Ενοποιημένη οικονομία με ένα νόμισμα, το Ευρώ και μια Κεντρική Τράπεζα

25 Ιανουαρίου, 2017
https://disy.org.cy/wp-content/uploads/2017/01/averof-anotato-parousiasi-ipopsifion.0d85e95d1f7f9a9e3757912f810e8ef6.jpg

Ομιλία Προέδρου του Δημοκρατικού Συναγερμού κ. Αβέρωφ Νεοφύτου στο γεύμα προς τον επιχειρηματικό κόσμο

 

Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου 2017, Ξενοδοχείο HiltonPark, 13.00

 

Φίλες και φίλοι,

 

Σας ευχαριστώ θερμά για την ανταπόκριση σας στην πρόσκληση μας στο γεύμα ενημέρωσης για τις εξελίξεις και προοπτικές των διαπραγματεύσεων για λύση του κυπριακού.

 

Όλοι αντιλαμβανόμαστε το κομβικό σημείο που σήμερα βρίσκεται η πατρίδα μας. Από την πρώτη στιγμή που άρχισαν να διαφαίνονται προοπτικές άρσης του αδιεξόδου, συνειδητά αποφασίσαμε, με πρώτο τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, ότι ο κυπριακός λαός πρέπει να τηρείται ενήμερος με υπεύθυνο τρόπο.

 

Και η σημερινή μας σύναξη αυτό τον στόχο έχει. Να σας ενημερώσω για την πρόοδο, αλλά και για τα εμπόδια. Χωρίς ωραιοποιήσεις, αλλά και χωρίς φοβικά σύνδρομα.

 

Γνωρίζω ότι υπάρχουν ερωτήματα και απορίες για διευθετήσεις που συζητούνται και για το περιεχόμενο συγκλίσεων που έχουν επιτευχθεί. Με νηφαλιότητα θα επιχειρήσω σήμερα να απαντήσω τα περισσότερα, με απλή και αληθινή γλώσσα.

 

Φίλες και φίλοι,

 

Μετά από 42 χρόνια βρισκόμαστε σε ένα σημείο από το οποίο ρεαλιστικά μπορούμε να ατενίζουμε την προοπτική όλη η Κύπρος, ως ενιαίος και ασφαλής χώρος, ως μια οικονομία και μια αγορά, να λειτουργήσει ξανά.

 

Ασφαλώς και δεν είμαστε βέβαιοι για το αποτέλεσμα. Η επιθυμία μας για λύση δεν θολώνει το ρεαλισμό με τον οποίο λειτουργούμε και εκτιμούμε τα δεδομένα: Οι προθέσεις της Τουρκίας δεν έχουν ακόμη αποκαλυφθεί και ούτε έχουμε φτάσει στο τέλος της διαπραγμάτευσης.

 

Φίλες και φίλοι,

 

Η διαπραγμάτευση με την Τουρκία είναι από μόνη της δύσκολη και επίπονη. Γι’ αυτό δεν χρειάζεται να βγάζουμε τα μάτια μας μόνοι μας. Η πατρίδα απαιτεί αυτές τις ώρες Εθνική ενότητα. Θέλω να είμαι ξεκάθαρος σε αυτό. Η εθνική ενότητα δεν προϋποθέτει ομογνωμία. Η ειλικρινής διαφωνία και η διαφορετική άποψη, μόνο καλό έχουν να προσφέρουν.

 

Η εθνική ενότητα όμως προϋποθέτει την εθνική ευθύνη. Την συναίσθηση των κρίσιμων στιγμών. Απαιτεί από όλους μας να υπερβούμε των προσωπικών και κομματικών υπολογισμών και σκοπιμοτήτων.

