαρές εκκρεμότητες με τον φόρο εισοδήματος. Δεν είχαν υποβάλει για χρόνια τις φορολογικές τους δηλώσεις. Κάτι που βέβαια και οι πέντε πολιτικοί αρχηγοί, διέψευσαν με ανακοινώσεις τους. Αλλά επειδή η Κύπρος είναι πολύ μικρή, τα ονόματα των δύο σιγοψιθυρίζονται στα κομματικά καφενεία και στα παραπολιτικά πηγαδάκια…
Οι πράξεις αυτές πολιτικής αλητείας, που δεν είναι μεμονωμένες, αντανακλούν συμπεριφορές παρωχημένων εποχών. Δημιουργούν δε εύλογα το ερώτημα, τι ποιότητας πολιτικό δυναμικό διαθέτει σήμερα η χώρα μας.
Ο Περικλής χωρίς δισταγμό, δέχθηκε την πρόκληση και ζυγίζοντας τα χρυσά μέλη του αγάλματος της θεάς Αθηνάς Παρθένου, απέδειξε έμπρακτα, την εντιμότητα και την ακεραιότητα αυτού και του Φειδία. Δεν εξέδωσε ανακοίνωση στην οποία να αναφέρει, ότι δεν είναι απατεώνας. Οι πέντε πολιτικοί αρχηγοί, δεν έχουν άλλη επιλογή από το να δημοσιοποιήσουν τις φορολογικές τους δηλώσεις, ως πράξη ύψιστης πολιτικής ευθύνης. Κάτι που πρέπει να πράξουν και οι υπόλοιποί βουλευτές.
Είναι δικαίωμα του λαού να γνωρίζει τα περιουσιακά στοιχεία και τα έσοδα των δημοσίων προσώπων. Τα νομικίστικα τερτίπια, θα πρέπει να μπουν κατά μέρος. Ειδικά σε μια περίοδο, όπου ο πολίτης αντιμετωπίζει με πελώρια καχυποψία και δυσπιστία το πολιτικό δυναμικό της χώρας. Παράλληλα δε καλείται να επωμιστεί μεγάλα βάρη και να ξεπεράσει σοβαρά αδιέξοδα λόγω της οικονομικής κρίσης που μαστίζει τον τόπο. Κρίση η οποία σε μεγάλο βαθμό, οφείλεται και πάλι στην ανικανότατα των πολιτικών να διαχειριστούν από κοινού, τα μεγάλα εθνικά μας θέματα.
Αποτελεί θεμελιώδη αρχή, ότι η ενασχόληση με την πολιτική, δεν αποτελεί τρόπο αθέμιτου πλουτισμού για τους πολιτικούς. Η είσοδος του Περικλή, μέγιστου Έλληνα όλων των εποχών, στην πολιτική σε ηλικία 22 χρόνων, έγινε με την ανάληψη του κόστους μιας τριλογίας του Αισχύλου. Η τραγωδία, με θέμα την ήττα των Περσών στη Σαλαμίνα, συμβόλιζε την ήττα των δυνάμεων της βαρβαρότητας και του ολοκληρωτισμού από τις φωτεινές δυνάμεις της πολιτικής ελευθερίας, της Δημοκρατίας. Εμείς σαν κοινωνία, θα κατορθώσουμε να νικήσουμε τις δυνάμεις της βαρβαρότητας που μας κρατούν δέσμιους; Οψόμεθα….