 

Αγαπητές και αγαπητοί μου,

 

Γίνεται διαπραγμάτευση εδώ και δεκαετίες για μια δικοινοτική και διζωνική ομοσπονδία. Κάποιοι έχουν αντιρρήσεις γι’ αυτό το χαρακτήρα της λύσης που επιδιώκουμε κι αυτό είναι σεβαστό. Ωστόσο, ο δικοινοτικός χαρακτήρας της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν προέκυψε από αυτή τη διαπραγμάτευση. Ο δικοινοτικός χαρακτήρας ήταν κυρίαρχο και ουσιαστικό στοιχείο του ενιαίου κράτους του 1960. Εμείς όλοι που, πολύ σωστά, επικαλούμαστε και θέλουμε να διαφυλάξουμε την Κυπριακή Δημοκρατία, πρέπει να είμαστε προσεκτικοί. Αμφισβητώντας τη δικοινοτικότητα της είναι σαν να αμφισβητούμε άθελα μας το κράτος αυτό που έχουμε ως προμετωπίδα.

 

Το γεγονός ότι συζητούμε σήμερα τη μετάβαση από ενιαίο δικοινοτικό κράτος σε διζωνική δικοινοτική ομοσπονδία είναι αποτέλεσμα της εισβολής και της στρατιωτικής κατάληψης εδαφών της Κυπριακής Δημοκρατίας το 1974.

 

Κάποιοι υποστηρίζουν ότι «μια χαρά είμαστε σήμερα και γιατί να ψάχνουμε αλλαγές ή να διακινδυνεύσουμε». Αυτή η προσέγγιση ξεχνά την κατοχή. Συμβιβάζεται με την ιδέα να χαρίσουμε τη μισή μας πατρίδα στην Τουρκία. Αποδέχεται το status quo με 40,000 Τούρκους στρατιώτες. Κι αν ακόμη κάποιοι είναι έτοιμοι να τα εκχωρήσουν όλα αυτά στην Τουρκία, πώς μπορούν να μας εγγυηθούν ότι το status quo που υποστηρίζουν θα παραμείνει ως έχει για πάντα;

 

Εάν θέλουμε την Κύπρο ολόκληρη, αυτό προϋποθέτει τη φυσική και πολιτική συμβίωση με τους συμπατριώτες μας Τουρκοκυπρίους. Δεν μπορούμε να πετύχουμε λύση του Κυπριακού και απαλλαγή από την Τουρκία, με το να έχουμε την αντίληψη ότι και μετά τη λύση, την ενωμένη Κύπρο θα τη διοικούμε αποκλειστικά εμείς οι Ελληνοκύπριοι.

 

Πόσο κοντά λοιπόν είμαστε σ’ αυτό τον στόχο μετά τις συνομιλίες και τη Διάσκεψη για την Κύπρο στη Γενεύη; Θα ήθελα να σας ενημερώσω συνοπτικά για το σημείο στο οποίο βρίσκεται η διαπραγμάτευση σε κάθε κεφάλαιο που συζητείται:

 

Πρώτο: Διασφαλίσαμε τις Ευρωπαϊκές αρχές της λύσης. Με πλήρη εφαρμογή του Ευρωπαϊκού κεκτημένου και απόλυτο σεβασμό των βασικών ελευθεριών. Διασφαλίσαμε το δικαίωμα ελεύθερης διακίνησης, ελεύθερης εγκατάστασης, το δικαίωμα απόκτησης ιδιοκτησίας και το δικαίωμα της ελεύθερης ενάσκησης οικονομικής δραστηριότητας σε όλη την επικράτεια της πατρίδας μας.

 

Δεύτερο: Διασφαλίσαμε τη δημογραφική σύνθεση της Κύπρου. 80% Ελληνοκύπριοι και 20% Τουρκοκύπριοι. Με την προϋπόθεση ότι για να πολιτογραφηθεί ένας Τούρκος ως πολίτης της Ομόσπονδης Κύπρου θα πρέπει να προηγηθούν τέσσερις Έλληνες πολίτες, διασφαλίζουμε άπαξ και δια παντός ότι οι Έλληνες της Κύπρου δεν θα γίνουν ποτέ μειοψηφία.

 

Τρίτο: Συζητάμε σήμερα για μια Κύπρο που θα είναι οικονομικά υγιής. Με τη συνδρομή για πρώτη φορά των Ευρωπαϊκών θεσμών, του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου και της Παγκόσμιας Τράπεζας, όπως θα εξηγήσω σε πολύ λίγο.

 

Τέταρτο: Συζητάμε σήμερα, στη βάση χαρτών που για πρώτη φορά κατατέθηκαν και από τις δύο πλευρές. Να θέσουμε ξανά ολόκληρη την επικράτεια της Κύπρου υπό τον έλεγχο της ομόσπονδης πια Κυπριακής Δημοκρατίας αλλά και να ανακτήσουμε υπό τη δική μας διοίκηση σημαντικά εδάφη που χάσαμε με την εισβολή του 1974. Διαπραγματευόμαστε σκληρά για να πετύχουμε την επιστροφή της πλειοψηφίας των Ελληνοκυπρίων προσφύγων υπό τη δική μας διοίκηση. Διασφαλίσαμε το δικαίωμα επιστροφής όλων ανεξαίρετα των προσφυγών στα χωριά και τις πόλεις τους, εάν αυτοί το επιθυμούν.

 

Πέμπτο: Διασφαλίσαμε τον σεβασμό του δικαιώματος της ιδιοκτησίας. Και ο κάθε ιδιοκτήτης θα έχει τη δυνατότητα, είτε της επιστροφής του συνόλου της περιουσίας του, είτε της επιστροφής μέρους αυτής, είτε της ανταλλαγής ή και της αποζημίωσης.

 

Έκτο: Συζητάμε σήμερα, για πρώτη φορά, με την Τουρκία. Αυτό που για τόσες δεκαετίες επιδιώκαμε. Συζητάμε την ασφάλεια μας, αλλά και την εξασφάλιση της εφαρμογής της λύσης. Ζητούμε από τη διεθνή κοινότητα να ενστερνισθεί τις ανησυχίες μας και βλέπουμε να έχουμε για πρώτη φορά κατανόηση και ανταπόκριση. Δεν αποδεχόμαστε στη σύγχρονη Ευρωπαϊκή Κύπρο να υπάρχουν ξένα στρατεύματα και «προστάτιδες» τρίτες χώρες με μονομερή δικαιώματα επέμβασης. Το αναχρονιστικό σύστημα εγγυήσεων του 1960 δεν είναι αποδεκτό.

 

Φίλες κα φίλοι,

 

Θέλω να σταθώ ιδιαίτερα στα θέματα της οικονομίας και της αγοράς διότι αυτές οι παράμετροι του Κυπριακού είναι κρίσιμες. Και θέλω να σας διαβεβαιώσω ότι διαπραγματευόμαστε για ένα σύστημα που θα διασφαλίζει και αναπτύσσει τις οικονομικές προοπτικές της επόμενης μέρας. Είναι επικίνδυνο να παραγνωρίζουμε, λόγω της έντονης επιθυμίας για τη λύση, την ανάγκη για σωστή προετοιμασία και τις αποτελεσματικές ρυθμίσεις που θα πρέπει να ισχύσουν από την πρώτη ημέρα της εφαρμογής της λύσης. Εξίσου όμως επικίνδυνο είναι να αφήνουμε παραπλανητικές αντιλήψεις να υποκαθιστούν την κοινή λογική και την πραγματικότητα.

 

Η διαπραγματευτική τακτική της πλευράς μας είναι ότι τα όσα θα συμφωνηθούν να μην προκαλούν στρεβλώσεις του ανταγωνισμού και να διασφαλίζουν την ισότιμη μεταχείριση Ελληνοκυπρίων και Τουρκοκυπρίων. Η διασφάλιση του υγιούς ανταγωνισμού είναι εκ των κυριότερων επιχειρημάτων που επικαλείται η πλευράς μας. Η εύρυθμη λειτουργία των θεσμών και η απρόσκοπτη και πλήρης εφαρμογή του Ευρωπαϊκού κεκτημένου αποτελούν όχι μόνο τον στόχο, αλλά και το κυρίαρχο στοιχείο της επιδιωκόμενης λύσης.

 

Η οικονομία θα είναι ενοποιημένη με ένα νόμισμα, το ευρώ, και θα έχει μια Κεντρική Τράπεζα. Θα διαμορφωθεί ένα Σύμφωνο Εσωτερικής Σταθερότητας, το οποίο θα διέπεται από Ομοσπονδιακό Νόμο και θα ισχύει σε όλη την επικράτεια της χώρας. Το Σύμφωνο θα διασφαλίζει ότι συγκεκριμένοι κανόνες για δημοσιονομικό έλλειμμα, δημόσιο χρέος, δαπάνες και έσοδα θα εφαρμόζονται σε όλα τα επίπεδα της Κυβέρνησης (Ομοσπονδιακό, συνιστώσες πολιτείες ακόμα και τοπικές αρχές). Οι έμμεσοι φόροι, όπως ΦΠΑ, δασμοί, φόροι κατανάλωσης, θα επιβάλλονται από την Ομοσπονδιακή Κυβέρνηση, ενώ οι άμεσοι φόροι θα επιβάλλονται από τις συνιστώσες πολιτείες. Όλες οι Κρατικές Ενισχύσεις θα πρέπει να είναι συμβατές με το ευρωπαϊκό κεκτημένο. Ο περί Εταιρειών Νόμος θα θεσπιστεί σε ομοσπονδιακό επίπεδο και άρα θα εφαρμόζεται ενιαία σε όλη την επικράτεια της Ενωμένης Κύπρου. Θα υπάρχει ένας έφορος εταιρειών. Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, η Επιτροπή Προστασίας Ανταγωνισμού, το Χρηματιστήριο Αξιών και άλλοι σημαντικοί χρηματοοικονομικοί θεσμοί θα είναι κάτω από το Ομόσπονδο Κράτος χωρίς παραρτήματα και η ίδια νομοθεσία θα εφαρμόζεται σε όλη την επικράτεια του νησιού. Τα συστήματα κοινωνικών ασφαλίσεων, συντάξεων και υγείας θα είναι ξεχωριστά.

 

Για πρώτη φορά γίνεται μια συστηματική προεργασία και προσαρμογή σε θέματα οικονομικών θεσμών και λειτουργιών. Και στο σημείο αυτό θα απευθύνω ξανά έκκληση στους συμπατριώτες μας Τουρκοκύπριους να επισπεύσουν τις διαδικασίες εναρμόνισης και υιοθέτησης του Ευρώ και να προχωρήσουν στις απαραίτητες ενέργειες ώστε το χρηματοοικονομικό τους σύστημα να περάσει από τα τεστ αντοχής για να μπορέσει να λειτουργήσει στην ομόσπονδη Κύπρο.

 

Θέλω να αναφερθώ στην ανησυχία που ακούγεται και αφορά το χρέος του κατοχικού καθεστώτος προς την Τουρκία: τα ποσά αυτά δεν έχουν χαρακτηριστικό χρέους, αλλά είναι η καταγραφή των ποσών που παραχώρησε η Τουρκία από το 1974 και δεν υπάρχει χρόνος αποπληρωμής, δεν υπάρχουν τόκοι, ούτε πληρώθηκε ποτέ κάποια δόση. Όποια κι αν τελικά θα είναι η ρύθμιση που η Τουρκία και οι Τουρκοκύπριοι μεταξύ τους θα επιλέξουν γι’ αυτό το ζήτημα, μπορώ με ειλικρίνεια να σας διαβεβαιώσω ότι, το ποσό αυτό δεν πρόκειται να επιβαρύνει ούτε την οικονομία της Ελληνοκυπριακής συνιστώσας πολιτείας, αλλά ούτε και της κεντρικής ομόσπονδης κυβέρνησης.

 

Μια άλλη ανησυχία αφορά στις αποζημιώσεις που θα απαιτηθούν αναλόγως των περιοχών που θα επιστραφούν και της εκτίμησης της αξίας της γης και των ακινήτων που θα γίνει. Ακούγονται αστρονομικά ποσά. Και ασφαλώς το ποσό που θεωρητικά θα μπορούσε να απαιτηθεί θα είναι πολύ μεγάλο εάν υποθέσουμε ότι στο σύνολο τους οι επηρεαζόμενοι ιδιοκτήτες γης επιλέξουν μόνο τη θεραπεία της αποζημίωσης και δεν καταφέρουν σε καμία περίπτωση να καταλήξουν σε μια διευθέτηση με τον χρήστη της ιδιοκτησίας τους. Όλοι γνωρίζουμε όμως ότι η αγορά δεν λειτουργεί με αυτούς τους ακραίους κανόνες. Με τέτοιες υποθετικές προσεγγίσεις δεν θα λειτουργούσαν ή δεν θα έδιναν δάνεια οι τράπεζες, αφού θεωρητικά υπάρχει ο κίνδυνος μέσα σε μια μέρα όλοι ανεξαιρέτως οι καταθέτες να αποσύρουν τις καταθέσεις τους. Ούτε ασφαλιστικές εταιρείες θα είχαμε, αφού σε μια μέρα όλοι οι ασφαλιζόμενοι θεωρητικά μπορούν να διακόψουν τα συμβόλαια τους.

 

Και ξεχνούμε ότι ήδη υπάρχουν τρεις μεγάλες κατηγορίες που πρέπει να ληφθούν υπόψη αφού μειώνουν στις πραγματικές τους διαστάσεις τα αστρονομικά ποσά με τα οποία κάποιοι επιχειρούν να προκαλέσουν φόβο:

 

    1. σημαντικές περιουσίες θα επιστραφούν υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση.

 

    1. σημαντικές περιουσίες, στις περιοχές υπό τουρκοκυπριακή διοίκηση, θα επιστραφούν στους Ελληνοκύπριους ιδιοκτήτες τους και

 

    1. περιουσίες θα ανταλλαγούν με αντίστοιχες τουρκοκυπριακές περιουσίες στην υπό ελληνοκυπριακή διοίκηση περιοχή.

 

 

Και να ξεκαθαρίσω κάτι: Τα οποιαδήποτε ποσά που θα χρειαστούν για αποζημιώσεις στους ιδιοκτήτες θα καταβληθούν στο τέλος από τους χρήστες που θα κριθεί ότι θα έχουν τον πρώτο λόγο.

 

Και επειδή είναι πολύ λογικό να ρωτήσετε: «και καλά, οι χρήστες που θα βρουν τα λεφτά για τις αποζημιώσεις», να εξηγήσω:

 

Το ποσό που αφορά στις αποζημιώσεις δεν είναι ένα ποσό το οποίο από την πρώτη μέρα θα πρέπει να κατατεθεί σε κάποιο ταμείο και να δοθεί ως δάνειο στους χρήστες για να πληρώσουν τους ιδιοκτήτες. Έχω απέναντι μου την ελίτ του κυπριακού επιχειρείν. Εσείς γνωρίζετε πολύ καλύτερα από εμένα ότι υπάρχουν δοκιμασμένα χρηματοοικονομικά εργαλεία και επενδυτικές πρακτικές για την άντληση κεφαλαίων που επιτρέπουν ευελιξία και δημιουργούν τη δυνατότητα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση και σε άλλα κράτη και διεθνείς οργανισμούς να εγγυηθούν, για παράδειγμα, ομόλογα, τα οποία θα φέρουν ελκυστικά επιτόκια ώστε να απορροφηθούν στις διεθνείς αγορές.

 

Πέραν αυτών, σήμερα στους ισολογισμούς των εταιρειών μας τα στοιχεία ενεργητικού στα κατεχόμενα παρουσιάζονται με μηδενική αξία. Σε περίπτωση λύσης του Κυπριακού όλα αυτά τα στοιχεία ενεργητικού, θα αποκτήσουν αξία και συνεπώς θα προσθέσουμε πλούτο σε όλους τους ιδιοκτήτες, είτε είναι πρόσφυγες ή όχι. Τα στοιχεία ενεργητικού θα αποκτήσουν αξία, είτε οι ιδιοκτήτες τα λάβουν πίσω, είτε μέσω αποζημίωσης ή ανταλλαγής.

 

Θα αναφερθώ σε μια ακόμη ανησυχία που ακούγεται και αφορά στο κόστος εγκαθίδρυσης του ομόσπονδου κράτους. Δεν αντιλέγω ότι η δημιουργία μιας κεντρικής ομοσπονδιακής δομής θα επιφέρει κάποια αυξημένα έξοδα. Από την στιγμή που οι αρμοδιότητες της κεντρικής κυβέρνησης δεν θα ασκούνται και από τις συνιστώσες πολιτείες, αυτό σημαίνει εξοικονομήσεις στο επίπεδο των κρατιδίων. Πιο σημαντικό όμως είναι οι εξοικονομήσεις από τις αμυντικές δαπάνες στις ελεύθερες και κατεχόμενες περιοχές οι οποίες όχι μόνο υπερκαλύπτουν τα αυξημένα έξοδα, αλλά δημιουργούν και πλεονάσματα.

 

Φίλες και φίλοι,

 

Σε αυτή τη φάση των διαπραγματεύσεων έχουμε ακόμα κάτι καινούριο που προσωπικά το θεωρώ πολύ μεγάλης σημασίας για τη μελλοντική διασφάλιση της χώρας μας και για μια εύρυθμη λειτουργία που θα δημιουργήσει συνθήκες ευημερίας για όλους τους πολίτες. Σε όλα τα επίπεδα της καθημερινότητας, της δραστηριότητας των ανθρώπων και της οικονομίας ιδιαίτερα, θα ισχύουν οι κοινοί κανόνες και όλες οι προδιαγραφές που έχουμε στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

 

Είναι εδώ διεθνείς οργανισμοί και τεχνοκράτες από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο και τη Διεθνή Τράπεζα, ενώ υπάρχει και επαγρύπνηση από την ίδια την Ευρωπαϊκή Ένωση προκειμένου να έχουμε μια ομαλή μετάβαση, αλλά και να διασφαλιστεί ότι θα τεθούν σε εφαρμογή οι βέλτιστες πρακτικές και κανόνες. Επιπρόσθετα, ο ίδιος ο Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κ. Γιούνκερ, δήλωσε ότι μόνο η Ευρωπαϊκή Ένωση θα συνεισφέρει 3,1 δις ευρώ για χρηματοδότηση μιας ενδεχόμενης λύσης του Κυπριακού.

 

Αγαπητοί μου,

 

Είναι φρόνιμο να μας απασχολούν πιθανοί κίνδυνοι, αλλά είναι αδιανόητο, ιδιαίτερα για την επιχειρηματική κοινότητα, να επιτρέπει σε υπέρμετρες φοβίες να κυριαρχούν στον τρόπο σκέψεις μας. Ο φόβος είναι ο χειρότερος επιχειρηματικός σύμβουλος διότι οδηγεί στην άμυνα και στην στασιμότητα, όταν ο κόσμος γύρω μας κινείται με ιλιγγιώδεις ταχύτητες.

 

Ειλικρινά διερωτώμαι από πότε ο Κύπριος επιχειρηματίας φοβάται;

 

Και διερωτώμαι διότι, το 1974 εσείς ή οι γονείς σας ή οι παππούδες σας κρατήσατε αυτό τον τόπο ζωντανό. Εσείς ξεκινήσατε τις μηχανές της ανάπτυξης. Εσείς κάνατε το οικονομικό θαύμα. Το 2004 εσείς οδηγήσατε την κυπριακή οικονομία στην Ευρωπαϊκή Ένωση και κρατήσατε ψηλά τις επιδόσεις της. Το 2008 οι Κύπριοι επιχειρηματίες κατάφεραν την πλέον επιτυχημένη υιοθέτηση του ευρώ σε ολόκληρη την ευρωζώνη. Και το 2013 αγαπητοί μου φίλοι, εσείς κρατήσατε τον τόπο από τον γκρεμό. Εσείς καταφέρατε μέσα σε μόλις τρία χρόνια να ανατρέψετε τα δεδομένα, να βγάλετε την Κύπρο από το μνημόνιο και να κινούμαστε σήμερα σε αξιόλογους ρυθμούς ανάπτυξης.

 

Θα αναφερθώ σε ένα παράδειγμα, αν και υπάρχουν δεκάδες που απαντούν σε μια ακόμη φοβία που έχει να κάνει με τους δήθεν κινδύνους από την πιθανή έλευση τουρκικών εταιρειών και κεφαλαίων μετά τη λύση. Μετά την ένταξη μας στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ήρθαν στην Κύπρο μεγάλες πολυεθνικές εταιρείες που δραστηριοποιούνται σε διάφορους τομείς. Οι κυπριακές εταιρείες, όχι απλά άντεξαν τον τεράστιο ανταγωνισμό, αλλά ο ανταγωνισμός έκανε τις κυπριακές επιχειρήσεις ακόμη πιο δυνατές και έχουμε και περιπτώσεις που ξένες πολυεθνικές έφυγαν.

 

Δεν υποτιμώ την αξία της σοβαρής στάθμισης των δεδομένων και σίγουρα ένας νούσιμος επιχειρηματίας πρέπει να λάβει υπόψη του την πιθανή έλευση τουρκικών εταιρειών. Δεν θα πρέπει όμως να λάβει εξίσου υπόψη του ότι μια ενδεχόμενη λύση του Κυπριακού θα προσφέρει ευκαιρίες διείσδυσης στις κυπριακές επιχειρήσεις στην τεράστια αγορά της Τουρκίας και από εκεί στα τουρκογενή κράτη της κεντρικής Ασίας; Νέες αγορές θα ανοίξουν με μεγάλες ευκαιρίες και για τις κυπριακές επιχειρήσεις.

 

Κάποιοι ίσως να ανησυχούν ότι στο ενδεχόμενο λύσης, οι τουρκοκυπριακές εταιρείες θα είναι πιο ανταγωνιστικές επειδή θα έχουν χαμηλότερα κόστη λειτουργίας. Όμως εσείς το γνωρίζετε καλύτερα από όλους. Η ελεύθερη αγορά θα ρυθμίσει τις όποιες διαφορές υπάρχουν και μετά από μια σύντομη μεταβατική περίοδο, δεν θα υπάρχουν διαφορές και τα λειτουργικά κόστη θα είναι στα ίδια επίπεδα. Και ενδεχομένως να μειωθούν κάπως και τα δικά μας κόστη.

 

Δυστυχώς όμως μια μερίδα της κοινωνίας έχει εθιστεί στον φόβο. Διστάζουμε πολλές φορές, από έλλειψη αυτοπεποίθησης, να αδράξουμε ευκαιρίες. Θα έχουμε τις προσεχείς βδομάδες και μήνες, πιθανώς μια ευκαιρία να απαλλαγούμε από την κατοχή. Αυτή την ευκαιρία αλλοίμονο αν την αντιμετωπίσουμε φοβικά και με σύνδρομα κατωτερότητας. Αντιθέτως, είμαστε μια χώρα που μπορεί πλέον να διεκδικεί την συνέχεια της ιστορικής της πορείας απαλλαγμένη από προστάτες και περιορισμούς σε βασικά δικαιώματα.  Είμαστε μια χώρα που διαθέτει μια από τις πιο δαιμόνιες και δραστήριες επιχειρηματικές κοινότητες, που διαπρέπουν και εντός, αλλά και εκτός συνόρων.

 

Μια ενωμένη Κύπρος θα είναι καταλύτης για την περιφερειακή συνεργασία. Και αυτό θα ενδυναμώσει την προοπτική για επενδύσεις και ανάπτυξη στην περιοχή. Στην εποχή μετά τη λύση, οι σχέσεις Κύπρου Τουρκίας θα αλλάξουν, ανοίγοντας ευκαιρίες συνεργασίας με μια μεγάλη χώρα με σημαντικές ενεργειακές ανάγκες.

 

Αύτη η καλυτέρευση των σχέσεων θα επιτρέψει συνεργασίες σε πολλούς τομείς, ιδιαίτερα στην ενέργεια, ακόμα και την πώληση φυσικού αερίου στην Τουρκία, και την εδραίωση επιχειρηματικών σχέσεων.

 

Αναλογιστείτε τις θετικές επιπτώσεις που μια ενδεχόμενη συνθήκη αποφυγής διπλής φορολογίας με την Τουρκία θα έχει στον κλάδο των επαγγελματικών υπηρεσιών και στην οικονομία μας ευρύτερα.

 

Αναλογιστείτε τις θετικές επιπτώσεις που θα έχει η άρση του εμπάργκο από τα τούρκικα λιμάνια για τα πλοία με κυπριακή σημαία στον κλάδο της ναυτιλίας.

 

Αναλογιστείτε τις θετικές επιπτώσεις στην τουριστική βιομηχανία από το άνοιγμα της αγοράς της Τουρκίας για ολόκληρη την επικράτεια της Κύπρου. Μιας μεγάλης και κοντινής σε απόσταση χώρας που τώρα μόνο τα κατεχόμενα επωφελούνται.

 

Αναλογιστείτε τις θετικές επιπτώσεις στον κλάδο της οικοδομικής βιομηχανίας μόνο από την ανοικοδόμηση της Αμμοχώστου και τη δημιουργία  έργων υποδομής.

 

Μετά το 1974 επιτύχαμε μέσα από τα τσαντίρια της προσφυγιάς το οικονομικό θαύμα, παρά την απώλεια της μισής μας πατρίδας και των πλουτοπαραγωγικών πόρων της χώρας μας. Ειλικρινά, μου είναι πάρα πολύ δύσκολο να κατανοήσω πώς θα χρεοκοπήσουμε εάν επανακτήσουμε την υπό κατοχή γη μας και ενώσουμε την πατρίδα μας.

 

Μια ενωμένη Κύπρος θα είναι ο πυλώνας σταθερότητας στην περιοχή και θα αποτελέσει τον παράγοντα ενδυνάμωσης της σύνδεσης μεταξύ Ευρωπαϊκής Ένωσης, Νοτιοανατολικής Μεσογείου και Μέσης Ανατολής.

 

Κυρίες και Κύριοι,

 

Μόνο η οικονομική μυωπία θα αποτύχει να προβλέψει τις οικονομικές προοπτικές από μια λύση του Κυπριακού. Την ανάπτυξη, την οικονομική θέρμανση, τις ευκαιρίες, τον περιφερειακό ρόλο που θα μπορέσουμε να διαδραματίσουμε.

 

Βεβαίως θα υπάρξουν προβλήματα και σίγουρα θα χρειαστεί μια περίοδος ομαλής μετάβασης και προσαρμογής στα νέα δεδομένα. Αυτό το γνωρίζουμε. Γνωρίζουμε επίσης όμως ότι θα δημιουργηθούν και μεγάλες προοπτικές που είμαστε σίγουροι ότι η Κυπριακή επιχειρηματική κοινότητα θα μπορέσει να αξιοποιήσει με τον καλύτερο δυνατό τρόπο.

 

Την προοπτική του κάθε Κύπριου, είτε Ελληνοκύπριου, είτε Τουρκοκύπριου, Αρμένιου, Μαρωνίτη ή Λατίνου να ζει και να ευημερήσει σε μία κανονική Ευρωπαϊκή χώρα.

 

Ασφαλώς και δεν είναι οι οικονομικοί οι κατ’ εξοχήν λόγοι για τους οποίους επιδιώκουμε την λύση του Κυπριακού. Οι λόγοι είναι πρωτίστως εθνικοί. Και έχουν να κάνουν με την επιβίωση του Κυπριακού Ελληνισμού, χωρίς την απειλή και τον φόβο να επικρέμαται πάνω από τα κεφάλια μας 365 μέρες τον χρόνο.

 

Σας ευχαριστώ.

https://disy.org.cy/wp-content/uploads/2023/09/logo-site-members.disy_.cy_.png
Επικοινωνία
22883000
Πινδάρου 25, Λευκωσία

Χρήση Cookies | Όροι Χρήσης Ιστοσελίδας
© 2025 ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΣ ΣΥΝΑΓΕΡΜΟΣ. All Rights Reserved.